رواية الم الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم ابراهيم

       

رواية الم الحب 
الفصل الرابع عشر 14
بقلم ابراهيم

كانت رؤي مروحه من الجامعه وفي الطريق العربيه وقفت فحاولت تشغلها تاني معرفتش فنزلت منها وفتحت المقدمه لقت دخان كتير

رؤي بغضب.. دا وقتك واخرجت هاتفها وقامت بالاتصال علي والدها ولكن لم يجب عليها فظلت مكانها تقف بحيره فسوف يحل الليل قريبا 

كان امجد يقود سيارته وهو يستمع لاغنيه حماقي*

في جوه قلبي حاجه مستخبيه كل لما باجي اقولها فجاءه مش بقدر قدام عنيك بقف وبنسا ايه يتقال 

ليه كل مره يجري فيها كده ليا ودي هيا كلمه وحده بس مش اكتر والكلمه دي عندي فيها راحه البال

حبييييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاااااااام 
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام 

حبيييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام

الناس في عيني حاجه وانت حاجه تانيه عندك مشاعري حته خدها واسالها انا صعب اعيش حياتي وانت لحظه بعيد

احساسي بيك في وقت ضعفي قواني كانت حياتي ناقصه جيت تكملها 

فرحه لقايا بيك بتبقي ذي العيد

حبيييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام

حبيييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا اول كلاام
حبيييتك واحلف علي دا تسمع زياده دنا مش بنام

اغمض امجد عينين بسعاده وعندها جاءت صوره رؤي امامه فابتسم بحب فقد خطفت تلك الفتاه قلبه كما يقولون الحب من اول نظره نعم فقد احبها منذ رئاها تحتضن والده لا ينكر بانه شعر بالغيره ولكنه سرح في جمالها تنهد امجد وفتح عينه ويال للحظ وجد رؤي تقف امام سيارتها. فابتسم وقال... امم شكل حماتي بتحبني ثم اوقف السياره ونزل 

اما رؤي كانت تحاول مهاتفه والدها وانتبهت علي امجد امامها

امجد.. عربيتك عطلت ولا ايه

رؤي.. ايوه للاسف وحاولت اتصل ببابا مش بيرد

امجد.. طب يلا انا مروح هوصلك

رؤي باحراج.. بس 

امجد بابتسمه.. يا ستي متخافيش مش هكلك يلا  وعربيتك هنبعت حد ياخدها

اومات رؤي راسها دليل الموافقه وركبت بجانب امحد الذي ابتسم بسعاده وقاد السياره وكان يخطف نظرات منها 

امجد.. احم هنفضل ساكتين ولا ايه

رؤي باحراج.. هنقول ايه

امجد.. ههههههه قولي حاجه

رؤي..حاجه ايه

امجد.. لا قصدي قولي الكلمه ذات نفسها حاجه

رؤي.. هههه اها طب حاجه 

امجد بغمزه.. عنيكي رشقت في قلبي مش محتاجه

احمر وجه رؤي خجلا  امجد يضحك عليها وطول الطريق امجد يشاكس في رؤي ويستمتع بخجلها

       #############

صدمه نعم كل ما تشعر به حاليا هي الصدمه هل قال منذ قليل بانه يحبها كيف لقد اتفقو علي. الغاء خطوبتهم وبانه لا يريدها ثم فجاه يقول يحبها لا شد انها في حلم نظرت لاسر بشده وجدت عينيه ملئيه بالحب واللهفه فظلت تنظر له كثيرا واستجمعت شجاعتها وقالت بتوتر.. ا انت بتحبني

ابتسم لها اسربحب ثم امسك يدها وضمها بين يديه فنظرت له ميرا فوجدته ينظر لها بحب 

اسر بحب.. ايوه بحبك يا ميرا وبحبك اووي كمان عارف انك مستغربه وبالذات من معاملتي بس صدقيني في حجات كتير في حياتي انتي متعرفهاش  منكرش اني حاولت اقنع نفسي اني مش بحبك بس مقدرتش عيونك دي خطفتني ضحكتك قادره تخلي قلبي يدق صدقيني انا بحبك اووي يا ميرا

نظرت له ميرا ولم تجبه فكانت الاف الاسئله. في راسها وكانت في حيره اما اسر فقلق من عدم كلامها فقال.. ميرا جوبيني بتحبيني ولا لا ارجوكي متسكتيش

حاولت ميرا الكلام ولكن لم تستطع ففسر اسر ذلك بانها ترفض حبه فابتسم بالم وقال.. خلاص اجابتك وصلت وقاد السياره بدون كلمه وميرا تنظر له من الحين والاهر وتراه شارد حزين فحزنت لحزنه نعم تخبه ولكن ليس لديها الشجاعه لتخبره فتنهدت بحزن ووضعت راسها علي الزجاج وتطلعت للخارج

اما اسر فكان يتالم قلبه نعم لديها العذر بان ترفض حبه فقد اوجعها كثيرا ولكن يتالم قلبه لرفضها هذا يعلم بانها تحبه لازال يتذكر اعترافها له وعندما قرر الاعتراف يلعب القدر لعبته ابتسم. بمراره ونظر لميرا وجدها شارده فنظر لها بحزن وارجع نظره للطريق .....

       ############

كان مروان يجلس في الشرفه وملامحه تدل بانه شارد فقطع تغكيره ادم وهو يضع يده علي كتفه 

ادم.. مالك سرحان في ايه

مروان بالم.. هو في غيرها

ادم بحزن.. انساها خلاص يا مروان وادعيلها بالرحمه

مروان بوجع.. انسي انسي ازاي انسي اني كنت سب موت حبيبتي وانها انتحرت بسببي انسي اني خليت اسر بدون ام بسبب غلطه اغمض عينه بالم وفتحها ونظر لادم وقال بحزن شديد.. هيرفضت تسمعني يا ادم وقررت تبعد ومش بس عني لا عن الدنيا كلها ليه مسمعتنيش يا ادم ليه

تنهد ادم بحزن علي حال صديقه وربط علي يده وقال.. اللي حصل في الماضي ومر سنين عليه يا مروان خلاص. انت ربنا كرمك بامجد ومعاك زوجتك ادعي لخديجه بالرحمه

قطع كلامه رنين هاتفه فاستاذن من مروان ليجيب اما مروان فظل شارد في حبيبته خديجه الذي بسببه خسرها ولابد فاخرج محفظته واخرج صورتها ونظر لها بالم

مروان بدموع.. وحشتيني اووي يا خديجه وظل ينظر لملامحها الذي اشتاق لها وجاء ليخرج الرساله فلم يجدها فظل يبحث عنها بخوف ولم يجدها 

دخل ادم ووجد مروان يبحث عن شي فقال.. بتدور عن ايه

مروان بخوف.. رساله خديجه يا ادم مش لاقيها لو وقعت في ايد اسر هتبقي نصيبه

ادم.. طب اهدي هي كانت فين

مروان.. كانت في محفظتي مش بشيلها بس مش لاقيها

ادم بهدوء.. يمكن وقعت هنا او هنا وبعدين محدش هيهتم بورقه اهدي

مروان بحزن.. ضيعت رسالتها ذي ما ضبعتها عارف كنت دايكا بقرائها عشان الوم نفسي اني السبب كل حرف كان ذي السكينه اللي بتدخل في قلبي 

ادم... ربنا يرحمها يا مروان اللي حصل حصل يلا قوم ادخل ارتاح شويه وانا هنزل في حاجه هعملها واجي

مروان.. هقعد شويه وهدخل

ادم.. ماشي همشي انا سلام  ورحل ادم وظل مروان يجلس مكانه شارد في ذكرياته مع حبيبته ولقائه بها اول مره

فلاش باااااك

كان مروان بقود سيارته بسرعه يريدالوصول للشركه فقد تاخر ولينما هو يقودوجدفتاه تعبر الطريق وجاءت امام سيارته فاوقفها بسرعه  واستطاع ايقافها ونزل بغضب ووجد فتاه تجلس امام سيارته بخوف ومعها باقه ورد علي الارض

مروان بغضب... انتي ولكنه لم يكنل كلامه حينما رفعت الفتاه وجهها ونظر لعينيها ووجها الملائكي  شعر بقلبه يدق بعنف كان سيصرغ عليها ويعنفها ولكن لا يعرف ماذا اصابه وجد نفسه يقترب منها  

مروان.. انتي بخير

الفتاه.. ايوه

مروان.. متلكده يعني محصلكيش حاجه

الفتاه.. انا كويسه شكرا ثم اكملت بتوتر.. انا اسفه والاه انا عارفه اني غلطانه. بس كنت مستعجله

مروان بابتسامه.. ولا يهمك حصل خير وقام مروان بمساعده الفتاه لتقف  وقال.. انا مروان وانتي

الفتاه بخجل.. خديجه

مروان.. اسمك جميل

خديجه .. احم شكرا نظر لها مروان ثم لفت انتباهه. باقه الورد فقال باسف.. الرد باظ انا متاسف جدا

خديجه بابتسامه.. ولا يهمك حثل خير الغلط غلطي

مروان.. طب لحظه استنيني هنا وذهب بسرعه تحت نظرات خديجه المستغربه وبعدقليل عاد بباقه وردجميله وقدمها لها

مروان.. اتفصلي

خديجه بخجل.. مفيش داعي

مروان.. لو سمحتي اقبليها بدل اللي باظت ممكن

خديجه بايتسامه.. شكرا.

مروان.. العفو وظل ينظر لها  

خديجه.. احم طب بعد اذنك ورحلت خديجه وظل مروان مكانه  يبتسم وفجاه تذكر الشؤكه فضرب جبينه واسرع وركب سيارته وقادها بسرعه...

بااااااك

ابتسم مروان علي تلك الذكري الجميله التي جمعته بحوريته التي خطفت قلبه وقطع تفكيره هاتفه فاجاب

مروان.. الو

سوزي.. ازيك يا حبيبي طمني عامل اين

مروان.. الحمد لله بخير  انتي اللي عامله ايه

سوزي بدلع.. وحشني اووي 

مروان.. وانتي كمان ناويه تنزلي مصر امتي. خطوبه اسر اتحددت بعد يومين

سوزي بصدمه.. ايه ثم تداركت نفسها وقالت بجد مبروك هحجز واجي علي طول

مروان.. ماشي واغلق الهاتف واغمض. عينيه ليعيد ذكرياته مع حبيبته

اما سوزي فظلت تتحرك في غرفتها بغضب شديد

سوزي... اللي كنت عامله حسابه حصل اهو لا مستخيل الحوازه دي تتم لازم امنعهاواتجهت لحقيبتها وقامت باخارج رساله وابتسمت بخبث وقالت..  جه الوقت اللي استخدمك فيه ........

      ###############

كانت ميرا شارده وانتبهت فجاه لسياره تقف فنظرت وجدت محل لبيع المجوهرات ونظرت لاسر وجدته يقول بحزن... يلا عشان تختاري شبكتك

اومات ميرا برايها بهدور ونزلت وذخبت مع اسر للداخل وقابلهم المدير

المدير.. اهلا اهلا باسر بيه اتفضل

اسر..اهلا بيك

وذهب اسر وجلس وبجانبه ميرا واحضر شب العيد من المجوهرات لتختار منهم ميرا

اسر.. اختاري اللي تحبيه

نظرت ميرا امامها وقامت باختيار خاتم رقيق وجميل اعجبها 

الشاب باعجاب.. زوقك كتير حلو انستي الجميله

نظر له اسر بغضب وقال... اتفضل شوف شغلك وانت ساكت

الشاب بتوتر.. حاضر

نظر له اسر نظرات ناريه وابتسمت ميرا عليه وقامت باختيار الشبكه وكذلك اسر اختار دبلته وخرجو من المحل وركبو السياره للعوده

وقام اسر بتشغيل اغنيه #ونحب تاني ليه#

بنحب ونفارق وقلوبنا بتتالم
 ونلاقي ان احنا رجعنا لوحدتنا الاولي 

ونحس كان الكون في عنينا ضلم 
واننا بنلف في نفس الدايره المقفوله

ونقول كده خلصت حكايتنا واكيد دي نهايه دنيتنا
ونقول كده خلصت حكايتنا واكيد دي نهايه دنيتنا

ونحب تاني ليه علشان نقدر نعيش من غير ما نحب دنيتنا دي متساويش

نتعلم من اللي فات نبني عليه اللي جاي من غير ما نحب هنحب في الحياه ازاي

ونحب تاني ليه علشان نقدر نعيش من غير ما نحب دنيتنا دي متساويش

نتعلم من اللي فات نبني عليه اللي جاي من غير ما نحب هنعيش في الحياه ازاي

بنلاقي حياتنا سعات اصعب ما اتخيلنا 
ونبص لبكره ازاي وعيونا علي امبارح 

احساس الكره لو اتملكنا هيقتلنا
 وعشان كده لازم كلما نغفر ونسامح

 اوقات بتكون اختيارتنا لعذاب يا امل يملي حياتنا
 اوقات بتكون اختيارتنا يا عذاب يا امل يملي حياتنا

ونحب تاني ليه علشان نقدر نعيش من غير ما نحب دنيتنا دي متساويش

نتعلم من اللي فات نبني عليه اللي جاي من غير ما نحب هنعيش في الحياه ازاي ونحب تاني ليه

نظر اسر لميرا وقال.. من غير ما نحب هنعيش  في الحياه ازاي

نظرت ميرا لاسر وجدته يتطلع امامه بحزن وعلمت بان وراءه الكثير وتلك الاغنيه افهمتها شيئا فابتسمت عليه وقال لنفسها.. مفيهاش حاجه لما تتعذب ءويه يا سي اسر وابتسمت وعزمت علي تنفيذ شي...







تعليقات