رواية غرام النمر ج 2
الفصل الأخير الجزء الاول
بقلم جنه ياسر
( قبل وصول جاسر لعند جواد وعشق كان ذهب الي فيلا حمزه.....جاسر عندما سمع ماسه وهي تقص لغرام كل شئ عيونه اتعمت وذهب وتوجهه الي فيلا حمزه وكان يتوعد له وحمل سلاحه وماسه وغرام واسد ذهبوا خلفوا لاكن لم يلحقونه يركبوا معه السياره هم ذهبوا بسياره اسد ...تعالوا نشوف حصل اي 🤦🏻♀️ )
**************************************
في قصر النمر ....كانت غرام وماسه يحاولون ان يوقفون جاسر لاكن لم يقدرون صعد جاسر الي غرفته ثم توجهه الي الخزانه فتحها واخذ سلا*حه من الخزنه الصغيره التي متواجده في الخزانه ...
جاسر صرخ في وجهه غرام : اوعي يا غرام متوقفنيش ...ازاي يتجرء يعمل في بنتي كدا ...بقي بنت النمر تتعذب ووتهان وله عاش وله كان اللي يكسر ويهين بنتي
غرام اتذعرت من قوه صوته وقالت بخوف : تمام اهدى انا معاك ان غلط وممكن نعقبه علي اللي عمله في بنتنا ...بس مش لدرجه ان نقتله ..
جاسر قال بنبره جهوريه دابت الرعب في عيون غرام
: اقسم بالله لهخلي يتمني الموت ...انا هوري اوعي من وشي ...زين الحديدي دمر عيلتنا وحفيده دمر بنتي انا هخلي يحصل جده ...جايلك يا حمزه الكلب
ماسه دخلت الي داخل الغرفه ونظرت الي السلا*ح الذي ماسكه جاسر اتسعت عيونها بالذهول واتذعرت وشعرت بالخوف علي حمزه
قالت ماسه بخوف : بابا انت فاهم غلط....ارجوك اسمع ..
جاسر قال بصراخ : مش سامع ...
توجهه جاسر الي الخارج وماسه ركضت خلفه وامسكت ذراعه بذعر وقالت بخوف : بابا اهدي ارجوك متعملش لي حاجه ..
جاسر نظر لها بغضب وقالت : بعد كل اللي عمله فيكي ولسه خايفه علي ...
جاسر بكل قوه زقها ونزل من الدرج وتوجهه الي الخرج القصر ...وماسه وقعت علي الارض بقوه وامسكت بطنها وشعرت بألم شديد وغرام عندما رأتها تقع ذهبت لها وساندتها وقالت : ماسه انتي كويسه ..
ماسه بذعر وقالت: بابا هي*قتل حمزه يا ماما انا لازم الحقه ...
واسد وحور خرجه من غرفتهم علي صراخ ماسه ..
وتوجهه لها اسد ورمقهم بفضول وقال : خير يا ماما في اي وليه ماسه بتصرخ كدا وبابا كمان كان بيصرخ ..
ماسه قالت ببكاء : اسد الحق بابا هي*قتل حمزه بليز وقفوه ...
غرام نظرت ماسه باستغراب : هو انتي يا بنتي مستعده تنسي كل اللي حمزه عمله فيكي ....انتي خايفه علي كمان ...
ماسه ببكاء : هو مالوش ذنب هو كان ضحيه مش اكتر ارجوكم وقفوا بابا
اسد قال بعدم فهم : يا جماعه فهموني اي اللي بيحصل وحمزه عمل اي فيكي يا ماسه وليه بابا هي*قتلوا ..
غرام : مفيش وقت لنقاش يلا نلحق جاسر ...وانتي يا ماسه اتصلي بحمزه يهرب ..
ماسه : طيب يلا بسرعه زمان بابا قرب يوصل ...اسد بليز تعالي وصلنا ..
اسد قال : طيب هاجي معاكم بس في الطريق تشرحوا ليا كل حاجه ..
غرام : ماشي يلا بينا ..
غرام وماسه ذهبوا مسرعا الي خارج القصر
اسد قال لحور بهدوء : حور ادخلي ارتاحي عقبال ما ارجع
حور بقلق : هو في اي يا اسد اي الحكايه انا مش فاهمه حاجه ..
اسد : وحياتك وله انا هروح افهم اي الحكايه ...ربنا يستر
اسد ذهب خلف غرام وماسه وركبوا السياره وتحركوة الي فيلا حمزه كانت ماسه تشعر بالرعب علي حمزه وتبكي وكان الشيطان يهئ لها بتخيلات جاسر وهو يقتل حمزه امام عيونها
ماسه قامت بالاتصال علي حمزه وكان يدها ترتجف بشده وكان حمزه لم يرد عليها ...ثم قامت الاتصال علي سالي ولم ترد عليها هي الاخري ...شعرت بالقلق اكثر وشعرت بنغزه في قلبها ..
وقالت ببكاء : محدش بيرد لو حصل حاجه لحمزه مش هسامح نفسي ...يارب بابا ميعملش لي حاجه ..
غرام قالت بحزن : اهدي يا بنتي ان شاءالله خير مايحصلش حاجه ..
اسد : ما تفهموني يا جماعه هو في اي بظبط ...
*************************************
نذهب الي فيلا حمزه..كان ساندي وحسن واودلاهم يجلسون في الريسبشن كان الجو جميل وملئ بالسعاده والحب والضحك والهزار كانوا لاول مره من زمان يضحكون من قلوبهم لهذا الدرجه ساندي كانت سانده رأسها علي صدر حسن وكانت تشعر بسعاده وأخيرا اتجمعت مع أولادها وزوجها وحبيبها .. وحمزه كان جالس معهم وكان يسرح في ماسه اشتاق لها اشتاق لعيونها اشتاق لابتسامتها اشتاق لرائحتها الجميله للغايه اشتاق لحضنها الدافي اشتاق لصراخها الذي لم ينتهي كان كل ما يذهب لها كانت تصرخ عليه ..
قطع حبل أفكاره بخبط قوي علي الباب ساندي قامت مفزوعه وقالت : يا ساتر في اي مين اللي بيخبط كدا ..
سالي : انا هروح افتح ..
حسن: لا استني يا سالي انتي ...روح انت يا حمزه افتح ..
حمزه ذهب الي الباب وفتحه واتسعت عيونه بالذهول عندما رأي جاسر امامه وكانت عيونه احمر وبتطلع لهب وعرقه باينه وعضلات جسده بارزه للغايه ..
جاسر بنبره كره : يا اهلا بحفيد زين الحديدي
ساندي عندما سمعت صوت جاسر وهي ارتجفت وارتعشت من الخوف لاول مره من سنين طويله تتقابل ووتواجهه مع جاسر ...
حمزه فهم ان جاسر صار يعرف بكل شى عمله في ماسه باين من عيونه وجاسر سحب سلا*حه ووجهه في اتجاه حمزه ..وساندي صرخت وقالت : لاااااااا ابني
وتوجهتت ساندي الي عند حمزه ووقفت امام حمزه لتحمي...
ساندي : ابوس ايدك يا جاسر متق*تلش ابنك ...
جاسر نظر لساندي بكره ثم قال : مكنتش اتخيل في يوم انك تطلعي بالحقاره دي ....بقي تزقي ابنك الحقير علي بنتي وتلعبي مع ابنك لعبه قذره ويخلي يهين بنتي ويكسرها....لي كل ده عشان معرفتش توقعيني في حبك هو انتي فاكره ان معرفش باتفاقك انتي وفيروز هانم زمان ... أقسم بالله ما هرحمك يا ساندي وله هرحم ابنك ...
ساندي هزت رأسها يمينا ويسار بنفي وقالت : لاااا والله انت فاهم غلطت انا كنت ...
جاسر قطع كلامها ووجهها السلاح عليها ونظر الي حمزه وقال : خلي امك تبعد احسن ليك بدل والله مش هيهمني وه*قتلها بدم بارد ..
حمزه زق ساندي وقالت : ابعدي يا ماما ..لو سمحتي ..
ساندي نظرت لحمزه وقالت ببكاء : لا انا مصدقت ان اتجمعت بيك انت واخواتك مش هقدر اخسركم مره تانيه ...
حمزه عيونه دمعت وقال : يمكن دي تكون نهايتي ....انا استاهل كل اللي هيحصل...لان انا عديم شرف لما قررت انتقم من ماسه بحاجه هي مش زنبها حاجه في ..
ساندي قالت ببكاء : بس انت ملكش ذنب...السبب في كل حاجه هي فيروز الحقيره
جاسر بغل وكره : جميل اوي الفيلم الهندي بتاعكم ده اوعي يا ساندي..
حسن تقدم من جاسر وقال : ممكن يا استاذ جاسر تسمعنا لو سمحت انت فاهم غلط وانا مقدر كل اللي انت حاسس في مهما كان دي بنتك بس احنا كنا ضحايا للأسف من ضحايا ف..
قطع كلام حسن بركض ماسه وكانت تصرخ باسم حمزه ...ثم. وصلت لعنده وحضنته بقوه وخوف ...
حمزه بادلها بالحضن ودفن وجهه في عنقها كان يشتاق لها ولحضنها الذي اتحرم منه مده طويله لم يشم رائحتها ولم يحضنها ...بعدت ماسه ثم وضعت يدها علي وجنته
وقالت بذعر : انت كويس فيك حاجه ...
غرام كانت تنظر لساندي وشعرت بالكره هي من زمان هي لم تحبها لان كانت تحاول تتقرب من جاسر ...
جاسر قال بغضب وغيره : ابعدي يا ماسه ..
ماسه نظرت لجاسر ووقفت امام حمزه وقالت : لا يا بابا انا مش هبعد ومش هسمح ليك تعمل لي اي حاجه ...
جاسر : وله حد هيقدر يمنعني انا ه*قتله ومش هرحمه ..
ماسه قالت بقوه : لا يا بابا انا همنعك لان انا حامل من حمزه وانا استحاله اخليك تيتم ابني مهما حصل استحاله اخلي يتحرم من ابوه ...
حمزه نظر لماسه وقال بدموع : ماسه انتي حامل ..
جاسر والجميع اتسعت عيونهم بالصدمه وجاسر غضب بشده وقال : ازاي تسمحي لي أن يقرب منك ....اززززززاي
ماسه قالت : أظن أن هو جوزي
جاسر مسك ذراعها وضغط عليه : جوز مين ....انتي فين كرامتك بعد كل اللي عمله فيكي لسه بتقولي جوزي ...
ماسه نظرت الي عيون جاسر ثم نفضت يده ثم وقفت بجانب حمزه ومسكت يده وقالت بحب : حمزه جوزي وهيفضل جوزي لحد اخر يوم ليا .....الموت الوحيد اللي هيقدر يفرقنا عن بعض... غير كده محدش هيقدر يفرقنا عن بعض ..
جاسر كان ينظر لماسه بحنق شديد وغضب ...
ثم ساندي تقدمت من جاسر تحت انظار غرام وحسن ثم وضعت يدها علي كتف جاسر وقالت ببكاء : لو سمحت يا جاسر اسمعني خليني احكي ليك كل حاجه ...
غرام شعرت بالغيرة ذهبت وزقت ساندي بقوه وقالت
بغضب : اخر مره تلمسي جوزي فاهمه ..
ساندي نظرت لغرام وقالت بوجع : تمام بعتذر بس ارجوكي خلي يسمعني انا هاحكي ليكل كل الحصل واي السبب اللي ابني يعمل كده في بنتكم ..
غرام نظرت لجاسر : جاسر خلينا نسمعها مش هنخسر حاجه ..
جاسر فجاءه انقض علي حمزه اعتدي عليه بالضرب
وكان لم يترك مكان في جسد حمزه كان يلمكه بكل غل وشر وكره...انه الاب يا ساده لم قدر يمسك اعصابه هو تذكر حديث ماسه كله ...وقد اي هي عانت وقد اي اتكسرت واتوجعت ...
كان حمزه وزايد زوج ساره واسد يحولون ان يجذبوا جاسر بعيد عن حمزه لاكن لم يقدرون جاسر كان صلبا كالصخر ثابتا كالجبال ...وحمزه لم يفكر ان يدافع عن حاله كان ينظر الي ماسه ومبتسم لها كان مستسلم لجاسر نهائي كان حابب ان يتأذي مثل ما اذي ماسه كان حابب يتعاقب ....
وبعد دقائق بعد جاسر وقال ببرود : كدا اقدر اسمعك يا ساندي ...
ساندي ذهبت لحمزه وتفقدت وجهه الذي لم يبان ملامحخ من كثره الكدمات كانت تبكي وقالت : حرام عليك لي عملت كده ..
جاسر قال بنبره قاسيه : حرام عليا و مش حرام علي ابنك الي عمله في بنتي ..
ساندي قامت وقالت بصراخ : ابني ملوش اي ذنب السبب في تدمير بنتك هي فيروز الحقيره..
جاسر وصرخ هو الاخر : وفيروز دي بتكون امك
ساندي اكملت بصراخ : لاااااا مش امي يا جاسر ....انا يا جاسر لا بنت عمك زين وله ابني حفيد زين ...انا بنت جايبنها من ملجأ عمك زين وفيروز جابوني من ملجأ ....هو معقول في ام ممكن تحبس بنتها ٢٧ سنه وتعذبها وتبعدها عن جوزها ولادها وتربي ولادها علي قصص مألفها وتخليهم وحشين ....افهم بقي حمزه ابني ملوش ذنب في حاجه السبب في كل حاجه هي فيروز ...
جاسر قال بصدمه : ملجأ اي وحبس اي انتي اللي بتقولي ده ..
حسن قال : ممكن يا استاذ جاسر تقعد وخلينا نشرح ليك كل حاجه لو سمحت ..
جاسر نظر لغرام ...وغرام غمضت عيونها بمعنى ان يجلس ويسمعهم ..
وحمزه اخذوه علي غرفته وماسه ذهبت خلفه بتعالج جروحه ووصلوا الي غرفته وجلس علي الفراش بألم ..
اسد قال لماسه : هو اي الحكايه بظبط انا عاوز افهم...هو حمزه عما اي بظبط عشان بابا يعمل كدا في ...عملك اي يا ماسه ..
ماسه قالت بتعب : اسد لو سمحت انزل وسبني مع حمزه شويه ..
اسد نظر لها بحيره ثم خرج وهو لم يفهم اي شئ ونزل الي الاسفل وترك حمزه وماسه مع بعضهم ..
وتوجهه الي الريسبشن وكان الجميع جلس فيه ..
ساندي تنهدت و قصت لجاسر وغرام كل شئ من اول ما وصلت ألمانيا وتقابلت مع حسن وطلب يدها لزواج وتزوجه وفي الاول كانت فيروز معبئه رأس ساندي بجاسر وان تحاول تحصل عليه حته بعد ما تزوجت حسن كانت تحاول مع ساندي لاكن ساندي وقعت في حب حسن وقصت له عندما قامت باختطافها من زوجها وأولادها وحرمتها منه وعرفتهم ان ساندي توفت بمرض كنسر ..واذت حسن واجرت له سياره وعمل حادثه ودخل في غيبوبه وبعد ذالك تسببت انه يتشل وكانت تبدل ادويته لان لم يتعافي وقصت له ان هي ربت أولادها علي الحقد والغل والكره والفت لهم قصه ليست حقيقيه واعطت له مذكره بها كلام مألفا كأن ساندي هي التي قامت بكتابته وقصت كل شى لجاسر وغرام واسد
الثلاثه أصابه بالذهول لم يستوعبوا الكلام كان جاسر يسمع ولم يصدق ...
جاسر قال : لو يا ساندي الكلام ده كله طلع تمثيله منك عشان تنقذي ابنك والله أنا..
ساندي قطعت كلامه وقالت بوجع : انا هستفاد اي لما اكدب عليك صدقني يا جاسر فيروز دمرتني ودمرت حياة حمزه ...حمزه كان ضحيه فيروز زي ما انا يوم من الايام كنت ضحية وبابا او اللي كان بابا زين كان ضحيه انا متأكده ان السبب ان تخلي بابا يكون وحش ويشتغل في حجات وحشه وان يأذي اخوك ادهم ....بابا دايما كان ماشي وراها في اي حاجه
غرام بحزن : لا حول ولا قوة الا بالله...هي استفدت اي ليه عملت كده ليه ..
ساندي بقهر : عشان الفلوس يا غرام كل همها ان تاخد أملاك عيله الحديدي...ماهي كانت عاوزه اخد جاسر عشان اخد املاكه ....علفكره انا عمري ما حبيت جاسر وله كنت عاوزه اتقرب منه بس هي كانت تزن عليا بس لما اتجوزت حسيت وعرفت معني الحب الحقيقي...وعرفت ان الفلوس مش كل حاجه ...سامحني يا جاسر وارجوك سامح حمزه والله حمزه بيحب ماسه لا ده بيعشقها انت مش عارف هو من ساعت ما ماسه مشيت وهو عامل ازاي .....بيحبها ومستعد يعمل اي حاجه عشان يرجع ياخد فرصه واحده منها..خلينا نبقي عيلة انا عاوزه اعيش الايام اللي فاضلة من عمري كفايه الايام الحزن اللي شفتها في حياتي بترجاك تسامح حمزه ...
جاسر : هي فيروز فين دلوقتي محتاج اقابلها.
ساندي : في مستشفى الامراض العقليه ..حسن وداها هناك ..
غرام بكره : تستاهل كل اللي يجري ليها ..
ساندي : هااا يا جاسر موافق تخلي حمزه يرجع لماسه ارجوك وافق ...
جاسر : هفكر ...لما اتأكد أن ابنك بيحب بنتي بجد
قطع كلامه بدق علي الباب بقوه وسالي ذهبت وفتحت وكان نديم داخل ويبحث علي جاسر ثم رأه وذهب له ..
نديم قال بصياح : جاسر الحق عشق جواد خطفها ..
غرام شهقت وقالت : اييه بنتي عشق.
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
في اليوم التالي تشرق الشمس من مشرقها في القصر النمر كان اللورد وصل الي القصر وماسك بوكيه ورد احمر كبير وكان يرتدي بدله انيقه وفخمه...
وكانت جيسي معه أتت من امريكا ليلة الامس في المساء .... أتت في طائره هليكوبتر الخاصه لجواد ..
قالت جيسي : جواد انت متأكد ان اللي انت بتعمله ده طبيعي ...انت هتكتب كتابك علي عشق الساعه ٩ صباحا
انت مجنون بجد ..
اللورد : اه متأكد من اللي انا بعمله ويلا....
جواد دق الباب والخادمه فتحت له الباب ..
جواد : جاسر بيه موجود ..
الخادمه بأدب : ايوه يا فندم اقوله مين. .
جواد : قوليله جواد احمد الدسوقي عاوز يقابلك.
الخادمه : طيب اتفضل يا فندم اقعد في الريسبشن وهروح أبلغ جاسر بيه وغرام هانم بوجود حضرتك .
جواد بمكر : ممكن تقوليلي فين غرفة عشق هانم ..
خادمه نظرت له باستغراب وقالت : في الطبق اللي فوق اول اوضه علي اليمين ...بس حضرتك بتسأل لي معلش ..
جواد نظر لها : لا بسأل بس يلا روحي انتي بلغي جاسر بيه ان انا في انتظاره.
خادمه ذهبت وكانت شعرت بالقلق من نظرات جواد
ثم قالت : يا تري مين ده وليه سأل علي اوضه عشق ...وانا مالي انا هروح أبلغ جاسر بيه ..
جواد عندما رأي الخادمه ذهبت هو قام ونظر لجيسي..
: انا طالع لعشق وجاي ..
جيسي قالت له بصدمه : نعم إلى أين أنت ذاهب؟ ..
جواد : اتصلي علي جوزك وشوفي فين ..
قام جواد بمكر وتوجهه الي غرفة عشق والخادمه ذهبت الي غرفة جاسر و غرام ..وجواد دخل غرفة عشق وتقدم من الفراش بنظرات خبث ثم خرج هاتفه وفتح ابليكشن الكاميرا ثم وضع هاتفه علي التسريحه وبدأ يسجل فديو ..
وابتسم بمكر : يا انا يا انت يا نمر ....
ثم جواد توجه الي الفراش وجلس علي الفراش ونظر. الي عشق ورأها كانت نائمه وترتدي بيجامه وكانت فاتنه للغايه جواد مد يده وبعد خصلات شعرها المتبعثر علي وجهها وعشق انزعجت وقالت : اممم بس يا همس
جواد قرب شفتيه وهمس في اذنها بمكر : انا جواد يا عشقي مش همس. .
عشق فتحت عيونها ونظرت لجواد بذهول ثم رجعت بجسدها للخلف بذعر فوقعت علي الارض
وقالت بألم : آآآآآآه ضهري ثم نظرت لجواد وقالت
بغضب : انت بتعمل اي هنا يا جواد انت ازاي تدخل اوضتي ..
جواد تسطح علي الفراش وكان يضحك عليها لان كانت وقعتها كانت مضحكة للغايه ثم سند ذراعه اليمين علي الفراش وسند رأسه علي ذراعه وقال : انا داخل اوضه مراتي حبيبتي مش داخل اوضه حد غريب
عشق جلست علي طرف الفراش وقالت له بغيظ : مرات مين انت ناسي ان احنا لسه مكتبناش الكتاب
جواد بغرورو : انهارده يا عشق هتكوني ملكي ومراتي انهارده هنكتب الكتاب ..
عشق : انا هخلي يوافق ..
ثم فجاءه جواد قام وعشق قامت بخوف ورأت جواد يتقدم منها وهي ورجعت للخلف وقالت : جواد متقربش لو. سمحت وأخرج بره ...
جواد قال لها بمكر : بترجعي لي يا عشق
عشق بطفوله : مش ضامناك انت دايما بتهجم ووو
جواد ضحك بشده وقال : بهجم والله مجنونه يا عشقه بوظتي الفديو ..
عشق باستغراب : فديو اي ..
جواد ظل يقترب منها اكثر وعشق تراجعت وحتي اصطدمت في الحائط وشعرت بالخوف من قربه لها ..جواد سند ذراعه علي الحائط وحاوط عشق ونظر لها وسرح في عيونها تاه في جمالهم وقال : تعرفي انك عيونك جميله اوي يا عشقي ..
عشق بخجل : جواد بعد اذنك ابعد مينفعش كدا ..
ثم بعد خصلات شعرها الذهبيه خلف اذنها
وقال بتوهان : وشعرك يجنن
عشق كانت ضربات قلبها تتسارع وانفسها عاليه جدا
وقالت : ججواد مينفعش كده بليز ابعد
جواد وضع يده علي وجنتها وقرب اكثر منها وكان ينظر لشفتياها ..
وعشق كانت تحاول تبعده بيدها الصغيره كانت تضع يدها علي صدره وتزوقه ...لاكن جواد كان ثابت كالجبال و لم تقدر عشق تحركه من مكانه هي بالنسبه له كالعصفور الصغير ..كان جواد قرب اكثر وكان علي وشك ان يقبل عشق لاكن قطع تلك اللحظه دخول جاسر وهو يستشيط غضباً وزق جواد عن عشق ثم لكمه بكل قوه عنده ولم يتأثر جواد بالضربه كان ثابت ثم وضع يده في جيبه وقال بسخريه : هو ده اخرك يا نمر ....العضمه كبرت وله اي ...
جاسر انقض عليه ومسك ياقة قميصه وصرخ في وجهه
جواد وقال : اسمع يلا اخر تحذير ليك ابعد عن بنتي احسن ليك ...
جواد قال ببرود : بنتك هتكون مراتي الليله ..
جاسر : ده بعينك استحاله أوافق..
جواد ببرود : هتوافق يا نمر ...
ثم توجهه الي التسريحه واخذ الهاتف وتوجهه لجاسر مره اخري وومد له الهاتف ..
وقال : شوف الفديو الجميل ده بيقول اي ..
جاسر نظر للهاتف واتسعت عيونه بالذهول عندما رأي الفديو ..وعشق نظرت للفيديو وشهقت ووضعت يدها علي فمها ..
ضحك جواد ووضع يده في جيبه ..
جاسر قال بصراخ : انت ازاي تعمل كده ...انت يعني كده بتلوي دراعي ..
جواد قال ببرود : احسبها زي ما تحسبها انا امبارح قايلك ان عشق هتكون مراتي انهارده ....عشق هتبقي ملكي غصب عنك ...فوافقك احسن ليك ..
جاسر قال بغيظ : انت بتهددني ..
غرام دخلت الغرفه وتوجهت الي جاسر ثم قالت : جاسر الحق في مأذون تحت هو اي اللي بيحصل هنا ..
جاسر نظر لجواد : مأذون ده انت مجهز كل حاجه بقي.
جواد قال بخبث : اسمع يا نمر انا من رأي توافق تخليني اكتب الكتاب علي عشق واتجوزها لان عشق هتبقى ليا سواء وافقت او لا وانت عارف كويس ....ان ممكن اقدر بكره الصبح اخطفها واتجوزها وانسى انك تشوفها وله حته تلمحها ....
جاسر اتسعت عيونه بالصدمه تذكر تلك الجمله كان جاسر قالها لعبدالله يوم ما طلب يكتب كتابه علي غرام كأن المشهد يتعاد مره اخري ...
غرام ضحكت بهستيريه وجاسر نظر لها بحده
فقالت بضحك : اسفه يا جاسر .....والله مش قادره ..
كأن المشهد بيتعامل يا جاسر وله انا متهيألي
عشق : مشهد اي يا ماما ..
غرام بضحك : ابوكي عارف اني مشهد ...
جاسر قال لجواد بحنق : هو ابوك السبب بلاني بيك ...الله يرحمك يا احمد اووووف اتفضل قدامي خلينا نكتب الكتاب واوعدك يا جواد ان مش هسيبك في حالك هوريك هعمل فيك اي ...
جواد ابتسم وقال هنشوف يا نمر انت مش قدي ...
جاسر نظر له بغضب ثم خرج وغرام خرجت خلفه وجواد غمز لعشق : مستنيكي تحت يا مراتي العزيزه ..
عشق قالت بزعل : انا زعلانه منك ..
جواد : مش وقته يا عشق خلصي والبسي. انزلي لحسن اب كس يغير رأيه ...هصلحك كدا كدا ..
عشق قالت له : جواد هو انت بتحبني بجد
جواد قال بغيظ : لا مش بحبك ..انتي بتعزري يا عشق ...اخلصي وانجزي البسي وانزلي ..
ثم خرج ودخلت همس قالت لعشق : عشق هو بجد انتي هتكتبي كتابك دلوقتي ...ده في مأذون تحت ..
عشق بفرحه : ااه تعالي يا همس ساعديني بسرعه ...واه هتكتب كتابي دلوقتي
همس بذهول : هو في حد يتكتب كتابه الصبح بدري كده ثم غمزت لعشق وقال : ده الشكل العريس واقع من الدور ال١٥ ....شكله بيحبك اوي
عشق تنهدت وقالت بحب : وانا بعشقه يا همس انا عمري ما حبيت وله حته حسيت بلهفه الحب جواد الوحيد اللي حسيت معاه كل المشاعر مشاعر حب خوف غيره مشاعره كتيره اوي مش قادره اوصفها ..
همس غمزت لها وقالت : معقول عشق خانوم تقع في الحب ...
عشق قالت : شوفتي ...بس انا اخترت اللي انا عاوزه وعشت قصه زي القصص اللي كنت بقرأها في الروايات
انا قصتي انا وجواد زي قصه فرحات واصلي مسلسل حب ابيض واسود هههه
همس : طيب يلا عشق خانوم تخلصي وتجهزي لان زمان بابا مقطع ضرب في جوزك المستقبلي ...
عشق : اه يلا بسرعه ..
وبعد ساعه انتهى مراسم كتب الكتاب وعشق صارت زوجت اللورد قانونا وجواد ذهب وحضن عشق وعشق بادلها بالحضن ودفن وجهه في عنقها ورفعها...
غرام ذهبت الي عند جاسر وقالت : مبروك يا جاسر بنتنا الاخيره اهي اتكتب كتابها هي كمان ..
جاسر بحنق : والله مش خليهم يتهانوا وجواد الكلب ماهرحمه الا عشق ..
غرام : يا خي حرام عليك بلاش تقفي قدام سعادتهم ..شوف قد اي هما فرحانين خلينا نروح نتصل بالعمله ونخبرهم ..
جاسر : روحي انتي انا واقف انا مش ضامن جواد
غرام جذبت ذراع جاسر وقالت : لا تعالي واطمن مل الاولاد موجودين هياخدوا بالهم من جواد هههه مش فاهم لي مش عجبك جواد عسل وله عشان احلي منك متغاظ منه ..
جاسر بغيره : غرام اتعدلي احلي من مين ..
غرام قالت بضحك : انت لسه بتغير يا جسورتي ..
جاسر قال بنبره تحذير : غرررام
غرام ضحكت وقالت : خلاص قصدي ية نمري يلا تعالي معايا
جاسر حاوط كتف غرام وقالت : تعالي يا اخرة صبري ..
ذهبوا غرام وجاسر وجواد نزل عشق وقال : وأخيرا بقيتي ملكي يا عشق ..
عشق بخجل : جواد انت بتحبني ..
جواد : لا بلعب بيكي ..ومش بحبك
عشق قالت بقمص : جواد انا بتكلم بجد ..
جواد غمز لها وقال : يوم الفرح هقولك
عشق لكمته لكمه بسيطه وقال : جواد أتت قليل الادب
اسد وحور ذهبوا واسد لسه هيعانق عشق جواد واقف امام اسد وقال بغيره : انت هتعمل اي
اسد باستغراب : هحضن اختي ..
جواد تكمل بغيره : لا ده كان قبل ما تبقي مراتي مفيش حد غيري يقرب وله يجي جمب عشق ..
عشق ضحكت وقالت : جواد انت بتهزر ده اخواتي ..
جواد نظر لاسد واسر واوس : كلامي اظن مفهوم محدش يهوب نحاية عشق ويلمسها ..
اسر : انت مجنون يا عم دي اختنا قبل ما تبقي مراتك ..
اوس قال بخوف : الله يرحمك يا اسر يا اخويا كنت طيب والله ..
جواد : شكلك مش بتفهم بسهوله خليني افهمك بطريقه اللورد ..
جواد بدأ يتقدم من اسر ..واسر رجع للخلف بخوف
وقال بمرح : عشق الحقيني جوزك هياكلني ....
عشق ضحكت ثم توجهت الي جواد وامسكت ذراعه وقالت : خلاص يا جواد ..وبطل تأوفر شويه .
رن هاتف جواد ثم نظر للهاتف واستأذن وذهب ليتحدث في الهاتف ...
اسد ذهب وحضن عشق وبعد وقال : اي المصيبه اللي انتي جايبها ليما دي الله يكون في عونك ..
أسر بمكر : انت حضنت عشق يا اسد طب والله لقول لي واخلي ينفخك..
اسد قال بغضب : ينفخ مين يلا حسن ملفظك يا اسر احسن لك ..
حور عنقت عشق وقالت لها بحب : مبروك يا عشق
عشق : الله يبارك فيكي يا حبيبتي
وجيسي ذهبت وعنقت عشق وعشق بادلتها الحضن بحب ..وماسه ذهبت وعنقت عشق وهمس وهي عنقتهم بحب ...
همس قالت بفرحه : واو كده يا عشق احنا الاتنين هنتجوز في يوم واحد ...
عشق : قولتلك انا وانتي هنعمل فرحنا مع بعض ..
ماسه : وانا كمان معاكم هعمل فرح من اول وجديد ..
عشق وهمس قالوا بفرحه : اي ده بجد واو يعني كدا احنا التلاته هنتجوز مع بعض ..
عشق قالت : ومعانا ديما وتولين ..
همس : انا متأكده ان اليوم ده هنكون كلنا أميرات ❤️
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
"وبعد مرورو ثلاثه أسابيع " يأتي اخيرا يوم الزفاف المنتظر . كان جاسر وافق بعد إلحاح طويل من جميع العائله علي فرح بناته ثلاثه ...كان اليوم ده اعصاب جاسر مشدوده ومشاعر كثيره وأحاسيس....
بيوم واحد صار هيفقد بناته الثلاثه وكان يشعر بعدم الاطمئنان وقلبه كان مقبوض مهما كان هو اب وخائف علي بناته فاليوم فسوف يتزوجون اغلي ما في قلبه ماسه وعشق وهمس سوف يفرقوه ويذهبان كل منهما الي بيتهم فكيف يتحمل فراقهم هم كل شئ بحياته بالاخص عشق اكثر بنت قريبه كثيرا منه و عشق هي راجعت لاحضانه من فتره قصيره لم يقدر علي فراقها مره اخري ....ولكنه لن يقف امام سعادتهما فراي في أعينهم الفرحة والحب تأكد أيضا أن جواد وحمزه ويامان يعشقان كلاهما وسيحافظون عليهن فهي سنة الحياة ..
كان إلياس ينزل من الدرج الرئيسي لداخل القاعه الانوار تسلطت عليهم واشتغلت موسيقي هاديه ونزل إلياس وتولين وتوجهوا الي مصطفي الذي كا طائرا من الفرح
إلياس سلم تولين لمصطفي ثم حضن مصطفي
وقال له : خلي بالك من بنتي يا مصطفي هي بنتي الوحيده والمدللتي حافظ عليها ..
مصطفي ابتسم له وقال : في عنيا يا عمو متقلقش.
ابتسم إلياس
ثم ذهب وتغيرت اغنيه اخري وتسلطت الانوار مره اخري علي الدرج ونزل نديم وديما وكان ديما تنظر لاسر بفرحه وتنهدت بسعاده ثم وصل نديم الي عند اسر وعمل مثل إلياس حضن اسر ثم وصه علي ابنته ديما ...
ثم تغيرت الموسيقي مره اخري وتسلطت الانوار علي الدرج وظهر جاسر وهمس كانوا يهبطوا الي الاسفل وجاسر عيونه رغرغت و صل جاسر الي عند يامان ...
ويامان حضنه وجاسر بادله الحضن ..
قال جاسر : يامان انا بسلملك دلوقتي قطعه مني تخلي بالك منها واوعي تحطم ثقتي فيك وتزعل همس انا وثقت فيك وفي كلامك ..
يامان نظر لهمس وقال بحب : متقلقش يا انكل في قلبي وعقلي وعيوني استحاله ازعلها ...متقلقش ية انكا وانا استحاله اخيب ظنك فيا وهكون قد الثقه اللي حضرتك ادتها ليا ..
جاسر : اتمني ...
ثم ذهب جاسر مره اخري الي الدرج وصعد واخذ ابنته عشق وابنته ماسه
" ماسه كانت علي الشمال ووضعه يدها في ذراع ابيها وكذالك عشق علي اليمين ووضعه يدها في ذراعها... وخلفهم همس كانت وضعه ذراعها في ذراع اخيها الاكبر اسد
"وكان حمزه وجواد ينتظروا ذالك اللحظه علي نار كان جواد واقف بهيبته وعيونه فيها لمعه هو لم يحب عشق هو بيعشقها هي اول حب واخر حب هي كل حياته هي التي ملكت قلب اللورد هيا الوحيده التي حطمت كبرياءه وغروره حطمت كل شئ وحش....
اما حمزه كانت عيونه فضحاه لم يصدق ان ماسه سامحته ووفقت ترجع له سامحته علي كل شئ سامحته علي انتقام وظل والاهانه والوجع التي عاشته قررت تدي فرصه تانيه لان بتحبه وهو بيحبها من اول يوم رأها فيه... حمزه قرر ان هيعوضها عن كل اللي عمله وهيبدأو حياتهم من جديد..
جاسر سلم البنات وهو ينظر لهم...
وجهه كلامه لحمزه بنبره قاسيه :
تاني مره بسلمها ليك وانا مش مرتاح ليك
وكمل بلهجه تحذريه : انا لو بنتي جت في مره اشتكت منك يا حمزه اعتبر نفسك ميت افتكر ان بنتي هي الي حشتك عني واوعي تفكر اني هنسي اللي عملته فيها صدقني هندمك ومش هسيبك ... بس بعدين
ماسه نغزت جاسر وقالت : بابا لو سمحت..
جاسر نظر لابنته وقال : لازم افهمه ان غلطت جدا لما فكر ان يأذي حته مني.... نفسي قدرتي تسامحيه بعد كل اللي عامله فيكي ..
حمزه قرر يدخل وقال : انا معترف ان غلطت وان ظلمت بنتك انا بجد بحبها ....انا بحبك يا ماسه واسف علي ظلمي وعلي كل حاجه عملتها وانا اوعدك يا نمر ان هعوضها عن كل اللي فات ومش هخليها تزعل اوعدك...
ماسه ابتسمت ونظرت لجاسر ...
وقال جاسر بقرف : ما انت كدا كدا مش هتزعلها عشان لو حصل ليها حاجه تاني اعتبر نفسك ميت...
جاسر ثم نظر لجواد بكره : تعرف اني مش طايقك
جواد ببرود : عارف
جاسر : طبعا الكلام اللي قولته لحمزه هو ليك انت كمان... انا لو بنتي جت في مره تشتكي منك اعتبر نفسك ميت انت كمان
جواد ببرود : اطمن مش هتشتكي..
ثم جواد جذب عشق وقال بخبث : بعد اذنك يا حمايا العزيز هاخد مراتي عشان نروح نرقص ..
وغمز له ومسك يد عشق وذهب لساحه الرقص...
جاسر مع حاله : هو قال حمايا العزيز... يا سبحان الله الزمن بيعيد تاني... الله يرحمك يا حمايا اللي كنت بعمله فيك اهو بيطلع عليا دلوقتي...
ذهب جاسر لغرام وقال لها : تعالي يا غرام نرقص
غرام قالت بصدمه : نرقص اي بس يا جاسر انت كويس يا حبيبي تعبان وله حاجه ..
جاسر : اه كويس تعالي نرقص ونعيد ذكريات يوم فرحنا ...
جاسر جذب غرام الس ساحه الرقص ليرقصوا مع بعض ويعيدوا ذكريتهم من تاني ..
جاسر : تعرفي انك طلعه احلي من بناتك ..
غرام : يا شيخ جاملني جاملني
جاسر قال ببرود : انتي عارفه ان عمري ما جاملتك.. بجد انتي طالعه حلوه اوي
غرام قالت بحب : بحب يا جاسر وبجد اتمني بناتنا يتعودوا عن الايام الوحشه اللي شافوهم ويعيشون في سعاده زي ما احنا عشنا في سعاده ..
جاسر : بالنسبه ليامان فأنا متأكد ان بيحب عشق اللي قلبي مش مطمن منهم هما جواد وزي زفت حمزه ...
غرام : طب انا بقي مطمنه ليهم وبالذات حمزه انت مشفتش عيونه فضحاه قد اي فرح ان ماسه ادته فرصه وبيحبها بجد وجواد بردو بيحب عشق وباين من عيونه
وقصتهم حلوه ..
جاسر غمز لغرام وقال برومانسيه : مفيش أجمل من قصتنا يا غرام النمر...
غرام بخجل : يااااااه فاكر يا جاسر اول مقابله لينا كانت عامله ازاي ..
جاسر : ودي تنسي بردو قال كنتي عاوزه تضربيني بالقلم ..
غرام : اه هههههبس يا خساره انت مسكتني كنت نفسي اضربك مش انت كنت اللي داخل فيا وكنت عامل زي تريلا..
جاسر : طب فاكره يوم الاسطبل ..
غرام : فاكر يوم لما عملت لقاء صحفي مع المجرم وكنت ساعتها عمال تلعب علي اعصابي ..
جاسر : طب فاكره لما كنت بدربك ..
غرام نظرت له ووضعت ذراعها حوالين رقبته
وقالت : فعلا احنا قصتنا مش هتتكر تاني ...
بحبك يا نمر..
جاسر بحب : كل يوم حبي ليكي بيزيد اكتر عن يوم اللي قبله كل ما بيكبر حبنا بيكبر اكتر....بحبك اكتر يا