
رواية حقى أكون أب
الفصل الخامس والعشرون 25
بقلم نجلاء فتحي
[أتى صباح جديد على أبطالنا ]
دقت الساعة الثامنة فتحت ناجية باب غرفتها وجدت إياد نائم جالس على كرسى رجلة مفرودة بأهمال وكذلك زراعة ،،وراسة على كتفة وفمة مفتوح ،،،،صعب عليها وقالت"-بحق نومتك دى ومسبتناش يفرح قلبك بزوجة صالحة ،،تخطتة ودخلت غرفة أبنها ضيقت عينها ثم أتسعت وقالت"- مين البنت دى أبنى عمل الحرام يا فضحتى أقتربت لكى تشد الغطاء مع على الفتاة وجدتها أميرة نايمة على جنبها وحاضة الدكتور الذى مسطح على ظهرة وحاضنها، ،قالت لنفسها كانت فين لازم تبرأ نفسها أبتسمت من وضعهم تسللت لخارج الغرفة وأغلقت بابها وإياد مازال نايم فى وضع غير مريح ،،ذهبت لكونتر الدور
ناجية/ صباح الخير يا بنتى
الفتاة/ صباح الخير يا طنط
ناجية / الدكتور إسلام رئيس قسم العظام هنا فى المستشفى محجوز فى عناية خاصة ،،ثم شاورت عليها
الفتاة بأبتسامة/ عارفة
ناجية بكذب/ هو طلب محدش يدخل أوضتة مش عايز أزعاج
الفتاة بلهفة/ فاق
ناجية/ أنبارح الحمد لله
الفتاة/ مكنتش موجودة ،،،حمدالله على سلامتة،،،،، حاضر طلباتة أوامر كدة كدة أى دكتور ممرضة عاملة لازم تعدى عليا الأول ،،،دكتور إياد صعبان عليا ،،ثم نظرت لة
ناجية/ فعلا جسمة تعب من نومة الكرسى
الفتاة/ عايزة أروحلة طول الليل وأدخلة غرفة التمريض ذى السكن كدة خايفة على سمعتة فى ناس دماغها نوتى
ناجية/ نوتى!!!!!!!
الفتاة/ وحشة يعنى ،،،
لاحظت ناجية تعلق نظر الفتاة على إياد أبن أختها وهنا الحديث خد أتجاة تانى ،،فقالت"- قومى أطلعلى من مكانك كدة رقبتى أتلوحت ،،،،
أبتسمت الفتاة وخرجت برا مكانها وواقفت أمامها،،،
تأملتها ناجية جيدآ لذلك الجسد الرفيع والطول المناسب وملامح الوجة الصغيرة عيونها خضراء ورموشها سمراء تقيلة وطويلة وبشرتها قمحى فاتح ومحجبة، ،،قالت:- مش عارفة العدسات دى بتلبسوها لية
الفتاة/ عنيا والموضوع تعبنى نفسينا
ناجية/ ليييية
الفتاة بحزن/ كتير يفكرها عدسات ذى حضرتك ،وغيرهم يقوللى عايزة واحدة بيضة
ناجية أخرجت منديل من كمها وقالت :- شكلك سهرانة ووشك أتبهدل
الفتاة / فين فين
ناجية بمكر/ أقتربت لوش البنت بعد سكبها القليل من المياة على المنديل وبدأت تفرك وتمسح وشها وعينها لا يمكن تكون دى رموش طبيعية
الفتاة/ بكت وشى أأة
تفزع إياد على صوت بكاء. فتح تلقائي باب غرفة إبن خالتة وجدة نائم مع زوجتة تذكر خرج بهدوء،،دعك عينة وقال:- ضربتها لية أسرع إليهما وجذب الفتاة وراء ظهرة بحماية وخالتة مصممة تكمل مسح ،
إياد بعصبية/ بتضربيها لية
ناجية/ بمسح وشها
إياد/ نظر للفتاة التى تقبض على قميصة من الخلف وخايفة ووشها أحمر ،فقال"- سلختى وشها٠
صرخت الفتاة ،فى أذنة وقالت وششششى،،،،
فقال إياد/ أبو إللى جابك
البنت/متغلطش فى بابا حبيبى ،أبو إللى جابك أنت باباك مش أحسن من بابايا،،،، ثم دبدبت فى الأرض برجليها وطلعت لية لسانها ثم رجعت الكونتر تانى تنظر لوشها فى المراية
أمسك إياد يد خالتة وأدخلها غرفتها وقال:- عجبك إللى حصل طولت لسانها عليا،،
ناجية/ طول عمرك لسانك متبرى منك جات إللى تخرصك
إياد بذهول/ مهمهاش أنى دكتور هوب 🤮رجعت فى وشى
ناجية بقرف/ يع الملافظ سعد، ،
صدقنى فرحانة لاقت حد يخرصك
إياد شد شعرة بضيق /برضو مالك ومالها
ناجية بمكر/ عجبنى شكلها بشرتها صافية صحيح مش بيضا المهم قولت أمسح وشها جايز حطة حاجة تخلية صافى وبيلمع أنت عارف التمريض البنات ٢٤ ساعة بشوفهم هنا مكياج طلعلة ملامح ،،، عنيها فى حتة تانية خضرة غامق والبياض سماوى ورموشها طويلة وتقيلة وسودة فكرتها مكياج طلع كلة رباني
إياد/ وأنتى مالك يا خالتى الشرع محلل ٤ تجوزيها لإسلام كدة فاضل واحدة
ناجية/ مالك فى عينك يا ناقص رباية أحترم نفسك محترمة ليك وضع هنا معرفش أزاى ،،،،،،،أبنى مراتة أميرة وبس وأنت عارف نايمين جوا أزاى أمال نمت برا لية
إياد/ علشان أحس بأى حد يدخل وأمنعة
ناجية/دخلت وغطتهم وأنت جردل لا متمشيش مع أشكالك وأنت باسكت زباله مرمى مستنى الزبال ياخدك
ضرب بكفوفة فى الحائط يخرج غضبة ويقول:' أعمل أي لو مش خالتى إللى ربتني
ناجية/ ورينى تعمل أي
إياد لطم على وشة / أعمل كدة يا خالتى ،،مالك ومال الممرضة حلو لما تزفك فى المستشفى وتقول أم الدكتور إسلام سلخت وشى
ناجية لم تنتبة لهذة النقطة دارت توترها وقالت:- البنت حلوة ولا لا
نظر ليها إياد وقوس شيفاة لأسفل وشوية وينجلط من أفعالها
ناجية/رد
إياد/ معرفش مركزتش فى شكلها،،،،على كلامك تبقا مميزة العيون الملونة متلقش على حد مش أبيض بالساهل،،،تذكر مسكتها فى قميصة من الخلف وخوفها وتذكر ردت لة الشتيمة وأفعالها طفلة فقال "- فى حاجة فى عقلها محدش يعمل كدة غير طفلة
ناجية رفعت حاجبها/ ماهى فعلا طفلة دخلت مدرسة المريض بعد الإعدادية علشان جابت مجموع كبير ولسة سنة أولى
إياد/ أفندم لسة فى أولى تمريض وماسكة شفت أزاى
ناجية/ بتقول متعاقبة وجابوها هنا القسم علشان المخفى رئيسكم يربيها
إياد/ هى إللى تربية ،،يعنى ١٦ سنة وعاملة كل دة لية هببت أي
ناجية/معرفش جيت أنت ذى الأضا
إياد/ مش واخدة بالك إللى عمليتة فى البت
ناجية/ عايزة أجوزها لأبنى نور عينى أبن قلبى وتربية إيدى عايزة أفرح بية وأشوفة متهني إسلام أطمنت علية خلاص
إياد أتبرجل من كلامها/ تقصدى أي
ناجية بحدة/ البنت دى لازم تتجوزها
إياد بغضب/ نععععععععععععم أتجوز عيلة أزاى عندى ٣٠ وهى ١٦ نفرض تمام مفيش مأزون يكتب دى عبيطة أنا دكتور وهى ممرضة لازم دكتورة ،،شدتة من إيدة بجوارها على السرير وحاوطتة بحنان أم وقالت:- كل فولة وليها كيالها البنت نفس راسك يعنى التفاهم بينكم سهل ،،،هى ممرضة خدت دكتور يعنى تفضل طول عمرها شيفاك حاجة كبيرة مش تاخد واحدة رأسها براسك ، يعبيط خد الصغيرة تربيها على إيدك وتعودها على طبعك وتصغرك وتدلعك ولما تكبر مستحيل تبعد عنك وتتمسك بيك ،، جرب مش تندم البنت من عيلة حلوة وأمها ميتة وأبوها عندة سلسلة محلات كشرى وحلويات هنا فى الإسكندرية عارف محل حبيبة للحلويات إللى على أول الشارع تبع محلات أبوها
إياد/ دة غالى ومشهور محلى المفضل
ناجية/ تخيل بعد عمر طويل الليلة دى بتاعتها يعنى بتاعتك
إياد بعصبية/ متجوزش الفلوس خالتى الموضوع منتهى تغور بفلوسها هى وأبوها ومدام كدة دخلها تمريض لية ،،ثم فتح مقبض الغرفة وقال رايح مكتبى أضبط حالى،وأمر على حالات الدور لو فى حاجة رنى ليا ثم خرج برا الغرفة
ناجية تنهدت بيأس /لازم تكون بتاعتك كفاية نظرة عينها عليك و أنت نايم لازم تتجوز إللى تحبك ،بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
مر إياد أمام الكونتر لا ينكر الموضوع علق وعصبة فى رأسة تقل خطواتة أدام الكونتر شافها تجلس على الكرسى مربعة رجليها خلعة الكروكس الطبى بتاعها (ذى الحذاء كدة ) وتغنى أغنية دار يادار يا دار ٠٠٠٠٠ وتبكى صوتها فوق الخيال وتذكر حين يسمع هذة الأغنية يفتكر أبوة وتأكد هذة الطفلة كما أطلق عليها حزينة ،،فقال :-صوتك وحش جدا مسرسع وسار فى طريقة،، لفت هى بكرسيها ونظرت على الكونتر وجدتة يسير ،،أمسكت زجاجة مياة وحدفتة فى ظهرة.
ألتف إياد الممر خالى أنحنى والتقط الزجاجة فهو شافها على الكونتر وسار بخطوات ثقة ليها لم يجدها تأكد من عملتها بدل ميلف وراء الكونتر ويدخل،،قال رجعنا لأيام الشقاوة وضع كفوفة على الكونتر وهوب قفز للداخل لأرض وقال:- مش قد العملة تعمليها لية لم يجد رد لمحها تختبئ فى جزء من الكونتر وواضعة أمامها الكرسى فقال بخبث أظاهر مشيت أمشى بقا ثم خرج برا الكونتر وجثى فى الأرض ،،خرجت هى وأعتدلت وأخذت تنظر فى الممر وصرخت مرة واحدة حين وجدتة أمامها وقال بخ زقتة وطلعت تجرى حافية فى الممر وهو طاير وراها يسبها
ويقول :' اقفى يا بت وربى أضربك
البنت/ مش رجولة، ،
إياد بغضب/ أمسكك وأوريكى راجل ولا لا
البت / لما تمسكنى وجريت على السلم تنزل وهو وراها متجاهل نظرات الناس دكتور يجرى وراء ممرضة
أتى فرد أمن أستقبلها و حضنها على أعتقاد عملت حاجة سقط فى الأرض من ضرب البنت لية وعضتة وجريت شاهد إياد الموقف وتوقف عن الجرى فهو تعب لأنة بيشرب سجاير وقال وهو ينهج/ علمت عليك
فرد الامن/ لو أعرف هى مين
ساعدة إياد فى الوقوف وقال ربنا أبتلانا بجيل منيل ثم رجع للقسم بتاعة وهو واضع إيدة على صدرة من التعب ودخل الأسناسير وتوعد ينقلها
بقلم نجلاءفتحى عاشقة الكلمات
وأثناء جرى البنت تختبئ من إياد أصتدمت بمدير القسم التى تعمل فية تعرفة وهو لا ،،ألتفت لها وقال:- حاسبى يا عامية
البنت بكذب/ بجيب ترولي لحالة ،،،،،سمعت دكتور بيقول سيبك منها إياد لازم تخلص منة
رئيس القسم / أتفقت مع بت تجى الليلة فى مكتبة وتبقا فضيحة ،،،ثم نظر بجوارة وقال :-واقفة ليييييية
البنت بلجلجة / مش عارفة أعدى ،،،أفسح لها المجال وواقفت على مقربة وتأكدت هو الشخص المقصود وضعت طرف طرحتها على وشها وطلعت كالعادة تجرى لقسمها خايفة حد ياخد التليفون ولم تهتم ممكن تتأذى علشان تركة مكانها ،،،
____________
أستيقظت مرفت من نومها بكسل ،،،،مدت زراعها ولفت مقبض الباب ،،،،،خرجت للصالة ،،،ندهت على الخادمة وقالت:- أنتى يا زفتةةةةةةة،،،
أتت الخادمة جرى وقالت:-نعم يا دكتورة
جلست مرفت على كرسى وقالت:- الساعة كام؟
الخادمة بدهشة الساعة أمام عينها قالت:- ١١ونصف ،،،مقلتيش أصحيكى كام ،،سبتك نائمة يمكن واخدة أجازة
مرفت بعصبية/ غورى من وشى ،،أستنى أعمليلى النسكافيه بتاعى ،،،،،
جريت الخادمة جرى للمطبخ،،،،،
مرفت :- المفروض من ١٠ فى شغلى،،أزاى أنسى أقول للخدامة تصحيني، ،غبية يا مرفت ،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
روحت البنت بيتها مدايقة هى على خلاف مع إياد لكن لم تسمع عنة شئ وحش ،أخذت شقتها ذهابآ وإيابآ وقالت :' النهاردة مفيش شغل والهشجا جاية الليلة وهو مش بيروح وقاعد مع أبن خالتة أسكت كفاية طولة لسانى ممرمطانى ولا أنقذ سمعة أنسان هو قالى يضربنى لو مسكنى بس أنا ضربتة الأول ،شتمني وشتمتة كدة خلصيين لازم أروح القسم النهاردة بحجة أي أمممم فكرى يا حبيبة دماغك أتحسدت ولا أي بس لاقتها أتصلت على الدكتورة تبعها فى مدرسة التمريض وقالت بمسكنة كفاية عقاب
الدكتورة/ لا
حبيبة بخبث/ كدة أنتى مفترية عليا ظلمة حسبى الله ونعمة الوكيل فيكى يا شيخة
الدكتورة بغضب/ وحيات أمك طول الأسبوع مبيت فى المستشفى بدل ٣ أيام يا **** يمكن تتربى ثم أغلقت الخط،،،،رقصت حبيبة بحركات بدون موسيقى فإذا أرادت شئ تحصل علية وتعلم عناد الدكتورة ،جريت للمطبخ وألتقطت تفاحة تأكلها بأنتصار
_____________
ألو
إياد/ مين
ام مرفت/ مش عارف صوتى
إياد/ معرفش نسوان زبالة
أم مرفت بضيق مخفى/ أنا مامت مرفت زميلتك فى الشغل وطليقة أبن خالتك
إياد بأسف/ لأمؤخدة يا هانم طريقة ودلعك أقصد خير لعلمك هو ردها
أم مرفت بصدمة/ أزاى
إياد بغل/ غباء من الدكتور إسلام فى ناس بتحب وجع الدماغ
أم مرفت/ يعنى أي!!!!!!
إياد/ حضرتك عايزة أي
ام مرفت/ عايزة أقبلك
إياد / 😡😡😡 مش فاضى سلام
______________
أتت الساعة الثانية عشر ظهرآ ،،أستيقظ إسلام وأبتسم على التى تمسك فى ملابسة ومتكعورة داخل حضنة ،،،،فقال:- أميرة ميرا أصحى عجبك حضنى ،،
تململت هى كادت تسقط فى الأرض لكنة أقبض خصرها بقوة فالسرير صغير وهى تعتبر نايمة فى وضع غير مريح فقالت بأحراج صباح الخير ،،،
أبعد شعرها النازل عن وشها وقال :- صباح الخير قومى الشمس طلعت
نزلت من على السرير بتألم وشعرت فى ألم فى بطنها ورجحت من النوم وبدأت تفتح الغرفة وقالت :- تفطر
إسلام/ مليش نفس ،،بس أحب مراتى تفطرنى ،،،
نظرت فى الأرض بكسوف وقالت :- حاضر
إسلام/ فى تلاجة هنا شوفى فيها أي
وهنا دخلت الأم وقالت / صباحك سكر كل دة نوم وبدون مقدمات حضنت أميرة وعاتبتها أشد العتاب على هروبها مسكينة لم تقول سبب هروبها وقررت تبدأ صفحة جديدة إسلام يمثل لها الحياة ولم تعلم الكلام اللأزع التى أتهمتها بية مرفت
أميرة/ الدكتور جعان فى فطار
ناجية بفرحة/ ماشاءالله، ،أيوة زبادى وعيش وجبنة وخيار دة فطارة المفروض يأكلة
أميرة/ ثوانى أجهزة
جلست ناجية بجوار أبنها وقالت:- حضن أميرة حلو جبروت واخدها فى حضنك ولا همك
تلجلج إسلام/ عادى مراتى
ناجية/ براحتك أيوة مراتك حافظ عليها ،،تعمل أي مع مرفت هى على ذمتك
إسلام/ هى فين
ناجية بضيق/ بصراحة كدة وحياتك عندى بقالى كتير مشفتهاش أقولك عايز تخليها على ذمتك خليها المهم أميرة أعترفت بيها مراتك
إسلام/ كل حاجة تتعدل خايف أظلم مرفت
ناجية/ مفيش فايدة معاك مش متكلمة ،،بس ياريت تحمى أميرة من مرفت
مر الوقت وطول اليوم أميرة عاملة جو لإسلام وجعلتة يجلس على الكرسى فى البلكونة وأحضرت لة طبق فاكهة وقطعتة ووضعتة أمامة ثم شالت مرتبة السرير وأخرجتها فى الشمس ومسحت السرير بالكحول ومسحت الأرض بالمنظفات وجعلت الأوضة نظيفة ومعقمة ثم دخلت تستريح بجوار زوجها ،،تكتم ألام ظهرها وبطنها ،،مستغربة هى واخدة على الشقى لكن بقالها فترة تعبانة ومجهودها مع زوجها تعبها وهى كتومه الظرف لا يتحمل مرضها
إسلام/ تعبة نفسك لية
أميرة/ لازم جسمك يسيب السرير ولازم المرتبة تتعقم أي رأيك تتمشى فى الدور شوية
إسلام/ مش قادر قلبى تعبان إياد يهد الدنيا علشان سبت السرير
أميرة/ ذى متحب أجهز السرير ترتاح
إسلام/ ياريت
دقايق وكان إسلام يجلس على السرير نصف جلسة شعر براحة ملاية نظيفة وأهتمت بنظافتة الشخصية والغرفة وأشغلت القرآن الكريم على الشاشة بصوت منخفض وقالت أتوضى وأصلى العصر
إسلام/ شاور تأتى لة ، وحين ذهبت جذبها وطبع قبلة حنونة على جبينها وقال :- أقبلى أسفى على كل حاجة دايقتك فيها
خجلت أميرة وقالت:- نبدآ صفحة جديدة ثم أنهت الحوار بسرعة لشعورها بالقئ
________________
(أتى المساء )
الجميع متجمع فى غرفة إسلام وأميرة تحت خدمة وراحة زوجها والجميع ملاحظ ذلك وإياد يحاول يتغلب على حزنة ويقنع نفسة أميرة أختة فهو شاف حبها الكبير لزوجها وتمنى واحدة مثلها وهنا أقتحمت الغرفة دون أستأذن مما جعل الجميع تأفأف
مرفت جلست ووضعت قدم فوق قدم/ فوقت أخيرآ حاجة كويسة
إسلام/ من أول أمبارح كنتى فين
مرفت / عارفة أخبارك وهنا وقع نظرها على أميرة لم تنتبة لها فى البداية وقالت بعصبية الفاجرة دى بتعمل أي هنا
إسلام بغضب/ أحترمى نفسك مراتى إياكى تغلطى فيها قدامى،،، ثم سعل
إياد أتنفض بجوار السرير/ إسلام بلاش عصبية قلبك ،،،،ثم نظر بخوف وقلق على جهاز القلب
لاحظتة أميرةوقالت/ أهدأ يا دكتور من فضلك
ناجية بحدة/ منك لله أبنى فى غيابك يبقا كويس أنتى أي شيطانة
بهنساوى/ مرفت يا بنتى هدى اللعب جوزك مريض وأميرة ليها حق زيك
مرفت بغيظ/ حق خلاص كلت بعقلكم حلاوة على العموم يا جماعة أنا ماشية بس أحب أقولكم الهانم مشيت لية علشان إسلام مسكها مع واحد ،،هى ملهاش وجود على زمتة أصلآ
إسلام بعصبية/ محصلش برااااااااا ثم وضع إيدة على قلبة
ناجية / برا منك لله برااااااااااا بنتى أشرف منك
لم ينتبة بهنساوى وناجية وأميرة بجملة مرفت فهو تعلم طلق أميرة لكن حقيقة الأمر ردها لعصمتة تانى
اتلهى الجميع مع إسلام الذى ساءت حالتة ونام بفعل المهدآ وأميرة تبكى فقد لوث سمعتها
إياد/ متزعليش جوزك حكالي ضربة ليكى سيبك من مرفت، ،،، وخالتى وجوزها مش مصدقين خليك قوية أى راجل ميحبش الست بتاعتة ضعيفة
أميرة/ أنا أعرف حد مكنش دة حالى
إياد/ حلو لما صدرك يقفل ومتعرفيش تاخدى نفسك المهم عايزين نعمل لجوزك عملية بسرعة وجودك جنبة يحسن حالتة
أميرة / حاضر
إياد/ أنتى تعبانة ملاحظ فى أجهاد على وشك ونفسك عالى وأكلتك ضعيفة وشكلك تعبان وتكابرى
أميرة/ أنا كويسة
إياد/ متأكدة
أميرة بكذب/ أيوة
وهنا اقتحمت الغرفة حبيبة
نفخ إياد وقال:- يادى النيلة عايزة أي
حبيبة بتوتر/ هو حضرتك بايت فى المستشفى ولا البيت
إياد / وأنتى مالك
حبيبة/ خير تعمل شر تلاقى
إياد/ بت مش فاضى لوجع الرأس شوفى شغلك ولا أحب أنقلك
حبيبة/ تنقل مين ياأبا، هى ملك أبوك
ناجية أمسكت بهنساوى الذى يكاد يتدخل وغمزت لة
إياد بعصبية / وربى ما أنتى قاعدة فيها
تجاهلت حبيبة كلامة/ أي رأيك تقعد هنا ومتخرجش من الأوضة
إياد/ أنتى أي حد مسلطك عليا
حبيبة/ طنط ناجية خلى أبن اختك دة ميخرجش من هنا الليلة وياريت تحبسية تحت السرير
إياد/ جزمة أنا
ناجية/ لية
توترت حبيبة ومكنتش على بعضها وقالت :- أنا بلغتك أهو مليش فية إياك تدخل مكتبك النهاردة يتحفل عليك للصبح
إياد ببركان/ ودينى لو مخرجتى من هنا لرميكى من البلكونة أنتى بت رخمة أوووى
أغلقت حبيبة باب الغرفة بقوة متجاهلة مرض إسلام وقالت غبى دكتور غبى وهو سماعها أوقفتة ناجية وأميرة قبل الفتك بحبيبة
بهنساوى/ البنت دى بتكلمك لية كدة
ناجية/ طريقتها مش مريحانى وراها حاجة
بهنساوى/ مش عايزاك تروح مكتبك بالليل لية
إياد بغضب/ عيلة بنت**،،***** تتحكم فيا
ناجية/يا غبى يا حيوان أسلوبك السوقى دة لم لسانك مرات أخوك معانا
إياد/ لأمؤخدة يا أميرة اللأشئ إللى هنا عصبنى
أميرة/ حبيبة دى طيبة أسألها ممكن ينظفوا المكتب أو يرشوا
إياد/ مش سأل حد ويارب تدخل هنا لكون ***** فى أمها
ناجية بغل/ لم لسانك بقا مكانك مش دكتور مكانك هجام ،،أطلع برا يا واد وحيات إسلام ما أنت قاعد ولسانك دة طلقة علينا ثم طردتة برا
أميرة/ حرام
ناجية/ واد صايع لعلمك إللى تنفعة واحدة ذى حبيبة تخرصة خالص لكن واحدة زيك يخلص عليها ناقصة عمر
أميرة/ مش معقول حبيبة صغيرة أووى
ناجية بأصرار/ بكرة تشوفى
_____________
أتى الليل
دخلت فتاة من باب الأسانسير وترجلت للكونتر التى تجلس فية حبيبة وقالت:- مكتب دكتور إياد فين
حبيبة / شافية الممر دة أخرة وأكسرى يمين فى وشك الحمام مكتبة جنبة بيحب يقعد فى الريحة ،،،،،،،تركتها البنت ومشيت دون كلام
حبيبة/ يوة مين البنت دى دقائق وتذكرت شئ جريت لمكتب إياد وتوقفت فى نصف الطريق وتنفست براحة فهو خارج القسم يزور حالة فى العناية ،،رجعت مكانها ،وجدتة دخل عليها من الأسانسير ومعلق البالطو على كتفة ويسير بشبحنة ألقى البالطو فى وش حبيبة وقال ودية المغسلة يتغسل ويتكوى، توقف على شئ أتحدف فى ظهرة وجدة ملف طبى غلافة حديد ،رجع ليها وجد البالطو بتاعو فى الأرض تحت رجليها ،،فقال:- حدفتى الملف لية
حبيبة/ وأنت حدفت البالطو المعفن المعرق فى وشى لية
قطع الكلام رجوع الفتاة وقالت :- دكتور إياد البنت دى قالت موجود فى مكتبك ومش لاقيتك
صفر إياد بأيعجاب:- القسم نور أية الحلويات دى خير يا مزة
البنت/ ضحكت ضحكة خليعة ،،،،عايزاك فى مكتبك
إياد/ غمز ليها ادامى يا وحش الأرض
حبيبة/ ياتك الأرف أتارى مكتبك جنب الحمام نجس
ألتف لها ونظرة عينة تحولت لبركان وشاور ليها على رقبتة بمعنى اذ*بحك
بثقت علية حبيبة وطلعت لسانها له وجد زجاجى مياة على كرسى حدفها فى وشها وسار وراء المزة التى قالت لة فى حاجة
جلست حبيبة على الكرسى لم تستريح قفزت وراها وشافتة يسير خلفها يتفحصها دبدبت فى الأرض متغاظة ،،،،،رجعت على كرسيها تهز رجليها وماسكة فاردة حذائها الطبى تخبط بية على الكونتر أبتسمت والتقطت البالطو بتاعة وغسلتة هى فى غسالة السكن بتاعة التمريض وهذا ممنوع ثم محتارة تعمل أي!!! معروف عنة ملوش فى الحرام كيف وأى ممرضة تشهد بكدة وإللى شافتة قالت :- أسيبة للهشجا أكيد هو ومستقبلة يضيع ولا أعمل خير ،،هو ضربنى فى وشى بالازارة وانا ضربتة بالملف الأول فى ظهرة كدة خلصين ،،أستعنا على فشل خطط الشيطان يلا الليل طويل والفون فاصل ونسيت الشاحن والدنيا هادية يارب المرضى يفضلوا كدة نايمين للصبح دخلت غرفة السكن واخرجت البالطو من المجفف وركبت اللوحة المعدنية الخاصة بأسمة وفردتة وجدتة ماشى الحال عايز مكوة ،،طبقتة مثل بتوع المحلات ووضعتة فى كيس ثم وضعت علية ملفات الدور وقالت البالطو سخن من المجفف وكدة يتكوى هو البالطو بتاعك أحسن من هدومى الشباب متفرقش معاها كدة 🤣🤣🤣🤣
_________
مر الوقت خرجت الهشجا من مكتب إياد تبكى واضعة إيدها على خدها وركبت الأسانسير
حبيبة/ حصل أي،،،ثم جريت لمكتب إياد وفتحتة وجدتة ظهرة ليها وقال ,برااااااااا يا بنت *******،يا **********
وحين التف وجد حبيبة تضحك وتقول :- ضيعت فرصة مع الهشجا جاتك خيبة طلعت محترم ثم تركتة
خرج وراها وأمسك معصمها وقال ٠٠٠٠