
الفصل الرابع 4
بقلم نجلاء فتحي
[فى مكان تانى ]
سلطان/ أخرج من السجن وأخلص منك يا ملكة
الراجل/ شيلها من دماغك ،كفاية حبستك
سلطان بغل/ أسمع بقالى سنة وشهور هنا عايز أخرج
الراجل/ صعب ،،،واخد ٢٥ سنة سجن كمية الممنوعات إللى أتمسكت بيها كبيرة إيتجار مش تعاطى
سلطان/ ليا فى اللحمة ماشى أنما الزفت دة لا
الراجل/ عارف بس أعمل أية
سلطان بخبث/ هربنى من السجن
الراجل/ ت ت تهرب الملكة إيدها طايلة دول كبارات البلد بأشارة منها
سلطان/ بتقفلها فى وشى
وهنا سمعوا صوت حين قال :- الزيارة أنتهت
سلطان وهو يسير مع العسكرى قال :- تعال الزيارة الجاية ومعاك أخبار عنها ،،،،
هز لة الراجل رأسة بأطاعة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
واقفت الملكة بتعب تسند ظهرها على باب المطبخ وهى تشاهد زوجها مثل الفراشة التى تتنقل بين الزهور حتى تنقى الرحيم المثالي،،، نوح كان يتنقل بين محتويات المطبخ هكذا ،،،،وحين ألتف وجد زوجتة ألقى المعلقة وقال برعب حقيقى:- الدكتور قال أية لسة مكملناش ساعة راحة
الملكة/ بتعمل أية
نوح/ بجهز الفطار
الملكة/ الحلل دى فيها فطار
نوح/ الحلة دى فرخة، ،ودى مكرونة دة الفطار إللى يملى معدة بقرتى
الملكة/ هتاكل معايا
نوح/ أكيد
الملكة/ الفرخة يدوب على قدى
نوح كتم غضبة/ أمشى من وشى دلوقتى، ،،ناس معندهاش دم،،،،،
الملكة أمسكت بطنها وسارت وواقفت وراة ولفت إيدها حوالين خصرة وساندت رأسها على ظهرة وقالت ،،نفسى أولد بقا
نوح / قريب وترتاحي من الألم
الملكة برغبة/ لا مش كدة ،،عايزة أولد علشان أكلك
أبعدها نوح ودفعها برفق لخارج
المطبخ / بت ناقصة رباية المفروض أنتي أنثى خجولة
الملكة/ ههههههه مش مهم المهم ال٠٠،،،وضع نوح إيدة على فمها وأغلق باب المطبخ وهو سعيد لولا ظروف حملها كان قضى أوقات خاصة بينهم ،،سمع أعتراضها كالعادة فقال/ بقرتى صوتك والجيران هههههه
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
مر أسبوع لا يوجد شئ جديد الملكة طريحة الفراش وهذا معصبها لان روحية تجلس معها فى غياب نوح حتى لا تتحرك، ،
نوح/ السلام عليكم
روحية/ وعليكم السلام ،،،،الدكتور قال ٣ أيام راحة مش أسبوع
نوح/ هوووش وطى صوتك ،خليها الشهرين دول فى البيت ولا عجبك مش بعرف ألمها من هنا وهنا زى الزئبق
روحية/ شكلها مدايق
نوح/ عارف
روحية/ حاول تخرجها
نوح/ فى ضميرى أستريح شوية وأنزل أمشيها
روحية/ المشى حلو للى زيها
نوح بسخرية/ هى بتهمد دى فراكة ،أية دة شامم ريحة ملوخية
روحية / الغدا النهاردة ملوخية باللحمة
نوح/ بألف هنا
روحية/ سويلم صمم تتغدوا معنا
نوح بأعتراض/ لا ،،أنا جايب سمك أعملة
روحية/ مفهاش حاجة ياضنايا،،، وبعد الجدال وافق نوح حتى لا يكسف أمة ،،فهو يرفض يأكل أو ياخذ فلوس من جوز أمة وحماة فى نفس الوقت ،،،
دخل نوح غرفة النوم لاحظ نظرة عين الملكة لة الفتاكة، تجاهل ذلك وقال :- بجرتى الحلوب عاملة أية
الملكة بعشوائية/أفضل مرمية فى السرير ذى البهيمة المعيوبة
نظر ليها نوع بقرف/ بهيمة ومعيوبة الملافظ سعد يا ملكة الضرب الأحمر مش كدة ،،،وبعدين مفيش بهيمة تنام فى السرير ههههههه
أطلقت الملكة غضب أسبوع فى وجة/بقولك أي أنا مش بتاعة رقدة الشارع مشفتهوش أوعا تفتكر أنى بتاعة جواز لا ياضنايا انا معلمة ،،،ثم قالت لفظ خارج ،،،،،
تحكم نوح فى غضبة وقابل ذلك بروح مرحة وجلس بجوارها
ووضع إيدة على بطنها البارزة/ لازم تستحملى علشان ولى العهد كلها شهرين وبعديها طيحة فى الشارع ذى ما أنتى عايزة يا بقرتى
الملكة بعصبية/ مخنونة يا نوح مخنونة طول اليوم فى السرير أقوم منة للحمام وبس،،،،، زهقت تمشى أنت ،،،أمك فى وشى ،لحد م تجى أنا مش بتاعة كدة حياتى الشارع المد*بح والمزرعة والمحل ،،،،،،،،
أمتص نوح غضبها حين فعل الفعل الذى تعشقة وتجعلها آسيرة لة ،،،،، أقترب منها ودفن وشة بين ثنايا رقبتها الناعمة يلعقها برفق فصل ذلك حين قال :- بقرتى هديت
شمس وهو فى عالم تانى / لسة
كرر فعلتة ثم أبتعد وقال / زعلانة
شمس وقد لانت وهديت/ بوسنى يا واد،،،،
أبتسم ليها ونفذ طلبها بقبلتة العاشقة الحنونة الصادقة أنما هى تستقبلة بوحشية،،همجية،فشل نوح خلال زواجهم يعلمها كيف تكون القُبلة أنما الملكة لا تقبل للتغير تعتقد بطريقتها تبث لها حبها لة ،،،، بعد ١٠ دقائق أبتعد نوح عنها بأنفاس لاهثة وقال:- كفاية كدة الدكتور قال غلط أنتى تعبانه ثم سحب الشرشف يخفى عن عيونة تفاصيل الملكة ،،،،،زفرت هى بضيق وأبعدت الشرشف، ،:- ماكنت كويس أية القهر دة
نوح/ المفروض دة أول عيل ليكى تكونى حذرة فى الموضوع دة وتوقفينى أووووف
الملكة / قوم يا خويا أفتح الباب شوف مين عبال م أستر نفسى
نوح بأستياء/ أوووف نسيت أمى عزمنا على الغدا ،،ثم ألتقط بنطلونة يرتدية
الملكة/ أةةةةة ألحقنى
جرى عليها نوح بخضة ،،،جذبتة لحضنها،،،دفعها هو بعيد عنة ثم فر خارج الغرفة وهو يأنبها على فعلتها
الملكة بتزمر/ أمال أنا متجوزة لية يكون نوح زهق يالهوووى تبقا خيبة ولا خايف عليا علشان حامل ،،مش مهم المهم أنة بيراضينى ،حاااااااضر جاية أهو يا نوح ،أمك دى طلعالى فى البخت منك لله الواد ماشى حلو وأنتى قطعتى علينا اللحظة يا روحية
___________
[فى مكان آخر ]
سلطان بأندهاش/ أتجوزت أنت متأكد يا أبن *****
الراجل/ عيب عليك يا معلم طلبت منى الزيارة إللى فاتت معلومات عنها وجبتها
سلطان/ جوزها دة معلم مين فى السوق
الراجل / مش معلم
سلطان/ راجل كبير ولا صغير
الراجل/ شاب
سلطان/ أبن حد من كبارات البلد
الراجل/ لا
سلطان/ أخلص الزيارة هتخلص
الراجل/ عيل كدة فرفور ملزق فى نفسة من بتوع الجسم السمباتيك وشكلة بيغسل وشة وسنانة بشاور جل يا معلم ،،عيل بينور فى الظلمة
سلطان/ أبن مين فى البلد علشان تتجوزة
الراجل/ كان شغال عندها فى المحل محاسب وأمة أتجوزت المعلم سويلم أبو الملكة
سلطان بحيرة/ أية العبارة،الواد وأمة كوشوا على كل حاجة
،،،بس سويلم شوية ويطلق أمة
الراجل/ لا أطول جوازة شكلة مش ناوى يطلق ،،والملكة بتغير علية وحامل منة وبطنها باينة
سلطان برغبة/ بقا عيل ذى دة يطولك وينعم بيك يا ملكة وأنا ترمينى زور هنا وحيات نسوانى الأربعة وحيات عيالى إللى مش معترف بيهم علشان فى الحرام لحرق قلبك على رميتى هنا يا شمس وأخليكى تترجينى أرحمك
الراجل/ بتفكر فى أية يا معلم
سلطان/ أسمع كويس عايزك تعمل**************
الصبى بصدمة/ مستحيل الملكة مش هتسبنى
سلطان بمكر/ عشرين ألف جنية ،وتنفذ
الصبى بطمع/ خميس ألف دة فيها روحى لو الملكة طالتنى
سلطان/ كتير
الصبى/ شوف حد غيرى
سلطان بين أسنانة/ موافق أوعا تفكر علشان فى السجن مش أطولك لو لعبت بديلك معايا
الصبى/ قريب تسمع البشارة يا سيد المعلمين
سلطان/ أنا وأنتى والزمن طويل يا شمس
الحارس/ الزيارة أنتهت
_________
دخلت الملكة وهى معلقة زراعها فى زراع نوح الكافية و٠٠٠٠
هل تمر الخروجة على خير ٠٠