رواية الم الحب الفصل الخامس 5 بقلم ابراهيم


رواية الم الحب 
الفصل الخامس 5
بقلم ابراهيم


كان اسر يجلس في الشرفه ويمسك القهوه يرتشف منها ويبتسم فقط كانت بعض ذكريات الطفوله تراوده فانتبه علي ادم ياتي 

ادم... يلا يا اسر الاوضه جاهزه عشان تطلع ترتاح شويه

اسر.. اوضه ايه لا انا حاجز في فندم

ادم... فندق وانا موجود عيب عليك يا اسر هو انا مش ذي والدك

اسر.. طبعا ذي والدي بس مش عاوز اكون تقيل عليكم

ادم بحزم.. تقيل ايه يلا يا اسر اطلع نام

اسر بابتسامه.. حاضر

ادم.هههههه ناس متجيش الا بالعين الحمرا تعال يلا معايا اوريك اوضتك 

ابتسم اسر وذهب خلف ادم وكان يتطلع حوله بحب فالبيت جميل وحقا يشعر بالراحه فيه وبينما هو يدخل الغرفه وراك ادم وجد الغرفه التي بجانبه بابها يغلق بسرعه فنظر باستغراب ودخل غرفته

ادم... اتفضل دي اوضتك يلا ارتاح شويه 

اسر.. شكرا

ادم بابتسامه.. العفو علي ايه انت ابني ومبسوط جدا بوجودك

ابتسم له اسر وذهب ادم وترك اسر قام بخلع جاكته وجلس علي السرير وتنهد

اسر بسخريه... لا والانسه مظهرتش وبعتالي اختها هههههه الايام لسا بينا يا ميرا انتي اتحدتيني فاستحملي بقي.

    $#########$

كانت ميرا تتحرك في غرفتها بتوتر ورؤي تجلس علي الفراش بهدوء

ميرا بتوتر.. يوووووه طب وايه خلي بابا يخليه يبات هنا لا وجنب اوضتنا 

رؤي... امال يعني يخليه ينام في فندق واحنا موجودين

ميرا وهي تجلس بجانبها.. نقصدش بس انا مش عوزاه يشوفني

رؤي.. ليه يعني

ميرا بعند.. كده وبعدبن هو جاي ليه تفتكري جاي يبلغ بابا برفضه

رؤي.. مش عارفه والله 

ميرا.. انا اعتقد كده اومال جه وحده ليه وانكل مروان مجاش معاه

رؤي.. يووه بطلي بقي ويلا عشان نتخمد واقفلي النور 

ميرا.. لا عوزه اقرا روايه نامي انتي

رؤي .. اوك

وخلدت رؤي للنوم وظلت ميرا تقف في توتر وتفرك يديها بقوه لا تعلم لماذا اشعر بهذا التوتر من مجيئه وقلبها الاحمق ينبض بعنف كلما لمحه فابتسمت عندما كانت تفتح الباب لتراه ولكنه نظر تجاها فرات عينه وسرحت فيها ولكنها ادركت نفسها واغلقت الباب بسرعه وظل قلبها يدق

ميرا... وبعدهالك يا قلبي بتدق ليه 

ثم تنهدت بحزن عندما تذكرت رفضه لها فابتسمت بسخريه واخذت رواياتها وذهبت للجلوس في الشرفه

.كان اسر يجلس في غرفته يشعر بالملل فقرر الخروج للشرفه فخرج ووقف واستند علي السور واخذ نفسا عميقا وتنهد براحه ولكنه لمح فتاه تجلس في الشرفه التي بجانبه فاقترب ليراها بوضوح ولكن قدمه اصتدمت بمزهريه الورود فنظر لها فوجدها سليمه وعندما وجه نظره للفتاه لم يجدها فنظر باستغراب وابتسم بسخريه فعلم انها ميرا فهز راسه فهو يعلم انها عنيده وقرر ان يقبل تحديها ثم ذهب للداخل

كانت ميرا تجلس تقرا روايتها #عشق الزين# وكانت تشعر بالسعاده وهي تقرا فهي عندما تقرا تنسي العالم حولها ولكنها انتبهت علي صوت ارتطام فنظرت وجدت اسر مشغول بالنظر للمزهربه فاسرهت للداخل واغلقت الشرفه بسرعه ورائها ووضعت يدها علي قلبها 

ميرا... الحمد لله مشافنيش ههههه بس لامتي يا ميرا لعبه القط والفار دي رفعت كتفها علي عدم معرفتها وقامت بالذهاب للفراش وعندما اغمضت عينيها جاءت صوره اسر

ميرا بزهق.. يوووه ما تطلع يا رخم من بالي امم رغم اه بس عثل وقمر يخربيت حلاوتك احم ايه اللي بقوله دا اعقلي يا ميرا ثم اغلقت عينيها واستسلمت لسلطان النوم 

     ###########

في الصباح
 
كان مروان يجلس علي طاوله الافطار ويتناول قهوته وبجانبه سوزي تتناول العصر فجاء امجد والقي تحيه الصباح عليهم

امجد.. صباح الخير

الكل.. صباح النور

سوزي.. يلا افطر كويس يا حبيبي

امجد.. حاضر ثم نظر بجانبه كرسي اسر فارغ 

امجد.. اير فين لسا نايم ولا ايه

مروان.. لا اسر في مصر

امجد.. ايه دا بحد يافر امتي مقالش لحد يعني

مروان.. قال ليا وهو سافر امبارح راح لعمك ادم وانا اخر الاسبوع هسافر ليه

امجد.. طب ممكن اجي معاك يا بابا

مروان.. مفيش مانع ثم وجه حديثه لسوزي وانتي يا سوزي هتيجي ولا لا

سوزي بخبث.. معلش با حبيبي ورايا بس شويه حجات هعملها وهحصلكم

مروان.. تمام ثم نهض وذهب للشركه ولحقه امجد 

كانت سوزي تنظر لهم بشر فهي لن تتمم هذا الزواج فابنها صغير ولن يتزوج الان واسر اذا تزوج سوف يحصل علي جمبع الاملاك

سوزي بشر... لازم ادور علي حل وبسرعه..

   
   ###########

كانت ميرا تنام بعمق وازعجها رنين هاتفها المتكرر فامسكت بيه وقامت بالرد

ميرا بنعاس.. الو

جنا.. انتي يا حيوانه بقالي ساعه برن عليكي ايه نايمه ولا مقتوله اتاخرنا ياما علي الجامعه

نهضت ميرا بسرعه وقالت.. يالهوي المحاضرات

جنا بسخريه.. لا والله كتر خيرك لسا فاكره

ميرا... يووه ما خلاص بقي خمس دقايق وهجهز عبو شكلك

جنا.. وشكلك يا روحي يلا ميستنياكي متتاخريش

ميرا.. اوك

وقامت بسرعه لتجهز للجامعه فاخر ما تريده ان تااخر وان يتم طردها من المحاضره

        ##################

كان اسر يرتدي ملابسه حين سمع دق علي الباب فاغلق قميصه بسرعه و فاذن بالدخول

اسر.. ادخل 

سميه... صباح الخير يا حبيبي نمت كويس

اسر.. الحمد لله يا طن

قاطعته سميه.. تاني طنط مش قلتلك انا ذي مامتك هزعل لو قلت طنط دي تاني

ابتسم اسر بحب لتلك المراه التي تشعره بحنان الام الذي افتقده وقال.. ماشي يا  ماا ماما

سميه بابتسامه.. طب يلا يا حبيبي الفطار جاهز 

اسر.. حاضر

خرجت سميه ووقف اسر يتطلع لها بحب فهذا المراه تفكره بامه وعند هذه النقطه تالم قلبه بشده فقط تركته امه تركته ليواجه العالم لوحده ابتسم اسر بمرار وقال... ليه يا امي سبتيني كده لييه مسمعتيش صوتي ورجعتي اغمض عينه بالم عندما عادت تلك الذكري المؤلمه له 

ابتسم اسر بحزن واخرجه من تفكيره رنين الهاتف 

اسر.. الو

امجد.. ايه يا كبير بقي تسافر من غير ما تقولي

اسر. ههههه جات صدفه اعمل ايه

امجد.. ماشي يا عم ها قولي شوفت الموزه

اسر.. ههههه اتلم يبني ايه موزه دي

امجد.. الله مش مرات اخوبا وعاوز اتطمن انها موزه

شرد اسر في كلمه مرات اخويا ولكنه انتبه علي امجد ينادي عليه

امجد.. اسر انت معايا رحت فين

اسر.. ها اه انا معاك اهو بس هقفل دلوقتي في شويه شغل هعملهم واكلمك

امجد.. اوك سلام

اسر.. سلام واغلقت الهاتف ووضعه في جيبه وخرج من الغرفه وبينما هو يمشي اصتدم في فتاه فامسكها قبل ان تقع 

اسر.. حاسبي وامسكها بسرعه وظل ينظر اليها فهو لم يرا ملامحها فشعرها كله علي وجهها  ورفع يده ليزيل شعرها

كان ميرا تشعر بالصدمه اين وكيف اصبحت بين احضانه هكذا لقد كانت تخرج ومن سرعتها اصتدمت به لقت نست تماما امر وجوده وقلبها الان يدق بعنغ ولكنها انتبهت علي يده وهي تزيل شعرها فابتعدت بسرعه وذهبت من امامه
 باقصي ما عندها...

كان اسر ما يزال واقف ويده في الهواء ولكنها سرعان ما ضحك علي هذه الفتاه للمجنونه لقد عرفها انها ميرا

اسر.. امممم شكلنا هنبدا لعبه القط والفار يا انسه ميرا ووضع يده في جيبه  و نزل الدرج 
    
      ###########

كان ميرا تمشي بسرعه وهي تنظر خلفها فاصتدمت باحد

ميرا بالم.. اااه في ايه النهارده هو كل شويه اخبط في حد

سميه.. بتكلمي نفسك يا هبله

ميرا.. حبيبه الهبله

سميه.. هههه يا بكاشه صحيتي امتي كنت لسا هطلع اصحيكي

ميرا.. البركه في ابله جنا يلا همشي انا اتاخرت

سميه.. والفطار يا ميرا

ميرا.. معلش ياماما اتاخرت ثم قبلت خد والدتها ورحلت

  

وبعد قليل 
كان ادم يجلس علي مائده الافطار وبجانبه رؤي ومن الناحيه الاخري سميه

ادم... فين ميرا واسر

سميه.. اسر زمانه نازل وميرا مشت وراها محاضرات

ادم.. اها ماشي ثم وجه كلامه لرؤي وانتي يا رؤي مش وراكي محاضرات

رؤي.. لا يا بابا محضراتي علي الساعه عشره

قطع خديثهم دخول اسر وهو يلقي تحيه الصباح

اسر.. صباح الخير

الجميع.. صباح النور

ادم.. ها يا بطل اتمني تكون نمت كويس

اسر بابتسامه.. الحمد لله

سميه.. طب يلا اتفضل كل يا حبيبي

ادم بغيره.. مين دا الي حبيبك

سميه.. ههههه طبعا انت هو في حد غيرك

ابتسم اسر بحب علي غيرتهم وتمني لو كانت اسرته مثلهم وانتبه علي صوت ادم

ادم.. دي بنتي رؤي انت ماعرفتش عليها لسا

نظر لها اسر وعرف انها نفس الفتاه التي قدمت له القهوه علي انها ميرا فقال.. اتشرفت بمعرفتك يا انسه رؤي

رؤي بابتسامه.. شكرا

واكمل الجميع تناول طعامهم في صمت وبعد قليل واستاذن ادم واسر كل منهم للذهاب لشركته وبعدهم رحلت رؤي لجامعتها وذهب سميه لتحضر الغداء

           #########

كانت ميرا تقود سيارتها ووقفت امام بيت جنا ووجدتها تنتظرها بغضب وصعدت بجانبها واكمت ميرا القياده

جنا.. لسا بدري يختي

ميرا.. معلش يا موزه بس لو تعرفي اللي حصل هتقدريني

جنا.. ايه اللي حصل اشجيني

قصت عليها ميرا ما حدث كله

جنا بصدمه.. يعني هو عندكم وانتي لحد دلوقتي مش ؤاضيه تخليه يشوفك

ميرا.. ايوه

جنا.. طب وبعدين ايه اللي هيحصل ناويه علي ايه

ميرا بتفكير.. مش عارفه فكك يلا عشان هنتاخر علي المحاضره

        ############

وصل اسر لشركته ونزل من سيارته وذهب للداخل فوقف الجميع له باحترام فألقي عليهم تحيه الصباح وذهب لمكتبه وتبعته السكرتيره

السكرتيره.. نورت مصر يا اسر بيه

اسر.. شكرا هاتيلي يلا ملف الصفقه اللي مع الشركه الالمانيه

السكرتيره .حاضر يا اسر بيه

وذهبت بسرعه وجلس اسر علي مكتبه وفحاه تذكر ميرا عندما كانت بين احضانه فابتسم وقام بتشغيل الحاسوب وبدا العمل
   
       #########

في الجامعه بعد انتهاء المحاضرات كانت ميرا تمشي وبجانبها جنا

جنا.. هنعمل ايه في التدريب دا هنلاقي شركه نتدرب فيها ازاي

ميرا.. متقلقيش هشوف بابا واكيد هيعرف شركه ونتدرب فيها

جنا.. اوك يلا بينا نمشي عشان الجو مش حلو وشكل في مطر

ميرا.. اوك يلا

وقامت ميرا بايصال جنا لبيتها وانطلقت لبيتها وحينما خرجت من سيارتها امطرت السماء بشده ففتحت ميرا يديها نظرت للسماء واغلقت عينيها وظلت تدور بسعاده تحت المطر فهي تعشقه. وظلت تضحك بسعاده وحين فتحت عينيها وجدت اسر امامها فنظرت له بصدمه

كان اسر يدخل من بوابه البيت بسيارته فلمح ما جعل قلبه يدق بعنف ظل ينظر لهذه الفتاه بشده وقلبه يدق ويراقب كل حركه منها ولعبها تحت المطر  وحين فتحت عينيها شعر بان انفاسه توقفت ونظر لعينيها وتاه فيها

وظل الاثنان ينظران لبعض وتقدم اسر منها و........



تعليقات