رواية الأعمى الفصل الثاني والاربعون 42 الجزء الثاني بقلم ليله عادل

رواية الأعمى

الفصل الثاني والاربعون 42 الجزء الثاني 

بقلم ليله عادل


أحد عيادات النساء 6م


تجلس أميرة ومعها مروان على كراسي المكتب الأمامية مع دكتورة النساء وهى تقوم بالتقليب والنظر فى أوراق التحاليل والاشاعات ثم تنظر لهم وتتحدث


الدكتورة سحر .. انا شايفة ان التحاليل مفهاش أى حاجة سواء كان تحليلك او تحليل دكتور مروان


اميرة : امال ليه مافيش حمل


الدكتورة : انتى بقالك قد ايه متجوزة


اميره : هو يعنى 5 شهور بعدين انفصلنا شهرونص ورجعنا بقالنا شهرين ونص


الدكتور : طب مستعجلة ليه ده طبيعى


أميره : اشمعنا انا مع إن ستات كتير بيحملو من أول الجواز


الدكتورة : بابتسامه.. بتفرق من ست لست وانتي كمان ضعيفة عندك انيميا


مروان : طب حضرتك شايفة ايه


الدكتور : انا مش حابة أدخل دلوقت بأي ادويه , عشان ملعبش بالهرمونات خصوصا ان اميرة لسه 28 سنة يعني مش كبيرة, فاكتبت على شويه فيتامينات ليكم انتم الاتنين وطبعا هنهتم بالأكل لازم تاكلي كويس جدا مع تزويد عدد مرات العلاقة الزوجية وهنتابع مع بعض


اميرة : طب متكتبلنا منشطات زي اللى كتبتيها لأمنية


الدكتورة : انتى مش محتاجه يا اميرة امنية تختلف عنك


مروان : شكرا يا دكتورة يلا يا حبيبي


اميرة : استنى يا مروان.. دكتورة سحر انا عايزة أخلف بسرعه مش هستنى.... انا قرأت أبحاث كتير قبل ماجي , وعارفة انك ممكن تكتبلنا , منشطات فلوسمحت اكتبيهلنا


الدكتورة : هى مش منشطات بالظبط هى زي فيتامينات ولان حالتك كويسة مش محتاجةأي نوع من العلاج دلوقت انتي ولا مروان


أميرة : برضو


الدكتوره :اسمعي الكلام بس زي ما قولت أهم حاجة لازم نهدي نفسنا , بلاش ضغوط عصبية بلاش توتر , ناكل أكل مغذي , امنعي كل المشروبات الغازيه وتك اواي , أميرة أهم حاجة أكل الشارع ممنوع ممنوع , مارسي رياضة كلي خضروات وفاكهه والدكتور نفس الكلام برضو , انا شديت عليها شويه لانى عارفة اميرة بتحب أكل الشارع زي بنتي , وطبعا زى ما قولت نكتر من العلاقة الحميمية على قد مانقدر الفترة الجاية وناخد الأدوية بانتظام


مروان : يقف .. ميرسى دكتور عن اذنك


الدكتور : سلامي لفريدة يا ميرو


اميرة : حاضر


فيلا اميرة ومروان ٨م


غرفه النوم


تدخل اميرة ومعها مروان داخل غرفه النوم ترمي حقيبة يدها على الفوتيه تنظر لمروان


اميرة: نظرات عدم رضا لكن بدلع . زعلانة اوي مش هعرف اكل السندوتش اللى شفته امبارح على الفيس ولا اشرب بيبسى تانى اهئ اهئ


مروان : معلش ضحي شوية


اميرة : اممم طبعا ما انت اللى سمعته عند الدكتور مخليك مبسوط اوي ....على مزاجك الكلام ده صح , ماانت مالكش بأكل الشارع وبتحب الأكل الصحي


مروان : الجزء ده طبعا مفرحنى بس الجزء التانى مفرحنى اكتر بكتير لدرجة اني هطبقه حالا


اميره : متهزرش بقى


مروان : بمزح ..مروان مابيهزرش بالحاجات دي يقترب منها ويرجع بها نحو السرير ووو .....


♥️ _____ليلةعادل _____♥️


شقه شهاب 4 م


تقف اميرة امام باب الشقة وتطرق الباب وبعد قليل يفتحلها شهاب الباب


شهاب : ميرو ايه ده ده حلم وإلا علم تعالي


اميرة : والله امال ما بتردش على تليفونك ليه


شهاب : هو انتى كلمتيني


اميرة : شهاب غير هدومك وانزل معايا وماتصعش ها


شهاب : طب ماتدخلي نتكلم جوه


اميره : بشده .. لاء انت عايزهم يفتكروني واحدة من الشمال اللى بيطلعولك اخلص هستناك بالعربيه


تتركه وتغادر ينظر لها شهاب بضيق وزهق ويغلق الباب ويتحدث بصوت داخلى ... ربنا يخدك ياشهد كنت ناقص قرفك


احد الكافيهات 5م


يجلس شهاب واميرة على أحد الترابيزات يقوم الجرسون بوضع العصير ويرحل يشرب شهاب قليلا ثم يضع الكوبايا على الترابيزه


شهاب : ها هاتى اللي عندك


اميره : بص يا شهاب انت حر بحياتك ماشيها زى ما انت عايز لكن تضر غيرك يبقى لازم توقف مع نفسك كفاية... انت مش بتأذي نفسك ...انت كمان بدأت تاذى غيرك


شهاب : ايه ده , دي واحدة كنت ماشي معها واكتشفت اننا مش مناسبين مع اني ادتها اكتر من فرصة عشان تخلينى احبها بس محبتهاش أصله مش بالعافية


اميرة : ما لو الموضوع مجرد علاقة عابرة ’ كنت سكت و مادخلتش , لكن انت عارف وفاهم متصعش عليا يا شهاب


شهاب : بصي يا أميرة.. انا ماضربتهاش على ايدها , بمزاجها وافقت تعمل كدا , هي مش صغيرة اني اضحك عليها , بعدين انا وعدتها انى هقف معها لحد متنزل الطفل وكمان هخليها تعمل عملية ترجع زى ما كانت


اميره : ايه الوقاحه دي متقلقش هى هتنزله لانها مش محتاجة حاجة تفكرها بالليالى القذرة اللى عاشتها وياك , لكن انت لازم تتجوزها حتى لو شهر وطلقها حرام عليك ...عندك اخوات بنات اتقي الله


شهاب : اميرة فكك مني مش متجوز حد (يقف ) واللي عندكم اعملوا يخرج فلوس من جيبه يرميها على الترابيزه ويرتدى نظارة شمسية ويرحل


اميرة : بغضب ماشي يا شهاب ماشي


♥️ _____ليلةعادل _____♥️


سياره اميرة 6 م


تجلس أميرة بسيارتها ويبدو على ملامح وجهها الضيق ثم تمسك هاتفها ثم تتصل بشخص ما بعد ان تتحدث معه تغلق الهاتف بتنهد تنظر بجانبها


اميرة : يخربيت جمالك ولا ريحتك لا لا مروان لو عرف هعمل مني نجتس...تصمت قليلا هيحصل ايه يعني خناقة والسلام


فيلا اميرة ومروان 8 م


يدخل مروان الفيلا يقوم بالنداء على اميرة لكنها لا تجيب يسأل فاطمة


مروان : هى اميرة فين


فاطمه : فوق من بدري


مروان : تمام


يصعد مروان السلم ويدخل غرفة النوم لا يجدها ينظر بغرفة خلع الملابس و بالحمام لا يجدها يخرج خارج الغرفة ويقوم بالنداء عليها وهو يسير بالممر


مروان : حبيبى. ميرو. يا مرمر


يسمع صوتها خارج من غرفة اخرى


أميرة : اه يا حبيبي انا هنا


يقترب مروان من باب الغرفة ويفتح لكنها قامت بغلق الباب عليها من الداخل


مروان : قافلة الباب على نفسك ليه


اميرة : فيها ايه يعني حرام أقفل الباب على نفسي


مروان : مقصدش


اميره : بايخ اوي


مروان : طب افتحي


اميره : اصبر


مروان اصبر ليه افتحي


اميره : بشده قولت اصبر


بعد دقايق تفتح


اميرة : نعم... والله الواحد ميعرفش ينفرد بنفسه شوية


مروان : انفردي براحتك بس ايه اللي مقعدك هنا مش قاعدة بأوضتنا ليه


أميرة : فى ايه يا مروان


مروان : مافيش انتي اللي في ايه


اميرة : لا مافيش


مروان : ينظر لها قربي كدا


اميره : ليه


مروان : قربي كدا بس


تقترب اميرة منه يقوم بشم رائحتها


مروان : ايه الريحة دي


اميره : ريحة ؟, مش شامة حاجة انا هنزل


مروان يمسكها من كتفها تعالي هنا انتي اكلتي شاورما صح


اميرة : بتوتر وارتباك ..انا..أنا محصلش


مروان : والله لحظة كدا


يقترب مروان من السرير ويشيل المخده ويمسك الكيس


مروان : ايه ده


اميره : ايه ده منين ده


مروان : بنرفزه ..اميره ما تستعبطيش مافيش سمعان كلام ليه


اميره :انت بتزعق ليه محسسنى انك قفشتنى بعلبة سجاير ده رغيف شاورما نفسي راحت عليه عادي


مروان : لا مش عادي الدكتورة قالتلك ممنوع عشان الانيميا اللى عندك انتى عارفه انميتك كام 8 عارفة يعنى ايه


اميرة : مش هو ده الرغيف اللى هيموتنى يا مروان


مروان : واحد زى اتنين انتى ما بتسمعيش الكلام ليه من اول مرة..... هتموتي لو سمعتى الكلام


اميره : انت بتزعق كدا ليه انا حره بنفسي


مروان : لا مش حرة


اميره : بنرفزه وغضب ..لا حرة وانا عارفة ايه اللى هيفيدني وايه لا ، انت فاهم وبعدين ايه خوفك الزيادة ده ما طول عمري باكل أكل الشارع اشمعنا دلوقتي ولا عشان خاطر البيبى. اوعى كدا


تتركه وتخرج خارج الغرفة يذهب مروان خلفها وهو يتحدث


مروان : بضيق رايحة فين احنا لسه بنتكلم


اميره : مش هتكلم وبراحتى وهعمل اللي انا عايزاه انا حرة


تتركه وتدخل الحمام وتغلق الباب بقوة وتقف اميرة امام المرايه وتتحدث كان مروان يسمعها من الخارج ويضحك


اميرة : بضيق وغضب كل حاجه تحكمات تحكمات تاكلي ايه متكليش ايه... رايحه فين تلبسي ايه ما تلبسيش ايه

فاضل يقولى تدخلى الحمام امتى ويدينى مواعيد دخوله تخلع البلوزه التى ترتديها وترميها بضيق على الارض ماشى يا مروان ماشي. والله لأنيمك على الكنبه يومين. لا كنبة ايه. ده والله ماهتنام بالأوضه كلها عشان تبقى تتعصب عليا حلو. وتقعد تبصلي بصات عادل ادهم. وتنفرلي بعروقك يا دك


يفتح مروان الباب عليها

تنظر له اميرة برفعة حاجب يغلق الباب خلفه ويتحدث وهو يقترب منها


مروان : بمزح على فكره سمعتك


أميره : كويس وفرت عليا اعيد الكلام. عايز ايه


مروان : بعشق وحنان ..على فكرة الدكتور قالك بلاش تتعصبي كدا ولا تتوتري كدا. مظبوط يقترب اكثر بعدين انتى تهمينى اكتر من البيبى


اميره : واضح اوى طول عمرى باكل الاكل ده ومابتتعصبش


مروان : وانتى طول عمرك بتاكلى الاكل ده من غير متقفلى بيبان على نفسك وتمثلي وتكدبي علية


اميره : ما عشان حفظاك وحافظة اللى هتعمله


مروان :.. وهو يقلع ساعته ويخرج هاتفه من جيبه ويضعهم على الرف بعيون مشتاقة... يبقى انا معملتش حاجة مش متوقعاها انتي عارفه انى هتعصب وهزعل عشان خايف عليكي ياقلب مارووو


أميرة بدلع : برضو زعلانة


مروان : يقوم بخلع تيشيرته طب انا اسف


أميرة : انت شايف ان ده مكان ينفع للمناقشة والأسف


مروان : هو يعض بشفايفه بنظرات كلها عشق وشغف

ده أحسن مكان للتأسف يقترب منها أكثر وأكثر ثم يفتح حنفية الدوش ....وووو


♥️ _____ليلةعادل _____♥️


شقة شهاب 8 م


يجلس شهاب براسبشن يبدو عليه الضيق والغضب وكان ينتظر شخص ما.... بعد قليل يرن جرس الباب يقوم يفتح يجد شهد دون تحدث ينظر لها شاور بايده ان تدخل...

تدخل شهد وتغلق الباب يقفان في منتصف الراسبشن


شهاب : تاخدى كام يا شهد وتحلي عن سمايا 100/200


شهد : ايه اللى بتقوله ده ولا كنوز الدنيا تخلينى أبيع شرفي


شهاب : بضحكة عالية وبسخرية ... ايه سمعيني كدا كنوز الدنيا متخلكيش تبيعي شرفك , ده انتى بعيتيه بكلمتين


شهد : انت خدعتني


شهاب : انتي اللى شكلك مابتتفرجيش على أفلام كتير , دي كل الأفلام كدا , الولد يضحك على البت باسم الحب , بعد ما يقضي معها شوية بيسبها , قصة قديمة ومعروفة اتهرست لحد ماتحفظت , انا بقى نزلك بابشن جديد , هجبلك الدكتور اللى هينزلك اللي في بطنك , كمان يرجعك زى ما كنتي ,وهديكي فلوس ,غير كدا متحلميش , انا مش خسران حاجة يا ماما , انتى اللي خسرانة , فكري كويس ,وابعدى اميرة عن الموضوع ,عشان ولا أميرة ولا غيرها ممكن يخلونى اتجوزك ماشي يا قطة , اه صح انا غيرت كالون الشقة سلام


♥️ _____ليلةعادل _____♥️


مستشفى د / خالد 1م


مكتب خالد


يجلس خالد على الكرسي الامامى للمكتب يبدو عليه الضيق والانزعاج والتوتر يخبط صوابع ايديه ببعضهم ثم يرجع ظهره للخلف يبدو عليه انه يتذكر شيء يطرق الباب ثم تدخل الممرضة


خالد : بغضب انا مش قولت مش عايز حد يدخل عليا


الممرضة : يادكتور.. دكتور فايز


قبل ان تكمل كلامها


خالد : يقف وبغضب وضيق .. اطلعي بره مش عايز اشوف حد بره


تخرج الممرضه بسرعه وتقفل الباب خلفها يقبض على يدها ويحدف كل شى على المكتب ثم يقع على الكرسي ويجلس بانهياار أصبح غير قادر على الصمود فكل شيء أصبح يتلاشى من أمامه ...لقد فقد السيطرة على كل شيء....

لكن ماذا سيفعل خالد ولماذا هو بهذا الكم من الغضب ؟


سياره أميرة 2م


تجلس اميرة بسيارتها الجديده` وتقوم بالاتصال بنور


اميره : نور بقولك انا هقفل تليفوني لو مروان كلمك قوليلو اني معاكي لو قالك فين هاتى اكلمها قوليلو فى الحمام..او أى حاجة


نور : انتي رايحة فين


اميره : بعدين ماشي ظبطي الدنيا


نور : ماشى متتأخريش بس لما تروحي عرفيني وعرفيني الحوار سلام


تنظر اميرة بجانبها كان أدهم بجوارها


أدهم : من رأيي تصبرو شوية هاتي الورقه اللي معها انا هاعرف اتعامل معه انا سبق وتعاملت مع أشكال زبالة كدا كتير


أميرة : حاضر


ادهم : وبلاش حوار نزول الطفل ده , مش عشان نصلح غلطة نقع بغلطه أكبر


اميره : هى خلاص مصممة تنزل البيبي , بعدين المجتمع مش هيرحمها ,هيفضل الطفل ده بنظرهم ابن حرام , انت بس روح واعمل زى ما اتفقنا


ادهم : هتروحي معها


اميره : والله خايفة اروح ربنا يعاقبنى انا نفسى اخلف اوي مروان خوفنى عشان كدا مقولتلهوش


ادهم : متخفييش هبلغك بأي جديد


اميره : شكرا يا ادهم


ادهم : ده شغلي انا مش معتبرها موضوع شخصي لكن لحد ما اجيبه من قفاه هتعامل معه بشكل ودي


اميره : انا فهمه انه شغلك بس انا بشكرك على كل حاجة بتعملها معايا وقوفك جنبي وفى ظهري حقيقي بيسعدني ، حقيقى يا ادهم انت مكسب كبير ليا ....انا محظوظة جدا انك فى حياتي أخ وصديق من أول لحظة شفتك فيها وانت جدع معايا مع اني مكنتش جدعة معاك


أدهم : اميرة انا بفرح اوي لما بتكلمينى متتصوريش سعادتي بتكون ايه لما تتصلي بيا وتقوليلي أدهم معلش بقى معرفش ظابط غيرك محتاجك بخدمة ، او لما بشوفك صدفة قلبى بيطير من الفرحة وانتي بتحكيلى كل اللى بقلبك من غير خوف ولا تردد كإنى مرايتك ، حاجات حتى نور متعرفهاش كإنى نوت بوك بتفضفضي بيها كل شيء ،انا هطلب منك طلب شكرك ليا عايزه ,بانك تفضلي كدا معايا أرجوكى متحرمنيش من ده


اميرة : بصراحه مقدرش أحرمك انا بحب وجودك بحياتى انت صديق واخ غالي اوي عليا عمري مهنسالك كل حاجه عملتها عشاني


ادهم : انتي كمان انسانه غالية اوي اوي عندي


اميرة : طب ماشي بقى بلغني باللي هتوصله


ادهم : حاضر


اميره : خد بالك من نفسك


ادهم : متقلقيش عليا


♥️ _____ليلةعادل _____♥️


احد الكافيهات 5م


يجلس خالد على احدى الترابيزات يبدو عليه الضيق ويبدو عليه انه ينتظر شخص ما بعد قليل يدخل عليه مروان


مروان : مساء الخير


خالد : اقعد


يجلس مروان ينظر لخالد بصمت واستغراب


خالد : طبعا مش مصدق


مروان : باستغراب .. مش مصدق ايه


خالد : انى كلمتك وطلبت تقابلنى


مروان : يعنى مش بالظبط


خالد : هتتكلم معايا باحترام ولا هتبقى قليل الادب انت كمان


مروان : انا كمان !!


خالد : من غير كلام كتير انا عايز منك حاجة


مروان : مني انا


خالد : انت الوحيد اللى هتقدر ترجعلي بنتي لحضني زي الأول لأنها مابتحبش حد قدك ولا بتسمع كلام حد غيرك


مروان :ودى تمثيلية جديدة


خالد : لا , انا فكرت كويس وراجعت نفسي لقتني غلطت , بنبره ندم .. لما بصيت بوش اميره آخر فترة , لقيت على وشها حزن وكسرة وهم كبير عمرى مشفته , كانها عندها 100 سنه , برغم جوازها منك وقربك منها واللى بتعمله معها , لكن بعدها عني وفراقها عنى.... قربك معوضهوش,,,, طلعت فاهم غلط


مروان : احب اوضحلك نقطة بسيطه فايته منك , مش بعدك عنها اللى وصلها للحالة اللي هي فيها , لانها مش بعيدة عنكم, لكن اللى عملته من تهديدك ليها واستغلالك لضعفها خلاها كدا , اميره ماتصورتش للحظه انك ممكن تضغط عليها بالشكل المهين ده ...انت كسرتها باكتر حاجة تكسر الست وهى الامان كسرتها بأمانها ...فى الهاله اللي عيشاها


خالد : يمكن حسبتها غلط غضبى عمانى لكن انا مكنتش هعمل كدا فيها مجرد تهديد عشان تسيبك ومتبعدش عننا


مروان : حتى لو مجرد تهديد محدش عاقل يهدد بنته كدا , ولا يعمل عمايلك اللى مالهاش سبب ولو حتى ليها سبب مينفعش , يعنى حتى لو كنت راجل بتاع ستات معندوش اخلاق بيستغلها فانت بتعمل كدا خوف عليها من الرجل الشرير اللى متجوزاه , برضو مينفعش تعمل اللى عملته


خالد : كنت غيران منك ومازلت غيران منك , غيران من حبها ليك , وقربها منك وثقتها العمياء فيك للدرجه دي , غيران انك بتقرب من بنتى غيران لاني عارف لو اتقارنا بيك هتختارك انت ...حتى لو اختارتنا فى الصور زى ما عملت قبل كدا بتعيش معانا وقلبها وعقلها معاك جسد من غير روح... اه اخترتنا لكن هى فى الحقيقة اختارتك انت ، انا مش فاهم فيك ايه يخليها تحبك كدا


مروان : متحاول تقرب مني وتعرف بتحبنى ليه كدا , ما يمكن استاهل حبها وضعفها , قرب انت مني ومن حياتنا وشوف حجم حبى ليها وقارن هل استاهل ولا لا ، انت حكمت عليا من غير متعرفنى كفايه ,,, انا كمان بحبها اضعاف ما بتحبني


خالد : انت بتحب اميرة أضعاف ما بتحبك


مروان : امال ايه اللى خلى نور تغير رأيها فيا... بلاش نور ايه اللى مخلي ماما فريده بتحبني كدا , وتخلينى اقولها ماما ومطلبتش ده ولا من ادهم ولا من عماد , مع انها بتحبهم جدا , و متقوليش لانك يتيم طلبت ده منك , انا برضو بفهم , لكن هي بتحبنى لانها شايفة حبي لبنتها قد ايه , وقد ايه اميرة سعيدة معايا ,لكن انت محاولتش تعرفني وتشوف الصورة صح . كملت بطريقك ومحاولاتك بتخريب حياة اميرة لحد موصلتها للي هى فيه وضيعتها وضعيت نفسك معها


خالد : وادينى جاى وبطلب منك تساعدنى ارجع بنتى تانى


مروان : و ليه انا بالأخص برغم كرهك اللي لسه مازال بعينيك


خالد : لان أميرة بتحبك وبتثق فيك ...كلمها انا متأكد انك الوحيد اللى هتقدر ترجع اميرة ليا ولانى مضطر أحط ايدى بايدك


مروان : مش انا لوحدي هقدر , انت كمان لازم تتكلم معها وتعتذر منها , مافيش حد كبير على الاعتذار , لازم اميرة تحس ان من جواك ندمان و عايز تكفر عن ذنوبك


خالد : انت مش مصدق


مروان : مش مهم انا , المهم اميرة اللي تصدق


خالد : يعنى الموضوع هيتحل بكلمتين


مروان : الأهم من الكلمتين اثباتك بالأفعال انك اتغيرت


خالد : بس انا لسه بكرهك مش هعرف أحبك... اوقات كتير مش هقدر اسيطر على غضبى منك


مروان : عارف


خالد : والحل


مروان : حاول تمثل زي ما كنت بتمثل اول جوازنا خليك فى الوتر الأولانى كان لطيف.. وانا هساعدك انك تمثل دورك باتقان وتركيز وعلى أكمل وجه


خالد : وبعد ما أميرة تصلحنى وننسى اللى فات


مروان : خلاص كدا اعتقد المسرحية لازم تنتهى


خالد : بس مش معنى انى هاجي على نفسي وأتقبلك عشان خاطر بنتى يبقى ده معنى انى ممكن احبك ، حتى لو بقى بينكم اطفال ، يعنى لازم تعرف لحد اخر لحظه انا بكرهك


مروان : عارف ،و معتقدش انى انا كمان هحبك فى يوم , لكن هعرف اتعامل معاك بردو عشان خاطر عيون اميرة... عشان بس تبقى سعيدة وتعيش حياة طبيعية زوج وأولاد واخوات وجد وجدة ، الصوره الطبيعية الجميلة اللى حلمت بيها واتمنتها, بأتمنى تبقى راجع ندمان بجد مش جاى لهدف اخر


خالد : والدكتور مروان عزت اكبر محلل النفسي بالشرق الاوسط , ومن اهم عشر محللين بعالم رأيه ايه


مروان : مصدقك واضح انك فعلا راجع ندمان


خالد : هنعمل ايه ، انت عارف اميره عنيدة ازاي


مروان : اميره عنيده مع أى حد الا حضرتك وماما فريدة, قابلها وكلمها صدقني المقابلة دي هتفرق من غير اتفاقيات , قول اللى بقلبك ، انت مش محتاج مني اقولك تعمل ايه , انت محتاج ترجع ليها الأب الحنون الحماية و الأمان والسند , الأب اللي ياما افتخرت بيه قصادي زمان , متتصورش كانت فرحانة اوى ان ربنا كتبلها انها تبقى بنتك ، كانت بتفضل تتكلم عليك وهى سعيدة وفخوره انك ابوها , كون معها اب مش اكتر


❤️_______ليلة عادل_________❤️


فيلا مروان واميرة 11 م


تدخل اميره الفيلا وهى تسند شهد ثم تصعد بها الى السلام وتدخلها احدى الغرف تقوم اميرة بمساعدة شهد بالجلوس على السرير ثم تساعدها لتبديل ملابسها


اميره : هروح اعملك عشا


شهد : هنام مش قادرة


اميره : انتي نزفتي كتير لازم تعوضي


شهد : مش قادرة عشان خاطري.... هتقولى لمروان ايه


اميره : ان اعصابك تعبانة


شهد : طب وتعبى ده


اميره : جالك تعب البنات بعدين مارو ما بيركزش اوي كدا غير معايا طبعا , يلا نامي وارتاحي يا حبيبتى الف سلامة عليكي

تقبلها من رأسها وتساعدها لتنام على السرير ثم تخرج للخارج


غرفة نوم اميرة ومروان


تدخل اميرة الغرفة وهى مظلمة ببطء ثم تتجه الى الدولاب تقوم بفتحه ببطء شديد تحاول ان لا تخرج صوت ثم تاخذ ملابس بيجاما ثم تقفل باب الدولاب وفجأة تجد مروان امامها


اميره بفزع شديد .. تاخذ نفس يالهوى ايه ده فى كدا بالدنيا حرام عليك قطعت خلفي اكتر ما هو مقطوع يا شيخ


مروان : ههههههههههه سلامتك يا بيبي


تفتح اميرة النور


اميره : عيل سئيل اقسم بالله


مروان : بابتسامه يحاوط يديه حولين خصرها اتاخرتي ليه الساعه 11


اميرة : اسفه جدا بس كنت مع نور وشهد بنحاول نخرجها من الاكتئاب


مروان : اكتئاب ؟


اميرة : هو انا قولت اكتئاب


مروان : اممم


اميره : قصدي زعلها أصلها عاملة مشكلة كبيرة مع بباها ومامتها بسبب تاخير جوازها وكدا , اعصابها تعبانة معرفش كل اصحابى فجأه اصابتهم اللعنة ههه


مروان : وهى عامله ايه دلوقت


اميرة : بمزح تغنى ..ومين هون عليها الوقت ههههههههههههه


مروان : ههههههههههههههههه عسل اتكلمي جد


اميرة : كويسة , هى جوة على فكرة ,عازمتها يومين كدا تريح أعصابها , اوعى تكون اضايقت


مروان : تؤ هضايق ليه ده بيتك وانتي حرة تدخلي فيه اللي انتى عايزاه... يقبلها من خدها


اميرة: تحاوط يديها على رقبته بابتسامه ربنا يخليك لية اتعشيت ??


مروان : امممممم يعنى ممكن اكل تاني


اميره : يا خاين وانا ماما كلمتني تعزمني مارضتش اروح عشان خاطر عيونك العسليا دي


مروان : منا قولتلك هاكل تاني معاكي


اميره : ماشى هغير هدومي وهاخد شوربسرعة بسرعة وانت خللي طمطم تجيب العشا هنا ..ممكن.. تقبله من خده


مروان : يقبلها من خدها قبلة طويلة ممكن


اميرة : بدلع الله.... وحدة كمان وحدة كمان


يقبلها مروان من خدها مرة اخرى تنظر اميرة له وتبتسم ثم تتركه وتدخل الحمام وبعد مرور وقت ليس بكثير تخرج اميرة من الحمام وهى تلف فوطه حولين جسدها وشعرها المبلل وقطرات الماء التى تنزل على رقبتها تخرج وتقوم بتنشيف شعرها تجد مروان يتمدد على السرير تقف امام المرايه وتتحدث


اميرة : طمطم جابت العشا


يقترب مروان منها وهى يبتسم يعض على شفايفه ثم يضمها من الخلف


مروان : اممم وقاعد مستنيكي على نار يشم شعرها اممم ايه الريحه الحلوة دي


اميره :اكيد شامبو بتسأل اسئلة غير منطقية


مروان : والله يزغزغها من بطنها وهو معانقها والله حتى فى الأوقات دي لمضه


اميرة : وهى تتمايل ده اجمل وقت للماضه


يقبلها مروان من رقبتها قبله طويله ثم يسند راسه على كتفها ينظر لها بالمرايه


مروان : انتى عارفه انى بحبك ولا لا


اميره : لا


مروان : طب انا بحبك


اميره : بس


مروان : وبموت فيكي


تلتفت اميرة له وتنظر بحب وشوق ثم تقف على قدمه وتحاوط ذراعيها على رقبته ويحاوط مروان ذراعيه على خصرها وتتحدث


اميره : وانا بعشقك بعشق كل تفاصيلك ضحكتك صوتك كلامك ضمتك حضنك كل حاجه بعشقها


تقبله من خده يقربها مروان من صدره ويتلامس اجسادهم ببعضها ثم يمد مروان يده من خلف اميرة ويأخذ الفرشه من على التسريحه ويمشى بها وهى على قدمه ويسير بظهر وهما يبتسمان لبعضهما يصلا الى السرير يجلس مروان على السرير و تجلس اميرة امامه ومروان خلفها ويقوم بتصفيف شعرها ثم تتحدث اميرة وهو يصفف شعرها


اميره : خد بالك انت الايام الجاية هتدلعنى اوي اوي

دلع كتير فاهم


مروان : اثناء قيامه بتصفيف شعرها ..انتى تؤمرينى يا اميرة هانم


اميرة : اه يعنى جرعه الدلع تزودها يعنى انت تدلعنى بس انسى عادل ادهم خليك فى عمر الشريف حماقى تاموره

ظافر العابدين حتى انت شبهه كدا


مروان : يضع الفرشه على السرير ويقوم بعمل لها ضفيره ..عيوني يا عيوني امرك يا ست ميرو انتى عليكي تؤمرى وانا عليا انفذ , بعدين مين الناس دي

انتي خليكي في مروان... مارو الدك ...حبيبك... يقبلها من رقبتها و اثناء تقبيله لها يقول روحك وعمرك وحياتك ولا ايه


تنظر اميرة له بابتسامه


اميره : ولا ايه ههههههه بطل بقى يلا أكلني تعدل نفسها ترفع قدمها من الارض تجلس امامه يلا اكلني ايدي مش هتتمد على حاجه دلعنى يلا يا بتاع امرك يا ميرو هانم


مروان : حاضر ياخذ الصينية من الكومودينه ياخذ السندوتش يطعمها بايده


اميرة : حلو اوي ممكن بوق عصير أبلع


مروان : بابتسامة حاضر يا هانم


اميره : بص انا عارفه ان هدفع الثمن فلازم اخد راحتي بقى


مروان : هههههههههههه يلا اشربي يا شقية


اميرة : تشرب قليلا .. اه صح مارو بكره احنا معزومين على الغدا عند كيمو


مروان : كريم عزمنا انا وانتي على الغدا


اميره : اه وياسمين هتيجى


مروان : كويس عمر وحشني اوي يضع ايده على بطنها عقبال متجبلنا زياد يا أم زيااد بقى نلعب بيه براحتنا بدل شغل الشحاته ده


اميره : يارب يا روحي اكلني اكلني


مروان : افتحى بوقك يطعمها انتى مش هتلبسى هتنامى كدا


اميره : اكيد هلبس بعد ما آكل , اصلا مش عارفه حاسه فى هوه , ذاد عن اول ماطلعت من الحمام , تنظر لنفسها بتساع عينيها.... تنظر لمروان ..هى واقعه من بدري...

يشاور مروان برأسه اه


اميره : ينهار اسود اوعى تشد الغطاء تغطى نفسها على فكرة بقى انت بقيت رخم اوي وقليل الادب كمان


مروان : هههههههههههههههههههههههههه مجنونه


اميره : بتضحك ليه


مروان : اصل بصراحه عمرى ما شفت واحده بتتكسف من جوزها كدا , طب زمان موافقك , اول جوزنا تمام , لسه ماخدتيش عليا , لكن دلوقت مينفعش ده احنا بنجيب زياد دلوقت , وبعد اللى حصل من اسبوع مينفعش خالص كسوف صح ولا ايه


اميره : بخجل شديد .. مروان بطل بقى والله هزعل


مروان : لالالا اسف انا مقدرش على زعلك يا اميرة قلبى بحبك يا مجنونه يضمها اليه


اميره : هروح البس غمض عينيك


مروان : أهو يغمض عين وعين لا


اميره : مروان بطل


مروان : منا مغمض اهو كدة طيب


اميرة : بايخ هروح البس فى زاروره بتعتى


مروان : روحى


تنزل تحت الغطا تلف الفوطه على نفسها ينظر مروان لها


مروان بتعملى ايه


اميره : كنت بلف الفوطه


تقوم اميرة وتقف بجانب الدولاب وتفتح درفه وتقف خلفها وتلبس


مروان : ميرو احنا ازاى هنروح نتغدى عند كريم وشهد هنا


تخرج اميرة من خلف الدرفه بعد ان ارتدت ملابس داخليه وجاكيت البيجاما فقط


اميرة : ايوه صح وقعت من دماغي خلاص هكلمه


تجلس اميرة على قدم مروان وتقوم بالاتصال بكريم لكن اثناء تحدثها كان مروان يقوم بتقبيلها بايدها ثم خدها ثم رقبتها


اميره : بس ههههههههه بس ايه ياكيمو صحيتك لاههههههههههه بس مش انت يا كريم المهم بقى بكره مش هاعرف اجي تعالو انتم اصل شهد ههههه بايته عندى مش هينفع اسيبها بضحك على الفيلم هههه تبعد الهاتف بعيد تنظر لمروان الذى يقوم بتقبيلها وزغزغتها بس بطل بقى ماشي يا كيمو بتقول ايه بجد شغال على ايه ماشى هتفرج عليه باي تغلق الهاتف و تنظر له ايه بقى الجنان ده


مروان : جنان يقوم بعضها بدلع من رقبتها


اميره : بس بطل اوعى


مروان : تؤ


اميره : هات الريموت ريبنزل شغال اوعى تنزع ايده التي تحاوط خصرها بشدة لتجلب الريموت من كومودينه تفتح الشاشة ثم تتمدد على السرير يتمدد مروان بجانبها تنام يحاوط ذراعيه حول رقبة اميرة...تضع اميرة رأسهاعلى صدره تشاهد التلفزيون


مروان : حبيبى


اميره : اممم


مروان : ما تعزمي بكره دكتور خالد


اميره : باستغراب بابا


مروان : اه مش انتى عزمه كريم ومراته وياسمين وجوزها نعزم كمان دكتور خالد وماما فريده العائله كلها


اميره : هى طبعا حاجة حلوة بس كنت حبه نبقى احنا بس


مروان : لا أنا حابب نبقى عائلة كاملة نقضي يوم عائلي سعيد انا بصراحه حابب علاقتي بدكتور خالد تبقى احسن هحاول اثبت ليه انى استاهل انى ابقى زوج اميرة خالد


اميرة : ياريت انا نفسى والله نبقى عائله طبيعيه بس انت شايف بابا حتى الفتره اللى كنا قاعدين هناك كنت بلاحظ نظرات بابا ليك والله كنت مضايقه عشانك بس مش عارفه اعمل ايه


مروان : لا الغلط عندي انا المفروض كنت بدأت اخد خطوه انى اعزمه على الغدا نسافر اعمل المستحيل عشان أغيرله وجهة نظره اللى واخدها عني


اميره : وجهة نظر ايه بابا بيكرهك لله فى لله بس انا معاك ناخد احنا الخطوة هنخسر ايه يعني خلاص مابقاش في حاجه ممكن اخسرها


مروان : يقبلها من ايدها مافيش خساره فى مكسب قوليلي الحج بيبقى صاحي دلوقت


اميره : مش عارفه على حسب هكلمه وأجرب


مروان : انا اللى هكلمه استني ياخذ مروان الهاتف من مع على الكومودينه يقوم بالاتصال بخالد


خالد : خير


مروان : ازيك يا دكتور اسف بكلمك متأخر بس انا كنت حابب حضرتك تشرفني بكرة على الغدا حضرتك ومدام فريدة اتمنى ان حضرتك تقبل كريم وياسمين جايين


خالد : اممم مفهوم عجبتني هاجي


مروان : في انتظارك مع السلامة


اميره : قالك ايه


مروان : هييجى


اميرة : اممممم ماشي


مروان : مالك ليه مش حابه وجوده


اميره : لا طبعا بس بزعل لما بيضايقك


مروان : مش بتضايق


اميره : بجد


مروان : وحياتك عندى ما بتضايق من طريقته معايا , انا نفسي بس نبقى كلنا كويسين نعيش حياة طبيعيه وتبقي مبسوطة من هنا يضع ايده عند قلبها


اميره : انا سعيدة من هنا عشاان انت معايا وجنبى تقبله من كفه والله بحبك


مروان : هي الساعة بقت كام


اميره : 1


مروان : ده احنا اتاخرنا اوي


اميره : اتأخرنا اوي عن ايه


مروان : الكورس و الحصص اليومية اللي الدكتورة قالت عليها نسيتى ولا ايه


اميره : لا ده أنا كنت فاكرة النهارده اجازه


مروان : مافيش اجازات لحد ما ييجى زياد يقترب منها اكثر ووو


❤️_______ليلة عادل_________❤️


شقه أدهم وحنين 1


تجلس حنين فى الراسبشن تتحدث مع شخص عدما يخرج ادهم غرفة النوم تقوم بإنهاء المكالمة بسرعة يجلس ادهم بجوارها


ادهم : كنتي بتكلمي مين يا حبيبى


حنين : وعد


ادهم : تمام يلا شغلي الفيلم


حنين : حاضر ادهم ممكن بكره اروح لوعد


ادهم : ماشى هتتأخري


حنين : تؤ قبل الغدا هبقى هنا


ادهم :المهم انك متتاخرش عليا


حنين : مستحيل أتاخر عليك


❤️_______ليلة عادل_________❤️


فيلا مروان واميرة 10ص


غرفه شهد


تقف شهد فى البلكونه يبدو على ملامح وجهها الارهاق والحزن بعد قليل يطرق الباب تدخل اميرة ومعها صينية الفطار


اميره : شهوده تعالي


تلتفت شهد لها وتبتسم


شهد : صباح الخير انتي اللي جيبالى الفطار بنفسك


اميره : ومجبهوش ليه انتي اختي تفطري عندك ولا هنا


شهد : تعالي هنا الجو حلو المنظر من عندك جميل والهوا نقي


تدخل اميرة وتضع الصينية على الترابيزه


اميرة : ان شاء الله ربنا يكرمك وتجيبي فيلا بمكان احسن من ده اقعدى افطرى انتى نزفتي كتير


تجلس شهد وتاخذ قطعه تست بجبنه وتبدأ بتناولها


اميرة : احسن النهارده


شهد : الحمد الله انا شويه وهمشى


اميره : ايه العبط ده انتي هتقعدى لحد متبقى فله شمعه منورة وترجعي انثى الهاسكى تانى ههههههههه


شهد : مش عايزه اضايقك


اميرة : مضيقانى بايه الفيلا كبيرة اوي ده انا عايزاكى كل يوم تنامي بأوضه بدل العفاريت اللى بيناموا فيهم ههههههههههه اضحكي بقى اعملك ايه عشان اضحكك


شهد : بدموع وكسره ..احساس صعب انك بايديكي تقتلى حتة منك ضناكى , انك مش قادرة تصرخى وتقولى لا , بايديكى وانت بكامل عقلك بتختاري تقتليه , ان كل حاجه حلمتى بيها فجأة تتهد ,انا مشكلتي اني غلطت لما حلمت حلم كبير... اكبر مني وبصيت فوق اوي وانت تحت فى القاع انا كان نفسى اخرج من العالم اللى انا جايه منه من القلعه لكن واضح ان هفضل طول عمري كدا


اميرة : شهد مش عيب انك تحلمى تتجوزى حد أفضل منك اجتماعيا وثقافيا لكن الغلط انك بين كل الناس اخترتى شهاب .. شهاب من البداية كان واضح انه بتاع ستات ما ينفعش ولا ليكي ولا لغيرك


شهد : كنت فاكرة اني ممكن اغيره حبيته وصدقته ووثقت فيه لما قالي ساعدينى اتغير انا عايزك بس مش عارف


اميرة : ده درس وتعلمنا منه


شهد : درس كان قاسى اوي


يطرق الباب


اميرة : اتفضل


يدخل مروان


مروان : صباح الخير


يقترب منهم يقف بجانبهم


اميرة : صحيت امتى


مروان : من شويه عاملة ايه يا شهد


شهد : الحمد الله وحضرتك


مروان : الحمد الله ممكن اخد منك مراتي خمس دقايق ورجعهالك تاني


شهد : طبعا


تقف اميرة يمسك مروان ايدها وتخرج معه ويدخلان غرفتهما


غرفه نوم مروان واميره


اميرة : فى ايه


مروان : متنسيش نفسك مع شهد عشان تشوفى هتعملى ايه بالعزومه


اميره : انا قولت لفاطمه تعمل ايه وكلمت عزه وماجده ييجوا النهارده زمانهم على وصول


مروان : تمام انا عندى محاضرة كمان ساعه هلبس وأنزل ماشي


اميرة : متتاخرش عن اربعة عشان ييجوا تكون هنا


مروان : حاضر


- سيارة حنين 10 ص


تجلس حنين بسيارتها تتحدث فى هاتفها


حنين : تمام زى متفقنا انا ساعة وهوصل مش عايزة اتأخر عشان ادهم, اوكا سلام


ياترى حنين بتكلم مين ومخبيه ايه ؟


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

استوووووووب


الى اللقاء في الحلقه القادمه من روايه الأعمى2


اتمنى ان الحلقه تكون عجبتكم


اكتبلولى رأيكم فيها


         الفصل الثالث والاربعون من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات