الفصل الثاني 2
بقلم جورى محمد
محمد عايز ايه هحبسك طبعاا
نيره بخوف ده ليه انشاء الله
محمد بصي يا نيره انا راجل كبير اه بس مش عبيط انتي جيتي خدتي مني 100 الف جنيه علشان عمليه امك وانا دلوقتي عايزهم وبقالي كتير بطلبهم هتجبيهم ماشي مش هتجبيهم هودي وصل الامانه للقسم
نيره بدموع ارجوك يا حج اصبر عليا شويه
محمد صبرت كتير قدامك يومين تجمعي فيهم الفلوس عن. اذنك
كان يسمع الحديث احمد اللي عايز يتجوز نيره وبيحبها
احمد احم دكتوره نيره
نيره ببرود نعم
احمد متاسف بس انا سمعت الحديث اللي حصل وانا مسعتد اديلك ال100 الف جنيه
نيره بجود لا شكرا
احمد صدقيني بتكلم جد انا هديكي المبلغ وكاش
نيره بسخريه وايه المقابل
احمد تتجوزيني
نيره. بصدمه نعممم
————————————
في الصعيد في القصرر
كريم يلا ياجدي جهزت حاجتك
الجد اه يا ولدي
كريم طب يلا بينا
ام كريم خلي باالك ياولدي من جدك ومن نفسك
كريم في عنيا ياما واكمل فهد خلي بالك من البيت واعمل المشاوير اللي جدك قالك عليها
فهد عيني ياخويا
كريم يلا سلام
——————————-
في المستشفي
ااحمد ايه يا نيره هو انا قولت حاجه
نيره بعصبيه بص يااحمد انا لا هتجوزك ولا عايزه منك حاجه ومش عايزه نتكلم تاني حتي صله الصداقه بعد الكلام ده انت قطعتها عن اذنك
احمد واقف في صدمه وقال لنفسه لا منا مش كل ماعوز حاجه الدنيا تمنعني منها سبق زمان وكان هياخدك مني ابن الصعيد بس غار وانا مش هسيبك يا نيره
———————————
في الطريق
كريم ايه يا جدي سرحان في ايه
الجد ولا حاجه يا ولدي بس بفكر في اني كل شويه مشاوير لمصر واتعب حد منكم وبجول لو مكنتش اضربت زمان بلنار في ضهري ومكنتش انشليت مكنتش تعبتك وتعبت كل اللي في البيت اكده لو اعرف بس مين اللي عملهاا لهجتله
كريم بحب يا جدي ده احنا نشيلك فوق راسنا مش نروح معاك لمصر متقولش كده تاني ومصيرنا يجي يوم ونعرف مين اللي عملها وثم ان انا قولتلك هات اادكتوره اللي تعوزها تعالجك في الصعيد. بأي تمن
الجد هشوف يا ولدي الدكتوره اللي كانت بتعالجني زمان لو لجيتها هناك لسه وممشيتش
كريم انشاء الله تلاقيها
بعد شويه وصلوا للمستشفي
———————————-
في المستشفي
كريم ازي حضرتك
الممرضه اهلا يا فندم
كريم عايزين. نروح عياده تمارين للعلاج الطبيعي
الممرضه اخر الطرقه يمين
كريم شكراا
وتليفون كريم رن
كريم طب يا جدي اقعد اهو لحد منا اروح ارد واجيلك هنا الشبكه وحشه
الجد ماشي يا ولدي
وبمجرد ماخرج كريم حتي دخلت نيره
نيره وقد احست بوجع في قلبها معقوله وادمعت عينيها
الجد مالك يابتي واجفه عندك وبتبكي ليه
نيره بحب وهي بتمسخ ايدها ايه ده الحج محمود بنفسه هنا واحشتيني يا جدي فينك كل ده
الجد بضحك يابكاشه واحشتك بردو
نيره اه والله ربنا يعلم غلاوتك عندي يا جدي وباست ايده
الجد وانا يابنتي والله من يوم ماجيت هنيه من سنه وانتي عالجتيني وانا ابتديت اتحسن واكمل بحزن بس مش بقدر اقول لاحفادي كل شويه اجي علشان مشاغلهم
نيره بحزن من اجله يارتني اقدر اساعدك
الجد بفرح وقد تذكر تجدري يابنتي
نيره بفرح اساعدك ازاي
الجد انك تيجي الصعيد وتعاالجيني هناك ولما حالتي تتحسن ترجعي وهديكي ربع مليون جنيه
نيره بصدمه ربع مليون لا ده كتير اوي
الجد ولا كتير ولا حاجه كفايه هعطلك انتي بس شوفي و ردي عليا وادي رقمي
نيره بحيره حاضر هرد عليك وقد تذكرت الحج محمد والتهديد اللي اتعرضتله
الجد روحتي فين يابنتي
نيره هاا لا معاك اهو يلا نبدا تمارين انت جيت لوحدك
الجد لا جيت انا وحفيدي الكبير
نيره بحب ربنا يخليك ليهم
————————————-
في الخارج
كريم ايوه يا زين كده تمام
زين عيب عليك قولتلك هحلها
كريم بفرح كده الشغل ماشي تمام طمنتني ولله علشان انهارده مش هقدر خالص اكون معاك
زين كانك موجود ياخويا
كريم تسلملي يا صاحبي
زين صح هو سليم ابن عمك وفرح اختك هيرجعوا امتي من امريكا
كريم اه ممكن بكره ماخلاص خلصوا دراسه في امريكا انا عارف كان ايه وادهم من الاول هو هنا قصروا في حاجه
زين بضحك مش مهم المهم انهم خلاص راجعين يرجعوا بلسلامه
كريم يارب يلا اقفل معاك انا بقي رغيت كتير
زين بضحك سلام
———————————-
عند نيره
نيره بس كده خلصنا معلش انت تعبت. اه بس علشان بقالك كتير مش بتعمل تمارين
الجد بتعب ولا يهمك يابتي
مريم دخلت نيره عايزين ضروري
نيره اكيد هبقي اكلمك يلا سلام يا جدي وباست ايده وطلعت
الجد ربنا يحميكي يابتي
بعد شويه دخل كريم
كريم بصدمه مش معقول كل ده محدش دخلك
الجد بضحك لا ياولدي دخلت الجمر اللي بجول عليها الدكتوره اللي كنت جاي علشانها وبايدها ادتني الراحه ومشيت وراها شغل
كريم بضحك ادتك الراحه ليه ملاك
الجد بضحك اه ملاك وكلمتها تيجي الجصر وهشوف ردها
كريم بحماس متحمس اشوف مين دي اللي عامله فيك كده
الجد بضحك هتحبوها والله يا كريم
كريم بحزن معتقدش اني هحب حد تاني اصلا
فلاااش باااك
كريم واحشتيني
نيره انت اكتر يا كيمو
كريم قلب كيمو بصي جبتلك ايه
نيره باستغراب ايه ده
كريم. بحب غمضي عيونك وانا افتحها و اوريكي
نيره غمضت وكريم طلع سلسله من الدهب وشكلها حلو جدا ورقيق
نيره باعجاب الله دي تحفه اوووي بجد
كريم باس دماغها دي ستي الله يرحمها ادتها لامي ونا دلوقتي بدهالك
نيره باستها يااه ياكريم بجد بحبك ومش هخلعها طول منا عاايشه
كريم وانا مش عايزك تخليعها ياقلب كريم غير في حاله واحده
نيره بدهشه ايه هي
كريم بحب وثقه انك تطبلي تحبيني
نيره بحب يبقي مش هقلعها
بااااااك
كريم بدموع في نفسه واحشتيني يا نيره
الجد مالك يا ولدي
كريم مسح دموعه لا ياجدي ولا حاجه ده تراب دخل عيني يلا بينا نروح
الجد مش نستني راي الدكتوره
كريم بحزن مش قادر افضل في مصر بصراحه يا جدي لو رضيت هبتعلها عربيه عند المستشفي
الجد بحزن فقد فهم لماذا كريم يريد الذهاب واكمل يلا يا ولدي
———————————-
مريم حلو اوي انا لو منك اروح بجد اوعي تضيعي الفرصه دي
نيره بحزن وهسيب رودي وماما لمين
مريم يابت يعني انتي هتتجوزي هناك انتي هتعملي مصلحه حلوه. وترجعي وبعدين تخلصي من زن ااحج محمد ده
نيره بتنهيده معاكي حق اشوف ماما ولو كده اروح يلا انا همشي بقي
———————————–
في بيت نيره
نيره فاحضرتك شايفه ايه
ام نيره بحزن مش عارفه يابنتي هي فرصه حلوه بس انتي تضمني ااراجل ده
نيره بحب لو عليه متقلقيش ده راجل محترم وطيب وانا عارفاه من زمان مترفضيش بقي خليني اجيب فلوس الزفت محمد ده
ام نيره بحزن خلاص روحي بابنتي
رودينا بحزن هتوحشيني
نيره بحب. هرجع تاني لا تقلقي
رودينا حضنتها ده اكيد
نيره طب هروح انا اكلم ااحج بقي
——————————–
في اوضه نيره بعد ان قامت بترتيب ملابسها ووضعتها في حقيبه قامت بلاتصال بي الجد
في القصر
كريم جدي تليفونك بيرن
الجد. ثواني جاي يا كريم. رد يا ولدي
كريم مسك التليفون وملحقش ينطق
نيره بحب الو ازيك يا جدي
كريم قلبه دق ولم يصدق عقله او هذا فعلا صوت حبيبته ام انه يتخيل
الجد مين يا ولدي
كريم اده لجده التليفون من غير رد
الجد الو
نيره بحب ازيك يا جدي انا موافقه اجي وحضرت شنطي كمان
الجد بفرح يا مرحب يابتي والله فرحتي جلبي
نيره بحب شكرا يا جدي بس ممكن طلب صغير
الجد تؤمري
نيره ممكن اخد من الفلوس 100 الف جنيه بكره لان في واحد بيهددني وعايزهم
الجد بضيق مين ده اللي يجدر يهددك
نيره بحزن وقد قصت عليه كل شئ
الجد بحزن من عيني يابتي اللي تعوزيه وكل فلوسك بكره هتتحط في حساب باسمك واديه منهم قبل ماتيجي
نيره بفرح شكرااا اوي بجد
الجد بضحك لا انتي زي فرح وفاتن
نيره بحب شكرا سلام
ولكن شغل بالها ذلك الاسم فاتن الذي لا تطيقه ثم ذهب للنوم استعداد للسفر
———————————-
الجد بستغراب مالك يا كريم
كريم باستغراب معرفش يا جدي بس حسيت صوتها قريب ليا اوي
الجد بضحك شوفت شكلك حبيتها من غير ماتشوفها
برااا في صاله القصر
ام كريم وام فاتن بيزغرطوا طلع كل من كريم وجده علي الصوت لقيوا ان فرح وسليم جم من السفر
سليم فهو ابن عم فهد وكريم واخو فاتن ولكنه طيب القلب وغيرهم ويحب فهد وكريم وفرح عمره 22 عام ومهندس مثل فهد وكريم
فرح اخت فهد وكريم بنت طيبه القلب ومرحه وعمرها 21 وخريجه صيدله
ام فاتن واحشتني يا ولدي واحشتني جووي
سليم انتي اكتر ياما والله
كريم حضن فرح واحشتيني يا اوزعه
فرح وانت كمان واحشتني جوي يا خوي
كريم مش كنتم هتيجوا بكره
فرح ايه زعلت ياك
فهد بضحك لاطبعا ياحبيبتي ده احنا هنطير من الفرح البيت مكنش ليه طعم من غيرك يا فروحه
كريم بحب انا اقدر استغني عنك
سيلم بحب حضن كريم وفهد واكمل قولنا نيجي نقاجئكم
الجد احلي مفاجاه
بعد شويه من الترحيب والقاعده في مرح
الجد بجولك يا كريم ابعت علي الرقم ده ربع مليون جنيه دلوجتي وبكره تبعت العربيه للمستشفي
ام فاتن وليه كل الفلوس دي ياعمي
كريم بحده اظن جدي عارف بيعمل ايه يا مرت عمي
الجد بغضب ملكيش صالح يا مرت ولدي
بعد شويه
فعلا كريم عمل كده وبعت الفلوس
كريم بعت يا جدي
الجد بحب تسلم يا ولدي
———————————-
تاني يوم الصبح
صحيت نيره لبست بنطلون اسود وتيشرت طويل ابيض وحجااب اسود وكوتش ابيض ووضعت بعد المكياب وكانت زي القمر
فلااااش باااااك
نيره ايه رايك
كريم بحب انتي قمر من غير مكياج اصلا
نيره يعني وحش
كريم لا حد يقدر يقول كده ده انتي قمري وفي كل حالاتك زي القمر
نيره بضحك بتعرف تضحك عليا
كريم بحب لا ده بحق وحقيقي
نيره. بحب بحبك يا كريم
كريم بحب انا اكتر يا قلب كريم
بااااك
نيره بدموع فينك انت علشان تقولي بقي اني قمرك ثم مسحت دموعها واتجهت للخارج
نيره يلا باي يا ماما
امها بدموع خلي بالك من نفسك ياحبيبتي
نيره بحب عيني حاضر
رودينا وابقي طمنينا عليكي كل شويه
نيره بحب من عيوني يلا سلام
ونزلت وشافت ان بقي ليها حساب في البنك وراحت دفعت لمحمد الفلوس
محمد بضحك ايه ده بقالك شيكات يا نيره
نيره بحده ميخصكش كل اللي يهمك فلوسك واهي عندك اهي سلاااام
———————————
في المستشفي
مريم بحزن هتواحشيني اوووي
نيره بحب انا جيت علشان اسلم عليكي هتمشيني معيطه اذا كنتي انتي اللي مشعجاني وقولتيلي منا هرجع
مريم بابتسامه يمكن تلاقي هناك بطل احلامك وتعيشي معاه
نيره بحزن لا معتقدش ويلا سلام
احمد من وراها دكتوره نيره
نيره بحده نعم يا دكتور
احمد هو انتي هتسافري
نيره بحده اظن دي حاجه متخصكش
احمد بتمثيل بحزن اسف بس كنت بسال
نيره بجمود عموما اه مسافره جالي شغل في الصعيد عن اذنكم وركبت العرييه اللي بعتها كريم متاجه للصعيد لاا تعلم ان حياتها ستقلب راسا علي عقب عندما تذهب هناك
احمد. بغل اه قولتيلي الصعيد رايحه تدوري علي حبيب القلب ولا ايه بس لا يا نيره انتي مش لحد غيري انتي فاهمه
——————————-
في الصعيد وصلت نيره والسائق ساعدها. في انزال شنطتها ومشي
وراحت نيره خبطت وفتحت احد الخدم وكان الكل مجتمع
الجد نورتي يابتي نورتي يا دكتوره نيره
نيره بحب ده بنورك يا جدي ثم صدمت من الشخص الواقف امامها ووقعت الشنطه من يديها
بينما هو الاخر في حاله صدمه وزهول ولما يستطيع التحرك
كريم بصدمه وهمس نيره! !!!!!!!!