الفصل السادس عشر 16
بقلم جورى محمد
فهد بصدمه ايه اخوكي
فارس بعصبيه اه اخوها يا استاذ ومش هسمح ابدا بي الاهانه اللي اختي اتعرضتلها بسببك ولا ومديت ايدك عليا ولا هتتجوزك بعد اللي حصل
كريم بدهشه طب ممكن تفهمني ده حصل ازاي مريم عمرها ماجابت سيرتك
نيره اقولكم انا فارس اخو مريم لما مامت مريم وباباها اتوفوا في تالته ثانوي هو قالها انه هيسافر برا عنده فرصه شغل هتغير حياتهم ولما هي رفضت تسافر معاه علشان دراستها وانها قي اهم سنه في حياتها مشي ولا همه انه ساب اخته الصغيره اليتيمه في الدنيا لوحدها ومفكرش يسال عليها غير كل سنه مره فمريم عاشت من غيره وكبرت من غيره وبقيت دكتوره من غيره اشتغلت وصرفت علي نفسها وفضلت وحيده طول حياتها واعتبرته صفحه واتقفلت بس ده مهما كان اخوها لما رجع تاني عايز يشوفها اول مشافته مشاعرها طبعا كانت فرح بس اكيد فارس غلط وغلط كبير بس هما مهما كان اخوات وملهمش الا بعض
فهد بصدمه انا مش قادر اصدق بجد
فارس بعصبيه لا دي الحقيقه للاسف ويلا يا مريم لمي هدومك راجعين مصر
مريم بدموع همشي انا يا جدي
الجد بعصبيه اجعدي يا مريم مفيش مشيان من اهنيه انتي هتبجي مرت فهد
فارس يعني هو بلعافيه
الجد لا بلادب وانت سبت اختك وهي حبت واتخطبت وهتتجوز طلما مدخلتش في حزنها طول السنين اللي فاتت مكلش حق تتدخل في الفرح
فارس يعني ايه
ااجد يعني مريم بتحب فهد وهو بيحبها وهيتجوزوا وانت كنت سبب خلاف حصل بينهم مش اكتر
مريم بدموع بس ياجدي
الجد مبسش يابتي فهد غلط وانا عارف بس انتي بردو غلطتي انك عمرك ماجبتي سيرته مكنش هيحصل حاجه لو جولتيله رايحه اجابل اخويا
مريم بدموع ماهو ميعرفش بيه اصلا
الجد بعتاب كنتي تجولي يابتي مكنش هيحصل. حاجه بلعكس كلنا كنا هنتعاطف معاكي
مريم بحزن اسفه ياجدي
الجد لا يابتي عادي
فهد. بحزن مريم انا اسف
مريم بدموع تضربني وتشك في اخلاقي بعدين تقولي انا اسف ازاي يعني
فهد قرب منها وباس راسها واكمل حقك عليا يا ست البنات قطع لساني والله بس انتي عارفه انا بثق فيكي ازاي وكنت ضدد كريم واتحايلت عليكي بعدين تفهميني بس غصب عني وانتي بردو غلطي
مريم بحزن طيب يا فهد
فهد بحب والله ماتزعلي مني حقك عليا انا اسف بجد
مريم بحب مش زعلانه خلاص
فاارس بعصبيه يعني ايه مش زعلانه خلاص انتي هتتجوزي ده
فهد رايح يتكلم
مريم بمقاطعه ثواني يا فهد وبصت لفارس
مريم بجمود بص يا فارس انت اه اخويا الكبير والوحيد اللي فاضلي او بمعني اوضح كان فاضلي بس انت سبت واتخليت واختارت انك تعيش من غيري مش جاي بعد 5 سنين تقولي واحشتيني وانا بردو كنت هبله ورضيت وقابلتك وقولتلك وانت اكتر يا فارس بس انك تتدخل في حياتي او تتكلم علي اللي هيبقي جوزي فا دي لا يا فارس
فارس بصدمه كبرتي يا مريم وقويتي وبقيتي تقفي قصادي
مريم لفت ضهرها واكملت كان لازم. اقوي علشان كنت لوحدي في دنيا معرفهاش كان لازم اكون معتمده علي نفسي علشان احافظ عليها والبركه فيك انت السبب اما فهد فهو فعلا امي وابويا وصاحبي واخويا وحبيبي وكل الادوار في حياتي ومش عايزه غيره نورت يا فارس
فارس بحزن عن اذنك يا مريم
ومشي
ومريم عيطت وفهد حضنها
فهد بحب بس اهدي اهدي خلاص بقي يا ست البنات
الجد بحب زين ماختارت يا ولدي رديتي رد جميل يابتي وحقك عليا انا بلنيابه عن اخوكي ربنا يهديه
مريم بحب عادي ياجدي متقولش كده بس محدش يزعل مني اني خبيت
كريم ولا يهمك يا عروستنا خلاص بقي كفياكم نكد
نيره بحب اه عايزين نفرح بقي
———————————–
بعد مرور شهرين
في اوضه نيره
نيره وهي واقفه بتحط ميكاب كريم قوم بقي كفياك
كريم بنوم سيبيني شويه
نيره لا طبعا اسيبك مين قوم انهارده حنه اخوك انت ايه مش بتشبع نوم
كريم قام وحضنها من ضهرها واكمل ايه القمر ده
نيره بحب لفت باست خده واكملت دي عيونك ياروحي يلا خد دش علشان تفوق كده والبس وحصلني هنزل انا للبنات
كريم بحب متخليكي في حضني شويه
نيره بضحك لا والله والحنه اللي تحت دي
كريم بخبث الا قوليلي يا نيرو
نيره بحب امم
كريم انتي في الشهر الكام
نيره مالك يا كريم منا في التالت كده
كريم ضم وسطها ليه اكتر واكمل اه يعني عيالك بقيوا زي الفل وغمز ولا ايه
نيره بضحك اااه قول كده زقته بخفه واكملت احترم نفسك بقولك في حنه تحت سلام وجريت
كريم بضحك ماشي يا نيره مسيرك هتقعي تحت ايدي
——————————
في القصرر تحت
فهد يا مرات اخويا فين كريم
نيره نازل بس هياخد دش
سليم طب تمام هنستاه برا مع الناس يلا يازين
زين يلا
فرح زين زين
زين ايه يا حبيبتي
فرح بجولك جدي جالك علي انه احنا هنتجوز هنا
زين بتنهيده قالي وموافقتش بس صمم اوي قالي انت وحيد هتفضلوا لوحدكم ولما تنزل الشغل فرح تفضل فين فرضيت واكمل بحده بس مؤقتا
فرح بفرحه حبيبي يا زين مبسوطه انك رضيت
زين باس راسها يارب دايما مبسوطه يا ست البنات يلا باي دلوقتي متتطلعيش برا ها
فرح حاضر
نيره ايه يا. بنات رسمتوا
رودي بفرح بصي ايه رايك في رسمتي
نيره تجنن بجد
مريم بفرح انا رسمت حته رسمه بصي
فرح بفرح مش احلي مني
نيره بضحك بس هتتخانقوا كلهم تحفه الف مليون مبروك يا حبايبي واشتغلت الاغاني
عند الرجاله
الجد اوعو تزعلوا البنات
زين بابتسامه عيب عليك يا جدي
فهد في عنينا يا جدي متقلقش
الجد بضحك انا مش جلجاان غير منك
فهد بضحك تشكر يا جدي
سليم بضحك وانا مش جلجان
الجد انت ده انت الدماغ الكبيره. واقلهم في العصبيه
فهد بضحك اه هتجولي
سليم انت بتتريق دي حجيجه انا اه بتعصب بس بعد ما افهم مش جبل
زين بضحك خلاص يا حنين منك ليه انا العصبي
كريم من وراهم جتلكم ايه الاخبار يا عرسان
سليم بخير يا اخوي وانت ايه الدنيا
كريم زي الفل
فهد بضحك تجدر تجول غير كده
زين بضحك لا لا نيره مش مسيطره متقلقوش من الحته دي
كريم بضحك قوله يابني مفكرني زيهم انا زي الفل علشان هي في حياتي مش خايف يا خفيف
سليم بضحك ايوه يا رومانسي
كريم بضحك طبعا اومال
واكمل عايزينكم ترفعوا راسنا بكره
زين بضحك عيب عليك
فهد بضحك مش اخواتك يبقي تتطمن
سليم بضحك اطمن وراك رجاله
كريم بضحك خلاص اطمنت عليكم الف مبروك يا حبايبي وحضنهم وقضوا اليوم في فرح
عند البنات
مريم انا خايفه اوي
فرح انا هموت من الخوف جوي دي جليله
رودينا اه بجد اووي
نيره بضحك لا متخافوش هتعدي عادي
رودي طبيعي نخاف انتي مخوفتيش
نيره اكيد خوفت بس هتعدي يعني
مريم ربنا يستر
فرح يارب بجد
نيره متخافوش بقي فرفشوا
وفضلوا يرقصوا وفرحانين طول اليوم
وبعدين تم كتب كتاب التلاته
——————————
تاني يوم في اوضه البنات
نيره بدموع ايه القمر ده انتوا التلاته احلي من بعض
فرح دي عيونك يا جمر
رودي بجد حلوين
نيره بدموع اووي
مريم بحب مبسوطه اني هفضل معاكي
نيره بضحك معايا انا بردو
وحضنتهم واكملت مبروك يا حبايب قلبي من جوه
رودي حطت ايدها علي بطنها وعقبال السنه الجايه حبايب خالتو يكونوا جم
نيره بحب يارب
عند الرجاله
كريم بحب الف مبروك ياشباب طالعين بشوات ليا طبعاا
فهد بضحك ايه الغرور ده
زين بضحك يا راجل
سليم بضحك ماشي يا عم كريم اومال هنطلع لمين صح في غيرك كاريزما
كريم بضحك حبيبي يا سولي والله مش الكلاب دول
حضنهم وباركلهم و نزلوا
عند البنات دخل فهد
فهد بحب وباعجاب ايه القمر ده يا نورعيني ربنا يحميكي
مريم بفرح شكرا
سليم بدموع اخيرا جيه اليوم ده زي القمر
رودي بدموع وهي في حضنه اخيرا يا سليم ومش هطلع من حضنك ابدا
سليم باس راسها واكمل بحبك
زين بحب ودموع حاضن فرح واكمل انا عمري مافرحت كده بجد زي القمر يا فرحتي
فرح بدموع يا حبيبي دي عنيك
زين باس راسها واكمل بهمس بحبك
وخدوهم ونزلوا. واشتغلت الاغاني والعيله مبسوطه والكل بيبارك ليهم ونيره قامت رقصت معاهم
كريم لمحها فبصلها وشاورلها تيجي
نيره ايه يا حبيبي
كريم بعصبيه ممكن تقعدي ومتتحركيش
نيره بخوف في ايه يا كريم
كريم بعصبيه هو انا هفضل اقرر كلامي كتير
نيره خلاص هتنيل وقعدت وهي زعلانه من عصبيته فهي متعرفش مقدار خوف عليها
وعند العرسان والعرايس بيرقصوا سلو وكل واحد مبسوط انه اخيرا ملك حبيبته
فهد بحب في مفاجاه
مريم بجد ايه هي
فهد ادخل
دخل فارس ومريم زعلت اوي
فارس بحب حقك عليا وباس راس اخته وادالها ورد واكمل سامحيني يا مريومه سامحيني وانا هعوضك مع فهد عن كل الوقت اللي فات
مريم بدموع حضنته واكملت مسمحاك شكرا انك جيت
فارس بحب مقدرش اسيبك في يوم زي ده واكمل لفهد تحطها في عينك يا فهد
فهد بحب من غير ماتجول دي في جلبي
بعد شويه من الفرح
زين ماتهدي يا فرح لازم متعديش زي البشر يعني
فرح في ايه يا زين مش فرحي
زين بحب فرحك طبعا بس كفياكي رقص واكمل بضحك وفري طاقتك لحسن تتطلعي تنامي
فرح بكسوف تصدق انك قليل الادب
زين بضحك خلاص مش هتكلم بس اعدي
سليم بحب هما مش هيخلصوا ام الفرح بقي
رودينا بتوتر محنا قاعدين
سليم بحب لا ياروحي محنا هنعد بس لوحدنا احسن
رودي بتوتر اه لا هنا حلو بردو
سليم بضحك لا والله طيب
بعد شويه الفرح خلص وكل واحد طلع مع عروسته اوضته وطبعا الاهل منتظرين زي ساعه نيره وكريم
في اوضه نيره وكريم
نيره بخوف مالك فيك ايه
كريم بعصبيه في انه مش هتبطلي اللي بتعمليه ده
نيره هو انا عملت ايه يا كريم
كريم بعصبيه نيره انتي حامل وحملك صعب وفي تؤام ينفع الرقص اللي كنتي بترقصيه ده مش هتبطلي
نيره بدموع انا اسفه يا كريم بجد انا اسفه وراحت حضنته
كريم بحده يا نيره. مش كل شويه تعيطي علشان عارفه مش بستحمل دموعك وانتي مش بتبطلي تغلطي
نيره بحب خلاص حقك عليا بقي
كريم طيب يا نيره بس لو غلطي تاني ساعتها هتزعلي مني بجد
نيره بحب ماشي
ودخلت خدت شاور وغيرت هدومها لقميص سماوي قصير بحماله وفردت شعرها وطلعت قعدت تسرح شعرها
كريم بتصفير باعجاب ايه الحلاوه دي
نيره بكسوف اتلم
كريم هو انا كل ده مش متلم
نيره قامت وراحت علي السرير علشان. تنام واكملت يالهوي نسيت الدوا هناك ورايحه تقوم شدها كريم بقيت هي تحته وهو فوق
نيره بحب خير
كريم بحب واحشتيني
نيره بحب خليها عليك واوعي اجيب الدوا علشان متفضلش تزعق
كريم وهو سرحان في عيونها مش هتقومي
نيره باحراج كريم
كريم بحب وهيام باسها نعم يا قلب كريم
نيره سبني اقوم
كريم بحب لا خليكي
ونسيبهم
——————————
عند فرح وزين
فرح طلعت من الحمام لابسه قميص احمر قصير
زين باعجاب ايه الحلاوه دي
فرح باحراج وهي بتحاول تغطي نفسها بايدها وقالت بتوتر ايه اه شكرا يا زين
زين بحب مالك يا حبيبتي فيكي ايه هو مش انا حبيبك وجوزك مفيش داعي علي فكره للخوف ده كله
فرح لاعادي مش خايفه
زين قام وضمها ليه وهمس متاكده
فرح بحب اه متاكده
———————————-
فهد يا مريم كل ده في الحمام حرام عليكي
مريم بكسوف منا مش هطلع كده
فهد كده ازاي يعني
مريم بلقرف اللي لبسته ده
فهد بضحك خلاص ادخلك انا
مريم بكسوف مبهزرش بجد
فهد يا حبيبتي اطلعي الناس تجول عليا ايه بجالك ساعه جوه
مريم وهي الناس مالها وانت عايز ايه هاا اطلع برا وانا هطلع ولما انام ادخل
فهد بضحك لا والله انا اتحايلت كتير انتي اللي اضطرتيني بجي وراح جاب نسخه من المفتاح ودخل لمريم وكانت لابسه قميص روز قصير اوي وحماله
مريم بخضه انت دخلت ازاي ها ورجعت لورا
فهد وهي بيقرب منها لحد ماحاوطها بين ايده وهمس دخلت بلمفتاح يا حبيبتي. واكمل بضحك منتي قمر اهو مش عايزه تطلعي ليه
مريم بكسوف انت قليل الادب
فهد شالها واكمل بضحك اه اوي
——————————–
رودي سليم انت وعدتني انك مغمض عينك صح
سليم والله مغمض خير في ايه
رودينا راحت اتسحبت ودخلت في السرير واتغطت واكملت خلاص فتح
سليم برفع حاجب ايه ده بقي انشاء الله
رودي بتوتر ايه تعالي لو عايز تنام
سليم بضحك نوم ايه مفيش نوم يا عمري وغمز
رودي بتوتر انا بقولك اهو لتنام بادب لهطلع انا انام برا
سليم بضحك وهو بيقرب منها انتي هبله في عروسه حلوه وقمر زيك كده تسيب جوزها وتطلع الناس تقول ايه وفضل يقرب منها لحد مابقيت رودي تحته ومحاوطها بين ايده
رودي بتوتر سليم ابعد شويه
سليم باسها وهمس بحبك يا رودي
رودي بحب بصت في عينه ونا اكتر
——————————–
عند كريم ونيره
نيره نايمه علي صدره وبيتكلموا
كريم بحب باصص في عيونها تعرفي كنتي واحشاني قد ايه
نيره باحراج كريم بس
كريم بضحك حاضر هسكت خالص
وفاجاه سمعوا صوت ضرب نار ونيره حضنت كريم من ااخوف
كريم بضحك مالك مالك ايه
نيره بخوف ايه ده يا كريم
كريم بضحك يابت عادي وغمز ده حد من العياال زي ساعه ماحصل معانا يعني ولسه في ضرب نار مرتين تاني فمتتسرعيش يعني
نيره وهي في حضن كريم عادات غريبه
كريم اه جداا بجد بس نعمل ايه اهلنا اتربوا علي كده
نيره يلا تعدي علي خير وخلاص واكملت بطني بتوجعني بجد
كريم بخوف من ايه حصلك حاجه
نيره لااكويسه بس اه اه بص عياالك واكملت بفرحه بيتحركوا يا كريم
كريم بفرحه بجد وريني كده وحط ايده علي بطنها
كريم بفرح يا حبايبي بجد ايه ده حلو اوي
نيره بضحك وهي مبسوطه حركتهم بتوجعني بيضربوا بس والله مبسوطه
كريم بحب وانا مبسوط زيك بلظبط امتي يجوا بقي ويملوا علينا حياتنا ونكبرهم سوا ونجوزهم كمان
نيره بحب ياه يا كريم ياريت
وسمعوا صوت ضرب نار تاني
نيره بخضه يادي الليله السودا
كريم لضحك هانت هانت
نيره بحب انت عارف انا بحلم بي اليوم اللي هيجوا فيه بجد
كريم حط راسه علي بطنها واكمل واانا بجد يا نيره نفسي يجوا وبكلمهم كل يوم من بطنك نفسي يجوا واكلمهم بجد فا في نفس اللحظه العياال ضربت نيره
نيره بضحك اه يا ولاد الكلب انتوا طب هو بيكملكم انا مالي تضربوني ليه
كريم ولاد ايه يا حبيبتي
نيره وهي بتبلع ريقها الكلبه حبيبي ولاد الكلبه
كريم اه بحسب
نيره لا متحسبش ولا حاجه
وسمعوا صوت ضرب النار لتالت مره
نيره بخضه انا لو مكنتش حامل كنت قطعت الخلف انهارده ااحمدلله اتخمد بقي
كريم بضحك نامي ياختي نامي وخدها في حضنه وناموا
——————————
مايا وهتعمل ايه
احمد انا معرفتش اشوفها لوحدها خالص في الفرح فا الحل طلعيها انتي
مايا انا ازاي
احمد اتصلي بيها قوليلها انك محتاجه تشوفيها ضروري وسيبي الباقي عليا انا هبتعلك الرجاله تخطفها
مايا انت هتخطفها
احمد بشر اه
————————————–
في القصر تاني يوم
نزلوا العرسان كلهم
الجد بفرحه صباحيه مباركه يا عرسان
سليم حبيبي يا جدي
زين يبارك فيكي يا جدي
فهد تسلملي يا غالي
رودينا باست ايده الله يبارك فيكي يا كيبرنا
فرح بحب يباركلنا فيك يا بركتنا
مريم بحب الله يبارك فيك يا جدي
وجات نفين وسميه سلموا عليهم وباركلوهم
نيره بحب حضنتهم. وهمست شوفتوا عدت اهي
البنات بنفس واحد الحمدلله
كريم بهمس للرجاله بضحك رفعتوا راسنا يا كلاب
فهد ماقولنالك عيب عليك
كريم مبروك يا حبايبي
كلهم الله يبارك فيك يا كيمو واكمل زين وتشوف عيالك كده يارب
كريم بحب يااارب
عند نيره فونها رن
نيره االو
مايا بعياط نيره عارفه انك بتكرهيني بس ممكن تتطلعي علي اول شارعكم اديكي حاجه مهمه تخص كريم وامشي علطول ووحياه كريم متجبيش سيره لحد
نيره مش فاهنه حاجه وبتعيطي ليه
مايا هتفهمي بس تعالي
وخرجت نيره وراحت لماايا
نيره خير وقولي بسرعه علشان محدش ياخد باله رشت مايا في وشها منوم وشالها واحد ومشي
——————————–
في القصر
كريم نيره نيره راحت فين يا رودينا مش كانت معاكم
رودي معرفش يا كريم والله شوفتها طالعه برا
كريم بعصبيه انا هربيها بتروح فين من غير ماتقولي
زين اهدي شويه تلاقيها هنا زلا هنا
وبعد شويه راحت مايا لاحمد في مكان محدش يعرفه واديته نيره
مايا بشر اهي هتنتقم من كريم ازاي بقي
احمد بشر وبنظره وقحه وهو بيبص علي نيره النائمه امامه علي الارض انا هقولك ازاي
في القصر
كريم بخوف نيره اتاخرت انا مش مطمن واكمل بتذكر صح الدبله
زين دبله ايه
كريم بخوف وهو ماسك موبايله انا جبت لنيره الدبله بتاعت فرحنا وحطيت فيها نظام GBS علشان لو احمد فكر يأذيها وبشوف هي فين دلوقتي
فهد بخوف طب شوف بسرعه
كريم اهو لقيتها واكمل بصدمه المنطقه دي غريبه اوي واكمل بصدمه ووجع اكيد احمد خطف نيره
نفين وسميه بشقهه يالهوي