رواية ناري وجنتي
الفصل الثامن 8
بقلم إيلا إبراهيم
كانت جمانه على سريرها وانس يمنعها انها تمشي لحد ماتطمنهم الدكتوره
انس همست باسمه جمانه
انس وهو ينتظر الطبيبه بفارغ الصبر انتبه لها وهي تناديه لنظر اليها باهتمام ايووا ياجمانه
جمانه انا مش عايزه ابقى حمل عليكي...كفايه عليكي لحد كده
انس قطب جبينه مرددا مش فاهم..حمل اللي هو ازاي
جمانة وهي بتفرك ايديها بتوتر انا ..انا حاسه اني حمل تقيل عليك..
انس مين قالك كده..
جمانه هو انت ممكن تسيبني امشي..واما مش هضايقك ..انت كتر خيرك يعني
انس قرب منها ومسك ايديها انا قلتلك قبل كده ياجمان انا راضي بيكي زي منتي ومش هحاسبك على الماضي إنما اللي شفتيه في مكتبي انتي فسرتيه زي منتي عاوزه ولو أن الموقف كان أقل من عادي..بس انتي شكلك فهمتيه غلط
جمانه بدموع بس انا ح..
انس قرب منها. حط أيده علىش شفايفها اششششش ياجمانه اخر مره اسمعك تقولي الكلام ده انتي هتفضلي معايا لاخر يوم فعمري... عاوزك متنسيش الكلام ده ابدا فهماني انا وانتي هتفضل مع بعض لأخر العمر .. قال كلماته وهو يمسح خدها بحنان ليقترب منها يريد تقبلها فهي حقا تجذبه بكل حالاتها ..لا يعلم لما يرغب بها دائما..
لتدخل الطبيبه ويبتعد عنها بسرعه .
جمانه نظرت إلى الأرض بحرج وهي تعدل غطاء شعرها بخجل
الطبيبه احم انا والله خبطت الباب بس واضح خبطتي مكنتش جامده قالتها بابتسامه .لتكمل حديثها بجديه..على العموم انا جايه ومعايا نتائج التحليل والفحوص اللي عملناها وزي مابلغت حضرتك مفيش لا حمل ولا جنين..
جمان بصت للدكتوره بصدمه ورجعت بصت لأنس اللي ابتسم من غير مايحس..
انس بس في دكتور قال كلام غير ده..
الطبيبه بص حضرتك ده اكيد فحص سريري مش كده
انس ايووا
الطبيبه هو بصراحه شكل الانسه جمانه بقالها فتره بتاخد علاج فيه مادة ال***** والماده دي بتديك ٩٩ بالميه من اعراض الحمل وبالفحص السريري هيبان بوضوح انها حامل ...
جمانه بس انا مباخدش اي علاج..
الطبيبه ده مش كلامي ياانسه دي تحاليل الدم اللي عملناها بتقول كده.. وممكن متكونيش بتاخديها انت ممكن حد يحطهالك بالاكل ... او العصير مثلا ..مش عارفه احدد بس المهم دلوقتى انك ماشاء الله اثار العلاج بدأت تختفى نهائي شكلك بقالك كتتير ماستعملتيش العلاج ده... وانا مبسوطه منك عشان الدوى ده ليه تأثيرات وحشه عليكي بالمستقبل..
انس بقلق يعني هي كويسه دلوقتي .
الطبيبه ايووا الحمدلله هي كويسه جدا ولو حابب تخرجها برحتك .
انس تنهد بارتياح انا متشكر اوووي يادكتوره بجد متشكر ..
الطبيبه بابتسامه ده اقل واجب حمدالله عالسلامه وبعد اذنكم..
*******-********-******
في المنزل
انس بقلق جمانه مالك سرحانه بأيه
جمانه انا مبسوطه اوووي الحمدلله يارب
انس مسح خدها بحنان يستاهل الحمد
جمانه بحرج لما شافته بيحاول يتقرب منها وقفت بسرعه وهي بتقول انا هروح اساعد الن...قاطعها وهو بيشدها ليه وبيقول استني هنا ..
وقعت جمانه بحضنه...و لسا هتقف بكسوف..
منعها وهو محاوط وسطها وبيبص فعنيها..انا اسف عشان شكيت بيكي .
جمانه بكسوف ممكن تبعد شويه..
انس انتي مش زعلانه مني صح قالها واديها بتمشي على خصرها ..
جمانه أنفاسها عليت وهي بتقول اانسسس ارجوك انا
انس ششششش وقرب منها ولسا هيبوسها غمظ عنيه بغيظ لما سمع خبط الباب والداده بتندهله من برااا...عالاكل..
بص ليها وهي دارت وشها بكسوف..مش عارفه تعمل ايه ولا تتصرف ازاي .
انس بغيظ جاي يانانا جاي اهو
انس حاوط وشها وشدها ليه وباس جبينها وهو مغمض عنيه وهمسلها خلينا ننزلي ...
جمانه هزت رأسها بسرعه ونزلت قدامه..وهو ابتسمت على كسوفها
*******-*******-*******
في اليوم التالي في الكليه..
كانت جمانه بتتكلم مع لين لحد ماسمعت صوت اخر واحد كانت متخيلاه بينده عليها جمانه
بصت وراها وهي بتترعش واتصدمت لما شافته واقف بيبصبها..بغيظ
وهمست باسمه بصدمه سيف.."خطيب جمانه السابق"
لين انتي تعرفيه
جمانه حاولت تمشي بسرعه لكنه جري وراها ومسك أيدها على فين ياهانم
نفضت أيده عنها بغضب انت بتعمل ايه محترم نفسك ..متنساش اني ست متجوزه..
سيف بغضب منا محترم نفسي ..محترم نفسسيي اووي تعالي..
جمانه ابعد عني بقولك ابعد عايز مني ايه
لين تدخلت وهي تحاول افلات صديقتها استنى سيبها بقولك سيبها .
سيف دفع لين لتسقط أرضا..
لتشهق الأخرى بصدمه مرددة لين.. انتي كويسه .
لكنه جرها من يدها بعنف وهي تحاول افلات نفسها لكنها صدمت بلين تركله بقدمها على وجهه بحركه احترافيه ليسقط وينزف فمه وأنفه
صدمت جمانه بما حدث ووقفت مذهوله .
لين عشان تعرف تمد ايدك عليا يا"** ولسا هتضربه تاني اتصدمت بحد يحاوط خصرها ويمنعها..
لين سيبني عليه سيبني ال*** ابن ال*** ده والله لموته.. سيبني
الكل اتجمع على صراخها لكن اتصدم الكل لما الشخص اللي ماسكها يمنعها تضربه ضربها بالقلم وهو بيقول بقولك اتهدي بقى
نزلت دموع لين بحرقه وهي تطالع للمعيد الذي ضربها وسط جميع زملائها يطالعها بنظرات غاضبه ..
وعم الصمت لدقائق وسط صدمت الجميع حتى نهض سيف مجددا ليمسك يدها مرددا عجبك الفضائح دي امشي يلاا ..لكنه توقف عندما...