رواية أحفاد الفارس مهره
الفصل التاسع 9
بقلم رنا احمد
عند الدكتور ....
كان واقف صقر وهو ساند دماغه علي الحيطه بوجع ومراره وقلب بينزف بدموع وهو بيتمنا أن كل ده يكون مجرد كابوس سخيف ويفوق منه بس للاسف دي حقيقه خرجته منها هي بصوتها الرقيق.
/مالك ي صقر فيه حاجه.
صقر بابتسامه حزينه وقلب موجوع /لا ي نبض قلبي مفيش حاجه خالص كل التحاليل تمام الحمد لله.
روز بابتسامه/طيب الحمد لله يالا مش كنت موعدني تعزمني علي العشاء ولا غيرت رايك .
صقر بابتسامه باهته /لا ي حبيبتي مغيرتش راي يالا بينا .
روز بابتسامه/يالا .
********************.
في فيلا القناوي.
في مكتب فارس .
كان واقف فريد بغضب من الي سمعه .
/كلام ايه ي بابا الي انت بتقوله ده .
فارس بحده /الي سمعته ي فريد انا اتاكدت من كلام البنت وأنها حامل .
فريد بحده /ماتغور في داهيه بعيد عنننا تنزله في أي مصيبه.
فارس بغضب /فرررريد احنا من امتا كده ولا بننزل للمستوي ده ده ابننا لحمنا ودمنا .
فريد بغيظ /ي بابا مانا بصراحه حته جوازه من بنت تاجر مخدرات دي مش قابللها خالص هو ايه انا واخويا مكتوب علينا نناسب العائله دي ولا ايه.
فارس بجديه /تاجر مخدرات خلاص الله يرحمه ي فريد ولادوه ملهمش ذنب واسمع انا مش عايز فريد يعرف انا احنا عرفنا ولا اي حد البت هتبقا واحده مننا مش عايزها تبقا مكسوره قدام الناس ومتنساش أن بنت اخوك معاهم لما نكرم بنتهم اكيد اكمل هيشيل بنت اخوك في عنيه فاهم .
فريد بجديه /امرك ي بابا .
*******************
في شقه مراد ..
كانت داخله ماريا بفرحه وسعاده .
/مراد موري حبيبي انت فين .
مراد بالم في عنيه من تقطيع البصل /انا هنا ي روحي في المطبخ .
ماريا بضحك /هههههه ايه ي اختي عامله في نفسك كده ليه .
مراد بغيظ شديد/تصدقي انا الي استاهل ضرب الجزمه اني قومت عملتلك المكرونه بالبشاميل الي كان نفسك فيها .
ماريا وهي تحتضنه بعشق /حبيبي تسلملي بس ليه تعبت نفسك كده وانت عرفه طريقتها منين .
مراد بابتسامه/ي روحي انتي ناسيه أن انا وابويا قاعدين لوحدينا ي عني بعرف اطبخ .
ماريا بابتسامه/بس جدي كان دائما يقولك يبعتلوكم الاكل او تيجوا تأكلوا معانا انت دايما كنت بترفض.
مراد بابتسامه/حبيبتي احنا بنشتغل وبنقبض تمن تعبنا كمان هيوكلنا مينفعش .
ماريا بحب وفخر /انا بعشقك ي مراد .
مراد وهو يقبلها بعشق/وانا بموت فيكي يا حبيبتي قوليلي بقا شكلك مبسوطه خير .
ماريا بابتسامه وسعاده/مبسوطه اوووي بس حذر ايه الي بسطني كده .
مراد بابتسامه/عايز اسمع منك انتي ي حبيبتي.
ماريا بابتسامه وهمس قاتل /انا حاااامل .
مراد بتوهان وبلا وعي /حاامل من مين .
ماريا بضحك عاليه /ههههههه هو ايه الي من مين ي مجنون .
مراد بجنون /قصدي اززززي ها معقوله انتي شايله جواكي حته مني انا اكيد بحلم مش ممكن .
ماريا بابتسامه/لا صدق ي نور عيني هيبقا بينا ثمره حب ي مراد .
مراد وهو يحتضنها بدموع /مش قادر اصدق ي ماريا ربنا يقومك بالسلامه ي حبيبتي وتجبيلي بنوته حلوه كده شبهك .
***************.
في جنينه فيلا القناوي .
كان قاعد صقر بوجع ودموع قرب منه فارس بقلق .
/واد ي صقر مالك فيه ايه .
صقر بدموع ووجع/موجوع اوي ي جدي حاسس اني خلاص هموت مش قادر النهارده وانا وروز بنعمل تحاليل عرفت أن روز عندها سرطان في المخ ي جدي ومش هتعيش كتير اه ي جدي علي وجع قلبي .
فارس بحزن شديد/لا حول ولا قوه الا بالله معلش ي ابني ربنا لما بيحب عبد بيبتليه جمد قلبك كده بس نصيحتي سيبها ي ولدي .
صقر بصدمه /اسيبها انت بتقول ايه ي جدي دي روخي فيه حد بيسيب روحه ده ليمكن ابدا .
فارس بجديه /ي ابني انت كده هتتوجع ابعد وانسيها علشان لو لقدر الله حصل حاجه قلبك ميتوجعش .
صقر بجنون /جدي انت بتقول ايه انت اكيد بتهزر صح انا مستحيل اعمل كده مستحيل دي روحي نبض قلبي من جوه هعمل المستحيل علشان تفضل معايا هتحدا الموت عن اذنك ي جدي .
********************.
في فيلا اكمل ..
اكمل كان شايل ندا لحد السرير بفرحه وعشق .
ندا بابتسامه ودلع /ايه ي حبيبي هتفضل تتدلعني كده وهتفضل شايلني هو انت فاكر أن البيبي هيقع مني ولا ايه.
اكمل وهو يقبلها بعشق /انا هفضل ادلعك كده سواء فيه بيبي أو مفيش انا بعشقك ي ندا انتي تؤام روحي .
ندا بعشق /انا بموت فيك ي اكمل ها قولي بقا جدي فارس كلمك ليه .
اكمل بارتباك /جاي طالب ايد سالي ل رعد .
ندا بصدمه /سالي ورعد معقوله ازي .
اكمل بجديه/حاجه زي دي تتضايقك انا شايف أن سالي مبسوطه .
ندا بابتسامه وهي ماسكه ايده/ايه الي ممكن يزعلني ي حبيبي وانا واخده اجمل راجل في الوجود ربنا يتمملهم بخير يارب.
اكمل وهو يحتضنها بعشق /ربنا مايحرمني منك ابدا ي روحي.
صافي خبطت ودخلت بضيق /فيه ايه مالها شيفاك شايلها ي عني .
اكمل بابتسامه/قطتي حامل ي امي هتبقي جده عن اذنكم هرد علي تليفون مهم .
صافي بغيظ وغل /عمليتها ي بنت جاسر فضلتي تتمسكني لحد ماتمكنتي فكراني تقبل بيه أو هعتبره حفيدي حفيد جاسر ده ليمكن يحصل ابدا ياريته يموت في بطنك ونخلص منه .
ندا بغضب جحيمي/بعد الشر عليه أن شاء الله الي يكرهه انتي ايه ايه ي شيخه جواكي كل الشر ده ليه ده ابن ابنك قبل مايكون حته من ابويا انتي عايز تقنعيني انك زعلانه علي جوزك مستحيل يكون هو ده السبب اكيد في سبب تاني بس خليكي عارفه اني مش هسمحلك تتدمري علاقتي بأكمل أو باهلي هتشوفي مني غضب عمرك مشوفتيه ي حماتي .
******************.
في اليخت .
كانت واقف روز بفرحه زي الاطفال وهي بتسقف .
/ايه ده ي صقر مش مصدقه انا مبسوطه اوي اوي .
صقر بابتسامه حزينه /انتي عارفه ي روحي أن أي حاجه نفسك فيها لازم اعملها هو انا عندي أغلا منك في الدنيا دي روز انتي حبيبه قلبي خليكي عارفه كده أن عمري مهكون للغيرك ولا عمري مهحب غيرك هيفضل قلبي ملكك وليكي طول العمر لو فكر مجرد تفكير في واحده تانيه ساعتها هخرجه من قلبي وادوس عليه برجليا .
روز باستغراب /مالك ي صقر فيه ايه زي مايكون مش هنشوف بعض تاني مالك ي حبيبي .
صقر بعشق ووجع/متقوليش كده ي روحي احنا هنفضل مع بعض لحد مانموت سواء.
روز بابتسامه/حبيبي أن شاء الله نعيش مع بعض عمر طويل كله حب وسعاده .
صقر وهو يقبل يدها بعشق /ربنا مايحرمني منك ابدا ي روحي يلا تعالي هفسحك فسحه جامده جدا يالا بينا.
*******************.
في فيلا اكمل ...
كان الكل متجمع.
اكمل بابتسامه/طبعا ده شرف لينا ي عمي أن رعد يتجوز سالي .
فارس بجديه /تشكر ي ولدي طبعا كل الي هتتطلبوه هيحضر لعروستنا .
اكمل بابتسامه /احنا اهل ي عمي مفيش الكلام ده .
سالي بابتسامه وهمس ل رعد /مبروك ي حبيبي شوفت .
رعد باستغراب /انا لحد دلوقتي مش عارف انتي عملتي كده ازي ازي جالك قوه وجراءه تقابلي فارس القناوي وتقوليله كده.
سالي بابتسامه وعشق / كنت بدافع عن حقي انا بعشقك ي فريد بعشقك .
رعد بابتسامه ساحره/وانا بحبك يا قمر.
*************
في الجنينه ..
كان واقف جاسر بيشرب سيجاره قربت منه صافي بابتسامه .
/ياااه لسه زي مانت ي جاسر ساحر وجذاب .
جاسر بحده /اهلا صافي هانم بس بصراحه عجبني اوي ادائك وتمثيلك وانك عامله قدامهم ي حرام الست المخلصه لجوزها وعايزه تنتقم من الي سجنه ميعرفوش حقيقتك وان كل كرهك ليا علشان كنت دائما بصدك وانتي معندكيش دم .
صافي بغيظ وحقد /والي حارق قلبي أن لحد دلوقتي مقدرتش انساك ي جاسر .
جاسر بغضب شديد/بقولك ايه احسالك تبعدي عني وعن بنتي والا قسما بالله هعرف ولادك انك انتي الي بلغتي عن جوازك علشان بس تكسبي رضايا فاااهمه .
*******************
في فيلا القناوي ...
كان قاعد صقر بوجع وحزنه الي مبقاش بينتهي دخلت عليه روز بدموع وصراخ.
/صقرررر.
صقر بصدمه /روز مالك ي حبيبتي فيه ايه.
روز بدموع /ليه خبيت عليا ي صقر حكايه مرضي انا عرفت كل حاجه.
صقر بدموع ووجع/حبيبه قلبي متقلقيش وحياتك عندي انا هعمل المستحيل علشان تكوني كويسه وهتعيشي ي حبيبتي باذن الله هتعيشي اطمني مين الي قالك .
فارس بجديه /انا الي قولتلها ي صقر .
صقر بشراسه/ليه عملت كده ي جدي ليه انت جرحتها دموعها دي غاليه عندي اوي انا مقدرش اشوفها منهاره كده وانا مستحيل اسيبها هفضل معاها لحد ماتتعالج وتبقا زي الفل .
فارس بابتسامه وفخر /جدع ي واد ي صقر حفيدي بصحيح اتاكدتي ي روز أنه بيحبك اوي .
روز وهي تمسح دموعها بعشق /عندك حق ي جدي وانا بعشقه عشق .
فارس باستغراب /قصدكم ايه مش فاهم حاجه.
روز بابتسامه ومرح /انا معنديش حاجه ي صقر انا زي الفل دي خطه عملتها انا وجدي فارس علشان اختبرك انت بتحبني قد ايه وومكن تتضحي علشان لحد فين ها هنتجوز امتا ي صقوره ..يتتتتبع
😂😂😂تفتكروا رعده فعل صقر هتكون ايه عايزه تعليقاتكم علي أحداث الروايه وتوقعاتكم للي جاي وتفاعل كده يفرحني دمتم بخير وعافية ❤️🌝❤️❤️.