رواية حب المراهقه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل الخامس والعشرون 25
بقلم نور ربيع


في المستشفى.…الكل منهم كان موجود 
اميرة بعياط وخوف علي احمد: يارب يارب بلاش توجع قلبي على ابني يارب. 
امال بحزن: بس يا اميرة هو هيبقي كويس ان شاءلله والله 
سميره بحزن: استهدي بالله يا اميرة هيبقي كويس والله ان شاءلله. ادعي بدل العياط ده
اميرة بعياط وحسرة علي أولادها: يارب بلاش عيالي يارب اشوف فيهم حاجه وحشه يارب مش عاوزه قلبي يوجعني عليهم يارب. كانت  بتعيط بشده: كانت بتفتكر كل الاحلام اللي كانت بتجي ليها. و الدم  حوالين عيالها …قالت بعياط: يارب يارب الأحلام دي كانت تثبت ليا كل حاجه ان في حاجه تحصل ليهم يارب ابعد عنهم الشر يارب 
محمد بحزن شديد وزعيق: بدل ما انتي قاعده تعيطي كده قومي صلي و ادعي ليهم كفايه بقي 
ابو وليد بحزن: في اي يا محمد مش كدا صلي على النبي ليه الزعيق ده اهدوا كدا 
وليد اتنهد وقال بحزن: يا عمي هي برضو خايفه علي ابنها اهدوا كده قوموا صلوا وادعوا لي بالله عليكم
وليد راح قاعد جنب اميرة بهدوء: اهدي يا مرات عمي متخافيش دي اصابه في الكتف والله هيبقي كويس باذن الله 
اميرة بحسر و دموع: انا كل يوم هخسر واحد من عيالي انا هموت كده والله العظيم هموت من الوجع قلبي عليهم 
وليد بحزن اتنهد وقال: لا يا مرات عمي مفيش خساره ولا حاجه والله اهدي احمد قداها هيقوم ان شاءلله منها ادعي لي بس اهم حاجه والله باذن الله هيبقي كويس
اميرة بدموع: يارب يارب احميلي  ابني وبناتي يا رب من كل شر يارب
عبدالله اتنهد وقال: طيب يلا الكل يروح الصلاة على ما الدكتور يخرج من غرفة العمليات يطمنا عليه. 
الكل بالفعل عملو كده بقا يدعوا من قلبهم على احمد يقوم بالسلامة
(الأيام الصعبه اللي بتمر في حياتك سواء كانت عائليه او ماديه او اي حاجه دي كويسه طبعاً اختبار من ربنا كبير بيشوف مدي صبرك وكمان بيخليك من الانسان ضعيف الانسان قوي يتحدي الصعاب اللي بتمر في الحياه) 
_________________________
عند شهد. كانت راقضه على السرير كل حاجه في دماغها مش قادره تروح من دماغها أبداً. 
بدأت تسرح في اللي حصل من سنتين ونص ساعة. لما وقعت من فوق السطح.
شهد بدموع وجع: ااه اد اي لحد دلوقتي الواقعة دي لسه لحد الآن وجعه كل جسمي كل حاجه جرح مش عاوز يروح مني كل الوجع مش بيروح نهائي. اد اي دماغي لحد دلوقتي بتوجعني مكان الواقعه: بعياط اقوي: الكل فكرني انتحرت لكن للاسف مش انتحرت انا كنت مهوسه من الجحيم اللي كنت فيه منه. اتنهدت راحت في عالم التفكير من بعد ما وقعت. 
فلاااش بااااك....................................
شهد قامت من الكابوس بخضه ورعب
بقت متخيله مهران في كل مكان هيموتها 
شهد بصرايخ ورعب منه: ااابعد عنيي ااابعد عنيي  بالله عليك امشي بعيييد. …كانت متخيله في كل مكان في البيت. 
فضلت ترجع ل ورا مكنتش وخده بالها لحد لما وقعت. بصت علي ميار و والدتها و اميرة و سميره ف اخر لحظة. 
ميار بصرخه: شههههههد 
كانت حاسه و شايفه كل حاجه حواليها. و شايفه الكل في انهيار عليها وجع.
شهد بّـ جسد بلا روح: ب با بابا س سامحني ي ب بابا ا ا انا معملتش حاجه و والله العظيم. 
عبدالله بخيبه امل و دموع في عيونه: انا واثق فيكي ان بنتي عمرها ما تعمل حاجه غلط واثق فيكي ليه عملتي كدا في نفسك ليه يا شهد
كانت تحكي مع نفسها وهي بتبكي بشده مش قادره تنسي حاجه من اللي داخل حياتها خلي حياتها جحيم
_________________________
امال قامت من علي الكرسي بعياط.: ارتاحي يا شهد احنا بره لو احتجتي  حاجه قولي ل الدكتور ولا الممرضة و احنا معاكى بره يا حبيبتي متخافيش احنا معاكى مش هنسيبك 
شهد بعياط هستيري: يااه متعرفش اد اي كنت خايفه وانا من اللحظه اللي الدكتور قالك اطلعي برا. لا مش خايفه مرعوبه مرعوبه علشان عارفه واثقه انه مستحيل انه يستكفي من اللي عملو فيا بالصور. كنت عارفه انه هيعمل اكتر من كدا.
جرز الأنذار بتاع المستشفى اشتغل في كل مكان …في الوقت ده استغل ان الدنيا بقت مليئة بالنار و الدخان. من غير ما حد ياخد بالو منه…واقف قدام السرير بشر 
شهد بصت بتعب شديد. برعب شديد منه: ا ان انت ا ع عايز  م مني اي 
مهران بخبث: عاوز اخد روحك معايا …بشر جواه: انا الموت جيت اخدك معايا يا قمر 
شهد كانت بتحاول تصراخ مكنتش قادره تتكلم .
كان معاه حقنه فيها مخدر شكها في ايدها بيها. وهي راحت في الاغماء 
نفس الشيء كأن الجو مالي بالدخان محدش كأن ظاهر من بعضه نهائي. جاب بنت من المشرحه حطها مكان شهد حط حاجه كبيرة ولعت ف الغرفه كلها و طلعت صوت. 
الكل من بعدها صدق الكذبة بتاعت مهران انها ماتت لما حط البنت دي 
________________ارض الواقع 
شهد بعياط هستيري: انا  عاوزه ارجع عند ماما نفسي اسمع صوتها اقولها اني عايشه واحضنها جامد والله العظيم. الكل الكل انهار من بعد …بسخرية: من بعد موت شهد المزيف الكل بقا في مشاكل بسببي و ماما و بابا.بقهرة: حتى انت يا احمد اكيد صدقت فيا الكلام و الصور. يا تري انت عامل ايه دلوقتي يا تري اتخرجت و حققت احلامك انت و ميار ولا اي حالكم دلوقتي نفسي اتطمن  عليكم والله العظيم نفسي كدا. فضلت تعيط بشده و قهرة جواها 
وهي راقضه مكانها 
_________________________
عند ميار كانت بترن طلعت من الجامعة. كانت ماشيه ترن عليهم في البيت محدش كأن بيرد عليها 
ميار بملل: يووه بس محدش بيرد ليه عليا منهم. بقت ترن علي وليد مكنش بيرد هو ايضأ. 
_________________________
عند نور … 
كانت بتجهز نفسها لحد ما. سارة تجي و حياة علشان يراحو الجامع
قعدت فتحت الفون. تتفرج شويه علي الفيس. ظاهر قدامها الاكونت بتاع ميار. فضلت تبص شويه على الاكونت وهي مخنوقه بشده وبتحاول تفتكر حاجه لكن دماغها مش قادره ترجع حاجه وتفتكر اي شيء
نور ودموع: انا حاسه ان انا اعرفها عايزه اعرف الاسم دي مين بالظبط… فضلت  تقول في دماغها ميار ميار مين ميار
حست بوجع في دماغها راحت حطيت ايدها بسرعه وقالت: اه
نور بدموع وجع: كفايه جميله كفايه انتي مش قادره تفتكري حاجه دماغك مش قادره تفتكر خلاص خلاص بلاش محاوله انتي قولتي مش هتحاولي عشان ما تتعبيش خلاص. اتنهدت بدموع. و وجع: بس انا عايزه اعرف مين دي  انا حاسه اني اعرفها برضو 
فكرت ل ثواني وقالت انا هبعت ليها طلب صداقه واتكلم معاها. … بعثت لي طلب صداقه وفضلت مستنيه انها تقبل الطلب…وهي قلبها مالي بالحزن و اليأس
__________________________
عند ميار 
 ميار كانت بترن محدش كأن بيرد عليها. بقت متعصبه جامد 
ميار بعصبيه: محدش بيرد لييهه 
ولا حتيي اانت يااا وليد بترد فييي اااي بقاااا الله …اتنهدت بغضب. فتحت الفيس. بدأت تشوف الجروبات اللي على الفيس بتاعت الدفعه بتاعت احمد شافت طلب صداقه بتاع  نور وقرات الاسم اسم جميله. ما اهتمتش للطلب بعدها  دخلت في الجروبات بتاع  الفيس لقيت الاخبار ادعوا لينا والجيش بتاعنا اننا في المهمه دي دي نكسب عليهم ونقدر نمسك المافيا دي ونرجع من المهمه دي على خير
بدأت تتوتر وتخاف على احمد بعدها بدات تدخل على الاكونتات وتشوفهم عملوا ايه
لقيت واحد من زمايل احمد حاطط الصوره بتاعته بيقول ادعوا له بالشفاء اتصاب برصاصه
مياراصدمت خالص وبقت هتموت من الخوف على احمد وعرفت هما مش بيردوا ليه عليها دلوقتي
ميار بدموع وخوف عليه: احمد احمد اتصاب برصاصه ازاي ازاي ما حدش يقول ليا. عشان كده ما حدش فيهم بيرد عليا ليه ما حدش بيرد عليا منهم والله العظيم ما هسامح حد فيهم علشان خاطر اللي بيعملوه ده
بدات ترن عليهم تاني كتير ترن على وليد عشان خاطر يرد عليها
_________________________
بعد وقت الدكتور طلع راحوا ليه بسرعه بقلق شديد
محمد بجمود: دكتور طمني احمد عامل ايه دلوقتي 
وليد بهدوء: طمنا يا دكتور علي احمد  
الدكتور بهدوء: اطمنوا عليه هي الرصاصه كانت في كتفه بس وقدرنا نطلعها دلوقتي الحمد لله اطمنوا بلاش قلق احنا دلوقتي هنطلعه من غرفه العمليات لغرفه عاديه حالا باذن الله 
الكل منهم قلبه بقى فيه راحه 
اميرة بدموع: الحمد لله يا رب ان ابني ما فيهوش حاجه لا قدر الله الحمد لله
 محمد اتنهد بحزن: الحمد لله يا رب 
ابو وليد بهدوء: حمد لله على سلامه احمد يا محمد ان شاءلله يقوم بالسلامة لينا 
عبدالله: الحمد لله انه بخير حمد لله على سلامته
محمد: الله يسلمكم. امين امين يا رب ويشفي لينا
امال بحزن: شفتي اهو الحمد لله كويس والله بلاش تزعلي نفسك احمد قدها وهيقوم ان شاء الله منها 
سميره: بلاش قلق بلاش تعب في نفسك يا اميرة والله هو هيبقى كويس باذن الله اهو الدكتور طمني عليه وقال انه كويس الحمد لله يارب 
اميرة بحزن و دموع الحمدلله يارب ربنا لا يورينا في اولادنا حاجه وحشه اكتر من كده يا رب
وليد طلع الفون بضيق من جيبه
اتنهد وقال: الحمد لله على سلامه احمد يا عمي ميار من الصبح عماله ترن. احاول ارد عليها دلوقتي وانتم كمان حاولوا تردوا عليها وبلاش تقلقوا فيها بالله عليكم
محمد اتنهد وقال: الله يسلمك يا بني. تمام هنحاول نتكلم معاها دلوقتي ان شاء الله
وليد راح بعيد عنهم بدا نتكلم في ميار
_________________________
ميار بدموع وعصبيه: انت ازاي ما حدش فيكم بيرد عليا هااا ما حدش فيكم قال ليا على اللي حصل  ا حمد ليه
وليد بهدوء: اهدي يا ميار احمد بقى كويس الحمد لله الرصاصه كانت في كتفه هو كويس 
ميار بدموع: انتو ليه محدش فيكم بيرد يعني انا قاعده ارن عليكم وانتو محدش بيرد انا لولا اني شفت الخبر على الفيس انا ما كنتش اعرف نهائي هو انتو ايه بالظبط مش بتحسوا ابدا
وليد بعصبيه: قالتك اهدي  هو بقى كويس ليه كل ده واحنا ما كناش حابين نقولك عشان خاطر ما تقلقيش. وتخافي عليه
ميار بعياط: انا مش مصدقاك انا حاسه ان احمد في حاجه والله العظيم بص انا هحجز في اول طياره هنزل على القاهرة 
وليد بهدوء: يا ميار اهدي يا ميار تحجزي اي  اول طياره وتيجي وانتي امتحاناتك عليها شهر بتاعت اخر السنه استهدي بالله وبطلي بقى عقلك ده وغضبك ده وعصبيتك  احنا كويسين وما فيش اي حاجه واحمد كويس وطلع من  غرفه العمليات والدكتور طمنا انه كويس اول لما يفوق هخليكي تكلميه اهدي بقى وكفايه. 
ميار اتنهدت وقالت: انا مستنيه الشهر ده يخلص بفارغ الصبر عشان خاطر انزل بقى القاهره انا سنتين وانا قاعده هنا لما زهقت من الجامعه والمذاكره وتعبت من كل ده وانا لوحدي
وليد بسخرية: مش مصدق انك انتي اللي بتقولي الكلام ده يا ميار طول عمرك كنتي بتحلمي انك تسافري تدخلي الجامعه طب وتعملي كل حاجه نفسك فيها وعايزه تعيشي لوحدك كده في الشقه لوحدك بعيد اي حاجه تعصبك اشمعنا دلوقتي ما بقتش فاهم انتي عايزه ايه بالظبط او في دماغك ايه
ميار قالت جواها بغل: انا فعلا مستحيل حد يفهمني انا عايزه فعلا الشهر ده يخلص بفارغ الصبر عشان انزل بقى القاهره وابقى انا وانت نكتب الكتاب بقى ونبقى لبعض عشان لما نور ترجع تتحسر اكتر وتشوفنا احنا الاتنين واحنا ايدينا في ايدين بعض يا حبيبي
وليد: طيب يا ميار لما تبطلي سرحان اللي انتي فيه  ده ابقى كلميني سلام عشان اروح اشوف احمد
ميار بسرعه: مش سرحانه ولا حاجه بس انا بفكر في ان في الاجازه هنكتب الكتاب بتاعنا كنا متفقين كده وانك هتيجي معايا المره دي هنا… بملل: صح مش انت هتيجي معايا المره دي 
وليد بهدوء: باذن الله سبيها على الله
ميار: ونعم بالله… كمل بعصبيه:مش  ناسيه اللي انت عملته  ده وما حدش فيكم كان راضي يرد عليا تمام قول لبابا كده وماما 
وليد: خلاص يا ميار قلبك ابيض خليكي انتي اللي عقلك الكبير الطيبه
ميار بغيظ: مش عاوزه ابقي كده عجبني حالي اصلا 
وليد بحزن: بس مش عجبني انا 
ميار بحزن: وليد انت مش بتحبني علي فكرة لو بتحبني كنت حبيتني بكل تفاصيلي
وليد بخيبه امل منها: احبك بكل تفاصيلك لا طبعا مش عاجبني اللي انتي فيه ده ولا عاجبني تفاصيلك دي ما ترديش ربنا ابدا واللي ما يرضيش ربنا  ما ترضينيش ابدا. …اتنهدت بحزن: مش هقولك غير ربنا يهديكي عشان مش هقدر اخلي قلبي يبقي قاسي عليكي. 
ميار بعصبيه: يعني نسيب بعض 
وليد بحزن شديد: اللي يريحك سلام. راح قفل 
قائلا بحزن شديد في قلبه منها: انا حبيتك حب لا يتوصف يا ميار انتي للاسف مش مقدره كده ولا عايزه تغيري من نفسك عشان ربنا وعلشاني انتي هتفضلي طول عمرك كده انانيه مش بتحبي غير نفسك وبس بس ربنا يهديكي يا رب مش عايز غير كده والله العظيم؛ … دار ظهره وراح ماشي يطمن على احمد
__________________________
عند شهد و مهران. 
شهد كانت واقفه في الحمام سانده على حوض الحمام  بتعب شديد ومش قادره تتنفس؛ فضلت واقفه وقت كده سانده بتعب وهي  بتبكي مش قادره تتحرك
_________________________
مهران كأن فاتح الفيس. شاف بالصدفه البوست نازل قدامه بتاع اصابه احمد
بدا يدخل على الأكونت. ويشوف كل المعلومات عنه وكل حاجه
بالصدفة. قرا اللي حصل و انه في المستشفى 
قائلا بسخرية مهران: من اول مره يا ابو حميد كدا. يلا نشوف في اللي جي ان شاءلله
قفل الفون حطه جنبه …فكر ل ثواني و قال: بتعمل اي كل ده في، الحمام. وحس بالقلق احسن يكون فيها حاجه 
 بقا بينادي عليها: شهد كل ده بتعملي اي اخرجي…بسخرية: دا مكنش شاور يا حبيبتي
شهد كانت سامعه بس مكنتش قادره تتكلم. 
مهران بعصبيه: شههد اطلعيي اخلصي اكتر من ساعه في الحمام بتعملي ايه كل دهه
شهد بدأت تعيط بصوت 
مهران قام بسرعه بخوف عليها. بقا يخبط علي الباب. 
مهران بقلق: شهد افتحي مالك؟ 
شهد وهي بتبكي جوه: ا ا انا م مش هينفع  ا افتح خ خليك بره
مهران بغضب: افتحييي بقولك. انااا مش واحد جيي من الشاااارع هاااا علشااان تبقييي عاااارفه 
شهد بخوف وجع منه: ا انا هلبس و والله اهو استنا. ماده ايدها تجيب الهدوم من الشماعه اللي في الحمام بتعب شديد وهي بتبكي
مهران خبط الباب بغضب برجله وراح على السرير. 
شهد خافت منه جامد بقت متوتره
اتنهدت بضيق. قام يطلع هدوم ليها علشان يوديها للدكتوره

بعد شويه طلعت في عيونها دموع وخوف منه 
مهران بضيق: البسي اخلصي علشان نمشي 
شهد بدموع:  ن نمشي فين؟ 
مهران بعصبيه: مش هاخدك افسحك يعني هاخدك اكشف عليكي عند الدكتوره
شهد بتعب و دموع: احنا هنروح عند دكتوره تاني؟ 
مهران: لا عند واحده تانيه …دار ضهره يطلع 
شهد بصت علي الهدوم بغضب: انا مش بلبس الهدوم دي عاوزه حاجه تانيه مستحيل البس بنطلون و الهدوم الضيقه دي لو اي 
مهران واقف. ابتسم علشان لبسها المحتشم… دار ضهره وقائلا: مفيش غير دي هنا البسي وخلاص 
شهد بعصبيه: لا مش هلبس ده لو اي 
(الهدوم كانت عبارة عن بلوفر ابيض. و بنطلون جينز عليه طرحه عليه جاكت طويل لحد بعد الركبه أبيض 
مهران بخبث: خلاص اجي انا البسها ليكي  غصب عنك اي رايك. …راح غمز ليها 
شهد بخجل منه وخوف: احترم نفسك شويه اي ده. لا مش عاوزه الهدوم دي اصلا. انا لو لبستها هيبقى كاني مش لابسه حاجه اصلا
مهران بزعيق: بقولك اي بلاش وجع دماغ اخلصي البسي او امشي كده في الشارع من غير هدوم خالص علشان انا تعبت من ااام دمااااغك دييي
شهد بدموع: بس بس مش عاوزه ده والله العظيم 
 مهران اتنهدت بضيق: بقولك اي اقعدي مش هنمشي في مكان خليكي انتي موتي كده على نفسك علشان مفيش غير الهدوم دي قولتلك اصلا. راح طلع بره بضيق منها 
شهد اتنهدت راحت قعدت تعيط اكتر بوجع… اتوعدت جواها انها لازم تهرب منه بأي طريقه …بصت ل الهدوم. قامت قفلت الباب علشان تلبس وهي هتموت من التعب
_________________________
مهران بص علي الباب بقا قلبي مالي بالغضب منها
قال بضيق وغضب: انتي صعب التعامل معاكي اوي و مش بتختفي أبداً مني بعد كل اللي بعملو فيكي ده برضو مش طامر حاجه فيكي. اتنهدت بضيق شديد. بعدها يلبس في اوضه تانيه 
_________________________
في المستشفى عند احمد 
الكل كان موجود معاه في الغرفه
وليد بابتسامة بسيطه: حمد لله على سلامتك يا ابو حميد
احمد ابتسم بتعب: الله يسلمك يا غالي 
اميرة بدموع: كنا هنموت عليك من الخوف والله يا احمد الحمدلله انك بخير يا حبيبي 
احمد اتنهد وقال: انا كويس والله اهو الحمدلله. بسيطه الحمدلله 
واحد من صحاب احمد كان موجود.
مازن بابتسامة: الحمدلله انك بخير يا صاحي و انها جت في كتفك بس ربنا سترها من عنده. و حمد لله على سلامتك 
احمد بابتسامة حزينه: الله يسلمك يا ابو الصحاب. تسلم
مازن: يسلمك الله ويحفظك و يعافيك  يا غالي
ابو وليد بابتسامة: يشفيك ويعافيك الله باذن الله يا غالي. يلا يا بطل خف بسرعه عشان ترجع معانا باذن الله البيت
احمد بابتسامة بسيطه: تسلم يا عمي 
مازن بضحكه: لا يرجع اي دا الرائد عايز احمد من دلوقتي يرجع الكتيبه والله. …صح يا احمد الرائد قالي اعتذر من احمد بالنيابه عني علشان مقدرش يجي  علشان الفريق مش هينفع يسيبهم لوحدهم في المهمه دي
احمد بهدوء: مقدره والله لا اعتذر احنا واحد والله و انا باذن الله. اول لما الدكتور يكتب ليا علي خروج علي الكتيبه علي طول 
محمد بهدوء: لما تبقي كويس الاول يا احمد ان شاءلله 
اميرة بحزن عليه: لا مش هينفع تمشي  هتيجي معانا البيت معروف انك تعبان 
احمد بهدوء: اهدوا انا كويس والله اهو هو يكون بالكتير الجرح هيلم باذن الله
امال بابتسامة بسيطه: ان شاءلله تشفى يا غالي وتقوم لينا بالسلامه اهم حاجه صحتك يا حميد
احمد ابتسم بتعب: شوفوا بقى العسل ده يا ناس  اللي مقدره كل حاجه 
امال ضحكت بابتسامة: طول عمرك دمك خفيف يا احمد
عبدالله اتنهد وقال: عاش من شاف الابتسامة مرسومه علي ملامحك يا احمد. وعاش و شفتك بتضحك كده 
احمد ضحكه ضحكه كلها مليئه حزن وتعب 
سميرة ضحكت: هو فعلا عاش من شاف الغمازات عندك يا احمد
احمد  سرح في شئ ل شهد سرح في تفكيره بعيد عن الواقع 
_________________فلاااااش باااك
داخل احمد البيت 
احمد باستغراب ل نفسه: مالها دي قاعده تعيط ليه دلوقتي؟؟
قاعد جنبها وهي دايره ضهرها لي مش شايفة قاعده تعيط
قال بصوت عالي: شهههد مااالك 
شهد بصت وراها بخضه: في ااي خضتني ياا ااحمد 
احمد بضحكه: كنت بنادي عليكي بس يا شوشو بشوف مالك قاعده زعلانه ليه و بتعيطي 
شهد ابتسمت لي بدموع 
احمد باستغراب:الله مش كنتي بتعيطي دلوقتي انتي بميت حاله يا بنتي
شهد بضحكه و بابتسامة: انت قمر و انت بتضحك علشان الغمازات دي
احمد ضحك جامد بغرور: مز انا عارف يا حبيبي عارف 
شهد بغيظ: بطل غرور يعني عملت زي ميار يا احمد 
احمد بضحكه: مش اخوات بقا. الهم بتعيطي ليه بقا 
شهد اتنهدت بحزن: انا مخنوقه مفيش غير المشاكل والله ي احمد 
احمد بهدوء: ليه بس يا حبيبي مشاكل اي دي 
شهد بدموع: المشاكل مع ماما و بابا كل شويه 
احمد: اممم طيب و المشاكل دي سبب اي بقا 
شهد بحزن: المدرسة كل شويه ذاكري يا شهد ذاكري يا شهد
احمد بهدوء: وانتي مش بتذاكري ليه طيب علشان خاطر مستقبلك والله عايزينك حاجه حلوه برضو حقهم
شهد بدموع: احمد انا مليش نفس اذاكر ولا ليا نفس حتى اروح المدرسة نهائي 
احمد بغيظ: لا انتي تستاهلي التهزيق بقا ملكيش نفس اي اومال عاوزه تبقي فاشله…بمرح: مفيش عندنا بنات تبقي فاشله يا حبيبتي ذاكري.
شهد بغيظ: انت بتحبني انا ولا هما 
احمد بثقه: انتي طبعاً الحب كلو 
شهد: يبقي تجي معايا انا مش معاهم 
احمد بزعيق: والله عايزاني اشوفك فاشله واسكت ليكي. غصب عنك تذاكري هااا احسنلك 
شهد بتصنع الخوف والزعل: كده اهون عليك تخليني ازعل منك كدا مش هكلمك تاني بدل ما تقولي براحتك يا حبيبتي بلاش تتعبي نفسك في المذاكره وجع الدماغ ده
احمد بضحكه: لا يا راجل
شهد ضحكت لي: اه والله 
احمد بضحك: انتي ملكيش حل ابدا بدماغك دي…و ضحك جامد 
شهد سرحت في ملامحه و ضحكته
احمد بابتسامة: برضو سرحتي رحت فين؟ 
شهد حضنته بابتسامة: انا بحبك كلك على بعضك يا احمد اوى 
احمد بحب: وانا بموت فيكي يا روح احمد (اتقوا الله ومتعلقوش قلبكم في علاقة محرمة عشان هتخسروا في الاخر  )
 ارض الواقع________________
وليد باستغراب: احمد انت روحت فين؟ اي السرحان ده كله
احمد ____
وليد باستغراب: اااحمد 
احمد___
اميرة بحزن عليه: احمد سرحان في اي رد علينا. 
احمد كأن سمع جواه حزن شديد دموع محبوسه في عيونه مش عايز يرد على حد 
مازن بحزن عليه: احمد مالك كدا 
احمد____
محمد بحزن: خلاص يا جماعه سيبوه على راحته 
اميرة بدموع: احمد قول لينا مالك طيب 
احمد اتنهد بشده حزن مليئه قلبه جامد قال جواه: يااه حبيتك حب لا يتوصف أبداً وانتي في الآخر قدمتي ليا اي غير الكذب والخيانه وتصنع الحب ليا.…بقسوة: مع اللي طول عمره عايزك في الحرام وبس. بتوعد: بس وحياه كسره قلبي دي يا مهران  مش هرتاح غير لما احطك في السجن قريبا قريبا وهوصل ليك وهحطك في السجن بنفسي و هتشوف المره دي
___________________________
مهران طلع هو وشهد من المستشفى
قائلا مهران: تعالي هجيب العلاج ده و نمشي 
شهد بسرعه: لا مش هدخل هستناك في العربيه
مهران بشك: والله عاوزه تقعدي في العربيه.؟  تعالي معايا بس 
شهد بتوتر: انا عاوزه اقعد في العربيه علشان الجو برد اصلا وانا تعبانه مش قادره بقا 
مهران بسخرية: حاسس بيكي يا حبيبي 
شهد بعصبيه: بطل بقا اللي انت فيه ده الله انت واحد لا  تتقبل ابدا 
راحت ركبت العربية بحزن شديد
مهران بص من شباك العربيه قال  بغضب و بتحزير: انا فاهم دماغك كويس انتي عاوزه اي بس حابب اقولك اقسم بالله العظيم لو حاولتي تهربي هتندمي علشان انتي مش هتعرفي توصلي ل اهلك لو  اي كدا   فطلعي كل ده من دماغك  ده وانتي لو حاولتي تهربي مش  هدور عليكي لو ايه هسيبك كده خلي بالك المنطقه دي مش كويسه كلها عصابه بتاعة مخدرات
شهد . بدأ الخوف ادخل قلبها وتوتر جامد. قالت بتصنع الهدوء و البرود: انا ولا اهرب ولا هعمل حاجه يلا روح هات العلاج خلينا نمشي يلا عشان انا  تعبانه بقا 
مهران بغضب: براحتك بس اجيبك لو حاولتي  تتهربي مهما عملتي  كدا هجيبك حتي لو في بطن امك
شهد بغضب ودموع: يا اخي سيبني بقى في حالي روح بقى سيبني سيبني يا ريتني هموت عشان ارتاح منك يا ريت 
مهران بغضب ضربها في دماغها بايده: دماغك دي هكسرها ليكي وصوتك العالي ده هقطع ليكي لسانك عشانه استني بس عليا
شهد بصت لي بدموع: حسبي الله ونعم الوكيل فيك غور بقى انا بكرهك يا بارد يا بااارد 
مهران ببرود: اكرهي اكرهي عادي…بقسوة: وانا هخليكي تكرهي اليوم اللي اتخلقتي فيه خليكي تتمني الموت في كل لحظة 
شهد بدموع و قهرة: اكتر من كدا منك لله روح 
مهران بغل: انتي لسه شفتي حاجه يا حبيبي. راح  دار ضهرة وراح ماشي
شهد بعياط و حزن: بكرهك يا مهران والله العظيم بكرهك لازم اهرب لازم اهرب لازم دلوقتي
فتحت العربية و نزلت بسرعة. راحت جريت بسرعه 
_________________________
عند نور. 
كانت قاعده لسه ماسكه الفون بملل شديد سمعت صوت حياه وساره جم قامت تروح ليهم 

في الصالون 
نور بابتسامة: حمد لله على السلامه يا حبايب قلبي
حياة زي العاده طلعت تجري عليها بابتسامة  نور شالتها حضنتها وبسيتها
نور بابتسامة وهي تبوسها: حمد لله على سلامتك يا حياتي وحشاني 
حياة بابتسامة: انتي وحساني 
نور ضحكت بابتسامة *يروحي انتي اكتر 
سارة بابتسامة: الله يسلمك يا جميلتي. بس اي الحلوة دي انهارده 
نور بابتسامة: مفيش احلى من سرسوره حبيبه قلبي…بضحكه وثقه: بس طول عمري حلوه كده  مش النهارده بس ولا ايه؟ 
سارة ضحكت بابتسامة: يا جميلتي انتي طول عمرك طبعاً جميله يا جميلة حلوه  وقمر كمان والله…
سارة راحت مسكت خدودها الاثنين بضحكه جامده: الخدود احمرت كده ليه الخدود احمرت كده ليه هموت من الضحك. قمررر يا ناس
نور بخجل. ضحكت: بطلي يا سرسروره بقا احسن ازعل منك
سارة بابتسامة: لا يهون عليا شوف جميلتي تتزعل ابدا يا مني يا روح قلبي
نور بغيظ: ايوه كدا قليله الادب 
سارة ضحكت. …قالت طيب هنمشي دلوقتي ولا اي 
نور بحماس: لا دلوقتي عشان انا متحمسه اوي انا بستنى من الاسبوع للاسبوع علشان نمشي يلا نمشي
سارة بابتسامة: ماشي يروحي هدخل اظبط الخمار والنقاب على ما انتي تعملي ساندويتش لحياه تاكلو 
نور: طيب ياقلبي 
سارة دخلت بالفعل تظبط نفسها
نور بابتسامة: حياتي تاكلي ايه. في لانشون وفينو و جبنه تاكلي منهم 
حياة بطفوليه: اه يا مامتي
نور بحب باستها: عيون ماما يا عيوني انتي يا حياتي. 
خلعتها الشنطه والكوتش بعدها دخلت المطبخ تعمل ليها الاكل
_________________________
مهران طلع من الصيدلية
جه يركب العربيه بص من الشباك شهد ما كانتش موجوده اتصدم واتعصب جامد فتح باب العربيه بس شمال ويمين. ما لقيهاش بقى قلقان عليها جامد
مهران بغضب و قلق عليها في نفس الوقت: يا حيوااانه كده تهربي كنت عااارف وحاسس بس هجيبك برضو.
حط العلاج في العربيه وقفل العربيه وبقى يدور عليها وينادي عليها في كل مكان بصوت عالي
_________________________
شهد فضلت تجري علشان تهرب منه وكانت هتموت  التعب عماله تعيط جامد… لحد لما وقفت في مكان عامل زي الصحراء كبير وكله مالي بالاشجار والثلج نازل فيه بشده.  المطره كانت عماله تنزل عليها جامد. 
المكان كان فاضي خالص ما فيهوش اي بشر نهائي. شهد بصت حواليها بخوف ودموع عماله تنزل وهتموت من شده الوجع. وقفت مكانها وهي كلها بتتنفض وعماله تعيط وهتموت من شده الرعب والتعب جواها كانت بتعيط وبس مكانه
قائله بعياط وجع: يا رب يا رب طلعني من اللي انا فيه ده يا رب يا رب رجعني لامي وابويا واهلي يا رب يا رب ارحمني من عندك يا رب… حطت ايدها على وشها وصرخت جامد من شده الانهيار…ااااااااااه يارب تعبت والله العظيم. وكانت في حاله انهيار شديده

مهران من بعيد سمع صوتها وكان ما بينهم المسافه بعيده شويه
بقى هيموت من شده القلق والخوف عليها ليكون حصل ليها حاجه ونادي بصوت عالي كله مالي بالقلق عليها
 مهران قائلا بصوت عالي: شههههههد ااارجعيييي المكاااان دهههه كلهههه خطر شههههههد… بص حواليه بخوف شديد عليها وبقى يبص عليها في كل مكان المكان كله مالي بالاشجار وقطع الثلج عمال ينزل

شهد كانت سامعه صوته كانت عماله تعيط وبس ما كانتش قادره تتحرك كل جسمها اتجمد. 
قائله بصوت مالي بشده الانهيار والتعب: مهرااااااان مهراااااااااان
قائله جواها بياس وحاسه انها جسد بلا روح: خلاص خلاص  انسي انك انتي تحاولي تهربي انسي او اهلك يعرف يوصل ليكي ولا انتي تعرفي توصلي ليهم خلاص استسلمي بقى يا شهد استسلمي. كده كده انت ميته ميته تماما انسي يا شهد انسى انك انتي تعرفي توصلي ليهم …اغمضت عيونها بيأس وحاسه انها روحها بتنسحب منها من شده اليأس اللي جواها.  وانهارت
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
مهران سمع صوتها راح ل مكان الصوت بسرعه وهو قلقان بتوعد ليها انه مش هيرحمها المره دي
_________________________
 في السعودية 
 نور وساره كانوا ماشيين وماسكين ايد حياة ه وحياة في النص
ساره بابتسامة: حياتي
حياة بصت ليها: امم 
سارة بضحكه: البت بقت زي ابوها بتقول امم يا جميلة 
نور بضحكه: اومال ايه يا بنتي بنت ابوها 
سارة بضحك: اومال 
حياة ضحكت 
سارة ضحكت: بتفهم  يا جميله
نور ضحكت: اياك هي صغيره يا بت دي حياتي عندها سنتين 
سارة بابتسامة: ربنا يبارك لنا فيها يا رب
نور بابتسامة: امين 
سارة بهدوء: احم جميلة 
نور بنتباه ليها: اي؟؟ 
سارة: مش بتفكري تبقى انتي وكريم تبقى لبعض طول العمر وتحبوا بعض
نور اتنهدت وقالت بحزن: لا 
سارة بزعل: لا ليه يا جميلة ليه بتعملي كدا كريم علي فكرة هيحبك على فكره بلاش تقولي لا وحاولي انك تفتحي قلبك للحب الحب لا حرام ولا عيب ولا غلط ولا اي حاجه طالما في الحلال  حبي يا جميله علشان احنا مش هنسيبك ترجعي لاهلك والله وكريم هيحبك وانتي كمان لازم تحبي كريم كريم يستاهل كل خير كريم طيب والله ويتحب. انا عايزاه ما يفضلش طول عمره لوحده كده انا عايزاه يفضل مع واحده تحبه ويحبها من بعد حياه علشان هو ما يفضلش لوحده كده وحياه ما تفضلش لوحدها حبي كريم يا جميله انتي وكريم تستاهلوا بعض والله
نور بحزن و دموع: بس انا مش عايزه كده انا عايزه ارجع لاهلي والله ليه مش عايزه تفهمي افرض كنت بحب حد  افرض كنت هتجوز قبل الحادثه او اي حاجه وانا الظاهر اني صغيره والله اوي كمان
سارة بحزن: لو كنتي هتتجوزي قبل الحادثه مش كان يبقى في ايدك دبله او اي حاجه  زي ما انتي بتقولي  كدا وبعدين الحب والجواز وكل اللي انتي بتقولي عليه ده مش بالعمر والله العظيم. براحتك يا جميلة اعملي اللي يريحك بس كريم برضو ما يستاهلش كل ده منك 
نور بدموع: سارة هو انتي شوفتي كريم جه قالي بحبك او اعترف ليا بأي حاجه او هو بيحبني اصلا علشان ارفض واقول لي لا عن حاجه بالله عليكي كفايه بقى عتاب فيا كفايه عتاب فيا وتانيب ضمير علشان انا برضو ما استاهلش كله ده انا واحده انا ما اعرفش انا مين اصلا
ساره بصت ليها بحزن: اسفه يا جميله ما تزعليش مني اي كميه الحزن والدموع دي كلها. هو احنا مش قافلنا على الموضوع ده وقلنا خلاص على كده مش هنحاول نعرف او نحاول نفتكر لما يجي الوقت المناسب تفتكرها باذن الله
نور بدموع بخنقه: بس انا مخنوقه اوي يا ساره مخنوقه اوي والله تعبانه من جوايا عاوزه اهلي والله مش عاوزه اظلم حد معايا اكتر من كدا
سارة اتنهدت: مش بتظلمي حد معاكي انا بقولك افتحي قلبك لي افتحي قلبك ل الحب ادي لنفسكم فرصه انكم تحبوا بعض انتوا الاتنين تستاهلوا بعض على فكره كريم طيب وحنون وانتي نفس الشيء
نور بدموع وضيق: سيبيني يا ساره افكر سيبيني 
سارة بحزن:  امسحي دموعك يا جميلة كفايه عياط بقا 
نور هزت راسها بحزن شديد وكمل طريقهم في هدوء تام
_________________________
عند شهد و مهران. 
شهد كانت لسه واقفه مكانها بتبكي بشده كانت بتبص حواليها بخوف
قائله بدموع وتعب: مهراااان 
مهران وصل عندها. راح لحد عندها وكان واقف وراها وهي واقفه هتموت من شده الخوف والرعب وكل جسمها بيتنفض
شهد بعياط و يأس: لو كان الانتحار حلال كنت انتحرت من زمان عشان انا خلاص بكرهك وتعبت منك بكرهك 
مهران سمعها وهي بتقول كده وهو واقف وراها قال بخيبه امل: للدرجه دي بتكرهيني
شهد بصت وراها بدموع وقلب مالي بالخوف من كل حاجه حواليها اول شئ هو: اللي انا فيه دلوقتي ده بسببك بسببك انت وبس… بعتاب وانهيار: عملت ليك ايه قولي عملت ليك ايه انا واهلي تعذبنا بسببك اهلي كرهوني وخدوا عني فكره وحشه وقعتني  في فتنه وموتتني قدامهم بالكذب انا دلوقتي ميته بالنسبه ليهم ومفكرين ان بنتهم الوحيده تحت التراب عملت لك ايه حرام عليك بكرهك هفضل اكرهك اديني بس مبرر واحد بس يخليك تعمل فيا كده …بصوت عالي: قولييي اااايه اللييي يخليييك تعمل فياااااا كداااا قول ااااختك الكذاااابه اااللي كذبت عليااا ودتنيي رقمكككك عشان اااكلمك على اسااااس اااانها هييي
مهران ضحك بسخرية: ههه اختي اي انتي في عالم تاني خالص اختي مين وانتي فاكره ان دي اختي لا دا انتي في عالم تاني خالص يا حبيبي 
شهد باستغراب: اومال هي مين دي لمياء مش اختك؟ 
مهران بلا مبالاة: لا مش اختي دي كانت عشيقتي
شهد بصدمة: اي اومال ازاي قالت لي ان انت اخوها كانت ده ما بتجيب سيرتك ازاي انا مش فاهمه حاجه
مهران بخبث: انا اللي طلبت منها كده وانا كمان اللي قدمت ليها في نفس المدرسه اللي انت فيها علشان خاطر تبقى صاحبتك وهي توقعك فيا 
شهد بصدمه و دموع: انت ازاي كده انت ازاي ازاي انا وقعت فيكم  انا مصدومه حقيقي فيك وفيها  الزباله اللي اعتبرتها زي اختي حسبي الله ونعم الوكيل فيك و فيها 
مهران بحقد: مستحيل كنت اسيبك لاحمد يتمتع بيكي مستحيل اشوفه معاكي وانا قاعد متحسر على نفسي وعلى حبي اللي بيروح 
شهد بغضب وعياط:  اااانت ااازاي مسمييي ان ده حب ااازاي انت مسمي حب ازاي قولييي ده مش اسم حب ده اسمه  حرام عليك اخذتيني من اهلي  ومن مين اللي بحبه وظلمتني وقعتني في فتنه خليتهم يكرهوني وكل العالم تاخدها عني فكره زباله عملت كدهههههه  لييييهههه ااااناااااا بكرهكككككك
مهران بلا مبالاة: كأن لازم اخليكي تتحسري على نفسك عشان تبقى تغلطي فيا حلو وتحطي راسك في راسي اياك هو احمد احسن مني 
شهد بانهيار: والله العظيم بكرهك بكرهك بكرهك يارب تموت علشان اخلص منككك بقااااا … دارت ضهرها بشده وانهيار 
مهران مسك درعها بغضب وعنف: اخلصي علشان نمشي يلا قدامي 
شهد شدت درعها منه وهي بتعيط: ابعد عني بقا ابعد سبني
مهران بغضب معمي: اقسم بالله هدفنك مكانك هنا يا شهد اخلصي امشي 
شهد هي بتعيط شدت دراعها بعنف من ايده … اتنفست جامد وقالت بيأس جواها: لازم تمشي معاه لازم تمشي معاه مفيش حل غير كده … اتنهدت بعمق ودارت ضهرها لي. اتصدمت جامد من اللي جي عليهم  في ايده سكينه ورافعها على مهران 
مهران حس خطوات رجلين جايه عليهم شاف عيون شهد الصدمه والرعب. مد ايده في جيبه من غير انتباه ل اللي جي عليه طلع سكينه 
شهد صرخت بعلى صوته قالت: مهراااااااان مهراااااان حاااااااسب
_________________________
في منزل هاني 
كان جرس الباب يرن امينه قامت تفتح بتعب…فتحت امينه. و ابتسمت
امينه بابتسامة حزينه: وحشاني علي فكرة عاش من شافك فينك من زمان كده 
ليلي بحزن: انتي اكتر وراحت حضنتها.
امينه بدلتها نفس الحضن بابتسامة حزينه 
بعدها دخلوا قعدوا
امينه بابتسامة بسيطه: يعني مش بتجي كدا كل يوم ببقي قاعده مستنياك تيجي وبرن عليكي ولا بتيجي ولا بتردي
ليلي: الجامعه بقى ما انتي عارفه… بصت ليها في حزن وعتاب: مع اني مش بطيئك من ساعه اللي عملتيه في نور بس متحملك وخلاص عشان انا بحبك و بجي ليكي علشان اطمن عليكي مش اكتر و بجي على من نور تكون رجعت على البيت
امينه بدموع: بلاش تعاتبي فيا على حاجه ما ليش فيها ذنب
ليلي بحزن: لا ليكي ليكي ذنب في كل حاجه انتي اصلا واحده مذنبه وانانيه ومش بتحبي غير نفسك من ساعه لما جات البيت ده وانتي بتعمليها المعامله الوحشه معامله مرات الاب الانانيه القاسيه
امينه بندم ودموع: والله ما كان في نيتي ليها حاجه وحشه ابدا هي كانت غاليه عليا ما كنتش بحب اشوف فيها حاجه بس ابدا انا غيورة زياده عن اللزوم وبخاف احسن تاخذ مني هاني وانا ما فيش عندي اطفال لكن هي بنت الوحيده هتاخده مني
ليلي بدموع وعتاب: تفكير غريب اوي ازاي تفكري واحده صغيره كده زي نور انها تقدر تاخده منك ها
امينه بعياط: كفايه عتاب فيا بقى كفايه انا عمري ما كنت وحشه كده عمري بس بس معك يا حق انا انانيه عمري بحب غير نفسي بس انا مش وحشه برضو والله و نفسي نور ترجع وتسامحني والله العظيم… عيطت بشده انهيار وندم
ليلي بصت ليها بدموع ما قدرتش تشوفها بتعيط كده راحت حضنتها بسرعه… قائله ليها بحزن: خلاص ما تزعليش ان شاء الله هترجع وتسامحك نور قلبها طيب وبتسامح اي حد بسرعه والله 
امينه حضنتها بدموع: يارب والله نفسي تسامحني اوي هي وابوها علشان هي اتظلمت مننا وانا اكتر واحده ظلمتها وجيت عليها
ليلي بحزن: هتسامحك والله هتسامحك هي طيبه وبتسامح اي حد بسرعه بس هي ما تستاهلش حاجه وحشه من حد والله. طلعتها من حضنها ومسحت دموعها: كفايه عياط بقى ما تعيطش كفايه حزن لازم نتفائل خير عشان نور ترجع لينا سالمه باذن الله بابتسامة حزينه دي هتفرح اوي بالبيبيهات اخواتها الصغيرين ان شاء الله لما ترجع
امينه بامل وحزن: يارب يارب ترجع لينا والله  معاكي حق هتفرح اوي باذن الله بيهم باذن الله 
ليلي بابتسامة بسيطه: نور بتحب الأطفال اوي اوي كمان
امينه بابتسامة: باذن الله تحبهم
اتنهدت وقامت: هقوم اعمل  حاجه بقا ناكلها 
ليلي بسرعه: لا بلاش تتعبي نفسك ياقلبي انا هقعد شويه و همشي 
امينه بابتسامة بسيطه: لا مش هينفع هعمل بسرعه استني بس …راح دخلت المطبخ


في السعودية 
كانو قاعدين في الجامع نور و سارة و حياة. كانت الشيخه بتديهم درس وفي منهم كتير موجود في الجامع يستمعوا ليها
نور كانت بتستمع ليها وكانت مندمجه جدا ف الكلام بتاعها لكنها كانت سرحانه في اشياء ودموعها كانت بتنزل منها. وفي كلام ساره
نور بدموع. قائله جواها: صح  والله ساره معاها حق  كريم ما يستاهلش اي حاجه وحشه ليه ما احبهوش وندي لنفسنا فرصه ان انا نحب يكون جوزي لاخر العمر ولما يجي الوقت افتكر كل حاجه  ربنا ساعتها يحلها باذن الله  …اتنهدت بدموع وضيق: لعله خير ان شاء الله يا جميلة
ساره بصت ليها وهي قاعده وشافت في عيونها الدموع قائله جواها بحزن عليها: ليه ما تديش نفسكم فرصه جميله وتحب بعض انا مش عايزاك ترجع ل اهلك عايزاكي تفضلي معانا طول العمر انا وكريم وحياه هنزعل  اوي اه لو مشيتي يوم من الايام كريم ما يزعل قوي كفايه  خسر حياه مراته انتي كمان بلاش تخليه يزعل وتخليه يعيش وحيد حياه هتزعل قوي والله العظيم حياة خلاص على كده تربيت في حضنك وافتكرتك انك انتي امها اليوم اللي هتمشي فيه هتزعل حتى كريم. اتنهدت بحزن شديد 
_________________________
شهد شالت ايدها من على وشها بانهيار شديد بخوف وصدمه  بصت بصدمه لما شافت الدم صرخت: مهرااااااااااان
 كأن في ايطالي. رفع على مهران سكينه واقع في الارض هما الاتنين 
كان بيحاول يجيب السكينه في مهران كان مهران بيقاوم فيه بشده وكانت ايده كلها عماله تنزف دم من السكينه عورته في ايده لحد لما زق الراجل بعنف وراح ضربه بالسكينه اللي في ايده ثلاث طعنات في قلبه
شهد بصدمه وعياط: مهران مهران  ا ا انت  ع عملت  ا ا اي 
مهران قام  بسرعه من الأرض مسك ايد شهد  بغضب معمي: امشي معايا وانتي ساكته يلا
شهد برعب و انهيار: ا ا ادم ادم الدم والراجل مات والدم في ايدك
مهران بتنهيد: يستاهل واحد مسطول وجي يهجم علينا زي المجنون 
شهد بعياط: ا  ا ادم 
مهران بغضب: الدم الدم الدم مافيش غير الكلمه دي دم دم ايه انتي علقتي ولا ايه 
شد ايدها ومشي بيها بسرعه  بيها على العربيه 
_________________________
شغل العربيه  مشي بيها بسرعه
شهد بص على ايده بدموع بتنزل دم منها 
مهران اخد بالو منها انها بص على ايده قال بخبث: اي خايفه لدرجه دي علي حبيبك مهران
شهد بعياط وتوتر من منظر الدم: انا مش خايفه عليك انا لو اشوفك بتموت قدامي مستحيل ازعل عليك نهائي انا بس الدم ده بيعملي  كمان قلق بيوترني بشده انا معقده من الدم من ساعه لما بسببك وقعت
مهران طلع منديل بضيق شديد وحطه على ايده عشان الجرح يقطم
_________________________
في المساء 
في المستشفى عند احمد 
اميرة كانت بتصلي في الغرفه اللي احمد فيها
محمد بتعب: طب يلا بقى يا جماعه خدوا كده بعضكم وروحو على البيت ارتاحو باذن الله بكره او بعد بكره بالكتير الدكتور هيكتب لاحمد على خروج
وليد بهدوء بجمود: انا هفضل يا عمي عشان لو احمد احتاج حاجه 
عبدالله بهدوء: هنفضل معاكوا الليله وخلاص وبكره نروح ان شاء الله البيت 
احمد اتنهد وقال: تشكر يا جماعه والله خلاص انا مش عايز حد معايا هنا انا بقيت كويس الحمد لله بكره بالكتير ان شاء الله الدكتور هيكتب على خروج روحوا ارتاحوا وانتو من صباح ربنا هنا معايا قلقتكم عليا سامحوني 
ابو وليد بابتسامة: احنا عندنا كام احمد اهم حاجه انت وصحتك يا ابني تكون بخير 
احمد بابتسامة: تسلم يا عم ربنا يديمك لينا 
عبدالله: طيب انا هروح على البيت و أمال ام وليد و ام احمد معايا وانت يا وليد انت وابوك وعمك في يفضلو معاك لحد بكره باذن الله الصبح نكون عندكم
امال بهدوء: طيب بكره باذن الله نكون عندك يا احمد 
احمد: ان شاءلله يا مرات عمي 
سميره: الله يشفيك ويعافيك يا حبيبي باذن الله تقوم لينا بالسلامه 
احمد: امين 
_________________________
عند مهران. 
كان وصل الشقه
شهد قعدت على السرير بدموع خلعت الجاكيت وراحت رمته في الارض بعصبيه. بدموع: حيوان بكرهك والله العظيم اصلا 
مهران داخل عندها ببرود رمى العلاج على السرير
مهران بّـ تجاهل تماما: عندك اهو خدي بنظام واعمليازي ما مكتوب في الروجيتا مكتوب فيها علشان مش عايز كل يوم تنويح منك عشان مش عايز صداع منك 
شهد بغضب منه: اللي فيا ده بسببك انت ياريت تبقي تلتزم حدودك مع بنات العالم شويه
مهران مسك شعرها بعنف: انت هتلمي لسانك  ولا اقطعه ليكي دلوقتي
شهد بدموع وخوف: ابعد عني كدا سبني 
مهران بص ليها بخبث: قد اي نظراتك دي بريئه ومليانه خوف مني
شهد اتجاهلت نظراته  وبصت بعيد عنه وهي دموعها بتنزل منها
زقه على السرير بغل وراح طلع من الاوضه
شهد فضلت راقضه على السرير وهي بتبكي بحزن شديد
_________________________
في منزل كريم تحديدا الساعه 2:00
نور نيمت حياه وبعدها طلعت قعدت في الصالون كان كريم موجود كان بيكلم وليد واحمد كان يطمن عليه
كريم بهدوء: المهم حمد لله على سلامتك يا بطل خد بالك من نفسك كويس
احمد بابتسامة: الله يسلمك يا غالي تسلم. مش ناوي تنزل القاهره ولا ايه
كريم بابتسامة: في اجازه ساره باذن الله
احمد: ان شاءلله تيجي بالسلامه يا غالي
كريم: الله يسلمك يا ابو حميد
 نور مسكت الفون بتاعها تشوف ميار قبلت الطلب ولا لسه
مكنتش قبلت زعلت جامد حاسه بالملل 
بعتت تاني طلب
_________________________
عند ميار كانت تبعت رساله ل احمد بتقوله عامل ايه دلوقتي علشان يرد عليها 
شافت طلب نور تاني استغربت  وقالت جواها: مين دي اللي كل شويه تبعتلي طلب 
راحت قبلت 
بعتت رساله قالت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين؟
________________________
نور شافت الشات علي المسنجر فرحت جامد رحت ردت عليها 
" وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا جميلة ممكن نتعرف

ميار شافت الرساله من بره قالت بلا مبالاة ل نفسها: جميلة اي و زفت نتعرف اي انا فاضيه ليكي شكلك واحده فاضيه. راحت قفلت النت و نامت
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
نور فضلت مستنيه. ترد حطت الفون جنبها بتوتر لحد لما تشوف ردها
وليد قفل مع احمد بص ل نور شاف انها قاعده سرحانه في توتر حزينه من ملامحها. اتنهد وقال: مالك يا جميلة؟ 
نور انتبهت لي. قالت بخنقه: مخنوقه شويه 
كريم: مخنوقه ليه بس؟؟ و من اي؟
نور بدموع وضيق شديد: مش عارفه
مسكت الفون علشان تشوف ميار ظهر ليها انها قفلت منذ 20 دقيقه
نور اتضايقت جدا وقعدت تعيط جامد
كريم بقلق عليها: مالك يا جميلة اهدي في اي
نور بعياط وضيق: ا انا انا كنت عايز اعرف هي مين دي بس حاسه اني اعرفها والله؛ حطت ايدها على وشها بتعيط اقوي 
كريم قام بسرعه قاعد جنبها بس كده الاثنين نزلها من على وشها مسح دموعها … بحنان عليها: بس يا جميلتي مالك قوليلي  مين اللي زعلك وهي مين دي اللي عايزه تشوفيها يعني وحاسه انك تعرفيها مين دي قوليلي اهدي بلاش عياط اهدي 
نور بعياط: كريم مخنوقه اوى والله العظيم عاوزه ماما و اهلي دلوقتي علشان اروح عندهم 
كريم بحزن شديد: طيب وانا و سارة و حياة عايزه تسيبينا معقوله نهون عليك بعد السنتين دول  عاوزه تمشي وتسيبينا هنهون عليكي معقول
نور بعياط وحزن: لا لا مش هيهون عليا والله بس انا عايزه اروح ليهم…  
نور بابتسامة بحزن و دموع: انت بتحبني يا كريم؟ 
كريم من غير احساس وشعور جواه حاليا. ضحك ضحكه بسيطه: مش عارف والله
نور ابتسمت لي وهي نظرات عيونها بعيدة عنه: لو جه وقت وحبيتني وانا ما قدرتش احبك غصب عني ما تزعلش مني اديني فرصه  اني احبك 
كريم بابتسامة امل: يعني انتي شايفه ان  ممكن نحب بعض وان احنا هنفضل طول عمرنا مع بعض حتى لو رجعت الذاكره ليكي تفضلي معايا هنا 
نور بابتسامة حزينه: مش عارفه بس خايفه احبك خايفة اوي اوي وبعد  الذاكره ما ترجع ليا انصدم من حاجات كثيره أوي والله 
كريم بتفاهم: زي اي يا جميلة؟ 
نور بدموع: زي اني يكون حكايتي صعبه يكون حياتي فيها مشاكل اكون بحب يكون ما ليش اهل يكون اي حاجه وحشه اوي اوي والله العظيم
كريم بهدوء: بس لو طلعت كده مستحيل اسيبك هفضل معاكي طول العمر برضو والله 
نور اتنهدت بدموع: طيب لو انا مش عايزه كده
كريم بحزن: مش هسيبك برضو هفضل وهاخد بايدك
نور بعياط اقوي: طيب لو بحب حد وانا افتكرت كل حاجه حلوه مثلا منه حتى لو وحش وما قدرتش اطلعه من قلبي هتعمل ايه؟ 
كريم بابتسامة بسيطه:مستحيل اسيبك لو كان هو عايزك اتنهد بحزن شديد: غير لما يكون هو عايزك لو هو عايزك وخير ليكي هسيبك لكن لو في اي حاجه وحشه من طريقة مستحيل اسيبك ليه نهائي و برضو مش هسيبك هتفضلي معايا جميلتي
رفع ايده بابتسامه حزن ومسح دموعها: ممكن بقا تبطلي عياط ايه يا جميلة ده كلها عياط كفايه: قال بمرح علشان تضحك: عشان انا حاسس اني انا اللي هعيط دلوقتي على حزنك ده مش بحب اشوفك بتعيطي ابدا او زعلانه يا جميلتي كفايه…  نور: خلاص مش هعيط  تصبح على خير يدخل الاوضة
شاف الفون نسيته  فكر ل ثواني: افتكر لما كانت بتعيط و تقول حاسه اني اعرفك. فتح الفون  عشان يعرف هي مين دي اتفتح الفون على الماسنجر علي طول. شاف اسم ميار محمد. قال باستغراب: دي ميار بنت عم محمد جميله ايه اللي وصلها ليها كانت بتعيط كده. فتح الشات. شاف الرسائل
قال بتفاهم وحزن عليها: بتعيطي علشان ما ردتش عليكي يا جميله كل الحزن ده جواكي علشان خاطر بس كدهولا حول ولا قوه الا بالله
راح خبط على الاوضه وراح اداها التليفون

نور اتوترت لما سمعت الباب خبط 
نور بخجل وتوتر: ن نعم 
كريم ابتسم عليها: افتحي يا جميلتي خدي الفون 
نور افتكرت الفون 
راحت فتحت و هي بص في الارض وبعيده عنه
مدت ايدها اخذته بسرعه: شكرا. راحت قفلت الباب بسرعه 
كريم كريم بضحكه: اهدي يا جميلتي اي كل ده متخافيش مني مش هعمل حاجه ليكي يعني دخل الاوضه بتاعته وهو ميت من  الضحك
_________________________
في منزل السيوفي. 
امال قامت بتعب: طيب انا هروح انام  علشان حاسه بتعب 
اميرة بقلق: تعبانه طيب ما قلتيش ليه واحنا هناك كنا نشوف دكتور ولا حاجه يكشف عليكي 
امال بهدوء: لا تعب بسيط هبقي كويسه باذن الله 
سميرة: هقوم اعمل ليكي اكل انتي ما اكلتيش حاجه من الصبح
امال بنعس وتعب: لا والله مش عاوزه حاجه بس عاوزه انام شويه علشان تعبانه والله يلا تصبحو على خير
اميرة و سميرة: وانتي من اهل الخير 
دخلت الاوضه بتاعتها 
سميرة بهدوء: اميرة مش هتاكلي حاجه قبل ما تنامي
اميرة اتنهدت وقالت: لا مليش نفس والله 
سميرة: طيب كلي اي حاجه يا حبيبتي 
اميرة بحزن: لا مش عاوزه 
سميرة بهدوء: الحزن دي ما لوش لازمه والله دلوقتي احمد كويس الحمد لله كل حاجه تمام استهدي بالله بقى بلاش حزن ادعي اهم حاجه بس انتي بالهدى
اميرة بحزن: الحمدلله لعلها خير باذن الله
سميرة بابتسامة:اتفائلي يا اميره  انتي  كتتي  القدوه بتاعتنا كلنا والله التفاؤل والامل  في قلبك اتفائلي وخلي اليقين في قلبك زي زمان… اتنهدت وراحت قامت: يلا تصبح على خير يا حبيبتي
راحت دخلت الاوضه بتاعتها
اميرة اتنهدت بدموع: يارب. قامت دخلت الاوضه بتاعتها هي ايضأ بتعب 
_________________________
في غرفة امال 
امال قعدت على السرير وهي ماسكه بطنها بتعب
عبدالله شافها قلق عليها راح قاعد جنبها راح حط ايده علي بطنها: مالك انتي تعبانه ولا ايه؟
امال بابتسامة جميله: تعبانه شويه صغيرين بس. حطت ايدها على ايده وهي علي بطنها 
عبدالله اتنهد وقال: طيب ارتاحي شويه انتي ما قعدتيش من الصبح
امال حضنته بابتسامة: خليك طيب قاعد لحد لما انام 
عبدالله بهدوء: تمام
امال راقضت على السرير عبد الله غطاها فاضل قاعد جنبها وهي ماسكه ايده حطها علي بطنها لحد لما راحت في النوم بعدها راح نام
_________________________
في يوم جديد 
كأن في الظهر. 
شهد قامت من النوم راحت قعدت على السرير بضيق و دموع. فرقت في عيونها بحزن. قالت: ماما انتي وحشاني اوى اوى نفسي اخدك في حضني كدا والله نفسي اخدك في حضني و اشوفك يروح قلبي
راحت قامت من علي السرير طلعت بهدوء و توتر تشوف مهران مشي الشغل ولا لسه. بصت شمال و يمين راحت الاوضه بتاعته مكنش موجود اطمنت من القلق  و الخوف اللي عاملو ليها. راحت طلعت هدوم دخلت الحمام تاخد شاور
_________________________
 شويه طلعت
قعدت قدام المرايه بتاعت  تسريحه على الكرسي
بدموع بتلمع في عيونها امسكت بايدها المشط بدات تسرح بتعب
قالت بحزن مالي قلبها وحسره:اااه يااا نسمهههه بيت السيوفييي فيي لحظه موتي من عيون الكل. من سنتين وانتي ميته قدام عيونهم. لكن الحقيقه انتي عايشه. بوجع شديد: عايشه  بّـ جسد بلا روح. اصبح  عمرك 18 عامأ عمرك جري بسرعه من غير ما تحسي على نفسك
 نزلت المشط من  على شعرها حطته  على التسريحه بخبط قويه بقت تبكي بشده: ااااه ازاااي كل دهه حصل فياااا ازااااي اااااه  وحشتوني ااااوي  والله العظيم 
_________________________
في المستشفى عند احمد
اميرة بحزن: احمد يلا كل بقا 
احمد بتعب.: ماانا لو ليا نفس هاكل والله 
محمد بهدوء: كل يا احمد علشان تاخد العلاج علشان جرحك 
احمد: لا مليش نفس والله 
وليد: شكلك عايز تموت نفسك صح يا غالي 
احمد ضحك: لا بس مليش نفس والله اكل خالص 
وليد بزهق: دا انت دماغك دي قافله خالص والله يا احمد انت غريب اوي
احمد: ما غريب اللي الشيطان يا غالي
وليد اتنهد: المهم ميار بترن من امبارح عليك يعني مش بتكلمها كدا
احمد ببرود: احمد تمام اطمن قولها كدا 
وليد بغضب: هو انت مش عايز بقا طلع حاجه من دماغك يا اخي 
اميرة بدموع: احمد هي اختك الصغيره في الأول و الاخر اتكلم معاها رد عليها علشان تطمن عليك كلمها بقا 
احمد مهتمش ل الكلام فاضل ساكت 
محمد بحزن: احمد ميار بكره تعقل انت بلاش تتعصب منها هتتغير ان شاءلله من نفسها 
عبدالله بهدوء: مفيش حاجه بتفضل علي حالها والله يا احمد ربنا يهديها 
احمد مكنش عجبه كلام حد من نحبه ميار. تجاهل الكلام تمامأ وقال: اومال مرات عمي امال و سميرة فين كدا محدش جه منهم يعني 
اميرة: امال تعبانه شويه سميرة قعدت معاها مش هينفع تسيبها لوحدها 
احمد باستغراب: سلامتها. مالها 
اميرة بابتسامة بسيطه: هي حامل علشان كده تعبانه 
احمد بابتسامة: بجد حامل. بص ل عبدالله الله عمه بابتسامة: مبارك يا عمي يباركلك فيه يارب 
عبدالله بابتسامة: الله يسلمك تسلم يا احمد 
_________________________
عند امينه كأنت قاعده علي السرير بتعب. حطت ايدها بتعب علي بطنها: ااه يارب اي الوجع ده بس 
اتنهدت وقالت بحزن: يارب استرها يا رب عليهم انا نفسي اشوفهم كده بالف سلامه و بخير و اشوفهم بعيوني  انهم كويسين كدا يارب
قالت بابتسامة امل: ان شاءلله خير مفيش حاجه تحصل كل الأيام الجايه هتبقي خير ان شاءلله هاني هيبقي مبسوط بيكم والله ان شاءلله يارب. بلهفه: بس انتوا تعالو بقا نفسي اشوفكم والله. انا هسمي البنوته رهف و ولد. أبراهيم. الاسماء جميلة جدا والله تعالو بس انتوا بقا يا حبايب قلبي انتوا
_________________________
في السعودية 
نور و سارة كانو بيعملو تحدي في القران كريم قال ليهم هنشوف مين اللي هتختم الاول. 
نور كانت في سورة الكوثر 
سارة كانت في سورة الزلزله
نور كانت بتقرا بصوت عشان تقرا حياه معاها
نور كانت  تقرا بصوت هادئ وجميل
حياة كانت بتقول معاها بطفوليه بابتسامة نور و سارة كانو مبتسمين ليها وهم بيقراو 
_________________________
بعد ربع ساعه نور كانت في صوره الأخلاص. حياة كانت بتقول معاها سارة كانت منتبها ليهم
فات خمس دقائق وبعدها نور خلصت بابتسامه و فرحه. قالت دعاء وهي بتقول معاها الابتسامه طفوليه
نور بابتسامة: ربنا اتنا في الدنيا حسنه وفي الاخره حسنه وقنا عذاب النار وصلي الله على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه و الأخيار وسلم تسليما كثيراً
حياة كانت بتقول زي ما نور بتقول ببراءه: ربنا اتنا في الدنيا و في الآخرة حسنه. سكتت ل ثواني نور رجعت قلتلها بابتسامة:وقنا عذاب النار وصلي 
حياة بطفوليه: وقنا عذاب النال 
نور بضحكه: نال طيب يلا كملي 
حياة بابتسامة: و صيي الله علي سيدنا محمد وعلى آله واصحابه 
نور بحب: شطوره ياحياتي. و الاخيار وسلم 
حياة: و الاخيار وسلم  
نور: تسليما كثيرا
حياة: تسليما كثيراً 
نور بفرحه:  وحطت المصحف جنبها
قامت بفرحه خلعت الاسدال وهي عماله تتنطط وتضحك جامد
حياة قامت عملت زيها هي ايضأ
نور بفرحه: هاي هاي خلصت وانتي لسه وانتي لسه 
سارة ما قدرتش تمسك ضحكتها  بسببها وضحكت جامد 
نور بضحكه: بس بس يا حياة نسيت سارة استني لما تخلص 
حياة بابتسامة: حاتر
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
بعد عشر دقايق كانت سارة خلصت هي ايضأ. وقالت الدعاء بعدها سابت المصحف وخلعت الاسدال وقالت بابتسامه: مبارك يا جميلتي كل مره تغلبيني كده
نور بفرحه: الله يبارك فيكي يا يروحي …بغرور: انا محدش يتوقعني
سارة ضحكت: اوعي بقا عليكي يا جميله طلعتي مش سهله
نور بضحكه ومرح: اومال يا باشا
سارة ضحكت جامد. 
نور شغلت الشاشه ع  قناه الاطفال وقعدت تغني مع الأطفال اللي في الشاشه وترقص هي وحياه ومبسوطين
ويتنططو ويجو من هنا ل هنا هما الاثنين سارة كانت قاعده تتفرج عليهم بابتسامه وفرحه منهم راحت شغلت التليفون بدأت بتعمل فيديو وتبعته ل كريم علشان تتفرج على جميله واللي بتعمله هي وحياة علشان يفرح وينبسط هو أيضاً عليهم 
عملت فيديو من غير انتباه نور وراحت بعتت ل كريم وقالت لي وهي بتضحك: شوف مراتك وبنتك بيعملو ايه يا كريم
_________________________
كريم كان قاعد يشتغل بتركيز سمع صوت مسج راح ماسك التليفون ويشوف مين اللي بعت 
فتح الشات وشاف الفيديو بدأ يتفرج عليه وهو بيضحك مبتسم  و مبسوط منهم. كان بيتفرج وعيونه بتلمع  من الابتسامه والفرحه من نور انها بتحب حياه كده … فصل الفون وحطه على المكتب قال بابتسامة: ياااه انا ربنا بعت ليا بنوته عسل زي جميلة كدا مش مصدق والله كنت خايف اروح اتجوز واحده من زمان  تعمل حياه معامله وحشه معامله مرات الاب الوحشه بحمد ربنا الف مره انك في حياتي احنا و حياة و سارة ربنا يديمك لينا يا رب ويسعدك زي ما انتي بتسعدي قلوبنا كده. قال بشعور حلو جواه وحب: انا شكلي كده هحبك ولا ايه. ضحك بابتسامة: لا ربنا يسترها بقا مليتي عليا حياتي والله يا جميلتي
اتنهد بابتسامة جميلة و فرحه منها. بعد كده رجع يشتغل تاني بنتباه وتركيز وهو مبسوط من جواه
كان عقلي بيفكر بشده في نور في انها قد ايه جميله وبريئه و خجوله كدا من ابسط حاجه. عقله  و قلبه كان معاها طول الوقت 




تعليقات