رواية الم الحب
الفصل الحادي عشر 11
بقلم ابراهيم
حل يوم جديد. مليئ بالمفاجات فالبعض اخذ قرار بالبعد والاخر بالاقتراب فماذا يخبي لهم القدر وهل ستقدر ميرا علي كسر هذا الحاجز ام لا
كانت ميرا تنام بعمق بعد ليله صعبه قضتها في البكاء ازعجها رنين هاتفها المتواصل فتنهدت بضيق واجابت
ميرا بنعاس.. الو
جنا بغضب... والله العظيم حيوان اللي شيلك تليفون
ميرا.. عوزه ايه يا بت علي الصبح
جنا ... ميرا قلبي اللي عنده دم احسن من اللي عنده فلوس اخلصي يا زفته بقالي ساعه مستنياكي
ميرا.. هي الساعه كام
جنا.. تسعه ونص يختي
ميرا بفزع.. يا نهار اسود هنطرد واسر اصلا مش طايقني لوحده
جنا.. طب يلا بسرعه ربنا يستر
اغلقت ميرا الهاتف وذهبت لتجهز بسرعه وبعد الانتهاء نزلت لاسفل وجدت الجميع يجلس علي مائده الطعام للافطار
ميرا.. صباح الخير
الجميع.. صباح النور
سميه.. بلا يا حبيبتي اقعدي كلي
ميرا.. معلش يا مانا اتاخرت لازم امشي اسر كده هيطردني
مروان باستغراب.. اسر هيطردك ازاي
ميرا.. اصل انا مطلوب مني تدريب في الجامعه وقدمت في شركه اسر والنهارده اول يوم
ادم.. طب وليه تتعبي اسر معاكي كنتي قوليلي وهشوفلك شركه تانيه
ميرا.. اللي حصل بقي صحيح هو الشيطان فين
امجد.. شيطان مين
ميرا ... اخوك هيكون مين يعني
ضحك الجميع علي كلامها وفجاه ثمت الجميع فنظرت لهم ميرا بتوتر
ميرا.. ورايا صح
اومات رؤي لها براسها دليل علي صحه كلامها فاغمضت عينها بتوتر والتفتت وجدت اسر يقف ويضع يده في جيبه ببرود
ميرا .. ايه دا انت هنا يا راجل
اسر ببرود.. شوفتي بقي
ميرا.. احم ها انا اتاخرت همشي وذهبت مسرعه تحت انظار اسر وضحك الجميع علي جنانها
سميه..اسر حبيبي يلا اقعد افطر
اسر.. معلش يا ماما اتاخرت لازم امشي يلا يا امجد
امجد وهو يقف.. يلا
وذهب اسر وبصحبته امجد للشركه واستاذنت سميه لتجهيز الغداء وذهبت. رؤي لتساعدها وظل مروان وادم يجلسان ويتناولان القهوه
مروان.. هو اسر متكلمش معاك لسا
ادم.. لا لسا
مروان.. خلاص لما يجي نحدد المعاد الكناسب للخطوبه
ادم.. بس انا حاسس بحاجه غريبه بينهم
مروان باستغراب.. ايه
ادم.. مش ملاحظ ان اللتنين ناقر ونقير
مروان بابتسامه.. هههههه هو انت نسيت ولا ايه انت وسميه كنتو اكتر من كده
ادم بضحكه.. هههههه وانت وخديجه برضو
مروان بحزن.. ربنا يرحمها
شعر ادم بحزن صديقه فوضع يده علي كتفه ليقويه فابتسم له مروان
ادم.. يلا انا هروح للشركه
مروان.. تمام وانا في شويه حجات عاوز اعملها همشي معاك
ادم.. تمام
وذهبت كل من مروان وادم لوجهته
########
كانت جنا تقف بغضب تنتظر ميرا
جنا بغضب ... والله لهوريكي يا كلب البحر بسببك بقالي ساعه واقفه
قطع حديثها صوت هاتفها فالتقطته وجدته معتز فابتسمت بحب واجابت
جنا.. الو
معتز.. احلي الو في الدنيا كلها
جنا بخجل.. عامل ايه
معتز بحب.. وحشتيني
جنا .. احم وانت كمان
معتز بضحكه... ههههههه هارف هتلاقيكي طمطمايه دلوقتي المهم بتعملي ايه
جنا.. راحه الشركه اللي قلتلك هتدرب فيها
معتز بتذكر.. قلتلي اسمها ايه
جنا.. الشافعي
معتز بفرحه.. شركه الشافعي بجد
جنا.. ايوه
معتز.. اممم اذا كان كده في مفجاه هتفرحك
جنا بسعاده. قول قول
معتز.. وهتبقي مفجاه ازاي يا ذكيه يلا هقفل اتاخرت علي الشغل بااي
جنا بحب.. باااي واعلقت الهاتف وتنهدت بحب ولكن ازعجها صوت السياره فنظرت وجدتها ميرا فاتجهت اليها بغضب وجلست في السياره دون كلمه
ميرا... ايه يا ستي البوز دا علي الصبح
جنا بغضب.. وليكي عين تتكلمي
ميرا.. معلش بقي يا جنجون غصب عني
جنا.. لا برضو
فاقتربت منها ميرا وظلت تزغزغها حتي ضحكت جنا
جنا.. ههههه خلاص خلاص مسمحاكي
ميرا.. ايوه كده ناس متجيش الا بالزغزغه
جنا بضحكه.. هههههه طب يلا يختي عشان شكلنا هنطرد
ميرا بغرور....ليه هو احنا اي حد دا انا ميرا
جنا.. ههههههه مهو يا خوفي من ميرا دي
ضحكت ميرا علي صديقتها ثم قادت سيارتها للذهاب للشركه
################
كانت تجلس في الغرفه بمفردها وتمسك هاتفها وتنظر له بحب
الفتاه.. صدقنئ عارفه انك مش ليا يا اسر بس غصب عني حبيتك اوووي ازاي وفين معرفش
ثم ظلت تقلب في الصور وهي تنظر لها بحب
########
وصلت ميرا امام الشركه وركنت سيارتها ودخلت بصحبه جنا وبينما هي تخرج هاتفها من الحقيبه انتبهت علي صريخ صديقتها
جنا بفرحه. معتز وذهب بسرعه اليه
نظرت ميرا لمعتز باستغراب وذهبت والقت عليه السلام
مبرا.. ازيك يا معتز
معتز.. الحمد لله
جنا.. بتعمل ايه هنا
مغتز بحب.. هشتغل هنا
جنا بفرحه.... بجد يا معتز
معتز. ايوه الفرع بتاعي نقلني هنا هي دي المفجاه ايه رايك
جنا بحب.. احلي مفجاه في الدنيا كلها
ميرا.. ايوه بقي يسهلو طب ما تراعو شعور السنجوله اللي قدامكم دي
ضحك الجميع علي كلامها بشده وفي هذه اللحظه دخل اسر وامجد للشركه ووجد ميرا تقف مع شاب وتصحك فغضب بشده وذهب اليها
اسر بغضب.. ميرااا
التفتت اليه ميرا وخافت عندما وجدت ملامحه غاضبه فهي لم تفعل له شي
ميرا بتوتر.. ايوه يا اسر بيه
اسر... علي مكتبي انتي والانسه جنا يلااا
قطع كلامهم متعز وهو يمد يده للسلام لاسر
معتز.. ازي حضرتك يا اسر بيه انا معتز اتنقلت من الفرع الاساسي لهنا
نظر له اسر ببرود وقال.. تمام اتفضل مع امجد هيوريك شغلك
اوما له معتز وذهب بصحبه امجد وبعد رحيلهم كان اسر ينظر لميرا بغضب قكيف تتحرا وتقف مع هذا الشخص وتركهم وذهب لمكتبه تحت نظرات ميىا المستغربه
جنا.. ماله دا
ميرا.. ربنا يستر يلا نروح ليه دا شراني وممكن يرفدنا
جنا.. هههههه اه لو سمعك يلا يختي
وذهبت الفتاتان للمكتب ودقت ميرا الباب واذن لهم اسر ودخلت ميرا وتبعتها جنا للمكتب وكان اسر يجلس علي مكتبه
ميرا... احم اسر بيه
رفع اسر عينه ببرود لها ثم قال.. حضرتك هتشتغلي سكرتيرتي الخاصه وانسه جنا هتروح لمستر علي هيعرفك مكان شغلك
ميرا بصدمه.. سكرتيرتك لا انا عوزه اشتغل مع جنا
اسر .. اظن سمعتيني كويس صح يلا علي مكتبك
ميرا.. بس
جنا... يلا يا ميرا واخذت يدها وخرجت من المكتب وظلت ميرا منصدمه ثم قالت بغضب.. وانا مش عوزه اكون سكرتيره حد هو انا طيقاه
جنا.. معلش يا ميرا خلي التدريب يخلص يلا روحي علي مكتبك وانا همشي اروح لمستر علب باي
ميرا .. باي وذهبت جنا وجلست ميرا علي مكتبها بحنق
ميرا لنفسها.. ايه يا ميرا مش دا اللي قلتي هتسعدبه وتقفي جنبه مالك مش حابه تشتغلي جنبه ليه ولكنها اكملت بغضب. بس هو مستفز وبيستفزني كتير اه صعبان عليا بعد اللي سمعته بس هيفضل مستفز وشيطان هي بقي
قطع حديثها رن الهاتف بجانبها فالتقطت الهاتف واجابت
ميرا.. الو
اسر.. لو خلصتي كلام مع نفسك ممكن سيادتك تشرفيني عشان تبداي شغل
ميرا بصدمه... ها
ولكنها لم تستمع لرد فقد اغلق الهاتف فظلت تنظر حولها انه يراقبها ولكن كيف ثم ذهبت ودقت الباب واذن لها اسر بالدخول
ميرا.. افندم
اسر وهو يلقي لها العديد من الملفات.. الملفات دي تدرس كويس وتترجم وكمان تتنسخ
ميرا.. بس دول كتير اووي
نظر لها اسر ببرود وقال.. وتعمليلي قهوه يلا
ميرا بغضب.. نعم قهوه ايه اللي اعملها
اقترب منها اسر ببطي فرجعت ميرا للخلف ولكن اسر ظل يقترب وميرا ترجع حتي اصتدم ظهرها بالباب فنظرت له بتوتر
اسر... اظن من الافضل تسمعي الكلام صح ولسانك الطويل دا يتقصر في نعم وحاضر وبس مفهوم
ميىا بتوتر.. حاضر
ابتعد اسر وهو يبتسم بجانب فمه وقال... تمام يلا حضري القهوه
خرجت ميرا بسرعه وهي تشعر بان قلبها ينبض بسرعه فوضعت يدها علي قلبها وقالت.. اهدي بقي وتنهدت بغضب واردفت.. شكل ايامي فل هنا وذهبت لتعد القهوه.....