رواية غرام النمر ج 2 الفصل الثاني 2 بقلم جنه ياسر


رواية غرام النمر ج 2
الفصل الثاني 2
بقلم جنه ياسر



                ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
                 ꧁꧂بسم الله الرحمن الرحيم꧁꧂

في المساء في قصر النمر" 

كان في الغرفه الخاصه لغرام وجاسر 

كانت غرام نائمه علي السرير والولاد حوالينها وماسه بتكشف عليها.. 
جاسر بقلق : هاااا يا ماسه مالها غرام ليه اغمي عليها فجاءه كدا... 
ماسه واقفت امامه وقالت بجديه: عندها هبوط حاد في الدوره الدمويه اددت لها لفقدان الوعي لازم كلنا نكون جمبها الفتره دي انت عارف ان الذكري السنويه لتاتا وجدو الله يرحمهم اكيد منهاره الايام دي لازم نبعدها علي اي حاجه تأثر علي نفسيتها لان ممكن تدخل في نوبه انهيار... 
جاسر ينظر لغرام بحزن: ربنا يعدي الايام دي علي خير.... يلا كل واحد علي اوضته خلي امكم ترتاح... 
اسد: انا مش هخرج غير لما تفوق الاول واطمن عليها.. 
جاسر بزعيق : انا كلامي مش بكرره كل واحد على اوضته يلا... 
"ركضوا مسرعا  الي الخارج بخوف  " ... 
جاسر جلس بجانبها وامسك يدها بحب وقبلها: غرام حبيبتي.. وبيملس علي شعرها... 
غرام بدأت تفوق وفتحت عيونها: هو انا فين... 
جاسر  :  في اوضتك يا حبيبتى.. 
غرام تقوم وتعدل حالها وجاسر يساعدها.. 
غرام: هو ايه اللي حصل بظبط 
جاسر: مفيش الهانم الفتره دي مش بتاكل كويس وطبعا بسبب قله الاكل سبب هبوط ليكي .... انا هنزل اجيب ليكي الاكل عشان تاكلي... 
غرام: لا يا جاسر مش قادره انا عاوزه انام وارتاح 
جاسر: بقلك ايه اي رأيك نسافر الفتره دي نعمل عمره وانا هاخد اجازه ونطلع لمده اسبوع ونرجع.. 
غرام ابتسمت له: ان شاء الله ياريت ووالله  لان  الفتره دي محتاجة اطلع اوي... 
جاسر  :  بكره نسافر بليل بطيارتي الخاصه عقبال ما اظبط الدنيا كلها... 
غرام  :  الولاد هنسيبهم لوحدهم
جاسر  :  اه هما مش صغيرين يعني خلاص دول كبروا وبفكر بعد العمره اخدك علي تركيا نقضي مع بعض كام يوم حلوين.... 
ثم غمز لها 😉 : بذمتك موحشتكيش تركيا والايام اللي قضيناها فيها.. 
غرام ضحكت: يعني بعد العمره نروح نعمل ذنوب احنا كبرنا علي الكلام ده... 
جاسر بحب:  كبرتي ايه انتي زي القمر وزي مانتي... 
غرام  :  يا بكاش اضحك اضحك عليا انا عجزت خلاص العمر جري ومحسناش بي العيال كبرونا يا جاسر... 
جاسر: كبرنا ايه اتكلمي علي نفسك يا حبيبتى انا لسه صغير والبنات بيجروا ورايا 
غرام  :  نام يا جاسر هعتبر مقولتيش حاجه... 
جاسر بجانبها واخذها في حضنه وهي دفنت وجهها في حضن جاسر... 
غرام: ربنا يخليك ليا متحرمش منك ابدا يارب... 
جاسر : ويخليكي ليا يا حب عمري ... تصبحي على خير.. 
غرام  :  وانت من اهل الخير.. 
وبعد ثواني غرام تنادي علي جاسر... 
غرام  :  جاسر يا جاسر 
جاسر بنوم  :  اممممم نعم 
غرام :  هو انت بجد لسه في بنات بتجري وراك  
جاسر بضحك :  نامي يا غرام ربنا يهديكي
غرام  : ماشي يا جاسر عارف لو الموضوع ده حقيقي ياويلك مني... 
جاسر : مجنونه ههههههه
وبعد دقائق غطو في نوم عميق وهم بحضن بعض.... 
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
"في صباح اليوم التالي في فيلا إلياس الحديدي"
كان يامان واقف امام الشرفه ويشرب قهوه ويمسك هاتفه وفاتح صور لعشق ابنة عمه ينظر لصورها بهيام وحب 
وقال : بحبك يا عشق نفسي تطلعي انتي كمان بتحبيني زي ما بحبك... فجاءه لاقه الذي يخطف الهاتف منه واتخض... 
كانت تولين اخته قالت: قفشتك يا خلبوص بتعمل ايه... ثم نظرت للهاتف و رأت صوره لعشق... 
تولين بخبث: فاتح صورة لعشق بنت عمو ليه هاااا 
يامان بحزن: يعني انتي مش عارفه اللي فيها.. 
تولين: لما انت بتحبها كدا ليه متروحش تفاتحها بالموضوع وتعترف بحبك ليها او تروح تتقدم ليها... 
يامان بضحك: ههههه اتقدم مره واحده ده انتي عاوزه النمر يجيب اجلي... 
تولين: يعني هتفضل كدا مخبي مشاعرك لحد امتي روح فاتحها يمكن هي كمان بتحبك... 
يامان: خايف اروح افتحها القيها مش بتحبني ومتوافقش بس انا بجد يا تولين بحبها اوي من واحنا صغيرين.. 
تولين بمزح : ههههه لا كداب انت وانت صغير كنت بتحب ماسه مش عشق نسيت  
يامان : بطلي رخامه انا كنت ساعتها صغير اوي مكنتيش فاهم لما كبرت شويه اكتشفت ان محبيتش حد غير عشق انا بعشقها يا تولين...
تولين: ما هو انت كدا معلق نفسك لازم تواجهها بحبك ليها وبعدين ده يابختها بيك هو انا اخويا اي حد وله ايه ده البنات بيجروا وراك... 
يامان : انا مش عاوز اي بنت انا عاوز عشق بس... 
تولين  :  نصيحه من اختك روح اعترف ليها وان شاءلله هتطلع بتحبك زي ما انت بتحبها....
 ثم تنهدت وقالت : هيييييح امتي بقي يجي واحد يحبني زيك يابختك يا ست عشق.... 
يامان مسكها من قفاها وقال: احترمي نفسك يا حيوانه مش قدامي طيب 
تولين بعدت يده  :  يا خويا اوعي الواحد مش ناقصك هو انا كنت جايه ليه... اه افتكرت... انا هاخد عربيتك الاسبوع ده كله... 
يامان:  نعم يا ختي لا طبعا انتي لسه بتبدأي تتعلمي مش هأمن علي عربيتي معاكي انتي عارفه ان لسه مشتريها... 
تولين:  يا ميمو بقي عاوزه ابدء امشي بعربيه لوحدي عشان بابا يجيب ليا واحده... 
مسكها من قفاها وقال: ما اي... ايه ميمو ده بت غوري من هنا مفيش عربيات هتاخديها.. 
تولين بخبث: طيب هروح اقول لبابا علي سهرك كلي يوم في.... 
قطعها يامان وقال هو يحاول يرسم الابتسامة:  عاوزها امتي يا حبيبتى.. 
تولين بغرور  :  لمده اسبوع او اسبوعين.. 
يامان: لمده اسبوع وعارفه يا تولين الزفت لو حصلها حاجة هعمل فيكي ايه... 
تولين: متخفش هسلمها ليك زي ما استلمتها... قطع حديثهم ديلان وقالت: صباح الخير... 
يامان توجه الي ديلان وقبل يدها بحب وقال: صباح النور يا اجمل ام... 
تولين  :  صباح النور يا مامتي.. 
ديلان  :  كويس صحيتو لوحدكوا انهارده وكمان بدري غريبه... 
تولين  : عادي انا متحمسه شويه عشان خارجه مع صحبيتي.. 
يامان  :  وانا اول يوم شغل ليا في لازم اصحي بدري... 
ديلان: طيب يلا ننزل عشان إلياس مستنيكو علي الفطار...
 وبعد دقائق نزلوا وتوجهو الي السفره وتولين ذهبت لي والدها إلياس وقبلته في وجههه..
 وقالت: صباح الخير علي اجمل بابي في الدنيا... 
إلياس بحب: صباح النور يا لمضه... 
جلسوا وبدأو يتناولوا الفطار.. 
إلياس: اليوم هيمشي ازاي انهارده.معاكم.. 
تولين  :  احم انا خارجه مع صحبيتي انهارده وهاخد عربيه يامان... 
إلياس  :  لا مش هتركبي لوحدك قولت لما اطمن خالص انك فعلا اتعلمتي السواقه كويس
تولين  :  يا بابا والله اتعلمت خليني اجرب بقي.. 
إلياس  :  انا خايف عليكي الحوادث كترت الايام دي وبعدين اي السبب يا استاذ يامان تتخلي عن عربيتك كدا ده انت مش بتخليني انا شخصيا اركبها... 
يامان:  هااااا نظر لتولين لاقها بتبرق له ثم قال:  قولت اخليها تجرب وهي حره لو حصلها حاجه هي عارفه ايه اللي هيحصل فيها... انا هقوم انا بقي عشان عندي شغل.. 
ديلان  : ماشي يا حبيبي مع سلامه... إلياس انا هروح لغرام انهارده عشان عرفت انها تعبت امبارح... 
يامان كان خارج بس اول ما سمع حديث والدته ان هتذهب الي قصر النمر رجع تاني لهم... 
يامان بتسرع:  انا ممكن اوصلك يا ماما... 
ألياس: هو انت مش كنت عندك شغل من شويه... 
يامان بتوتر  :  لا منا ممكن اتأخر عادي.. هااا يلا ياماما انا هوصلك... 
ديلان  :  طيب ثانيه إلياس انا عاوزه ادبح ثلاث عجول واوزعهم علي روح بابا وماما الله يرحمهم وكملت بحزن  ... انت عارف ان الذكري السنويه ليهم الاسبوع ده الله يرحمهم برحمته الواسعه... 
إلياس: الله يرحمهم ويغفر لهم حاضر يا حبيبتى... 
ديلان: انا هقوم انا  امشي بقي.. بقلك ما تيجي انت معايا توصلني وتخلي يامان يروح شغله... 
يامان:  يا ماما انا هوصلك بابا اكيد عنده شغل ومش عاوز يتأخر.. 
إلياس بشك: مالك يا واد مُصر توصل مامتك ليه 
يامان  :  عادي يا بابا اطمن علي خالتو بردو... 
تولين بخبث :  خالتو بردو. 
يامان برق لها: اه هيكون عاوز اروح ليه يعني يلا يا ماما هتروحي وله لا.. 
ديلان:  طيب ماشي يلا... تولين تسوقي براحه ومتتأخريش.. 
تولين:  حاضر يا ماما... 
وخرجو يامان وديلان وركبوا السياره وتوجهوا الي قصر النمر ويامان كان قلبه بيرفرف لان هيشوف عشق... 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️

"في قصر جاسر الحديدي كان الولاد كلهم جالسين في غرفه الطعام علي السفره ينتظروا مجيئ والدهم ووالدتهم.. وبعد ثواني دخلوا جاسر وغرام الي غرفه الطعام وكان واضعين يدهم في بعض... 
غرام بحب : صباح الخير 
اسد قام ولسه هيقرب من غرام ليقبلها بس واقف بعد ما سمع صوت جاسر... 
جاسر بغضب : اقعد مكانك يا زفت.. 
اسد جلس مكانه وقال وهو ينظر لاخواته: يا جدعان حد يعرفه ان انا ابنه وان دي امي ومن حقي اقربلها عادي... 
جاسر  : لا يا حبيبي مش من حقك وحسك عينك القي انت وله اسر تقربوا منها... 
اوس بضحك: طيب بالنسبه ليا يا نمر اقرب عادي... 
جاسر نظر له نظره كفيله انه يسكت... 
جاسر نظر لاسر وقال : اسر ديما بنت عمك نديم نازله مصر انهارده زمانها علي وصول عاوزك تروح تستقبلها من المطار... 
عشق: ديما مين اللي جايه مقلتليش ليه الندله دي 
جاسر  : نديم مكنش موافق انها تنزل بس انا اقنعته وكمان هتيجي تعيش معانا هنا... 
اسر بخنقه: هو ده اللي ناقص تيجي تعيش معانا... وبعدين ليه انا اروح اجيبها من المطار ماتخلي اسد هو اللي هيروح... 
اسد  :  لا انا مش فاضي انا رايح مع رعد مشوار.. 
عشق: خلاص يا بابا انا هروح اجيبها من المطار.... 
جاسر بحده:  انا قولت اسر يروح سامع يا اسر ولو يا عشق عاوزه تروحي معاه روحي بس اسر يروح معاكي... 
اسر :  يووو حاضر يا بابا... 
غرام قربت من جاسر وهمست: هي ديما ازاي هتيجي تعيش معانا واحنا هنسافر ميصحش تقعد معاهم واسر واسد واوس موجدين انا بقول نأجل السفر.. 
جاسر بنفس الهمس: لا انا مرتب كل حاجه متقلقيش انتي.. 
جاسر قال : صح نسيت اقولكوا انا وامكم هنسافر عمره وهنسافر بليل وجدكم يونس وجدتكم شهد هيجو يقعدو معاكم الفتره اللي هنسافرها... 
ماسه: بجد كويس يابابا انك عملت كدا تروحوا وترجعوا بالسلامه... 
اسد: احممم بابا 
جاسر  :  خييير
اسد بقلق: هو انت ليه مش طايقني كدا.. ده انا زي ابنك حته... 
جاسر  :  اخلص يا اسد عاوز ايه.. 
اسد  :  احمم هو حضرتك عملت ايه في الشقه اللي قولتلك عليها.. 
جاسر: المفروض ان انهارده تروح تستلمها بص بردو مش فاهم عاوز ليه شقه و تقعد فيها لتكون هتتجوز من ورانا.. 
اسد  :  هههههه بفكر اعملها يا نمر ههههه
جاسر  :  طب فكر وشوف اللي هيحصل ليك اخلص اي اللي خلاك تفكر تجيب شقه وعاوزها ليه... 
اسد  :  انت عارف ان رعد صاحبي يتيم الاب والام ووحيد وساعات بحب نقضي يوم ونبات وكدا وطبعا مينفعش اجيبه هنا وشقته لا تطاق اقعد فيها ثانيه عشان كدا قررت اجيب شقه نبات ونسهر فيها براحتنا .. وانت عارف يا بابا سهرات الشباب بقي
جاسر  :  عارف يا اسد لو عرفت انك بتلعب بديلك من ورايا هعمل فيك ايه.... و انا المفروض الفتره اللي جايه هغيب اتمني ابني يكون مكاني فاهم طبعا قصدي.. تاخد بالك من اخواتك ومفيش بيات بره لحد ما ارجع سامع... 
اسد:  حاضر يا حجوك لا تقلق انا همشي بقي انا 
وقام وتوجه الي غرام وقبل رأسها وهو بينظر لجاسر ليغيزه.. 
اسد:  مع سلامه يا ماما يا حبيبتى.. 
غرام : مع سلامه يا حبيبي خد بالك من نفسك 
اسد:  باي يا نمر 
جاسر بغيره:  غور وحسابك معايا بعدين... 
خرج اسد وغرام فجاء رن هاتفها برقم ديلان.. فتحت الخط عليها... 
غرام: الوووو عامله ايه يا حبيبتى 
ديلان:  __________________
غرام  :  بجد انتي جايه في الطريق انتي ويامان تنوري يا حبيبتى... 
همس اول ماسمعت اسم يامان قلبها دق واهتمت لحديث والدتها... 
قفلت غرام مع ديلان.... 
غرام  :  غرام جايه تقعد معايا شويه عرفت اني تعبت امبارح... بس مين اللي قالها 
جاسر نظر لي اوس  : هيكون مين هو في غيره 
اوس نظر لجاسر وعرف ان كشفه ان هو اللي بلغ ديلان 
اوس  :  طيب عاوزين مني حاجه بقي انا عندي درس كنت ناسي ... 
جاسر:  عارف يا زفت انت في الاسبوع اللي هانغيبه لو عملت مصايب في المدرسه هعمل فيك ايه فاكر لما علقتك لمده اسبوع المره دي هلعقك لمده شهر سامع!!
اوس بخوف : توبنا الي الله يا نمر انا مش هعمل حاجه تاني خلاص انا همشي انا بقي... 
وخرج اوس الي سياره خاصه وفي سواق يوصلوا الي مكان الدرس... 
جاسر  :  انا همشي بقي علشان اظبط الدنيا والسفر عاوزه حاجه يا حبيبتى.. 
غرام  :  لا يا حبيبي عاوزه سلامتك 
قام جاسر ونظر لي ماسه وهمس قال:  هتنزلوا انهارده... 
ماسه  :  اه انا هروح المستشفي ورايا عمليه بعد ساعتين انا هقوم امشي... 
جاسر:  اخدك في طريقي معايا 
ماسه  :  لا روح انت يا بابا انا هروح بعربيتي 
جاسر  :  ماشي خلي بالك من نفسك.. وانتي همس هتروحي الكليه دلوقتي... 
همس بتوتر  :  هااا لا انا هستني اسلم علي خالتو الاول وبعدين اروح
جاسر.:  ماشي انا همشي 
قبل غرام ولسه هيذهب  وقف لما سمع صوت عشق تقول : بقي كدا يا بابتي تمشي من غير ماتبوسني... 
جاسر التفت لها وتوجه لها: مقدرش وقبلها.... 
عشق  بحبك يا بابتي... 
جاسر وقال  :  وانا كمان يا حبيبت بابا.. 
غرام:  اعمل بقي زي ما بتعمل مع اسد واقولك ان عشق متقربش ليك
ضحك جاسر  وقال: هههههه كويس ان مش موجود انا همشي...
 
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️
في فيلا ذات طابق كلاسيكي نذهب لغرفه فيها شاب يقرأ مذكرات والدته ثم يغلقها وتطايرات شرارت من عينه
وهو يقول: جاسر الحديدي ملقب بالنمر.... اقسم بالله لاهنتقم منك بدل المره الف هنتقم لامي اللي عاشت طول عمرها حزينه وكنت اشوفها مع بابا وهي دايما شارده وبتفكر... بابا اللي عاش عمره بيحبها ومقدرش وله يوم يحس بحبها وهي وله يوم حبته بسببك كانت بتعشقك وبتحبك وانت وعدتها بالجواز ومنفذتهوش انا مش هيهدالي بال الا لما احرق قلبك وهنتقم لا بويا اللي طول عمره كان مكسور ودلوقتي بقي مشلول وامي ماتت بمرض كنسر اهملت بحالها ورفضت تاخد اي علاج بسببك انا بكون ابن ساندي الحديدي اللي هينتقم منك و هحرق قلبك علي ابنك و قريب.... 
فجاءه دخلت فتاه عليه وتكون اخته الصغيره ... 
(ساره القيصري : اخت حمزه هي طيبه وبتحب اخيها جدا متزوجه عمرها 27 عام ....ساندي ولادتها وتوفت لم تلحق تري امها....لما توفت ساندي فيروز هي التي ربت حمزه واخته زرعت في قلبهم الكره والانتقام و الغل وطبعا فيروز ألفت قصص زي النمر  ان كان واعد امهم بالزواج منه بس ضحك علي امهم ... حمزه كل يوم الانتقام بيزيد وقرر ينتقم من النمر ولم يعرف الحقيقه لا هو وله اخته....فيروز الوحيده التي تعرف فين الحقيقه ... ) 
نرجع نكمل... 
ساره  :  بتعمل ايه يا حمزه... 
حمزه:  مفيش بجهز حالي عشان نازل عندي شغل... 
ساره بغل وعصبيه :  انا مشوفتش يعني انك اتحركت في موضوع انتقامك لنمر ايه لتكون نسيت اللي عمله في ماما و بابا اللي  بقي مشلول بسببه  ... 
حمزه  :  انا عارف انا هعمل ايه بالظبط مش لازم كل شويه تعيدي ليا نفس القصه... 
ساره:  يا حبيبي انا مقصدش.... ااااه انا... 
حمزه قطعها :  فين فيروز وبابا
ساره  :  تحت مستنينك... 
حمزه  :  يلا ننزل و سابقها وخرج لينزل
ثم هي خرجت و نزلت الي الاسفل لتنظر ان الجميع جالس علي السفره... 
فيروز كبرت وعجزت تبلغ من العمر 75 عام... 
فيروز  :  صباح الخير يا حمزه يا حبيبي
حمزه ببرود: صباح النور
 ثم نظر لوالده وقال  :  عامل ايه يا بابا.. 
نظر له والده وابتسم له ونظر بالارض... 
حمزه قام له ونزل لمستواه وقال: هتكون كويس وحياتك عندي يا بابا لادفعه تمن غالي اوي هخلي يتمني الموت... 
نظر والده له وملامح وجهه اتغير الي غضب وكشر
فيروز ابتسمت بلؤم ثم قالت بتمثيل : الله يرحمك يا ساندي يا بنتي كان نفسي تكوني عايش للحظه دي وتشوفي ابنك لم يجيب حقك ...
حمزه نظر لفيروز  ثم نظر لوالده وقال:  انا همشي يا بابا عاوز حاجه... 
والده ابتسم وهز رأسه بمعني لا.... 
حمزه ينظر لفيروز وساره  :  خلي بالكم من بابا و ياخد الادويه بانتظام سامعين!!!! 
فيروز  : حاضر يا حبيبي متقلقش 
خرج حمزه للخارج وتوجه الي سيارته وركبها وتوجه الي الشركه الخاصه لوالده... 
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️
نرجع تاني لقصر النمر وصلوا ديلان ويامان الي القصر وكانو في حديقه القصر ودخلين الي الداخل وفي نفس الوقت كانت عشق وأسر خارجين ليذهبوا يستقبلوا  ديما بنت نديم من المطار ...
عشق بابتسامة بشوشه علي وجهها وتوجهت الي ديلان 
يامان سرح بجمال عشق شعرها الذي يسرح اي احد فيه عيونها الرمادي الجميله وله ابتسامتها البشوشه.. 
عشق حضنت ديلان وقالت:  عامله ايه يا خالتو.. 
ديلان  :  الحمدالله يا حبيبتى.. 
يامان بهيام : عامله ايه يا عشق.. 
عشق :  الحمدلله يا دكتور 
اسر جاء من خلفها وقال: عامله ايه يا خالتو... عامل ايه يا يامان 
ردو عليه وقالو:  الحمدلله 
اسر  :  احم ماما مستنياكم جوا... بعد اذنكم احنا ديما بنت عمو نديم راجعه انهارده من امريكا وانا و عشق هنروح نجبها..
يامان كشر لان مش هيلحق يقعد مع عشق ...
ديلان: بجد ديما جايه كويس طب و سيلا و نديم مش جاين معاهم. 
عشق  :  لا يا خالتو هي جايه تغير جو انكل نديم عندو شغل ومش عارف ينزل.. 
ديلان : امممم  ماشي يا حبيبتى روحوا انتو عشان متتأخروش عليها.. 
يامان  بتسرع : انا ممكن انا اروح بدالك يا اسر واروح مع عشق نجبها... 
اسر  : كان نفسي اقولك ماشي بس النمر هينفخني لو مروحتيش وبعدين مينفعش اكسر كلمه ليه انت عارف النمر... 
عشق : شكرا يا دكتور اسر هو اللي هيروح وانا هروح معاه بعد اذنكم يلا اسر عشان منتأخرش.. 
اسر  :  ايوه يلا... 
وذهبوا الي السياره ويامان اتضايق وعينه علي عشق.. 
ديلان لاحظت نظرات يامان لعشق نغزته في ذراعه وقالت:  يامان 
يامان  :  احممم نعم يا ماما 
ديلان بخبث :  مش يلا ندخل وله هتفضل واقفين نبص... 
يامان  :  هااا اااه انا افتكرت ان عندي محاضره هديها بعد ساعه انا هروح انا بقي عشان متأخرش
ديلان:  ميصحش تيجي لحد هنا ومتطمنش علي خالتك.. ادخل اقعد خمس دقايق وامشي... 
يامان تنهد وقال:  ماشي يلا 
وبعد دقائق دخلوا الي القصر وغرام رحبت بيهم وهمس اول ما عرفت بمجيئ يامان نزلت من غرفتها جري
يامان: الف سلامه عليكي يا خالتو
غرام  :  الله يسلمك يا حبيبي.. 
ديلان بحب لغرام  : مالك ياتؤام روحي ايه اللي حصلك.. 
غرام حضنتها وقالت  :  وحشوني اوي يا ديلان مش قادره بجد
ديلان بتأثر  : وانا كمان وحشوني اوي بس دي سنة الحياة كلنا هنموت يا غرام انا عارفه ان مهما عدي الوقت بردو مش هننسي
غرام  :  عمري مانسيتهم وله يوم ديما في بالي امبارح روحت المقابر ازورهم اول ما دخلت افتكرت كل حاجه افتكرت اليوم اللي عرفناه فيه موت بابا وبعدها موت ماما انا موجوعه اوي ربنا يرحمهم ويغفر لهم ويصبرنا يااارب 
ديلان بدموع:  ربنا يرحمهم كان نفسي يفضلوا معانا وميفرقوناش ابدا بس دي سنه حياه يا غرام... 
نروح لهمس ورحبت بخالتها قبل ماتتحدث مع غرام... 
همس تنظر ليامان بحب وقالت: عامل ايه يامان 
يامان: انتي اي اخبارك واي اخبار الجامعه
همس: الحمدلله وانت اي اخبارك اتعينت في جامعه وله لسه... 
يامان  : اه اتعينت في الجامعه بتاعتك المفروض ان انهارده اول يوم ليا .. 
همس بفرحه  :  بجد يعني هتكون معايا وانت اللي هدرسلنا.. 
يامان  :  اه بقولك ايه مش انتي هتروحي انهارده انا كداكدا رايح اخدك معايا ونمشي ملناش لازمه في القعده دي... 
همس بفرحه: اه عندي جامعه انهارده بس مش عارفه ماما هشوف اروح معاك وله لا
يامان:  انا هقولها ووجه كلامه لغرام : خالتو
غرام  :  نعم يا حبيبي 
يامان  :  احم انا همشي انا وهمس هوصلها معايا لان انا اتعينت في نفس كليتها في هتروح معايا... 
غرام: مش عاوزين نتعبك يا دكتور وغير كدا مش هينفع تروح معاك لوحدها هي تروح مع السواق.. 
ديلان  :  وفيها ايه لما تروح مع ابن خالتها وبعدين ابن خالتها وله السواق... 
غرام  : خلاص ماشي روحي يا همس مع يامان  وخلي بالكم من بعض وانتي راجعه هنبقي نبعت ليكي عربيه بسواق 
همس  :  ماشي يا ماما.. 
وخرجوا يامان وهمس وتوجهوا الي السياره وركبوا وبدأءو يتحركوا... 
يامان: تحبي اشغل موسيقي لمين 
همس بخجل  :  اي حاجه علي ذوقك 
شغل موسيقي اجنبي... 
يامان  :  مبحبش اسمع غير اجنبي.. 
همس  :  اه اغنيهم حلوه.. 
يامان  :  بقولك يا همس ممكن اسألك سؤال 
همس بحب : نعم اسأل اللي انت عاوزه 
يامان:  طبعا انتي اقرب واحده لعشق اختك هي عشق في حد في حياتها او معجبه بحد يعني اكيد فهماني.. 
همس ملامحها تغيرت لحزن هي فاكره ان هيسألها سؤال  يخصها لم تتوقع ان يسألها عن اختها.. 
يامان  :  همس هو انتي روحتي فين
همس  :  هاااا لا معاك هو انت ليه بتسأل
يامان بتوتر  :  احممم هااا يعني اعرف حد عاوز يجي يتقدم ليها ومعجب بيها فهو جه سألني ان في حد في حياتها او حاجه خايف يجي يتقدم وتكون في دماغها حد... 
همس: اه قولتلي لا عشق مش بتفكر غير في دراستها وعمري ماشوفتها تتكلم عن حد و مش بتفكر في حد عشق كل هما الدراسه ان تخلص وتتعين وتكون دكتور شاطره.... 
يامان:  ااه ماشي يا همس... 
وقال في سره بحب وهيام وتنهد  :  امتي يا عشق تعرفي اني بحبك
همس تنظر ليامان بحب وتقول في سرها :  امتي يا يامان تعرف اني بحبك ثم تنهدت ونظرت لشباك السياره

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️
نذهب لاسر وعشق ووصلوا لمطار القاهره وينتظروا ديما... 
وبعد دقائق تخرج فتاه مكتمله الانوثه جميله جدا الى خارج المطار ترتدي بنطلون جينز ليكرا وبلوزه قصيره التي تصل الي تحت الصدر وفوق "سرة البطن " 
اسر كان منشغلا في الهاتف اول مارفع عينه ورأها اتصدم من جمالها سرح وقال بصدمه: ايه ده مين صاروخ الجو دي.. 
عشق ضربته في ذراعيه وقالت  :  احترم نفسك يا حيوان دي بتكون ديما بنت انكل نديم
ديما جريت علي عشق وحضنتها جامد وقالت بصراخ:  عشق وحشتيني اوي 
عشق بعدتها عنها :  ابعدي عني انا زعلانه منك 
ديما  :  ليه عملت ايه بس 
عشق ضربتها ضربه خفيفه في ذراعها وقال:  بقي يا ندله اعرف بالصدفه انك جايه مصر انهارده... منا امبارح كنت بكلمك.. 
ديما:  والله انا نفسي معرفش اني كنت هاجي ده انكل جاسر هو اللي اقنع دادي عشان اجي 
عشق  :  ماشي سماح المرادي اعرفك اسر اخويا.. 
اسر عدل حاله ومد يده لديما  :  اسر جاسر الحديدي 
ديما مدت يدها وابتسمت له:  ديما نديم عز الدين 
اسر  :  نورتي مصر 
ديما بخجل:  شكرا
اسر  :  هو انا ممكن اسألك سؤال 
ديما  :  اتفضل... 
اسر  :  هو انتي متأكده انك مصريه 
ديما  بضحك :  اه مصريه بتسأل ليه
اسر  : اصلك شبه الاجانب وحلوه اوي
ديما خجلت ونظرت في الارض 
عشق قطعتهم وقالت :  تحبوا اجيب ليكم شجره ليمون وكرسين وله ايه النظام... وضربت اسر ضربه خفيفه وقالت يلا يا عم النحنوح عشان نروح... 
اسر بقرف  :   فصيله لازم تفصليني يلا يا ختي.. 
ديما ضحكت عليهم وتحركوا الي السياره... 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️
نذهب لتولين كانت تركن السياره ومعها صديقتها المقربه وفجاءه وهي بتركن خبطت السياره 
تولين بصراخ:  يلههههههوي العربيه اتخبطت يامان هيقتلني 
نزلت بسرعه لتري الخبطه لاقتها خبطه كبيره ومتخربشه 
تولين وهي بتلطم علي وجهه قالت  :  روحت في داهيه يا سيرين اعمل ايه دلوقتي لو روحت بيها كدا يامان هيموتني 
سيرين  :  اقولتلك خليني انا اركن انتي لسه بتتعملي
تولين  :  حماره هتقولي ايه هعمل اي دلوقتي 
سيرين :  نوديها لمكان صيانة وخلاص مفيش حل غير كدا 
تولين  :  لا خايفه اروح المكان اللي ديما بابا بيروح لي يبلغ بابا ويامان 
سيرين :  خلاص نروح لاي حد تاني مش لازم اللي باباكي بيتعامل معاه.... اقلك ممكن نروح لروشه اللي مايا صاحبتنا بتروح عندها 
تولين :  عارفه مكانها
سيرين  :  يعني اصل الورشه في منْطقه شعبيه ممكن نبقي نسأل لما نروح فين الورشه
تولين  :  طيب يلا بسرعه نروح 
وركبوا السياره وتوجهوا الي الورشه وبعد حوالي نصف ساعه كانو وصلوا الي المنطقه التي فيها الورشه
تولين بشمئزاز :  يع يع اي القرف اللي احنا في ده شوفي ااناس عامله ازاي... 
سيرين  :  منا قولتلك انها في منْطقه شعبيه  
تولين  :  طيب هنسأل مين بقي وبعدين الورشه اسمها ايه
سيرين   :  ورشه عزت حاجه معرفش 
تولين   :  هو يوم باين من اوله هنسأل مين دلوقتي 
سيرين  :  طيب وقفي عند القهوه دي كدا نسأل عندها 
وبالفعل واقفوا عند قهوه وكانت قهوه بلدي شعبي وديما شاورت لشخص فأتي لها... 
شخص:  اؤمري يا مزه ايه القمر ده 
تولين ترجع للخلف بخوف لانه قرب من ازاز السياره
تولين بخوف  :  انت مقرب كدا ليه ابعد شويه 
سيرين بهمس لتولين  :  اسكتي لياكولنا... انا هسأله واتعلمي مني وقالت لشاب بصوت عالي :  بقولك ايه يا شبح متعرفش ورشه مكانيكي هنا اسمها عزت حاجه 
الشخص  :  اه يا ابله قصدك ورشه الاسطي رباح... عزت ده صبي عنده 
تولين  :  ياعم انجز فين مكانها 
الشخص  :  براحه علينا يا وحش الكون  مكانها اخر الشارع ده... 
تولين :  تمام 
وتحركت تولين بالسياره وتوجهت الي الورشه.. 
تولين  :  انا اخر مره امشي وراكي في حاجه ما كنت روحت لمكان اللي بابا بيتعامل معاه واخلص انا يقولي براحه يا وحش الكون ايه القرف ده لا شوفتي كان بيتكلم ازاي تحسي كان هيبلعنا... 
سيرين:  هههههه اه يا بنتي ده في اسخن من ده يلا اقفي اهي الورشه... 
وقفوا السياره و نزلوا الي الورشه ليجدو عزت يستقبلوهم لتقص تولين عليه المشكله التي في السياره  فيحدد لها معاد بعد عده ايام لكثره السيارت التي عندهم
فاتولين تحدثت بغرور وتحاول اقنعه بالمال 
تولين  :  شوف الفلوس اللي انت عاوزها كام وخالصنا المهم العربيه تكون بظرف ساعه ذي ماهيا
عزت بغضب :  ايه الكلام اللي انتي بتقولي ده انتي مجنونه صح
تولين بصوت عالي وغضب  :  انت بتكلمني انا كدا يا حيوان انت متعرفش انا مين وبنت مين...
حاولت سيرين تهدأ تولين التي انفعلت لكنها غرورها يرفض الخضوع... 
لتستمع تولين الي صوت يأتي من خلفهاا فتستدير لتري من يتحدث فتقف مذهولا تمام فهذا الفتي وسيما وجذاب...كان شاب بشره قمحاويه وله عضلات بارزه كان يرتدي فانله حامله لونهااسود وبنطلون اسود 
مصطفي بغضب وهو يتجه اليهم ويجفف يده بفوطه صغيره ويقول  : الفلوس دي خاليها تنفعك اتفضلي من هنا واحنا مش شغلين عند اهلك 
سيرين  :  ايه الطريقه دي خلاص يلا يا تولين نمشي ناس معندهاش ذوق... 
تولين مازالت تنظر الي مصطفي باعجاب... 
تولين بصوت واطي  وتتجه اليه  :  لو سمحت ارجوك تساعدني انا لو رجعت البيت بيها كدا ممكن يحصل... يحصل مشاكل... 
مصطفي اول ما تولين قربت منه وهو شعر بتوتر  نبض قلبه بالحياه كأنه يعلن ان وجد النصف الاخر ليتذكر الله فاستغفر ربه وغض بصره فوضع عينه بالارض لخشيه عقاب الله  والان تلك الفتاه يبدو عليها انها ابنة احدي العائلات  الثريه
تولين  قالت  :  هتساعدني وله لا 
عزت  :  لا مش هيساعدك واتفضلي من غير مطرود 
تولين نظرت لمصطفي وكان ينظر لناحيه تانيه ولم ينظر اليها عرفت انها وافق رأي صديقه ولم هيساعدها فجذبتها صديقتها سيرين وقالت : يلا يا تولين نمشي 
توجهوا الي السياره ولسه تولين هتفتح بابا السياره بس واقفت لما سمعت صوت مصطفي يتحدث  .. 
مصطفي  :  استني يا انسه 
عزت :  مصطفي انت هتساعدها 
مصطفي بحزم  :  خلاص يا عزت روح انت كمل شغلك وانا هعملها علي السريع مش هتاخد وقت في ايدي
تعجب عزت من تصرف صديقه وبالفعل  بدء مصطفي علي العمل السياره الخاصه بتولين التي كانت تنظر اليه بانبهار ومتعجبه.... وكان مصطفي هو الاخر كان ينظر اليها من طرف عيونه وشعر بأحساس اول مره يشعره
وبعد نصف ساعه كان مصطفي انتهي العمل في السياره في اقل من ساعه كان يعمل سريعا... لا يتمكن الشيطان منه اهو يستشعر بشئ غريب بقلبه... 
فرحت تولين بشده عندما وجدت السياره كما كانت ولا يبدو عليها اي شئ فقالت بسعاده  :  واو بجد انت فعلا شاطر اوي شكرا ليك بجد 
مصطفي بجديه  : علي ايه ده شغلي 
تولين : طيب الحساب كام 
مصطفي بهرب  : عزت هو اللي هيساعدك
وبالفعل غادر مصطفي لكي يتهرب منها وبالفعل عزت حاسبها وغادرت ونظرت اخر نظره لمصطفي التي كان يمثل ان مشغول في سياره ولم ينظر اليها... 
وركبت السياره وغادرت المكان وتوجهت الي الفيلا... 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️
عند ماسه كانت متجه الي المستشفي وكانت بتتحدث بالهاتف... 
ماسه  :  انا خلاص مسافه السكه جهزو ليا غرفه العمليات والمريض.. 
&&: تمام يا دكتوره ماسه حاولي تيجي بسرعه عشان حالة المريض حرجه جدا.. 
ماسه  :  خمس دقايق وهكون في المستشفى بلغ دكتوره ايمن ويدخل للمريض ويعمله اللازم عقبال ما اجي.... 
$$  : تمام يا دكتوره... 
وقالت ماسه وانشغلت بقفل الهاتف وفجاءه نظرت رأت سياره تأتي نفس اتجاها ماسه صوتت وحاولت تتفادها بس لم تقدر وخبطت في الشجره كانت الصادمه قويه.. 
ماسه بوجع  :  ااااااااه....... بابا.....مااما..... يتبع 

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨️✨️
بقلم / جنه ياسر


                   الفصل الثالث من هنا

تعليقات