رواية الم الحب الفصل الخامس والعشرون 25والاخير بقلم ابراهيم

       

رواية الم الحب 
الفصل الخامس والعشرون 25والاخير 
بقلم ابراهيم


كانت تستمع لكل كلمه يقولها شعرت بدموعه وصدق كلامه ولكنه جرحها جدا فبدات عينيها تتحرك ويديها فشعر اسر بها فوقف بسرعه

اسر بلهفه.. ميرا حبيبتي انتي بتحركي ايدك صح 

فتحت ميرا عينيها ببطء لكي تتعود علي الضوء ونظرت لاسر ولم تتكلم بل نزلت دموعها بصمت فاقترب منها اسر بوجع وجلس امامها ومسح دموعها بيده ونزلت دموعه

اسر بدموع... عارف انك بتكرهيني بس صدقيني انا بحبك اووي غصب عني اللي حصل انا كنت تايه اووي يا ميرا حطي نفسك مكاني تعرفي ان سبب موت امك والدك وانك تبعدي وتبدي من الصفر ازاي هخليكي تعيشي معايا وانا مش معايا حق اللكل صدقيني انا جيت يومها بس لقيتك معاه فبعدت مقدرتش اشوفك معاه سامحيني يا ميرا

كان يبكي وهو يتحدث وميرا تنظر له بصمت فنظر لها بحزن وقال... انا هبعد يا ميرا يمكن كده تكوني كويسه بس اتمني تسامحيني ومسح دموعه ووقف وجاء ليفتح الباب فاوقفه صوت ميرا الهادئ.. هتمشي وتسبني تاني

فنظر لها بلهفه فوجدها تفتح ذراعها له فذهب بسرعه واحتضنها بشده كانه يحاول ادخالها بين اضلعه
ميرا يدموع.. وحشتني اووي يا اسر

اسر .. وانتي اووي يا قلب اسر وامسك يديها وظل يقبلها بلهفه واشتياق

اسر بسرعه.. صدقيني انا

وضعت ميرا يديها علي  فمه تمنعه من الكلام وقالت.. اششش انا سمعت كل حاجه ومش زعلانه منك بس متسبنيش

اسر بحب.. عمري ما اسيبك وضمها له بشده فبادلته ميرا العناق

وبعد قليل ابتعد اسر عنها وقال.. انا هطلع ابلغ الكل

ميرا بابتسامه .. ماشي

فابتسم لها اسر وخرج بسرعه اخبر الجميع فهرولو جميعا لداخل الغرفه واحتضنت سميه اينتها وبكت بشده

سميه ببكاء.. ميرا حبيبتي 

ميرا.. خلاص ياماما  متعيطيش انا كويسه 
.فابتعدت عنها سميه ووضعت يدها علي خدها بحنان  فابتسمت لها ميرا ونظرت لوالدها بحب وفتحت ذراعها فذهب والدها وضمها اليه ضم صغيرته التي غابت عنه واخذت قلبه

ادم.. حمدالله علي سلامتك يا قلب ابوكي

ميرا.. الله يسلمك يا بابا

امجد.. حمدالله علي السلامه يا ميرا

ميرا.. الله يسلمك يا امجد

احمد.. احم حمدالله علي سلامتك اظن انتي متعرفنيش انا صديق اسر

ميرا ببسمه.. اه اهلا بيك 

ونظرت لاسر فوجدته ينظر لها بعشق ولكنها انتيهت علي صوت ادم ... احكيلنا يا ميرا حصل اي

سرت رجفه في جسدها بمجرد تذكرها ما حصل فنظرت لاسر بدموع وبدات في سرد ما حصل تحت نظرات الجميع المنصدمه واسر الغاضبه وبعدما انتهت

اسر بغضب.. الحيوان ازاي يتجرا يعمل كده 

ادم... اهدي يا اسر رامي حاليا دخل مصحه للاسف مش متوازن عقليا فمش هيتحاسب بس هنرفع قضيه طلاق واكيد هنكسلبها

فنظر له اسر بغضب فكان يرد تحطيم ذلك الشخص فكيف ستجرا ويضرب وردته هكذا

سميه.. الحمد لله ربنا انقذك يا حبيبتي واخذت ابنتها في حضنها وملست علي شعرها بهدوء

فانفتح الباب فجاه ودخلت رؤي بسرعه وذهبت لشقيقتها واحتضنتها بقوه.
رؤي.. ميرا حبيبتي حمدالله علي سلامتك

ميرا بحب.. وحشتيني يا قرده

رؤي.. قلب القرده من جوه وبكت بشده فضماها اختها اليها 

ميرا.. اشش اهدي انا كويسه

رؤي.. بجد

ميرا .. ايوه ماقلقيش

فنظرت لها رؤي بابتسامه وعندما نظرت خلفها رات امجد واسر فنزرت لهم بغضب واشاحات وجهها بعيدا اما امجد فحزن بشده فوضع احمد يده علي كتفه واشار له بعينه الا يحزن اما اسر فكان نظره لا يفارق حبيبته
مر اسبوع تحسنت فيه ميرا وكان اسر يلازمها دائما ولم يفارقها ولا لحظه وبالفعل استطاعت ان تكسب قضيه الطلاق وانفصلت عن رامي

كانت تجلس تنتظر قدومه بشوق فوجدته يفتح الباب ويدخل فنظرت له بحب فابتسم لها وجلس وامسك يديها 

اسر بحب.. وردتي عامله اي

ميرا.. بخير بوجودك

اسر... صدقيني نفسي اعوضك عن كل اللي فات وعن الوجع اللي سببته ليكي

ميرا..اششش انا نسيت اللي فات خلينا في النهارده وبس

نظر لها اسر بعشق وقال.. ربنا يخليكي ليا ميرا حبيبتي انا هسافر

ميرا بحزن .. لي

اسر.. بابا تعبان اووي لازم اروح اوعدك هجيبه واجي

ميرا بحب.. متتاخرش عليا

اسر.. حاضر ووقف وقبل جبينها  وخرج من الغرفه وكان احمد وامجد ينتظرونه

اسر.. يلا

وذهبو جميعا للمطار وركبو الطائره التي اقلعت بهم لامريكا

كان يرقد علي سرير في المستشفي ينام بقلق يحلم بحبييته التي ذهبت وابنه الذي فقده فانفتح باب الغرفه ودخلت سوزي وهي تطلع له بخبث

سوزي.. للاسف وقتك خلص يا مروان واخرجت ابره من حقيبتها ونظرت له طويلا ثم ذهبت اليه وامسكت يده وجاءت لتضعها في الكانولا فامسكت قبضه قويه يدها فانصدمت سوزي ونظرت خلفها فوجدت اسر

سوزي بصدمه... اسر

اسر بقوه.. بتعملي اي

سوزي بتوتر.. ها انا اصل

اسر.. امجد هات الدكتور

امجد.. حاضر وذهب امجد واحضر الطبيب وظلت سوزي تقف مكانها بتوتر وخوف واسر ينظر لها بقوه وبعد قليل حضر الطبيب

الطبيب.. خير يا اسر بيه

اسر.. قولي الحقنه دي تبع اي

امسك الطبيب الحقنه وفحصها جيدا وقال.. دا سم بيموت بالبطئ

نظرت له سوزي بخوف اما امجد فكان ينظر لها بحزن شديد

اسر بقوه.. احمد اطلب البوليس

سوزي بفزع . بوليس لي اسر لا ابوس ايدك

اسر.. سمعتني يا احمد

احمد.. حاضر وقام بطلب الشرطه تحت نظر سوزي الفزع فحاولت العرب فامسكها اسر بقوه

اسر.. هندمك علي كل حاجه عملتيها صدقيني

وبعد قليل حضرت الشرطه واخذت سوزي تحت صراخهل ونظرات ابنها الحزينه فذهب اسر وربط علي كتفه فنظر له امجد بحزن فطمانه اسر بنظراته ونظر لوالده بحزن شديد قد قسي عليه بشده وذهب وجلس بجانبه وامسك يديه وظل بجانبه

وبعد. ساعه ونص استيقظ مروان فوجد اسر بجانبه

اسر... حمدالله علي سلامتك يابابا
مروان بسعاده.. اسر ابني انت هنا وضمه اليه فبادله اسر العناق وقال.. وحشتني اووي يا بابا

مروان بحزن... سامحني يبني غصب عني ضيعت امك سامحني

اسر.. انت ملكش ذنپ يا بابا وقص عليه خطه سوزي

مروان بصدمه... سوزي عملت دا كله وكمان حاولت تموتني

اسر.. هتاخد عقابها صدقني المهم تفوق كده وتكون كويس

مروان.. امجد فين

اسر.. بره..

مروان.. نادي لامجد يا اسر

تفهم اسر موقف والده وخرج واحضر امجد الذي كان ينظر للارض بحزن  ففتح مروان ذراعه له فذهب امجد وضمه وبكي بشده

مروان.. انت ابني فاهم

هز امجد راسه وهو يبكي واسر يتطلع عليهم بسعاده

وبعد ثلاثه ايام تحسنت حاله مروان وسافرو لمصر واسر يشتاق لحبيبته وبعد وقت وصلو للمطار فنظر اسر فوجد حبيبته بانتظاره فذهب بسؤعه وضمها اليه بقوه

اسر.. وحشتيني

ميرا.. انت اكتر 

ادم.. احم نحن هنا

فضحك الجميع عليهم وخجلت ميرا بشده 
وقام ادم بعناق صديقه وقال.. الف سلامه عليك يا مروان 

مروان.. الله يسلمك يا ادم

احمد.. يلا بينا يا جماعه هنقضيها احضان الناس بتبص علينا ها كده عييييب

فانفحرو جميعا بالضحك علي طريقته وذهبو جميها وركبو السيارات للعوده اللي البيت وطول الطريق كان اسر ينظر لميرا من المراه بحب وهي تنظر له بخجل

وبعد فتره وصل الجميع للبيت واستقبلتهم سميه بسعاده واجتمعو جميها في الصاله

سميه.. حمدالله علي سلامتكم

مروان.. الله يسلمك يا ام ميرا

اسر بخجل.. احم بصراحه عم ادم كنت عاوز اطلب طلب

ادم.. من غير ما تقول لما عدتها تخلص موافق

اسر بفرحه.. بجد

ادم بضحكه.. ايوه 

فنظر اسر بحب لميرا التي نظرت له بحب اما امجد فكان يتطلع لرؤي بحزن شديد وهي تشيح. بنظرها عنه

وحل الليل سريعا وصعد الجميع للنوم ماعدا اسر وميرا فكانو يجلسون في الشرفه واسر يحتضنها بحب

ميرا.. كنت خايفه اووي نبعد

اسر.. اسف يا حياتي بس اوعدك هعوضك عن كل حاجه

ميرا بحب.. ربنا يخليك ليا

فنظر لها اسر بحب وضمها اليه بشده

كان امجد يخرج من غرفته فقابل رؤي التي نظرت له ببرود وجاءت لتذهب لغرفتها فامسك امجد يدها

امجد.. رؤي

رؤي ببرود.. نعم

امجد.. انتي لي بتعامليني كده صدقيني انا بحبك

رؤي ببرود.. وانا مش بحبك بكرهك

امجد بحزن.. عندك حق مين هيحب ابن حرامثم تركها وذهب وظلت رؤي مكانها لا تفهم كلامه

ومرت ثلاث اشهر وانتهت عده ميرا واليوم زفافها علي حبيب عمرها كانت تقف وهي ترتدي فستان الزفاف وملامحها تدل علي سعادتها الشديده وجاء والدها وقبل جبينها وامسك بيدها واخذها كانت تمشي معه وهي تشعر بان قلبها يكاد يقف من السعاده تطلعت وجدت اسر يقف بانتظارها اما هو فعندما نظر لها وكانها ملاك من الملائكه امسك بيدها وقبل جبينها 

اسر.. ملاك يا عمري

ابتسمت له ميرا بحب فاخذ يدها وذهبو لتبدا الرقصه

اوعي تفتكري اني ممكن انسي حبك مهما غبتي هو في في الدنيا غيرك يتقال له حبيبتي

انتي الحب اللي مقويني ومدفيني ومخليني
 انتي الحب الي مقويني ومدفيني ومخليني احب الدنيا عشانك بس
 حتي الكلمه اللي بقلهالك مبوفيش حقك بجمالك 
حته الكلمه اللي بقلهالك مبتوفبش حقك بجمالك
 مفيش ولا كلمه نعبر عن حاجه بتتحس
 اقسملك انك اجمل حاجه بعيش عشانها واني بشوف الدنيا بعيني مش في مكانها
 اقسملك انك اجمل حاجه  بعيش عشانها واني بشوف الدنيا بعيني مش في مكانها

انتي رغم هدوئك قادره تخطفي قلبي بنظره عين 
انتي حاله غريبه نادره
انتي رغم هدوئك قادره تخطفي قلبي بنظره عين
انتي حاله غريبه نادره لسا مشفتش منها اتنين
بقيت بتمني اعيش في عنيكي واشوف الجنه وحور العين 
احترت ما بين قلبك وعنيكي
 من صوتك مع حضن ايديكي وبقيت تايه اسكن فين وبقيت تايه اسكن فين

اسر بعشق.. بحبك وحملها ودار بها تحت هتاف الجميع

اما امجد.فكان ينظر لشقيقه بحب ونظر لرؤي بحزن فالتفت ليرحل فوجد شخص يوجه مسدس علي شقيقه فذهب بسرعه وابعد اخيه فانطلق صوت رصاصه في المكان فهلع الجميع ونظر اسر وجد امجد يمسك ذراعه والامن اسرع وامسك ذلك الشخص

رامي بجنون..سبوني سبوني ميرا مش هتكون لحد غيري لا لااااااااا

اسر .. اسعاف بسرعه

امجد...متقلقش انا كوبس في دراعي مش عميقه

فنظر له اخيه بحزن وذهب امام رامي وقال.. انا هعرفك قيمتك وظل يضرب فيه بقوه حتي خرج دماء من جميع حسده وحمله الامن للخارج وطابو الشرطه له

ادم.. يلا يا امجد لازم نوديك مستشفي

امجد.. متقلقوش انا كويس

اسر.. تعال يلا هخدك مستشفي

امجد.. لا خد ميرا وعلي بيتكم يلا انا هروح مع احمد

اسر.. بس 

امجد.. مبسش يا اسر يلا

فانصاع اسر لشقيقه وبالفعل اخذ  احمد امجد وكانت رؤي تنظر له بقلق علي حالته ورحل الجميع واخذ اسر ميرا  لبيتهم

كانت ميرا تجلس بحزن علي السرير فجاء اسر من خلفها وضمها

اسر.. مالك يا روحي

ميرا.. كان هيموتك

اسر.. حبيبتي محصلش حاجه اهدي انا كويس

ميرا بدموع.. كنت هموت لو جرالك حاجه

اسر بحب.. بعيد الشر يلا بقي كده غيري هدومك ونصلي ركعتين

ميرا .. حاضر وذهبت للحمام وقامت بارتداء اسدال وذهبت وصلت هي واسر وقامو بقول الدعاء معا وبعد الانتهاء دخلت ميرا للحمام وارتدت قميص بالون السكري ووضع شعرها علي جنب ونظرت لنفسها بخجل وخرجت فنظرت للسرير فوجدت اسر يجلس ويرتدي بنطال ولا يرتدي قميص فانزلت وجهها لاسفل بكثوف اما اسر فكان ينظر لها بحب وتقدم منها وحملها وظل يطبع قبلته علي وجهها ووضعها علي الفراش

اسر.. بحبك
 واخذ ميرا لعالمهم الخاص عابم ملئ بالحب والشغف

في المستشفي كان الطبيب. يقوم بربط جرح امجد وانتهي  ورحل بعدما طلب منه الراحه
فوقف امجد وارتدي قميصه وجاء ليذهب فاوقفه احمد

احمد.. رايح فين

امجد.. طيارتي هتاخر

احمد.. نعم طياره اي

امجد بحزن.. انا هسافر مليش حاجه هنا كنت هسافر بعد فرح اسر واهو خلاص اتجوز

احمد.. ورؤي

امجد بحزن.. ربنا يسعدها بالله ما تمنعني يا احمد

احمد.. طيب خلي بالك من نفسك

فاوما له راسه بهدوء وذهب وظل احمد يقف مكانه يشعر بالحزن عليه فاخرج هاتفه 

احمد... امجد هيسافر لو بجد بتحبيه الحقيه قبل ما يمشي هيضيع من عيرك واغلق الهاتف

احمد... اتمني تجيلك يا صحبي

كان امجد يجلس في المطار ينتظر معاد طيارته يجلس بحزن شديد  فوجد شخص يجلس بجانبه فنظر بجانبه فوجدها رؤي

امجد بدهشه.. رؤي

رؤي.. هتمشي خلاص

امحد بحزن.. ايوه

رؤي.. طب وانا

امجد.. انتي اي

رؤي بغضب.. غبي غبي ثم ارتمت في حصنه وبكت فضمها امجد بشوق كبير

امجد.. ياااه يا رؤي اخيرا

رؤي.. عارفه اني عزبتك اسفه

امجد.. رؤي انتي لازم تعرفي اني

رؤي.. اششش عارفه كل حاجه وبحبك

فضمها امجد اليه بحب وشوق كبير

بعد خمس سنوات كانت ميرا تجري وراء طفله وهي تهتف بغضب

ميرا بغضب... خديجه تعالي يلا كلي

خديجه.. لا

ميرا.. اعاااا كلم بنتك يا اسر

اسر.. خديجه

فذهبت خديجه بسرعه امام والدها وقالت.. نحم

اسر.. يلا كلي

فمدت خديجه يدها واخذت الطبق من ميرا وذهبت لتاكل بهدوء

ميرا بصدمه.. بس كده بالسرعه دي

اسر بضحكه.. ههههههه اي يا حبيبتي

ميرا.. انا بقالي ساعه بجري وراها وانت من كلمه جات

رؤي من الخلف.. ههههه البنت مياله لابوها نعمل اي

فنظرت ميرا خلفها فوجدت رؤي وبجانها امجد ورؤي بطنها كبيره 

ميرا.. ههههه عندك حق وذهبت وسلمت علي اختها وامجد

رؤي.. بكره ابني هيسمع كلامي انا وبس

امجد.. ههههه طبعا لا انا ابوه

اسر.. طبعا هيسمع كلامك

ميرا ورؤي.. لا 

سميه.. بتتشاكلو لي

فنظرو جميعا فوجدو سميه وادم ومروان فذهبت خديجه بسرعه لسمبه وقالت.. تيته

ميرا.. شوفتي ياماما بيقولو ان الاولاد ميالين ليهم بس

رؤي.. ايوه ياماما شوقتي

سميه.. ههههه صدقوني اللطفال بيحبو الاب والام سوا بس يمكن مشاغبين حبه وطبعا الا ليه كلمه

ادم.. طبعا

فابتسم الجميع وهمس اسر في اذن ميرا.. تعالي نجيب اخ لخديجه واخليه يسمع كلامك فابتسمت له ميرا بخجل وقالت.. بحبك

اسر.. وانا بعشقك


                تمت بحمد الله 



وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

 من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك


تعليقات