رواية الم الحب
الفصل السادس عشر 16
بقلم ابراهيم
كانا يتمايلان علي صوت الموسيفي الهادئ كان يحتضنها بعشق كانه يخاف ابتعادها اما هي فتشعر بالسعاده بل واكثر من ذلك لم تتمني ابدا مثل هذه المفاجاه كانت تعتبر اقصي احلامها تقسم بان قلبها كان سيتوقف من السعاده
اسر وهو يحتضن مير بشده... بحبك اووي يا ميرا
ميرا بحب.. وميرا بتعشقك يا اسر
ابتعد اسر عنها ونظر لبحور عينبها بعشق ثم اقترب منها وقبل جبينها قبله اودع فيها كل مشاعره
اسر.. مبسوطه
ميرا.. فوق ما تتخيل
اسر.. ربنا يقدرني واسعدك يا ملاكي
نظرت ميرا له بعشق تقسم بانها تريد الارتماء في حضنه ولكنها تخجل ولكن اسر كانه قرا افكارها فاحتضنها بقوه وبادلته ميرا العناق بكل ما تحمله من مشاعر
كان اسر غارق في بحور عشق ميرا عطرها يجعله يشعر بانه يحلق في السماء ولكنه انتبه علي صوت ميرا الهادئ.. يلا نمشي عشان هنتاخر كده احم انت ناسي ان بكره الخطوبه
ابتسم اسر لها وامسك يديها وقبلها بحب وقال.. اكيد دا احلي يوم في حياتي
ميرا.. مكنتش اتوقع انك هتحبني كده
اسر بعشق.. قصدك اعشقك انا اتعديت الحب معرفش عملتي فيا ايه يا ميرا
ابتسم ميرا بخجل فامسك اسر يديها وذهبو للسياره عائدين للمنزل
قاد اسر السياره وكان ينظر لميرا بحب ويمسك يدها اما ميرا فكانت تجلس بخجل وتحاول سحب يدها من اسر
اسر.. سبيها
ميرا بخجل.. لا سيب ايدي
اسر بحب.. لا
ابتسمت ميرا بخجل ولكي تداري خجلها قامت بتشغيل اغنيه حتي يصلو
*لوحدك حبيبي لوحدك هتفضل في قلبي لوحدك
ومهما بتعمل فيا ومهما الدنيا بتخدك
لوحدك حبيبي لوحدك هتفضل في قلبي لوحدك
ومهما بتعمل فيا ومهما الدنيا بتخدك
معاك وانت غايب عني
معاك وانت زعلان مني
معاك حتي وانت ظالمني ودايما معاك
القلب اللي بيدوبني
والحب اللي هيدوبني
والوقت الي بيعزبني وانا مستنياك
معاك وانت غايب عني
معاك وانت زعلان مني
معاك حتي وانت ظالمني ودايما معاك
القلب اللي بيدوبني
والحب اللي هيدوبني
والوقت الي بيعزبني وانا مستنياك
اااااة تيرا ريرا را تيرا را ااااااه
نظرت ميرا لاسر بحب وبدات بالغناء مع الاغنيه
عشانك حبيبي عشانك
انا عايشه وبس عشانك
دي متبقاش حياه من غيرك مفيش في الوجود دا مكانك
عشانك حبيبي عشانك
انا عايشه وبس عشانك
دي متبقاش حياه من غيرك مفيش في الوجود دا مكانك
معاك وانت غايب عني
معاك وانت زعلان مني
معاك حتي وانت ظالمني ودايما معاك
القلب اللي بيدوبني
والحب اللي هيدوبني والوقت الي بيعزبني وانا مستنياك
ضغط اسر علي يد ميرا بحنيه كانها يقول لها بان كل حرف من الاغنيه دخل لقلبه
###############
كان الجميع يجلس بانتظار ميرا واسر وانتبهو لدق الباب فذهب رؤي لتفتح فوجدتها جني
جنا.. الحيوانه اختك فين برن عليها مبتردش
رؤي.. هههه اهدي هي مع اسر
جنا.. اوبا من لقا احبابه نسي صحابه هي البت نست ان خطوبتها بكره واني جايه نسهر سوا دي كلبه بجد
ميرا بحنق طفولي.. مين دي اللي كلبه يا جزمه انتي
التفتت كل من جنا ورؤي وجدو اسر وميرا فنظرت رؤي وجدت اسر يمسك يد اختها فنظرت لهم بغموض
جنا.. ما انتي جزمه فينك من الصبح برن مش بتردي
ميرا بخجل.. ها كنت مشغوله
جنا بغمزه.. واضح
اسر.. هههههه يلا ندخل الحيران قربو يشتكو منكم
ضحك الجميع ثم ذهبو للداخل ولكن انتبه اسر لميرا وهي تقول لجنا... هو معتز وافق انك تباتي معايا
نظر اسر لها بغضب عندما نطقت اسم ذلك الشاب فلاحظت ميرا هذا
ميرا بصوت عالي.. معتز خطيبك هااا خطيبها ياناس اللي بيعشقو بعض هااا سمعتو
جنا.. انتي اتهبلتي يختي
ابتسم اسر علي صغيرته ولكنها مازال يشعر بالغيره لا يرد لاحد الاقتراب منها ولكنه انتبه علي صوت سميه الحنون.. انتو جيتو يا ولاد طب يلا عشان تكلو هحط الاكل جاهز
ميرا.. تسم ايدك يا يت الكل انا جوعانه فعلا
امجد.. ايه يا بت مفجوعه
ميرا بثقه.. خليك انت با زرافه في حالك انا سمبتيك وعثل
امجد.. هههههه بس يا اوزعه
جنا بحنق.. متقولش لصحبتي اوزعه
امجد.. امم وانتي مضايقه ليه اه ما انتي اوزعه زيها
نظرو له بغضب وكانو علي وشك الانقضاض عليه
ادم بضحك.. هههههه بس ياض انت متقولش علي بنتي اوزعه
امجد.. علم وينفذ يا سيدي
مراون.. ههههه ربنا يسعدكو يا ولاد
وكان اسر يتابع هزارهم بحنق لا يجب ان تتكلم مع اخيه حته انها له فقط ولكنه سيحاسبها لاحقا
اجتمع الجميع لتناول العشاء
وجلست رؤي بجانب امجد وميرا بجانب اسر
امجد بصوت منخفض..انتي اه اوزعه بس قمر
ابتسمت رؤي بخجل واكملت طعامها بهدوء
اما اسر فكان يزعج ميرا ويمسك يديها وهي تنظر له بحده حتي لا يراهم احد وهو يبتسم عليها
وبعد الانتهاء من العشاء جلست ميرا وجنا ورؤي وسميه ليحضرو للخطوبه وكذلك ادم ومران يتشاورون في بعض الاعمال وامجد يلعب في هاتفه اما اسر فكان ينظر لميرا بحب ولحركاتها العفويه
رفعت ميرا نظرها لاسر فوطدته يتطلع عليها فخجلت بشده وابتسمت له فغمز لها اسر وذهب للمطبخ فنظرت له فوجدته يشير لها ان تاتي ورائه
ميرا بتوتر.. ه هروح اشرب واجي
جنا بغمزه.. بالف هنا يا موزه
فنظرت ميرا لها بخجل ثم ذهب للمطبخ فمجرد دخولها وجدت من يجذبها وحجزها بينه وبين الحائط
ميرا بتوتر.. ا اسر حد.يدخل
اسر.. وحشتيني
ميرا بخجل.. اسر ابعد
اسر.. تؤ تؤ مبسوط كده
ميرا.. اس لم تكمل كلامها حتي انتبهت علي صوت رؤي.. احم انا اسقه كنت عوزه اشرب
دفعت ميرا اسر بسرعه ووقفت بارتباك وقال.. احم انا انا هروح لبابا وذهب مسرعه
كاد اسر ينفجر بالضحك عليها وعلي جنونها وظل مكانه يبتسم اما رؤي فاتجهت لثلاجه واخرجت مياه ونظرها علي اسر وضحكته
صعد الجميع لغرفتهم عند الفتيات كانو يجلسون علي فراش واحد ويتحدثون
جنا.. ها قولي بقي كنتو فين
ميرا بخجل.. وانتي مالك
جنا.. اخلصي يا بت لاخنقك
حكت ميرا كل شي. لجنا تحت نظرات رؤي الغامضه ونظرات جنا السعيده لصديقتها
جنا.. اوبا ما الواد طلع رومانسي وعثل اهو
ميرا وهو تضربها في كتفها.. بس يا بت
جنا.. ايوه بقي بتغيري يا بطه
ابتسمت ميرا لها ونظرت لاختها فوجدتها شارده
ميرا... رؤي
رؤي.. ها ايوه
ميرا.. حساكي مش معانا حالص
رؤي.. لا ابدا معاكم اهو المهم هتلبسي ايه بكره مشترتيش فستان
ميرا.. يالهوي تصدقي صح الفستان
جنا.. اهدي ياما اتصلي علي اسر وقوليله وان كان كده نشتري الصبح قبل ما نروح الفندق
ميرا.. لا اتحرج
التقتت جنا هاتف ميرا ورنت علي اسر وقالت..خدي يا بت
امسكت ميرا الهاتف بخجل وقالت.. الو
اسر.. احلي الو سمعتها في الدنيا
احمر وجه ميرا من شده الخجل فلكزتها جنا حتي تكمل الكلام
ميرا.. انا مشترتش فستان للخطوبه نسينا
اسر بحب.. فستانك هوصلك في الفندق هناك يا ملاكي انا موصي عليه
ميرا بسعاده.. بجد شكرا اووي يا اسر
اسر.. تؤ مش عاوز شكرا عاوز حاجه تانيه
ميرا بخجل.. تصبح علي خير يا عم
اسر بضحكه.. هههه ماشي مسيرك يا ملوخيه تقعي تحت المخرطه
ابتسمت ميرا واغلقت الهاتف ثم احتضنته وتنهدت بحب ولكنها انتبهت علي صوت جنا وهي تقول....تيرا رير رااااا
امسكت ميرا المخده وضربتها
جنا.. اااة بقي كده طيب ثم اكست مده وظلت تضرب فيها وفي رؤي التي انضمت اليهم وظل يمرحون بسعاده ولكنهم انتبهو علي رساله في هاتف ميرا ففتحتها ميرا فوجدت
#نامي يا روح اسر بلاش لعب وراكي يوم طويل#
ابتسمت ميرا بخجل وجاءت جنا من ورائها وقراتها وقال.. ايوه بقي هو دا الكلام
ميرا.. بس يا بت يلا ننام
جنا.. طبعا لازم نسمع كلام الاستاذ اسر
رؤي بحنق.. تصبحو علي خير وذهب لفراشها وكذلك ميرا وبجانبها جنا ونام الجميع بقلوب تحمل السعاده والفرح واخري الحقد والحسد واخري تخطط لتخرب سعادتهم
##################
حل الصباح سريعا واستيقظ الجميع واستعدو للذهاب للفندق الذي سيقام به الخطوبه
عند الفتيات كانت كل فتاه تحضر حقيبتها حتي هتفت ميرا.. يلا اسر بيرن عشان ننزل
جنا.. جاين اهو
وبعد قليل نزلو جميعا وصعدو بسياره اسر ميرا بجانبه وجنا ورؤي بالخلف
اسر وهو يقود.. كل دا اتاخرتو
ميرا.. معلش لما لبسنا وشوفنا عوزين ايه
جنا.. معلش بقي
اسر.. ولا يهمكم ثم اكمل قياده السياره وحل الصمت حت انتبهت ميرا علي اسر يمسك يديها
ميرا .. اسر البنات
اسر بحب.. اعمل ايه وحشاني
ميرا.. ههه طب بس ابعد البنات عيب
كان كل هذا تحت نظرات رؤي التي تشعر بالغضب ولكنها انتبهت علي جنا تقول.. بت يا رؤي
رؤي.. ايوه
جنا.. معلش نسيت اشحن فوني هاتفي تليفونك اتصل علي معتز
رؤي وهي تناولها الهاتف.. اتفضلي
جنا.. شكرا
وقامت جنا بالاتصال علي معتز والتحدث معه واسر يشاكس في ميرا اما رؤي فظلت تنظر من النافذه بشرود
وصل اسر امام الفندق ونزل الجميع وصعدت الفتيات للغرفه المخصصه لهم
جنا وهي ترمي حقيبتها.. يااه الطريق كان طويل
اسر.. شويه والفريق هيوصل ليكم وهيعتنو بيكم اوك والفستان برضو هيوصل كمان دقايق
ميرا.. اوك شكرا يا اسر
اسر.. يلا همشي انا عشان اجهز انا عريس برضو ثم غمز لميرا ورحل
جنا ... يلا بقي ادخلي خدي شور كده لحد.ما الفستان يوصل والمتخصصين بالميكب
ميرا.. اوك وذهبت ميرا
ووضعت جنا هاتفها علي الشاحن ونظرت لريي وجدتها شارده فجلست بجانبها وقالت.. مالك يا رؤي
رؤي.. مفيش مصدعه بس
جنا.. الف سلامه عليكي طب خدتي مسكن
رؤي بابتسامه.. ايةه خدت متخافيش هكون كويسه
قطع حديثهم دق البلب ففتحت جنا فوجدت عامل يسلمها الفستان فاخذته منه ودخلت
رؤي.. مين
جنا.. فستان ميرا وصل
ميرا من الداخل.. محدش يفتحه هشوفه انا الاول هخرج اهو
جنا.. هههههه شوفي البت طب ايه رايك هفتحه
فتحت ميرا البابووخرجت وهي تجفف شعرها وقالت.. بعينك وريني
اخذت الفستان من جنا وقامت بفتح الحقيبه ففتحت عينيها بصدمه من جمال الفستان فكان جميلا بحق
جنا.. واااااو روووعه
رؤي.. فعلا جميل جدا
ميرا بسعاده... دا تحفه عجبني جدا وذهب بسرعه وقامت بارتداءه وظلت تدور حول نفسها بسعاده
جنا.. جميل جدا عليكي
ميرا.. بجد
جنا بحب.. ايوه يا حبيبتي مبروك
قطع حديثهم الباب ففتحت رؤي ودخلت العديد من الفتيات
احدي الفتيات.. احنا المختصات بالميكب
ميرا.. ايةه اهلا بحضرتك
الفتاه.. اهلا بيكي يلا حضرتك عشان تجهزي
وبدا الفتيات للتحضبر لحفله الخطوبه...
############
كان اسر يق امام المراه يعدل من جرافتته فذهب اليه امجد وقام بربطها جيدا واحتضن اخيه بحب اخوي حقيفي
امجد.. مبروك يا اسر
اسر بحب.. الله يلارك فيك عقبالك يا امجد
امجد.. بجد فرحان ليه اووي
كان اسر سيرد ولكنه انتبه علي دخول والده مروان
مروان بحب... ولادي ربنا يفرحكم مبروك يا اسر
ذهب امجد واسر بسرعه واحتضنو والدهم فربط علي كتفهم بحب وقال.. يلا عشان هنتاخر
ادم وهو يدخل.. يلا يا جماعه رؤي اتصلت الينات خلصت
ثم نظر لاسر بحب مبروك يا اسر
اسر.. الله يبارك فيك يا عمي
مروان.. يلا بينا عشان منتاخرش
خرج الجميع من الغرفه ولكن وقف اسر مكانه وذهب لخزانته وفتحها واخرج صوره والدته
اسر بحب.. وحشتيني اووي ياماما كان نفسب تكوني معايا هنا وتشوفي ابنك مبسوط انا بحبها اووي وعندها تذكر ميرا فابتسم بحب وقال.. جايلك يا ملاكي
امجد من الاسفل.. يلا يا اسر
اسر بصوت عالي جاي اهو وذهب ووضع صوره والدته ونزل اليهم وصعد الجميع لسيارتهم واتجهو للفندق
#####
عند الفتيات كانت رؤي وجنا انتهو وكانو بانتزار ميرا فخرجت اليهم ميرا فصفقت جنا وقالت.. موزه ياناس
ميرا بوتر.. بجد حلوه
جنا.. قولي قمر
ميرا.. انا خايفه
جنا.. اهدي يا بت مش مستاهله
قطع حديقهم دخول سميه ونظرت لابنتها بحنان ثم ذهبت واحتضنتها وقالت.. مبروك يا قلبي
ميرا.. الله يبارك فيكي يا ماما ورفعت نظرها وجدت والدها ينظر لها بحب فذهب بسرعه واحتضنته
ادم.. مبروك يا قاب ابوكي
ميرا.. الله يبارك فيك يا بابا
قبلها ادم من جبينهاثم امسك يدها وذهب ليسلمها لاسر وتبعه الجميع
كان اسر يقف في تخر الدرج بانتظار ملاكه فرفع نظره وجدهل تنزل مع والدها هي حقا فاتنه دق قلبه بشده من جمالها يتمني ان يخفيها عن عين الجميع
اما ميرا فكانت تنظر لاسر بخجل شديد حتي وصلت اليه وسلمها والدها اليه وقال.. انا سلمتك حته من قلبي خلي بالك منها
اسر.. في عيني
ابتسم ادم له ثم ذهب ووقف بجانب زوجته اما اسر فنظر لميرا بحب وقال. قمر ياناس انا هخطب قمر
ميرا بخجل.. شكرا
ابتسم لها اسر واخذ بديها وذهب لحلبه الرقص ووضع يده علي خصرها وضمها اليه بحب وظل ينظر لعينيها بعشق وابدت الاغنيه
خدني ليك قرب عليا
سيب اديك تحضن اديا
ضمني خليني اصدق انك انت قصاد عنيا
كنت بحلم بيك يوماتي
حلم غير لون حياتي
نفسي اعيش جنبك يا عمري
اللي باقي من حياتي
عش معايا كل ثانيه
يلا خدني لدنيا تانيه
دنيا غير الدنيا ديا
حنه ابعد من الخيال
لو اديك تلمس اديا
لو عنيك تيجي في عنيا
كنت تعرف ايه اللي بيا حته
من غير سؤال
اااااااااااااااااااه
نظر اسر لميرا وقال.. بحبك ثم حملها ودار بها تحت تصفيق الجميع بسعاده لهم ونظرات رؤي الغامضه
صوت اقدام يقترب من القاعه ببطي شديد ثم دخل صاحب هذه الاقدام للداخل ووجد اسر يحمل ميرا
سوزي بحقد.. فرحتك مش هتكمل يا ابن خدبجه