رواية بنات السلطانه المنتقمات
الفصل الثامن 8
بقلم نور عصام
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في غرفه شغف كانت قاعده تحكي ل اخوتها و البنات على اللي عملو فارس
عشق وهي تقع من كتر الضحك:" ههههههههه انتي مشوفتيش صفيه هههههههههه كانت بطلع دخان هههههههه ولا جدك كان عامل ازي هههههههههه فارس ده ابن لعيبه"
وهج:" هههههههههه خلاص مش قادره ههههههه "
انفجرو جميعا من الضحك
في ذالك الوقت كانت ياسمين تقف على الباب وهي حزينه فهي تتمنى أن تصبح معهم هكذا
ياسمين:" إحم احم ممكن ادخل "
التفت الجميع وجدوها ياسمين
سلطانه بابتسامه حنونه :"تعالي يا حببتي واقفه على الباب ليه "
دخلت ياسمين و جلست بجانب شغف اول مجلست حاوطت درعها شغف فابتسمت ياسمين
شغف :" ها ياقمر عامله اه في المذاكرة "
ياسمين بابتسامه:" الحمد الله ماشيه "
في ذالك الوقت دخل الشباب (يامن و كنان و مازن و احمد)
كنان بملل:" اووووف الواحد زهق مفيش
حاجة يعملها "
وهج:" عندك حق يا اخ والله اربعه وعشرين ساعه قعدين في الاوض "
كنان:" والله عندك حق يا...هو اسمك اه "
وهج بابتسامه:" وهج و انتى "
كنان بابتسامه:" كنان "
يامن:" والنبي يا اخ كنان ويا اخت وهج مش وقت تعارف ابدا ياعني احنا جايين نشوف حاجه نكسر ام الملل انا واحد واخد اجازه من الشغل بالعافيه مش عشان اقعد في البيت ياعني "
عهد بابتسامه وصوت رقيق:" هو انتى بتشتغل اه"
يامن بابتسامه بلهاء:" ظابط يا عسل ظابط "
ضحكت عهد برقه
يامن:" اموت انا في الحلويات "
احمد و هو يخبط على كتفه:" متلم نفسك يا عم دا حتى انا اخوها ترضها لاختك "
يامن:" هههه اختي اختي دي كارثه يا بني نفسي اعرف مين الحمار اللي هيتجوزها "
:" اكيد هيبقى زي الحماره اللي هتتجوزك "
قالتها هبه و تضع ايديها في خصرها بغضب
التفت الجميع ل مصد الصوت وجدوها هبه
يامن:" لو كنا جبنا سيره ربع جنيه كان انفع "
هبه و هي تجلس و تضع قدم على اخري:" متجمعين عند النبي خير "
فارس:" وآلله يا حجه هبه كنا بنشوف حاجه تسلينا عندك فكره"
هبه وهي تخبط بصبعها على خدها تدعي التفكير :" امم طب عندي فكره:
الكل:" اه"
هبه بخباثه:" متيجو نتسلو على الحجه صفيه و نطهقها في عشتها "
شهق الجميع بفزع و نظرو ل احمد
احمد بسخريه:" الحجه صفيه اللي هي امي "
هبه:" ايوه.... اه امك "
قالت اخر بفزع
هبه بحرج:" انا انا اسفه "
أحمد بابتسامه:" مش مشكله انا عارف
انك متقصديش يا هبه مش هبه برضو "
هبه بخجل :" اه هبه"
ابتسم لها احمد
عشق:" طب اه رأيكم نقرا كتاب "
مازن:" فكره حلوه جدا "
هبه بخنق:" والنبي يا عم اينشتين انتى والاخت دي خليكم في حالكم و النبي ..
كفايه الحج عماد بيجبرني ان نقرا كتب الفراعنه
ماكنت قريت لعنه الفراعنة ل رحمه نبيل هستفيد بردو و اضحك بردو"
عشق بلهفه:" قصدك بتاعت ابو الابريس "
هبه:" اه هي "
وهج بابتسامه حالمه:" يترى قريتي وبنت الشيطان "
هبه:" طبعا حد ميعرفش بنت الشيطان هيييييه ملوكي و ليوثي "
عشق:" كل دول كوم و كريمه ونيره كوم "
هبه وهي ترفع رأسها بفخر:" طبعا يا بنتي دي فخر الاجيال"
سلطانه بجهل:" كريمه ونيره مين هما دول ناس مهمه في الدوله و لا اه"
كنان بتريقه:" دي كريمه صاحبت عيله كريمه"
مازن بجهل:" كريمه مين :
كمل كلامه بصدمه:" اوعي تقوليلي كريمه بتاعت
كمل وهو يهز اكتافه برقص:" عيله كريمه يا سلام يا سلام...عيله كريمه و لا اي كلام "
هبه بحكركات راقصه:" عيله كريمه يا خرابي على الحلاوه..عيله كريمه زي البقلاوه "
وهج :" عيله كريمه بتجمعنا...ونيره بالدف تمتعنا "
عشق و هي ترقص على الفراش :" عيله كريمه يا سلام يا سلام عليه كريمه ولا اي كلام "
هبه وهي بتلف حولين احمد وبصوت عالي :"عيله كريمه يا سلام يا سلام عليه كريمه ولا اي كلام "
ياسمين و هي بتلف حولين سلطانه وهي بترقص :" جاسر هولاكو بيرعبنا........و حسام الهادي ولا يرعبنا "
وهج وهي بتهز اكتافها:"صلاح السكر بيضحكنا.....مراد القفيل ده يفقعنا"
عشق:" نسرين دلعها يموعنا "
هبه وهي تتجه على الفراش :" عيله كريمه يا سلام يا سلام عليه كريمه ولا اي كلام "
ياسمين وهي تهز اكتافها و ترقص معاهم :"طمطم السكر دي قلبنا...وابريس تاريخ ده جدنا ".
هبه :" ميسره الهبله تشلنا.. وبيت العيله يضمنا "
عشق:" وشباب البيت بيودعنا"
البنات كلهم:" عيله كريمه يا سلام يا سلام عليه كريمه ولا اي كلام
هيييه هيييه هيييه هيييه "
جواد وهو يقف على الباب و بيسقف:" برافو برافو....ممكن بقى لو خلصتو النشيد الوطني للاخت كريمه عاوز الشباب عشان عندما شغل "
هبه بتكبر:" طبعا طبعا اتفضلو يا شباب "
ضحك الشباب و توجهو خلف
نزلت هبه جري و قفلت الباب وراهم:" يلا يا بنااااات "
قعدو البنات يغنو و يضحكو و معاهم سلطانه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في غرفه المكتب كانو قعدين شباب الزيني دخل عليهم الشباب
احمد بعقده حاجب:" في اه يا جماعه "
محمد:" مصيبه مصيبه "
جواد:" في اه يا جماعه مصيبه اه"
محسن:" احنا اخر بضاعه اشترينها بكل فلوسنا بضاعه فا البضاعه اتحرقت في المخازن ودلوقت احنا عنعلن افلسنا "
احمد بصدمه:" اه والعمل "
جواد:" اممم انا عندي فكره "
محمد بسرعه:" اه هي "
جواد:" اه رأيكم اني اشتري كل املاكم و انتم عارفين ان شركتنا ليها مكانه كبيره ونضم املاك عيله الزيني ليها و بكده مش هتفلسو "
الحج ابراهيم:" انا موافج "
جواد بحزن مصطنع:" بس في مشكله "
محمد:" اه هي "
جواد:" انا دلوقتي مشارك في صفقه كبيره جدا و معنديش فلوس تكفي اني ادفع غير ربع الثروه "
الحج ابراهيم:" مش مشكله احنا اهل ياعني كده كده هترجعلنا "
محمد :" صح مش مشكله بس لازم الاجراءات تتم بسرعه "
جواد :" تمام انا هكلم المحامي يجهز الورق و نوقع العقد باليل"
الحج ابراهيم بفرحه:" شكرا يابني بجد "
جواد:" متقلش كده ياجدي احنا عيله واحده"
بعد قليل خرج جواد وهو على وجهه ابتسامه خبيثه وخرج ورأه اخواته و فارس و مازن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في غرفه جواد
دخل جواد و جلس على الاريكه ووضع رجل على اخرى و هو يبتسم بنصر
فارس بشك:" انتى اللي ورا اللي حصل صح "
جواد وهو ينظر له:" اكيد طبعا عندك شك "
الشباب بعقده حاجب :" ازي"
لكن فجأ فتحو بقهم بصدمه وصوت واحد:"أوس الشافعي "
جواد:" ههههه اكيد هو في غيره "
يامن :" طبعا مين غيرو هو في غيره شطان "
جواد:" مهو اللي يلعب مع الشياطين زي عيله الزيني لازم يبقى شطان زيهم "
فارس:' ناوي على اه يا جواد "
جواد وهو يبتسم:" متسعجلش على رزقك هتعرفو كل حاجه في الوقت المناسب "
(أوس الشافعي بطل روايه انتقام الامبراطوره )

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
كانت هبه تسير وهي تغني فجأ سمعت صوت احصنه
اتجهت للصوت و جدت اصبطل من الاحصنه
اقترب من واحد منهم و حاولت لمسه لكنه دفعها
كادت تسقط لولا يد مسكتها نظرت فوجدته احمد
احمد بابتسامة:" مش بالشكل ده الاحصنه عاوزه رقه"
قال كلامه و مسك ايدها و بدأ يمشيها على رأس الحصان
هبه بفرحه طفوليه :" الله دا حلو قوي دا بتاع مين بتاعك "
كان احمد سرحان في ابتسامتها فاق على صوتها العالي:" احمممممد "
احمد:" اه يا بنتي "
هبه:" بقلك الحصان ده بتاعك "
احمد بحزن:" لاء الحصان ده جبته لاختي كابر الله يرحمها اصل كان نفسها يبقى عندها حصان "
هبه بارتباك:" ربنا يرحمها "
احمد بابتسامة:" انتي نفسك تركبي حصان"
هبه:"لا لا انا بخاف"
احمد وهو يسحبها باتجاه احد الاحصنه :" لا متخافيش انا هكون معاكي"
هبه برعب:" هتكون معايا ازي اصدك تركب معايا"
احمد:" هههههه لا متخافيش انتي هتركبي و انا همشيه و انتي عليه"
هبه بخجل:" لاء مافيش داعي"
احمد :" لاء تعالي بس "
وفعلا ركبت هبه الحصان كانت خايفه في الاول بس بعد كده بقت مبسوطه وبدأ احمد يمشِّي الحصان و قعدت هبه تحكيله على مواقفعا المجنونه و هو معدش قادر يمسك نفسه من كتر الضحك
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
كان كنان و مازن ماشين في احدى الممرات
كنان:" انا جعان قوي "
مازن:" يا بني هو انتى مبتشبعش ابدا اربعه وعشرين ساعه بتاكل و رغم كل ده مبيبنش عليك "
كنان وهو يضع اصباعه الخمس في وش مازن:" خمسه و خميسه عنيك وحشه "
مازن :" هحسدك على اه يا خويا يلا نروح نشوف حاجه تتاكل في المطبخ "
اتجه مازن و كنان للمطبخ فوجدو عشق و وهج
كنان:" انتو بتعملو اه يابنات "
وهج:" اصل بصراحه احنا جعانين و صفيه منعت ان الخدمين يعملونا اكل "
كنان :" و احنا كمان جعانين هناكل ازي"
عشق:" مش عارفين "
مازن و هو بيشمر اكمامه:" يلا سعدوني خلينا نعمل حاجه ناكلها "
عشق بحرج:" اصل ...اصل بصراحه احنا مبنعرفش نطبخ احم احم"
مازن بابتسامه:" ولا يهمك انا اللي هطبخ "
عشق بخجل:" احم هو انتى بتعرف تتطبخ "
مازن:" اه يلا بقى عشان تساعدوني"
وفعلا بدأو بمساعده مازن اللي كان بيطبخ بمهاره عاليه جدا ودة فعلا كمل الاكل و قعدو ياكلو و يهزرو و بدأ مازن يعجب ب عشق و اكتشف انها شبه في حاجات كتير
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في غرفه فارس و شغف
دلف فارس للغرفه وجد شغف نايمه على السرير ابتسم
و اقترب منها لحظ ان يوجد على جبينها حبات عرق و انها تتمتم بكلمات غير مفهومه وتفرك في السرير
اقترب منها و حاول يهديها:" هش هش اهدي انا جمبك"
شغف :" والنبي يا بابا و النبي كفايه ضرب"
اقترب منها فارس و ضمها ل حضنه و هي تشبتت فيه وهو قعد يهديها الى ان انتظمت انفسها و نامت في حضنه و بعديها نام فارس دون أن يشعر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اتى اليل ووصل الورق و تم شراء ممتلكات الزيني من قبل جواد
خرج جواد من المكتب وعلى وجهه ابتسامه خبيثه
دخل اوضته و فرد جسمه على السرير وهو يقول:" بكره هتبقى نهايتكم يا عيله الزيني بكره هفرقع اكبر قنبله هتخليكم تولعو انتم انتهيتم يا عيله الزيني "
وضحك ضحكه شرير
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اتى اليوم المنتظر اللذي سيقلب كل شيء رأسا على عقب