رواية ناري وجنتي الفصل الرابع 4 والخامس 5 والسادس 6 بقلم إيلا إبراهيم


 رواية ناري وجنتي

الفصل الرابع 4 والخامس 5 والسادس 6

بقلم إيلا إبراهيم


دفن وشه برقبتها وهو مستمتع برايحتها حس بيها بتترعش بين أيديه...بعد شويه وبصلها كانت مغمضه عينيها جامد خايفه..خايفه تبص ليه .. بعد شعرها عن وجهها وهمسلها رحتك حلوه اوووي...

جمانه ....

انس همس تاني باسمها جمانه ...

جمانه....

حرك أيدها على وشها وهو بيقولها بصيلي ...فتحي عنيكي متخافيش.....جمانه..

فتحت عينيها وحاولت تقوم وتبعده عنها لكنه منعها...

انس...انا عارف ومقدر الللي بتمري بيه لكن ...انتي بقيتي مراتي..وعلى اسمي ...ووجودك هنا جمبي ده الطبيعي ..ابتسم بخفه وكمل لكن اللي مش طبيعي انك لسه قافله على نفسك. ..الطرحه اللي لبساها....هدومك اللي بتحاولي تداري بيها حاجه من حقي راعي منظري قدام الشغالين.....ليكمل بغمزه وانا مش عارفه بتداري ايه  مع اني شفت كل حاجه ..

لتفتح عينها بوسعهما بصدمه...ليضحك وهو يبتعد عنها ....ويكمل بغمزه نسيتي اني غيرتلك بالفندق والا ايه...

شهقت بصدمه هو حقا فعل ذلك...

لتراه يعض شفتيه بخبث لو عرفتي انا عملت ايه عشان مضعفش تديني جايزه..دنا شفت حجات ..حجات جامده اووي 

انا نازله قالت كده وووشها  احمر جدا وهي بتبص لللأرض  وقبل ماتخرج. مسك ايديها وهو بيقول استني هنا هو مفيش جايزه والا ايه....

جمانه....اااا

انس على فكره انا بهزر مفيش داعي لكل الخوف ده..

بصت الأرض بخجل وسمع همسها ..انا اسفه ...

أنس انا الللي اسف ياجمانه سامحيني..

رفعت وشها بصدمه...

لكنه حاوط وشها باديه وقال أنا آسف عشان اتأخر اوووي..ومالحقتش اجيلك بالوقت الصح...

جمانه بحيره انت بتعمل كل ده ليه...

أنس عشان انتي الحاجه الوحيد الفاضله من ريحه صاحب عمري...عشان انتي وصيته قبل ما يموت ...لكن....

لكن ايه سألته ...

انس بابتسامه لكن ملحوقه ..وانا جاي عشان اعوضك عن كل الوحش اللي عشتيه وصدقيني معايا هتشوفي كل حلم حلمتيه وتلمسيه باديكي...

جمانه ..

انس بابتسامه ودلوقتي مش هتديلي جائزه...

ابتسمت جمانه بحيره ..

انس الله دي احلى جائزه باخدها الضحكه الجميله دي ...

جمانه متشكره...

انس اي خدمه يافندم...

جمانه بحرج طيب هنزل انا واس...وقبل ماتكمل كلامها كان شايلها وحطها عالسرير جمبه...

انس بنعاس...احنا الاتنين هنننام عشان تعبنا اوووي ..

جمانه بكسوف انا مبعرفش انام كده...

فتح عيني والتانيه مغمضه كده اللي هو ازاي...

جمانه بخجلل كده..كده حد جمبي..

شدها ليه اكتر وقال تتعودي ياقلبي ...ودفن وشه بشعرها ونام وهي فضلت تفكر بكلامه....


*******

بعد ايام....

صحيت على صوته الهادئ.. فتحت عينيها بنعاس في ايه...

انس في أننا نبطل كسل بقى ونصحى...

جمانه لسه بدري...

بدري ايه المحاضرات كمان شويه وتبدأ...

جمانه باستغراب محاضرات ايه...

لااا شكلك لسه نايمه المحاضرات بتاعتك يلااا..

جمان بصدمه بببتاعتي.انا..

امال انا ..هو انتي لسه هتتصدمي . يلاااا هتتاخر وبصي اول واخر مره اصحيك انا من النهارده اتعودي تصحي لوحدك...

فضلت تبصله مش مستوعبه اللي بيحصل هو بجد ..بيتكلم بجد والا بيهزر...وقبل ما. تنطق بحرف شالها وهو بيقول لااا شكلك عاوزه تصحي على طريقتي ماشي ..خدها الحمام وغسل وشها وسط صريخها. واعتراضها ...

انس وهو بيضحك على. شكلها ودلوقتي  هسيبك تغغيرر وانزل اشرب قهوتي تكوني جهزتي...

دقائق وكانت جاهزه نازله...

في العربيه ..

انس انا عارف بتسالي نفسك اسأله كتير لكن اناعارف انك كنتي بتدرسي تربيه وبعد وفاة احمد وقفتي...

بصت ليه باختناق...

انس انا رجعت وقدمت ورقك واتقبل الحمدلله. عاوز بقى اشوف شطارتك ماشي قال كده. هو بيمسك خدوده ...

وهو بتبصله بضياع...

انس ده فون ليكي وسبتلك رقمي ايه مشكله بتتصلي بيا...وانا كل شويه هتصل اطمن عليكي ..

هي مش مصدقه اللي بيحصل معقوله كل ده....كل المر اللي عاشته أحلامها اللي نسيتها هترجع تاني تتحقق من تاني معقوله مين ده ملاك نازل مالسما...

اول ما دخلت الكليه كانت بتبص لكل حاجه باهتمام ..

دخلت أول محاضره وهي متحمسه جدا..ومر اليوم بسلام...

اخر النهار اتصل بيها انس واطمن عليه وبلغها أنه هيبعت عربيه توديها البيت ...

اول ما وصلت البيت ارتاحت شويه وراحت المبطخ بسرعه بالرغم من رفض الشغالين أنها تعمل ايه حاجه الا انها اصرت أنها تعمل الكيك بنفسها...

جمانه يانانا عشان خاطري عاوزه اعمل كيك لانس عشان خاطري..

يابنتي هيزعل لو عرف بده..

جمانه عشان خاطري والنبي والنبي...

امري لله اعملي اللي انتي عايزاه...

مر الليل وهي جهزت نفسها لبست فستان جميل وجهزت السفره بؤضت النوم واستنته كتتير لكن هو اتأخر. لحد.مانامت من التعب ..وبعد وقت طويل رجع انس تعبان واتفاجأ باللي مجهزاه ابتسم بهدوء وسابها نائمه ...دخل يتسحب خد شور سريع وخرج وكانت مكانها نائمه قرب منها وهو بيزيح شعرها على جنب حست بنفسه السخن على وشها وهو بيهمس باسمها ...ارتسمت ابتسامه جميله على وشها فتحت عينيها وسألت بطفوله انت جيت...قالت كده بنوم اتأخرت اووي...

انس معلش شغل ..بس ايه الجمال ده قال كده بغمزه...

ابتسمت بكسوف وراحت عشان تقف لكنه شدها ليه ووو

يتبع...

الرواية قيد الكتابه وان شاء الله كل يوم ينزل فصل لكن شدو بالتفاعل شوي


#الفصل_الخامس

دفن وشه برقبته وهو بيتمتم على فين...

جمانه بتوتر اااننس

هشششش وهو مكمل باللي بيعمله..لحد ماحطت ايديها على صدره وبعدته بكسوف ...

انس بضيق في ايه ...

جمانه مش مش هتتعشى...

انس انتي بتبعديني ليه...

جمانه بكسوف انا ..انا...

مسح وشه بضيق وبعد عنها ودار وشه عشان ينام...

جمان  مش هتتعشى...

انس بجمود عايز أنام..

جمان بهمسانس 

انس لو سمحتي. طفي النور ...

جمانه انس انا..

لو سمحتي اجلي الكلام لبعديني سببيني انا شويه...

وفعلا جمان خرجت من الاوضه وهي بتلوم نفسه...لكنهامش قادره... لسه مش قادره تسلمه نفسها خايفه ومتوتره ...ومش عارفه تعمل ايه...

مر الليل. بهدوء ..جمانه كانت نائمه عالكنبه اللي بالاوضه لكن لما صحيت الصبح كانت نايمه على السرير ابتسمت وهي بتدور بعيونها عليه لكنه مككنش موجود جهزت ونزلت عشان تروح الكليه ...

ولمحته كلن بيكلم حد بالفون...قربت عشان تكلمه لكنه ركب عربيته ومشي بسرعه...ومخدش باله منها ...

حست بالضيق عشان منتبهش لوجوده وراحت الكليه..

مر اليوم عادي واول ما خلصت محاضراتها كانت هتركب للعربيه لكن في صوت وقفها بصت وشافت بنت قدامها ...

لين بابتسامه ازيك انا زملتك هنا ...

جمانه بادلته الابتسامه وردت بلطف اهلا بيكي...

لين..احم هو ده مش الفون بتاعك...

جمانه ايوه يمكن وقع مني ..متشكره اوي

لين . علي ايه ..شوفيه بقاله كتتير بيرن..انا لازم امشي اشوفك بكرا سلام

جمانه متشكره تاني...مع الس...

وقفت بصدمه وهي بتشوف انس قدامها كنتي فين ..قالها بغضب..

كانت بالكل...مبترديش عاللزفت ليه...قاطعها بزعيق...

اتجمعت الدموع فعنيها وقالت نسيته ب...

قطعها بضيق لما شاف دموعها اطلعي ...اطلعي يلااا قالها بأمر..

جريت وطلعت العربيه وهي بتبص عالأرض.ازاي بيزعقلها كده وليه...هي معملتش حاجه غلط عشان كل ده....

مشيت العربيه واول ما وصلت البيت ..نزلت جمانه جري وطلعت الأوضاع بتاعتها....

اما انس طلع المكتب بتاعه مش عارف هو عمل كده ليه أو وعقلها ليه..لكن هو كان خايف عليها قلقان ...ازاي تعمل كده رن عليها كتتتير وهي مكنتش بترد عليه...

نامت جمان معيطه ...وهو لسه مطلعش ولا اتكلم معاها.....

دخلت عليه النانا بتاعته 

انس باحترام اتفضلي يانانا...محتاجه حاجه...

النانا بقلق ..انس يابني ..هو انتو تغديتو برااا..

لا ليه...

جمانه  يابني من ساعت مارجعتوا وهي  بالاوضه ومش بترضى تاكل ولا تنزل زي كل يوم...

نفخ بضيق...وهو بيرجع رأسه ورى عالكرس...

النانا...انس يابني البنت باينها طيبه وغلبانه لو كنت زعلتها اطلع صالحها ..وبلاش تزود الجفى ما بينكم...

انس....

النانا انا هحضر الاكل على بال ماتطلع وتنزلو تتعشوا ماشي ...

انس ماشي يانانا حضري الاكل وانا هروح اشوف اخرت لعب العيال ده ..


اول ماحست بيه فتح الاوضه غمضت عينها جامد...

ابتسم على شكلها وهو شايف دموعها ناشفه على خدها...

قرب منها وقعد جمبها ...مسح وشها بحنيه...وفضل شويه ساكت بيبصلها وبيراقبها بصمت... هي قلبها بيضرب جامد زعلانه ...زعلانه منه جدا...لكن قربه وحنيته عليها بينسيها كل حاجه....

لحد ماسمعت همسه جمانه..مردتش عليه وفضلت مغمضه عينيها جامد ..

انس انا عارف انك صاحيه ...انتي مش عارفه انا قلقت عليكي قد ايه ...كنت هتجننن وانا بتصل بيكي ومفيش رد...كنت متخيل حجات كتتتيره وحشه حصلتلك لاعقلي ولا قلبي راضي يصدقها...جمانه قومي بالله عليكي. بلاش الدلع ده...

فتحت عينيها بدموع وقالت بس انت زعقتلي جامد...

من خوفي عليكي...

كسفتني قدام الكليه كلها...

قلتلك كنت هتجنن من خوفي عليكي...جمانه انتي مش بس مراتي انتي امانه عندي. .امانه لازم احافظ عليها لاخر نفس بتنفسه...يلااا قومي.... لكزها بدراعها يلااا بلاش دلع بقى قالها بابتسامه...

جمانه بابتسامه ماشي شويه وهحصلك .

تؤ هتنزلي معايا ودلوقتي..يلاا ...

طيب هغسل وشي واجي...دخلت الحمام غسلت وشهاواول ماطلع  حست بيه شدها بسرعه و حاوط خصرها ..همسة بكسوف انس بس.....وقبل ماتكمل كلامها كان بايسها وووو


#الفصل_السادس

معرفش يقاوم شكلها كده خدها ببوسه طويله مكنش راضي يسببها حاوط خصرها بأديه ومشي بيها ناحيت السرير... لكنه حس بكسوفها بين ايديها ..وحس كمان بحاجه غريبه ازاي كده هي ازاي كده ...اول ما بعد عنها. اخد نفسه وصدره يعلى وينزله .وهو بيبص فعنيها....هربت منه ونزلت بسرعه كانت جواها مشاعر مختلطه ... مش عارفه هي ايه ...مشاعر جديده عليها واول مره تحسها...

اما هو فضل واقف يبص بأثرها ثواني ...حاسس بحاجه غريبه ازاي البنت حامل ...وباين جدا أنها اول بوسه ليها على قد ماكان مبسوط وهي بين ايديها على قد مالحاجه دي شغلته وفضل يفكر بيها....

نزل ياكل معاها وهي بتهرب منه يعنيها ...مش عارفه تبصله مكسوفه قلبها بيضرب جامد حاسه نفسها رجعت طفله صغيره...

ابتسم على شكلها وووشها اللي بقى يجيب االلوان

 انس مبتكليش ليه ...

جمانه بكسوف انا باكل اهوو..

والله طبقك لسه زي مهوو..

جمانه وضعت الطعام في فمها وهي تحاول الهرب بعينيها من نظراته المركزه عليها...

انس جمانه انتي ل...وقبل مايكمل كلامه قاطعه فونه وهو بيرن...استأذن ووطلع الجنينه عشان يتكلم برحته....


بالليل كان الوقت اتأخر جدا وانس لسه مطلعش...

فضلت مستنياه كتتير لكنه اتأخر لحد مانامت وهي بتفكر بيه ...

صحيت الصبح مكنش انس جنبها وباين جدا أنه مش بايت بالاوضه امبارح..

.غيرت هدومها وجهزت وهي متضايقه عشان مكنش موجود ونزلت تدور عليه...

لماسألت الشغالين بلغوها أنه طلع امبارح ومرجعش...

حاولت تكلمه كتتتير مكنش بيرد عليها..

راحت الكليه...

واتقابلت مع لين.اللي طبيعتها مريحه جدا واي حد ياخد عليها بسرعه...لاحظت لين انها مشغوله بالفون..

لين في ايه ياجمانه مستنيه مكالمه من حد...

جمانه هااا لا ابدا بعد اذنك انا لازم امشي. 

طب وباقي المحاضرات...

معلش هبقى أخدهم منك...جريت بسرعه على السواق بتاعها...

جمان عم محمد انت عارف الشركه بتاعت انس فين .

العم محمد السواق ايووا يابنتي. ...

جمانه ممكن توديني هناك بعد اذنك...

حاضر...

*********

ايهاب في ايه ياانس بتفكر بأيه..

انس جمانه انا حاسس ان في حاجه غلط بحكايتها...

ايهاب غلط ازاي.

انس مش كل حاجه ممكن احكيها لكن أنا متأكد اني في حاجه...

ايهاب طيب متسألها...

انس اسألها ...

اه اسألها ومتنساش ان ده حقك...

بس انا قلت اني مش هحاسبها عالماضي..

وانت  بتفكيرك ده مش بتحاسبها..على فكره انا عرفت انك بايت هنا مبارح...

انس بتهرب احم هو احنا مش عندنا اجتماع كمان شويه..


اه اهرب اهرب ماشي ياعم انا هشوفك بالقاعه كمان نص ساعه..

انس : ماشي...ابعتلي السكرتيره وانت خارج...

ايهاب ماشي...

دخلت المساعده بتاعته وطلب منها شويه ورق...وهما بيشتغلووو  بعد ماخلصو طلب منها تلم الورق وقرر يدخل يغير هدومه بحمام المكتب...

وهو بيغير افتكر حاجه مهم طلع وهو لسه بيلبس القميص وصدره عريان انس لو سمحتي يا منى متنسيش تحطي ملف الصفق.. بالوقت ده دخلت جمانه وشافته كده واتصدمت...

لكن صدمتها مكنتش اكبر من صدمت انس واول ماكانت هتخرج جري ومسك دراعها وهو بيشتم نفسه.بسره..

انس اتفضلي انتي يامني...واقفلي الباب وراكي

منى بتوتر ححاضر....

انس ايه اللي جابك...

جمانه بغصه ككنت بكلمك مش بترد...

انس عايزه ايه...

جمانه باختناق لو سمحت سيبني الاول...

انس في ايه بتترعشي كده ليه...

ممفيش انا اسفه عشان جيت بوقت مش مناسب...

انس انت بتخرفي بتقولي ايه...

جمانه بحزن نغصت عليك.خلوتك...

انت واعيه للي بتقوليه ده..

واخيرا نزلت دموعها وقالت بشهقات انا انا شكلي نسيت نفسي....ونسيت انك اتجوزتني ليهه...

اشششش كفايه...

ممكن تسيبني امشي...

حط كفه ورى ورقبتها وقربها ليه بعد ماسند جبينه على جبينها عاوزه تروحي فين...

بتوتر لو سمحتي ياانس..

انتي لو سمحتي بلاش تفكري بيا كده...

بدموع انا اسفه لكن اطمن انا عارفه أن مش من حقي افكر انت كتر خيرك ومن...وقبل ماتكمل كلامها خدها ببوسها وأيده بتفك الحجاب بتاعها ..وهي بتحاول تقاومه مش عارفه...وكأنه عاوز يثبتلها حاجه ..هو نفسه مش عارف هي صح او وليدت اللحظه بس...مشي بيها وهو مكمل باللي بيعمله ...

دفشها بخفه على الكنبه واعتلاها حاولت تقاومه تبعده مكنتش عارفه أيده عمال تمشي على جسمها اللي بدأ يترعش بين أيده وهي تاهت بين ايديها بين أنها عاوزاه وأنها متعصبه لكنه مسبش ليها مجال تفكر بأي حاجه وهو مكمل باللي بيعمله بيبوسها بكل حته في وشها وشفايفها ووووو


                الفصل السابع من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 

تعليقات