رواية الأعمى الفصل الثامن والعشرون 28 الجزء الثاني بقلم ليله عادل

رواية الأعمى

الفصل الثامن والعشرون 28 الجزء الثاني 

بقلم ليله عادل


حديقة فيلا مروان وأميرة 12م


اثناء جري أميرة ومروان ورا بعضهم ورشهم على بعض المياه يقتر.ب منها ... خالد تنظر لها اميرة بابتسامة تجرى عليه خالد يشاور بايده اوعى تغرقينى


اميره : ايه المفاجأة دي أنت مش كنت بالجونة

خالد : انا كنت طالع عشان خاطرك

مروان : ازيك يا دكتور خالد

خالد : اه اهلا ينظر لأميرة اطلعى غيرى هدومك عشان متبرديش البسى لبس خروج عشان اخدك نفطر بالمطعم اللى بتحبيه

اميره : ماشي بس المرة دي حضرتك تفطر معانا فاطمة حضرت الفطار

خالد : حاضر

اميره : عن اذنك مش هتأخر

مروان : عن اذنك يا دكتور

خالد : اتفضلوا


غرفة مروان وأميرة


بعد استبدال اميرة و مروان ملابسهم وارتداء ملابس خروج كاجول تقترب اميرة من مروان وتقوم برش برفان له وتبتسم ثم تشب و تقبله من رقبته


مروان : عايزه ايه اخلصى

اميره: هو لازم ادلعك لغرض ما

مروان : انا حافظك امتى بدلعينى حب وامتى بدلعينى عشان عايزة حاجة عايزة ايه قولي

اميرة : ممكن تبقى لطيف مع بابا مهما كلمك وحش وحياتى

مروان : من غير ماتقولى يلف ايده حولين خصرها يقربها له يقبلها من خدها ثم ينظر لها انا مقدرش أتعامل مع بابا مراتى الحلوة وحش حتى لو اتعامل معايا وحش

اميره : طب يلا عشان ما نتأخرش عليه

مروان : يلا


الحديقة


يجلس خالد امام الترابيزة بعد قليل يدخل عليه مروان واميرة وهما يمسكان ايدين بعض تجلس اميرة بجوار مروان على الكنبة


خالد : ماعندكمش شغل النهاردة ولا ايه

اميرة : لا الجمعة والسبت اجازة

خالد :و انت يا مروان اجازة

مروان : اه

خالد: كويس واميرة عاملة معاك ايه اكيد واجعة دماغك بشقاوتها

مروان : بالعكس انا بحب شقاوتها

خالد : هايل

اميره : يلا نفطر

وبالفعل قضى خالد اليوم كله معهم لكن كان خالد يتعامل مع مروان كاغير عادته كان بيتعامل معه بشكل لطيف


المركز د / مروان 9 ص


كافتيريا المركز


تجلس أميرة ومعها نور وحمزة على احد الترابيزات مع الاستماع لصوت ضحكاتهم ويقومو بتناول الفطار... يدخل عليهم شهاب

شهاب : حماتى بتحبنى بس انا مش بحب بنتها

يجلس ...ميرو

اميرة : تنظر له عايز ايه

شهاب : عربيتك

اميره : لا انا مش مستغني عنها ماكملتش بيها اسبوع

شهاب : دي بقلبى

حمزه : امال عربيتك فين

شهاب : بره انا عايز لفة بالعربية يا ميرو , خارج مع بنت تونسية مهلبيا صاروخ وعايز اتمنظر عليها , هى مش الأصحاب لبعضها ولا إيه

اميره : عايز تشقط بعربيتي على اخر الزمن

شهاب : لا هى مشقوطة جاهزة , بعدين يعنى حمزة لو طلبها هتقوليله لا

اميرة : حزومى ده يطلب بس اديلو عينية ,و تنازل حالا عن العربية حمزة ده حمزة متأكد ان العربية هترجعلى من غير خربوش

شهاب : عيب عليكي

اميرة : انا مش عارفة ليه انا مش صاحبة شريرة ,و بأرفض لأصحابي طلباتهم امسك والنبى خد بالك منها

شهاب : طول عمرك جدع يا صاحبى , ماتخفيش العربية بقلبى قولتلك


يرن هاتف اميرة


اميره : الو حبيبى كويسة لا بالمركز النهاردة باشميل لا هاجى استنونى ياسمين وكريم جايين لا ده انا اخلص المحاضرة وهاجى جري حاضر سلام تنظر لشهاب العربية تبقى عندى الساعه 3 عشان اهو معزومة على الغدا

شهاب : عيني


شقه شهاب 2م


تفتح شهد بالمفتاح باب الشقة وتدخل لكنها تنظر تجد بعض إزاز الخمر ملقى على الارض وبعض الكاسات الفارغة والممتلئة على البار

تنظر باستياء ثم تذهب الى غرفة النوم لم تجد شهاب تقوم بالاتصال به عندما يرد يخبرها انه سوف يتاخر تقوم شهد بتنظيف الشقة وتقوم باعداد طعام وعندما ياتى شهاب تقوم باستقباله


شهاب : ينظر بعينه هى عزة جت

شهد : مين عزة

شهاب : واحدة كدا بتيجى تنظف

شهد : تؤ انا

شهاب : انسي بقا الجو ده فى ناس مخصوص للحاجات دي انضفى يا شهد , انتى جيتي ليه مش ميعادنا بكرة

شهد : ايه المقابلة دي فى ايه

شهاب : أصل متخانق مع بابا

شهد : ليه تعال نقعد هنتكلم واحنا واقفين

يجلسان على الكنبة في الراسبشن

شهد : احكيلى

شهاب : مش عاجبه تصرفاتى

شهد : عنده حق مينفعش حد بمركزك يعمل التصرفات الطايشه دي

شهاب : بأقولك ايه مش عايز قلبة دماغ فكك مني

شهد : طب متيجى نتجوز وتبعد عن باباك

شهاب : يعنى انا بقول ايه و هي بتقول ايه انتى غبية بقولك أبويا مش طايقنى جواز ايه انسي كل الهبل ده

شهد : تقف بغضب هبل انت ناوي تتخلى عني

شهاب : لا انتي غبية هي مش طالبة غباء انا همشى ماتتصليش بيا تاني عيلة نكدية كدك القرف


وبالفعل يترك شهاب شهد وسط حيره فقد تغير معها

لكن شهد ماذا ستفعل هنعرف ومن جهةاخره خلال 20 يوم كانت اميرة تذهب بشكل شبه يومي عند أهلها وتبات ايضا بحجة ان فريدة مسافرة وخالد يريد ان يعمل مفاجأة لفريدة كان مروان متضايق لكن لا يظهر هذا الشئ


فيلا مروان وأميرة 10 م


تدخل اميرة الفيلا يبدو على ملامح وجهها الارهاق كان يجلس مروان بحديقة الفيلا تراه من باب الازاز تذهب اليه تقترب منه تقبله من خده


اميره : عامل ايه

مروان : جاية بدرى

اميره : خلصت هموت وأنام تعبانه جدا هتيجى ولا قاعد

مروان : هاجى


غرفه النوم


بعد تبديل اميرة ملابسها تقترب من السرير كان مروان يتمدد على السرير تنام اميرة بجانبه وتضع راسها على صدره يقبلها مروان من راسها ويحاوط ذراعيه حول رقبتها


مروان : ها هتنزلي تجيبي حاجة تانية مع باباكى

اميره : منا قولتله انا فصلت ياسمين هتكمل

مروان : وهو كمان بياخد ياسمين

اميره : بمزح اه ما عماد كلمني قالي والنبي روحي انتي وسبيلى مراتى وحشتني ههههههه

مروان : انا مش فاهم حاجات ايه اللى بتشتروها

اميرة : بابا بيغير شوية بالموبيليا عايز يعمل لماما مفاجأة

مروان : يعنى مافيش بيات تانى هناك

اميرة : بابتسامة.. اه ماما راجعة بكرة

مروان : بمزح .. كويس بقى انا كنت خلاص جبت اخري بصراحة

اميره : باستغراب ..اشمعنا

مروان : اشمعنا ... يعنى لانك كتير كنتى بتسبينى وتباتي عند دكتور خالد ولا بتتغدي معايا ولا باشوفك خالص وحشتينى

اميرة : انا اسفة بس بابا كان لوحده ماينفعش نسيبه ولا ايه

مروان : مش زعلان بس خلاص بح مافيش تانى


ينظر لها بنظرات كلها حب واشتياق ..تعرفى انك وحشتينى اوي اوي يقبلها من خدها ثم من جبينها ثم من خدها مرة اخرى بعشق ثم يعدل نفسه وينظر لها بلوعة حب ثم يقرب وجهه لها كاد ان يقبلها من شفايفها تبعد أميرة وجهها قليلا ينظر مروان لها باستغراب ؟


اميرة : معلش يا حبيبى تعبانة لفيت كتير مع بابا النهاردة مش قادرة

مروان : بضيق .. انتى عارفة بقالي قد ايه محروم منك 15يوم

اميره : انت عاددهم

مروان : لازم اعدهم باستغراب ..هو انا موحشتكيش ولا إيه

اميره :اه وحشتني بس بجد مش قادرة ماتزعلش بقى تقبله من خده تصبح على خير تعدل نفسها وتنام على المخدة

مروان : بضيق وانت بخير ينظر مروان لها ويتنهد

مروان : وانتي بخير


حديقة الفيلا 11 ص


تخرج اميرة وهى ترتدى ملابس خروج من باب الازاز الى حديقه الفيلا تنظر بعينها تبحث عن حد ثم تضع ايدها في جيبها تتغير ملامح وجهها بضيق وتتنفخ فقد نسيت هاتفها فى الغرفة كعادتها تجد الخادمة وتسألها

اميرة : دكتور مروان فين

الخادمة : عند الاسطبل

اميره : شكرا


تذهب اميرة عند الاسطبل ترى مروان واقف يطبطب على رأس احد الخيول تقترب منه وتبتسم


اميره : بمزح .. عايز العضه فين

مروان : بابتسامه ينظر لها والله يا فندم فضلت اصحيكى انتى مرضتيش تقومى وشتمتينى

اميره : بلاش كدب

مروان : بمزح والله العظيم هذا حصل

اميره : بس يا كداب

مروان: لحظة يا ظالمانى يفتح هاتفه على احد الفيديوهات بصي

تمسك اميرة منه الهاتف تنظر له باستغراب و ابتساع عينيها بيوريها فيديو وهو بيصحيها ومش عايزة تقوم

اميره : بمزح ..ده فعلا هذا اللى حصل وصحيتنى

مروان : شفتى

اميره : والله ما فاكرة حاجة

مروان : شكلك كان تعبان اوى وماصدقتى نمتى مكنتيش بتنامى عند دكتور خالد

اميره : لا خالص كنت بنام عادي بس امبارح لفينا كتير تقترب منه تمسك ايده بابتسامة مارو حبيبي ماتزعلش

مروان : باستغراب ... من ايه

اميره : من اللى حصل امبارح يعنى بس فعلا كنت تعبانة بابا خلانى الف لف السنين

مروان : يقترب منها اكثر يحاوط ايديه على خصرها ويشده نحوه بابتسامة ..عمرى ماأزعل انتى بس وحشاني اوي يقبلها من خدها ينظر لها هو بابا كان عارف انك رجعتي بيتك امبارح

اميره : يعنى ايه

مروان : قوليله هروح النهارده

اميره : اه صحيت بدرى لاننا كنا بننزل بعد العصر ما انت عارف قولتله لازم اروح النهارده عشان بقالى 4 ايام مشفتش مرمورى فلازم ننزل بدرى

مروان : امممم قولتيلى بصوت داخل اما راجل غبى صحيح ما اكيد مش هيحصل امبارح هيحصل بكره بعدو هاموت وأعرف بتفكر ازاي وهتستفاد ايه

اميره : ايه روحت فين

مروان : معاكى يا حبيبى ينظر بعينه لها هو انتى لابسة ليه كدا رايحة فى حتة

اميرة : بدلع تمسك ايده .. مارو

مروان : لا مش هتروحى

اميره : وحياتي

مروان : انا مالحقتش اقعد معاكي

اميره : مروان ماما راجعة من السفر لازم أسلم عليها وحشتني

مروان : روحى بكرة

اميره : وده ينفع

مروان : اه ينفع

اميره : دي ماما

مروان : بضيق .. وانا جوزك وليا حق عليكي زى اهلك ولا ايه

تنظر له بضيق ثم تلف وجهها تنظر للخيول وهى تتحرك ثم تنظر لمروان بضيق


اميره : انا عايزة اروح لماما اشوفها لانها وحشتنى تقترب منه تمسك يده وحياتى توافق عشان انا مش حابة أمشى وانت مش راضى وازعلك تقبله من خده مش هأتاخر وعد ماشي

مروان : يتنهد حاضر روحي اتفضلي

اميره : انت احلى مارو بالدنيا تقبله من خده

مروان : هاستناكى على العشا

اميرة : مش هأتاخر على العشا


شقه شرين 5م


تنام شرين على السرير على صدر شهاب


شرين : انت خلاص ناويت تخلع

شهاب : مش بالظبط بس بدأت ازهق

شرين : طب اوعى تزهق منى

شهاب : مقدرش قوليلى صح ناوية تعملى ايه بالموضوع اللى حكيتهولى

شرين : الخطة ماشية زى ماأنا عايزة

شهاب : انتى يتخاف منك هتستفيدي ايه

شرين : ولا حاجة بس على الأقل ماخليش حد يعلم عليا وخصوصا عيله زى دي

شهاب : مش خايفه منى اروح اقولها

شرين : تقف تذهب وتقف امام المراية وبضحكة سخريه عالية ههههههههههه تنظر له ماتقول بس انت لسه قايل يتخاف مني


شقه د / خالد 6 م


تجلس اميرة بالراسبشن مع الاب والام واخواتها ومع الاستماع لصوت ضحكاتهم

فريدة : بس حقيقى مفاجأة جميلة انا فعلا كنت بفكر أغير الارسبشن والمكتب

اميره : لازم يعجبك ده انا لفيت لف يلا أسبكم انا

خالد : رايحة فين

اميره : هامشى

خالد : ما تباتى النهارده وامشى بكرة

اميره : خليها مره تانية عشان مروان

خالد : هو مش عايزك تباتى هنا ولا ايه

اميره :لالالا خالص بس عشان الفترة اللى فاتت كنت هنا على طول

خالد: تمام على راحتك روحي عشان ماتزعليش جوزك طبعا طاعة الزوج واجبة

أميره : تجلس بجانبه بابا حضرتك زعلت

خالد : لا يا حبيبتى

اميره : خلاص انا هاقعد


فيلا مروان واميرة 7 م


غرفه النوم

فقد حضر مروان الغرفة بشكل رومانسي جدا فقد قام بتحضير الشموع والورد وتزيين السرير بشكل رومانسى بعمل قلب بالورد الأحمر وتحضير الطعام بايده اثناء تشغيله الشموع يرن هاتفه ينظر بابتسامة متصل حبيبى

مروان : ايه يا حبيبى مجتيش ليه مستنيكى تبدأ أن تتغير ملامح وجهه الى الضيق والانزعاج .. ايه .. يعنى ايه ..ماشى لا سلام

يغلق مروان هاتفه يجز على أسنانه ويقبض على يده ثم يقفل الشمعة باصبعه


اليوم التالى


فيلا مروان واميره 2م


غرفه النوم


تدخل اميره الغرفه تجدها فارغة لا ورد لا شموع كأنه لا يوجد حفلة فلا تعلم أميرة عن ما قام به مروان فى الليلة الماضية من أجلها فقد أزال مروان كل مظاهر الحفلة تدخل أميرة وتجلس على السرير تفتح حقيبة ايدها تخرج الهاتف تتصل بمروان


اميرة : الو انا جيت حاول ما تتأخرش بقى ماشى سلام

تذهب اميرة للحمام وتغير ملابسها ترتدي بيجاما قصيرة توب وهوت شورت وتشغل التلفزيون وتشاهده بعد كام ساعة يدخل عليها مروان الغرفة تنظر أميرة له

اميرة : بابتسامة مارو وحشتنى

يقترب منها مروان يجلس بجانبها ويقبلها من خدها

مروان :عامله ايه

اميره : تمام وانت

مروان : كويس

اميره : يومك كان حلو

مروان : اه

اميرة : اتغديت

مروان : لا

أميرة : طب هانزل اخلي فاطمة تحضرلنا الغدا يرن هاتف أميرة متصل الأب

اميره : ايه يا حبيبى بجد انت تحت ههه اه صحيين لسه 8 هههههههه ماشى

مروان : أبوكى تحت

اميرة : داخل بالعربية على الفيلا

تقوم و تذهب عند الباب قبل فتحها الباب يقوم مروان بسرعة يمسك ايدها

أميرة رايحة فين

اميره : بابا تحت

مروان : واخد بالى هاتنزلى كدا

أميرة : تنظر الى نفسها ثم تنظر لمروان .. اه عادى ده بابا

مروان : اسف مافيش نزول كدا

اميره : بتهزر

مروان :لا

اميرة : مروان بطل رخامة

مروان : بجدية.. مافيش نزول كدا تحت البسى حاجة يلا

اميرة : بعدم رضا اوف بقى ايه الرخامة دي

تروح عند الدولاب تخرج بيجاما ستان وترتديها بسرعة ثم تقترب من مروان

اميره : بسخريه ها حلو كدا ولا البسلك نقاب كمان رخم والمصحف

تفتح الباب وتنزل ينظر مروان لها بضيق يقبض على ايده ويجز على أسنانه يكلم نفسه بصوت وبعدها معاك بقى يفضل رايح جاي بسرعة بالغرفة وهو متضايق بصوت داخلى وبعدها معاك بقى أعمل ايه

لا اهدى يا مروان اهدى ماتخربش حياتك هو بيلاعبك اوعى تقع خليك قوى اميرة مش فاهمة حاجة اوعى تخليه يهزمك ثم يقف بصوت ويتنهد يااارب

يخرج مروان خارج الغرفة وينزل ويذهب عند الراسبشن كانت تجلس اميرة على كنبة وخالد على كرسى مجاور لها ينظر مروان بابتسامة

مروان : ازيك يا دكتور خالد ايه المفاجأة الحلوه دي

خالد : كنت جنبكم هنا قولت اعدي

مروان : ياريت تعدى على طول يجلس مروان بجانب اميرة ايه يا حبيبى مش تحضري العشا عشان بابا يتعشى معانا

اميره : عيب عليك قولت لفاطمة

مروان : يقبلها من ايدها حبيبتى

ينظر لخالد بجد يا دكتور يا زين ما ربيت أدب وأخلاق وجمال بجد زوجة هايلة ينظر لها بحب يلف ايده حولين راقبتها يعنى مش عارف اوصفها بجد شكرا ليك لانك السبب بوجود اميرة بالدنيا

خالد : اه

تدخل فاطمة عليهم

فاطمة : العشا جاهز

اميرة : يلا يا بابا


السفرة


اثناء تناولهم العشا كان مروان يتعمد ان يطعم أميرة بايده مع نظرات خالد لهم بضيق

بعد تناول العشاء وجلوس خالد معهم بعض من الوقت

خالد انا هامشى

مروان لا خليك لازم تبات

خالد : مره تانية

مروان : ليه بس ينظر لأميرة ماتقولى حاجة يا حبيبى

اميره : اه يا بابا خليك وحياتى

خالد : مرة تانية

مروان : يكح مروان ينظر حبيبى معلش ممكن تجبيلى مياه

اميرة : حاضر

بعد ذهاب اميرة يقترب مروان منه

مروان : عجبنى الوتر اللي بتلعب عليه بس تفتكر هيجيب نتيجة

خالد : بخبث هو لسه ماجبش ده .. ده واضح انه جاب لدرجة خلى دكتور كبير فى مكانتك العلمية والثقافية وفى سنك ده تتصرف تصرفات شاب مراهق بس احب اقولك الأداء كان فاشل المهم أحسن من اداء الفترة الجاية احنا لسه فى البدايات

مروان : ليه بتعمل كدا هاتلي سبب مقنع بنتك سعيده معايا أدينى سبب للي بتعمله غير انك انسان مريض متكبر سايكوباتى

خالد : وانا هأوريك المريض هيوصلك لإيه يا دكتور يا عاقل

تدخل اميرة

اميره : اتفضل

مروان : تسلم ايدك يشرب قليلا وهو ينظر لخالد

خالد : انا همشى بس هاجى تانى ميرو انا يوم الخميس عازم عمك اسماعيل على الغدا لو تحبى تيجى يا حبيبتى

اميره : لا هاجى ده واحشنى اوي بس الخميس ده اللي بعد بكرة

خالد : اه

اميره :تنظر لمروان باستياء ثم تنظر للأب هاجى ان شاء الله

خالد عن اذنكم

بعد خروج الأب ينظر مروان لأميرة بضيق

مروان : ايه هاجي دى مش هتروحي فى حتة

اميرة : بنرفزة هو فى ايه ايه الاسلوب اللى انت بقيت بتتكلم بيه من امتى بتقولى روحي فين وتعالي والبسي وأصلا مش عارفة ليه اسكت وقابلة بالوضع ده

مروان : بقوة وجدية .. وطي صوتك بتتكلمى كدا ليه

اميرة : عشان انت بقيت مستفز

مروان : انا بردو

اميرة : اه عايز تمنعنى من أهلى ولا ايه مروان انا غيرك انا ليا حياة تانية غيرك محور حياتى مش انت وبس

عندى بابا وماما واخواتى وأصحابى لازم أشوفهم ويشوفونى

مروان : حلو اوى واظن اني ما بأمنعكيش منهم سايبك تباتي وتروحي براحتك طول الشهر اللي فات بس كدا كتير زي ما بتهتمى بحياتك التانية اهتمى بحياتك الأولى

اميره : وانا مش مهتمية بيك انت أنانى أنانى أوى وانا آسفة لنفسي لأني بأتناقش معاك

تيجى تمشى يشدها يقربها إليه

أميرة : مروان اوعى لكن يحاوط مروان ذراعيه حوالين خصرها ويقربها له

مروان :بحب انا مش أنانى انا بحبك انتى بقالك فترة بعيدة عني على طول هناك وحشتيني

اميرة : بس فيها إيه لما أشوف عمو

مروان : مافهاش حاجة بس بقالنا كتير ماقعدناش سوى زى زمان مش واخدة بالك

اميره : واخدة بالى وانت واحشتنى أوى أوى كمان بس مروان افهمنى انا ماأقدرش اقول لبابا لا ماأقدرش أقوله لا مش هاجى انا خايفة منه يزعل منى تانى ويقاطعنى انا ماصدقت انه رضي عننا مش حابة ان بابا وماما يحصل بينهم مشكلة بسببي فهمت بقى فتعالى على نفسك واتحمل شوية عشان خاطرى

مروان : حاضر يا أميرة هاتحمل ثم ينظر لها بابتسامة حب واشتياق ..بس اللى مش هاتحمله خالص دلوقتي يحملها بين ذراعيه هو انا ماحكتلكيش الموضوع اللى كنت عايزك فيه اول امبارح ببجاماتك اللي بتتعبني نفسيا و كليا دي


كورنيش النيل 6م


تقف اميرة بسيارتها بأحد الشوارع على النيل تنزل منها ثم تقوم بعمل مكالمة

اميرة : انتي فين اه خلاص شفتك .. تقترب أميرة من شهد وتقبلها التى يبدو على ملامحها الحزن .. مالك يا شهد

شهد : تعالي نقعد

تجلسان على احد المقاعد على النيل

شهد : اميرة انا وحشة ردي عليا

اميرة : بالعكس انتي زى قمر ليه بتقولى كدا

شهد : اصل شهاب اتغير معايا

اميره : شهاب مين شهاب مراد

شهد : اه

اميره : يخربيت عقلك

بقى سبتي رجالة مصر كلها رايحة تعجبي بشهاب

شهد : ماله شهاب

اميره : اسباب كتير يعنى ابسط حاجة بتاع بنات هو انتى من امتى ارتبطي بشهاب

شهد : لا هو قالي معجب بس شكله غير رأيه عامل حجته استايلى وأهله

اميره : انتي معجبة بيه

شهد : بصراحة اه

اميرة : ولا تزعلي نفسك انا هخليكى تهوسيه

شهد : ازاي

اميره : سبيلي نفسك انتي بس


وبالفعل تأخذ اميرة شهد الى احد المولات الكبيرة وتقوم بشراء لها ملابس كثيرة واكسسوارات ثم تاخذها للكوافير لتغير شعرها وبالفعل تقوم اميرة بتغيير استايل شهد وقص شعرها وشكلها اصبح أجمل بكتير من قبل


فيلا مروان واميرة 8 م


تدخل اميرة باب الفيلا تجد احدى الخادمات امامها

اميرة : ازيك هو مروان فوق

الخادمة : لا لسه مجاش يا فندم

اميره : طب اعمليلي نسكافيه لحد ما أغير هدومى

الخادمة : حاضر

غرفه النوم تجلس اميرة على الكرسى تقوم بقراءة إحدى الروايات ثم يدخل عليها مروان

مروان : حبيبى .. يقترب منها يقبلها من خدها ويجلس بجوارها

اميره : اتأخرت كدا ليه

مروان: قابلت ناس صحابى من زمان وعزمناه على حفلة الأربعاء الجاية انا باحجزك أهو من قبلها

اميرة : هههههههه ماشى , اوعى تكون أكلت من غيرى ادبحك

مروان : انا اقدر هاغير هدومى


بعد تبديل مروان ملابسه


مروان : ها يا ميرو تحبى ننزل نتعشى الأول ولا هتفرجينى على عرض الازياء انا ملك ايديكى

اميره : باستغراب ..عرض أزياء ايه

مروان : انتى مش اشتريتى لبس النهاردة

اميره : انا لا خالص

مروان : ازاى انا جالي رسايل من البنك بالسحب

اميره : ايه ده سورى يا مارو انا اتلغبطت وسحبت من كريدت كارد بتاعتك بكرة وعد هارجعهملك اسفه جدا غلطة حقيقى مش مقصودة

مروان : بلاش هبل

اميره : اصل انا ماصرفتهمش على نفسى

مروان : جبتى لنور هديه عادى

اميرة : لا لشهد

مروان : شهد

اميره : بص تعال نتعشى واحكيلك


نادى المعادى 2 م


تجلس اميرة و نور على احد المقاعد ثم يدخل عليهم أدهم

نور : تقف .. كل ده والله لو مكنتش بحبك كان زماني بعتك يلا بقا انا هاموت من الجوع

ادهم :استني بس عشان انا مش هاقدر اقعد معاكم

نور : يعنى مقعدنا كل ده بعدين تمشى

ادهم : حنين كلمتني حماتى عندنا

اميرة : ماتخلع

نور : مش عايز وجع دماغ بأقولكم غمضي عينك انتى وهى

نور : مش وقتك جعانة

اميره : اخلص يا ادهم هتاكلنا

ادهم : انا مصاحب رجالة والله امسكى ياختي انتي وهية ...يعطيهم علبة صغيرة بها سلسلة فضة

نور : ميرسى حاجة تانى

اميرة : معلش يا ادهم نور بتتحول لما بتجوع بتقلب زومبى

ادهم : هههههه واخد بالى يلا سلام انا

اميره : ميرسى على الهدية باي

نور : يلا ياختى انتي هتقعدي

اميرة : بالراحة حاضر يلا


فيلا مروان واميرة 8م


غرفة النوم / تقف اميرة عند التسريحة تمسك بايدها السلسلة ثم يقوم مروان بمعانقتها من الخلف ينظر بعينه الى السلسلة

مروان : شكلها جديدة

اميره : اممم هدية

مروان : اممم زوقها حلو مين جبهالك

اميره : تلتفت لها بمزح ... من غير عصبية وشعننة وتحول ونظرات عادل أدهم اللى بتخوفنى

مروان : اوعى يكون اللى بدماغى

اميره : بابتسامة ... بص يعنى لو بيبدأ بحرف الالف يبقى هو

مروان : ده بمناسبه ايه

اميره : هو كان مسافر و جاب ليا انا ونور هدية

مروان : هى جميلة

اميرة : يعنى هتسبنى البسها ومش هتزعق

مروان : اممممممم أصل بقيت بحاول اتقبل وجود ادهم باشا بحياتنا

اميره : تقوم بمحاوطة يديها حول رقبته وبدلع ... مع اني حاسة انك بتتريق وانك مرقد على حاجة يا دك بس هاصدقك

يحاوط مروان يديه حول خصرها و يقربها منه .. انتى ظالمة الدك اوي

اميره : والله

مروان : والله


ينظرمروان لها بشوق ثم يقوم بتقبيلها بشوق واثناء تبادلهم القبلة يقوم بحمل اميرة على وسطه و يقوم بملامسة رقبتها وينزع السلسلة بايده ويرميها على الأرض ثم يدوس عليها بقدميه..... وووووو


صباح اليوم التالى


يظهر مروان وهو يقف امام التسريحة ويرتدى ملابس خروج تيشرت وبنطلون ويقوم بارتداء ساعة ورش برفانه الخاص به كانت اميرة نائمة على السرير تبدأ أميره بتفتيح عينيها ينظر مروان لها بالمراية ويبتسم ثم يذهب إليها ويجلس بجانبها

مروان : بابتسامة يقبلها من ايدها صباح الجمال

اميره : بنوم اممم صباح الخير هية الساعة كام

مروان : ينظر بساعته .. 8 اخلى فاطمة تحضرلك الفطار واستناكي

اميره : مش قادرة هأنام

مروان : ايه يا روحي سلامتك حاسه بايه اجبلك دكتور

اميرة : تؤ تعبانة من جيم امبارح أصله كان جامد شوية

مروان : انا مستعد اعوضك بجيم تانى اخف

اميره : لالالا ميرسي اوى لحضرتك

مروان : ههههههه طيب ماتنسيش الحفلة ها بالليل الساعة 8

اميرة : حاضر قرب كدا تقبله من خده بحبك

مرون : انا ممكن اعتذر عن المحاضرة عادى

اميره : بطل بقا يلا قوم عشان ماتتأخرش


جامعه القاهرة 4 م


داخل احدى قاعات المحاضرات يقوم مروان بالقاء محاضرة يبدو عليه التركيز

مروان : طب انا كدا خلصت الفصل الرابع المرة الجاية هاستلم الأبحاث اللي طلبتها فين الليدر .. تقف احد الطلبة ينظر مروان لها ... انتى مسؤلة على لمهم تمام اتفضلوا

يخرج مروان خارج القاعة ثم تقوم اميرة بالاتصال به يقف مروان بجانب الحائط يرد على هاتفه

اميره : ما بتردش ليه

مروان : اسف يا حبيبى موبايلي كان صامت لاني بالمحاضرة

اميره : ماشى يا قلبى , مارو انا عايزه اقولك حاجة

مروان : بمزح ... ايه يا نور عينى نفسك بجيم تانى

اميره : ما تتلم بقا خلينى اقولك الكلمتين اللى عايزك فيهم

مروان : بابتسامة... عمري ما شفت وحدة بتتكسف من جوزها

اميره :بمزح ودلع مش انت قولتلى بتحب كسوفي اوي وكسوفى ده اللى بيغرغر بيك

مروان : ههههههههه بيغرغر بيا هههه هو من جهة بيغرينى فهو بيغرينى اوي

اميرة : هههه ماتبس بقا يابني ناسيتنى كنت هاقولك ايه اه افتكرت بدلع مرمورى

مروان : نعم يا قلب مرمورك


        الفصل التاسع والعشرون من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات