رواية معشوقتي
الفصل التاسع 9
بقلم عائشه الكيلاني
حمزة رفع ايديه اطلق الرصاص..ة بعيد عنهم و رما المس..دس في الارض :ـ فى اي يا جدعان عايزين اي ****ما تسبوني في حالي بقا انتي مش اتجوزتي ولا جاية تفرحي فيا عايزة تفرحي و انا بتعذب صح
رحاب بصت له و ضربته كف:ـ دا علشان تفوق من الى انت فيه و لاخر مرة هقولها وطيي صوتك و انت بتكلمني روح اوضك حالا و متخلنيشي اتغباء عليك و كل الارف بتاع زمان تنساه
حمزة جن جنونه علي وقف قدام رحاب و شد حمزة و دخلوا جوه رحاب مسحت على شعرها بغضب:ـ يانا يانت يا حمزة هنشوف مين الى هيكسب انا ولا طريقك الى هيضيعك
جوه
حمزة:ـ هسكوت خلاص بس خليها تديني الفون أو تجيلي عادل متحسو بيا يا جدعان انا مش صغير على تحكمات اهلها هى هطلع العقدا بتاعتكم فياا
علي ضرب ايديه بغضب:ـ بسسس اخرس انت ازاي تتكلم عن اختك كدا بترفع صوتك عليها
حمزة:ـ متدخلش بينا أنا و اختي ملكش دعوة بينا و بلاش تمثيل لانى عارفك كويس انا جايز مش في وعيى بس انت لازم اول حد يخاف لم افوق فاكر انك اخدها مننا
علي:ـ هى حته أرض علشان اخدها منكم و اي دخل دا بدا
حمزة بصله بطرف عيونه:ـ صحيح ضايع بس لو حبيت افوق هفوق ليك و دا وعد يا جوز اختي اطلع بره لانى عايز انام
علي بهدوء:ـ تمام
علي خرج و قفل الباب رحاب قعدة على كرسي السفرة و بتهز رجليها بسخرية و عصبية
علي واقف قصادها:ـ عايز اتكلم معاكي
رحاب ببرود:ـ لو سمحت طلاقني يا استاذ و كفاية لحد كدا انا مش طيقة اكمل معاك لاني ست خي.انة مش دا كلامك حتي لو لسانك مش قالها بس نظراتك قالت كل حاجة
علي شدها له و حاوط خصرها و بايد التانية بيحرك ايديه على خدها
رحاب بعصبية و ضيقة:ـ انت اتجننت يا علي سبني و الا قسما بالله لاصوت و الم عليك الناس
حمزة من جوه:ـ في حاجة يا رحاب افتحي الباب دا و ردي عليا
رحاب:ـ ربنا يخد رحاب علشان ترتاحو نااام يالا
رحاب رجعت بصت له:ـ تمام هنتكلم بس ابعد عني لو سمحت ابعد
علي بهمس:ـ مش قادر ابعد حياتي من غيرك ملهاش اي لازمة
رحاب غمضت عيونها و ضربته
علي:ـ يا بنت المجنونة
و هنا جلال جاه
جلال بص لرحاب:ـ خشي جوه بعد كدا لم تشوفي حد غريب تغطي شعرك يلا على اوضك
رحاب:ـ حاضر يا بابا
علي بص ليهم بصدمة و غيظ:ـ و دا من امتي
جلال بهدوء:ـ رحاب فهمتني كل حاجة عايز أسألك سؤال تقبل إلى عملته فيها على اختك تقبل ان اختك جوزها يشك فيها و يمد ايده عليها لا عاش ولا كان الى يفكر بس انه ياذي بنت جلال عبد الله بنتي هتفضل هنا معززة مكرمة ولا اقولك انت تطلاقها دلوقتي روح هات المأذون و نخلص من الحكايه المسخة دى انت هانت بنتي كتير اوى
علي:ـ و انت انت ليه محسسني انها كانت عايشة عندك مليكة يا رجل دا انت كنت بتعملها ولا الشغالين و جاي دلوقتي تقول بنتك
جلال ضربه بالقلم بغضب:ـ شكلك نسيت انت بتكلم مين انا لو بتكلم معاك عدل ف علشان بنتي لكن انا نفسي اقتل.ك اوحش حاجة عملتها بنتي في حياتها انها اختارت و حبت واحد زيك شكاك و غبي هااامنك عليها ازاي هاا انطق
علي:ـ يا عمي ابوس ايدك افهمني بنتك هى الى بدات واحدة بتقول لجوزها انا الى في الفيديو عايزني اعمل اي اخدها بالحضن دا تصرف طبيعي
جلال ضربه بالقلم تانى:ـ اخرررس بنتي اشرف منك و من الى خلفوك انا قسيت عليها اه لكن اموت ولا اسمح ليها انها تتذل***** زيك
رحاب قعدة في اوضتها سرحانة بحزن و وجع و دموعها بتنزل على وجتنها
رحاب:ـ لم حلمت بالدنيا جديدة فجأة لقيتني وحيدة معرفتش احسب على مهلي لم لقيت حلمي بينداهلي بعت ابويا و اخوتي و اهلي فجأة لقيتني فسكة بعيدة يغور كل دا لو التمن قلت رضا يا ابويا كنت منعتني و مش معاك الكون هلاك (مهو قالك بلاش و منعك بس دماغك 🥰) يا ابويا كنت منعتني يا ابويا كنت منعتني
رحاب بدموع:ـ كل حاجة انتهت خلاص حاسه ان قلبي وجعني حاسه اني بتخنق روحي بتروح مني
بره جلال اتصل بعادل و نزل هو و علي
بعد وقت في المخزن عادل متعلق من رجله و راسه لتحت
جلال:ـ بقا يابن الكلب اعملك بنادم و كنت هجوزك بنتي تقوم تفضح.ها*** هو دا الحب يا عادل
عادل بتوتر و سرخ:ـ كداب والله يا عمي بيكدب عليك انا مستحيل اعمل كدا في بنت عمي دى الحب اعمل كدا في
جلال نزل ضرب فيه بالعصاية:ـ اخرس يا كلب اوع تقول بتحبها الى بيحب مش بيعمل قذارتك دى يا فاشلل
عادل بسرخ:ـ ااااه
جلال:ـ نزلوه
الرجالة نزلوا عادل
جلال مسكه من رقبته و حط وشه في الماية و بيضغط:ـ بتحبها دى بقا مكافأة جدعنتك معايا يا واطي بنتي انا يا حيوان دى خسارة فيكم
عادل حرفيا كان بيغرق و مش قادر يخد نفسه
جلال رفع وشه من الماية:ـ نولني السيخ يابني
جلال مسك السيخ الى على النار و حطه على وش عادل و على ضهره من وراء
جلال:ـ لا عاش ولا كان الى يتكلم على عيالى بالباطل يا ولاد الك..لب علقه مكانه و هاتو دا
جلال بص لى علي الى مكنش فيه في وشه حته سليمة:ـ ضربت بنتي باى ايد
علي ساكت بس رفع ايديه اليمين
جلال:ـ تمام
مسك سكينة طويلة و مشها على ايد علي الى غمض عيونه من الوجع
جلال:ـ حلوة صح
جلال حطت السكينة تانى و ضغط على ايد علي اكتر يعني حرق لعلي ايده وش و ضهر بعدين نزلهم و حرق رجليهم
جلال بابتسامة:ـ كدا اقدر انام و انا مرتاح علقوهم بقا و يمشوا الصبح تصبحو على خير يا شباب
جلال خرج و رجلته بعد ما علقو علي و عادل قفل عليهم المخزن
طالع بيت كانت هبة جت
هبة:ـ عمى مشوفتش الزفت عادل
جلال:ـ هو مروحش اطمني يا بنتي تلقيه مع اصحابه الصيع الى زايو ادخلي نامي مع رحاب بقلكم كتير مش شوفت بعض
هبة:ـ طب مش عايز حاجه
جلال:ـ عايز سلامتك روحي نامي بقا
هبة:ـ تصبح على خير
جلال:ـ و انتي من أهله
جلال دخل اوضته غير هدومه و بيفكر في عياله بحزن
مرت الايام و حمزة بدأ يتعافي جلال طبعا رفض رجوع رحاب حتي بعد ما خد ليها حقها رحاب بقا من رغم تصرف علي معاها الا و حاسة باشتياق تجاه و هو كمان علي قسم الفيلا و بقا مش بيشوف امه ولا تسنيم هاجر بتحاول تتوصل مع رحاب بس مش عارفه بسبب جلال الى اخد الفون منها
هبة:ـ مش عارفه يا رحاب
رحاب:ـ وحيات امك انتي هتعمليهم عليا يا هبة باينة زى الشمس انتي بتحبيه
هبة بسرعة:ـ يعني لو قولت اه هتجوزه انتي ناسية انا اخت مين مين هيقبل بواحدة اخوها كل ثانيه عمل مصيبة مش بعيدة يكون متجوز عرف.ي
رحاب:ـ اشرف جدع
هبة:ـ ابوس ايدك انا مش قوية زيك انا ممكن اموت فيها كلهم صن.ف زبالة ياما تحت الساهي دواهي و انتي ست العرافين
رحاب ضربتها بالمخدة:ـ بتعايريني يا جزمة
هبة:ـ اختيارك زفت الصراحة دا عنده انفصام الشخصية والله جوزك دا مجنون
رحاب نطط من على السرير و جريت وراها بعد شوية
في الشارع قدام العمارة
هاجر:ـ بس هنا شكرا عمي فتحي اى حد يسالك كونا فين تقول انك وصلتني الدرس تمام
امرك يا بنتي
هاجر:ـ اتكل على الله انت
هاجر طالعت و خبطت رحاب كانت في التواليت و هبة في السطوح
حمزة فتح الباب
هاجر:ـ انا جاية اشوف رحاب هى موجودة
حمزة بهدوء:ـ اتفضلي
هاجر اتنهدت:ـ و لحد امتي هنتهرب من بعض
حمزة:ـ امشي يا هاجر امشي احنا مش لبعض
هاجر:ـ انت جبان و انا غلطانه انى حبيت واحد زيك انت بتعملى كدا ليه فاهمني يا حمزة
حمزة بغضب و سرخ:ـ علشان خايف عليكي افهمي بقا احنا زى السماء و الارض انا صعب اوصلك يا هاجر
هاجر سكتت و اتكلمت بتردد :ـ يعني اي
حمزة:ـ ركزي على دراستك ربنا يوفقك و يرزقك بواحد احسن مني
هاجر:ـ بس انا مش عايزة الاحسن انا عايزك انت انا عملت كل حاجة علشان انساك حتي جربت ان اعرف غيرك بس معرفتش معرفتش اكرهك ولا حتي اسيبك انت بتعقبيني ليه طب انا مليش دعوه باخويا هو ماجرمش
حمزة بعصبية و وجع:ـ كفاااية بقا جاية لأختي اتفضلي ها تقولي اى كلام يبقا تمشي من سكات سامعة كفاية بقا امشي يا هاجر امشي
هاجر جريت على السلم ركبت عربيتها و مشيت و هى حابسها دموعها حمزة قفل الباب و دخل اوضته و قعد يكسر كل حاجة في الاوضة و قعد يبكي
بليل في اوضة رحاب كان طالع على مواسير فتح البلكونة المطبخ و دخل فضل ماشي براحة لحد ما وصل اوضة رحاب دخل الاوضة قفل الباب و مشي ببطء اقترب منها ملس على شعرها و قب.ل رقبتها رحاب فتحت عيونها
رحاب قامت بصدمة....................