الفصل التاسع عشر 19
بقلم نجلاء فتحي
الملاك النائم
البارت ال١٩
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
________
أخذت ملك تنظر لبيتها التى تربت فية فهى غابت عن وعيها (غيبوبة) خمس سنين وبعديها عاشت فى القاهرة ٣ سنوات وصدمتها كبيرة حين علمت من الغفير أن العمدة هو عادل يعنى عمها ،، تخيل عزيزى القارئ البيت إللى تربيت فية يسلب منك دون علمك ليس لك مأوى غيرة، ،،،،، أخذت تبكى
سامى/ بتعيطى لية
ملك/ الغفير بيقول أنادي العمدة عادل هو و الست عايدة مراتة
سامى/ دة عمك ومراتة صح
ملك/ أيوة هما عاشوا هنا لية
سامى/ وضع طبيعى العمدة يموت يمسك مكانة أخوة لو ملوش ولد دة إللى أعرفة
ملك/ علشان كدة قت*ل أبويا
سامى/ متظلميش
وقطع كلامهم حضور العمدة عادل وقال وهو ينظر ليهم بربية ،،خير يا أفندى
سامى / حضرتك الحاج عادل
جلس عادل على الكرسى بغرور وقال جصدك (قصدك) العمدة عادل
هرش سامى طرف أنفة من غرور العمدة وقال :- تمام ممكن أسأل سؤال
عادل بغرور/ أسأل ومالة هو السؤال حُرم
سامى / ملك بنت أخوك فين
العمدة بثبات/ ماتت الله يرحمها ،،،،،،
سامى نظر لملك لولا نقابها لشاف الجميع حالة أنصدامها ،،،متأكد
العمدة/ أيوة متأكد ،،،ثم قال بتصنع:- الله يرحمها كانت عبيطة مستحملتش أبوها يموت غابت عن وعيها ٥ سنين لحد فجأة كدة دخل حرامى سرجنا (سرقنا) الله يلعنة فى كل كتاب ،،،،، و ق*تلها وماتت مسكينة يا بنت اخويا
سامى من شكل العمدة صدق كلامة وكذب كلام ملك بينة وبين نفسة ومش عارف يرد يقول أية
العمدة/ أنت مين يا أفندى وبتسال على المرحومة لية بقالها (بقالها )٣ سنين ميتة
سامى بتوتر/ أزاى أمال إللى جنبى دى تبقا مين
ملك بلجلجة/ أنا ملك شاكر بنت العمدة أخوك إللى قت*لتة. وأتهمتنى فية علشان تاخد العمدية
اتنفض عادل فى وقفتة ،،،،وقعت منة العصا التى يستند عليها وقال بلجلجة / كدابة بنت أخويا ماتت من ٣ سنين
ملك / أزاى أمال أنا مين أرجع بالذاكرة، ،يومها أبويا نده عليا بصوت عليا جريت علية وحضنتة تقل وقع عليا لقيتة ظهرة كلة د*م وانت اتهمتنى عملت كدة لية
عادل بلجلجة/ لو أنتى ملك أنتى مجر*مة
ملك بهستريا/ محدش فى الأوضة وقتها غيرك أنت إللى جتلت أبويا أنت المجرم
عادل بصراخ/ وأيش ضمنى أنتى بنت أخويا ،أنتى واحدة نصابة بجولك( بقولك) ماتت وشبعت موووووووت
ملك/ أأأأنااااااا بنت أخوك ثم خلعت النقاب
أتفزع عادل من منظرها ووضع إيدة على عينة وقال/ سلامآ قولآ من رب رحيم عفريتة أيوة أنتى عفريتة،،
فى لحظة كانت ملك تخرج من الغرفة لخارج المنزل أمسكها سامى وجذبها وراء ظهرة بحماية قبل الخروج وقال ،،مالك شوفت عفريت إللى عمل فيها كدة الشاب إللى سمحت يقتحم حرمة بيتك وسرقها ،،،،،بنت أخوك يعنى لحمك كانت فار تجارب لشخص باع نفسة للشيطان أنت السبب فى الاول والأخر يمكن إللى حصل خلاها تفوق لكن بعد أية أسمع يا راجل أنت لازم تتحاسب على عمايل السودة دى
جلس عادل بتكبر وقال / أتحاسب ههههههه جاى تهددنى وسط دارى يا أبن الفلطوس ههههه معاش ولا كان البلد كلها عارفة العمدة أخويا مات غدر وبنتة من حزنها علية فى غيبوبة خمس سنين وبعديها ماتت مقتولة لما الحرمية سرجونى( سرقونى ) ورفضت أقول هى إللى قتلت أبوها علشان بنت أخويا
سامى بعصبية/ أستغلت أختفائها لمصلحتك محولتش تعالجها خلال ٥ سنين لية كل دة علشان العمودية دى بنت ملهاش عمودية دة إللى أعرفة
عادل/ اللعب على المكشوف،،،من ناحية ليها فهى ليها الدوار الكبير دة ونصف فدادين الأراضي الزراعية للبلد والفلوس غير دهب أمها وأملاكها كلة فى إيدى دلوقتى
ملك بأنهيار/ كذب ورث أمى محدش يعرف أوراقة فين ولا دهبها غير أبويا كان شايلة ليا
جذبها عادل من زراعها هزها بقوة/( جولى قولى) فين قولى، ، ثم صفعها على وشها ،طااااااااخ،،قولى يا بنت***&،ثم جثى على ركبتة وهى وقعت فى الأرض لأنة بيخنقها،،،،
حاول يبعده سامى مش قادر أتوتر،،عيون ملك تنظر لة بترجى ينقذها لم تقدر على الكلام ،،
ألتقط سامى العصا التى يستند عليها عادل وبدأت يضربة على ظهرة بخوف مرة التانية أبتعد شد هو ملك التى تكح وتحاول تلتقط أنفاسها، ،،،وهو واقف أمامها بحماية بوضع الهجوم وقال / دخلنا بيتك بالمعروف لكن إللى قتل أخوة سهل يقتل بنتة كمان ،أياك تقرب منها المرة الجاية على دماغك ،، ثم قال لملك أقفى أسندى عليا ،،،،،حاولت هى حتى نجحت ثم خرجوا لخارج البيت والعمدة لم يقرب منهم علشان سامى مستعد يضربة بالعصا ،،،وحين اقترب من سيارتة أطمن أن ملك ركبت الأول ثم ألقى العصا وركب هو السيارة وأنطلق بعيد
_____________
[فى بيت آسر]
رابط سو زوجتة فى السرير ويبحث فى دولابها عن أموال ومقتنياتها الثمينة فهى غنية للغاية ،،،،،،، لم يجد شئ ،،،،أتجنن أين هذة الأشياء ،، وبدون قصد ألقى فازة فى المراية الخاص بطاولة الزينة فأنتشر الزجاج داخل الغرفة عقد حاجبة ثم أبتسم جرى ليها وجد خزنة مدفونة فى الحائط وراء المراية أخذت تهز نفسها سو وتعترض لكنة مكمم فمها بأحكام، ،حاول يفتحها بعد محاولات فشلت ذهب لسو وأنهال عليها بالضرب لأنها رفضت تديلة المفتاح ،، شد شعرة بعنف وأصبح مثل الثور الهايج وقال بصراخ:- فين المفتااااااااح انطقى
سو بتعب/ إللى بتدور علية قدامك ومش تلاقية خليك كدة
أسر/ اقتلك
سو بيأس/ ياريت وبرضو أنت الخسران خسرت بحثك وفلوسى
آسر اتجنن يريد المال أترك لكم الخيال عزيزى القارى فما فعلة آسر مع زوجتة سو
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات ٠٠
______
(فى القرية)
نزلت ملك من السيارة وسارت بتوتر شديد لسامى صاحب الذهن الشارد فهو يجلس فوق جزع شجرة على مقدمة أرض زراعية حيران فى مشكلة ملك
ملك/ ممكن تليفونك يا دكتور
سامى/ لية
ملك بتوتر / ع ع عايزة أكلم الدكتورة منه
سامى أعطاها الهاتف فهو يعلم حبها لها
ملك/ أطلب النمرة
سامى/ أممممم
ألتقطت هى الفون وأبتعدت بعيد ثم وضعتة على أذنها فى انتظار الرد ،،،،،،،،وحين ردت منه قالت بتسرع ،،راحت لأهلها فوق بقا لنفسك يا حبيبى أنا وأبنك محتاجين ليك قربك ليها غلط ،،،،،،،،،غمضت ملك عيونها بألم شديد للغاية وقالت بحزن:- متخافيش يا دكتورة الدكتور بيحبك وقفتة جنبى مجرد شفقة مش أكتر
منة بتوتر/ م م ملك فاهمتى غلط،مش أقصد،،هو سامى بخير
ملك/ الحمد لله، ،،،،طلبت منه أكلمك علشان أطمن قلبك وأقولك هو ليكى مهما حصل مفيش راجل يبص لواحدة صلعة مفهاش شعرة فى رأسها ولا حتى نبتة وجسمها كلة متبهدل شكلى مرعب لأى حد أطمنى الدكتور بيحبك
منه بأحراج/ فهمتني غلط أأأنا٠٠٠٠
ملك بتسرع/ الفترة الأخيرة لاحظت بتغيري علية حقك صدقينى عمرى م أخطفة منك مش أنا إللى أخون العيش والملح حبك فى قلب جوزك مكلبش ،بشكرك على وقفتك جنبى الثلاث سنين إللى فاتوا سلام يا دكتورة منه،،،،وأغلقت الخط
_________
(على الطرف التانى ) وضعت منه كفوفها على وجهها تبكى على سوء الظن بملك وقالت لنفسها:- سامحينى أيوة غيرت منك علشان جوزى معاكى على طول ،،،،،سامحينى وجعتك ،،،،،،كلامك حسسني قد أية أنسانة أنانية مش واثقة فى جوزى ونسيت أن دورة مساعدة وعمل الخير مطلوب 😭😭😭😭
__________
【فى القرية 】
أعطت ملك الفون لسامى ولم يسألها محتوى المكالمة فهى تحدثت بعيد عنة وأحترم خصوصيتها، ،،،،،جلست هى بجوارة وضمت رجليها لصدرها ونظرت للأشى أمامها وقالت :- أسفة
أنتبة هو ليها / على أية
ملك/ على كل حاجة من مشاكل سببتها ليك
،،،ثم دفنت وشها فى رجلة وهى ضمَها لصدرها،،
سامى بصدق/ أى مشكلة حصلت مش بسببك دة قدر ومكتوب المهم بجد ليكى ورث من أمك
نظرت ملك لة بعيون دامعة/ أيوة معرفش هو أية ولا فين أبويا قالى علية كذا مرة ومعرفش مكانة هو موجود فى البيت أبويا مخبية ،،،،،وأبويا مات والسر معاة حتى حقى من أبويا عمى كَلة فى كرشة ،،لية نقذتنى كنت سيبة يخلص عليا وأرتاح ،،،،عايزة أبويا الحياة وحشة من غيرة 😭😭😭😭 كنت عايشة ذى الخرصة وحصل كل دة فيا ،،،،لو كنت أتكلمت وحياتى ذى أى بنت كان حصل فيا أية ،،،،،أرتجفت شيفاها :- هو أنا وحشة للدرجادى. لية الدنيا وحشة كدة إللى طمعان فى فلوسى عمى من دمى ،،وإللى طمعان فى جسمى وعمل عليا تجارب بيقول يعرفني وأنا طفلة
سامى/ أهدى بلاش عياط كل مشكلة ليها حل
ملك بدموع/ إلا مشكلتى،،الكل بيبهدل فيا علشان بنت ضعيفة مليش ظهر مليش حماية محدش يتحاسب كلة داس عليا
سامى بحنان العالم/ وأنا دوست عليكى ،،،،ربنا يعلم خاطرت بأسمى وشغلى علشان أنقذك عملت ليكى عملية ملهاش قاموس فى الطب صحيح تركت آثر وشو*هتك غصب عنى كنت بنقذك كان لازم أفرغ أوردتك من الد*م الساخن
وقتها بينزل لونة أسود لازج ،،،معرفش لحد دلوقتى أية المواد إللى تخلى الاوردة تتنفخ والد*م جواها سخن وشعرك مش طلع ولا نبت غلطت لما حلقتة ليكى غصب عنى ،،كلة مستعمرة حشرة قمل الشعر، حتى فروة رأسك كانت ملتهبة منة وأخذت وقت لما خفت معرفش ملكيش جواجب ولا رموش لية وأكيد شعر جسمك مفيش ولا فى
ملك بأحراج/ مفيش
سامى/ برضو أنا أذيتك بس لمصلحتك متزعليش منى المهم أنك عايشة دة هدفى وقتها
ملك بلهفة/ ياخبر أزعل منك ،،دة أنت أقصد حضرتك قلبك كبير وطيب وعمل الخير فى إيدك ،،، أزعل من الدنيا كلها أنت لا،،،،أنتبهت لحالها، ،،لحد هنا وكفاية يا دكتور
سامى بعدم فهم/ يعنى أية
ملك بحزن/ أرجع القاهرة ،،أرجع لبيتك وأبنك ومراتك وسبنى هنا
سامى بهياج/ أسيبك لمين ها ردى لعمك إللى خنقك من شوية ولحقتة ولا أهل البلد إللى عارفين أنتى ميتة من ٣ سنين ،،،هدأ وقال بحبك يا ملك
أنتعش قلب ملك بالأمل والحياة من آثر كلمتة لكنها تلاشت فرحتها حين كمل حديثة وقال :- بحبك يا ملك ذى أختى وبحب مراتى وأبنى أنتم الثلاثة لحد الأن مسؤليتى لازم أطمن عليكى كنت فاكر أسلمك لعمك وأرجع ،،لكن الوضع دة صعب
ملك واقفت وأعطت لة ظهرها حتى تدارى عيونها الدامعة/ أمشى وسبنى لمصيرى أرجع لحياتك
سامى بعصبية/ مش عايزة مساعدتى ،،،فاكرة نفسك مين قوية تقدرى تواجهى عمك ،،،هتباتى وتعيشى فين وأنتى مش معاكى ولا جنية
ملك بثبات مصتنع/ أمشى
سامى/ ملللللللك بصيلى وأنا بكلمك عايز أكون معاكى
فى لحظة أنهارت ملك خلعت نقابها وحجابها ورمتة على الأرض وقالت بهياج عايز تبقا مع واحدة قرعة بص شوف اقلع هدمى تشوفني ولا وشى ورأسي كفاية الجواب باين من عنوانة ،،،،عايز تساعد واحدة ميتة ،، عايز تضحى بشغلك وكيانك بعد م بقيت أب أنا واحدة متهمة فى قتل أبوها زور لو ظهرت لأهل البلد عمى يثبت جريمتة ليا ،،،وطول ما أنا عايشة ميتة لأهلى ولأهل البلد ثم جلست على ركبتها أمامة تقبل إيدة ،،،،أبوس إيدك أخبطنى بأية حاجة على راسى موتنى مش عايزة أعيش
سامى صعبت علية أمسكها من كتفها وواقفها أمامة :- أنا عايزك كأخت أرجعى القاهرة معايا وعيشى ذى م كنت عايشة
هزت هى رأسها بنفى/ مينفش الدكتورة تدايق
سامى/ هى بتحبك
ملك/ علشان كدة خلينى هنا ألقى مصيرى
ماذا تفعلى لو كنتى مكان ملك
ماذا تفعل لو كنت مكان آسر
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات