رواية أسير الملكة ج2 الفصل العشرون 20 بقلم نجلاء فتحي

رواية أسير الملكة ج2
الفصل العشرون 20
بقلم نجلاء فتحي

وأثناء فرحة الملكة وسط أهل الحارة  لأنها عملة ليلة لوجة الله علشان كسبت فلوس هذا الشهر بزيادة بفضل مرجان ،،،،قرر مرجان يطلبها للجواز  وفعلا عرض عليها لكنها لم تسمعة بسبب عقلها لا يستوعب مما تراة عينها  عملت حركة أستغرب لها مرجان حين أمسكت زراعه أعتقد وافقت على زواجة،،أمسك إيدها وعلقها برزاعة   بفرحة
فقال/ متأكدة من قرارك 
لم ترد فهى مش مركزة معاة ،،،،،عقد بين حاجبة حين وجد شخص يرتدى ملابس أنيقة للغاية ومعاة اثنين بودى جادر وراة
نوح/ نستينى وأتجوزتى،،أعتقد هو  الليلة التى عملاة الملكة لوجة الله  حفل زواجها
شمس بثبات /أنسا أزاى حد ينسا إللى طلع عينى وعيشنى فى وهم جاى لية
نوح أتغاظ/ شوفى الزمن جيت عامل أزاى وأنتى بقيتى أزاى ،،،فين الملكة اللبس والمكياج أي الأرف  إللى عليكى  دة
نظرت هى لملابسها المحتشمة  ومن غير ذهبها ولا مكياج عبايتها البيضاء شبة الآسدال لكنها فضفاضة  ،،لفها مرجان بحماية خلف ظهرة وتصدى هو لنوح وقال :-كلامك معايا راجل لراجل 
نوح وضع إيدة فى جيبة ونظر لذلك الشاب الذى يرتدى ملابس صعيدية  / أنت بقا مين الواد  إللى لازق فيها ،،طبعآ نوح غار فى بديل يمتعها و*** لمزاجها
الملكة / شكلك متابع ،،أحترم نفسك  دة أحسن منك
لف ليها مرجان وقال/ خليكى بعيد يا ست الستات بعيد،،ملكيش دعوة بكلام الرجالة ،،
نوح/ ست الستات، ، أممممم، ،، ،أشترتك بكام ،،دى واحدة بتاعت رجالة ندمان عارفت واحدة زيك 
،،،مرجان لكم نوح  لكمة قوية جعلتة يسقط فى الأرض وقال بغضب/ أخرص دى أشرف منك غطلتها الوحيدة أتجوزت واحد زيك،،،،،، أخذ  نوح سلا*ح من الحارس تبعة،،،، فخرجت  رصاصة فى صدر مرجان الذى تلقها  عن شمس  بعد م زقها بعيد كل هذا حدث فى أقل من الثانية، ،،صرخت الملكة بعويل وجثت فى الأرض ضمة رأس مرجان لصدرها تبكى نعم بكت أمام الناس، ،،،وشاورت للرجاله قبضوا على البودى جادر بتوع نوح وهو معاهم ،،،،،

مرجان بتعب/ متخافيش عليا 
هزت هى رأسها/ دافعت عنى لية
مرجان وهو يتنفض/ طلبتك للجواز من شوية ،،،،علشان بحبك من زمان ومكنتش أقدر أنطق ،،،،،،ثم صرخ من حركة الرصاصة التى تخترق جسدة أكثر عند حركتة
،،،شاورت للرجالة تحملة فى سيارتها وسارت لأقرب مستشفى وهو على رجليها وماسكة إيدة ،منهارة علية ، تدعو الله ينجية
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
___________

               [فى الصباح]
          [فى قسم الشرطة]
الضابط/ متأكدة من كلامك يا ملكة
شمس بثبات وكذب/ أيوة المعلم مرجان خطيبى،،،،ثم قالت بصدق،،، ونوح دة طليقى وخطف أبنى من ٣ سنين أدام الحارة وضربني وطلقنى ومعرفش عنهم حاجة ،،،ومبارح عملت ليلة لأهل الله  فجأة لاقيتة قدامى برضو أهانى لولا المعلم مرجان حمانى كانت الرصاصة جات فيا
الضابط/ هو فين نوح مختفى من أمبارح وأهل الحارة ميعرفوش حاجة عنة وفعلا شهدوا على فعلتة مع مرجان 
الملكة بثبات/ معرفش أكيد هرب ،،عايزة أعمل بلاغ دة شروع فى ق*تل  يا بية
الضابط/ إللى عايزاة أعملة كلنا لازم نخدم الملكة  
الملكة بمكر/ نوح معاة شهادة الجامعة ومش دكتور هو زور الشهادة ،،وقدمت بلاغ من ٣ سنين على كدة
الضابط / أزاى دة تزوير
الملكة بمسكنة مصتنعة /  ماشية قانونى يا بية ومحترمة القوانين ،،طلب أساعدة رفضت فجأة سافر الإسكندرية  طلب منى أنقلة القاهرة قولت مينفعش  لما سألت بهدلنى وبعديها بقا دكتور شوف بقا حضرتك زور أزاى
الضابط/ تعبتك يا ملكة فى ظرف ذى دة وأوعدك أحقق فى الموضوع دة 
الملكة/ أكيد يتهمني  أنى ساعدتة 
الضابط بنفى/ مستحيل  حضرتك فوق مستوى الشبهات كفاية الخير إللى بتعملية،،،،ربنا يطمنك على خطيبك 
الملكة/ شكرآ ،،وتركتة وهى مقتنعة إللى فعلتة صح ثم ركبت سيارتها وتوجهت للمزرعة ،،فحالة مرجان مستقرة وهى قررت تحجزة فى المستشفى وكذبت على أساس أوامر الطبيب، لكن حقيقة الأمر بعدت مرجان حتى تصفى موضوع نوح لأبد فهى الملكة ومازالت الملكة ،،،،
لا ننسى روحية حين سمعت أسم أبنها  عند نزولها للشارع وجدت الكارثة ولم تلاقى أبنها وأهل الحارة أكدوا هو إللى فعل ذلك ،،،،لطمت على خدها وتدافع عنة وأخذت ذى المجنونة تبحث عنة  لم تجدة،، وتقول أبنى ميضربش نار على حد ،
______
وصلت الملكة جوا المزرعة ودخلت الغرفة التى بيها نوح مقيد فى الأرض طلبت يفكوا أسر الحارسين وفروا هاربين وحمدوا  ربنا فهى لم تقرب لهم وأكدت عليهم ينسوا صلتهم بنوح. وأعطت ليهم مال كثير  وأخلت الغرفة يدوب عليهم هما الأثنين، ،،وبدون مقدمات صفعتة على وشة ٤ صفعات وقالت دة إللى ضربتهوملى من يوم معرفتك لحد طلاقك ليا ،،،،، ،،،، بعد طلاقك ليا لحد أمبارح كنت واحدة جديدة واحدة ست بجد عيشت إللى معشتهوش فى حياتى  لسانى. مش شتم ولا غلط ،،،وظهورك رجع جبروت الملكة تانى كنت بأذى إللى بيجى على حاجة تخصنى وأنا على زمتك أذتنى كتير وسامحتك أديتك كل حاجة حلوة بدون مقابل أتجوزتك من غير فرح ولا شبكة ولا أى حاجة وقولت معهوش فلوس مش مشكلة كفاية حبة ليا  ،،،حتى لما معاك فلوس بخلت عليا ،،بصيت فى لقمتى المرة الوحيدة إللى خرجتنى وأنا حامل وقلبت بمشكلة دايما تستعر منى وتهينى وتقول عليا بقرة الزرايب وريحتى وحشة عايرتنى بجهلى كل دة لما بقيت دكتور فى الجامعة عملتلك قيمة وسط النااااس أنا إللى عملت قيمة لعيل***** والأخر يضرب عليا نار عايز تقتلنى  ،،، إللى ضحى بنفسة علشانى هو إللى وقف جنبى ،،،هو إللى خلانى أتغير وبظهورك رجعت لجبروت الملكة تانى، ،،ياما كنت بتقول عليا مش بتغير جايز العيب فيك مرجان غيرنى  نور طريقى متقبل الملكة وأفعالها مطمعش فيا بل زاد خيرى خلانى أبطل شرب الحشيش من ٣ سنين ودلوقتى بطلت الشيشة والسجائر وكل حاجة عفشة بشربها 
نوح بغضب/ حاولت وفشلت
الملكة/ علشان إللى بينا مكنش حب أو كنت فاكراة كدة ،،،فاكر كلامك لما قولت الجواز مش متعة فى سرير دى حاجات تانية
،،صدقنى مع مرجان دماغى مرحتش للمتعة لا راحت لحجات تانية إللى عمرى معرفتها معاك   لاهتمام للثقة  لأمان حسيت بفرق بينكم مع أنة معاة دبلوم أقل منك فى التعليم ،،فى ميزة مش عندك مش بيشخط فيا ولا يهنى بيقولى ست الستات وست البنات متقبل شغلى وواقف فى ظهرى وحامينى،، حاسة أنة راجل بجد أقدر أعتمد علية فى عز ضعفى ،أنت صح لازم تتجوزى واحد زيك  طلع إللى زى بيفهم عنك خدمتنى خدمة أنى عرفت من هو حبيبى الأصلى أنت القشرة وهو الأصل يا نوح  مرجان بيحبنى من زماااان قبل حتى معرفك، ،طلع آسير الملكة صح مش أنت وجاى بعد غياب عايز.  تق"تلنى 
يبقا إللى بينا مكنش حب كانت غلطة  إللى بيحب ميأذيش حبيبة ولا يبعد عنة ويحاول يرجعلة لما يهدآ
نوح بهياج/ أنتى واحدة بتاعت بهايم ******* بعد إللى عملتة معاكى
الملكة بغضب/  لسة بتعاير،،،،،عملت أي ها،،،،،أمك لا سألت فيها طلعت أحسن منك بعد أبويا متوفى مش سبتها خليتها فى مكانها أكرامآ لخدمة أبويا فى ظروفة ولولا مرجان معايا سندى بعد ربنا كنت ضعت أى مشكلة كنت بتهرب وتسيب البيت وتغيب بالشهور، ،،أما مرجان واقف كتفة فى كتفى يحلها معايا ،،فرحانة على طلاقنا علشان كنت زمانى مزلولة لواحد زيك قليل الأصل  أنانى حتى أبنى حرمتنى منة ،،أنا عارفة مكانك من زمان وسبتك فى حالك وفاكر لما ترجع ومعاك عيلين نفخ أخاف أظاهر نسيت أنا مين وأقدر أعمل أي!!!!!!
نوح بصدق/ فكينى آخر مرة والله العظيم بحبك ليا حق أنتى شربتينى حشيش
الملكة بأنفعال/ يا متعلم دير الأمور بحكمة أنا واحدة معلمة فى السوق والحاجة دى بتبسطنى وقتها كنت بحبك وعايزاك تنبسط ذى وتدخل عالمى ،،طلعت أنانى  رغم إللى عاجبنى فيك عزة نفسك أكتشفت كلة وهم أنا دلوقتى أسمى لمع أكتر فتحت سلسلة محلات جزارة فى أماكن مختلفة وبجهز لسلسة مطاعم عارف السبب مين مرجان 
نوح/ طمعان فيكى
شمس/ كنت فى أشد ضعفى مش أستغلنى،،رجعت بعد أزمة طلاقنا أيوة بعترف  كنت مدمرة ،،،،محدش واقف جنبى إلا هو خرجنى بسرعة   مرجان يعرف عنى إللى أبويا ميعرفوش ولا الناس ولا أنت ،، مرجان دراعى اليمين فى السر  حافظ على مالى  وأهم حاجة مش بيستعر منى 
نوح بصدق/ كنت ناوى أردك
الملكة ضحكت بسخرية/ كل مشكلة بينا تهرب بالشهور وترجع وأسامحك علشان كنت بحبك ،،فاكر لما طلقتنى ورمتنى وحرمتنى من أبنى   جاى  بعد ٣ سنين تردنى بأى شرع بأى قانون هاتلى مرة كلمتنى فيهم مفيش حتى أمك إللى كانت حامل فيك وأبوك مات وهى مكملتش سنتين جواز فى عز شبابها رفضت تتجوز علشانك  ومتجوزتش أبويا غير لما أنت بقيت شاب بتشتغل وخريج جامعة وصلتك لبر الأمان مسألتش فيها ٣ سنين  أمك يوميا بتموت عليك  وأنت أنانى،،،،، فاكرنى تقولى بحبك أترمى فى حضنك وأعرض نفسى عليك لااااااااااااااا،،،خلاص مرجان حل مكانك الحاجة الوحيدة إللى ندمانة عليها لمسك ليا وليا أبن منك مش عايزاة أيوةةةةةةةةة مش عايزاة 
نوح بعتاب/ كل دة علشان حققت حلمى 
الملكة/ ياريتك فضلت نوح المحاسب البسيط عزيز النفس أنما الدكتور نوح أستاذ الجامعة معرفهوش ،سؤال واحد أستعريت منى لما روحت الجامعة أزورك ولا لا
،،،،،،سكت نوح ولم يرد ،،،،،،فقالت هى ردك وصل ،،،صاحبك منتصف  طلع أجدع منك مع مراتة ،،،،،،،ثم جثت فى الأرض وفكت قيودة وقالت :- مش أعملك حاجة كفاية فى يوم قلبى حبك أرحل وسبنى 
جذبها نوح لحضنة يريد تقبلها ويعتذر لها ،،زقتة بكل قوتها وقالت بأنفعال/ أزاى تتجرأ وتعمل كدة أنا متحرمة عليك  أنا مش بقرة للحاجة دى كنت بدلع عليك علشان جوزى حبيبى وقتها رغم نظرة عينك على أنى مش مؤدبة تد*بحنى، ،،،تعرف مرجان عمرة ملمسنى بطريقتة معايا عرفت حاجات كتير من أفعالة،،،،سمعت منى لفظ خارج لا مبقتش ألوث لسانى ،،شوفت لبسى بأقتناع،،هو إللى يستحق شمس الملكة ،،لأخر مرة بقولك أخرج بدل مخلى رجالتى تتصرف
نوح بصدق/ مقدرش أعيش من غيرك
الملكة/ لا قدرت تبعد ٣ سنين وقبليها كنت بتسيب البيت بالشهور عادى ملكش أمان  الملكة مفيش فى قلبها حبك علشان تغفر إللى عملتة فيها  أمشى بقا وسبنى فى حالى 
نوح بتوعد / أنا ماشى بس فى يوم تعرفى مرجان بيضحك عليك وأنا إللى بحبك أنتى آسرتينى بعشقك أنتى لعنة،،،،،
أعطت لة ظهرها لكى يمشى شعرت بعدها براحة، ،،لماذا لم تحزن لماذا لم تغفر لة ،،شعرت برجوع كبريائها من جديد 
ملحوظة الملكة لم ترى أبنها غير وهو رضيع عمرة شهور وبعد طلاقها وأخذة منها لحد الأن لم تراة تخلت عنة أيوة علشان بيفكرها بضعفها حين وضعتة لوحدها بعد خناقة مع نوح ،،رفضت ترضعة علشان مش قبلاة فى حياتها ودى كانت أول محنة ليها فى جوازهم وتركها ولم يسأل فيها وسامحتة ،،،،
أخذت هى نفس كأن حمل وأنزاح من على صدرها وركبت سيارتها ورجعت المستشفى، ،،،،
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
____
ذهب نوح للحارة لكى يأخذ أمة ويذهب بيها للسعودية فوقع الخبر صدمة حين رأها على الرصيف متوفية  وعليها ملاية،،،،جثى على ركبتة وقال بدموع لييييية موتى دلوقتى بقالى ٣ سنين مشفتكيش اليوم إللى جاى أخدك تمشى وتسبينى، ،،
معلم القهوة:-  بعد خناقتك مع الملكة وضربت نار على مرجان نزلت تشوفك كنت أختفيت  بقت تجرى فى الحارة هتجنن عايزة تشوفك وتصرخ وتنادى عليك  ومش مصدقة أنت كنت هنا وفجأة وقعت فى الأرض والصيدلى قال ماتت ،شد حيلك يا بنى 
نوح/ قومى يا روحية كل حاجة هتبقا تمام حقك عليا مسألتش عليكى السنين دى ،،،،    دة مقلب  عملاة فيا ،،قومى
معلم القهوة/ حرام كدة مبقتش ملكك خلاص 
نوح  بغضب/ أمى متترميش فى الشارع
وعلى الرصيف كمااااااان
أحد سكان الحارة/ منقدرش ندخل الشقة ،والملكة تليفونها غير متاح وهى ملهاش حد غيرك وأنت مش سائل فيها ،،،
نوح/ ضمها لحضنة ويصرخ عليها ،،لاااااااا يا روحية،،،،،،فوقى رجعى شمس ليا أنا خسرت كل حاجة أبنى كان معاكى فى آمان خدتة معايا أربية خد ألتهاب رئوي منى ومااااات، ،رجعت لشمس تسامحني نسيتنى وطردتنى من حياتها   ،،روحت لمنتصف  ،مش موجود لاقيتة هاجر هو ومراتة وعيالة معرفش عنة حاجة لما سفرت، ،،،،رجعتلك سبتيني كان عندك حق أوعا تسيب بيتك دير الأمور بحكمة  ،،،يارتنى سمعت كلامك مش طلقتها هى إللى طلبت لية وافقتها  كنت طنشطها ذى كل مرة أناااااااا ضايع فى الدنيا ياروحييةةةةةةةةة ،،،،أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة عقااااااااااااااابك صعب يا ررررررب😭😭😭😭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________
[فى غرفة المستشفى ]
عامل أي دلوقتى
مرجان/ فى نعمه،،،شكلك مرتاح كنتى فين
شمس/ مش أخبى عليك ثم حكت لة كل شئ دار مع نوح
مرجان بحزن/ لو عايزة ترجعيلة ٠٠،،،وضعت هى إيدها على فمة ،،،كنت مع الشخص الغلط ، الملكة أختارت غلط 
مرجان / عايز اقولك كمان حاجة خبتها عنك من زمان حالتك وقتها كانت صعبة/ أبنك من نوح تعيشى أنت 
أتهزت من صدمتها ثم قالت بقوة / يبقا  ربنا كريم مش عايز حاجة تربطنى بنوح ،،
سلطان/ مش زعلانة على أبنك
الملكة بثبات/ مرضعتهوش علشان أحس بية ولا ربيتة نوح كان تَعب نفسيتى كل يوم والتانى  غضبان وسايب البيت   مكنتش مركزة غير معاة،،،،أسوء أيامى ضعفى كانت بجوازى منة،،هو من  النوع الخصام بينا أكتر من الصُلح
سلطان بحزن/ مش طمعان فيكى  أنا عندى أرض أهلى فى البلد وبيت ٤ أدوار ملكى وعايش فية أمى وأخويا   وعندى فلوس فى البنك من ورث أبويا مش كتير لكن شايلهم للزمن ،،،،،، غير ورث أمى بعد عمر طويل سبت تجارة العلف  أول م شوفتك عندنا فى البلد كنتى نجمة فى سما بالنسبالى  جيت القاهرة وبأعجوبة  قدرت أكون دراعك اليمين وكنت مستعد أفضل كدة حتى طول عمرى وأنتى مع نوح وعلاقتك حلوة كفاية عليا أشوفك مبسوطة
الملكة/ كنت فاكرة تعاملك معايا ولاء ليا
مرجان/ كنت بحبك وخفت أطلبك للجواز كنت وقتها مش بيهمك حد وبترفضى العرسان 
الملكة/ تتجوزنى يا مرجان 
مرجان/ بجد يا ملكة مش مصدق يا ست الستات 
الملكة/ قولى يا شمس وبس أو ست الستات بحبها منك ،،،أنت تقبل بواحدة  مطلقة وكانت مخلفة
مرجان بفرحة / دة حلم وأتحقق صدقينى مش تندمى 
الملكة/ أنا واحدة مريت بتجربة فشلة بس الأول هتتعب معايا لما  تلمسنى
مرجان بتفهم أمسك إيدها وقبلها/ معاكى فى أى حاجة صدقينى طول عمرك هتفضلى ملكة قلبى شمسى إللى بتنور حياتى  وست البنات فى نظرى
الملكة حضنتة أوووى،،،لأول مرة 
أبعدها هو وقال كتب الكتاب يا ست الستات أولآ علشان ميكنش حرام ،،هزت هى رأسها وقالت أنا معشتش طفولتى،،أبويا نزلنى الشغل وعندى ١٠ سنين وكنت بتعامل ولد أو معلم صغير عيشنى سنى يا مرجان  نوح ميعرفش عنى أى حاجة فاكر ضربة ليا وأهانتة  بيكسرنى  ويذلنى وقتها ملقتش حد يربى شمس كنت من غير أم الشارع علمنى الوحش كلة قبل الحلو ،،،
أبتسم ليها ثم ساروا خارج المستشفى  وهو لافف على صدرة شاش طبى وهى معلقة زراعها فى زراعة  وقال أنسى نوح ومش زعلان أنك بتجيبى سرتة مقدر حياتك عاملة معاة أزاى الأول ومش يخرج غير بمعجزة من قلبك  ،،،،
________
مرت أيام تعافى مرجان من الإصابة التى تلقاها من نوح ،،وشعرت شمس بحزن داخلى على روحية ،،ولا تنكر آن نوح صعب عليها للغاية حتى وفاة الرضيع أبنها لم تتأثر بية،تسريع للأحداث، ،،فجأة مرجان شمس بفرح فى فندق ٥ نجوم  وأرتدت لأول مرة فستان زفاف أبيض ومكياج وكانت عروسة كأنها أول مرة تتزوج والحفل كان عالمى ولا أحد يعترض أو ينتقضها أنها تزوجت تانى مرة ،،،،وأحضر لها مرجان شبكة بما فيهم الدبلة التى لم يجلبها لها نوح كل هذا لم تدفع فية الملكة شئ وحزنت بعدها وعاتبت زوجها لأنة باع أرضة حتى يغطى تكاليف الفرح ويسعدها  ،،وفى كل مرة تضع مقارنة لنوح ومرجان فى شئ يكسب دراعها اليمين ،،،،مرت شهور كلها حب وسعادة وأحترام رغم جاهدت هى نفسها بتقبل فكرة واحد غير نوح يلمسها ،،مرجان صابر عليها ،،،وقتها روض الملكة أن الشئ الخاص بين الحبيبين لية قواعد أساسها الحب والأحترام والعشق النابع من القلب وليس مجرد تفريغ طاقات للطرفين تحولت من همجيتها للأنثى التى تخجل بين يد زوجها ودة تغير كبير أحرزة مرجان ،،حتى لسانها لم تسب ولا تغلط ،،جسمها خالى من أى مكيفات ،،،ألقت هى علية مشقة الشغل لأنها عجبها كيف تكون أنثى تنتظر زوجها يرجع من عملة لكن مرجان متقبل عملها وبحكم ماسك خيرها يوميآ يبلغها بالجديد ولا يمانع أذا باشرت أعمالها بنفسها  حياتهم لا يدخل فيها الشيطان ولا يعرف مدخلهم  ومازال مرجان يتحدث معها بكل أحترام وشايفها نجمة عاليا فى السما، جبرها على تغير طريقتها بدون مجهود وأهم شئ الهدوء فى التعامل ،،قدر يتغلغل فى مسرى جسدها ويتوغل لقلبها وهذا ما أتحدث عنة الحب سهل وصعب فى ذلك الوقت ،،




تعليقات