رواية الأعمى الفصل الخامس والثلاثون 35 الجزء الثاني بقلم ليله عادل

رواية الأعمى

الفصل الخامس والثلاثون 35 الجزء الثاني 

بقلم ليله عادل


سيارة حنين 1م

تجلس حنين بسيارتها يبدو على ملامح وجهها التوتر بعد قليل يفتح السيارة شخص ما


شخص : اتأخرت


حنين : حنين مش مهم المهم تكون عملت اللى قولتلك عليه


الشخص :كله تحت السيطرة


طابا

الفندق

غرفه مروان واميره ١م


فى اليوم التالى تظهر اميرة وهى نائمة على السرير بمفردها ومروان ليس بجوارها بعد قليل يظهر مروان وهو يسير نحو اميرة ويحمل بيده صينية بها فطار يضع الصينية على كومودينه ثم يقوم بايقاظ اميرة برقة


مروان: حبيبى يقبلها من جيبنها تفتح اميرة عينيها ... صباح خير


اميرة : صباح الهنا على عمري انا .... تقبله من شفايفه بقبله صغيرة برقة


مراون: يلا قومى افطرى... يجلب الصينية ويضعها بجانبها تقوم اميرة وتجلس


اميرة : ايه الدلع ده فاكرتنى بأيام شهر العسل فاكر


مروان : من اللحظة دي أيامنا كلها عسل , اصلا انا معتبر نفسى اننا لسه متجوزين امبارح واللى فات ده كان بروفا


اميرة : يعنى النهارده صبحيتى


مروان : اممم يلا كلى ماكلتيش من امبارح يمسك الساندوتش ويمد يده يأكل اميرة بايده تناول قطعة


اميرة : هى الساعة كام


مروان : (1)


يرن هاتفها


اميرة : حبيبى ممكن تناولني التليفون...

يعطيها مروان الهاتف


أميرة بفزع ... يا نهاار اسود ده بابا


مروان : طب فى ايه رد اهدى


اميره : والنبى والنبى متتكلمش عشان خاطرى


مروان : انتى مجنونه يابنتى انتى مراتى قوليله رجعتله


اميره : مش هينفع بالتليفون


مروان : ليه يعنى انتي مراتي حلالي بلاش جنانك ده


اميره : والنبي يامروان عشان خاطري ماتتكلمش مش هأقدر فى التليفون وحياتى عندك بيرن تانى ماتتكلمش بقى


مروان : بضيق اوففف اتفضلي


اميره : بنوم الو ايه تؤ نايمة امم ايه ماشى طيب سلام


مروان : بنرفزة..ممكن افهم بقا


اميرة : بتزعق ليه


مروان : افهم ليه كدا ماتقوليله والدك عارف وفاهم ان شرعا اقدر أرجعك بأى وقت


اميره : ماشى بس لازم استأذنه , ماينفعش اقوله رجعت كدا لازم أعرفه الأول


مروان: بسيطة اتصلى قوليله مروان جه وصالحنى وهأرجعله


اميرة : مش هينفع قى التليفون


مروان : أمال ناويا على ايه


اميرة : تعدل نفسها وتجلس ...بص احنا هنقضي اليومين بتعاونا هنا عادي , هنرجع مصر كل واحد على بيته , انت بقا هتفوت يومين تيجى هأفتحلك, وانا هتفاجأ طبعا, هتاخد كلمتين منى وجاي ليه وبأكرهك انت خد الكلمتين عادي , بابا بردو هيقولك جاي ليه وبتاع قوله جاى أرجع مراتى وأصالحها , ماما هتقف جنبك لانها بتحبك , المهم هندخل الاوضة هتفضل تعتذر وانا هأشتمك وممكن افضل ا أضربك كدا على ايدك زى الأفلام يا خاين بكرهك اطلع بره , انت بقى افضل اعتذر وانا هسامحك بس


مروان : كان نفسك تطلعي ممثله ولا ايه , عندك براعه فى الكدب والتمثيل بتبهرنى , ليه الكدب ليه مش فاهم , واحدة رجعت لجوزها فين مشكلتك فهمينى


اميرة : اخر مرة وحياتى لتوافق مروان بأقولك وحياتى حياتى عندك مش غاليا للدرجة دي يا دك


مروان : يتنهد طيب حاضر هأعملك اللى عايزه


اميره :روح قلبى انا , لازم بوسه .. تقبله من خده


مروان : ايه ده


اميره : ايه


مروان : لحظة كدا يحمل الصنيه ويضعها على الكومودينه ... يعنى مسكتانى من الصبح وكمان هتخلينى امثل وأشاركك فى المسلسل الهندى بتاعك ..يعدل نفسه ويقترب منها اكثر.. فى الاخر بوسه فى خدي سيف ابن كريم انا ..لا معلش انا لازم اخد حقى الأول يقترب منها اكثر(ويعتليها ) وووو.....


بعد ساعات


تظهر اميرة وهى تتمدد و وهى تغطى صدرها بغطاء تنظر الى مروان وهو نائم عل ظهره يمسك ايدها وهى عند قلبه تنظر اميرة لمروان بعشق وحب بعد قليل تبداء ان تمرر اصابع ايدها على وجهه بنعومه يبتسم مروان ويبدأ بتفتيح عينيه ببطء تبتسم اميرة له


اميرة : هو انا قولتلك قبل كدا شكلك بيبقى زى الملاك وانت نايم


مروان :يحاوط ذراعيه عليها يقربها له لو انا زي الملاك انتي ايه يا قلبي ..يقبلها من خدها ثم يضمها الى صدره بحبك اوي ووحشانى أوى حتى وانتي جوة حضني كدا واحشاني تنظر أميرة له بابتسامه ثم يرجع مروان شعرها المنسدل الذى يلامس وجهه للخلف وبمزح هجيبه من جوه بوقى بعد كدا


اميره : أقصه


مروان : اوعي ...بعشق شعرك بس انا بحبه اكتر بلونه الطبيعى ممكن ترجعيه


اميرة : حاضر انا اصلا معرفش ليه غيرته


مروان : بمزح الاكتئاب بيعمل أكتر من كدا


اميره : انت بتتريق (تعتليه) تعضه من رقبته بدلع


مروان : يعض على شفايفه بتعضينى


اميرة : مش بتتريق


مروان : يعنى لما أعمل كدا دلوقتى يزغزها


اميره : لالا كدا لا خلاص هههههههههه خلاص بجد بس ههههههه


مروان اثناء زغزغته لها هتعضي تانى


اميرة : خلاص حرمت بقى. بس


مروان ايوا كدا ستات ما بتجيش غير بالعين الحمرا


اميره : والله تعضه مره اخرى من خده


مروان : هههههههههههه مافيش فايدة


اميرة : انت قولت انك فاقد الأمل فيا من زمان ههههههههههه تقبله من خده


مروان : ههههههههه من زمان أوى يحاوط ذراعيه حولين خصرها ويضمها اليه بحبك يا مجننانى ,


تقترب اميرة من أذن مروان وتتحدث بحب وعشق وأثناء تحدثها كان مروان يحسس على شعرها .. اميره ..انا بحبك أوي يا مارو حبي ليك اكبر بكتير من اللى انت حاسه انا مش بأبقى مبسوطة ومرتاحة غير وانا جوه حضنك وانا جوه حضنك بأنسى العالم بأنسى الوجع بأنسى كل شيء.. وجودى جوه حضنك راحة وأمان حتى وانا جوه حضنك كدا بتوحشنى بأشتاقلك أكتر وأكتر نفسى افضل جو حضنك كدا على طول تقبله من رقبته بعشق تنظر له بابتسامة بحبك أوى أوى تقبله من شفايفه بعشق

يضع مروان ايده على خدها وينظر لها بعين كلها حب أثناء تحدثه يمرر اطراف اصابعه على خدها ثم يقول

انا بقى اللى جوايا لسه مالقوش ليه اسم , لان كلمة حب دي ولا شيء ولا حاجة من احساسى بيكى انا ما بأشبعش منك ابدا على طول مشتاقلك حتى وانا معاكي و جواكي واحشانى بأبقى عايز أفضل جواك على طول ماخرجش من جواكى ابدا ينظر لها.... بحبك اوى يا اميره وبأموت فيكى وبأعشقك يقبلها من خدهابحبك يقبلها من جبينها بحبك يقبلها عدة قبلات فى وجهها بأكمله بشكل سريع ويقولها بحبك ثم ينظر لها باشتياق ثم يشد رأسها اليه يقبلها من شفايفها بقوة واشتياق قوي كأنه لأول مرة يقوم بفعل هذا الأمر .ثم يتبادلان القبلات الساخنة ووووو


شقه ادهم وحنين 4 م


الراسبشن


تجلس حنين بالراسبشن على الكنبه تمسك هاتفها ثم يدخل ادهم وهو يبتسم


ادهم : حبيبى يجلس بجانبها يقبلها من ايدها واحشتينى


حنين : وانت كمان ها اتغديت


ادهم : لا انا اقدر اكل من غير حنونتى


حنين : طب ثوانى وهأجهز الغدا


ادهم : لا احنا هنروح نتغدى بره كمان هنسافر يومين اي مكان بس خليها داخل مصر ماشى


حنين :امممم ده انت شكلك حليت القضية اللي كانت تعباك


ادهم : لا كدة أزعل عايزة تقولى انى مش بأدلعك غير لما أحل القضية


حنين : بأهزر معاك هأجهز... تقف


ادهم يقف ويمسك ايدها غمضي عينيك


تغمض حنين عينيها يخرج ادهم من جيب علبة صغيرة ويفتحها ويخرج خاتم بيه فص الماظ صغير لكنه رقيق وجميل جدا يقبلها من ايدها وخدها

تفتح حنين عينيها وتبتسم


حنين : الله حلو اوى ميرسى يا حبيبى


ادهم : انا اللى بأشكرك انك صابرة عليا انا بأتغير يمكن بالبطيء بس بتغير


حنين : مش فاهمة


ادهم : اقصد يعنى لانى لما بأكون عندى قضية صعبة مش بأبقى مهتم بيكي اوي بس بأحاول أبقى أفضل


حنين : انا عمرى ماحسيت انك مقصر انا بحبك ياادهم انت اول راجل فى حياتي أحبه كدا نفسي أعمل اي حاجة عشان أوصلك انا قد ايه بحبك هأروح البس ولا غيرت رايك


ادهم : انا اقدر انا مستنى اهو تحبى آجي اخترلك طقم


حنين : يلا


مدينه طابا


الفندق 6ص


غرفه نوم مروان واميرة


يظهر مروان وهو نائم على السرير عارى الصدر ويغطى الجزء الاسفل بغطاء وينام بمفرده فأميرة ليست بجانبه ثم يتحرك مروان ينام على جنبه ويرفع ايده لكى يضعها على اميرة لكنه تنزل على الفاضى يحسس مروان بجانبه وهو مازال مغمض عينيه لكن يجد السرير فارغ يعدل نفسه

و ينام على ظهره ويقوم بالنداء على اميرة بنوم وهو مغمض عينيه


مروان : حبيبى ميرو يدعك عينيه ويفتحهما ويعلي صوته ميرو ثم تبداء ان تتحول ملامح وجهه لاستغراب يجلس وينادى مرة اخرى بصوت أعلى وأخشن اميره لكنها لا تجيب يقوم ويرتدى ملابسه الداخلية السفلية فقط .. ثم يقترب من الحمام يطرق الباب ينادى عليها اميرة هأفتح الباب مترجعيش تزعلي وتقوليلى انت قليل الادب هأفتح ها 123 ..وبالفعل يفتح الباب بتلقائية وترجعى تزعلى يصمت و ينظر بعينيه لم يجدها ايضا يبدأ ان يقلق بصوت داخلى راحت فين يسير بسرعة الى الكومودينه ويقوم بالاتصال بها لكنها لا تجيب... مرة اخرى لا تجيب يبدأ بالتوتر و تزداد على ملامح وجهه الخوف والقلق بصوت داخلى يرتجف خائف يتحدث لا اميرة اوعي تعمل فيا كدا ,اوعي تكوني عملت كدا ارجوكى .. تغرق الدموع عينيه يغسل وجهه ثم يذهب عند الدولاب ويرتدى ملابس كاجول ويخرج وينزل الى الوبى ويسأل مؤظف الاستقبال


مروان : دكتورة اميرة ماشفتهاش


الموظف : لا يافندم ممكن تشوفها حضرتك على البحر


مروان : شكرا


شاطى البحر 6ص


مظهر عام للشاطيء وجمال شاطيء طابا ومياهه الصافية والجبال .. ثم نرى مروان يسير وهو ينظر بعينيه يبحث عن اميره ثم يرى اميرة تجلس على احد الكراسي المنفردة تزداد سرعته حتى يصل اليها ويقف امامها وهو يتنفس بسرعة مع الاستماع لدقات قلبه التى كادت تخرج من قلبه بسبب خوفه ان تكون اميرة تركته تبتسم اميرة له وتقترب منه


اميرة : صباح الخير في ايه مالك


يشدها مروان بقوه ويضمها اليه ويعانقها بشدة حتى كادت ان تتالم اميرة من قوه ضمه مروان لها


اميرة : مروان بس .. انت بتوجعنى في ايه


مروان : ينظر لها يقبلها من خدها ويضمها مرة اخرى لكن بقوه اقل مافيش اتخضيت بس لما لقيتك مش جنبي اصل حلمت حلم مش حلو


اميره : خير


مروان : مش فاكره ...بعصبية خفيفة انتى ليه ماقولتليش انك جاية هنا و ما بترديش على تليفونك ليه مش هتبطلى العادة دي


اميره : ايه العصبيه دى اهدى انا كتبتلك ورقه وحطتهالك فى مرايه الحمام لان طبعا ده اول مكان هتدخل فيه تليفوني ماسمعتوش والله ..اهدى

تجلس على كرسي و يجلس مروان بجانبها

مروان صاحية بدرى ليه كدا


اميرة : لا انا مانمتش انا بس فضلت فحضنك لحد ماحسيت انك روحت فى النوم قومت وأخدت شاور وجيت هنا


مروان : يييا ده انتى من 4 هنا تقريبا


اميره : مظبوط


مروان : ليه كدا


تنظر اميرة الى البحر وتتنهد و تصمت


مروان : مع ملامسه شعرها حبيبى بأكلمك


اميره : تنظر له بنبرة حزن وضعف .. هو انت ليه خلتنى أعمل كدا ليه خليتنى أضعف و أوافقك


مروان : ايه اللى بتقوليه ده


اميرة : بدموع بقولك ليه خليتنى أضعف ليه خليتنى اوافقك على اللى حصل امبارح وأرجعلك


مروان : بضيق ونرفزة خفيفة انتى ليه مصرة تشوهي اللحظات الحلوة بالطريقة دي كأنها مجرد شهوة


اميره : انت مش فاهمني


مروان : طب فهمينى


اميره : انا مكنتش عايز ارجع تانى ولا كنت عايزة ده يحصل بينا بس انت خليتنى أضعف خلتنى اسامحك خليتنى انسى كل حاجه ماينفعش انساها


مروان : فى ايه يااميرة


اميره : فى ان احنا هنطلق تانى


مروان : انا مستحيل أعمل كدا تانى


اميره :بنرفزه .. مروان احنا رجعنا واحنا ماحلناش المشكلة الأساسية يعنى انا هأفضل اروح لبابا كل يوم وطبعا انت هترفض ده وانا هأقف في وشك وهأقولك هأنزل لو مش عاجبك طلقنى احنا محلناش السبب الأساسي اللى تسبب فى طلاقنا


مروان : انا موافق


اميره : موافق على ايه


مروان : تروحى عند والدك كل يوم حتى لو هتباتى هناك طول الأسبوع وتيجى تقعدى معايا يوم واحد موافق والله مش هأتكلم انا ياستى...قابل باليوم ده بس تفضلى جنبي وملكي... بعدك عني دمرني أهلك كل طاقتي مابقدرش على بعدك يااميرة بعدك بالنسبالي موت.. طول ما أنت بعيدة كنت ميت رجوعك ليه رجعلي الحياة


اميرة : تبكى ماتعملش كدا ماتعملش كدا

مروان يقترب منها ويضع ايديه الاتنين على خدها حبيبتى فهمينى مالك بس قوليلي مالك بتعملي ليه كدا انا قلبى وجعني عليكى


اميره : مافيش حاجة مافيش حاجة انا بس ماستهلش الحب ده كله


مروان : أوعي تقولي كدا تاني انتي تستاهلى أكبر من كدا بكتير فاهمه أوعى تقولى كدا تانى يقبلها من خدها ويضمها اليه تنام اميرة على صدر مروان بالقرب من قلبه ويطبطب عليها بصوت داخلى يتحدث مروان مش هأسيبك يااميرة ولا هسيبك فى الصارع النفسى الوجع ده ولا وقعه فى الهلاك اللى مسسببهولك والدك حتى لو كلفنى الأمر أضحى بسمعتى بس مش هأسمح انك تعيشي كل الاوجاع والضغوط دي اكتر من كدا يقبلها من رأسها


سياره ادهم 10م


يقوم ادهم بالسواقة ثم يقوم بالاتصال بحنين

ادهم : ايه يا حبيبتى انا وصلت ماشى دقيقة هأبقى قصادك


احد البواخر النيلية 10 م


أجواء احتفال موسيقى هادئة بلالين تزين الباخرة

يدخل ادهم وهو لا يعرف شىء فاليوم هو عيد ميلاد ادهم 32 يدخل أدهم الباخرة وعند صعوده للسطح يتفاجأ بقيام حنين بعمل مفاجأة له بعمل حفلة عيدميلاده تقترب منه وهى تبتسم كانت ترتدى فستان رقيق جميل جدا وطرحتها التى تزيدها جمالا


حنين : كل سنة وانت طيب يا حبيبي


كل سنة وانت معايا ...بحبك


ادهم :وانتي طيبة يا حبيبى يقبلها من جبينها عملتي كل ده امتى


حنين : فارس ساعدني


ادهم : مين فارس


حنين : تشاور بايده فهو نفس الشخص الذى ظهر معها بالسيارة وكانت تتحدث معه ابن عمى واحسن مصمم حفلات بمصر عجبتك المفاجأة


ادهم : ربنا يخليكى ليا ومايحرمنيش منك ابدا يقبلها من ايدها


شقه د/خالد 4م


تطرق اميرة باب الشقة تفتح لها فريدة


تاخذ اميرة فريدة بالأحضان وهى سعيدة جدا


اميرة : وهى تمسك يد الأم وتدور بها وهى سعيدة جدا.. وحشتينى وحشتينى


فريدة : بس يابنت دوختيني ايه مالك راجعة بجنانك كدا ليه


اميرة : أصلي فرحانة فرحانة اوى يا ماما


فريدة : ربنا يفرح قلبك كمان وكمان ها احكيلي


اميره : هو بابا هنا الاول


فريدة : لا انا


اميره : طب استعدي للمفاجأة بحماس ماما انا رجعت لمروان طلع هو اللى مرتب للرحلة وصالحني وانا سامحته


فريدة : يا حبيبتى انا كنت متأكدة انكم هترجعو , لأن مروان مستحيل يقدر على بعدك وعن لماضتك , بس هو فين ؟


اميره : لا منا خليته يروح


فريدة : ليه


اميره : بصي انا محتجاكى تقفى جنبى المرة دي وتشاركيني فى نصابية ممكن


نادى المعادى 4م


تجلس اميرة ونور على أحد الترابيزات تشربان العصير وعلى ملامح وجههم السعادة


نور :انا مبسوطة اوى انكم رجعتوا اخيرا


اميره : انا بحبه أوى يا نور بحبه أوى أوى بس كان غصب عني اصل المشكلة الاساسية مازالت موجودة متحلتش


نور : تقصدى عشان بابا خالد


اميرة : اممم


نور : بصراحه لازم تاخدي موقف حاسم معه


اميره : انا لازم أشوفلي حل فعلا ..


يرن هاتف اميرة المتصل مارو .. الو ايه ياحبيبى اه لسه فى النادي لا متغدتش هههههههه ماشى لا مش هتاخر باى يا روحى تقفل الهاتف وتنظر لنور ..انا هامشى هروح اتغدى معه


نور :وهتباتى طبعا


اميرة : ابات ازاى يا بنتى بابا مايعرفش لسه اننا رجعنا هو رجع من السفر النهارده بكرة مروان هييجى يصالحنى


نور : والمصحف جوزك ده يتعمله تمثال من اللى بتعمليه فيه ممرمطاه معاكي صراحة شيء ماكنش متوقع من الدكتور مروان عزت الجاد الجامد مشكلة انه لسه كدا بس معاكي بيقلب بطة ههههههههههههههه


اميره : طيب ياختى جاية ولا هتقعدى شويه


نور : لا شويه وهأمشى


اميره : سلام


فيلا مروان واميرة 6م


تدخل اميرة الفيلا تجد أجواء احتفال بسيطة لكنها جميلة فقد قام مروان بتزيين الفيلا بالشموع و الورد الاحمر تنظر بعينيها بابتسامة ثم يخرج مروان وهو ماسك بايده تورتة صغيرة و عليها شمعة


اميرة :لا النهاردة مش عيد جوازنا احنا ما كملناش 9 شهور اصلا


مروان ههههههههه لا بأحتفل بيكى مش اتفقنا النهارده الموضوع مختلف اللى فات حاجة ورجوعك حاجة


تنظر اميرة له بابتسامة تنفخ على الشمعة ثم تقبله من خده وتضع ايدها على خده وتقول انا بحبك أوى


مروان : تعالي بقى معايا عاملك مفاجأة تانية


اميره : طب انت هتفضل ماسكها بايدك حطها باي مكان


مروان : تعالي بس


السفره


يسيران حتى الوصول الى السفرة كان مروان قام باعداد الطعام بنفسه كان على الترابيزه مكرونة بالباشمل وفراخ وبطاطس محمرا وشوربه كريما وسلاطة ومخلل خيار فأميرة بتعشقه


تنظر اميرة بابتسامة ثم يضع مروان التورته على الترابيزه


مروان : انا ماروحتش الجامعة النهارده مخصوص عشان اقعد اعملك كل ده


اميرة : حقيقى انت اللى عملت كل ده


مروان : ما أنا باعرف اطبخ


اميرة : ايوه بس مش مكرونا بالباشمل


مروان: المرة الجايه هأعملك ورق عنب


اميره : ياانهااار ههههههههههههه دكتور مروان عزت بيلف ورق عنب ياجماعة ههههه


مروان: يقرصها من خدها بطلي شقاوة

يسحب كرسي لها اتفضلي ياقلبي


اميرة : شكرا يا فندم تاخذ واحده خيار حتى خيار منستهوش

مروان : يجلس بجانبها مقدرش عارف انك مدمناه ثم يأخذ بالشوكه قطعه مكرونا ويطعمها الها ها ايه رأيك أنفع


اميرة : امممممممممممممممممممم ايه الطعامه دي حلوة اوي


مروان : ماتبالغيش


اميره : والله حلوه اوى تسلم ايدك يا قلبى تقبله من ايده يلا بقى ناكل لاني جعانة جدا


مروان : تحبى اشغلك ميوزك


اميره: متغنيلى احسن


مروان : تحبى تسمعى ايه


اميرة : بمزح .. الحب دح دح والهجر كخ كخ


مروان : انا انا تقوليلى الحب بح الهجر بخ


اميره : الحب بح ايه الحب دح والهجر كخ


مروان : هههههههههههه بتجيبى الأغاني دى منين


اميره : لعلمك بقى الأغنيه دي فلكلور قديم من الثلاتينات او العشرينات حاجه كدا


مروان : عظيم احنا نشغل موسيقى أحسن


اميرة : لا شغل حليم


مروان : حاضر


وبالفعل يقوم مروان بتشغيل احدى أغانى العندليب ثم يقومو بتناول الغداء بحب وسعادة بعد الانتهاء من تناول الغداء يجلسان بجانب بعضهما فى الحديقة ينظران الى النيل كان مروان محاوط ذراعيه حول رقبتها وهى تنام على صدره ويمسك مروان ايد اميرة بايده الاخرى


اميره : انا لازم امشى الساعة بقت 10ونص


مروان : ماتخليكى وباتى النهارده


اميره : ازاى


مروان : هو ايه اللى ازاى


اميره : ايوه ازاى يعنى ماينفعش


يعدل مروان نفسه وينظر لها باستغراب على فكره انا جوزك وأصلا وجودك هنا ده الصح


اميره : بس بس اهدى انت بقيت بتتعصب بسرعة الأيام دي هرمونات ولا ايه


مروان : بشده ..ماتهزريش


اميره : يا مارو افهم محدش يعرف اننا رجعنا غير ماما ونور وحمزة وكريم وياسمين هههههههههه منير


مروان : ياشيخ ههههههههههههههه طب قوليلى مقولتيش لمين


اميره : ياانهاااار ده أهم واحد مايعرفش البوص الكبير مايعرفش اننا رجعنا وده اهم واحد لازم يعرف


مروان : وامتى هنقول انا زهقت


اميره : ايه يا مروان محسسنى بقالك سنة دول يومين والثالث أهو بنقضيه سوا وهو رجع من السفر النهارده بعدين انت بكره هتيجى وتعمل اللي اتفقنا عليه ونرجع مع بعض


مروان : انا ماعرفش كانت دماغى فين يوم ما وافقتك على الهبل ده لا وماشاء الله قدرتي تقنعي كل دول


اميرة : انا رهيبة هههههههههههههههه


مروان : ماشى يا رهيبة ههههه طب عشان خاطري خليكي معايا


اميرة : اقوله بايته فين


مروان : انتى بتغلبي قولي بايته عند لمبتك


اميرة : تصدق فكرة اقنعتني


مروان : انا رهيب بردو


اميرة : انت هتقولي


يضحكون سوا بصوت عالي يضمها مروان اليه ثم يقبلها من خدها ويقربها تاني له


اليوم التالى


غرفه مروان واميرة 8ص


تظهر اميرة وهى تغطى ظهرها العاري وهى تنام بحضن مروان الذى هو الاخر عارى الصدر وهو لافف ايديه الاثنين حوالين اميرة بعد قليل يرن المنبه تفتح اميرة عينيها ترفع نفسها وتغلق المنبه ثم تنظر لمروان وتقوم بايقاظه

اميره : حبيبى تنفخ بوجهه مارو يا روحى يلا قوم تنفخ بوجهه مره اخرى مع ملامسة وجهه حبيبى تقبله من خده ثم من شفايفه برقة تنظر له


اميره : قفشتك حركت عينيك


مروان : يفتح عينيه لازم يتحركو ..يضع اصابع ايده على شفايفها بعد الكريزة الحلوة دى ما لمست شفايفي


اميرة : طيب قوم خدلك شاور لحد ما أحضرلك الفطار عندك محاضرة الساعة عشرة


تيجى تقوم يشدها مروان نحوه


مروان : مش رايح


اميره : ليه


مروان :هأقعد معاكي


اميرة بدلع : بقيت دلوع اوي


مروان : بسببك


اميره : عارف عجبنى اوى الجو اللى عملينه ده .ولا لما بابا اتصل بالليل قولتله عند نور

ههههه جو مراهقة جامد تحسه كدا اتنين عشاق ضاربين عرفي بس فى الحلال , لذيذ والله عاجبنى


مروان : والله عارف انه هيعجبك انتى بتموتى بالشقاوة


اميرة : لا انا بأموت فيك انت تقبله من خده


مروان : وانا بأعشقك


اميره : يلا ننام بقى تضع رأسها على صدره


مروان : نوم مين هو انا قاعد من شغلي عشان ننام


اميره : أمال عايز نعمل ايه الساعه 8 الصبح


مروان :هقولك حالا


بحركه سريعه يلفها ويعتليها


اميره : مابتشبعش انت مواضيع.. مابتشبعش كلام مابتشبعش اقوال وأفعال


مروان : بنظرات كلها حب و عيون مولعة بالعشق تؤ مابأشبعش منك انتى يقبلها ووووو


شقة د / خالد 8 م


تجلس براسبشن اميرة وهي تمسك مج وتسند راسها على كتف الأم والأب بجوارهم يشاهدون التليفزيون بعد دقايق يرن جرس الباب ترفع اميرة راسها


اميره : انا هأفتح


تقوم بفتح الباب تجد مروان امامها !


اميره : برفعت حاجب نعم خير


مروان بصوت واطى لا استنى أدخل فى المود انا هأضحك


اميره : بصوت عالى .. عايز ايه مش قولتلك انا مش هأرجع ايه البرود ده


ينظر خالد وفريدة باتجاه الباب ثم تقوم فريدة باستقبال مروان


فريدة : أميرة عيب كدا اتفضل يا مروان


مروان : ميرسى يدخل


يقوم الأب ويقترب منه


خالد : خير فى حاجة


مروان : انا كنت عايز اتكلم مع مراتى شوية


اميره : طليقتك


فريدة : اميرة ادخلى مع مروان جوه واتكلمو بعد اذنك طبعا يا خالد


اميره : بنرفزه ... مش هتكلم انا حره مش عايزاك هو بالعافيه


تتركهم وتدخل الى غرفتها


خالد : اعتقد سمعت


مروان : اه سمعت بس انا محتاج أحاول وأتكلم معها على انفراد


خالد : بتحب تضيع وقتك اوي عموما اتفضل ادخلها اهي عندك


مروان : ميرسى


فريدة : هأعملكم ليمون


- غرفة نوم اميرة


كانت اميرة تجلس تنتظر مروان بالداخل يطرق مروان الباب ويدخل ويغلقه


اميره : بصوت عالى ...انت ازاى تدخل عليا الاوضه كدا اتفضل اطلع بره ...بره بقولك


مروان : يقترب منه وهو يضحك يقبلها من خدها بصوت منخفض وحشتينى


اميرة : تبتسم تقبله من خده وانت كمان ثم تضع اصابعها على فمه هشش يلا بصوت عالى جدا وغضب انت جاى ليه


مروان : واحشتينى وعايز نرجع


اميره : تقف وتقترب من الباب ... لا قولتلك مش هأرجع خليك قد كلمتك مش عايزاك بأكرهك اطلع بره بقولك خللى عندك دم


مروان : ههههههههههههه


أميرة : تنظر له بس بطل ضحك يلا


مروان ..هههههه استنى بس مش قادر اصلك بتمثلي حلو اوى ههههههههه


اميرة : مروان ماتهزرش يلا زعق


مروان : احمم بصوت عالى يقف يقترب منها .. انتى كمان غلطتى وانا جيلك وبتأسف سامحيني بقى


اميرة : برفعت حاجب وسخريه وصوت عالي ..والله بالبساطه دي بعدين اسامحك على ايه ولا ايه يا دكتور بعدين خليك قد كلامك وقد الكلمة اللي قولتها يا دكتور يا كبير اطلع بره بقولك خالى عندك دم مش بحبك مش عايزاك اطلع بررررره


مروان : يمسك نفسه من الضحك انا مش قادر كفايه ههههههه


اميره : ماتبوظش الخطة بقى بص انا هخبطك على كتفك ها .. تخبطه على كتفه وتضربه عدة ضربات على صدره بصوت منخفض تصدق انا طول عمرى نفسى اعمل الحركه دى هو انا معملتهاش قبل كدا ليه اتخانقنا كتير بس بقى خلينا نكمل ههههه بأكرهك قولتلك انا بأكرهك اطلع بره ..بصوت منخفض جدا ... بطل تضحكنى قولي كلام حلو وأعتذر وكدا


مروان : ايوة كدا يقترب منها يمسك ايدها بعين مولعة بالعشق وحشتيني اوي مفتقدك مش قادر على بعدك سامحيني البيت من غيرك مالهوش معنى ولا طعم اسف


اميره : بصوت عالى تقترب من الباب اكثر ... لو عملت كدا تانى


مروان : مش هأعمل


اميرة : بصوت منخفض .. احضنى


مروان : بصوت منخفض ..انا مستنى اللحظه دي من أول المسلسل .. يقوم بعناقها خلاص كدا نخرج؟؟؟

اميرة : انت رأيك ايه !!


مروان : اه كفايه يلا


اميرة : ماشى


تخرج اميرة وهي تمسك يد مروان الى الراسبشن كانت فريدة و خالد براسبشن يجلسان على الكنبه.. عندما تشاهدهم فريدة يسيرون نحوهم تقف بابتسامة وكان خالد ينظر بثبات


فريدة : بابتسامه انا شايفه كدا ان الدكتور مروان قدر ينجح


خالد : ايه يا اميرة هتعملى ايه


اميره : تنظر لمروان بابا انا سامحت مروان


خالد : تمام المهم تكونى فكرت كويس


اميره : اه فكرت


خالد : تمام مبروك دى حياتك وانتي صاحبة القرار فيها


مروان : طب يا ميرو يلا احنا نروح بيتنا البيت موحشكيش


اميرة : اكيد واحشنى


مروان : طب روحى اجهزى


خالد : على فين


مروان : اميرة لازم ترجع بيتها كفاية


خالد : لا انتم هتنورونا النهارده وبكره امشوا


اميره :بصدمة ..حضرتك بتتكلم جد يعنى هتسبنى انا ومروان نبات هنا


خالد : طبعا وانا من امتى بأهزر خدي مروان وجبيله حاجة من لبس كريم لحد ما فريدة تحضر العشا ينظر لفريدة


يلا يافريدة حضري عشا يليق بجوز بنتك اللى اول مرة ينورنا


فريدة : حاضر


-غرفة اميرة


تدخل اميرة الغرفه ومعها مروان وهى مصدومة وتغلق الباب


اميره : مش مصدقه ان بابا وافق بسهوله كدا


مروان : هو عارف انى اقدر أردك ليا بأى وقت لانك مازلتى بشهور العده وكمان انا ماطلقتكيش طلاق بائن عند مأذون , فشرعا وقانونا اقدر اردك ليا اى وقت


اميره : ممكن


مروان : بأقولك انسى دلوقت خلينا مع بعض تعرفى دي اول مره ادخل اوضتك ينظر بعينيه على الغرفة


اميرة : فعلا صح ها ايه ريك


مروان : جميله وهاديه عكس شخصيتك المجنونه


اميره : ههههههههه لا هي اتغيرت كتير عن زمان , ييا يا مارو تعال تعال احكيلك تمسك ايده وتسير للدولاب


اميره :شايف الدولاب ده ياما شفته انت , شايف العمود ده ياما رقصت معه سلو شايف المكتب ده كنت بأكتب عليه احلامى اللى هحققها وانا معاك , اصلا كنت حطالك بوسترات كتير بالأوضه وصورنا بس لما حصل اللى حصل حرقتهم هما والهدايا ماتبقاش غير الصوره دي تفتح الدولاب وتجيبها فاكرها


مروان : طبعا فاكرها يوم مخلتينى اركب خيل تانى .. يقوم بملامسة خديها باصبعه .. عمرى ماهأنسى انك رجعتيلى حياتى كنتي أهم سبب انى ارجع انا مديونلك بكل شيء سعادتى نجاحى و كل حاجة حلوة ... يقبلها من ايدها


المركز د مروان 10 ص


يدخل مروان واميرة وهما ماسكين ايد بعضهم مبنى المركز ثم يدخلوا الاسانسير لكن شهد تدخل معهم


شهد : صباح الخير


اميرة مروان معا: صباح الفل


شهد : هو اللى أنا شايفاه ده بجد


اميره : يس يس رجعنا لبعض


شهد : الف مبروك والله كنت مقتنعه مستحيل الحب ده ينهار فجأه كدا


مروان : عقبالك يا شهد


شهد : ميرسى


يخرجو من الاسانسير


شهد : عن اذنكم عندى جلسه


مروان : اتفضلى


ينظر مروان لأميره بابتسامة يمسك ايديها الاتنين

مروان ها حبيبى هيعمل ايه دلوقت


اميره : انا معنديش محاضرات دلوقت


مروان : كملى الناقص برسالتك اظن هنا أخف يشاور على راسها


اميره : هههههههههههه ماشى يا دك


تددخل اميرة مكتبها ويذهب مروان الى قاعة المحاضرات


مكتب اميرة


تدخل اميره المكتب وتجلس على كرسي مكتبها تفتح اللاب توب ثم تمسك الهاتف وتطلب باحضار شاي لها بعد غلق هاتف تبداء بالبحث باللاب لكن اثناء بحث أميرة كانت تنظر باستغراب شديد تتحول ملامح وجهها تدرجيا لاستغراب شديد جدا تغلق اللاب وتفتحه مرة اخرى لكن تنظر نفس النظرات شديدة الاستغراب وخضه تفتح الدرج وتضع الفلاشه توصلها باللاب لكن نفس النظرة واكثر باتساع عينيها

تنظر بصدمة وبصوت داخلي ايه ده فى ايه ازاي ده حصل مستحيل


      الفصل السادس والثلاثون من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات