رواية الم الحب الفصل الاول 1بقلم ابراهيم


رواية الم الحب 
الفصل الاول 1 
بقلم ابراهيم

كل بنت فينا بتتمني تعيش قصه حب ذي قصص حب الروايات بتتمني حبيب يبقي ذي مواصفات فارس الاحلام اللي دايما مستنياه انسان عصبي بس حنين جدي بس مجنون هههه من الاخر عوزينه مصنوع ذي ما احنا عوزين انا ميرا ٢٠ سنه تالته كليه تجاره انجلش البنت الاولي لاهلي جيت بعد عذاب وطبعا الدلوعه عيوني خضرا وبشرتي بيضا ذي بياض التلج  وشعري بني وطويل واصل لاخر ضهري انا عاشقه روايات بحب اقرا الروايات جدا وبتمني اعيش قصه حب ذي الروايات دي وبطل ذيهم تماما بس فعلا مكنتش اعرف ان دا هيحصل بس هيكون مؤلم اووي

رؤي.. ميرااااا انتي يا بنتي حرام عليكي بقالي ساعه بنادي عليكي اييه

(رؤي١٩ سنه بنت جميله ولكن ليس كميرا عيناها باللون العسلي وشعرها اسود طويل ووجها ابيض )

ميرا بزهق.. يوووه مش قلتلك يا رؤي لما بكون بقرا مبحبش حد يقاطعني 

رؤي.. يا بنتي الروايات دي هتلحس مخك بطلي بقي قراءه وعيشي في الواقع

ميرا.. ننننن ما انا عايشه بس عايشه في العالم بتاعي مع فراس احلامي ييييح

رؤي.. تيرا ريرا رااااا

ميرا... يا رخمه اخلصي عوزه ايه

رؤي.. اه صحيح بابا عاوزك وبعتني ليكي نستيني يا زفته

ميرا.. يا بت اتلمي انا اكبر منك

رؤي... هي حته سنه هنستعبط

ميرا ... طب ابعدي بقي عبو شكلك

رؤي... بقي كده بتشتمني طاااايب

وظلت رؤي تجري وراء اختها ميرا ويضحكان ودخلت ميرا غرفها ابيها بسرعه واختبات خلفه

ميرا.. بابا الحقني بنتك عوزه تضربني

ادم.. هههههه تضربك هو مبن الكبير فيكم

(ادم ٤٩ سنه يمتلك شركه خاصه به عنوان للزوج والاب الحنون يعشق زوجته كثيرا وبناته خاصه ميرا ورثت رؤي عنه لون عينه وشعره)

رؤي.. هات البت دي يا بابا هضربها دي بتشتمني

ادم.. رؤي عيب كده ويلا اطلعي شوفي ماما وساعديها وسبيني مع ميرا يلا

رؤي.. طيب ونظرت لميرا وجدتها تخرج لها لسانها فنظرت لها بغضب وخرجت

.ميرا... ههههه هاااي يعيش بابا

ادم.... هههههه طب تعالي يا شقيه اقعدي

ميرا.. خير يا بابا

ادم... ميرا حبيبتي انتي كبرتي وخلاص بقيتي عروسه وجه الوقت اللي تتجوزي فيه وبصراحه في عريس وانا مرافق عليه جدا

ميرا.. بس يا بابا

ادم.. مفيش بس يا ميرا صدقيني دا عريس كويس

ميرا .. مين

ادم.. ابن انكل رافت اظن انتي عرفاه اسر ورافت صاحب عمري واسر انا عارفه ومتاكد انه هيسعدك قلتي ايه

ميرا بخجل.. طب اديني فرصه افكر

ادم بابتسامه.. ماشي يا حبيبتي فكري براحتك 

ميرا بابتسامه.. ماشي يا بابا يلا انا هروح اكمل روايتي

ادم.. ههههه يا بنتي بطلي روايات بقي

ميرا بثقه.. ابدا دي عمري الروايات دي

ادم.. ماشي يا شقيه يلا روحي شوفي ماما وساعديها

ميرا.. ماشي يا حبيبي 

وذهبت ميرا وظل ادم ينظر لها بحب فهي ابنته اللي يعشقها فهمي تشبه والدها كثيرا والتي جاءت بعد طول انتظار لازال يتذكر ذلك اليوم الذي جاءت فيه ونظر لوجها الجميل واحتضنها بفرحه وكانت بدايه لسعادتهم

اخرج ادم  من تفكيره يد توضع علي كتفه فنظر لها معشوقته وام اولاده

همسه.. سرحان في ايه يا حبيبي

(همس٤٤ سنه ورثت ميرا الجمال عنها وعيونها الخضرا والبشره البيضاء كبياض الثلج عنها وورث بناتها الجمال من والدهم و منها )

ادم بحب.. مفيش يا حبيبتي سرحان في السعاده اللي دخلت حياتي من يوم ما دخلتيها

همسه.. انت اللي دخلت السعاده لحياتي ربنا يخليك ليا ولبناتك

ادم.. ويخليكي ليا يا همستي

همسه.. قلت لميرا

ادم.. ايوه وقالت هتفكر وبعدين سبينا من ميرا ايه القمر دا وغمز لها بعينه

همسه.هههههه بس بقي انت مش هتكبر ابدا

ادم وهو يحتضنها.. وهو في حد يكبر ومعاه الحوريه دي تعالي بقي عاوزك في موضوع

همسه.. هههه ادم سبني احضر الاكل البنات بره مينفعش

ادم..  اكل ايه بس ومال عليها ليقبلها ويسحبها معه لبحور عشقه

     #############

في امريكا

يقف شاب وهو غاضب بشده وعيناه مظلمه ويقبض علي يده بقوه وعروقه تنبض من كثر غضبه انه اسر الشافعي (اسر٣٠ سنه يتولي اداره الشركات مع والده تخرج من كليه الهندسه وعمل مع والده يتميز بالجسد الرياضي والعينين البندقيه والشعرالاسود الكثيف والبشره القمحويه)

اسر بغضب... ومين قالك اني عاوز اتجوز يا بابا

مروان ببرود.. انا طلبت ايدها من ادم وخلاص هننزل انا وانت كمان اسبوع مصر ونعمل الخطوبه

(مروان الشافعي٥٥ سنه رجل اعمال كبير يمتلك شركات تنتشر في امريكا وبلاد اخري وايضا مصر  يحب ابناءه كثيرا وحنون)

اسر بغضب... بس انا مش عاوز اتحوز هو اجبار

مروان بحده.. متعليش صوتك يا اسر واسمع الكلام هتتحوز ميرا بنت صاحب عمري كفايا اووي فوق لنفسك هتفضل لحد امتي كده بسبب بنت زباله واهي خدت جزاتها

اسر بغضب... وانت مش هتجوزها يا بابا 

وذهب اسر بغضب وظل مروان ينظر لابنه بحزن علي حالته وانتبه علي زوجته تقف امامه وتبتسم له 

سوزي بخبث.. رفض برضو

(سوزي تتميز بالجمال الصارخ وايضا المكياج الصارخ ٤٥ سنه ولكن دائما تظهر باناقتها بانها ابنه العشرين سيده مجتمع تحب النوادي والسهر شعرها اصفر ولديها عينان زرقاء تحب ابنها امجد وتكره اسر كثيرا فهمي زوجه والده وليست امه)

مروان .. ايوه بس لازم يوافق وهيتجوز ميرا يعني هيتجوزها

سوزي بخبث.... ايوه انت لازم تضغط عليه وتخليه يتحوز هيفضل لحد امتي كده

مروان.. مش عارف اعمل ايه معاه دماغه ناشفه بيعند وخلاص بس انا سمعت كلامك وطلبت ايد ميرا ليه اتمني ميحرجنيش قدام ادم

سوزي بخبث.. انت عملت كده لمصلحته اضغط عليه وهيوافق

وقطع كلامهم رنين هاتف مروان وكان صاحب عمره ادم

مروان.. عامل ايه يا ادم وحشني والله

ادم .. الحمد لله يا مروان وانت عامل ايه مش ناوي بقي تنزل وحشتني يا راجل ولا السفر نساك بلدك

مروان..لا ان شاء الله هنزل قريب نطلب ايد العروسه رسمي المهم هي ايه رايها

ادم.. قالت هتفكر وتقولي 

مروان.. ربنا يقدم اللي فيه الخير ويكونو سوا ان شاء الله 

كانت سوزي تستمع لمكالمه زوجها وتبتسم بنصر فخطتها تمشي علي ما يرام فها هو زوجها يجبره علي الزواج وهي تعلم ان اسر لن يقبل الزواج ابدا وسوف يعصي والده ويترك البيت او ان يطرده اباه ويبقي كل شي لها ولابنها امجد

كان رؤي تحضر السلطه وجاءت ميرا من خلفها 

ميرا.. عووووو

رؤي بخضه.. حرام عليكي يا شيخه قطعتيلي الخلف

ميرا بضحكه.. هههههه سلامتك يا جميل ها اساعدك في ايه

رؤي.. عبو شكلك يلا يختي جهزي السفرا وانا هخلص واجهزها معاك

ميرا.. امم اوك

وذهبت ميرا لتحضر السفرا وبعد قليل جاءت رؤي لتساعد اختها

رؤي.. قوليلي هو بابا كان عاوزك في ايه

ميرا.. ابدا يا ستي جايلي عريس

رؤي.. ايوه بقي مين ها مين

ميرا.. بيقول انه اسر ابن انكل مروان

رؤي.. هههه الواد دا اعوذ بالله فاكره لما كان يفضل يزعق فيكي وانتي صغيره لما تلعبي مع حد غيره

ميرا.. ههههههه ايوه بس اهو سافر من كام سنه ومن يومها منعرفش عنهم حاجه

رؤي.. باين الموز كان بيحب وهو صغير ولما كبر قرر يدخل العصفوره بقي العش وغمزت لها

ميرا..هههههههه بطلي يا بت ويلا كملي شغل يختي

رؤي.. انا هنادي لبابا وماما كملي اني باااي وذهبت بسرعه حتي لا تمسكها ميرا فهي لم تساعدها 

ميرا.. اه يا جزمه ماشي وشردت في ذكريات الطفوله الجميله

فلاش بااااااك

كان ميرا تجلس وتلعب مع ابن خالها سليم وهي تبتسم وفجاه وجدت من يمسك بيدها وياخذها بعيدا

ميرا .. في اي يا اثر ثبني العب مع ثليم(في ايه يا اسر سلني العب مع سليم)

اسر بغضب.. لا مش هتلعب مش انا قلت ليكي متلعبيش مع حد غيري

ميرا ببكاء.. ايت تزعت فيب ييه (انت بتزعق فيا ليه)

اسر.. خلاص متزعليش وهجبلك مصاصه

ميرا.. بتد يا اثر هتيب ليا مثاثه(بجد يا اسر هتجيب ليا مصاصه)

اسر وهو يمسح دموعها.. ايوه متزعليش ويلا نلعب انا وانتي

ميرا بفرحه.. هاااااااي وامسكت بيد اسر وظلو يلعبون بسعاده

باااااك

ميرا.. با ترا ايه هي حكايتك معايا يا اسر

كان اسر يقود سيارته بسرعه شديده وهو غاضب وذهب لشقه صديقه ودق الباب ففتح له ودخل وجلس وهو غاضب

احمد.. ايه يا اسر في ايه مالك متعصب ليه كده

(احمد٣٠ سنه صديق اسر تخرجا معا من الجامعه ويعمل مع اسر في شركه والده يتميز بالبشره البيضاء ولون العين الاخضر والشعر الاصفر فهو امريكي الجنسيه يحب اسر كثيرا فهو كاخ له)

اسر بغضب.. والدي هيجوزني غصب وطلب ايد البنت كمان

احمد.. طب وفيها ايه قابل البنت يمكن تحبها 

اسر بحده.. احمد انت عارف اللي فيها

احمد.. بس اللي فيها هيفضل لحد امتي يا صحبي كفايا كده انساها وعيش حياتك بقي دي متستاهلش

اسر بالم.. نفسي انساها وانسي كسرتها ليا بس مش عارف يا احمد مش عارف ويستحيل اتجوز بالطريقه دي

احمد.. طب اهدي انت عارف ان انكل مروان مصمم فانت تكلم البنت دي وتخليها ترفض هي بدل ما يخصل مشاكل ووالدك يتعصب منك

اسر.. فعلا فكره كويسه بكره هطلب رقمها من والدي بحجه اني عاوز اكلمها وكده وابقي اقولها

احمد.. تمام كده خليك بقي قاعد وانا هدخل اعملك حاجه تشربها

رحل احمد وظل اسر يجلس شارد الذهن يتذكر تلك الذكريات اللي تالمه وتسبب الوجع له



تعليقات