
الفصل الرابع والعشرون 24
بقلم نور ربيع
بعد مرور سنتين.
في السنتين دول كانت الحياة صعبة مع الكل منهم و.خصوصأ اللي قلوبهم موجوعه . على اشخاص اختفت من حياتهم
ميار أصبحت عمرها. ٢٠ عمامأ. في ثانيه جامعه. احمد اتخرج اصبح كليه. الشرطة ما زال زي ما هو بيتعب على نفسه لحد الآن
ليلي اصبحت في اولي جامعه حقوق
ساره هي ايضأ اصبحت في . رابعة جامعة
امسكت بايدها القلم والدفتر بتاعها بدات تكتب. الجميله التي عاشت دور الضحيه. …نحن في رحلة لا ندري متى بدأت و نوقن أنه لا نهاية لها فالروح مصيرها الخلود والإنسان وُجد ليخلد، روح الإنسان خلقت وشهدت بالوحدانية وعاشت في عالم لا نعرف عنه الكثير قبل أن تحل بالجسد بأمر خالقها والحلول بالجسد مؤقت في حياة تستمر سنوات ثم تخرج منه إلى عالم البرزخ لتعيش حياة أخرى بقوانين غير التى نعيشها اليوم ومنها إلي حياة الآخرة
الحياة الدنيا وهم لحظات في حياة روح الإنسان التي لا نهاية لها فلا تحمل هم شىء لم يأتِ في هذه اللحظات الأرضية ولا تفرح بما هو آت فكلها مؤقته ثم ننتقل إلي الحياة التي تليها فلنحسن هنا حتى نسعد هناك!
قفلت الدفتر وحطت القلم فوقيه انكمشت في بعضها على السرير بدموع
نور بدموع: يا ترى انا مين يا ترى فين اهلي يا ترى انا ليا اهل او لا طيب لما انا ليا اهل ليه محدش فيهم لحد دلوقتي عرف يوصل ليا اتنهدت …بدموع وجع: اه ااد اي الدنيا دي صعبه باللي فيها. يا ترى انا عمري قد ايه دلوقتي انا والدتي موجوده في الحياه و والدي اكيد هما خايفين عليا دلوقتي
حطت ايدها على راسها بوجع و دموع: ااه خلاص مش قادره سنتين سنتين وانا بحاول اعرف شخصيتي الحقيقة مش عارفه ولا قادره دماغي خلاص تعبت يااااااااا الله
" ماما ماما
سمعت صوت حياة جت مسحت دموعها بسرعه وقامت من علي السرير
بابتسامة كلها حب ليها: بس حياتي هي اللي مهونه عليا الحياة والله العظيم
طلعت بره بسرعه بابتسامة: حياتي حمد لله السلامة يروح قلبي انتي
حياه جريت عليها ونور شالتها بسرعه بابتسامه. بقت تبوس فيها
سارة خلعت الشنطه حطتها على الكرسي وخلعت النقاب وقعدتها بتعب
سارة بتعب: ااه اجي من الجامعه اجيب حياة من الحضانه كل يوم علي كدا ياربي
نور بابتسامة: يروحي نعيش ونتعب معاها كده دايما
نور خلعتها الشنطه قعدت جمب سارة قعدت حياة على حجرها
نور بابتسامة: قوليلي بقا اخذتي ايه النهارده في الحضانه يا حياتي
حياه بدات تطلع حاجات من الشنطه وتوريها
ساره بضحكه: يا متفوقه ورينا
نور بضحكه: طبعا متفوقه زي عمتها
ساره بثقه: طبعاً: وضحكت
حياة بــ طفوليه: بصي ماما
نور بحب: يا عيون ماما …بدأت تفتح الكشكول. و كراسه الرسم. بفرحه منها
نور بابتسامة: يا حياتي انتي بابا هيفرح منك. علي الجمال ده
ساره بابتسامة: شطوره يا حياتي
حياة كانت مبتسمه ليهم
نور بستها من خدها بحب
_________________________
في اوربا تحديدا في شقه ميار
كانت بتبعت رساله صوتيه ل وليد
ميار: وليد قول ل بابا يحول ليا فلوس علشان الست طلبت الفلوس انهارده … بعتت الريكورد حطت الفون علي السرير
قعدت قدام المرايه علي الكرسي
بدأت تحط في ميكب. علشان كانت نزله.
_________________________
وليد مسك الفون من علي المكتب. يشوف الرساله. سمع الريكورد
"بعت: عاوزه كام يا ميار؟
ميار مسكت الفون رنت عليه فيديو
وليد بابتسامة: السلام عليكم …قبل ما يكمل اتصدم منها
ميار: بابتسامة عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامل ايه
وليد بغضب: وفري كلامك ده ل بعدين. اي ده
ميار باستغراب: اي يا وليد؟؟
وليد بغضب: ميار اي البس ده و الميكب ده اي رايحة حفله ولا ايه وانا معرفش
ميار بصت علي نفسها في المرايه بغيظ بعدها بصت ليه: مالي انا هاا
( ميار كانت لبسه. جاكت جلد مقفول السوسته عليه بنطلون جينز و طرحه من تحت الجاكت. و حطه ميكب:
وليد بغضب: ميار انتي مستوعبة انتي بقيتي تلبسي اي هاااا مستوعبة كويس و شايفه شكلك بقيتي عامله ازاي ولا انتي مش بتبقي وخده بالك من حاجه
ميار بعصبيه: وليد انا عارفه انك مش عجبك حاجه مني بس خد بالك انا هنا في اوربا مفيش راجل بيبص علي المصريين نهائي
وليد بسخرية: تصدقي اقنعتيني. يا ميار مكنتش اعرف كده نهائي …بحزن منها: انا حقيقي كان نفسي يبقي في بنت اللي هتبقي شريكه حياتي طول العمر تبقي بنوته صالحه دائما ملتزمه. تصلي تلبسي البس الشرعي. وهو انتي يا ميار بس للأسف انا اللي اخترتها ما بين البنات دي كلها مش كدا أبداً اهم حاجه عندها الحلم لبس الخروجات مش اكتر لكن الصلاة قربك من ربنا ده مش في بااالك نهائي
ميار بزهق: وليد
لوليد بلا مبالاه: بلا وليد بلا زفت. ابعتي في رساله عاوزه كام. سلام. و قفل
ميار بسرعه: وليد استنا.. كان قفل
حطت الفون علي السرير بعصبيه وبعدين بقي. احنا هنفضل في النكد ده على طول يا وليد
مسكت الفون بعتت رساله: عاوزه 10 تلاف أوروبي. طيب انت هتفضل زعلان منى كده كتير مش تزعل منى بقي
وليد شاف الرساله مهتمش من الكلام. لا نه جواه زعلان جامد جامد من اللي بتعملو …قالها: تمام على الفلوس
_________________________
في إيطاليا اول مره نروح ليهم
طلع من الحمام رفع المفرش عنها بغضب وقال: هتفضلي ناي. قبل ما يكمل الكلام اتصدم من الدم اللي مالي السرير اتصدم. بشده قعد علي السرير بدأ يفوق فيها بخوف شديد عليها
مهران بخوف عليها:شههد شههد …كان يهز فيها جامد. هي ولا كانت في الحياة من الاغماء
قام بسرعه بخوف عليها مسك الفون يرن علي الدكتوره المصريه الي يعرفها
_________________________
عند احمد في السكن. …تحديدا فيطابور التدريب
الرائد بصوت عالي: احنا لازم نكون قد المهمه دي اليله لازم نمسك راجل الأعمال اللي بيشتغل مع المافيا هو اللي هيقدر يوصلنا ليهم باذن الله. احنا لازم نكون قد الثقه دي مش عاوزين الأعداء تشمت فينا. احنا اللي بنحمي الوطن دلوقتي الشعب كله امله فينا ياريت نكون قد الثقه دي بقا نمشي بالقانون اهم حاجه حياه زميلك قبل حياتك فاهمين.
جميع الفريق: تمام يا فندم
الرائد بصوت عالي جدا: يلا ضغط ٢٠٠ بسرعههههه
بالفعل الفريق بدأ التمرين. و منهم احمد
الرائد بصوت وهو ينادي على احمد
الرائد: اااااحمد
وقف عن التدريب: راح لي
احمد باحترم وهو يلاقي التحية:افندم اي اومر
الرائد بابتسامة وفخر: ماشاء الله مبسوط منك يا احمد اوي لسه متخرج من كام شهر و حقيقي مبسوط منك اوى
احمد بابتسامة وثقه: احمد كان طول عمره عايز يوصل ل هنا اهو اخيراً وصل و طالما وصل يبقي لازم يبقي قد المهمات دي يا باشا
الرائد بضحكه: حاسس انك تاخد مكاني قريبأ
احمد ضحك: هو انا اقدر يا باشا علي ما اترقه يكون حضرتك بقيت اعلي مني طبعاً انا فين وانت فين لسه بدري
الرائد بابتسامة: باذن الله انت هتبقي اكبر نقيب قريبأ اوي بعدها الرائد احمد محمد. اتعب شويه كمان بعدها هتوصل للاعلي باذن الله
احمد بابتسامة: ان شاءلله يا باشا
الرائد: احم المهم جهز ل المهمة بتاعت اليله
احمد بغرور: اكيد.
الرائد بابتسامة: منتصرين عليهم باذن الله
احمد بابتسامة: باذن الله تعالى يارب. …احمد بدأ يسرح في شئ: اي اوامر تاني حضرتك
الرائد: يلا انصرف علي التدريب يا احمد
احمد بالفعل راح على التدريب بدأ فيه وهو سرحان بشده في اختفاء نور
فلااااش باااك_______________
احمد كأن في مركز الشرطة
احمد بصدمه: ازاي حضرتك محدش لحد دلوقتي يعرف عنها حاجه عنها اي اتبخرت مثلا
الظابط بهدوء: احمد اهدي لقينا تلفون الانسه نور مكسور على طريق ***
احمد بصدمه قال جواه: اي يعني هي اختفت من نفس اليوم اللي شفتني فيه ولا اي. مش معقول من نفس اليوم ده طيب ازاي التلفون اتكسر ازاي وهي فين في حاجه غريبه في الموضوع. ده
داخل العسكري
الظابط: عرفت حاجه عنها
العسكري باحترم: الانسه نور كانت عامله حادثة للاسف سألنا الدكتور قال اللي كان سبب في الحادثه دي هو اللي مسؤول عنها دلوقتي هيافقدت الذاكرة محدش عارف عنه حاجه الشخص ده
احمد بصدمه اكبر: يعني هي عملت حادثة فقدت الذاكرة طيب هو مين ده اللي اخدها وهي فين دلوقتي
العسكري بأسف: للاسف الدكتور ميعرفوش هو مين او معاه رقم ليه ولا اي حاجه عنه
_________________________
في المنزل
اميرة بصدمه وعياط: احمد انت بتقول اي ازاي ازاي ده
وليد بصدمه: احمد انت متأكد من الكلام ده
احمد: اي اللي متأكد اكيد متأكد والله
اميرة قعدت على الكرسي بعياط شديد: يارب يارب احميها يارب من اي شر يارب يارب
________________ارض الواقع
احمد بتشدد: يا تري دلوقتي انتي مع مين و مين ده مين
كأن بيفتكر كل شئ وهو في التدريب. عقله في ميت حاجه في الوقت ده
_________________________
في منزل هاني
آمينه بصت بابتسامة في المرايه علي نفسها و علي بطنها وهي هتموت من شده الفرحه. من كام شهر
امينه بفرحه بابتسامة: انتوا هتيجو علي حياتي تنورها يا حبايب قلبي انتوا اتمنى ربنا يبارك ليا في الحمل ده و المره دي تيجو علي خير يارب
راحت قعدت على السرير. اتنهدت وقالت بحزن: يا تري دلوقتي انتي مع مين ولا انتي فين بالظبط يا نور. بندم شديد: اه فعلاً انا كنت بكرهك شويه بس من غيرتي غصب عني وانا دلوقتي اتمنى اشوفك و اخدك في حضني علشان وحشاني والله.. دموعها بدأت تنزل منها غصب عنها بحزن وندم: انا مش وحشه عارفه اني سبب خراب حياتك و حيات امك بس انا بس بس مش وحشه والله انا بغير مش اكتر والله عاوزه كل حاجه تبقي ليا لوحدي ربنا يسامحني يارب. حطت ايدها على بطنها. لما ترجعي البيت ان شاءلله وتشوفي اخواتك اكيد هتسامحني والله
بابتسامة حزينه جدا: لازم تسامحيني والله علشان انتي بعد ما روحتي من البيت شوفت اد اي في نفسي انك غاليه عليا و بحبك كمان
_________________________
ف منزل السيوفي تحديدا في غرفة اميرة
اميرة كانت قاعده علي السرير في عيونها دموع و جواها حزن الدنيا في قلبها.: بدموع: البيت بقا فاضي اوي من بعد ما اولادي راحو منو الاول شهد راحت بعدها نور بعدها ميار سافرت و احمد بعدها راح السكن بتاعه محدش فاضل فيكم معايا والله. اد اي انتوا وحشتوني و غيبتكم صعبه اوي عليا.
الحياة وحشه اوى والله اليوم بيعدي بالعافية كده. اتنهدت بحزن شديد عيونها مليئة بالدموع
سميرة دخلت. قعدت جنبها
سميرة: وبعدين معاكى يا اميرة انتي ليل نهار في الحزن ده مفيش حاجه عاوزه تفرحك ابدا مش عارفه مالك بس اكتر واحده كانت في البيت الابتسامة مرسومه علي وشها اكتر واحده تحب الهزار و الضحك.: اتنهدت بحزن: هي و احمد من سنتين من بعد موت شهد اتقلب الحال ل حال تاني خالص
اميرة بدموع: كأن زمان دلوقتي للاسف علي رأيك اتقلب الحال بقا لحال تاني خالص
سميرة بحزن: مالك يا اميرة مش كدا يا حبيبتي استهدي بالله قومي اغسلي وشك كفايه حزن ليه الحزن ده كلو مش مصدقه ان اللي قدامي دي تبقي اميرة القويه أبداً
اميرة رفعت ايديها مسحت وشها بحزن شديد: يلا خير ان شاءلله خير
سميرة اتنهدت وقالت: ربنا ما يجيب غير كل خير يارب ل أولادنا
اميرة وحزن: امين امين
_________________________
في غرفة امال.
قامت من علي السرير ماسكه في ايدها اختبار حمل بتوتر في ايدها
امال بتوتر: يارب انا عاوزه حمل يارب يكون في حمل…بخوف من عبدالله: بس ممكن يتعصب و يزعق يقولي حمل اي بعد العمر ده. اتنهدت جامد وقالت: خير ان شاءلله سبيها على الله يا امال
راحت دخلت تعمل الاختبار
_________________________
بعد شويه
في الصالون. سميرة حطت الاكل على السفرة و قعدت. تنادي عليهم: يلا يا اميرة يا امال الغداء جاهز اهو
اميرة جت قعدت على السفرة
قالت: اومال فين امال؟
سميرة: مش عارفه هقوم انادي عليها
امال طلعت من الاوضه: انا جبت اهو
قعدت على السفرة بإبتسامة مرسومه علي ملامحها رغم كل الحزن اللي ظاهر عليها و علي عيونها
اميرة ابتسمت ليها: اي سر الابتسامة دي
امال بتوتر وابتسمت: هقولكم حاجه بس اوعي تقولوا ليا كلمه تزعلني انتي وهي
سميرة بفرحه: قولي انك حامل بسرعه
امال بابتسامه: ايوه
اميرة بابتسامه بسيطه: مبارك يا حبيبتي. ربنا يتمم ليكي علي خير.
الحمل ده و تقومي بالسلامه لينا
سميرة بابتسامه: مبارك يا امال ربنا يتمملك علي خير يارب وتقومي بالسلامه
امال بابتسامه بسيطه: تسلمو من كل شر انتي وهي يارب
اميرة بهدوء: انتي بتقولي ما تقوليش ليا كلمه تزعلني انتي وهي بعد ما هقولكم علي حاجه لا يا حبيبتي احنا والله ولا هنزعلك ولا حاجه ده احلى خبر واحنا مبسوطين ليكي اوي انا كنت اتمنى من زمان ان ربنا يعوض عليكي بطفل انتي و عبدالله
سميرة: وهو انتوا يعني كبرتو انتوا لسه العمر قدامكم طويل اوي والله يعني تخلفو واحد واثنين وثلاثه كمان يا امال والله
امال بحزن: انا كنت عايز ربنا يعوض عليا من بعد شهد الله يرحمها علشان يملا علينا حياتنا علشان من بعدها حاسه بالوحده اوي انا وهو. اهي حاجه تملي علينا حياتنا وخلاص
اميرة بابتسامه حزن: وهو ربنا عوض عليكم ودي احلى نعمه من عند ربنا ولا تزعله نفسكم ولا حاجه ولا يبقى في مشاكل ولا حاجه باذن الله يبقى ابن صالح ليكم او بنت صالحه حافظوا على النعمه اللي في ايديكم دي بلاش تندموا انكم جبتوها علشان ربنا ما يزيلهاش من عينيكم. في ناس نفسها يبقى عندها لو طفل واحد و العمر بتاعهم بيفوت للاسف ربنا مش بيديهم ابدا الحاجه دي انتوا حافظوا عليها بقى بلاش تتخانقوا على الحمل ده عشان ربنا يبارك لكم فيه
امال: ان شاءلله خير ويتقبل البيبي الجديد وما يزعلش ولا حاجه
اميرة و امال: باذن الله يارب
اميرة: يلا كلي بقا كويس علشان خاطر الحمل
امال بابتسامه: ماشي يلا بسم الله
سميرة: بسم الله
بدأ يكلو في هدوء
_________________________
كانت ماشيه في الشارع بدموع مليئة عيونها مليئة كل وشها و الحزن ظاهر عليها بشده. رجلها اخذتها علي المكان اللي اتقبلت فيه هما الاتنين اول مره خالص. وقفت قدام ثور البحر بدموع بقت تفتكر كل الوقت الحلو اللي مابينهم. اول يوم شفتها فيه
ليلي بدموع: ياااه متعرفش اي انتي وحشاني يا نوري وحشاني اويي اووي والله العظيم. نفسي اخدك في حضني. و اشوفك بقا امتي بقي ترجعي لينا امتي. بقت تعيط اقوي…يا تري انتي فين دلوقتي يا نور احنا هنموت عليكي متعرفش اد اي احنا بنموت كده من بعد ما اختفيتي من حياتنا . نفسي ترجعي بقا يا نور نفسي ارجعي بقا بالله عليكي ارجعي سنتين سنتين يا نور واحنا منعرفش انتي فين دلوقتي.
بصت حواليها وهي بتعيط علي امل انها تجي قدامها دلوقتي تقولها انا جيت زي كل مره. جواها حزن الدنيا في قلبها علي اختفاء نور(احساس صعب اوى لما تتعلق بأحد فجأة يختفي من حياتي خصوصأ الشخص ده لما يكون اقرب صديق ل قلبك ❤🩹)
ليلي بعياط وحزن: من ساعة لما عرفت من امينه انك عملتي حادثة. وفقدتي الذاكرة وانا علي امل في اي لحظه ترجعي لينا احنا مش عارفين عنك حاجه مش عارفين انتي فين. دلوقتي او مع مين. ارجعي بقا يا نور علشان تاخدي حقك من اللي أذاكي ارجعي.. بحزن اكبر: كان نفسي اروح اقول ل اهلك كل حاجه عن اللي عملو خالد بس والله العظيم وانا واثقه من كدا مفيش حد فيهم هيصدق والله.لولا التعب اللي جه ليا ده و العمليه معرفش كان ممكن يحصل ليا اي دلوقتي من خالد …بخوف من اللي كأن هيحصل: لو كنت عملت اللي في دماغ خالد كان حصل ليا اي دلوقتي ياربي انا انا بحمد ربنا ان ربنا بعت من عنده موضوع العمليه. الحمدلله لو لو كنت عملت اللي في دماغه اصلا مكنش هيروح يقول حاجه مكنش حد هيصدق حاجه بنتهم قادره اصلا …بدموع حزينه: ان شاءلله ربنا يجيب حقك يا نور منها القادره دي انتي احسن منها اصلا احسن منها في قلبك الأبيض في روحك الجميله مش زيها السواد دي معرفهوش ولا عمري اتعملت معاها بس اللي قال عليه خالد و اللي نور قالتلي عليه من اللي وقعها في فتنه باين انها وحشه من جواها: اتنهدت مسحت دموعها بالعافيه:ارجعي لينا علشان تاخدي حقك منها و من كل حد وجعك في الدنيا دي. فضلت قاعده وقت طويل بتبكي بحزن علي نور بتدعي انها ترجع ليها.
_________________________
عند مهران. كأن واقف بره الغرفه بشده قلق علي شهد مستني الدكتوره تخرج طمنوا عليها …
الدكتوره خرجت بغضب شديد مالي قلبها
مهران بخوف علي شهد: دكتوره طمنيني عليها هي مالها
الدكتوره بغضب: اااي اللي حصل ل بنت دهه ميين الحيواان اللي عمل فيهااا كدا دي ما تعرضه ل اغتصاب
مهران بغضب: لاحظي انك واقفه في نص بيتي واقفه وبتغلطي فيا. ولا ااانا مش ماالي عيينك
الدكتوره بصدمه وغضب: هو انت يااا حيوااان اللي عمل فيهااا كدااا حرااام عليك ااي حيواان ولا ااي مخوفتش عليها انها ممكن تموت كدااااا فيهااا ااااي القررف دههه
مهران بقا الغضب مالي قلبه جامد. قال بصوت جحودي: لا لا انتي شكلك كدا امك داعيه عليكي قبل ما تخرجي من بيتك. و شكلك كدا مش عايزة تخرجي غير وانتي واخده ليكي سرير في المستشفي مع ممرضينك. بخبث: لو نفسك في كدا قولي
الدكتوره بخوف منه: انت واحد شكلك مجنون اي اللي انت بتقوله ده. بتصنع القوه: وبعدين انا انا مش خايفه منك اصلا ولا تقدر تعمل حاجه ليا
مهران بخبث: والله؛ قرب ل قدام خطوة. ليها
الدكتوره رجعت ورا بسرعه بخوف شديد منه.: لو لو سمحت
اي اللي انت بتعملو ده خاف من ربنا و بدل ما انت قاعد تهدد فيا كدا شوف البنت اللي جوه بتنزف دي حرام عليك تسبها كدا ممكن تموت
مهران بغضب شديد: اخرجي برههه يلا برهههه.
الدكتوره بعصبيه: البنت بتنزف جوه مش هينفع نسبها كدا دي تموت لازم النزيف يوقف و تتعالج. حالاُ
مهران بسخرية: وانا جايبك هنا لازمتك ايه جايبك تحطي راسك في راسي وتعملي فيها القويه عليا ولا اي
الدكتوره بقلق عليها: لازم تروح المستشفى حالا. علشان هناك نقدر نعرف نوقف النزيف ونتعامل معاها
مهران اتوتر بشده من انها تخرج بره. في نفس الوقت قلقان ل يحصل ليها حاجه. قال بغضب: وانتي متعرفيش تعالجيها هنا اومال انا جايبك ليه
الدكتوره: بقولك لازم تروح المستشفى. لازم تروح دلوقتي هناك نعرف نوقف النزيف و اكشف عليها كويس هنا مش هينفع
مهران بعصبيه: امشي انا هجيب لها الدكتوره غيرك يلا اطلعي بره
الدكتوره بخوف عليها: انت لو سبتها كدا اكتر من كدا اقسم بالله هتموت بالله عليك دلوقتي لازم تروح المستشفى النزيف بيزيد
مهران بقا غضبان جامد مش عارف يعمل اي دلوقتي. فكر شويه وقال: تمام انا هاخدها حالا على المستشفى بتاعتك
دخل بسرعه الاوضه جاب طلع ليها هدوم. بدأ يلبس فيها بخوف عليها. بعدها شالها نزل بسرعه هو و الدكتوره علي العربيه بتاعته راح على المستشفى اللي الدكتوره ادتو العنوان بتاعها
____________________________
في السعودية في المساء
كريم كان راجع من الشغل
كريم كان واقف قدام باب المنزل ينادي علي حياة بابتسامة: حياتي انا جيت انتي فين
حياة اول لما سمعت صوته قامت بسرعه من علي السرير وهي فرحانه.
كريم شالها بابتسامة بسها: عامله ايه يا حياتي
حياة حضنته بفرحه انه جه بسته من خده: باببي وحسني
كريم بضحكه و بابتسامة: يا حياتي انتي اللي وحشاني اوي. بص ليها وضحك: مين اللي علمك دي كمان كل يوم اجي الاقي حياتي متعلمه حاجه جديده كدة
حياة بّـ طفوليه: من ماميي بتقولي قولي ل باببي تدا
كريم بضحكه: امم منها هي قالتك قولي ل باببي تدا هي انا قولت كدا برضو
قفل الباب و داخل
نور طلعت من المطبخ بابتسامة: حمد لله على السلامة
كريم بابتسامه: الله يا سلمك يا جميلة.
ساره طلعت من الاوضه بتاعتها رابطة راسها قعدت على الكرسي بصداع: ااه راسي
جميلة ضحكت جامد: مالك يا ساره
ساره ضحكت هي ايضأ علي ضحكها: راسي وجعاني بتضحكي علي يا بت
كريم بضحكه: لا الف سلامة عليكي.
ساره بغيظ منهم: شكرا اسكتو بقا
نور بضحكه: سلامتك ياقلبي. هدخل اجبلك مسكن
ساره: لا شويه كدا تخف ان شاءلله
كريم: راح قاعد جنبها وهو شايل حياة
حياة بصت ليها وضحكت بطفوليه.
ساره بضحكه: نهار ابيض حتى انتي بتضحكي عليا هو انا بضحك ل الدرجه دي يا حياتي
حياة حطت ايدها عليها عيونها وبتضحك
هما الثلاثه ضحكوا علي ضحكها
كريم بابتسامه: انتي بتضحكي علي علي اي يا حياتي هاا
حياة وهي تضحك بطفوليه: سارة
كريم ضحك: علي ساره
نور بضحكه: سارة انتي فاهمه و شايفة ان عمتك بضحك اوي
ساره بضحكه غيظ: دا مكنش صداع ي بت انتي وهي
_________________________
في أروبا عند ميار …كانت ماشيه في الشوارع بتاعت أروبا
قالت وهي ماشيه: ياااااه الوحد كأن طول عمره بيحلم يوصل ل المكان ده. اهو وصلت لي بعد تعب طوييييل اوي. اتنهدت وقالت: بس حلمي للاسف لسه فاضل عليه شويه لسه بدري اوي علي التخرج بتاعي.
لسه بدري علي ما ابقي دكتوره يبقي ليا عياده لوحدي في بلدي اللي اتخلقت فيها نفسي أغمض عيني و افتح الاقي الكام سنه دول خلصو بقا…بابتسامة: كمان عاوزه انا و وليد قريبا نكتب الكتاب بقا ونبقي لبعض طول العمر و يجي معايا هنا بدل ما انا لوحدي كدا
_________________________
في منزل كريم اللي في السعودية
كانت نور بتحط الاكل على السفرة هي و ساره
كريم طلع من الاوضه. مسك علبه في ايده…قال: اتفضلي يا جميلة
نور بصت لي باستغراب: اي دا؟
كريم بابتسامه: تليفون جديد
نور ابتسمت: بس انا قولت مش عاوزه والله من زمان
كريم بهدوء: انتي كل مره تقولي مش عاوزه مش عاوزه بلاش تجيب. المره دي لازم بقا تاخدي مني. بابتسامة: انا اول مره اجبلك حاجه يعني
نور ضحكت ببراءة: لو كنت جبت ليا لعبه ولا دبدوب كان احسن والله
كريم كان باصص ليها شاف قد اي هي بريئه حتى ضحكتها.
نور اخدت بالها منه اتكسفت من نظرته ليها
ساره بضحكه: الله الله اصحي يااااا ناااايم اصحييي
كريم بضحكه: هو احنا في شهر رمضان ولا اي يا سارة
( انا لو منك في شهر رمضان روحي في الشارع صحي النااس ل السحور كدا يقوموا بسرعه 😂😂)
نور ضحكت جامد: ابقي في شهر رمضان امشي في الشوارع كده صحي النااس اهو تاخدي ثواب يا ساره
ساره ضحكت: انا وش كده
كريم ضحك: مش انتي اللي بتقولي اصحي ياا نايم دا انتي خلتيني احس اننا في شهر رمضان والله
ساره بخبث: بقولكم اصحوا من اللي انتوا فيه علشان شايفه نظرة حب في العين حاسه كدا مش عارفه ليه
نور خجلت من الكلمه
كريم بسرعه: يا شيخه اتنيلي كدة حب و بتاع اي انتي كمان
ساره بغيظ: اومال بتبص ليها ليه هاا ما انت اكيد بتحبها لا مش بتحبها بس هتموت عليها كمان. من النظرات
نور اتعصبت بقت مكسوفه من الكلام ساره بس …راحت دخلت الاوضه بزعل منها
كريم اتنهد وقال: ساره انا علشان بصت ليها يبقي بحبها ولا هموت عليها زي ما انتي بتقولي كدا . بتوتر: انا بصت ليها بس مش مش يبقي حبيتها او اي حاجه
ساره بزعل: انا اسفة بس جميله زعلت دلوقتي انا مش قصدي حاجه والله
كريم بهدوء: حصل خير يا ساره
ساره بابتسامة: بس انت ممكن في اي لحظه تحبها حتى لو مش بتحبها دلوقتي
كريم بغضب: برضو يا سارة
ساره بسرعه: خلاص خلاص. انا هروح اشوف جميلة و اجيبها علشان ناكل بقا اقعد كل على ما اجبها و اجي. دخلت الاوضه عندها
كريم اتنهد وراح قاعد.
قال ل نفسه: مالك يا كريم. بلاش تفكر فيها بالطريقة دي او تحط عينك عليها. اتنهد بحزن: انت حلفت من جواك ان ما في ولا واحده تدخل علي قلبك علي كدا هي مفيش غير حياة اللي كانت كل حياتي و دنيتي وبس. اغمض عيونه قال: يبقي بلاش عقلك يروح ل بعيد دي من سنتين سنتين بتحاول تفتكر هي مين بالظبط. علشان خاطر ترجع ل اهلها يعني في اي لحظة جميلة دي هتبقي كويسه و هترجع ل البنت القديمه. ل شخصيتها القديمه طلع كل ده بقا من دماغك الاعجاب فيها ده …ضرب بأيده بغضب من نفسه علي السفرة
_________________________
نور كانت نايمه و حياة نايمه في حضنها ساره كانت قاعده جنبها علي السرير
نور بحزن: نامى يلا يا حياتي علشان بكره في حضانه …بابتسامة بسيطه: كمان هنروح الجامع علشان عندنا دروس دينيه هناك
حياة بفرحه: هيهيهي.
نور بابتسامة ليها: طيب نامى بقا يا حياتي يلا.
حياة بدأت تروح في النوم
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد عشر دقايق كانت نامت. نور نايمتها على المخده.
ساره بهدوء: جميلتي انتي زعلانه منى؟
نور هزت راسها من غير ما تبص ليها
ساره بزعل: لا والله زعلانه حقك عليا مكنش قصدي حاجه علي فكري
نور اتنهدت بصت ليها بابتسامة بسيطه خالص: عارفه والله فاهمكي. بس هقولك حاجه انا في اي لحظة ممكن ارجع افتكر كل حاجه في لحظة كده. و الكلام في احراج والله. ممكن من الكلام و المحاولات و كل ده غصب عننا فعلاً نحب بعض. اتنهدت وقالت بحزن: بس انا مش عاوزه كدا خالص والله مقدرش احب
ساره بحزن: ليه يا جميلة كدا علشان كريم متجوز يعني
نور ضحكت بسخرية:ههه متحوز تفكير غريب اوي يا ساره مع انك كبيره و متعلمه تعليم كبير بس تفكيرك غلط والله…انتي فهمتي غلط ابتسمت … كفايه انه ساعدني مرديش يسبني هو اه السبب في اللي حصلي بس اي حد تاني كان سبني عادي والله.بس مش فارق متجوز او غير متجوز اصلا قبلي
ساره اتنهدت: مش فاهمكي يا جميلة يعني انتي حابه اي؟
نور بهدوء: انا مش يفرق معايا متجوز او لا يفرق معايا بنته اللي هي حياتي وهو يفرق معايا اوي كمان علشان هو ما سبنيش نهائي في الوقت الصعب ده وانا مستحيل اعمل حاجه توجع قلبه يوم من الأيام او تأذيه. بدموع: لا اقبل بكده نهائي علشان انا معرفش اي حكيتي اللي كانت قبل جميلة
ساره بابتسامة: افرض كريم حبك هتعملي ايه يا جميلتي؟
نور بدموع بخنقه: معرفش اصلا انا مخنوقه اوى اوى والله
ساره حضنتها بهدوء: خلاص اهدي ياقلبي ان شاءلله خير في اللي جي. متزعليش نفسك
نور حضنتها جامد بدموع وحزن
ساره بهدوء: لعله خير باذن الله يا جميلتي سبيها على الله
نور بدموع: ونعم بالله
ساره بابتسامة: لو بقي في حب ما بينكم. تبقي احسن حاجه والله في حياتنا
نور اتنهدت وقالت بابتسامة بسيطه: يلا خير ان شاءلله
ساره طلعتها من حضنها: طبب يلا بقا علشان ناكل قاعد مستني بره
نور مسحت دموعها: يلا ياقلبي
بعدها طلعو بره
_________________________
في المستشفى عند شهد.
بدأت تفوق تفتح عيونها. بتعب شديد
بصت حواليها. بدموع في عيونها
شهد بدموع وجع: ا اه اه انا فين
الدكتوره دخلت بسرعة ليها: حمد لله على السلامة على اي دلوقتي يا جميل
شهد بصت ليها بدموع وتعب: ا انا مش مش كويسه خالص والله العظيم. بدأت تنهار في العياط
الدكتوره قعدت جنبها بهدوء: مالك اهدي اهدي ليه العياط ده كلو بس
شهد بعياط وجع: انا هموت من الوجع اوي
الدكتوره بحزن: هو مين الحيوان. ده هو يقرب ليكي اي ازاي يعمل فيكي كدا
شهد بعياط وقهرة: هو خطفني من اهلي والله العظيم. خطفني اتجوزني غصب عني و عذبني معاه و اغتصبني اهلي محدش فيهم يعرف كلهم مفاكرين اني ميته
الدكتوره بصدمه: اي طيب ازاي ده و هو عمل كدا ليه فيكي
شهد بعياط وجع: انا بالله عليكي بأي طريقه طلعيني من هنا هربيني علشان مش عاوزه ارجع تاني مع الوحش ده عاوزه اروح ل اهلي دا بهدلني زي ما انتي شايفه كدا. كنت هموت بسببه والله
الدكتوره بأسف ليها.وحزن: للاسف موضوع صعب اوي انتي هنا في مكان غربه مستحيل اعرف اهربك انتي لو مشيتي مش تعرفي توصلي ل اهلك ولا حتي تعرفي توصلي لي اللي بره ده لو فكرتي ترجعي لي تاني
شهد بدموع: مش مهم المهم اني مش ارجع تاني لي عاوزه اهرب منه بعدها انا هعرف اتصرف
الدكتوره بحزن: صدقيني مش هينفع انتي لوحدك هنا ما قدرش انتي يمكن ارحم ليكي انك تفضلي معاه. احسن من انك تهربي في المكان ده
شهد بدموع وقهرة: عاوزه ارجع ل اهلي والله العظيم بأي طريقه نفسي اشوف امي و ابويا اكيد بيموتو كدا من بعد اللي حصل هما ما فاكرين اني انا انتحرت و موت…بعياط اقوي: ارحم اي بس عندي تموت بقا و ارتاح احسن من اني افضل معاه اكتر من كدا دا انا سنتين سنتين وانا بيعذب فيا كدا
الدكتوره بدهشه و بحزن: طيب ازاي و ازاي أهلك فاكرين انك ميته طيب
شهد بعياط: هو خطفني من المستشفى لما كنت. قبل ما تكمل راح مهران زق الباب جامد داخل
شهد اتخضت جامد منه هي و الدكتوره
الدكتوره بخوف وغضب: انت عبيط مش تخبط
شهد بصت لي برعب جواها
مهران بغضب معمي مسك شعر شهد بعنف: انتي. هعلمك الأدب في البيت. وانتي عارفه انا هعمل فيكي اي كويس…
شهد بعياط وخوف منه: اوعي سبني يا حيوان. يا زبالة سبني
الدكتوره بغضب: سيبها حرام عليك انت عاوز منها اي يا حيوان
مهران بغضب معمي. …علي شعرها جامد: لا دا انتي بقا عرفتيها كل حاجه انا لو كنت سبتك تموتي احسن من اني اخليكي تشوفي الدنيا بّـ عيونك و خليكي تشوفي العالم. انا بقا هخليكي تتمني الموت. ميت مره الجحيم. اللي كنتي عايشه فيه كأن اقل حاجه اللي جي هيبقي في موتك
شهد با انهيار وجع: حرام عليك حرام عليك سبني بقا امشي ل اهلي. كفايه مش كفايه اللي انت عملتو فيا سبني
مهران بشر: دا اقل حاجه لسه شوفتي حاجه
الدكتوره بزعيق لي: انا هجبلك امان المستشفى حالا هما يعرفو يتصرفو معاك. و يسلموك ل الشرطه الايطاليه
مهران سب شعر شهد راح زق الدكتوره بغضب علي السرير. طلع سكينه من جيبه. حطها علي رقبتها بشر: انتي بقا اتشهدي علي روحك
شهد بصدمه و رعب: لا لا بالله عليك هي ملهاش دعوه كلو مني انا والله العظيم انا اسفه اسفه سيبها
الدكتوره بخوف شديد منه: ا انت اي بتعملو ده ابعد كده. زقته بعنف؛ قامت بسرعه: انت واحد همجي اخرج برههه حالا
شهد بعياط وخوف: بالله عليكي كفايه اسكتي كفايه
مهران بغضب جحودي: اسمعي يا بت انتي لو ما اختفتيش و طلعتي. اللي حصل ده من دماغك انا هقتلك فااااهمه ولا لا
الدكتوره بتصنع القوه: سيب البنت الأول.
مهران بشر جواه: لا انتي شكلك عاوزه تموتي بقا. مسكها جامد من الحجاب بتاعها …الدكتوره صرخت
شهد قامت بسرعه من علي مسكت ايده بخوف منه: خلاص خلاص سيبها سبيها انا اهو قدامك اعمل اللي انت عايزو فيا انا بس هي سيبها يلا نمشي يلا والله العظيم انا ما قولتش حاجه ليها اصلا انت مش عايزني انا انا اهو بس هي بلاش تأذيها هي ملهاش ذنب في حاجه انا اللي بقولها عاوزه اهرب قالتلي لا مش هينفع
مهران بص ليها بخبث وقال: اد اي بحبك وانتي ظاهر عليكي الرعب في عيونك مني عايز اشوفك دايما كدا ضعيفه قدامي علشان اعرف اعرفك ازاي تبقي تعملي فيها القويه عليا.
شهد نزلت ايدها. بحسرة و دموع.منه
الدكتوره بغضب: سبني ابعد كدا بلاش تخافي منه هو اصلا واحد
شهد قالت قبل ما تكمل الكلام. بدموع: لو سمحتي انسي اللي حصل اعتبري اننا منعرفكيش اصلا.بصت ل مهران بكسرة جواها: يلا نمشي انا بقيت كويسه
مهران ساب الدكتوره قال بغضب وتهديد: انتي لو ظهرتي قدامي بس صدفه كدا هدبحك بأيدي
الدكتوره مردتش عليه بخوف جواها منه
مسك دراع شهد بعنف: وانتي بقا يومك مش معدي معايا انهارده.
شهد جواها بقت مرعوبه منه مش ما مقدرتش تتكلم ولا كلمه اكتر من كدا.
الدكتوره بغضب: البنت لسه تعبانه و لازم تتعلاج سيبها و اخرج بره يلا
مهران بص ليها بخبث: برضو بتجيبي ل نفسك
الدكتوره درات وشها مردتش عليه
شهد بدموع وجع: سيب دراعي وجعني بقا
مهران بغل: دا انا عايزك كلك على بعضك كده اقتلك بدم بارد
شهد بدموع وقهرة: حرام عليك عملت ليك اي اتقي الله بقا
مهران بحقد وخبث وهو باصص ليها: هقولك عملتي ايه في البيت مش هنا يا حبيبتي
شهد درات وشها بحزن شديد و دموع في عيونها و حسرة على نفسها منه
_________________________
في منزل هاني
امينه بصت ل هاني بابتسامة علشان يتكلم معاها
قالت: هاني انا في بطني توأم انت بقا نفسك يكون الاسماء اي
اتنهد وقال وهو ظاهر عليه حزن الدنيا : عادي يا امينه اللي يريحك انتي سمي
امينه بحزن: انت مش بتهتم فيا نهائي والله يا هاني و طول الوقت في الشغل لما بترجع بتكون تعبان تنام و تسيبني اوي تقعد لوحدك سرحان كده
هاني بحزن: حقك عليا يا حبيبتي
امينه بحزن: يا هاني عارفه انك جواك حزن و خوف شديد لا يتوصف ابدأ على نور بس حاول تهون على نفسك انت هيحصلك حاجه والله بسبب كل ده
هاني بقا سرحان جامد و بقا حزين بشده. و الندم مالي قلبه قال ل نفسه: دا انا عمري ما حسست نور بنتي بحنان الاب او اهتميت فيها زي الابهات. طول عمري شايل ايدي من المسؤولية بتاعتها طول عمري كان قلبي بارد عليها من لما كانت عايشه عند امها عمري ما حسيت ان في عندي بنت اصلا و كأن لازم اهتم فيها او احبها. ولا لما اخذت القرار اني لازم اخليها تحبني و تتعلق فيا علشان اخليها تعيش معايا رواحت خليتها تندم ندم السنين انها اتعلقت فيا. اتنهد بحزن مالي قلبه وندم: ياااه الواحد وحش اوي كده من جواه مكنتش اعرف اني وحش كدا من جوايا حقيقي
امينه بدموع وحزن انه سرحان كده: هاني
هاني ___
امينه بدموع: يا هاني رد انت سرحان في اي
هاني ___
امينه اتنهدت بحزن في عيونها دموع قامت سبت الاوضه التانيه وهي حزينه
_________________________
في منزل السيوفي تحديدا في غرفه امال.
كانت قاعده علي السرير بتوتر عاوزه تقوله علي موضوع الحمل خايفه احسن يزعق ليها
اتنهدت وقالت جواها: قولي بقا هتفضلي ساكته لحد امتي. اتنفست جامد وقالت. بهدوء: عبدالله
عبدالله كأن قاعد علي الكرسي اللي في الغرفه. كان بيشتغل علي التاب. مكنش واخد باله منها
امال: عبدالله
بص ليها: عاوزه اي يا امال
امال بضيق من الاسلوب: كنت عاوزه اقولك حاجه
عبدالله: قولي
امال بتوتر: ا انا حامل في الشهر الثالث
قفل التاب بغضب وقال: هو انتي مش كنتي بتاخدي برشام منع الحمل ازاي حامل
امال بهدوء: انا من كام شهر مبقتش اشربه انا كنت عاوزه حمل
قام بغضب من علي الكرسي وقال: هو انتي مجنونه ولا ايه عاوزه حمل ازاي بعد العمر ده كلو عاوزه عيال كمان بعد موت بنتك. بسخرية: عاوزه تخلفي من تاني و تكبري علشان تسبيهم حلو.
امال بدموع: علي فكرة احنا مش كبرنا انا عندي ٣٧ سنه مش اكتر وانت ٣٩. بلاش بقا الكلام ده انا حملت بعد. ١٨ سنه من بعد شهد.بعياط اقوي: وبعدين انت اي بالظبط انت برضو معلق علي الكلام ده اسيبهم اسيبهم و اروق دماغي انا مستحيل ابني ولا بنتي اسيبهم حتى لو اي. و المره دي مستحيل اخسر الحمل ده نهائي انا ما صدقت انا اكبر بنت ولا ولد ده قدام عيوني و مستحيل اسيبه او اخلي اي حاجه تمسه كدا هيبقي روحي زيه زي شهد ان شاءلله
قائلا بسخرية وحزن: ما فتكرش والله بنتك الوحيدة اللي كانت اول خلفه لينا مكنتش عارفه عنها حاجه طول الوقت زعيق فيها روحي تعالي يا شهد. ده بقا اللي تهتمي فيه الله يهديكي يا امال
امال بدموع وحزن: خلي كدا قلبك قاسي عليا لحد اما حد فينا يحصل لي حاجه بعدها نندم زي ما الندم كده اكل قلوبنا علي شهد. درات ضهرها بدموع وحزن شديد
فاضل هو ايضأ واقف بحزن شديد هو عقله متشتت
_________________________
عند احمد في الكتيبه. بدأت الجيش و الفريق في المهمه الصعبه. في الوقت ده
_________________________
في آذان الفجر. الفجر كان يؤذن
اميرة قامت مره واحده من حلم وقالت وهي نايمه: ااااااحمد
بدأت تصحى تستوعب نفسها
محمد قام علي صوتها
محمد بقلق: مالك يا اميرة انتي كل يوم بالحالة دي تقومي مفزوعه مره احمد مره ميار بغضب: مره بنت اختك هو في اي بقا انا مبقتش فاهم مالك
حطت ايدها على قلبها اتنهدت وقالت بخوف: انا كويسه مفيش حاجه انا بس جاني حلم مش حلو. بحزن شديد: خير ان شاءلله خير يارب يارب.
محمد اتنهد وقال بحزن: قومي قومي يا اميرة الفجر بيأذن قومي يلا صلاة الفجر. و قام
اميرة اتنهدت بحزن وخوف: يارب اجعل طريق اولادي كله نور يا رب اللهم ابعد عنهم كل من يؤذيهم اعمي عنهم كل من يؤذيهم…قامت دخلت الحمام عشان اتوضا وتصلي الفجر
________________________
في صباح جديد بدأت تشرق الشمس
في السعودية في منزل كريم
نور كانت بتلبس حياة علشان تمشي الحضانه.نور بابتسامة: خدي بالك من نفسك كويس با حياتي اوعي تخرجي غير لما ساره تجي ليكي او بابا ماشي
حياة هزت راسها بابتسامة.
نور باست خدها و لبستها الشنطة بعدها طلعت في الصالون
ساره بابتسامة: صباح الورد
نور بابتسامة: صباح الفل ياقلبي
كريم كأن بينادي من بره
نور بسرعه: يلا يا حياتي. روحي بسرعه
ساره مسكت ايد حياة بسرعه: يلا سلام يا جميلتي
نور: سلام في حفظ الله
ساره وهي ماشيه: في حفظ الله.
ومشيوا
نور اتنهدت بدأت تروق في البيت ب وتعمل اكل بعدها طلعت في الجنينه تسقي الورد ميه
وهي تسقي كانت الابتسامة مرسومه علي ملامحها. و بتقول الأذكار. كأن الورد بيرفرف شمال ويمين من الهواء
اتنهدت وقالت: اااه قد اي انت جميل يا وردي اوي.
_________________________
عند اميره. كانت قاعدة تقرأ في المصحف فون المنزل رن
قامت فتحت
اميره: الو السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
" عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. انتي والده احمد
اميرة بخوف شديد: ايوه انا احمد في حاجه طمني عليه
" قال بأسف: للاسف احمد ابنك
اميرة برعب عليه: احمد مالو مالو احمد. مره واحده اميرة صرخت جامد باعلى صوتها سميره و امال جم بخضه علي صوتها
امال بخوف: في اي يا اميرة مالك
سميره بخوف هي ايضأ: اميرة في مالك بتصرخي كدا ليه اي اللي حصل
اميرة وقعت الفون من ايده باعلى قالت وهي تصراخ: ااااااحمد اااحمد
امال بخوف شديد و دموع: مالو مالو احمد يا اميرة.
سميره بخوف شديد: في اي يا اميرة مالو احمد احمد مالو
اميرة كانت بتعيط بشده و تصراخ
امال برعب جواها و دموع: اميرة ردي علينا بالله عليكي في اي
_________________________
في ايطاليا عند مهران
شهد قعدت على السرير بتعب شديد
في عيونها دموع. قالت: اااه انا خلاص هموت من الوجع
دخل الاوضه على صوتها بغضب: مالك بتنوحي ليه
شديد بعياط: هموت من الوجع مش قادره خلاص.
مهران اتنهد وقال العلاج عندك خدي منه
شهد بعياط وجع: مش جايه عليه والله العظيم
قرب منها قاعد علي السرير وقال بسخرية: مش جايه عليه ليه ها. …بغضب: بقا عاوزه تهربي مني دا انا هوريك النجوم في الظهر
شهد بعدت ل ورا بخوف منه
مهران بخبث: خايفه مني ليه بلاش خوف دا انا حتي جوزك.…بقسوة: ولا هو الحرام احسن من الحلال. اللي كان ما بينك انتي و ابن عمك كأن احسن من الحلال
شهد بغضب منه: احترام نفسك نفسك حلال اي و حرام اي احنا كنا بنحب بعض و كنا بنتكلم سوا لكن عمرنا ما اتخطينا الحدود عند هنا بقا وبس علشان مش هسمحلك اكتر من كدا تتخطا حدوك معايا
مهران بسخرية: والله …مسكها جامد من شعرها بغضب معمي: انتي مش خايفه مني ابدأ مش خايفه بعد كل اللي عملتو فيكي برضو هااا برضو لسه بتردي في وشي و عامله فيها القادره
شهد بعياط وجع: ابعد عني كدا انا مش بخاف غير من ربنا انت مين علشان انا خاف منك
مهران بشر: انا هوريكي انا مين دلوقتي علشان تبقي عارفه كويس انتي بتقولي اي. قام خلع الحزام بشر
شهد برعب منه و انهيار.: ا انا انا اسفه والله العظيم ما هتكلم تاني ولا هقول حاجه والله العظيم ا انا تعبانه اوعي تضربني لو حصل ليا حاجه بسبب مش هسامحك والله العظيم علشان انا بسببك جاني نزيف
مهران بغضب و شر: انتي اللي بتجيبي ل نفسك قولتلك بلاش لسانك يطول علشان انا مش هرحمك. …ضربها بعنف بالقلم علي وشها.
شهد صرخت بوجع وعياط: حسبي الله ونعم الوكيل فيك حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا شيخ
_________________________
تسريع الاحداث
كان واقفه في وسط التلج الشديد كانت منكمشه في بعضها كل جسمها اتجمد من الثلج اللي نازل عليها دموعها كانت بتنزل منها بشده التعب الخوف سيطر عليها مش قادره تروح ولا شمال ولا يمين
شهد قالت باعلى صوت وهي بتبكي: مهراااااان مهراااان
بصت حواليها برعب المكان مالي بالهدوء ما فيش حاجه غير انها ثلج بتنزل عليها بشده.
فضلت وقت تبكي وكل جسمها اتجمد مكانها مش قادره تتحرك من الرعب.
سمعت صوت مالي بالخوف عليها يقول وراها.
مهران بخوف عليها: شهههد
بصت وراها بسرعة وهي بتبكي مش قادره تتحرك
اتصدمت جامد من اللي كأن جي ورا مهران و و
شهد بصدمه صرخت: مهرااااااان مهرااااان
الدم بقا مالي المكان
يتبع..