الفصل السابع 7
بقلم ابراهيم
في الصباح الباكر استيقظت ميرا وهي تشعر بالم في كافه انحاء جسدها
ميرا بالم.. اه ثم نظرت حولها وجدت والدتها بجانبها ورؤي تنام في سريرها
ميرا.. ماما
كانت سميه تنام من تعب السهر ولكنها استيقظت علي صوت ميرا فاعتدلت بسرعه ووضعت يدها علي جبينها
سميه بلهفه.. ميرا حبيبي انتي حاسه بايه انتي كويسه
ابتسمت ميرا علي خوف والدتها وحنيتها فقالت.. اه يا حبييتي انا كويسه متقلقيش
سميه... الحمد لله ثم اكملت بغضب ينفع كده انتي عارفه انك بتتعبي ومناعتك ضعيفه استفدتي ايه من اللعب تخت المطر
ميرا بضحكه.. هههههههه ايه يا ماما ما كنا ماشين كويس روقي يا ست الكل
سميه بزعل طفولي.. لا زعلانه منك ينفع كده قلقتيني عليكي
ميرا وهي تضم والدتها... انا كويسه يا ست الكل ميحرمنيش منك ابدا
كانت سميه تهم بالرد ولكن قطع كلامهم دخول ادم واتجه لميرا بسرعه
ادم.. حبيبه بابا انتي كويسه طمنيني عامله ايه
ميرا بحب.. انا كويسه يابابا متقلقش
ادم وهو يحتضنها.. ينفع كده قلقتينا عليكي كلنا
ميرا..هههههه انت عارف يا حج كله الا المطر
ابتسم علي طفلته وتوجه بنظره لسميه فوجدها تنظر لهم بحنق طفولي وغيره
ادم.. وحشتيني يا وردتي
سميه بغيره.. اه مهو باين عشان كده اول ما دخلت كلمتني كله الست ميرا وبس ثم ابعدت وجهها بحنق طفولي فابتسم عليها ادم وميرا فذهب ادم اليها وضمها
ادم بحب.. انتي حبيبتي وام عيالي وحوريتي ولو بحب بناتي بحبهم عشان جزء منك وكفايا ان ميرا شبهك
سميه بحب.. ربنا بخليك ليا
ميرا وهي تقول بصوت عالي.. استووووووب برافو يا بطل يلا بقي يا عاصفير الحب عوزه اقوم اخد دش يا عالم
سميه بضحكه.. هههههههه ذي امبارح
ميرا باستغراب.. امبارح ايه
ادم..امبارح حرارتك كانت عاليه اووي وانا كنت بكلم الدكتور دخلت لقيت اسر شايلك وواقف تحت الدش
وقفت ميرا بسرعه كمن لدغتها عقربه... انت قلت ايه
سميه.. ايه يا ميرا دا في الاول والاخر خطيبك ولولا كده كانت حرارتك زادت اووي
ميرا بحنق..بس يا ماما برضو
ادم.. خلاص اللي حصل حصل يلا قومي خدي دش وفوقي كده وصحي القتيله اللي نايمه دي
توجه نظر الجميع لرؤي التي تحضن المخده ورجل لها تنزلها اسفل السرير وشعرها منتشر حولها ويد لها موصوعه علي المنضده بجانبها وتنام بعمق غير عابئه بما حولها فانفجر الجميع بالضحك
############
مر اليوم بسلام فميرا التزمت غرفتها مدعيه التعب ولم تخرج لانها تشعر بالاحراج من اسر فلم تخرج ابدا وكانت والدتها تحضر لها الطعام والعلاج وترعاها
حل صباح تاني يوم وقررت ميرا الذهاب للجامعه غارتدت ملابسها واخرجت راسها من الغرفه تطلع للخارج فاخر ما تريده ان تلتقي ذلك المغرور كما تدعوه
اخذت نفس عميق عندما لم تجد احد وذهبت بسرعه ناحيه الدرج ولكنها بمجرد ان وصلت للدرج اصتدمت بشخص فكانت ستقع لولا ان يدين قويه امسكت بها بقوه
ميرا بخوف.. يالهوي هقع وامسكت في ذلك الشخص بقوه ولكنها فجاه نظرت لوجه ذلك الشخص فوجدته اسر فنظرت له بتوتر
كان اسر يصعد الدرج ليحضر هاتفه لانه تركه في الغرفه فعندما وصل اصتدم باحد فكانا سيسقطان فامسك الدرج بيد وباليد الاخري امسك ميرا وضمها اليه
كان ميرا واسر ينظران لبعضهما وسرعان ما تذكرت ميرا كلام والدها فاحمرت خجلا فنظر لها اسر باستغراب ولكنه استمتع بهذا الخجل وانتبه عليها تحاول الابتعاد فساعدها بالابتعاد دون كلمه
كانت ميرا تنظر لاسفل بخجل وقالت.. احم ش شكرا
اسر ببرود.. العفو وتركها وذهب لغرفته
نظرت له ميرا بحنق ثم ذهبت لاسفل فهمت بالخروج ولكنها انتبهت لصوت والدتها
سميه.. ميرا
ميرا.. ايوه ياماما
سميه.. حبيبي عربيتك رؤي خدتها
ميرا بصدمه.. ايه طب وانا هروح علي ايه
سميه.. معلش يا ميرا هي عربيتها بتتصلح وكان وراها محاضره فخدتها
ميرا.. طب انا هروح ازاي بابا فبن طيب يوصلني
سميه.. بباكي وراه اجتماع فمشي من بدري
ميرا.. يووووه يعني هروح مواصلات
قطع حديثهم قدوم اسر ونظر لهم باستغراب وقال.. في حاجه
ميرا.. لا
سميه.. اه معلش يا اسر يا حبيبي ممكن توصل ميرا اصل رؤي خدت عربيتها وادم مشي
اسر.. تمام مفيش مشكله
ميرا.. لا انا هروح مواصلات
سميه.. يلا يا حبيبتي مع اسر دا حته في حكم خطيبك معلش يوم بس
نظرت ميرا لوالدتها بحنق طفولي ثم ذهبت بسرعه وتبعها اسر
سميه بضحكه.. هههههه ربنا يهديكم لبعض
كانت ميرا تقف امام سياره اسر تنتظره فجاء اسر وقام بفتح السياره فوجدها تركب في الخلف
اسر بسخريه.. هو انا السواق بتاعك
ميرا.. انا عوزه اركب ورا
امسكها اسر من يديها وقام بادخالها في السياره من الامام تحت اعتراض ميرا الغاضب
صعد اسر بجانبها وقال.. اربطي الحزام يا برنسيسه
ميرا ببرود.. حاضر
حاولت ميرا ولكن لم تستطع وحاولت كثيرا ورمته بغضب فامسك اسر الحزام واقترب منها ثم قام بربطه وهوينظر لعينيها وهي سرحت في ملامحه ثم ابتعد عنها وقاد سيارته
وصل اسر للجامعه ونزلت ميرا من السياره
ميرا..شكرا ثم ذهبت بسرعه دون الاستماع لرده فظل اسر ينظر لها حتي ابتعدت عن نظره فقاد سيارته متجها لشركته
كانت ميرا تسير متجهه للداخل فاوقفها صوت شخص تكرهه بشره فتنهدت بضيق
سامح.. ازيك يا ميرا كنتي غايبه ليه
ميرا ببرود.. تعبانه
سامح.. الف سلامه عليكي
ميرا .. الله يسلمك بعد اذنك ورحلت ميرا وظل سامح يتطلع لها وانتبهه علي صديقه يضع يده علي كتفه
اشرف.. انسي مهما تعمل مش هتوقعها
سامح بخبث.. وانا مش هستسلم وهخليها ذي الخاتم في صابعي
#################
دخلت ميرا المحاضره وهي تنفخ في غضب وجلست بجانب جنا التي نظرت لها باستغراب
جنا.. ايه يا بنتي مش انتي تعبانه
ميرا بغضب.. بس يا جنا مش ناقصه
جنا.. في ايه يا زفته
ميرا.. الزفت اسر وكمان تكتمل بالزفت سامح
جنا.. اشجيني يا اخره صبري
قصت ميرا لجنا كل شي حتي كلام سامح معها
جنا.. يالهوي يعني شالك تحت الدش
نظرت ميرا لها بغضب
جنا.. احم سوري طب وبعدين هو لحد دلوقتي مقلش انه رافض ليه
ميرا معرفش ناوي علي ايه
جنا.. طب الدكتور دخل نكمل كلامنا بعدين
دخل الدكتور المحاضره وقام بالقاء المحاضره وفي نهايتها سال الطلاب علي تدريبهم فنظرت ميرا لجنا بصدمه
ميرا بصوت منخفش.. يا نهار اسود نسيت اسال بابا
جنا بصدمه.. نعم يختي والتدريب
ميرا... بقولك ايه في شركه تقريبا نص زمايلنا مقدمين فيها ايه رايك نخلص ونطلع عليها
جنا.. اشطا
وبعد انتهاء المحاضره اتجهت ميرا وجنا للءهاب للشركه ووقفو بانتظار تاكسي
ميرا بحنق.. ربنا يسامحك يا رؤي انتي السبب في البهدلع دي ثم لمحت سياره اجره فقالت بصوت عالي تاااااكس
وقفت العربيه وركبت ميرا وجنا
جنا.. شركه الشافعي لو سمحت
السائق.. تمام
واتجه السائق للشركه وبعد وقت قصير وصل فنزلت الفتيات واتجهو للداخل وذهبو للاستقبال..
ميرا.. لو سمحت المدير فين
الاستقبال.. عند حضرتك ميعاد
ميرا... حضرتك احنا طلاب جامعه في تجاره انجلش ولينا تدريب وحبين نتدرب في الشركه
الاستقبال .. تمام اطلعي الدور التالت لنائب المدير
جنا وميرا.. شكرا
واتجهت الفتاتان لنايب المدير ووصلو لغرفته ودقو فاذن لهم بالدخول
علي.. خير يا انسات
جنا.. حضرتك احنا طلاب جامعه تجاره انجلس ومطلوب مننا تدريب وكنا حبين نتدرب هنا
علي.. تمام فين السي دي بتاكم
ميرا.. اتفضل
تطلع علي للملفات ونظر لهم نظره تقيميه ثم قال... تمام اتفضلو للمدير
تتبعت ميرا وجنا الاستاذ علي ووقفو عند باب غرفه المدير
علي.. استنو لحظه هدخله
البنات .. تمام
دخلت علي للغرفه وظلت ميرا وجنا في الخارج
ميرا. مش عارفه مش مطمنه ليه
جنا.. يا ستي احنا عوزين نتدرب بس اهدي بقي بام احساسك دا
قطع كلامهم خروج علي
علي.. اتفضلو..
دخلت ميرا وخلفها جنا للغرفه ووقفو امام المكتب
فقد كان المدير يجلس علي كرسيه ولكن يعطيهم ظهره
علي.. دول البنات اللي حابه تدرب يا اسر بيه
بمجرد ان سمعت ميرا اسم اسر نظرت له بصدمه وازدادت صدمتها عندما وجدت المدير اسر
ميرا بصدمه... انت