الفصل الاول
بقلم جورى محمد
تبدا القصه عند بطلتنا صاحبه ال 24 سنه نيره فتاه جميله ببشرتها القمحيه وعيونها البني وطولها المتسوط وتتميز بملابسها الواسعه والحجاب الذي يزين وجهها هي فتاه من عائله متوسطه االحال وتعيش مع ولدتها واختها الوحيده في منزل بسيط في االقاهره ا وهي دكتوره خريجه علاج طبيعي
نيره ماما
الام ايه يا حبيبتي
نيره انا هنزل اروح المستشفي ماشي
الام اقعدي افطر الاول وصحي رودينا
نيره طب حاضر
ودخلت الاوضه تصحي رودينا اختها
استوب رودينا بنت قصيره عيونها بني وجهها بيضوي ومرحه كثير وايضا تتميز باخلاقها وحجابها مثل اختها وهي في 20 من عمرها وفي كليه الصيدله
نيره رودي بت انتي يابت
رودينا بنوم اممم يا نيره خير
نيره قومي يلا علشان تاكلي وتروحي ااكليه
رودينا وهي بتفوق حاضر حاضر قايمه
وبعد شويه طلعت وهي لابسه وجاهزه وفطروا ونزلوا كل منهما. المكان الذي تريده
———————————-
في احدي البيوت في الصعيد
يستقيظ بطلنا كريم الانصاري صاحب ال 28 سنه وهو شاب رياضي وعيونه بني وشعره اسود مهندب وطويل القامه ومهندس وماسك شركات الانصاري في القاهره وفي الصعيد ويحب جده كثيرا ولا يستطيع ان يغضبه مهما حصل
كريم نزل صباح الخير يا جماعه
الجد بتعب صباح الخير يا ولدي اقعد
كريم باس راسه تسلم يا جدي
ام كريم ايه يا حبيبي هتروح فين انهارده
كريم هنزل الشركه اللي هنا ياما
ااجد بتعب ربنا معاك يا ولدي
ام كريم يا ابويا مينفعش اكده لازم تروح في المستشفي اللي في القاهره اللي كنت بتروحلها من سنه انت كده مش هتجدر تتحرك تاني واصل
كريم بعصبيه امااا اللي بتقوليه ده جدي هيبقي زي الفل ولو عايز يروح فين هوديه
الجد يا ولدي امك خايفه عليا وانا حاضر يا مرت ابني هروح
فاتن وهي فتاه شريره تحب المال وكل مايهمها هو ورث العائله لذلك تريد ان تتزوج من كريم كبير عائله الانصاري بعد جده
فاتن بكره بتداريه صوح يا جدي مرت عمي خايفه عليك ربنا يجومك لينا بلسلامه
لترد امها وهي مثل بنتها وهي من ربت فيها الكره للعائله
ام فاتن صوح يا ابوي روح ااقاهره
فهد واخو فهد الاصغر وعمره 25 سنه ويحب فهد وجده وامه كثيرا
فهد ماجولنا هيروح اسكتوا وكملوا فطار
الجد بجولك يا كريم خلص شغل يا ولدي وتعاالي نروح القاهره انا علطول باخد فهد بس هبعته مشاوير المره دي
كريم باس ايده وقام عيني يا جدي
فاتن رايح فين يا ولد عمي مكملتش اكل عاد
كريم بغضب وانتي مالك
فاتن بتمثيل ااحزن كيف يعني مش هبجي مرتك
كريم بعضب لما بقي تبقي ياعاالم عن اذنكم
الجد حجق عليا يا بتي
ام فاتن بخبث وهي تجدر تزعل من كريم يا ابوي
فاتن بخبث ايوه امي بتتكلم صح مجدرش ازعل من ولد عمي واصل
الجد عارف انك اصيله يابتي علشان اكده اختارتك لود ولدي
—————————–
في المستشفي
مريم نيره خلصتي شغل
نيره لا يا مريم لسه ليه
مريم اصل عايزه اكلمك علي حاجه بصراحه بس متفهمننيش غلط
نيره بحب يابت انتي زي رودي بلظبط واحنا صحاب وعشره مش هفهمك غلط بس قولي
مريم بخوف انتي مش ناويه تقلعي السلسله دي بقي
نيره وقد ادمعت عيونها واعتبري اني قلعتها يا مريم ولفتلها هشيل قلبي وارميه هو كمان
مريم بحزن لازم تنسي يا نيره وطول منتي مش بتاخدي خطوه مش هتعرفي تنسي
نيره بدموع مش هقدر ده حب عمري يا مريم
مريم ولقيتي منه ايه غير الوجع وانه استغني عنك وكسرك اما بقي نروح عند دكتور احمد بيحبك ومن زمان وبيتمنالك الرضي تردي
نيره بغضب مسحت دموعهاوانا مش بحبه يامريم ومتفتحيش معايا الموضوع ده تاني ومش ناويه احب تاني عن اذنك هطلع اشم هوا برا في جنينه المستشفي
مريم بحزن ربنا يقوي قلبك يا نيره
——————————
نيره خرجت في الجنينه
نيره ليه ليه عملت فيا كده وحطت ايدها علي السلسله وانهارت
فلاااش باااك
من 5 سنين علي البحر
علي البحر
الشخص انا بحبك يا نيره
نيره بفرح وانا اكتر بجد
الشخص بفرحه بجد من امتي بقي
نيره من زمااان اوي تقريبا من ساعه ماكنا مع بعض في ابتدائي وانا معجبه بيك وبعدين دخلنا مدرسه ثانوي مشتركه وفضلنا صحاب لحد ماحبيتك اووي
الشخص باس راسها انتي عارفه اني هسافر الصعيد علشان عمي اتوفي ومينفعش نسيب مرات عمي العقربه مع جدي لوحدهم دي ست مش كويسه وممكن تأديه
نيره بخوف اه بس هترجع تاني صح
الشخص بحزن للاسف لا هعيش هناك بس هاجي هنا كل فتره اطمن عليكي يا نيره وطبعا هطلب ايدك انا بحبك جدا ومقدرش اعيش من غيرك يا نيورتي
نيره بحب هستناك
بعد مرور شهرين
نيره بدموع ايه كل ده معرفش عنك حاجه
الشخص بحزن انا جيت علشان عايزك في حاجه مهمه
نيره بخوف خير قلقتني
الشخص بوجع انا هتجوز
نيره بصدمه تتجوز تتجوز مين
الشخص بوجع بنت عمي جدي تعبان اوي يا نيره وانتي عارفه انا بحبه ازاي ومقدرش ارفضله طلب. واجبرني امي اتجوزها بس مش دلوقتي طلبت منه خطوبه طويله علشان احاول اسيبها
نيره بانيهار انت بتقول اااااايه
الشخص بدموع صدقيني غصب عني بس انا هرجعلك انا مستحيل اتجوزها
نيره بغضب وجدك يا بيه هتزعله
الشخص بدموع لا بس هقنعه بطريقتي وانا بحبك يا نيره
نيره زقته بغضب ااوعي تنطق الكلمه دي تاني يا كداب و مش عايزه اشوف وشك تاني ومش هستناك ومشيت وهي منهاره
الشخص من خلفها بصوت عالي هتستاني يا نيره هتستاني لانك مش هتقدري تنسيني
بااااااك
نيره بانهيار كنت صح انا مش هقدر ومقدرتش انسااااك زمانك اتجوزت وخلفت اااه من وجع قلبي ياااارب هون علياا
————————————
في الشركه
كريم انا مبحبش التسيب ده يا زين مش معني انك صاحبي يبقي هسكت
زين يا كريم انا اسف حصل تاثير وانا هتصرف
كريم ياريت لاني مش هبقي فاضي الفتره الجايه رايح القاهره مع جدي علشان جلسه علاجه
زين متقلقش انا هتصرف في كل حاجه والف سلامه عليه
كريم الله يسلمك يا صاحبي
————————————–
في قصر عائله الانصاري الجد قاعد وبيكلم مع نفسه
الجد هتعمل ايه يا محمود هتجوزه فاتن بس انت عارف كويس انها مش كويسه اه انت قولت تجوز كريم ليها علشان هو اللي يجدر بربيها بس ده مش هيبقي ظلم لكريم ولا هيبقي اللي المفروض يحصل
في غرفه فاتن
فاتن ياما انا زهجت ومعدتش جادره
ام فاتن وانتي مش جادره ليه هتفرج معاكي ايه يابت سالم
فاتن تفرج كتير انا لما اتجوز كريم كل العز ديه هيبجي بتاعي ومحدش هيجدر يكلمني انما انا هنيه بتزل بس وحاسه اني ضيفه مش جاعده في بيت ابوي
ام فاتن بخبث هانت يابتي اللي عدي كل السنين دي هيعدي اللي جاي وتتجوزي وتعملي كل اللي عايزاه
فاتن ميتا بجي يجي اليوم ده
————————————–
في المستشفي
مريم نيره في حد بيسال عليكي برا
نيره مين ده
مريم معرفش شوفي
نيره طلعت تشوف مين
نيره خير يا حج محمد عايز ايه
محمد عايز ايه هحبسك طبعا