رواية حبيبي المدير الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم شيماء صبحى

      

رواية حبيبي المدير 
الفصل الواحد والثلاثون 31
بقلم شيماء صبحى



كانت واقفه قدام المدير واللي طلع الفلوس من شنطتها وهو بيقول بشك :يا تري الفلوس دي كلها بتاعتك فعلا ولا سرقاهم من زمايلك!

بكت حنين اكتر وقالت:والله ما اخدت حاجة من حد صدقني يا مستر دول غلطانين انا مستحيل امد ايدي علي حاجه مش بتاعتي والله ؟

المدير اتعصب عليها وكان هيمد ايديه عليها لانها بتكدب عليه ولاكن احلام دخلت عليهم ومنعته بصوتها اللي بيحذرة ميقربش منها !
أحلام بتحذير:ابعد ايدك دي عنها واحترم نفسك يا استاذ؟

المدير بصلها بصدمة وقال بتساؤل:وانتي مين انتي كمان وازاي داخله كده المكتب من غير استأذان؟

حنين بصت لأحلام بحزن وبصت للأرض بكسرة وأحلام أول مشافت نظرتها قربت منها ومسكت ايديها وقالت بجمود:انا اخت حنين الكبيرة،ممكن أعرف بق كنت بتعمل ايه دلوقت!

المدير بص لحنين وقال بغضب:بربيها علشان مش متربيه ..قال كلامه بسخريه وكمل بصوت عالي وقال : اختك دي حرامية يا أستاذه و بتاخد فلوس زمايلها من وراهم .. 

احلام بضيق منه:وانت مين سمحلك تمد ايدك عليها او حتي تربيها زي ما بتقول هيا مش دي عندها اهل يحلوا مشاكلها ولا باقي الطلبه بق عندهم اهل وهيا عندها ..احلام سكتت بدل ما تقول لفظ مش مناسب وبعدها بصتله وهوا قال !

المدير :وهما فين اهلها دول يا استاذه دي محدش يعرفلها خال من عم دي مشاء الله عليها مقطوعه من شجرة؟

حنين بصت للمدير وقالت:يا استاذ انا عندي اهل واهلي ناس محترمين وبعدين انا المفروض الاولي علي المدرسه دي ازاي حضرتك تشك اني ممكن اعمل كدا وتقول عني الكلام دا؟
 
المدير بص لحنين وسكت واحلام اتكلمت وقالت:انا عارفه اختي  كويس وواثقة في تربيتها ولو حضرتك عندك دليل يثبت انها حراميه!تقدر توريهولي واحنا هنعرف نعاقبها كويس؟

المدير: ايوا عندي دليل طبعا، واحده من زمايلها شافتها وشاهده عليها ولما فتشوا شنطتها طلعت واخده الفلوس فعلا؟

احلام قالت بتساؤل:انت متأكد يا حضرت المدير ..علي فكره لو طلع كل دا لعبه عاملينها عليها زمايلها انا مش هسكت وهرفع علي المدرسة دي قضيه !

المدير اتوتر وقال:وهيا لو ما اخدتش من زمايلها فعلا الفلوس دي هتجيبها منين؟

احلام بغضب من طريقته في الكلام ونظراته لحنين اللي بتبكي:وليه مش مصدق انها بتاعتها تقدر تقولي اشمعنا هيا اللي مش مصدق انها بتمتلك الفلوس دي!

المدير ببساطه:علشان حنين فقيرة ومستحيل يبق معاها مبلغ زي دا!

حنين بصتلهم بكسرة ودمعها نزلت اكتر وبصت لاحلام بخجل ولاكن احلام ردت علي المدير وقالت بغضب: انت ازاي مدير مدرسه انت ..هو حصل ايه يا استاذ بق مش عارف تكون لبق  في الكلام وبعدين انت غلطان حنين بنت محترمة ومش بتاعت الحركات دي والفلوس دي بتاعها وماخدتهاش من حد حاجة،ومدام حضرتك مش معاك دليل قوي  يثبت فعلا انها حراميه يبق ملكش الحق ابدا انك تمد ايديك عليها ..

المدير بصدمه:انتي ازاي تكلميني كده انا هاخد اجراءاتي ضدك انتي واختك!
احلام :انا اللي هاخد اجراء ضدك ومش بس عند الحكومه لأ دا لوزير التربيه والتعليم بنفسه.

المدير بصلها بسخريه وقال:وانتي بق فاكره انك تقدري توصلي لوزير التربيه والتعليم مرة واحده!

حنين بصت لاحلام وقالت برجاء: احلام احنا في اخر الترم وممكن السنه تروح عليا لو حصلت مشكله؟
احلام بصتلها وقالت بثقه:متقلقيش دا مدير اي كلام وانا هعرف اجبلك حقك منه.
حنين بلعت ريقها بتوتر واحلام قالت:طيب انت بق مش مصدقني انا هوريك..

خرجت احلام تيلفونها واتصلت بماهر واول ما رد عليها قالت:معلش لو برن عليك في وقت مش مناسب بس انا محتاجه مساعدتك بسرعه!

ماهر بانتباه:خير يا احلام حصل حاجه ولا ايه؟
احلام بصت للمدير بضيق وقالت:تعرف تتواصل مع وزير التربيه والتعليم شخصيا؟

اول ما قالت كلامها المدير قلبه اتقبض ولما لقاها ابتسمت وهيا بتقول:طيب المدير بتاع مدرسة حنين مبهدلها وكان عاوز يضربها ومتهمينها بالسرقه .. ماهر بتساؤل:مين المدير دا وامتي كل دا حصل!
احلام:حصل دلوقت المهم لو حقها مرجعش النهارده وكرامتها رجعتلها مش هنكمل في الجوازة دي مع بعض؟

اتصدم ماهر والمدير وحنين من كلامها وهيا كانت بتتكلم بجديه ولما سمعت رد ماهر عليها قالت:طيب انا مستنيه اهو؟
ماهر:طيب المدير دا اسمه ايه والمدرسة دي اسمها ايه !
احلام بصت علي اسم المدير اللي موجود علي مكتبه  وقالته لماهر وبصت لحنين وقالت:اسم المدرسه دي ايه!
حنين بلغتها بإسم المدرسه وبعدها احلام بلغته الاسم وختمت كلامها:بسرعه يا ماهر لو سمحت !
قالت كلامها وقفلت المكالمة  مع ماهر وقربت من المدير وقالت بثقه:يا انا يا المدرسه دي النهارده يا حضرت المدير؟

المدير اتوتر من كلامها وهيا بصت لحنين وقالت:متقلقيش يا حنين من حاجه ،دراستك مش هتتأثر لان ماهر يقدر يتواصل ما الوزاره وهيجبلك حقك منهم ودلوقت بس هتشوفي !

حنين بصتلها وابتسمت لانها مغلطتش لما اتصلت عليها وافتكرت لما المدرس وقفها قدامه وطلب منها تتواصل مع حد من اهلها وطبعا لان اهل حنين محدش فيهم بيطيق ابوها بسبب عمايله فخافت ترن علي حد منهم لانهم هيرفضوا انهم يجوا المدرسه..' 

ففكرت في مامتها وشافت انها هتتعب اكتر لو جت المدرسه  فافتكرت وقتها الرقم اللي احلام كتبتهولها في ورقه علشان تتواصل بيها ، فقررت تدي رقمها للمدرس وبلغته انها قريبتها واول ما المدرس رن عليها واداها تتواصل معاها بلغتها حنين باللي بيحصل معاها وهيا خجلانه من نفسها..

احلام حطت ايديها علي كتف حنين لما لقتها واقفه سرحانه وقالت بجديه:بعدما يوصله المكالمه دلوقت ويعرف ان الله حق عرفيني مين البنت دي اللي اتبلت عليكي .
حنين حركت راسها بالموافقه وقالت بخجل منها:انا اسفه يا احلام علشان  جبتك علي ملى وشك وتعبتك معايا ؟
احلام ابتسمت بهدوء وقالت:متتأسفيش يا حنين انتي فعلا اختي الصغيره ومن النهارده اي حد يقفلك في حاجه متترديش ابدا واتصلي عليا ،علشان انا اعرف الأشكال دي كويس وهما مبيجوش غير بالطريقه دي.. 

حنين حركت راسها بالموافقه ووقتها تيلفون المكتب  بتاع المدير  رن  والمدير اتخض وقرب منه ورد وقال:الو سلام عليكم؟
مساعد الوزير بضيق: معاك مساعد وزير التربية والتعليم ..المدير بتوتر وصوت مهزوز:اهلا وسهلا يا فندم !

مساعد الوزير بضيق:عندكوا طالبة اسمها حنين قاسم فؤاد الدهشيري..
المدير حرك راسه بالموافقه وهو بيبص لاحلام وحنين وبيقول:ايوا يا فندم!
مساعد الوزير بجدية :انت فعلا اعتديت علي البنت ومديت ايديك عليها!

المدير بخوف وتوتر:ابدا يا فندم دا بس كل الموضوع سوء تفاهم مش أكتر!
مساعد الوزير:معاك ١٠ دقايق تحل المشكله دي يا اما هتتعرض للتحقيق ..المدير اتصدم وقال:هو مين اللي عمل البلاغ دا يا فندم!

مساعد الوزير :اللي بعتلنا البلاغ دا راجل اعمال تقيل في البلد ويبق حبيب الوزير  شخصيا ومتوصي عليه جامد .. انا عاوز الموضوع يخلص ومش عاوز مشاكل تاني!

المدير باعتذار:احنا اسفين يا فندم ،اوعدك ان انا هحل الموضوع بسرعه سعادتك وبلغ الوزير اعتذاري!

المساعد وافق وقفل معاه المكالمه ووقتها المدير بص لاحلام وقال بتوتر:انتي فعلا اختها الكبيره؟
احلام بصت لحنين وحركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا اختها وعلي فكره اللي عمل البلاغ دا يبق جوزي!

المدير قام وقرب من حنين وقال بخجل من نفسه:معلش يا حنين انا اسف صدقيني مش قصدي ازعلك مني وتعالي معايا انا هحل المشكله دي بنفسي؟

حنين بصتله بصدمة لانه أتغير فجأة فبصت لاحلام واللي حركت راسها بالموافقه وقالت:انا جايه معاكوا ومش همشي غير لمًا اللي غلطوا في حنين يعتذروا منها!!

المدير حرك راسه بالموافقه وقال:طبعا هيعتزروا …قال كلامه وشاورلهم يخرجوا من المكتب وفعلا اتحركوا كلهم لخارج المكتب واتجهوا لفصل حنين؟

وفي الفصل كانوا البنات والاولاد متجمعين وبيتكلموا علي حنين بطريقه مش حلوة وكان سليم قاعد متضايق من كلامهم وقال بغضب:حنين ما اخدتش حاجه من حد وكل واحده تحترم نفسها!

البنات بصوا لسليم باعتراض وقالوا:وانت خايف عليها ليه يا سليم باشا معقول تكون بتحبها!

سليم كان هيرد عليهم ولاكن المدرس والمدير وحنين واحلام دخلوا عليهم!

الطلاب اول مشافوهم كل واحد قعد علي المقعد بتاعه بسرعه والمدرس قال بصوته القوي:قيام؟

كل الطلاب وقفوا وقالوا التحية باحترام وبعدها المدير قال:فين البنت اللي شافت حنين وقالت انها اخدت فلوس زميلتها!
وقفت جنه بتوتر والمدير بصلها وقال: طيب وفين البنت اللي فلوسها اتسرقت؟
قامت البنت اللي فلوسها ضاعت والمدير قال وهو بيوجه كلامه للبنت اللي ضاعت منها الفلوس:انتي اخدتي الفلوس بتاعت حنين علي اساس انها بتاعتك..البنت حركت راسها والمدير كمل كلامه وقال :انتي متاكده انها فعلا فلوسك!

البنت اتوترت من كلامه لانها فعلا مش متأكدة ان حنين سرقتها لان الفلوس بتاعتها فجأة اختفت فمكانتش عارفه هما ضاعوا ولا اتسرقوا فالبنت مردتش علي المدير وهوا بصلها وقال بجديه:سكتي ليه ..؟

البنت بصتله وسكتت تاني بخوف وهوا قال بغضب:لا انا عاوز رد يا اما اعتبري نفسك عايدة السنه دي؟
البنت خافت وحركت راسها بالرفض وقالت:انا مش متاكده بس هيا اكيد فلوسي؟

المدير بصلها وقال بضيق:ولما انتي مش متاكده بتتهمي زميلتك ليه! 
البنت برفض:يا مستر انا متهمتهاش دي جنة اللي قالت انها شافتها بس..!!
المدير وجه كلامه لجنة واللي كانت بتفرك في ايديها بتوتر وقال بجديه:انتي شوفتي زميلتك حنين بتاخد فلوس زميلتها  فعلا يا جنة'

حنين بصتلها بانتباه وجنة حركت راسها بالرفض والمدير قال:يبق انتي كدابه واتهمتي زميلتك بق علشان موضوع خاص بيكوا؟
جنة بصت لحنين وقالت باحتقار:يا مستر انا مفيش بيني وبينها مشاكل علشان اتهمها بحاجه هيا معملتهاش بس هيا كانت بتخبي الفلوس  في شنطتها بطريقه غريبه واي حد يشوفها يقول انها سرقاهم!

حنين بصت في الارض وسكتت واحلام بصتلها وفهمت ان حنين وراها سر مخبياه فالمدير رد علي جنه وزعق فيها وقال:انتي ازاي تتكلمي علي زميلتك كدا ؟

جنة كانت هتتكلم وتعترض ولاكن المدير قال اخر كلامه: الطالبة جنة وزميلتها خلود رفد اسبوعين ومفيش رجوع للمدرسه من غير ولي امرهم ؟

البنتين بصوا لبعض بصدمه والمدير كمل كلامه وقال:بعد كده اي واحدة او واحد هيتهم زميله باي حاجه معملهاش هيترفد زيهم بالظبط علشان كل واحد يحترم زميله ويعرف انه جاي دي المدرسه يتعلم واي موضوع شخصي يخلص برا المدرسه ؟

حنين بصتلهم بحزن لانها مكانتش تتمني انهم يترفدوا ولاكن هما اللي جابوه لنفسهم!

المدير قال :قوموا اعتذروا من زميلتكم وانتي يا خلود رجعليها فلوسها اللي اخدتيها وبعد كده ابق انتبهي لفلوسك مدام خايفه عليهم اوي كدا ..

خلود اتحركت بخجل وفتحت شنطتها وطلعت منها الفلوس وقربت من حنين وقالت :اتفضلي يا حنين انا اسفه!
المدير بصلها برضى وبعدها جنة قربت من حنين وهيا مش طيقاها وقالت بضيق :انا اسفه!
المدير باعتراض:اعتذري كويس يا جنة؟
جنة بصتلها بكره شديد وقالت:انا اسفه يا حنين متزعليش مني؟
حنين حركت راسها بالموافقه والمدير سمحلهم يرجعوا تاني لمقاعدهم  وبعدها بص لاحلام  وقال:مدام احلام انا عملت اللي عليا اهوا في حاجه تانيه حابه نعملها؟

احلام بصت لحنين وقالت:ارجعي اقعدي مكانك  انتي يا حنين ولو اي واحده اتعرضتلك تاني عرفيني!
حنين حركت راسها بالموافقه ودخلت تقعد مكانها ووقتها احلام بصت للمدير وقالت:خلينا نكمل كلامنا  عند حضرتك في المكتب!

المدير حرك راسها بالموافقه وخرج واحلام وراه ورجعوا لمكتبه!
المدير بصلها وقال بابتسامه متوتره :مش هتبلغي  جوزك بق ان المشكلة اتحلت.
احلام برفض:مين قالك ان المشكله اتحلت انا لازم اردلك القلم اللي كنت هتضربهولها الأول!

المدير بصدمه:افندم انتي بتقولي ايه!
احلام :خلاص مش هتصل بحد وخليك بق تتعرض للتحقيق!
المدير بصلها بصدمه من جرأتها وقال: بس دا مينفعش يا مدام انا برضوا مضربتهاش!
احلام بمقاطعه لكلامه:لولا اني دخلت ومنعتك كان زمانك ضاربها ..

بعد دقايق خرجت احلام من مكتب المدير وهيا مبتسمه والمدير كان في مكتبه حاطت ايديه علي خده بآلم وهو بيقول:اه يا بنت ال…
كانت احلام ردتله القلم اللي كان هيضربه لحنين وخرجت واول ما خرجت ابتسمت بانتصار لانها مش بتحب ابدا ان حد يستغل شخص ضعيف لكونه ملوش ضهر يتسند عليه..فاتصلت بماهر واللي كان قاعد علي مكتبه مصدوم من مكالمتها واول مشافها بترن رد عليها وقال:خير يا احلام!
احلام بابتسامه:شكرا يا ماهر علي اللي عملته علشان حنين!

ماهر بصدمه:احلام انتي مستوعبه انتي قولتيلي ايه من شويه في التيلفون..ضحكت احلام  وهيا بتفتكر انها هددته بإنهاء جوازهم فقالت:معلش كان لازم اعمل كده علشان المدير دا كان بيسخر مني ومش عارف اني اقدر اخد حقها!

ماهر اتصدم من كلامها وحس انه وقع في حب مجنونه واتاكد انه لبس فيها خلاص..
احلام قالت علشان تصالحه:انا كان عندي خبر كدا هيفرحك اوي وكمان هينسيك اللي حصل!
ماهر:اتفضلي قولي  !
احلام بخجل:انا وافقت نكمل جوازنا خلاص وبلاش موضوع الخطوبه اللي انا اقترحته دا!
ماهر ابتسم علي كلامها وقال:انتي بتتكلمي بجد يا احلام'
احلام:ايوا ايه عندك اعتراض.
ماهر برفض:ابدا هو انا  اقدر اعترض علي كلام  ١٠٠ ال١٠٠زي دا.
ابتسمت احلام بخجل وقالت:طيب انت هترجع امتي النهارده؟
ماهر:مش هتاخر ،بتسألي ليه.
احلام وشها احمر بخجل شديد فقالت :مفيش بسأل ..المهم دلوقت انا هرجع المستشفي علشان حمزه مستنيني علي نار علشان يعرف اخبار حنين..

ماهر ابتسم وقال:طيب خلي بالك علي نفسك ومتروحش في اي مكان تاني من غير ما تعرفيني علشان اكون مطمن عليكي..احلام بهدوء:حاضر يا حبيبي !
ابتسم ماهر وقفل معاها المكالمة واحلام وقتها كانت خرجت من المدرسه وركبت عربيتها  واتحركت في طريقها للمستشفي؟

وفي فصل حنين كانوا جميع الطلبه باصين عليها لانهم ظلموها وشكوا فيها ولاكنها كانت حزينه علشان اتخذلت منهم فكانت فاتحه الكتاب وبتذاكر وهيا متجهلاهم وفجاة سليم قرب منها وبدون مقدمات قال:حنين انتي كويسه؟
حنين حركت راسها بالموافقه وبصتله وقالت:انا كويسه ..لو سمحت يا سليم بلاش تقرب مني تاني لاني مش هستحمل ان حد يقول عليا كلمة مش كويسه'

سليم اتضايق من صدها ليه علي طول فحرك راسه بالموافقه ومشي وهيا فضلت تكمل مذاكرة وكانت في الديسك المقابل ليها جنة واللي كانت قاعده وبتبص عليها بكرة وغضب ومش مستوعبه انها اعتذرت منها لانها شايفه ان حنين اقل منها بكتير في المستوي وانها متستحقش ان شاب زي سليم يحبها هيا؟

____________في المستشفي 
كان مرسي رجع وبلغ حمزه ان الدكتور رفض يكتبله علي خروج بسبب انه لسا متحسنش كفايه فحمزه اتضايق وقرر ينام لحدما احلام ترجع وبعد ساعه رجعت احلام وعلي ملامح وشها ابتسامه واول ما دخلت غرفته وحمزه شافها قال بلهفه:احلام طمنيني كانت ايه المشكلة؟

احلام قعدت قدامه وهيا بتفكر تقوله ايه غير انهم كانو متهمين حنين بالسرقه فانتبهت لسؤاله تاني فبصتبه وقالت :مفيش كانت متخانقه مع واحده زميلتها وكانوا عاملين مشكله مع بعض؟
حمزه بدهشه:بق الملاك البريئ دي بتتخانق!

ابتسمت احلام وقالت:ايوا عادي وبعدين انت مالك كده مش علي بعضك ليه دا انت مشوفتهاش غير مره؟

رفعت احلام صوباعها قدام وش حمزه واللي قال باعتراض علي كلامها:لا شوفتها مرتين!
احلام بصتله بشك وقالت :والله!دا امتي دا؟
حمزه :يوم ما ازاز بلكونتك اتكسر وانا اتخانقت بدالك وشوفتها ولما طلبت منك تعرفي هيا مين وتعرفيني عليها  زعقتيلي'

احلام حركت راسها بتفهم وقالت:امم دا انت واقع من يوميها بق علي كده؟

حمزه برفض:لا مش واقع ..انا ميت في بحور عشقها'
احلام ضحكت علي كلامه وهوا افتكر ملامح حنين وضحكتها وابتسم واول ما افتكر انه كان بيدور علي الاكونت بتاعها بص علي احلام وقال بتساؤل:احلام ممكن تساعديني اوصل لحسابها علي الفيس بوك'

احلام:معرفش والله يا حمزه بس انا متهيألي كده انها مش معاها موبايل؟
حمزه بدهشه:معقول في حد معهوش موبايل في الوقت دا'
احلام :ايوا يا حمزه في ناس معهاش عادي لان مش كل الناس زي بعض في ناس مستواها المادي كويس وفي ناس مستواها علي قدهم'
حمزه بصلها وقال بتساؤل:وهيا حنين مستواها المادي واقع اوي كده!
احلام بضيق:بلاش نتكلم في الحجات دي علشان مش من حقنا وبعدين انا شايفه ان انت متفكرش كتير فيها لانها لسا صغيره وانت بتاع بنات ومش واثقه فيك!

حمزه بلهفه:لا يا احلام انتي غلطانه انا بجد من وقت ما شوفتها اتغيرت وقررت اتغير من أجلها والله'
احلام بصتله بشك وقالت:والله انا برضوا مقدرش اقولك حاجه تانيه لاني معرفش هل حنين فعلا بتفكر في الارتباط  دلوقت ولا الدراسه ..بس انا هقولك اللي انا شيفاه!

حمزه بصلها بانتباه وهيا قالت:حنين مهتمة بدراستها واعتقد انها مبتفكرش في الارتباط .

حمزه ضم حاجبه بزعل وقال:انتي قفلتيها في وشي لي كده دا انا كان عندي أمل كبير ؟

احلام طبطبت علي كتفه وقالت بابتسامه:انا شايفه انك تهتم بدراستك انت كمان وبعدما تخلصوا خالص ابق اتقدملها..
حمزه حرك راسه برفض وقال:بس انا مبحبش الهندسه وبعدين السنه دي راحت عليا خلاص!

احلام بصتله وحركت راسها بتفكير وقالت:مادام مش بحب الهندسه شوف حاجه تانيه تكون بتحبها وحول ليها..؟
حمزه بابتسامه:بصي انا بحب المزيكا والتمثيل بس خالي رافض ومش عاوزني اطلع غير مهندس..

احلام بصتله من فوق لتحت وقالت:بصراحه انا مش عارفه هوا شايفك مهندس ازاي ،...بس ثانيه واحدة  انت بتقول تمثيل ؟

حمزه حرك راسه بالموافقه وهيا قالت :طيب انت شايف نفسك عندك موهبة ولا لسا هتتعلم؟
حمزه ابتسم وقال بحماس:لا طبعا عندي موهبه ؟
احلام بصتله وقالت بشك:اشك بصراحه انك موهوب..حمزه رفع حاجبه بضيق وقال:طيب استني انا هوريكي ..اطلبي مني امثلك اي حاجه وانا تحت امرك!

احلام بصت لشكله وقالت:هتمثل ازاي وانت مش عارف تحرك ايدك حتي؟
حمزه بفقدان امل:خلاص بعدين ..المهم دلوقت مفيش امل خالص اوصل لحنين.

ضمت احلام كتفها وحركت راسها بعدم علم ..
وحمزه قال وهو بيرجع راسه :طيب خلاص انا هنام بقى عشان اشوفها في حلمي  ..اهي اي حاجه أصبر بيها نفسي علي ما اوصلها'

ابتسمت احلام وحركت راسها بالموافقه وقالت:وانا برضوا عندي مشوار هخلصه وهبق اجيلك بالليل مع خالك ماهر !
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:خلي بالك علي نفسك يا مرات خالي؟

الجمله ضحكت احلام لدرجة انها وقفت مكانها وبصتله وقالت بابتسامه :ماشي يا بتاع حنين!
حمزه ابتسم وقال:الله حلوه قوليها تاني كدا .
احلام سابته ومشيت وهوا بص لمرسي اللي قاعد ساكت وقال:مش هتروح تشوف شغلك ولا ايه يا مرسي!
مرسي وقف بانتباه وقال:بتقول ايه يا حمزه بيه!
حمزه ضحك علي شكله وقال:بقولك روح شوف شغلك خلاص انا هنام وانت هتفضل قاعد كده ..ملوش لازمه يعني ..
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي 
مرسي حرك راسه بالموافقه وقال:زي ما حضرتك تحب يا بيه انا تحت امرك..قال كلامه واتجه للباب وقال:اهم حاجه خلي بالك علي نفسك!
حمزه ابتسم وقال:متقلقش عليا يا مرسي وخلي بالك انت علي نفسك!
ابتسم مرسي وخرج وساب حمزه واللي بدا يغمض عينيه وبيتخيل شكل حنين علشان تجيله في الحلم وبعدما بدا يحس بوجودها نام؟

_______________
في منطقة احلام وبالتحديد في منزل الست ميرفت كان صابر ابنها بيجهز ورقه اللي هيقدمه في شركة الصياد لانه زهق من شغله كسواق تاكسي وحابب يكون ليه وظيفه يقدر من خلالها يعتمد علي نفسه ويتقدم للي قلبه حبها؟

ميرفت قالت وهيا بتدعي ان ابنها يتقبل:روح يا ابن بطني ربنا يوقف في طريقك ولاد الحلال وتتقبل في الشركة اللي بتحبها دي يا رب؟

صابر قرب منها وقبل اعلي راسها وقال بحب:يسمع من بوقك ربنا يا اغلي حاجه في حياتي..

ابتسمت ميرفت وطبطبت علي راسه بحنيه وقالت بحب كبير:ربنا يوسع رزقك ويرزقك ببنت الحلال اللي تريح قلبي من ناحيتك؟

ابتسم صابر وهو بيغمض عينيه وبيتمني انه يقدر ياخد خطوه ويعترف لمروه قبل ما حد تاني يسبقه ..
صابر قال قبل ما يخرج من البيت:انا همشي انا يا امي خلي بالك علي نفسك ..
امه ابتسمت وحركت راسها وقالت:حاضر يا قلب امك روح ربنا يحفظك!
ابتسم صابر وخرج من البيت وركب عربيته واتحرك في طريقة لشركة الصياد !

_______________
وفي شركة الصياد كان قاعد ماهر في مكتبه بيخلص مراجعات لورق الشحنة الجديده وكان مركز جدا في الورق اللي قدامه وكانت قاعده جانبه السكرتيره واللي معاها اوراق محتاجة امضته وكانت من الوقت للتاني بتديله كام ورقة يمضيهم؟

كانوا الاتنين مركزين في الشغل  لدرجة انهم منتبهوش لصوت طرق الباب..

 كانت اللي بتخبط علي الباب احلام واللي جت علشان تكلم ماهر بخصوص والدة حنين وظروفهم لانها لما قعدت مع المدير لوحدهم في المكتب وسألته بينه وبنيها  ليه هوا و اصحابها متهمين حنين بالسرقه  وكانوا متأكدين اوي؟

شرحلها المدير ان حنين بنت فقيره جدا وطول عمرها معروفه في سط زمايلها وبرغم انها شاطره صحيح بس بتيجي المدرسه بلبس قديم وشنطة متبهدله وحتي الكتب الخارجيه بتاعها بتكون واخداها من بنات السنه اللي قبلها..

زعلت احلام علي حالها وفهمت ان الفلوس اللي مع حنين ممكن تكون واخداهم من حد فعلا بس هيا اكيد مش سرقاهم لان حنين من وقت ما احلام عرفتها وهيا بنت محترمه ومش باصه للي في ايد غيرها وافتكرت احلام  لما كانت بتعرض عليها مبلغ مساعدة كانت بترفض ففهمت انها عندها عزة نفس رهيبه فلما خلصت احلام كلامها مع المدير وهو طلب منها تكلم جوزها وتبلغه ان الموضوع خلص بصت احلام في وشه ولقت انها عاوزه تاخد حق حنين منه لانه كانت بيتهجم عليها وعاوز يضربها !

وبعدما احلام  ردتله القلم اللي كان هيصفعه لحنين وخرجت، فكرت انها تروح وتاخد مبلغ من ماهر من غير ما تعرف حد وتديه لوالده حنين وتستغل ان حنين في المدرسه وتروح هيا لوالدتها ؟

ولما احلام وصلت لشركة ماهر كان هناك منعم واللي ساعدها انها تدخل من غير ما تقف عند موظفة الاستقبال واتجهت احلام للاسانسير وطلعت بسرعه لمكتب ماهر؟

خبطت احلام علي الباب ولاكن مسمعتش رد فخبطت تاني ولاكن برضوا مسمعتش رد فقررت احلام تدخل واول ما فتحت الباب وشافت سكرتريه ماهر مقربه منه جدا وبتبصله بنظرات اعجاب…خبطت احلام علي الباب بقوه علشان تثير انتباههم واول ما ماهر شافها أتفاجأ من وجودها ..

السكرتيره بعدت عن ماهر وقربت من احلام وقالت:حضرتك ازاي تقتحمي الغرفة كده وازاي اصلا تدخلي هنا من غير ما تستأذني؟

احلام كانت عينيها علي ماهر واللي كان باصص عليها وساكت فلما انتبهت ان السكرتيره بتشاورلها وبتزعق ..بصتلها وقالت :بتكلميني انا؟

السكرتيره بصت لماهر وقالت:حضرتك البنت دي غريبه يا فندم والمره اللي فاتت كانت تصرفاتها مش طبيعيه تحب حضرتك ابلغ الأمن؟
احلام بدهشه من كلامها:أمن؟

ماهر وقف بسرعه وقرب منهم وقال وهو بيوجه كلامه للسكرتيره:اخرجي انتي يا همس  دلوقت وكملي شغلك!

احلام كانت حاسه بغيره شديده في قلبها من قرب السكرتيره من ماهر ولاكن اللي أثار غضبها دلوقت هوا كلام السكرتيره  ليها ،فأول ما لقته متجاهل كلام السكرتيره عنها وخلاها تخرج قررت احلام تخرج وراها هيا كمان ولاكن ايديه منعتها؟
احلام بضيق:سيب ايدي انا هخرج؟
ماهر ابتسم وقال برفض:لا مش هسيب ايديك !
احلام لفت وبصت في وشه وقالت بصدمة:مش هتسيب ايدي طيب.. قالت كلامها وهيا بتقرب وشها من ايديه علشان تعضه وتخليه يسيبها ولاكن كانت ايديه التانيه اسرع منها وشالها ضمها لصدره بسرعه؟

احلام بخجل:ايييه دا ..نزلني!
بصلها ماهر في وشها وقال:انتي هتجننيني بتصرفاتك دي !! انتي مش لسا كنتي في المدرسه عند حنين وقولتيلي انك رايحه لحمزه؟

احلام ردت عليه بضيق وقالت:منا روحتله وقعدت معاه شويه وسيبته علشان نام ؟
ماهر بصلها وقال بتفهم:طيب انتي كنتي جايه تعمليلي مفجأة هنا ولا ايه؟
احلام برفض:لا طبعا وبعدين انا مش عاوزه حاجه انا همشي ؟

ماهر ابتسم وقال:طيب ممكن تهدي وانا هصالحك!
احلام باستغراب:تصالحني ليه هو انت غلط فيا او عملت حاجه تضايقني!
ماهر بصلها واستغرب انها بتقول كلامها وهيا بصاله بغضب وضيق فقال وهو بيشاور علي حواجبها اللي ضماهم :امال ايه وشك دا وليه ضامه حواجبك كده!

احلام عدلت وشها وبصت في عينيه وقالت :ممكن تنزلني بس الاول علشان انا مش مرتاحه وانت شايلني زي الطفلة كده!
ماهر حرك راسه بالموافقه ونزلها وهيا جريت بسرعه علشان تخرج ولاكنه قفل الباب من عنده بسرعه قبل ما هيا تقرب منه!

احلام بضيق:انا الظاهر غلطت في العنوان مش دي الشركة اللي انا جايلها ،لو سمحت افتح الباب خليني اخرج من هنا!
قرب ماهر منها وهيا كانت بتبصله بتوتر وبتقول:افتح الباب !
ماهر حرك راسه بالرفض وفضل يقرب منها اكتر لحدما وصلت للحيطه وبدات تبص حواليها وهيا بتقول:لو قربت هصوت والم عليك الموظفين واخليهم يشوفوا مديرهم المحترم بيعمل ايه مع بنت بريئة وغلبانه زيي؟

ابتسم ماهر علي كلامها وقال بسخريه :موظفيني لما يعرفوا ان البنت البريئة الغلبانه دي مراتي هيقدروني كويس!

احلام بصت علي ملامحه وقالت بتوتر:هو انت ممكن تبعد شويه علشان انا مش مرتاحه وانت قريب مني كده!
ماهر مسك ايديها ورفعها علي الحيطه وكان مركز مع عيونها وقال برفض: انا مرتاح كده وبعدين انتي متضايقه ولا حاجه!
احلام :ايوا؟
ماهر:معلش!
احلام:ابعد يا ماهر بق بجد انا مش بهزر..؟ ماهر قرب منها اكتر وهيا وشها بدا يحمر وغمضت عينيها بقوة لانها عارفه انها هتستقبل قبلة دلوقت ..

ماهر ضحك علي شكلها فقرر يقبلها واول ما لمس شفايفها ..احلام حست بان قلبها هيخرح من شدة النبض..
بعد ماهر عنها بسرعه وسابها واقفه سرحانه واول ما انتبهت لنفسها بصتله بضيق لانه بيلاعبها ،فقربت منه وقالت :ماهر انت فاكر لما انا قولتلك من شويه في التيلفون اننا نكمل جوازنا.
ماهر مردش عليها وقعد علي الكرسي وهيا قالت بغضب:انا بسحب كلامي وانا بق مش هتجوزك ولو الارض دي اتهدت كدا فوقنا دلوقت برضوا مش هتجوزك علشان انت ماخدتش حقي وزعقت للبنت دي وسايبها تقول عني بتصرف تصرفات مش طبيعيه وغريبة ..وكل دا ليه علشان دخلت مكتبك وانت اصلا مش غريب عني  دا مكتب جوزي؟
قالت كلمة جوزي بغضب وصوت عالي '

ماهر بصلها ودي كانت اول مره يشوفها متضايقه وغيرانه عليه بالمستوي دا ..فقام تاني علشان يصالحها ويهديها ولاكنها كانت بتبعده بايديها كل ما يقرب منها  وبدات دموعها تنزل لانها عمرها ما سمحت لشخص يقل منها ابدا فقالت بغضب:انا هروح اضربها واخد حقي منها ولو عاوزين ترفعوا عليا قضيه انتو الاتنين براحتككوا بق انا عندي ادخل السجن بكرامتي ولا اني اسمح لحد يغلط فيا ؟

ماهر مسكها جامد وضمها لحضنه بعد محاولات كتير وهيا كانت بتحاول تبعد عنه ولاكنه كان مأمن جامد عليها وماسكها كويس!
ماهر بتساؤل:لما انتي مش جايه تعمليلي مفجأة ممكن اعرف كنتي جايه ليه،
احلام افتكرت حنين وقالت:كنت هاخد منك فلوس اروح اديهم لوالدة حنين لان فلوسي خلصت علشان مش بشتغل؟

ماهر حرك راسه بتفهم فقال وهو بيقرب راسه من رقبتها:وتشتغلي ليه بس وانتي زوجة راجل ملياردير!

احلام :اديك قولتها زوجي مش انا..لما ابق مليارديره هوقف شغل؟
ضحك ماهر علي كلامها وقال:خلاص يا ستي انا هديكي ثروتي كلها ومتشتغليش.
احلام غمضت عينيها وقالت بسخريه علي كلامه:شكرا مش عاوزه حاجه منك وبعدين دا واجبك اصلا وفلوسك هيا فلوسي،متحسسنيش انك بتعمل معايا جميل.

ضحك ماهر علي كلامها وقال:وانا بس قولت ايه غير كدا ..
احلام :طيب سيبني كدا بس اروح اخد حقي علشان مش هيجيلي نوم النهارده!
ماهر برفض:مينفعش يا احلام وبعدين هيا كانت بتشوف شغلها لان مش مسموح لاي شخص يدخل هنا بدون اذن؟
احلام:يعني انتي بتعتبرني شخص.
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا انتي مراتي وحبيبتي'
احلام بضيق:يبق ما تقولش بق بتشوف شغلها والكلام دا علشان انا مش هسكت بق انا بقولك اهو'
ماهر بتعب :انتي مش بتتعبي يا احلام من الفرهده دي وبعدين هتضريبها ازي وانا موجود مينفعش!
احلام بضيق:خلاص لف وشك  او امشي علشان متشوفش'
ضحك ماهر وقال :انتي مشكلة بجد يا احلام انا متوقعتش انك مجنونه بالشكل دا..
احلام :لا بق دا انت زودتها اوي شكلي كده هضرب الموظفة والمدير..

قالت احلام كلامها ونزلت علي ركبتها بسرعه وقدرت تفلت من تحت ايديه فبصتله وقالت بتحدي:انت هطلقني علشان اللي يرفض ياخد حقي يبق مش بيحبني وبعدين انا بقا عاوز دمي اللي انا ادتيته لحمزه  ابن اختك ..انتو اصلا عيله متستاهلش تضحياتي؟
قالت كلامها وهيا بتمد ايديها ورافعه حاجبها وكأن ماهر هيحطلها الدم   افي ايديها ..
ماهر رفع حاجبه بصدمه من كلامها وهيا قالت:انت هتبصلي كتير بقولك عاوزه دمي؟

ماهر لما استوعب كلامها ضحك بقوة لدرجه ان حس ان انفاسه هتنقطع..احلام بصتله واضايقت انه بيسخر منها ولاكنه وقف وقرب منها وكان بينهج وبيقول:انتي عاوزه ايه مني ..دخلتي شقلبتي حياتي وخليتي ليها معني؟
خجلت احلام من كلامه وهوا قال:يا ستي انا من غير ما تقولي كنت هاخدلك حقك منها بس بالعقل .

احلام سكتت وهوا قرب من خدها قبلها وقال:انا بس محتاجها معايا دلوقت علشان عندنا ضغط شغل يعني مقدرش اغير منصبها حاليا!

احلام :انا ممكن اشتغل مكانها؟
ماهر :مش عايز اتعبك معايا وبعدين هيا حاليا  فاهمه شغلها اكتر واوعدك اني اول ما اخلص الشحنات دي هشغلك معايا في الشركه وهديكي منصب يليق بخبراتك؟

احلام بصتله بتفكير وقالت:لا خلاص مش عاوزه حاجه وبعدين انا مش بحب الواسطه في الشغل انا لما بوصل لمنصب بوصله بمجهودي.

ماهر بتفهم:خلاص اللي تشوفيه المهم دلوقت خليني اجي معاكي ونروح لوالدة حنين مع بعض!

حركت احلام راسها بالموافقه وهوا قرب من مكتبه واخد موبايله ومحفظته وقال:خلينا نخرج!

احلام بتساؤل:مفيش مرايا هنا اظبط فيها طرحتي!
ماهر شاورلها علي غرفة وقال:ادخلي الاوضة هناك وظبتي هدومك براحتك!
احلام حركت راسها واتجهت للاوضه وماهر اخد نفس عميق وهوا بيبص عليها وبيقول:هترجعيني اتمرن تاني منك لله؟

دخلت احلام للغرفه وعدلت هدومها وبعد دقايق خرجت لاقته واقف مكانه وفاتح موبايله ومركز فيه..احلام :انا خلصت؟

ماهر انتبه ليها وقال:طيب خلينا نخرج'
احلام حركت راسها بالموافقه وخرجت وهو وراها واول ما خرجت بصت علي مكتب السكرتيره لقتها مش موجوده فبصتله وهو ابتسملها ففهمت انه اكيد طلب منها تمشي لحدما يخرحوا فحركت راسها وقالت بتحذير:ماشي؟

مسك ماهر ايديها وقال:خلاص بق انا فهمتك كل حاجه!
احلام حركت راسها بالموافقه ومشيت جمبه وهوا كان بيحط ايديه علي وسطها ولاكنها بتنزلها بضيق فمسك ايديها بعد معناه منها واول ما الاسانسير نزل اول دور خرجوا الاتنين منه ومشيوا جمب بعض وايديهم في ايدين بعض..

طبعا كل الموظفين كانوا بيبصوا عليهم بصدمه وبيسألوا بعض مين دي اللي معاه ..لحدما ماهر واحلام خرجوا من الشركه ووقتها بدات الاصوات تعلى في الداخل  والكل بيتهامس عليهم وبيسألوا  بعض معقوله يكون ماهر باشا ارتبط؟

في عربية ماهر كان ركب هو واحلام وطلب من منعم ينزلهم عند اقرب ATM وبعدها يوصلهم لبيت حنين ..
احلام كانت بتبصله بضيق لسا وهوا قرب منها وقال بهمس:بحبك يا احلام مهما عملتي'
خجلت احلام من كلامه وبصتله وقالت:وانا مش بحبك يا ماهر يا صياد ؟
لف ماهر وشه وابتسم علي كلامها وفهم انه هيتعب معاها ومع عنادها اللي مالوش اخر فبص علي الطريق واتنهد وقال:معايا يارب ..
تفتكروا ماهر هيقدر عليها فعلا😂ولا احلام هتجيب اجله بدري بدري😂 بارت خفيف ولذيذ علشان اللي جاي هيكون تقييل😁🫶 تفاعل قمر زيكوا واكتبولي توقعاتكوا حمزه هيقابل حنين امتي وفين😚يتبع بقلمي شيماء صبحي 
#متنسوش_تعملوا_متابعة_لصفحتي

#وصفحتي@أبرز المعجبين
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي


تعليقات