رواية حبيبي المدير الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء صبحى


رواية حبيبي المدير 
الفصل الخامس عشر 15
بقلم شيماء صبحى


احلام كانت بتسمع كلامهم وحست وكان في سكينه انغرزت في قلبها  دموعها بدات تنزل بغزاره وهيا بتحاول تستوعب اللي سمعته فحركت راسها برفض وقالت بدموع :لا اللي بيحصل دا مستحيل..لا دا اكيد مش حقيقي..!

سمعت صوت خطوات بتقرب من الباب فرجعت بسرعه لمكتبها وهيا بتمسح دموعها علشان تبان طبيعيه؟

خرج الشاب اللي كان مع ياسر من المكتب وبص علي احلام اللي قاعده ومركزه في اللاب توب اللي قدامها وابتسم!

رفعت احلام راسها تشوفه ولاكنه كان لف وشه ومشي ..اخدت نفس بصعوبه ووقفت تاني وقربت من مكتب ياسر وخبطت واستنت رده؟

كان قاعد ياسر علي كرسي مكتبة وراجع بجسمة لورا وبيبص للسقف بهدوء  سمعت صوت طرق علي الباب فرد بالموافقه:ادخل؟

دخلت احلام وهيا ماسكه في ايديها التابلت اللي عليه باقي جدول ياسر وبتقول:حضرتك فاضل اجتماع اخير بعد ساعه؟

ياسر بصلها واستغرب شكلها فسالها بقلق وقال:تمام بس انتي كويسه يا احلام وشك مالة!
احلام بصتله بضيق ولاكن غيرت نظرتها بسرعه وابتسمت وهيا بتقول بهدوء:انا كويسه يا فندم !

ياسر حرك راسه وقال:انتي رجعتي من برا امتا؟
احلام:لسا واصله يا فندم!
ياسر حرك راسه بتفهم وقال بابتسامه:الحفلة اللي طلبت منك تحضريها معايا هتكون بعد يومين وطبعا انا هبعتلك الفستان اللي وعدتك بيه؟

احلام حركت راسها بالموافقه وهو ابتسم وقال:الحفلة هتكون الساعه ١٠ بالليل !
احلام غمضت عينيها وهيا بتحاول تتمالك اعصابها وقالت:تمام يا فندم بس انا مش هقدر اتاخر كتير برا البيت يعني …
قاطع ياسر كلامها بموافقة وقال:متقلقيش يا  احلام مش هنتاخر وحتي لو حصل هوصلك بنفسي لحد بيتك!

احلام هزت راسها بالموافقه وهوا ابتسملها وكان مركز مع وشها وبيفكر في خطته ولاكن هيا كانت واقفه بتفكر هتتصرف ازاي بعد اللي سمعته وازاي تخلص نفسها من الورطه اللي وقعت فيها؟

احلام قالت باستأذان:بعد اذنك يا فندم انا هخرح اكمل شغلي ..
ياسر حرك راسه بالموافقه واحلام اتحركت من قدامه بسرعه وخرجت من الغرفه وقربت من مكتبها وهيا بتبص علي تفاصيل المكان باختناق ..
قعدت تكمل شغلها ولاكنها حست باشمئزاز وفضلت تفكر امتي وازاي ياسر قدر ينفذ خطته دي من غير متاخد بالها..

فضلت احلام علي نفس الحاله وهيا قاعده بتفكر لحدما انتهي وقتها في الشغل وقامت بسرعه من علي المكتب وشالت شنطتها علي كتفها ودخلت مكتب ياسر لقته بيشتغل علي اللاب توب بتاعه ومركز فيه ..اتكلمت احلام وقالت:انا همشي يا مستر ياسر بعد اذنك!

بصلها ياسر وحرك راسه بالموافقه وهيا   خرجت من مكتبه وهيا بتفكر هتعمل ايه !! 

في الجانب التاني ماهر كان خلص شغله وقاعد في مطعم مع منعم السواق بتاعه  وبيتكلم معاه بخصوص احلام وخطيبها اللي سابته وكان منعم جابلة كل المعلومات اللي طلبها واتكلم وقال: اسمه اكرم الحسيني  يا فندم دا كان زميلها من ايام الكليه واتخطبوا في اخر سنه بدبلة وبعد سنتين اتخطبوا رسمي واستمرت خطوبتهم ٤ سنين وانفصلوا فعلا من شهرين بس انا عرفت حاجه غريبه اوي يا فندم!

ماهر كان بيشرب من العصير وحرك راسه بالموافقه وقال:عرفت؟
منعم ضم حاجبه باستغراب وقال:لما روحت منطقة اللي اسمو اكرم دا عرفت انه خطب بنت خالته من اسبوع بالظبط ؟

ماهر ضم حاجبه باستغراب وهوا بيفكر في كل الكلام اللي قاله منعم ورجع بصله وقال:يعني بقالهم اكتر من٨ سنين بيحبوا بعض وبعدما سابها بشهرين خطب واحده غيريها؟
منهم حرك راسه بضيق وقال:انا عرفت يا فندم سبب فسخ خطوبته مع الانسه احلام؟
ماهر بصله باهتمام ومنعم قال :طلع انه ادي لاخوه الشقه اللي كان هيتجوز فيها  ولما الانسه احلام عرفت اتضايق وفشكلت الخطوبه لانه طلب منها تتجوز في شقة والدته وهيا رفضت؟ 

ماهر ضم حاجبه وهو بيحرك راسه بضيق وبيقول: جدعه احلام انها رفضت؟
منعم :حضرتك بلغتني بمهمه اعملها تخص برضوا والد الانسه احلام ؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا عملت ايه بخصوص ميعاد العمليه؟
منعم:الدكتور لسا محددش الميعاد يا فندم لانه مستني الانسه احلام علشان يبلغها الاول بحالة والدها الظاهر كده ان والدها تعب تاني؟

ماهر قلق من كلامه وقال بضيق:وانت عرفت الكلام دا امتي وازاي مبلغتنيش؟
منعم :النهارده الساعه ١٠ يا فندم انا روحت المستشفي بنفسي وانا اسف يا فندم بس حضرتك كنت مشغول طول اليوم ومعرفتش اوصلك بسبب ان السكرتريه في كل مره بحاول ادخل لمكتبك تبغلني انك مشغول؟

ماهر حط فلوس علي الطرابيزه وبصله وقال:طيب قوم خلينا نمشي ووديني علي المستشفي ؟

منعم حرك راسه بالموافقه وماهر خرج من المطعم ومنعم وراه واقبل ما ماهر يركب العربيه سبقوا منعم وهو بيفتحلة الباب.. ركب ماهر العربيه ومنعم ركب بعده واتحرك بسرعه وخرجوا من المكان؟؟؟
__________
كانت احلام راكبه عربيتها وفي طريقها للمستشفي علشان تطمن علي والدها وتعرف من الدكتورالميعاد اللي هيدخل فيه والدها للرفة العمليات..

كانت طول الطريق سرحانه بتفكر في حالة والدها والكلام اللي سمعته في الشغل وكان دماغها هينفجر من شدة التفكير ..

وصلت احلام  للمستشفي بعد وقت مش كبير ودخلت بسرعه واتجهت لمكتب الدكتور المسؤل عن حالة والدها..
خبطت علي الباب وقبل ما ندخل سمعت صوت الدكتور بيتكلم مع شخص وبيشرحله حالة والدها ؟
الدكتور بحزن:للاسف مش هنقدر نعمل العملية بكره لان وضع الاستاذ محمد ميسمحش بسبب انه دخل في غيبوبه تاني واحنا لحد دلوقت مش عارفين السبب لان كانت حالته مستقره ولاكنه فجأنا الصبح انه دخل في غيبوبه؟

ماهر اللي كان قاعد قدام الدكتور وبيسمع كلامه فقال بتساؤل :يعني مش ممكن يفوق تاني يا دكتور وانا بقول يعني  مينفعش تعملوا العمليه وهو في الغيبوبه؟

الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:مينفعش نعمل عملية خطيرة زي دي والمريض في غيبوبه لاننا بنحتاج نطمن عليه في وقتها وهوا مش هيساعدنا نعرف اذا كانت العمليه نجحت ولا لأ؟

احلام كانت واقفه وبتسمع كلامهم ودموعها بتنزل بغزاره الدكتور انتبه لوجود شخص واقف برا المكتب وبيحرك اوكرة الباب وقف وهوا بيفتح الباب واول مشاف احلام قاعده على الارض ومنهاره في العياط  قرب منها بلهفه وقال وهو بيسألها بقلق :انسه احلام انتي كويسه؟

ماهر اول ما سمع اسمها وقف بسرعه وهوا بيبص عليها و كان الدكتور بيحاول يساعدها وهيا وقفت وكانت بتمشي ببطئ بسبب بكائها الشديد ..

ماهر كان بيبص عليها وقلبه واجعه قرب منها ومسكها مكان الدكتور وقال:ارتاح انت يا دكتور وانا هساعدها؟

الدكتور حرك راسه بالموافقه وساب احلام وماهر خلاها تسند عليه لحدما قعدها علي الكرسي وقعد هوا علي الكرسي المقابل ليها!

احلام كانت بتمسح دموعها بايديها والدكتور قرب منها علبه المناديل اللي علي مكتبه واداهالها وقال بتساؤل:انتي كويسه يا احلام  حاسه بحاجه ؟

احلام اخدت المناديل منه  وبدات تنشف دموعها وهيا بتحرك راسها بـلأ.. ماهر كان مركز معاها وهيا بتعيط وفهم انها سمعت كلامه هوواادكتور فبص للدكتور وقال:الانسه احلام شكلها سمعت كلامنا انا وانت يا دكتور لو ينفع تطمنا علي وضع الاستاذ محمد يكون احسن؟

احلام انتبهت لكلام ماهر وبصت للدكتور وقالت بصوت ضعيف:أرجوك يا دكتور قولي بابا ماله؟

الدكتور قعد علي كرسي مكتبه وبص لاحلام وماهر وقال بحزن:والدك يا احلام للاسف دخل في غيبوبه تاني بس المره دي مختلفه عن المره اللي فاتت لاننا مش قادرين نحدد السبب والمشكلة اللي خلته يدخل في غيبوبه بعدما كانت حالته مستقرة وفي استعداده للعمليه!

احلام رجعت بضهرها لورا وهيا بتحاول تتحكم في دموعها وقالت:يعني هتعمل ايه دلوقت يا دكتور؟

الدكتور قال:هنرجعه تاني لغرفة الرعايه وهيتحط علي كل الاجهزه من جديد  واحنا جبنا الحقن بتاع العمليه وفي استعداد تام لحدما يستعيد وعيه تاني واول ما يفوق هنعمله العمليه ان شاء الله!

احلام حركت راسها بالموافقه وقالت بقلق :هوا انا ممكن اشوفه يا دكتور ارجوك !
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:طبعا اتفضلي!
احلام وقفت والدكتور بص لماهر اللي قاعد وساكت وقال:ماهر باشا حضرتك تقدر تشوفه انت كمان..
ماهر حرك راسه بالموافقه وخرجوا كلهم واتجهوا لغرقة العنايه المركزه اللي موجود فيها والد احلام!

قابلتهم ممرضه ولبستهم لبس معقم علشان يقدروا يدخلوا الغرفه وبعد دقايق دخلت احلام وجمبها ماهر والدكتور للغرفة،.

اول ما احلام شافت والدها نايم والأجهزة في كل مكان في جسمه دموعها نزلت بغزارة ومسكت في ايد ماهر اللي واقف جمبها وقربت منه حضنته وهيا بتحرك راسها بالرفض وبتبكي ..

الدكتور كان بيبص عليها بحزن وماهر كان متوتر لانها حضناه فحط ايديه علي ضهرها بالراحه وطبطب عليها وهيا كانت بتزيد في البكاء وبتقول بهمس:هو مش عايز يصحي ليه مش عايز يشوفني ليه انا تعبت اوي من غيره بجد تعبت اوي والحمل بق تقيل ..

ماهر كان بيمسح باديه بلطف علي حجابها وبيبص بحزن علي والدها ..الدكتور قرب منهم وقال:كفايه يا بنتي واخرجي علشان المريض بيحس بينا ولما يلاقيكي  حزينه ممكن يرفض يستجاب لينا؟

احلام خرجت من حضن ماهر ببطء وبصت للدكتور وقالت:هو بيحس بينا ازاي يا دكتور وانا بقالي ٨ سنين باجي واتكلم معاه وبطلب منه يرجع وهو رافض هو انا عملت حاجه زعلته طيب .. انا محتجاه معايا اوي يا دكتور والله محتجاه!

ماهر بص للدكتور وقال وهو بياخده وبيبعدوا بمسافه عن احلام:لو سمحت يا دكتور خلينا نفضل معاه لوحدنا شويه واوعدك مش هنتاخر!
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:طيب يا ماهر باشا  بس بلاش تخليها تعيط كتير علشان المريض بيتأثر؟
ماهر حرك راسها بالموافقه والدكتور سابهم وخرج وفضل في الغرفة ماهر واحلام!

قرب ماهر من احلام وقال وهوا بيبص لوالدها:قربي منه المره دي يا احلام وكلميه عرفيه اللي انتي حاسه بيه وعرفيه قد ايه انتي محتجاه عارف انك كلمتيه كتير ولاكن ممكن المره دي تكون مختلفه وممكن يستجاب لكلامك يا احلام !

احلام بصت لماهر وجه في دماغها كل اللي سمعته عنهم فدموعها نزلت اكتر وهيا بتحرك راسها بالموافقه وهوا ابتسملها بتشجيع وقال:افتحي قلبك وقوليليه كل اللي مخبياه عنه يمكن حاجه بسيطة يسمعها تخليه يفوق..

احلام حركت راسها وقربت من والدها وهو قرر يسيبها لوحدها ويخرج وهيا مسكت ايد والدها وبدات دموعها تنزل وهيا بتقول بحزن:بابا؟
انا عارفه انك سامعني وحاسس بيا . 
الدكتور قالي كده بعد اول ساعه دخلت فيها الغيبوبه من ٨ سنين …بلعت ريقها واخدت نفس طويل وكملت كلامها وقالت :انا مش قوية يبابا زي ماكنت بقولك ولا حتي قد المسؤليه ..دموعها نزلت اكتر وهيا بتقول:انا ضعيفه اوي ومحتاجه حضنك استخبي فيه ..انا عيشت كتير بدافع عن نفسي وباينه قويه علشان محدش يستغلني او يضحك عليا بس ..بس يبابا انا ..انا كنت فاكره كده كنت فاكره اني قويه . بس اكتشفت اني ضعيفه اوي من غيرك ...ممكن علشان خاطري تقوم وتعمل العمليه وترجع معايا البيت تاني … 

البيت ضالمه بقاله سنين من غير وجودك  البيت وحش اوي ..وحش اوي من غيرك …مش كفايه عليا  اكون وحيدة لحد كده …احنا محتاجين نرجع تاني عيلة سعيده .. محتاجين بعض…انا عارفه انك زعلان علشان ماما ومريم سابوني لوحدي ومشيوا بس انا اوعدك اول ما تفوق هدور عليهم ومش بس كده انا  اوعدك اني هقلب عليهم الدنيا وهلاقيهم بس ..بس انت قوم …قالت بصوت ضعيف ..علشان خاطري.

قالت كلامها وركعت علي رجليها وحطت دماغها علي السرير ومسكت جامد في ايد والدها وغمضت عينيها بتعب .. وبعد دقايق فاقت علي ايد بتحسس علي طرحتها بهدوء فتحت احلام عينيها وهيا بتبص حواليها وكانها مستنيه اللحظة دي من سنين.. واول ما رفعت وشها وشافت صاحب الايد بيبص عليها ودمعه من عينيه بتنزل.. صرخت احلام بفرحه وهيا بتحضنه وبتقول بعدم تصديق :باباااا؟

صرختها كانت كفيله انها توصل للدكتور وهو في مكتبه ..فتح ماهر الباب اول ما سمع صوتها وكان قلقان ليكون الاستاذ محمد توفي ولاكنه وقف وهو مصدوم لما لقي احلام ماسكه ايد والدها اللي كان فاتح عينيه وبتقول:انت انت صاحي ولا انا بحلم!
والدها حرك عينيه ببطئ وكانه بيبلغها انه كويس..
احلام بصت حواليه ولقت ماهر واقف يبص عليها جريت عليه بفرحه وهيا بتحضنه وبتقول:بابا فاق يا ماهر بابا صحي انت اخدت بالك سمع كلامي انت كان عندك حق..

ماهر ابتسم وهو بيسمع كلامها ورفع ايديه يضمها لحضنه بفرحه وهوا حاسس بشعور جميل وهيا مقربه منه بعدت عنه احلام وهيا بتستجمع نفسها من جديد وبصتله بخجل وقالت:فين الدكتور؟
ماهر بص عليها بتوتر وقال:الدكتور مش عارف..
احلام  هزت راسها وقالت:هروح ادور عليه.. ماهر حرك راسه بالموافقه وتذر خرجت بسرعه من الغرفه وهيا بتدور علي الدكتور وبعدما جريت علي مكتبه ولقته قاعد وبيشرب قوه قالت بلهفه:بابا صحي يا دكتور؟
متنسوش متابعه صفحتي 
الكاتبة شيماء صبحي shaimaa sobhy
الدكتور كح وهو بيبصلها بصدمه وبيقول:بتقولي اييه؟
احلام دموعها نزلت بفرحه وقالت:ارجوك يا دكتور طمني عليه هوا فتح عينيه وحتي حرك ايديه ولمس طرحتي !

الدكتور خرج بسرعه من الغرفة وضغط علي زرار الإنذار وبلغ ممرضه تبلغ بقيت الدكاتره ان مريض الغيبوبه فاق من تاني  ..

احلام خرجت من مكتب الدكتور وهيا بتجري وبترجع لغرفة والدها  تاني وكان ماهر خرج والدكاتره بتتحرك للغرفه لحدما وصلت احلام وقربت منه وقالت وهيا بتسأل ماهر :حصل ايه بابا كويس؟

ماهر حرك راسه  بالموافقه وقال:ارتاحي هنا لحد ما الدكتور يخرج ويطمنا عليه ؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقعدت علي كرسي الاستراحه وهوا كان واقف ومتوتر بسبب اللي حصل وقربها منه  ..

وفي غرفة والد احلام قرب الدكتور من والدها وهو بيبصله وبيقول:دي معجزه!
والدها كان صاحي وكان في وضع يسمحله بالكلام فبعد جهاز الاكسجين من علي وشه وبص للدكتور وقال بصوت ضعيف  :بنتي فين احلام بنتي راحت فين !
الدكتور بصله وقال علشان يطمنه:بنتك كويسه وواقفه برا مستنياك تخرجلها وانت في احسن حال 
محمد والد احلام ابتسم براحه وقال بتعب:انا كويس؟

الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:ارتاح دلوقت لحدما نطمن عليك وبعدها نشوف هنعمل ايه!

والدها حرك راسه بالموافقه والدكتور ركبله جهاز الاكسجين تاني وبلغ بقيت الدكاتره اللي موجوده يبدأوا يفحصوه بسرعه وبعد مرور نص ساعه !

خرج الدكتور من الغرفه وعلي وشه ابتسامه عريضه قربت منه احلام وقالت بلهفه:خير يا دكتور طمني؟
الدكتور بص لاحلام بسعاده وقال:والدك بق بخير ولاكن لازم نعمل العمليه في اسرع وقت بس الموضوع دلوقت واقف علي موافقته ؟

احلام حركت راسها بفرحه وقالت:هيوافق ان شاء الله هيوافق :يعني هوا دلوقت هيفضل هنا؟

الدكتور: هيفضل مؤقتا لانه مينفعشي يخرج بسبب انه لسا خارج من عمليه جراحيه بس دلوقت اقدر اطمنك عليه واقول انه يقدر يتواصل معانا ودا هيسهل علينا الجراحة الجايه ونسبه نجاح العمليه دلوقت اتحولت من ١٠٪؜ ل٥٠٪؜

احلام ابتسمت وهيا بتغمض عينيها وبتقول:شكرا يارب شكرا يارب؟

الدكتور بص لماهر وقال:ممكن كلمك علي جنب يا ماهر باشا؟

ماهر حرك راسه بالموافقه والدكتور استاذن احلام ومشي مع ماهر وبعدوا عنها بمسافه كبيره  …الدكتور وقف ماهر بايديه و قال بجديه:الاستاذ محمد حالته استقرت زي منا قولت دلوقت بس في مشكله هتقف معانا ؟
ماهر بصله باستغراب وقال بتساؤل:مشكلة ايه يا دكتور؟
الدكتور رفع حاجبه وقال بخجل:تكاليف العمليه زاد مليون جنيه..انا عارف ان الحقن كانت غاليه ولاكن مضطرين نجيب حقن تانيه علشان نضمن نجاح العمليه ١٠٠٪؜ 

ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:اعمل اللي تشوفه يا دكتور اهم حاجه الاستاذ محمد يكون بخير ومتقلقش انا هدفع اللي تقول عليه بس بلاش تعرف احلام اي حاجه عن الفلوس. دي وكويس انك بلغتني انا بالموضوع دا بدالها؟

الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال بابتسامه:اللي تشوفه يا ماهر باشا واحنا تحت امرك!

ماهر حرك راسه وقال: انا هضيفلك ٥٠٠الف تحت الحساب وعاوز الاستاذ محمد ياخد افضل خدمة  هنا في المستشفي؟
الدكتور حرك راسه بفرحه وقال:تحت امرك يا فندم بعد اذنك!

مشي ماهر وقرب من احلام اللي كانت بصه عليه وساكته وقال:انتي كويسه دلوقت يا احلام!
احلام بصت عليه وحركت راسها بالموافقه وهو بص علي غرفة والدها وقال:طيب انا شايف ان وجودنا دلوقت ملوش لازمه لان الدكتور بلغني ان والدك دلوقت تحت تأثير الادويه اللي اخدها وحاليا هو نام؟

احلام هزت راسها بتفهم وقالت:تمام!
ماخر شاورلها تتحرك قدامها وهيا مشيت وهوا وراها لحدما خرجوا من المستشفي ..
منعم كان واقف في استقبال ماهر واول مشافه خارج مع احلام فتحله العربيه واستناه يقرب منه ولاكن ماهر تجاهله ووقف مع احلام وقال:تحبي اوصلك بعربيتي انا شايف ان اعصابك تعبانه وهيكون صعب عليكي تسوقي؟

احلام بصت في عينيه وافتكرت وقتها الكلام اللي سمعته من ياسو والشخص اللي كان معاه والخطه اللي عملوها  علشان ياسر  ياخد مكانه في الحفله فحركت راسها بحزن وقالت:لا شكرا انا بخير؟
قالت كلامها وقربت من عربيتها علشان تفتح الباب ولاكنها فجاه حست بتعب شديد بسبب ضغطها علي اعصابها لفتره طويله ..

ماهر لاحط انها مش بخير فقرب منها تاني وقال :.انتي كويسه؟
احلام بصتله وقالت بتعب:موافقه توصلني بعربيتك بس انا مش عايزه اسيب عربيتي هنا؟

ماهر حرك راسه بالموافقه وشاور لمنعم يقرب منه واول ما منعم وصل ماهر بص لاحلام وقال:فين مفتاح عربيتك!
احلام طلعت مفتاح عربيتها وقربته منه وهو اداه لمنعم وقال:سوق العربيه دي لحد بيت احلام ؟
احلام بصت لمنعم وقالت بجديه:خلي بالك وانت سايق ومتاكلش مطبات انشي بالراحه؟

ابتسم ماهر علي كلامها ومنعم بصلها وحرك راسها باحترام وبص لماهر اللي شاورله يسمع كلامها ومنعم ركب عربية احلام واتحرك بيها وماهر بصلها وقال:عربيتي هناك خليني نمشي احما كمان!

احلام حركت راسها بالموافقه وقربوا من عربيه ماهر وهوا ساعدها تركب وركب في كرسي القياده ..وبعد ثواني اتحرك بالعربيه ..

وفي الطريق احلام كانت بتفكر في كل اللي حصل علي مدار اليوم وكانت حاسه بتعب من التفكير فبصت لماهر ولقته سايق ومركز في الطريق وكانت ملامحه جميله..ابتسمت احلام لتذكرها لكلام ياسر لما قال انها كانت بتحبه وانه كمان كان بيحبها فضحكت بسبب انهم فاهمين غلط وانها فعلا كانت بتحب ماهر ولاكنه عمره مابادلها الحب وكان بيعاملها بحرص شديد بعدما اعترفتله بحبها ليه؟

ماهر انتبه ليها وبصلها وهيا نزلت عينيها بسرعه ولفت وشها فابتسم علي خجلها ورجع بص في طريقه تاني..
احلام اخدت نفس وبصتله تاني وقالت:هو انت ممكن متروحش الحفلة؟

لف ماهر راسه ليها وبصلها بصدمه وقال:حفلة ايه؟

احلام بلعت ريقها وقالت:الحفلة اللي هتروحها بعد يومين علشان تتكرم فيها؟
ماهر رفع حاجبه بدهشه وقال:وانتي عرفتي ازاي اني رايح الحفله دي ؟
احلام اتوترت اكتر وقالت:سمعت عنها لانك مشهور جدا وكله بيتكلم عليك ..بس قولت ايه علي كلامي؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:مقدرش مروحش دي حفلة مهمه وتقدري تقولي كده انها معموله علشاني..

احلام حركت راسها بتفهم وقالت وهيا بتذكر اسم حمزه:هو فين حمزه بقالي يومين معرفش عنه حاجه هو كويس؟
ماهر حرك راسه وقال  :ايوا كويس؟
احلام لفت وشها وهيا بتبص علي الطريق وبتدعي من قلبها ان تحصل اي حاجه تخلي موضوع الحفله دا يخلص من غير ما ماهر يتضر فيها ؟

وصل ماهر قدام بيت احلام بالعربيه وبصلها وقال وهو بينبهها :وصلنا  ؟
احلام حركت راسها بهدوء وخرجت بسرعه من العربيه وهو نزل وراها واول ما بصتله قالت:شكرا علي كل حاجه عملتها علشاني النهاردة..تصبح علي خير؟
ماهر بابتسامه :وانتي من اهل الخير!
احلام مشيت ببطئ في اتجاه بيتها واول ما وصلت قدام الباب بصت عليه ولقته واقف يبص عليها باهتمام ..ابتسمت بحزن وهو حس انها لسا مش كويسه فقرب منها تاني وقال:انا ليه حاسس انك مش بخير وبتكدبي؟
احلام بصتله باستغراب وقالت:لا انا بخير؟
ماهر قرب منها اكتر وحط ايديها علي رقبته وقال:مش مصدقك خليني اساعدك؟

احلام اتصدمت من قربه ليها فبصت لملامحه بتوهان وهوا بصلها وقال بتنبيه:اتحركي معايا يا احلام!
احلام هزت راسها ومشيت خطوطين ولاكنها اتفجأت بيه بيشلها وبيقول:احنا كده مش هنوصل معلشي بق متضر اوصلك بنفسي؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي 
#رواية_حبيبي_المدير
#بقلمي_شيماء_صبحي

        
تعليقات