
الفصل الثالث 3
بقلم نجلاء فتحي
[[فى صباح اليوم التالى ]]
آستيقظت الملكة من نومها وجدت نفسها مش قادرة تاخد نفسها تحاملت على نفسها وقالت:- يا ساتر أية الحر دة كتم نفسى نظرت لنوح بجوارها وجدتة نايم أنحنت رغم تعبها على شيفاة تقبلهم بنهم شديد. فتح عينة وفى ثانية بادلها هو القُبلة أبتعد وسند جبينة على جبينها:- مالك بتنهجى لية
الملكة بكذب/ مفيش
نوح بخضة/ جسمك ماية وعرقانة أنادى روحية
الملكة/ لا أنا كويسة
نوح/ لا مش متعود عليكى كدة ،،،
الملكة نظرت لنوح وبدأت عيونها تغلق وهى تعافر ولسانها أتلجم
نوح بصوت عالى/ أمااااااااا ،،،،،روحية ألحقينى ،،،،شمس شمس أخذها فى حضنة ،،،وأخذ يصرخ على أمة وقال أمااااااااااااااااا أنجدينى
_______
فى شقة روحية أتفزعت فى نومها، ،،ياساتر يارب دة صوت نوح ،،،،سويلم أصحاااا
سويلم/ بس يا جلبى
روحية/ قوم الواد بيصرخ
انتبة سويلم/ ش ش شمس بنتى بيقول شمس
روحية بندم / براحة يا حبيبى براحة هات إيدك براحة
سويلم بخضة/ بنتى
روحية/ طلعت البلكونة وندهت على إبنها،،،،،فالشقتين أمام بعض ودور واحد لا يفصلهم غير حائط كأنهم غرفتين جوار بعض
نوح بالداخل/ ألحقينى شمس!!!!!!!
روحية/ مالها
نوح/ قاطعه النفس
روحية بخضة/ جهزها لحد مألف وأجيلك يا ضنايا خير يا قلب أمك
ساعدت روحية سويلم يرتدى هدومة بسرعة وهى وضعت عليها الآسدال تحسبنآ لأى ظرف ثم طرقت على شقة إبنها أتفزعت من شكلة فقالت :- خلى سويلم معاك وأنا أشوف مراتك
نوح بتشتت/ آتصلت على منتصف
روحية/ الحامل كل ساعة فى حال ،،أصبر ثم دخلت غرفة النوم وجدت شمس ترتدى قميص نوم ،،،ندهت على نوح وقالت:- ساعدني أستر مراتك قبل الدكتور ميجى
نوح بتوهان/ حاضر
روحية/ أثبت يا واد ،،يوة الماية دى جات منين دى لسة فى السابع حصل حاجة بينكم آمبارح
نوح بصدق/ محصلش
الأم بلجلجة/ آستر يارب
نوح بخضة/ معناها أية
الأم/ أفتح الباب بيخبط
بعد وقت من الفحص خرج الطبيب الذى أحضرة منتصف
وقال:- المياة حوالين الجنين نزلت واضح الملكة بذلت مجهود
لازم راحة
الأم/ فى خطر
الطبيب/ الخطر دة يتحدد بعد ٤٨ ساعة لازم تفضل نايمة على ظهرها ،وحركتها قليلة ممكن تولد هى فى السابع والطفل يكمل لحد التاسع فى الحضانة لو أحتاجها عادى
روحية/ لا خلية جوة فى بطن أمة اليوم جواها بعشرة برا أنا أخلى بالى منها
الطبيب/ حضرتك أمها
روحية/ أيوة بنتى حتة منى
سويلم رغم الظروف/ أبتسم على لهفة زوجتة على بنتة وأهتمامها بكلام الطبيب
ثم جرى نوح لزوجتة النائمة تعبانة ،،، جلس بجوارها ورفع إيدها لشيفاة يقبلها،،،،
دخلت روحية وجدتة هكذا أغلقت باب الغرفة عليهم ومنعت حد يدخل عليهم ودخلت المطبخ تعمل شاى لمنتصف وزوجها
،،،،،
فتحت عنيها الملكة بعد عدت دقائق/ سحبت إيدها الذى يقبلها نوح وقالت بتعب هو أنا أمك بوسنى عدل،،،،،ثم ضمت هى شيفاها لأمام ،،،،ضحك نوح رغم حزنة:- فوقتى أخيرا خوفت عليكى
الملكة/ بجد خوفت
نوح/ كنت حاسس روح بتروح وردت ليا دلوقتى،
الملكة/ سلامة روحك
نوح/ سلامتك وصحتك تهمنى يا شمسى ونورى
تعلقت شمس بتعب برقبتة/ يالهوووى على كلامك دوخنى يا واد بوسنى نسينى ألامى ،أحضنى نسينى ضعفى
حضنها نوح وتنهد لكى يريح قلبة/ الضعف ميعرفش الملكة ،حصل أية أنبارح آثر عليكى
شمس بعدم فهم/ يعنى أية
دفنها فى صدرة/ كنتى فى المزرعة لية فى عز الحر عملتى أية هناك بذلتى مجهود خلى الماية حوالين العيل تنزل أبننا فى خطر يا شمس،،،شعر برجفتها،،،،هوووش خلاص أهدى الدكتور قال لازم راحة لحد متولدى متخرجيش من البيت
أنبت الملكة نفسها فهى ساقت لمسافة طويلة وبطنها مزنوقة فى أيطار عجلة القيادة غير المشى الكتير ونزول السلم وهى مش بتحترم أنها حامل 🤰 وفى السر بتشرب شيشة
نوح/ سرحانة فى أية كنتى فين يا شمس
شمس بكذب/ إللى عندى قولتة دى الحقيقة ،،،بلاش كلام انا تعبانة ،،،
أخرجها نوح برفق وسطحها على
السرير / خليكى كدة بأمر الطبيب ،،وحوار المزرعة مش داخل دماغى
شمس/رايح فين
نوح بأبتسامة/ منتصف وأمى وأبوكى برا،،،،سلامتك يابقرتى،،،
أبتسمت الملكة عند خروجة وحاوطت بطنها وقالت :- طالع خرع لأبوك ولا أية مش مستحمل شغلى،،،أنا روقتك أمبارح ٣ كوبيات عصير قصب وشيشة تبهدلى ماشى ،أةة بترفص يا أبن نوح معترض شكلك شقى ذى أبوك ومعترض ،،حسست على السرير وجدتة كلة مياة منها ريحتها كريهة أستغربت أزاى نوح كان جالس عليها ومش قرفان منها بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
[فى الصالة ]
تعبتك معايا
منتصف/ هو أنا عملت أية ،معملتش حاجة
نوح/لا عملت ،أول لما أتصلت وقولت ألحقنى شمس قاطعة النفس ،جبت دكتور نسا
منتصف/ عادى ،،أسف عارف متابعة مع دكتورة ست والنبطشية عندنا مفهاش ستات جبت دكتور راجل
نوح / كتر خيرك
منتصف/ دة فرحان أنة شاف الملكة وكشف عليها، ،،،انتبة لنظرات نوح المميتة،،،فقال أحم أقصد الملكة مشهورة وأى حد يكون كدة حتى لو أنا،،، فى حالة معرفهاش دى مرات أخويا، ،أحم أنا ماشى سلام
ضحك سويلم/ فيها أية دكتور وكشف ،،هى بنتى السفيرة عزيزة
نوح يضيق/ روحية خدى جوزك ولا أقولك أنا داخل المطبخ أجهز أكل بدل مطق
روحية/ مش محترم وجودى أنا أراعى مراتك
نوح/ لا أنا أرعيها
سويلم فرحان على أهتمامهم ببنتة
الام/ هى كلمة أعيش أنا وسلومتى أقصد أبوها هنا أو تجبها وتعيش معنا فى شقتنا
نوح/ شمس مش تسيب بيتها وأنا متكفل بكل حاجة حتى خدمتها
الأم بيأس/ مش هتقدر الواحدة همها تقيل
نوح/ أنا قايم أصلا بشغل البيت من أول يوم جواز
شهقت روحية/ يا ضنايا يا بنى كنت فاكرها أتعلمت الطبخ والمسح والغسيل وكلة
نوح بسخرية/ أنا إللى بعملة علشان كدة بغسل بالليل وألمة بالليل أفضح مراتى يعنى
سويلم بأحراج/ وأية إللى جبرك على العيشة دى
تنهد نوح/ بحبها يا معلم أعمل أية
سويلم بترجى/ ساعدتها تتغير لأحسن وتكون ست بجد
نوح/ البيت بيتكم داخل أعمل ليها فطار
روحية/ مفيش فايدة فية
سويلم/ ملناش لازمة ولا قاعدة هنا عارفتى تربى يا روح الروح
روحية/ أختشى يا راجل العيال يشوفونا
سويلم/ أسندينى أروح شقتنا وندلع براحتنا
روحية بلوية بوز/ أسندك ومالو بقولك أعملك كوباية لبن 🥛 تشق ريقك بيها
سويلم/ لبن أية فى بسبوسة من أمبارح
روحية بعصبية/ أنادى على شمس أحترم أنك مريض سكر
سويلم بخوف/ خلاص بلاش لبن لبن مالوا اللبن حلو مفيد كلة كالسيوم ،،،
ضحكت روحية وسندتة لشقتها وقالت الظهر تاكل حتة بسبوسة صغيرة خالص تراضى نفسك ولحد أخر اليوم مفيش نقطة سكر تدخل جسمك كفاية بتاع العيش والأزر بتاع اليوم حتى اللبن من غير سكر
سويلم بحزن/ موافق
أخذت روحية بروحها الحلوة تراضية مثل العيل الصغير حتى رجعت لة أبتسامتة. وخففت قلقة على بنتة
______
[فى مكان تانى ]
سلطان/ أخرج من السجن وأخلص منك يا ملكة
الراجل/ شيلها من دماغك ،كفاية حبستك
سلطان بغل/ أسمع بقالى سنة وشهور هنا عايز أخرج
الراجل/ صعب ،،،واخد ٢٥ سنة سجن كمية الممنوعات إللى أتمسكت بيها كبيرة إيتجار مش تعاطى
سلطان/ ليا فى اللحمة ماشى أنما الزفت دة لا
الراجل/ عارف بس أعمل أية
سلطان بخبث/ هربنى من السجن
الراجل/ ت ت تهرب الملكة إيدها طايلة دول كبارات البلد بأشارة منها
سلطان/ بتقفلها فى وشى
وهنا سمعوا صوت ٠٠٠٠