رواية الم الحب الفصل العاشر 10 بقلم ابراهيم

        

رواية الم الحب 
الفصل العاشر 10
بقلم ابراهيم


في منتصف الليل استيقظت ميرا ونظرت حولها فلم تجد رؤي فخافت بشده فهي تخاف الظلام ولهذا السبب طلبت من رؤي ان تنام معها في نفس الغرفه فقامت وامسكت هاتفها انارت المكان لان الاضائه مطفيه ووصلت للضوء وقامت بتشغيله فتنهدت براحه

ميرا.. شوف الجزمه سابتني ومعرفش راحت فين في الوقت دا

وخرجت ميرا لتبحث عن رؤي وعندما مرت بجانب غرفه اسر سمعت صوته

ميرا باستغراب.. هو بيكلم مين

ثم وضعت يدها علي مقود الباب وظلت واقفه بتوتر ولكن حسمت امرها ودخلت للغرفه فوجدت اسر ينام ولكن يبدو بانه يحلم بكابوس فاقتربت منه بحظر وجدت وجه ملئ بالعرق واعصابه مشدوده ويتكلم 

اسر... امي استني امي لاا لاااا

ميرا باستغراب.. هو بيحلم بمامته فنظرت له بحزن ووضعت يدها بحذر علي شعره وظلت تقرا قران فلاحظت انه اصبح هادي وعادي للنوم

ميرا بحنان.. تعرف انك شكل الملاك وانت نايم ههههههه  بس شيطان وانت صاحي عارف يا اسر بحسك طيب بس غامض اووي ومخبي كتير فاكر قبل ما تسافر كنا دايما سوا كنت دايما سند ليا وبتحميني بس بعد وفاه طنط انت اتغيرت خالص با اسر وللاسف بعدت عني بس ملكت قلبي ايوه بحبك يا اسر وبحبك اووي بس انت رفضتني عارف كنت مبسوطه اما بابا قالي انك طالبني بس انت كسرت فرحتي علي قد كا انا فرحانه بوجودك بس بجد موجوعه من فكره انك هنا عشان ترفض بس مهما بحصل هحبك

نظرت ميرا له بحزن ثم خرجت من الغرفه وبمجرد خروجها فتح اسر عينيه وجلس علي السرير وابتسم فقلد استمع لكل. كلمه قالتها نعم تحبه ولكن هل يستطيع ان يحبها عند هذه النقطه وقف بغضب

اسر بحده.. لا يا اسر لا مش هتكرر اللي حصلانت قلبك اتقفل وانتي مستحيل احب ولازم تخلص من اللي جيت عشانه وتبعد مينفعش تفضل مينفعش وتنهد بحيره ثم ذهب للنوم

    ##########

في الخارج عند ميرا بمجرد ان خرجت من عند اسر ووقفت امام الباب واغمضت عينيها بحزن وعندما فتحتها وجدت رؤي امامها فشهقت بفزغ

ميرا.. خضتيني يا زفته

رؤي باستغراب.. بتعملي ايه هنا

ميرا بتوتر.. ها اصل صحيت وكنت بدور عليكي انتي عارفه بخاف من الضلمه

رؤي .. معلش كنت بشرب يلا تعالي عشان ننام

ميرا.. روحي انتي وانا هنزل اشرب واجي

رؤي.. اوك

وذهب رؤي لغرفتها بينما ميرا ذهبت لمطبخ لتشرب  وبينما تقف في المطبخ تمسك الكاس بشرود انتبهت علي والدتها

سميه.. حبيبتي بتعملي ايه

ميرا.. كنت بشرب يا ماما

سمبه.. ماشي يا حبيبتي يلا اطلعي ارتاحي

ميرا.. مش عارفه بس تقريبا مش هيجيلي نوم

سميه.. طب تعالي معايا

ميرا.. فين

سميه بحنان.. تعالي بس وامسكت يديها وتبعتها ميرا باستغراب ووجدت والدتها تاخذها علي مورجيحه في الشرفه وجلست واجلستها لجانبها ووصعت راسها علي قدمها

سميه بحب.. فاكره وانتي صغيره مكنتيش بتنامي الا كده

ميرا بحب.. كنت بحب اسمع صوتك وانتي بتغنيلي اووي

سميه.. طب يلا غمضي عينك وهغنيلك

ميرا بسعاده.. ماشي واغلقت ميرا عينيها وبدات سميه بالغناء

#نامي  يا صغيرتي نامي بهناء نامي يا حبيبتي نامي بهناء نامي وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبتي ميرا تنام#

ظلت سميه تغني بصوتها العذب لميرا حتي ذهبت في النوم وظلت هي تلعب في شعر صغيرتها بحب

عند اسر كان يحاول النوم ولم يستطع وفجاه سمع اغنيه والدته فوقف بسرعه فهو نفس صوت والدته نفس الاغنيه

اسر.. ماما

وذهب مسرعا يتتبع الصوت فوقف عندما وجد سميه تغني لميرا ونظر لميرا وجدها تنام بعمق وشعرها يتطاير بفضل نسمات الهواء ظل اسر ينظر لهم بالم ووجع وتذكر تلك اللحظات

فلاش بااااااك

دخل اسر البيت وملابسه مليئه بالتراب بسبب لعبه فذهب لزوجه ابيه وجدها تجلس وتمسك الهاتف وعندما نظرت له وقفت بغضب

سوزي بقرف.. ايه اللي عامله في نفسك دا يا اسر

اسر.. كنت بلعب يا ماا

قاطعته سوزي بغضب.. متقولش ماما انا مش مامتك ويلا علي الحمام نضف نفسك وتنضفه قبل ما تطلع

اسر بدموع.. بس انا معرفش ماما كانت بتعملي كده

سوزي.. يلا يا اسر حاااالا وهعاقبك لو لقيت الحمام مش نضيف

نظر لها اسر بدموع والم فهو طفل في السادسه من عمره فقد والدته الحنونه وتزوج والده من امراه لا تعرف عن الحنان شي 

بااااااااك

ادمعت عين اسر بشده ولكنه ادار وجه بسرعه عندما راته سمبه فمسح دموعه وجاء ليذهب ولكن اوقفه صوت سميه

سميه .. اسر حبيبي

اسر.. ايوه يا ماما

سميه.. لف وبصلي

التفت اسر لها فوجدها تقف امامه وتفتح ذراعها 

سميه.. تعال يا حبيبي

تقدم منها اسر بتردد وسرعان ما احتضنها بقوه فهو افتقد هذا الحنان منذ وفاه والدته وظلت سميه تحتضنه بحنان واسر يحتضنها بوجع وادمعت عينه

سميه.. عارفه انك موجوع وان دي نفس اغنيه خديجه بس متنياش انا وخديجه كنا اعز اصحاب ربنا يرحمها 

اسر بحزن.. يا رب وابتعد عنها 

سميه.. حبيبي انا عارفه انك منستش خديجه ولا نسيت موتها ودا وجعك بس حاول تنسي

اسر بوجع.. انسي ايه انسي اني شوفت امي بتموت قدامي وانا مقدرت اعمل حاجه انسي اني شوفتها بتنتحر وانا واقف عمري ماانسي دا كل يوم الكابوس دا ملاحقني هي ليه عملت كده ليه سابتني ليييه 

تالمت سميه علي حالته وامسكت يده بحنان وقالت.. خديجه ماتت وخدت السر معاها لازم تكون قوي يا اسر وتعيش عشانها

اوما لها اسر راسه بحزن فابتسم له سميه وجلست واجلسته علي قدمها وظلت تلعب في شعره

اسر.. شكرا

سمبه.. انا امك يا اسر فاهم

اسر بحب.. ربنا يخليكي ليا

وابتدت سميه في الغناء بصوتها العزب

$#نم يا صغيري نام بهناء نم يا حبيبي نم بهناء نم وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبي اسر ينام#

بينما كانت ميرا تضع يديها علي فمها لتمنع شهقاتها من الطلوع فهي استمعت لكل شي كيف لطفل مثله ان يتحمل هذا وهو يري والدته تنتحر امامه فاغمضت عينيها بالم وهي تبكي علي حال حبيبها وقررت مساعدته وانت تقف بجانبه دائما.........




تعليقات