رواية أسير الملكة ج2 الفصل الرابع عشر 14 بقلم نجلاء فتحي

  

رواية أسير الملكة ج2
الفصل الرابع عشر 14
بقلم نجلاء فتحي


خلص نوح أمتحانة ورجع الحارة تلقى الخبر آن حماة فى المستشفى ***** أخذ تاكسي وذهب هناك٠
جرى لأمة :- أهدى خير 
روحية/ سويلم  تعبان 
نوح/ كان كويس الصبح 
روحية/ لا تعبان كنت فاكرة تعب عادى  و يروح 
نوح/ أهدى خير آن شاء الله، ،،فين شمس
روحية/ معرفش
نوح/ أووووف سايبة أبوها كدة
روحية/ لا هى هنا ،بس معرفش مكانها ٠
مر دقائق أخرج نوح والدتة من حضنة وأجلسها على أقرب كرسى ووجد زوجتة تسب الدكاترة والتمريض بأفظع الشتائم وللأسف حوالين منها رجالتها، ،هذا عصب نوح فمنذو ساعات كانوا أسعد زوجين ولسة متصالحين يتخاصموا تانى ،،،ترجل لها وسحبها من وسط الرجالة حاول يفهم سبب عصبيتها فقالت :- الدكاترة والتمريض عايزين صور معها وفى منهم أخذ لقطات دون علمها ،،،حاول هو يهديها وألتمس لها العذر لها كانت هايجة بمعنى الكلمة لدرجة تلون وجهها باللون الأحمر الكاتم ،،،سحبها نوح داخل الحمام غصب وأغلق علية بالمفتاح ،،أخذها فى حضنة وأخذ يربت على ظهرها وقال:- عيطى يا شمس 
شمس بأنفعال / الملكة متبكيش
نوح/ سيبى دموعك تنزل مش ضعف محدش شايفك أبكى فى حضنى ، لافت هى زراعها حوالين خصرة بل حضنتة جامد لدرجة كتم نوح ألمة ندم على طلبة ،،فقالت هى بشهقات:- أبويا بيودع ،من غيرة مليش قيمة ،،،جالة زهايمر مش زعلت وقولت حسة فى الدنيا ،مش قادرة أتخيل فى يوم أكون لوحدى  ،،،لم يتحمل نوح وزنها الزايد علية جلس فى آرضية الحمام وسند ظهرة للباب وهى داخل حضنة ،، بكت الملكة وهو أول مرة يشوف دموعها وضعفها  أرتجفت وقالت:- بردانة يا نوح بردانة دماغى تنفجررررر عايزة شيشة بجد
نوح/ مينفعش أنتى مبطلاها من زمان
شمس ببكاء/ محصلش كدبت عليك. مشربتش من الصبح عايزاها 
نوح نفخ وكتم غضبة فهى فى حالة لم تتحمل خناق/ أجبلك قهوة
الملكة بتوسل/ لا عايزة الاصتباحة 
نوح بربية/ المعسل طبيعى ولا مغمس 
الملكة بتوتر/ مغمس ،،حتة صغيرة 
نوح بصدمة/ حشيش يخربيت أبو إللى جابك 
شمس/دة شوشو حتة صغيرة مش هيروين يعنى
نوح بسخرية/ مش تقولى كدة من الصبح ورحمة أبويا لو مش ظروف أبوكى لكون دفنك مكانك حشيش ،حشيش يا شمس
شمس بتعب / عايزة الاصتباحة كدة ممكن أصور قتيل يا نوح دماغى تنفجر 
نوح بضيق/ أجبلك منين 
الملكة/ هاتلى شيشة وأنا أتصرف 
صعبت علية وقال تعالى معايا برا المستشفى  بس بشرط آخر مرة وبعديها تطبلى 
الملكة بفرحة/ ربنا يسهل 

بعد ساعة وصلوا لمقهى بلدى فى منطقة شعبية  وآختار نوح مكان بعيد فهو خايف أما الملكة شايفة جوزها قلبة ضعيف ،، صاحب المقهى معلم رحب بالملكة وكان فاكر نوح صبى لديها لكنها صححت المعلومة وقدمتة بأسلوب عجب نوح وقالت الدكتور نوح جوز الملكة  مما نال أهتمام ،،،أتى المعلم بشيشة مخصوص للملكة حاجة فخمة وكذا دور  وكل ما تشملة ثم أنحنى لها وقال معاكى المزاج ولا أجيبة لملكة الضرب الأحمر 
الملكة/ تسلم يا سيد المعلمين  كلك إنسانية معايا مزاجى مبغيرهوش  هات شاى خفيف للدكتور 
المعلم بقرف / شاى  ،،اتجوزتية على أية 
نوح بسخرية  / معلش يا معلم شاى أصل لسة مبلغتش للمزاج
الملكة/ نوح وبعدين 
المعلم/ مدام مبلغتش أجبلك لبن يا حليتها  ثم قال بعلو الصوت ؛- واحد لبن للدكتور طازة من ب* الجاموسة أواااام
نوح/ 😡😡😲😲عجبك الفضايح دى
شمس/ أنت السبب ،،إللى ذى دول مش بتوع هزار لو مكنتش معاك كان سلم على قفاك
نوح/ شمس !!!!!!
شمس/ أكتم خالص،،،واد رغاى،،ثم أمسكت القلادة التى لم تقلعها أبدآ وعلى شكل مربع ،فتحتها وأخرجت منها لافة نايلن باللون الأحمر  وفتحتها ثم أخذت قطمة منها بسنانها  وبطريقة ما سخنتها بالولاعة التى أخرجتها من جيب الجلباب ثم وضعتها فى الشيشة ،،،،رجعت كل حاجة فى مكانها ثم أمسكت خرطوم الشيشة  وبدأت تشرب  وتملآ رئتيها بالدخان ثم تطلقة فى وش نوح الذى يكح ويبعدة بإيدة عن وشة  وينظر يمين وشمال بخوف
أتت الصبى وقدم الصنية لنوح وقال:- اللبن يا جوز الملكة 
الملكة/ مقصوص لية ،المعلم باصص عليك أشربة ،،خلى بالك زعلة وحش ممكن يطلعك حامل من هنا ،،،،أى متبصليش كدة مقدرش أساعدك ،،
نوح بلع ريقة ونظر للمعلم الذى ينظر لة بقرف/ وتجرع كوب اللبن وقال:- حلو اللبن لبنك طعمة مختلف  بعد كدة أشربة عندك
شمس/ تانى بتهزر الراجل يفهم كلامك غلط نوح متتكلمش خالص
نوح/ يلا نمشى الجو دة مش بتاعى
شمس/ أخلص   ودماغى تضبط علشان أعرف أتعامل مع ولاد ***** إللى فى المستشفى ,,,
أتى فى بال نوح  شئ وقال :- شمس أمبارح وأحنا يعنى أقصد مع بعض وأنتى فاهمة كنتى واخدة حاجة للموضوع دة
الملكة بصدق/ لا ،،لية
نوح بحيرة/ مكنتيش طبيعية لولا صلاة الفجر كنتى مسبتنيش غير بطلوع روحى،،،نغزتة الملكة بخرطوم الشيشة وقالت:-ما أنت فرفور مش قدى 
نوح بصدمة/ يا قدرة يا مفترية المفروض إللى زيك تتجوز ٤ مش واحد
نظرت هى لة نصف عين/ عيبة فى حقك وأكتم بقا كلامك دة مع الأصتباحة  مش ضامنة نفسى وميهمنيش المكان  
نوح/ وعلى أية شيشى وانبسطي أيوة طلعى من مناخيرك  ياسلام ،،،أنجزى يا بقرتى، ،،
الملكة/ تعمدت تطلق الدخان فى وشة حتى يستنشقة،،ثم أنزل لها معلم القهوة هدية  فنجان قهوة محوج مخصوص وبية قطعةة حشيش،،تذوقتة الملكة وغمزت لمعلم القهوة  بمعنى شكرآ  فى الخفاء،
نوح/ القهوة دى ريحتها غريبة
شمس/ محوجة بالمستكة والحبهان، ،تجرب
نوح/ مليش فى القهوة  
شمس بضيق/ لازم تجرب إللى بشربة  لازم تحب إللى بحبة
نوح بيأس/ بذاكر علشان أبقا دكتور جامعة  مليش فى جوك 
شمس/ تانى أوووف،،،،لية مستعر منى ،،، تعملك أية الدَكترة 
نوح/ دَكَترة، ماشى أعديها، ،دة حلمى 
شمس/ معرفش عنك حاجة ومهمنيش أعرف أخلص من حوار أبويا ولينا قعدة يا نوح ،،،،خلصت كدة ،،ثم أستغرب هو حين لعقت بقايا القهوة بأنمالها من الفنجان 
نوح/ تَفل  القهوة مش بيتاكل
شمس/ دة العشق كلة 
نوح هز كتفة بلامبلاة/ كل همة الخروج من هذا المكان ويبعد عن نظرات المعلم لة ،،،،وهنا أكتشف. نوح صفة جديدة للملكة لكن لا وقت للخناق، ثم رجعوا المستشفى وتعاملت هى بهدوء مع أصتف الأطباء والتمريض مما جعل مدير المستشفى يعتذر لها إعتذار شخصى ،،،أندهش زوجها من فعلها منذو قليل غضبانة والأن تدير الأمور بحكمة هل المخدر التى تناولتة جعلها هادية هكذا إحتار أكثر عند هذة النقطة وتأكد أنها كانت تشربة أثناء حملها وحمد ربنا الطفل أتى للدنيا بخير  ،،،،،
أتى المساء ونوح مصدق الأطباء منعوا أى حد يجلس مع سويلم لكن الملكة رفضت وكسرت قوانين المكان وجلست مع والدها بل بجوارة داخل غرفة العناية المركزة،،،أستغل نوح  ذلك وذهب للبيت يذاكر للمادة التانية الخاصة بأمتحان الدراسات العليا  لكنة كان متابع أخبرها بالهاتف  ،،وتمنى تقيم هناك لحين انتهاء الإمتحان، ،، مر يومين سافر نوح مدينة الإسكندرية الساحرة لقضاء الإمتحان هناك وقرر يغيب ٢٠ يوم لأن تعب يسافر كل يوم والتانى من القاهرة لأسكندرية وافقت الملكة فعقلها فى والدها المريض لكنها رغم ذلك فى الخفاء أرسلت شخص يكون مثل ظل نوح وقررت لفعل شئ ما وهو نقلة للقاهرة هل يوافق 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
بعد مرور الأيام رجع نوح للقاهرة  ووزنة قد نزل من المذاكرة والآجهاد ولأنة معيد فى هذة الجامعة فحالة غير أى طالب مقيد بقسم الدراسات العليا  لأنة حرفيا بيدخل المدرج وبيدرس للطلبة  كانت نتيجة المادة تأتى لة بعد كل مادة من الكنترول رجع القاهرة فرحان فقد حصل فى الترم الأول على درجة الآمتياز  وهذا التقدير يجعلة سوف يحصل على لقب دكتور بعد سنوات بسهولة    
وجد الملكة  تصنعت أنها اتفجأت بوجودة وقد أي مفاجأة جميلة  هى مش فاهمة يعنى أية أمتياز وهو وصلها المعلومة بسهولة،،،وسخرية كالعادة، ،،،وبعد ساعتين أتت لة بعربية حديثة مودرن هدية  قبلها نوح على الفور وقال لنفسة كدة تسهل ذهابى لأسكندرية لكن الملكة صدمتة حين قالت لة نقلت ورقة لجامعة القاهرة ويكمل الترم التانى هنا ،،،قالها ضد مبادى الكلية وفعلتها سوف يعيد السنة ،،أخذت تضحك لأنة لم يعلم بمدى قوة وقدرتها وسلطتها فى البلد زعل منها أنها قررت مصيرة من رأسها 
لكن الملكة لم تجعل الخصام يقتحم حياتهم فنوح زعلة وحش  فقالت بمكر / خلاص أرجعك تانى أسكندرية عادى
نوح بعدم فهم / أنتى مين فى البلد 
خبطت هى على صدرة بغرور/ الملكة يا عين أمك لو عايز تتعين دكتور من غير دراسة سهلة 
نوح/ لسة فاضل كام سنة فى الدراسات العليا وبعديها ماجستير  ودكتوراه 
نفخت الملكة  بضيق/ عايز تبقا دكتور  سهلة 
جلس هو بجوارها/ يبقا غش لو أتمسكت أدخل السجن 
الملكة / هاتلى الشيشة وأرسيك على الحوار كلة 
نوح بتردد/ بلاش بطليها
الملكة/ الشيشة ومزاجى  مقابل نقلك وتعينك ،،
_______
أسمع يا معلم مش أأذى نوح قابلتة مرة وكان أنسان بمعنى الكلمة الراجل الوحيد إللى لمسنى وكانت لمسة بريئة سترنى عارف يعنى أية سترنى
سلطان/ هتنفذى يا ***** روحك فى إيدى
البنت/ سيبة فى حالة ملوش ذنب إللى أذاك مراتة 
سلطان/ الواد عجبك دخل دماغك
البنت/ إللى زى نوح ملوش فى الحرام ولا سكتى ،،،مستعد أعمل إللى عايزة لكن نوح لا دة شاب طاهر وجودى فى حياة ألوثة
سلطان بغضب/ مفيش شاب طاهر
البنت بأنفعال/ نوووووووح 
سلطان أمسكها بغل / بعتك توقعى نوح بمراتة تقومى تحبية المفروض شمس ضربتك تنتقمى منها 
البنت ببكاء/ أأذيها ماشى ،،،نوح لا 
سلطان/ قدامك يومين وخطتى تتنفذ عايز نوح ينفضح والملكة تسيبة 
لطمت الفتاة من كثرة الضغط عليها ،،، 


تعليقات