الفصل التاسع عشر 19
بقلم دعاء احمد
كلهم اتصدموا وراحوا اوضه سوزي. سليم خبط على الباب بقوه ومحدش بيفتح. راح فتح الباب واتصدم من اللي شافه
شمس نايم عا"ري الصدر ونجمه نايمه جانبه بالبجامه
سليم بص لساره وشاورلهم يخرجوا. هي فين سوزي دي؟ دي مرات شمس
ساره باستغراب وصدمه تفوقهم كلهم وبنحاول تجمع كلمها. اص اصل
سليم بغضب. اصل ايه ماتنطقي
ساره بخوف. اصل لما فتحت الباب وشوفت شمس كدا مكنتش اعرف ان دي نجمه افتكرتها سوزي
زين بخبث. ولا تكوني متأكده ان شمس وسوزي سوا
ساره بسرعه. لا لا انا بس مشوفتش وش نجمه
سليم بغضب. استغفر الله العظيم يا بتي الكلام دا بيبقى في قط"ع رقاب و مينفعش تتاخد كدا والمره دي مش هعملك حاجه انتي متعرفش عادتنا لكن لو اتكرر حاجه زي دي فارجعي بلدك احسن انا رايح الشغل يا حجه
فتحيه بغيظ من ساره. مع السلامه يا حج
سليم سالهم ومشي
فتحيه بغيظ لساره. بقي شمس الأنصاري هيبص على واحده مش جلاله أعوذ بالله من تفكيرك
ساره لنفسها. اومال سوزي فين دي أخذته ودخلت الاوضه امبارح. وازاي نجمه اللي في الاوضه
زهره بهمس لزين. شكلها هتطق وهي بتفكر فين سوزان.
زين بابتسامه وغمزه. ما تيجي اقولك كلمه سر
زهره بهمس. زين اختيشي
زين بنظره حمدي الوزير. ع فكره انا جوزك
زهره بغيظ وخجل من نظراته. زززيييننن
........
في اوضه سوزي
شمس بدا يصحى وهو دماغه وجعه اوي وحاسس بثقل
لقى نجمه نايمه على صدره ابتسم بهدوء لكن استغرب لما فتح عنيه وبدأ يشوف كل حاجه في الاوضه واستغرب لأنها مش اوضتهم وكمان استغرب انه نايم عا"ري الصدر وهو دايما بينام بالبجامه
شمس. نجمه نجمه
نجمه بنوم. ايوه يا شمس
شمس. ايه اللي جبنا هنا دي مش اوضتنا؟
نجمه. اه دي اوضه سوزي
شمس بحده. نجمه احنا هنا ليه
نجمه بدأت تفتكر اللي حصل قامت واتعدلت
نجمه بجديه. البس هدومك عشان نروح اوضتنا ياله يا شمس
شمس بحده وغضب. هو في ايه
نجمه. هشرحلك بس البس هدومك عشان كلهم جايين دلوقتي
شمس. كلهم مين
نجمه. زهره وزين
شمس قام بعصبيه لابس قميصه وبص لاوضه. دي اوضه سوزان ايه اللي جابنا هنا
نجمه لسه هترد الباب خبط جابت حجاب ولفته على شعرها وراح
نجمه. ادخلوا
زين. صباح الخير
شمس. هو في ايه
نجمه بدموع. شمس انت ازاي تثق في سوزان؟
شمس استغرب دموعها وهو مش فاهم حاجه
زهره. القهوه اللي سوزان قدمتهالك امبارح كان فيها منوم
شمس بعصبيه وبدأ يفهم. ليه؟
نجمه وهي مش قادره تسيطر على دموعها. عشان بتحبك وعايزه تتجوزك
زين. لولا نجمه امبارح كان حصل مشكله كبيره ومعرفتش نخلص منها
شمس باصص لنجمه وهي ساكته. اتكلمي يا نجمه
نجمه.اتكلم اقول ايه؟اقول انك واثق في واحده عايزه تسوء سمعتك عشان عايزه تتجوزك
شمس. انتى ازاي عرفتي؟
فلاش باك
نجمه قاعده مستنيه شمس وهي حاسه بحاجه مخوفها
لابست هدومها ونزلت
لكن فجأه شهقت بقوه لما شافت شمس داخل اوضه سوزي وبقيت تعيط وهي مش فاهمه حاجه. لا يا نجمه بلاش تشكي فيه شمس يعرف ربنا لايمكن يعمل حاجه تغضبه
اتسحبت بهدوء وواقفه أدام شباك اوضه سوزان شافتها وهي بتفك زراير قميصه وهي مبتسمه بخبث و بدأت تق"طع في فستانها نجمه بقيت مستغربه لقيت سوزان شربت حاجه و بعد كدا نامت جانب شمس
نجمه واقفه برا مش عارفه تعمل ايه وخايفه تتصرف غلط توقع شمس في مشكله طلعت فونها من جيبها و كلمت زين
في اوضه زين
كان لسه داخل اوضته بيحط زهره في السرير لقى فونه بيرن استغرب جدا لأن الوقت متأخر واستغرب اكتر لما لقها نجمه
زين. ايوه يا نجمه في حاجه. وبعدين انتي فين ليه بتتصلي دلوقتي
نجمه بصوت واطي. زين هات زهره وتعالي على اوضه سوزان بهدوء من غير ما حد يحس بسرعه
زين. اوضه سوزان هو في ايه؟
نجمه. تعالي بس وهات زهره معاك بسرعه
زين صحي زهره وخرجوا فعلا بهدوء
عند اوضه سوزان
زين. في ايه يا نجمه وواقفه كدا ليه؟
نجمه. ههههش وطي صوتك
زين بهدود. في ايه؟
نجمه بصوت واطي. البت اللي اسمها سوزان تقريبا كدا عملت حاجه لشمس خليته يفقد الوعي وهو معها جوه دلوقتي
زين بحده وكان رايح يفتح الباب. انتي بتقولي ايه. بنت ال...
نجمه مسكته بسرعه. زين مش عايزين نعمل مشكله اهدي شمس مش في واعيه ومعملش حاجه غلط انا وزهره هتدخل نشيل سوزان ونوديها اي اوضه
زين. تاب ليه انا مادخل اخرج شمس واخده اوضتكم
نجمه. لا دي حاجه بقى بتاع الستا"ت مالكش انت دعوه بيها
التلاته بصوا لبعض وزهره ونجمه دخلوا بقوا يسندوا سوزان وفعلا ودوها اوضه تانيه ونجمه دخلت نامت جانب شمس
باك
شمس بغضب. بنت ال.*****
زين.اهدي يا وحش المهم اننا عملنا كدا والا كنا وقعنا في مشكله بسبب تخطيط العقر"به اللي برا هي وصحبتها
شمس خرج بغضب وراح اوضته
زين. روحي وراه يا نجمه بدل ما يتهور ويعمل حاجه
نجمه بسرعه خرجت وراحت اوضته لقيته في الحمام قعدت على السرير وضمت نفسها ومن غير ما تحس بكيت واتخيل فعلا لو سوزان قدرت توقع شمس
شمس. انا اسف
نجمه رفعت راسها وبصتله. على ايه؟
شمس. على اني سبب في دموعك
نجمه. بس مش انت السبب
شمس. شكرا يا نجمه لولا اللي عملتيه كان زماني واقع في مشكله كبيره
نجمه. انت قالت قبل كدا ان مفيش شكرا بين الأحبه وبعدين اللي عملته دا عشان نفسي قبل ما يكون عشانك لاني عمري ما هستحمل واحده تانيه تشاركني فيك
شمس. عمري ما هكون لغيرك عمري ما هسيبك ولا اخلي حد يشاركك فيا ياله قومي خدي شاور وتعالي نصلي ركعتين لله
نجمه. شمس انت ناوي على ايه لسوزان
شمس بحده. سوزان تخطيت كل حدودها عشان كدا لازم ترجع لعقلها
نجمه. عندك حق ثواني وهكون جاهزه
بعد شويه خرجت وصلوا وكان أمامها
نجمه. شمس هو انت متوتر؟
شمس بصلها وكأنه ادامها كتاب مفتوح وهي بتقراه هي اكتر حد حاسس بيه. انتي بتعرفي ازاي؟
نجمه. معرفش بس بحسك كل ما توتر تطول في الصلاه كانك بترمي حمولك على الله
شمس. هو مش توتر بس داخل على مغامرات كتير الفتره الجايه ويمكن افضل في الشركه الفتره الجايه ومرجعش الثرايا
نجمه. خليها على الله
............
في احد الاوض
بتصحي سوزان وهي حاسه بثقل في دماغها وساره قاعده حانبها
سوزان. انا فين؟ اااههههه دماغي. ساره هو ايه اللي حصل؟
ساره. خطتنا فشلت واللي كانت مع شمس هي نجمه. اكيد حد منهم شافك امبارح وهم اللي عملوا كدا
لسه سوزان هترد صوت خبط على الباب جامد
ساره فتحت وشمس دخل ورياكشنات وشه كلها متغيره
سوزان. شمس انا
شمس بغضب. انتي اتجننتي يا سوزان دماغك وعقلك طار انا لحد دلوقتي ماسك نفسي عنك ودلوقتي حالا تلمي حاجتك َترجعي على فرنسا انتي فاهمه
سوزان. شمس اسمعني انا عملت كدا عشان بحبك والله
قل"م نزل على وشها وقعت ومسكت وشها
شمس. عمري ما مديت أيدي على حرمه لكن لما توصلي لأنك تعملي اللي انتي عملتيه دا يبقى فعلا قل"عتي توب الحيا"ء
وان لم تس" تحي فافعل ماشئت
ارجعي فرنسا و قبل ما تخرجي من البلد دي ياريت تفهمي دينك الأول يا بنت خالتي واوعي تنسى اني متجوز وبحب مراتي
وسابها ومشي
سوزان بحقد. هتندم يا شمس اوعدك مراتك دي نها" يتها هتكون على أيدي انت ليا في الاخر
نجمه دخلت بعد شويه
سوزان بغ"ضب. عايزه ايه
نجمه. عايزه اقولك متحاولش يا سوزي. متحاولش تاخدي شمس عشان زي ماخر"بت خطتك بتاع امبارح هخر"ب اي خطه تعمليها. عارفه ايه الفرق اللي بيني وبينك بالنسبه لشمس
سوزان بصتلها باستحقار وسكتت
نجمه. اقولك انا وشمس في رابط أقوى بكتير من الحب رابط لا هتقدري تك"سره ولا تقدري تعملي واحد زيه. جوازنا انا وشمس رابط مقدس لا انتي ولا كل البشر يقدروا يك"سروا الرابط لان قوه الرابط دا هي قلوبنا اللي بتنبض عشان بعض وبحذر يا سوزان علاقتي انا وشمس خط احمر
وخرجت وسابت سوزان تك"سر في كل حاجه حواليها وقفت على صوت الموبيل كانت راحه تمسكه وتر"ميه بغضب لكنها شافت حاجه لافتت انتباهه
(لو عايزه شمس يكون ليكي وتخرجي نجمه من حياته قابليني في المكان دا.... الساعه ٤)
سوزان بخبث. شكلي مش لوحدي اللي عايزكي تخرجي من حياته يا نجمه
...........
في شركه شمس
زين. شمس بقولك في حد كدا عايز اسالك عليه
شمس. حد مين
زين. مدحت زيدان
شمس. مش دا صاحب شركات زيدان الهندسه ايه داخل المناقصة
زين. مدحت يبقى ابن جواز والده نجمه وهو داخل المناقصه بس معه شركاته
شمس بتفكير. مدحت!
زين. سرحت في ايه صحيح هتقدم الورق امتى للشركه؟
شمس. الاسبوع الجاي دا آخر معاد
زين. اوكي ربنا يستر
شمس فضل يفكر في مدحت وعمل اتصال مهم
..................
في مكان مجهول
سوزان وساره وصلوا بالعربيه لمكان شبه مهجور
ساره. سوزي انا خايفه المكان دا غريب اوي
سوزان. وانا مش همشي الا لما اكون معايا سلا"ح قوي اخلص بيه على نجمه انزلي
الاتنين نزلوا وبعد شويه عربيتن وصلوا. عربيه بودي جاردات والتانيه نزل منها مدحت
مدحت. اهلا سوزي هانم
سوزان بجديه. انت مين؟ وايه اللي عندك يخليني ابعد شمس عن نجمه
مدحت. المناقصه العالميه
سوزان. اصدك ايه
مدحت. سوزي انا واثق انك بتحبي شمس وعايزه لكن دا له تمن معايا ولالاء
سوزان. معاك بس افهم
مدحت. الاب توب بتاع شمس
سوزان. يعني
مدحت. الفلاشه دي خليها معاكي في الوقت المطلوب هقولك تستخدميها ازاي امشي دلوقتي
وركب عربيته و مشي
وكذلك سوزان
.................
في شركه شمس
في اوضه الاجتماعات
شمس بحده. رحيم خد موبيلتهم
رحيم دراع شمس وصاحبه. بدا ياخد موبيللات كل اللي اشتغلوا مع شمس في موضوع المناقصه
شمس. زين عايزك تبلغ اهليهم انهم مش هيقدروا يرجعوا بيوتهم الفتره الجايه بسبب الشغل
ممدوح احد المديرين. هو حضرتك شاكك فينا يا شمس بيه
شمس. تفتكر لو عندي شك فيكم كنتم هتبقوا موجودين معايا دلوقتي فاضل اسبوع على تسليم الورق والمعلومات لشركه المانيا مصطفى هياخدكم اسكندريه الاسبوع دا محدش يقدر يتواصل معاكم اظن كلامي واضح دي أكبر مشروع الشركه بتقوم بيه واللي معترض يتفضل ومش عايز اشوف وشه تاني
كلهم بصوا لبعض ومحدش قام
شمس. على بركه الله مصطفى هياخدكم وهناك هيديكم تليفونات خاصه بأرقام تشفير محدش يقدر يختر"قها
اتنهد بعمق. إن شاء الله خير