الفصل الثالث 3 والرابع 4
بقلم نجلاء فتحي
(البارت ال٣ وال٤)
______
الملاك النايم
البارت ال٣
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___
آسر من كم الأهانة ألتزم الصمت وقال أنا مش فقير عندى أرض أبويا فى البلد وبيتة ،،، صحيح أخويا عايش فية بس ليا نصيبى ،أنا دكتور شاطر بشهادة الكل وفى يوم أوصل ولو معايا فلوس وبقيت غنى عمرى ما أعاير حد عارف لية علشان الغنى هو الله يا دكتور كلامك دة فوقنى وبقولك دلوقتى أنا إللى مش عايز بتك خليها جنبك تعنس
الدكتور/ أنت قد كلامك
أتت منه وشعرت من كلامة بقبضة فى قلبها لم تعرف مصدرها كأن شئ تعودت على وجودة فى حياتها وأختفى فقالت أنت بجد عايز تسبنى أنت إللى قررت الأنفصال ودة تمنة غالى عندى
آسر بسخرية رغم حبة لها/ خسرتى قلب بيحبك فى الله وعايرتينى دورى على حد يشوفك بتسلمى وبتحضنى الرجالة عادى يبقا عقلة وتفكيرة ذيك أنا مقبلش مراتى تتباس ولا تتحضن ،،،، عارفة دة فى بلدى الأرياف إللى بتغلطى فيها أسمة أي ولا بلاش خلى الأيام هى إللى تعرفك قولتلك قبل كدة أنا راجل دمى حر ومش عاجبك كلامى ولا أسلوبى يبقى كل واحدة فى طريق
منه بصراخ/ مش ممكن تضيع منى أستنا أخر مرة مش أزعلك تانى
آسر/ سمعت كلامك كتير قبل كدة سلام يا دكتورة منه
منه جريت لأبوها تبكى وتقول مين هيحضر معايا البارتى الأسبوع الجاي عايزة أغيظ صاحبى بية
الدكتور/ ولا يهمك واحد غار فى ١٠ غيرة المرة دى فى دكتور لسة جاى جديد خام أخلية يخطبك ويحضر البارتى بتاعك ولا يهمك يا عين بابا. وآسر دة أرجعة تحت الجاموسة تانى بلدة يشتغل فى مستشفى حكومي هناك دة مقامة
منه/ إزاى ليك علاقات
الأب/ يعنى ألبسة قضية بيسرق الدواء ويبعة لحسابة وفى شهود وكدة يبقا خرج برا القسم والمستشفى كلها وبعد عنك قولتى أي ،وكلة بالقانون
منه/ أنت أعظم بابى فى الدنيا
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
مر أسبوع وآسر فى حالة ولم يكلم منه غير فى حدود زمالة الشغل فقط فأتى لة أستدعاء من الدكتور رئيس القسم أبو منه وهددة آذا لم يوافق على طلب النقل سوف يلطخ سمعتة ويبلغ عنة البوليس وساعتها يجرد من لقب طبيب العمر كلة ،،نظر آسر للورقة التى فى إيدة ومضى عليها دون تردد فأتى أمامة فرحة أمة وأبوة وقتها حين علموا أن أبنهم أصبح طبيب كانت فرحتهم فمنتهى السعادة ،،
_____
وصل آسر شقتة التى مأجرها بعد ما دفع الأيام التى قضاها فيها لصاحب العمارة ودخل غرفتة بحزن فكان حلمة يصبح طبيب مشهور فى القاهرة الأن راجع بلدة هناك ،،،جلب شنطة من تحت السرير ووضعها على السرير وفتحها وبدأ يضع أغراضة فيها من ملابس ،أوراق شخصية ،،أشياء خاصة بمجال الطب وتخصصة ولحسن الحظ اليوم كان ميعاد قبض راتبة الشهرى ،ثم أغلق الشنطة ونظر للغرفة وبعديها للشقة التى سكن فيها وهو فى أولى جامعة وأبوه كان أختارها لة ، فلها معزة خاصة وكان ناوى يشترها لكن الأن حلم ثانى ضاع أغلق باب الشقة وسلم مفتاحة لصاحب البيت وودع الجيران الذين حزنوا على فراق هذا الشاب الذى لا يروا منه غير كل خير وتوكل على الله لبلدة
ولم يعلن لهم السبب الأساسي للرحيل غير حاجة واحدة أنة قرر يخدم أهل بلدة الناس الطيبة الفقراء مما زاد فى نظر الناس المحيطين بيه وتمنوا لة التوفيق فى حياتة القادمة
،،،ذهب للموقف وركب عربية لمدينة طنطا ومنها مواصلة نقل داخلى لقريتة ومنها ترجل مسافة كبيرة حتى وصل للقرية التى نشأء فيها سار فى حارتها الضيقة التى لا يعرف أرضها الأسفلت بل التراب فقط ،، ريحة البلد فكرتة بذكريات لم يستطيع أنكرها مما جعل وجة يبتسم تلقائى حين مر على مسجد القرية وأتى أمام عينة ذكرى مع أبوة هنا،،وهناك أبوة كان يجلس مع أهل البلد وهنا وهنا٠٠٠٠٠٠،كأن الحياة تبث فى روحة من جديد ،،أهل البلد سلموا علية وأعطوا لة وضعة كأنة شخصية مرموقة ولقب دكتور لم يفارق لسانهم جعلة فى لحظة قرر يخدمهم ويساعدهم بكل ما أستطاع لأنة شاف فى عيونهم مكانتة العليا
وصل لبيت أخوة أو بيت أبوة الذى تربى فية عبارة عن منزل من دورين على التراث الريفي مثل فيلا صغيرة تحيط بيها حديقة صغيرة وبدون حراسة وهذا يدل على آمان البلد ،،، فتح البوابة الخشب وسار للداخل وريحة أبوة تحيط بالمكان نظر لزاوية فى حديقة البيت الصغير كان يوجد فرن من الطين تخيل أمة ترتدى العباية المشجرة والطرحة السمراء الخفيفة وهى جالسة تخبز وتسوى العيش ياااة ما هذة الراحة فهو ترك البلد وهو عمر ١٩ سنة وأنهى دراستة الجامعية ثم عمل كطيب فى مستشفى خاصة وخطب دكتورة منه زميلتة فى العمل وأبوها رئيس القسم وباقى القصة تم ذكرها فى بارت سابق ،،،وبعد ما فاق من ذكرياتة صعد الثلاث درجات و
طرق على الباب الخشبى الكبير
فتحت لة زوجة أخية وأستقبلتة بالزراغيط وقالت لولولولولوى يا مرحب لا يا ألف مليون مرحب أزاى حضرتك ،،،، بخير ،،،أتفضل أتفضل ،،،لولولولولوى
آسر وهو متجنب النظر لها / أخويا موجود
زوجة أخية/ لا فى المكتب أتفضل
آسر/ حمل الشنط وأدخلها للداخل دون رجلة متخطى البيت ورجع خطوة للوراء وقال عنوانة أي
زوجة أخية بحيرة / مش عارفة أجولك أسأل أى حد فى البلد يدلك، رايح فين أستنى
آسر/رايح لأخويا
زوجة أخية/ أستريح من السفر حتى مدخلتش عتبة الدار ،،يا ندامة
أسر / أدخلة مع أخويا سلام
زوجة أخية/ أبن حلال جوى ثم أتصلت على أختها الصغرى تبلغها تحضر لأمر هام
_____
وصل المكتب التى أشار لة أهل البلد ووضع إيدة فى جيبة وأخذ يضحك من قلبة ،،،،
لف لة أخوة
شريف/ مين الدكتور وقفز من فرحتة بالأحضان ،وقال بتضحك على أي
آسر/ يعنى مهندس زراعي ومراتك قالت فى المكتب ودماغى مكتب مش ترابيزة خشب مجهدة بين شجرتين وعامل فوقك ملاية تحميك من الشمس هههههههه
شريف / أضحك أضحك هو دة الموجود
آسر / متزعلش منى ،مستغرب حالنا أبونا طلع عينة فى تعليمنا والأسم عيالة مهندس ودكتور
حالنا يبكى الحجر
شريف ربت على كتفة وقال مالك شكلك مهموم كل دة علشان سبت خطيبتك
آسر/ خلاص كل واحد فى حالة ثم هرش فى رأسة وقال بأحراج معلش يا بشمهندش زقهت من مصر وقررت أعيش هنا فى البلد
شريف بفرحة/ياألف نهار مبروك بالحضن يا أخويا
آسر خرج من حضنة وقال شوفلى شقة أعيش فيها
شريف/ يادى العيبة يبجا بيت أبوك موجود وتسكن برا عايز أهل البلد ياكلوا وشى
آسر/ أنت عايش فية ومراتك مش تكون على راحتها والعيال بوجودى
شريف بتزمر/ كلام أي دة ،لا ممكن أبدآ مراتى دى أختك الكبيرة وواجب عليها تخدمك برموش عنيها هى دى الأصول مرات الأخ الكبير تشيل أهل جوزها مش عجبها براااا،،،،، ولية مش أستريحت من السفر فى الدار
آسر/ أدخل أزاى وأنت مش موجود هى دى الأصول
شريف أبتسم / وحاوط كتفة وسار بية لبيتة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
وصل البيت ودخله وأتسعت عيونة من الصدمة حين وجد ......شعر بغصة بقلبة٠٠
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
الملاك النائم
البارت ال٤
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
وصل البيت ودخله وأتسعت عيونة من الصدمة حين وجد من الخارج كل شئ مثل ما تركة أو بمعنى آخر كأن أبوة موجود ومن داخل البيت شكلة مودرن وحصرى حرفيا يليق ببيت مهندس مع تاتش خفيف ريفى شعر بغصة بقلبة، وقال أنت غيرت البيت
شريف بأرتباك/ البيت من يوم أبوك م أتجوز أمك مش أتجدد والرطوبة كلتة غيرتة وغيرت لون الخيطة وضبط السباكة وخليت الحمام زى بتوع البندر ومصر وكدة يعنى
آسر بحزن/ ريحة أمك وأبوك فيهم
شريف/ البيت هو هو يا آسر متغيرش يدوب حاجات بسيطة أوضة أمك وأبوك ذى ماهى حتى الدولاب ذى ماهو وأوضك غيرتها برضو
آسر/ لا خلاص مش مشكلة ،،أنا أقعد فى أوضة أمى وأبويا الله يرحمهم لحد ما ألاقى سكن وأضبط نفسى للعيشة هنا تانى
شريف/ لا مفيش سكن برا الدار دى دار أبوك وليك حج [ حق] فيها ولو عايز نصيبك منه خد حقك خير ربنا موجود
آسر/ ريحة أبويا وأمى متتقدرش بمال خلينا ذى ما أحنا خلى بيت أبونا مفتوح وفية حياة بعيالك يا شريف
شريف براحة/ ذى م تحب يا أخويا أطلع أستريح فى أى أوضة فى الدار لحد هنية متجهز الغداء
______
[فى دار العمدة ]
نظر العمدة لسفرة الطعام وغمض عينة نصف عين وقال إللى فى الصحن دى
عايدة/ وزة يا عمدة
عادل/ يا خبر مدوحس يا ولاد و و و و وزة مرة واحدة عايز تموتينى ناجص( ناقص) عمر يا بلوة يا جلوس الطين
شهقت عايدة / هى حصلت تشتمنى ياعمدة كل دة علشان عايزاك تتغذى تتجوى( تتقوى) ها لا لا ملجش [ملقش] حج (حق) يا عمدة الله يسامحك 😭😭
صبحية/ فى أي يا أبويا اما مش غلطت لكل دة بجالنا [بقالنا ] كتير مدجناش (مدقناش) الظفر مش كدة سممت لينا اللجمة (القمة)
عادل بحدة/ أخرسى يا هبابة كان يوم أسود لما شوفتك مش عارف مش بيعشلى صبيان لية ،الموت إللى خد أخواتك لية مش سابهم وخدك أنتى مش كفاية عليا البلوة إللى فوق دى ولا عايزة تفوق ولا تموت
صبيحة ببكاء😩/ياريتنى كنت زيها ،،،، الأسم بت العمدة والفعل أتعس واحدة فى الدنيا ،،مش بتحب خلفة البنات لية هو أنا جيت الدنيا بمزاجى والله ما أنا طفحة،،، وجريت لأعلى لغرفتها
عادل/ عنك ما طفحتى يا مجايب الفجر (الفقر)
عايدة/ منك لله يا ظالم السطح مليان خير ربنا من الطيور خلاص من كثرهم بياكلوا بعض
عادى/ مفيش طفح يا بومة تطبخي وزة ،،وزة مرة واحدة يا جادرة عقاب ليكى مفيش طفح وأدى الوزة ورماها من شباك الدوار فسقطت أمام آسر الذى يسير يتمشى فى البلد
أسر أنخض ونظر لأرض وجد صنية كبيرة وفيها أكل ولحسن الحظ لم يقرب منة التراب ،،نظر يمين شمال مفيش غير دوار العمدة الذى شاور لية أخوة علية وهما راجعين من الغيط للبيت ،،،، ألتقطة وشمة وقال الله الله دى بطة ولا وزة أممم شكلها وزة متحمرة بالسمن البلدى طارت منين دى هههههههه ثم حملها وترجل لبيت العمدة فلا يوجد منازل غيرة فقال/ العمدة موجود
الغفير/عايز أي يا أفندى ،،،قال لذلك( لأن آسر يرتدى قميص وبنطلون )
آسر/ أفندى !! ،،،أنا الدكتور آسر أخو البشمهندس شريف مهندس الزراعية عارفة
الغفير/ أيوة طبعآ أعرفة هو أنت بجا الدكتور بتاع مصر
أسر عدل صنية الأكل / أيوة
الغفير/ يا مرحب بالدكتور يا مرحب بمصر وإللى يجى منها أتفضل يا دكتور أستريح لحد مأدى خبر لجناب العمدة عجبالك [عقبالك] بيتغدى وزة
نظر جاسر لصنية الأكل وقال/ يا عينى متهناش بيها فى عيون راشقة فيها
الغفير/ هاااا مش خابر بتجول (بتقول )أي
أتت صبيحة فهى شافتة من شرفة غرفتها ونزلت جرى وقالت خير يا أفندى ثم ضربت على صدرها وقالت الوزة
آسر بملل/ خدى الصنية دى تقريبآ طارت من عندكم
صبيحة/ أخذت منه الصنية وقالت أنت مين من أهل البلد
الغفير/ دة الدكتور آسر من مصر أخو البشمهندس شريف مهندس الزراعية
صبيحة/ نورت يا أفندى أقصد يا دكتور أتفصل
آسر/ شكرا بعد كدة خلى بالكم من أكلكم ولا العمدة شاكر أبوكى بيوزع على الغلابة فى الشارع ،،،،، ثم رحل
صبيحة جريت وراة وقالت / أستنى عمى شاكر الله يرحمة دلوجتى (دلوقتى ) العمدة أبويا عادل وأنا صبيحة بنتة
أسر أنصدم وقال ملك فين دلوقتى
صبيحة ببراءة تنهدت / دى فى دنيا غير الدنيا من يوم أبوها م مات
آسر/ تعبانة
صبيحة/ نظرت يمين شمال وشاورت لة فنحنى
لها آسر فقالت فى أذنة" ملك بنت عمى ممسوسة، ،ثم بعدت وشهقت وعملت حركة فوق رأسها وبثقت فى صدرها وقالت اللهم أحفظنا
آسر بعدم فهم/ أي التخاريف دى ممكن فى صدمة
صبيحة/ هاااا،،يعنى أي
أسر/ يعنى بكرة الصبح بلغى العمدة أقصد أبوكى أشوف ملك بعد الظهر سلام يا٠٠
صبيحة بفرحة / صبيحة يا دكتور
ثم نظرت فى أثرة بهيام وأنتبهت لماذا قالت موضوع ملك ،هو سأل عليها لية ،،يعرفها منين ،،،يالهوووى ممكن يعجب بيها وأنا لااااا ،،أكيد لا دى ذى الجثة صح كدة ممكن بيعمل خير علشان دكتور صح كدة ،،،ثم دخلت البيت
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
رجع جاسر البيت ودخل غرفة أبوة وأفتكر ملك
【【فلااااااش بااااااك 】】
يجلس آسر على رأس الأرض الزراعية يذاكر وأتت فتاة ذو الخمس سنوات وقالت جاعد [قاعد] فى أرضنا لية
أسر/ بذاكر
ملك/ يعنى أي وجلست بجوارة
أسر/ بدأ يشرح ليها ،،،نفسى لما أكبر أكون دكتور
ملك/ رفعت إيدها الصغيرة فى وضع الدعاء ونظرت للسماء وقالت يارب خلية دكتور،، أنت أسمك أي ،،،فقال آ سر أسمة،،،،فقالت هى ،،يارب خلى آسر دكتور كبير
أسر/ أنتى مين
ملك/ ملك شاكر
أسر/ بنت العمدة
ملك/ أيوة، ،عندك كام سنة
أسر/ أكبر منك اكيد انا فى أولى اعدادى
ملك/ ماشى وهزت كتفها بلامبالاة،،،
أسر/ ضحكتك حلوة جوى[ قوى] عينك حلوة وشعرك جميل بدر منور يا ملك لا أنتى شبة الملايكة ينفع أقولك ملاك
ملك/ حلو عجبنى بس برضو بحب أسمى ملك هههههههههههه
أسر / هههههههههه
【【عودة للحااااضر】】
تنهد آسر وقال معقول ربنا أستجاب دعائك وبقيت دكتور ياترى عندك كام سنة دلوقتى وحالتك إي دلوقتى ياترى لسة جميلة ذى ما أنتى ولا لا أكيد بقيتى ملاك ،،،أبتسم هذا لقبة حين يراها
عزيزى القارئ هنا آسر فكر مجرد تفكير عابر وليس فى ضميرة شئ آخر 😉
______
[فى غرفة مجاورة لبيت أسر ]
هنية/ ذى مبجولك[ مبقولك] كدة،، أخو البشمهندس شريف جوزى وصل بالسلامة من مصر
فردوس/ الدكتور آسر!!!!
هنية/ أيوة
فردوس / وأنا مالى مشيعالى [جيبانى ]على ملا وشى علشان كدة
هنية ضربتها فى كتفها وقالت:- ياغبية عايزة مصلحتك بقيتى ٢١ سنة محدش عبرك وأتقدملك
فردوس بحزن/ وأنا ذنبى أي ربنا عايز كدة
ربعت هنية إيدها على صدرها وقالت:- الناس هنا مبيفكروش كدة إللى جدك( قدك) عيالة فى طولة
فردوس بحزن/ عايزانى أقولة تعالى يا دكتور أتجوزنى ،ولا أسحرلة ،،فى حاجة ياختى غايبة عنك دة دكتوووور وأنا كبيرة وجاهلة
هنية/ الدكتور دة أكيد عقلة متفتح وسنك ميفرجش[ ميفرقش ] معاة صدقينى مستخسراة حد يأخدة غيرك جوزى أخوة ومعاة دايجة[ دايقة] الشهد كلة ها موافقة،، وبعدين دة هو أكبر منك
فردوس/ لا لا يمكن أجبل[ أقبل] على نفسى كدة الجواز قسمة ونصيب ورزج [رزق] وإللى ربنا عايزة يكون وحيات عيالك شلينى من رأسك وسبينى فى حالى كفاية نظرات البلد وأمك وأبويا بسبب متجوزتش
هنية / الحل فى إيدك يا غبية
فردوس/ جايز موضوع الجواز دة شر ليا وربنا بيحبنى وشايل ليا شخص مناسب ،،جايز الدكتور دة قدامنا حلو ومن ورانا وحش الله أعلم أقولك أنا ماشية ورحلت ومتجاهلة كلام أختها
هنية/ يا خايبة خليكى كدة لما تعنسى وحيات عيالى ميحصل ولازم تتهنى بالدكتور بس كدة
_______
مر اليوم الأول لآسر بسلام وللأسف الليل صعب علية من صوت الضفادع والناموس إللى أحتفل بية والحر فهو متعود على التكيف والأن المروحة لا تأتى إلا بالهواء الساخن فأطفآها وتحمل الحر والناموس وحاول ينام 😄
_______
[فى صباح اليوم التالى ]
أستيقظ آسر مفزوع ٠٠٠٠
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
تفاعل لو سمحتوا مش عايزة البارت يترفض كمان بسبب قلة التفاعل