الفصل السابع 7
بقلم رنا احمد
في فيلا القناوي...
كان واقف رعد وهو متمني أن الزمن يقف ويخلص من الموقف ده .
فارس بغضب /مالك خرست ليه .
رعد بخوف وارتباك/جدي انت عرفت .
فارس بغضب جحيمي /انا فارس القناوي مفيش حاجه تخفا عليا انا ببقا هنا وعارف الشيطان بنفسه بيقولكم ايه فااهم وخطتك الحقيره انت واخت اكمل انا عارفها من زمان علشان كده جوزت ندا ل اكمل لاني مهما حصل مكنتش هجوزك ندا طبعا دلوقتي دور المكسور الي كنت عايشه فيه خلاص انتهاء .
رعد بجديه /تمام وبعد ما حضرتك عرفت ايه الي المفروض هيحصل .
فارس بغضب جحيمي/الي هيحصل انك تنسا البت دي خالص لاني مستحيل اوافق علي الجوازه دي .
رعد بحده /ي عني ايه ي جدي انا بحبها ومقدرش اعيش من غيرها .
فارس بغضب /البت الي تغدر بصاحبتها وتزوق اخوها عليها علشان تاخد خطيبها بت ملهاش امان ومستحيل تكون من عائلتي سامع .
رعد بحده وتحدي /وانا مبخافش ي جدي وهتجوزها مهما حصل .
فارس بغضب جحيمي/اعملها ي ابن فريد واتحداني وشوف انا هعمل ايه فضيحه في الجامعه تقضي علي مستقبلك انت وهي لما الكل يعرف علاقه الدكتور بطالبه عنده فاهم انا قولت ايه .
رعد بزفر /فاهم فاهم بس برضه ده مش معناه اني رضيت بالأمر ده تصبح علي خير ي جدي .
عشق بدموع ووجع/جدي جدي .
فارس بفزع /مالك ي قلب جدك فيه ايه بتبكي ليه .
عشق بدموع وانهيار /كينان بيخوني ي جدي بيخوني .
كينان بأنفاس لاهثه من جريه وراها بدمع /حرام عليكي قلبي مش متحمل دموعك دي ليه بتعملي فيا كده ولا اقدر اخونك ابدا والله ماحصل ي جدي .
عشق بدموع وصراخ/كداب كداب .
فارس بغضب /عشق الست مهما كان ومهما حصل صوتها ميعلاش علي راجلها مهما عمل فاهمه .
عشق بدموع ووجع/انا شوفته بعيني ي جدي والله قلبي وجعني اوي .
كينان بدمع وحزن /قسما بالله ماحصل سلامتك من الوجع ي حبيبتي ده هي دائما كده بتحاول تقرب مني بس انا دائما بصدها وعرفت أن الي خلاها تعمل كده الزفت الي اسمه عمر بس قسما بالله هندمه علي اليوم الي اتولد فيه الله هو ده الي حصل ارجوكي ي عشق متخليهوش ينجح في الي عاوزه ويفرقنا عن بعض .
عشق وهي بتمسح دموعها ببراءه /ي عني مخونتنيش.
كينان بعشق /حرام عليكي هو انا اقدر ده انا عشت عمري كله متمني كلمه منك تقومي بعد ماخلاص هتكوني ملكي اعمل كده انا بعشقك ي عشق بعشقك .
عشق بابتسامه /وانا كمان بحبك ي كينان .
فارس بسخرية /وانا بحبكم والله تحبوا اجيب اتنين ليمون .
ايبتعدوا عن بعض بخجل شديد لينظر إليهم فارس بابتسامه حانيه ليدعوا الي الله انا يوفق جميع عائلته .
*****************
في فيلا اكمل ...
دخل اكمل زي الأسد الغاضب.
/ماما ماما .
صافي بحده /فيه ايه مالك بتزعق كده ليه .
اكمل بغضب /انتي عملت ايه في ندا بالظبط ايه المنظر الي جدها شافه خلاه ياخدها ويبعدها عني .
صافي بغضب /عملت الي انت كنت المفروض تعمله ي سي اكمل كنت فكراك هتقولي انا جيبهالك تفشي غلك فيها وتنتقمي منها بسبب الي عمله ابوها في ابوك بس للاسف خيبت املي وحبتها ي سي اكمل .
اكمل بغضب جحيمي/ايوه بحبها ي امي وهفضل احبها لحد ماموت والبيت ده بيتي انا عايزه تفضلي فيه وانتي محترمه مرائتي اتفضلي مش عايزه ارجعي مكان مكنتي زي طول عمرك مانتي سيبانا .
ليخرج اكمل بغضب ليزداد حقدها وكرها لها اكثر .
******************.
في أحدا محلات فساتين الزفاف الفاخمه .
كانت روز عماله تلف بين الفساتين زي الفراشه الي طائره من السعاده .
صقر بابتسامه عاشقه/ياه يا روحي لدرجه دي فرحانه .
روز بسعاده /فرحانه دي كلمه قليله اوي ي صقر انا طائره من الفرحه انت نورت حياتي ي صقر بحبك ي صقر بحبك .
صقر وهو يقبل يدها بعشق /وانا بموت فيكي ي غاليه يلا بينا ننقي اجمل فستان ل اجمل عروسه في الدنيا .
***************.
في الجامعه ...
كانت خارجه ماريا بابتسامه وقفها وائل بسخريه .
/اهلا مرات ابن الجنايني .
ماريا بكره واحتقار /وماله ابن الجنايني انضف منك مليون مره .
وائل بسخرية /لا ي شيخه حلو الفيلم ده عايزه تحسسني اني معرفتش اعلم عليكي مش كده .
ماريا بحده /لا انت ولا عشره زيك يقدروا يهزوا شعره مني لاني بقيت متجوزه راجل بجد مش رجاله متبقاش عارف هما ستات ولا رجاله بجد ي وائل بشكرك علي الي عملته لانك بسبب الي عملته خلتني اعرف الدهب الخالص مراد الي ميتقدرش بتمن سلام ..
ذهبت ولم تعاير من كان يقف بعدما دخل لكي يطمئن عليها بعد تأخر الوقت ليشاء القدر أن يستمع لتلك الكلمات التي أحيت قلبه ليسرع الي الخارج ليحلق بها .
كانت تقف تنظر يمينا ويسارا ليمسك يدها بابتسامه .
/اسف اتاخرت عليكي .
ماريا بابتسامه ساحره /ولا يهمك بس بقولك ايه انا عايزه اكل ذره مشويه وأشرب عصير قصب .
مراد بابتسامه /ي سلام غالي والطلب رخيص عنيا ي قمر يلا بينا .
*****************.
في جنينه الفيلا القناوي .
كانوا قاعدين جاسر وفارس ودخل اكمل بقلق بالغ
/مساء الخير.
جاسر بغضب شديد/هو انت ده أنا هدفنك هنا .
فارس بحده وصرامه /جاااااسر سبني اتكلم مع اكمل شويه .
جااسر بغضب /ي بابا .
فارس بحده/قولت سبنا شويه ي جاسر اتفضل .
دخل جاسر بغضب .
فارس بحده /اقعد .
اكمل بأسف شديد/انا قبل ماقول اي حاجه انا اسف اسف اني محفظتش علي الامانه اسف .
فارس بجديه/اقعد نتكلم اقعد .
اكمل بحزن شديد/جدي ارجوك اقف جنبي اكيد شايف غضب جاسر باشا الموضوع مش عايزه ينعقد ارجوك انا بحب ندا ومستعد اعتزرلها قدام الناس كلها بس تسامح وتنسا ودي والدتي مش عارف اعمل معاها ايه بس انا وعدك أن مفيش حد ممكن يدوسلها علي طرف ابدا .
ندا بعصبية ودموع /انت ايه الي جابك هنا اتفضل بره .
فارس بغضب/نداااا واضح أن كل حريم البيت ده عايزين ربايه جرا ايه ي بت ازي تتكلمي مع جوزك كده شوفتي امك بتكلم ابوكي مره كده اتكلمي عدل .
ندا بدموع ووجع/انت الي شوفت الي حصل ي جدي انا اتزليت واتهنت.
اكمل بوجع ومراره/معاش الي بذلك ابدا وانا موجود والله خدتلك حقك بس انا ماليش ذنب متعقبنيش انا حرام عليكي انا مقدرش اعيش من غيرك .
ندا بحده /امال ذنب مين مانت لو عملي قيمه قدامها مكنتش عملت كده .
اكمل بعشق /والله العظيم انا اسف علي كل الي حصل معاش الي يزلك وانا عايش ندا انا بعشقك ارجوكي اغفريلي الغلطه دي وانا اوعدك أن الي جاي كل حب وسعاده بس ارجوكي ارجعي معايا وانا هعيشك ملكه ملكه وبس .
ندا بخجل وارتباك وهمس للفارس /انت ايه رايك ي جدي انا بقول ارجع معاه علشان اربي العقربه دي ولا انت شايف ايه مش كده .
فارس بسخرية وخبث /طبعا صح ي روح جدك انا عارف انك عايزه ترجعي علشان تاخدي حقك مش علشان انتي مش قادره تبعدي عن الواد ده يوم واحد حتي لا روحي معاه ي حبيبتي انا فاهم .
**********************.
في مكتب فارس ..
كان داخل فارس المكتب اتفاجي ل ماريا مستنياه .
/ماريا خير .
ماريا بأسف شديد/كنت جايه اعتزر من حضرتك علي الي حصل واشكرك انك هدتني هديه زي ي مراد بجد ي جدي انا اتغيرت .
فارس بابتسامه /انا حاسس بكده وشايفه قدامي الحمد لله ي ماريا انك اتغيرتي ي بنتي .
ماريا بابتسامه خبيثه /بقولك ايه ي جدو .
فارس بابتسامه /انا عارف ان مجيتك هنا وراها حاجه مانتي طول عمرك بتاعه مصلحتك .
ماريا بابتسامه /كده برضه ي ابو الفوارس مقبوله منك بس بصراحه وانا ماشيه النهارده مع مراد شوفت فستان تمنه 10 الاف جنيه عيني هتتطلع عليه وانت عارف الظروف .
فارس بابتسامه/مش محتاجه تقولي حاجه ي بنتي انتوا كلكم احفادي حاضر ي ماريا انا شايف انك فعلا بداتي تتغيري علشان كده مفيش حاجه تتعز عليكي سيبلي كل التفاصيل شوفتيه فين وبكره هيكون عندك .
ماريا بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي جدي .
*********************.
في شقه رعد وسالي ...
كانت قاعده بدموع وصراخ .
/ي عني ايه ي رعد بعد كل الي عملناه .
رعد بزهق /اووف بقولك ايه انا مش ناقص قرف جدي شويه وهيهدا وهيغير كلامه المهم اننا نخف مقابلتنا الفتره دي شويه فاهمه انا لازم انزل دلوقتي عندي محاضره ابقي طمنيني عليكي سلام ي روحي .
سالي بحده/انا لازم اقابل فارس القناوي بنفسي .
**********************.
في شقه مراد ...
كانت واقفه ماريا بعد مالبست الفستان بسعاده دخل مراد باستغراب .
/ايه الفستان ده ي ماريا .
ماريا بابتسامه/ايه رايك ي مرادي حلو صح .
مراد بابتسامه/هو جميل بس شكله غالي اوي جبته فلوسه منين .
ماريا بارتباك شديد/ها كانوا معايا ده تمنه 3 آلاف جنيه بس مش مبلغ .
مراد بحده /بعد كده متصرفيش مليم واحد من فلوسك الي انت عايزه انا اجبهولك حتي لو غاليه هشتغل ليل ونهار لكن متصرفيش جنيه واحد من فلوسك فاهمه .
ماريا وهي تحتضنه بعشق /خلاص ي نور عيني اسفه معلش هسيبك ساعه واحده اشوف ماما وارجع عاوز حاجه.
ليقبلها مراد بعشق ليبتسم لها/كده خلاص خدت نعيم الدنيا كله .
ماريا بابتسامه/حبيبي ي ناس سلام مش هتاخر .
*****************.
في شركه القناوي ...
كان قاعد فارس علي مكتبه دخلت سالي بعدما إذن لها .
فارس بحده /خير نعم .
سالي بجديه /انا جاي لحضرتك اقولك انك لازم توافق علي جوازي من رعد .
فارس بحده /نعم ي اختي انا فارس القناوي محدش يقدر يفرض عليا حاجه.
سالي بجديه /حتي لو عرفت اني حامل في حفيد من دمك .
فارس بصدمه عارمه /بتقويلي ايه.
****************.
في شقه مراد ...
كان قاعد مراد بوجع ومراره وهو يرا ذلك الفاتوره الي مدون عليها اسم فارس والمبلغ ليشعر بالوجع فهو حزرها كتير من أن جنيه واحد يتصرف عليهم ميكونش من جيبه هوا لا وكمان بتكدب قلبه كان بينزف الم ووجع.
دخلت ماريا بابتسامه/مراد حبيبي تعال جبتلك البسبوسه الي بتحبها عمايل فروحه امي نفسها .
مراد بوجع ومراره/ماريا .
ماريا بابتسامه/نعم ي حبيبي.
مراد وهو يرمي الفاتوره في وجهها /انتي طاااالق .
يتبببع .
انا قولت من قبل بدايه الجزء أنه مختلف وغير الي فات خالص ❤️❤️❤️❤️
هستنا تعليقاتكم وتوقعاتكم للي جاي دمتم بخير وعافية ❤️🌝❤️❤️.