رواية الأمانة الفصل الرابع العشرون 24 بقلم نرمين قدرى

               

رواية الأمانة 
الفصل الرابع العشرون 24
بقلم نرمين قدرى



أجابت ماجده  وهي ترفع حاجبها و تلعب في السلسلة التي ترتديها : 
اه وبعدين مالها بقا الأستاذة خير. احكوا  علشان نعرف يمكن نقدر نساعدها  أو نقدم اي خدمه ليها
ردت حياة متسرعة  : 
لا متقلقش يا طنط انا حلتها خلاص شكرا لزوقك  و شدت أمل من يدها وقالت لها 
يلا يا أمل تعالي علشان زمان أولادك قلقنين عليكي يلا بسرعه 
اختفت أمل وحياة من تحت نظر ماجدة التي بدأ الشك يتسرب الي قلبها من ناحية أمل 
التفت ماجده ناحية أسر و أكرم وقالت بغضب و عصبية:
هو ممكن حد فيكم بتقولي تطلع مين اللي أسمها أمل 
أجاب أكرم عليها :  
هو في اية بالظبط يا ماجده ممكن افهم في ايه هو تحقيق كل شوية مين امل مين امل ايه هي الوحيده الست اللي في منتجع ما احنا حولينا  ناس كتير خير يا ماجدة زهقتيني
أجابت ماجده بأستخفاف :  يا سلام انتم ليه محسسني أنه سر حربي وانا حعرفه في ايه
أجاب أسر بمنتهي الهدوء : ولما انتي عارفة أنه مش سر ليه الإلحاح الغريب علشان تعرفي هي مين واشمعنا دي عمتا يا ستي دي شغاله معانا هنا و معاها مشكلة مع طلقها فا جابت عيالها معاها و هي خائفة احسن يعرف و ياخد منها العيال علشان كده كانت بتعيط ساعة ما ماجي شافتها و ما كدبتش خبر و جات تقولك 
ثم التفت إلى ماجي وقال:
كل يوم ثقتي فيكي بتروح بصراحة يا ماجي انتي لو قاصده أن أفقد الثقة فيكي مش حتظبطيها قوي كده ونظر لها من أعلي ألي أسفل بقرف و تركهم و غادر المكان بأكمله
وعند محمد في قنا عزم علي تنفيذ خطته وبداء فعلا في التنفيذ 
وفي صباح اليوم التالي بدا الكل يشتغل علي قدم وساق .  
.لاحظت حياة أن جنة مختفية من اول النهار تركت عملها وذهبت تبحث عن اختها داخل الشالية 
لمحتها ماجي انها تركت عملها 
قالت لها بصوت مرتفع بأسلوب أمر  لكي  تستفزها كالعاده فقالت لها: 
علي فين أن شاء الله  يا جناب البرنسية ولا هي وكاله من غير بواب انتي ما تعرفيش اي هي في قواعد هنا الشغل مش سويقه
التفت ليها حياة وقالت: 
ماجي الله يكرمك ابعدي عن  الساعة دي علشان عفاريت الدنيا بتننط قدامي الله يكرمك ابعدي 
وتركتها وماشت تبحث عن جنة التقت بأحمد في الطريق وسألته عن جنة الذي بدوره تبلغها بأن جنة في الشاليه بسب ارتفاع حرارة يا سين 
انخضت حياة و ركضت لتطمئن علي ياسين 
التفت ليها حياة وقالت: ماجي الله يكرمك ابعدي عن وشي  الساعة دي علشان عفاريت الدنيا بتننط قدامي الله يكرمك ابعدي علشان انا اصلا مش حكون مسؤوله علي ممكن اعمله فيكي اتقي شري يا ماجي
ضحكت ماجي ضحكة صفراء وقالت : 
اتصدقي بالله خفت منك انا خفت وانبي خفت 

نظرت ليها حياة بقرف وتركتها وماشت تبحث عن جنة التقت بأحمد في الطريق وسألته عن جنة الذي بدوره أبلغها بأن جنة في الشاليه بسب ارتفاع حرارة ياسين 
اتخضت حياة و ركضت لتطمئن علي ياسين ولكنه أوقفها صوت أحمد وهو يقول لها بصوت عالي :
حياة اوعي تنسي معاد الاجتماع ده مهم علشان حناقش فيه ايه هي  خطوات تحضير الشغل وخالي بالك أسر مش بيحب حد يخش بعده غرفة الاجتماعات لازم تبقي هناك قبله مش ناقصين الجنونه بتاعتة تطلع عصبح 
التفت له حياة وقالت وهي بتضحك :
أحمد قول يا بسط انا رايحة اطمن علي ياسين و هلاكوا بتاعتكم ده يخوفكم انتم انا مش بخاف سلام يا انشطة علشان متأخرش علي يويو حبيب قلب خالتو
وتركته و جرت مسرعة 
ضحك احمد وقال في سره : اقسم بالله مشغلين معانا عيلة ولاء مجنونه كمان ربنا يستر بقا و منتأخرش احسن أسر اجن منها و في الشغل مش بيعمل حساب للقرابة بيشوط و زي ما تيجي تيجي ربنا يستر اللحق انا اروح بدل ما خشي ضمن جنانه 
دخلت حياة عند جنة في الشالية وجدتها جالسة بجوار ياسين تتابع حرراته قامت واقفة فور رؤيتها لأختها 
قربت حياة منها و سالتها بخوف عن حاله ياسين 
أجابت جنة ببكاء: مش عارفه يا حياة الصبح لقيته سخن شوية بس قلبي وجعني عليه قوي خفت بجد احسن يحصله حاجة انا كنت اتجنن والله 
ابتسمت حياة في حب و قالت بحنان : الف بعد الشر عليه يا حببتي ربنا يباركلك في متقلقيش أن شاء الله شوية برد و يعدوا بس طمنيني هو دلوقتي بقا احسن
تنهدت جنة وقالت وهي تبتسم لأختها: اه الحمد لله الحرارة نزلت بس انا بردو متبعها علشان اخاف احسن تعلي مره تانية
رفعت حياة حاجبيها وقالت: اه طبعا كده احسن 
ثم قربت من ياسين وقالت وهي وداعيه: 
هو احنا عندنا كام يويو بس يدلع براحته حبيب قلب خالتو يا خلاثو علي العثل ده ينااس بجد قلبي انا يا يويو
بداء ياسين يستجيب لها ويضحك علي مداعبتها
قالت لها جنة وهي تضحك علي طريقتها في اللعب مع ياسين : الاا صحيح يا حياة انتي خلصتي شغلك بدري قوي كده ازاي مع أن انا شايفة  أن عندكم شغل كتير و الكل علي أعصابه وأسر مكهرب الجو خالص 
شهقت حياة بصوت عالي ونظرت اللي ساعتها وقالت : يالهوي يالهوي انا اسر حيعلقني الاجتماع بدأ من ربع ساعة و علي بال ما اوصل عندهم مش اقل من ربع ساعة كمان قولي علي اختك الله يرحمها عااااااااااااااااا سلام و جرت مسرعه دون أن تلتف ورائها 
ضحكت جنة بصوت عالي علي جنان اختها وقالت في نفسها: عمرك ما حتعقلي ابدا حتعيش عمرك كله بقلب طفله مش بتكبر بس ياريت تفضلي كده علطول و ما يكسركيش هم الزمن ربنا يسعدك يا حببتي 

جرت حياة با أقصي ما لديها من قوة حتي لا تتأخر أكثر من كده فالحديث ومداعبة ياسين إخداها و تناست الوقت تمام
وصلت حياة مكان الاجتماع و دخلت وهي تلهث أنفاسها 
بسرعة عالية وقفت مكانها علي الباب كان الكل مجتمع أسر يجلس على رأس الطاولة وبجانبة ماجي تسجل الملاحظات و علي الطرف الآخر تجلس كاريمان في قمة شياكتها وكأنها في حفل لعرض الازياء و كانت ترمق ماجي بنظرات حاده و ماجي أيضا تبادلها نفس النظرات وكأنه دخلوا سراع البقاء الاقوي وكأنهم يتسابقون علي  جائزة من سيربح المليون 
و كان يجلس أحمد و أكرم و وائل و مازن علي باقي الكراسي و علي الطرف الآخر من الطاولة يجلس الاستاذ ماجد أو صاحب المشروع  ويوجد كرسي فارغ بالتأكيد هو كرسيها  وكان يجلس أيضا بعض العاملين بلمشروع

تنحنحت حياة وقالت بصوت منخفض: السلام عليكم بعتذر عن التأخير و بدون اراده منها وقعت عينيها علي أسر الذي كان الغضب يتتطاير منهم 
هبد أسر يده علي الطاولة أصدرت صوت عالي مما جعل الجميع ينتفض و يلتفتون له قام اسر واقفا وتوجه لها وقال بصوت يشبه الرعد :
خير يا انسة مش حاسة أن حضرتك مستعجلة شوية طايب كنتي قلتلنا كنا أجلنا الاجتماع ولا كنا اخرناه لحد ما حضرتك تتعطفي و تصحي من النوم و لا اقولك بلاش كنا احنا كلنا كده بربطت المعلم جينا لحد الشالية بتاعك و عملنا الاجتماع وحضرتك في السرير 
بلغت حياة ريقها بصوت مسموع وقالت والكبرياء وهي تحاول أخفاء ضعفها:
جرا اية لكل ده يا بشمهندس انا اتاخرت ربع ساعة بس الدنيا مش حتتقلب يعني ولا نظام الكون حيختلف
شهق معظم الحاضرين علي كلام حياة لأنهم أكثر الناس دراية بأسر وهو في حالات غضبة و اكثر الناس معرفة بأنضباطة في المواعيد فاهو لا يتهاون في الدقة في المواعيد علي اعتقاده أن الالتزام هو اساسا كل شيء 
ضحك أسر بصىوت عالي و فجاءة كشر عن انيابه وكأنه تحول من شخصية لشخصية أخري في لاحظة و أقترب منها بشده و قال بصوت أشبه بفحيح الأفاعي المهندس اللي ميحترمش مواعيدي مايستهلش يشتغل معايا و انتي شخصية مستهترة  و كل حياتك عشوائية  ومتعرفيش يعني ايه احترام المواعيد و لا معني النظام ايه 
قربت منه حياة. هي الأخري و قالت بنفس الفحيح :
عارفة أن انا عشوائية في كل تصرفاتي و انا سبق وقلتلك نفس الكلام قبل ما اشتغل معاك وانت قبلت 
ثم رفعت إصبعها محذرة وقالت : 
خد بالك كويس أن عشوائتي  دي سبب تميزي في مجالي لكن جو الروتين و الخنقة و القلم و المسطرة اللي انت ماشي عليهم دول مياكلوش معايا و خد بالك كويس يا بشمهندس عشوائيتي دي هي اللي جابتلكم شغل بالحجم ده و أسال الاستاذ ثم التفتت الي العميل الجالس علي الطرف الآخر من الطاولة 
ابتسم ماجد و قال بهدوء وهو ينظر الجميع :
فعلا يا جماعة شغل الانسة حياة فعلا مختلف تماما انا اتعرض علشان تصورات كتير و من شركات كبيرة في السوق بس انا و كل الشركة لفت نظرنا اختلاف شغل الانسة عن باقي الشركات بجد في حاحة مختلفة
قال أسر مسرعا : ما هو مش  علشان شغلها حلو او مميز ما تحترمش مواعيدها اللي متحترمش معاد إجتماع وعارفه و متأكده أنه إجتماع مهم يبقي مش حا تحترم كلمتها مع العميل في تسليم معاد  الشغل 
بدأت حياة الدنيا تلف بيها من كثره الإهانة أمام الجميع و ضحكات ماجي و كريمان العالية و شعورها بالإهانة 
بدأ وشها يحمر بشده و هي تجز علي أسنانها من الغيظ ثم لمحت الشماته في عيون ماجي واضحة نظرت لها بتعمق و رفعت رأسها عالية وقالت  بتحدي وبصوت عالي أمام الجميع :
تمام جدا يا بشمهندس كلامك وصلني كويس و انا قدام  الكل بعلن انسحابي من المشروع و من الشركة كلها  انا كده ومش حتغير حعيش عشوائية و حموت كده تمام و حضرتك مش قابل كده يبقي خلاص نفضها وبلاها إهانات و حضرتك ليك ايه عندي غير شغلي لكن تحاول تهني أو تمس كرامتي لاء وانا بقولهالك يا بشمهندس أسر لاء اهانه و قلت قيمة لاء كرامتي هنا خط أحمر وحضرتك اتعديت الخط ده وانا مش حقبل بكده علشان كده انا قدام الكل بعلن انسحابي علشان انا اتهانت قدامهم كلهم 
غمز أحمد لاكرم و ميل عليه وقال:
قوم انقذ الموقف اخوك زودها قوي مع حياة بجد كده كتير قوي 
رد وائل عليهم وقال: 
بس بصراحة حياة ماقصرتش و ردت علي دراكولا كلمة بكلمة و بتحدي بجد شابو ليها بس ربنا كمان يسترها معاها أحسن اخوكم مش بيعدي اي موقف كده 
قرب منهم مازن وقال:
وهو يجز علي شفايفه مش قلتلكم البت دي نوع مختلف انا ما جربتوش شرسة كده حموت و أجربه بصراحة جبارة بجد جبارة. هي صحيح شبر و نص  بس  شايله كفنها علي كتفها و شايطة في الكل و مش بيهمها اموت انا في النوع الشرس ده 
ضحك وائل وقال: هما مش قالولك أحترس كل من  أقترب من الأرض بس البت فعلا تتاكل والله
قام احمد وقال: ما تلم نفسك منك ليه انتم ناسين أنها اخت أم ياسين ولا ايه و اسكتوا بقا خلينا نشوف اخرت اللي إحنا في ايه و خناقة دي حترسي علي اية 
سمعوا صوت أسر يعالوا ويقول : انسحاب ايه اللي تنسحبي ما هو اصلا مش بمزاجك في عقود ممضية يعني حضرتك مجبره انك تشتغلي محدش خيرك ده إجبار
وضعت حياة يدها في خصرها و تناست أنها امام ناس و هبدت بقدمها علي الارض بطريقة طفولية وقالت : يا سلام وانا اية اللي يجبرني علي ده لاء بقا انا حامشي و حالا و مش مكملة المشروع ووريني حل تمنعني ازي 
فاقت على صوت ضحكات الجميع علي طريقتها مما زاد وجهها إحمرارا
تقدم وائل من أسر وشد يده وهمس في أذنه وقال:
في أية يا أسر خف شوية مش كده البت ماتت في ايدك انت فرحت عليها الاجتماع كله  بتلك من نظرات ماجي و كريمان الاتنين شمتانين فيها فوق ما تتخيل براحة بقا ياعم مش كده هدي اللعب وما تنساش أنها صاحبة الفضل اصلا في دخول مشروع بالحجم ده لشركتنا ود مشروع زي ده احنا كنا عاوزين  واحده زيه  من زمان فاكر
قام ماجد يلطف الجو و قال: خلاص بقا يا بشمهندس أسر مش حكاية أنها اتاخرت حبه المهم شغلها منظبط 
شعر أسر  بأنه فعلا زودها معاها أشار لها للجلوس وقال :
اتفضلي اقعدي كفايا الوقت اللي ضيعتيه عاوزين نكمل شغل
حبست دموعها وقالت بتحدي: واللهي يا بشمهندس انت اللي ضيعت الوقت مش انا لو كنت سبتني اقعد اول ما دخلت كان زمنا وفرنا وقت كتير لكن انت فضلت تتكلم أكتر من الوقت اللي انا اتأخرته ثم جلست بمنتهي التعالي و كأنها هي انتصرت و فعلا هي انتصرت أمام الجميع
كتم الجميع ضحكاتهم علي كلامها 

جلست حياة و هي تحاول أن تسيطر على دموعها بشكل فاق السيطرة 
لاحظ أسر دمعها وهي تهدد بالانهيار فجاءة قلبه وجعة وشعر أنه زودها معاها اول مرة يحس بعطفه أمام أحد و شعوره الغريب بلذنب 
قام مازن من مكانه يحمل منديلا محاولا التقرب منها ولكن نظر أسر لمازن  جعله يجلس مكانه في صمت 
التفت العميل الي  حياة  و ابدي إعجابه  لابداعها المتميز و الدقيق وقال ممكن بقا مبدعتنا الصغير اللي شبه البنبوناية تقوم تقف وتحكي عن ابداعتها وتقول عملت ايه في الرسم بتاعها 
اشتعلت نار الغيرة بشده داخل اسر و بدأ يقبض  معصم يده في بعضه من الغيظ و احمر وجه 
أشار مازن لأحمد علي وجه اسر الذي ابتسم علي شكل اخوه عيونه فضحها فا هو عاشق حد النخاع و دائما العشق تفضحة العيون  
قامت حياة و راسها مرفوعة  لاعلي في  محاولة إخفاء  أحرجها و دموعها العالقة رفعت راسها و ماشت  بكبريائها 

اتحاه البورد الكبيرة المتعلقة علي الحائط 
وبدأت في عرض نقاط المشروع العامة علي لوحة و الاشاره لادق التفاصيل و النقاط للمشروع
لاحظ اسر نظرات ماجد المتفحصة لجسم حياة رغم بساطة ملابسها وشكلها ولكنها كانت بساطتها الزائده سر اغرائها الشديد في طبيعتها الخلابة هي من تجذب الانظار لا بلابسها ولا بمساحيق التجميل كما فعلوا الباقي هناك 
قال أسر بصوت عالي بعد مجهود شديد في المحاولة علي السيطرة علي نفسة ولكن نفسة أبت عليه و تحكمت الغيرة عليه و احرجها مره ثانية أمام الجميع وقال بحده ممزوجة بالإهانة: 
هي الانسة ما تعرفش تشرح وهي قاعده لازم تقوم تستعرض عرض الأزياء اللي لبساه وتفرح الكل علي جمال لبسها 
ثم اكمل بسخرية ماشي يا ستي خلاص عرفنا أن لبسك شيك واخر حاجة في الدنيا
رمت حياة القلم من يدها و نظرت لنفسها من فوق لتحت تبحث عن ما يقوله علي لبسها فاهي ترتدي بنطال من الچينز و علية بلوزة واسعة و عقدت شعرها لاعلي بمشبك شعر عادي خالص وترتدي حذاء رياضي علي الارض فلات و وجهها خالي بدون اي مساحيق التجميل
بعكس ماجي و كريمان الذين يرتدون احدث الماركات و وجهم شبه عروسات المولد من كثره المساحيق 
رفعت حياة عينها وقالت له بصوت مستهزء: 
انت بتكلمني انا صح انا اللي جاية اعرض ازياء ولا انا اللي مش واخده بالي 

قامت كريمان واقفة  وهي تحمل نظرات حقد وغل لحياة  وقالت وهي خارجة : يا بخت من كان النائيب خاله اوعدنا يارب لما تمشي بلحب كده مش بشطارة  بصراحة شكل الاجتماع انهاردة كله علي ست حياة انا شايفه أنه ملهوش لازمة و نقوم نشوف اشغالنا كفايا بقا الوقت اللي ضاع علي فاضي 

هز أسر راسة و تنهد بصوت مسموع قال وهو ينظر للحاضرين : تقدروا تتفضلوا علي اشغالكم  بس انا بعد ساعة عاوز المهندسين الي حقول أسماءهم كلهم في ارض الموقع  علشان هما دول اللي حيشاركوا معايا في تنفيذ الأولي للمشروع 
البشمهندس    مازم و وائل و و ابراهيم و احمد  و أكرم  و الانسة حياة طبعا علشان هي صاحبة الرسم و ححتاج يا ماجي يا ريهام علشان تسجيل أي نقط 
أجابت ماجي متسرعة : ريهام طبعا حتكون معاكم انا مقدرش علي الشمس دي بشرتي تبوظ 
نظرت له حياة بتستهزاء و تركتهم وقالت قبل أن تغادر و هي لم ترفع عينها في : أن شاء الله حنكون هناك 
ابتسم اسر وحب يغظها: بس ياريت حضرتك تخفي وقوف قدام المرايه و تبطلي استهزاء و تيجي في معادك ياريت لو سمحتي 
رفعت حياة عينها له و التقت عيونهم مابين تحدي منه و محاولة إخفاء دموعها و ضعفها 
نظرت له نظرات ليس لها معني و تركته وماشت 
التفت أسر لباقي فريق العمل وقال  
وباقي المهندسين يقدرا يروحوا  شكرا. لمجهودكم تقدروا  انفضلوا  دلوقتي الاجتماع خلص 
قام الجميع وذهبا اللي مكاتبهم  ليس هناك ما يحتاج الاستفسار الكلام كان واضحا من الذي تم اختيارهم في مشاركة في الموقع 

بص اسر  لأحمد  نظرة بمعناها أن يقوم وراها 
قام احمد  من مكانه و  خرج وراء حياة وقال بصوت عالي ممزوج بالخوف   أوقفها مكانها وهو ينادي علي اسمها :
حياة دقيقة من فضلك استني عاوزك في كلمة قطعتي نفسي من الجري وراكي ايه مركبه عجل في رجلك نفسي انقطع منك لله 

قربت  حياة  من  أحمد
توقع احمد بمجرد ما يهزر معاها   أنها   سوف تضحك و تشاغب كا عادتها ولكنه اتفاجاء بشخصية مختلفة تماما وكأنه يراها لأول مرة يري حياة جديدة عليه 
أفاق علي صوتها  وهي  تتكلم بحزم و عصبية و تقول  : خير يا احمد في ايه ا تاني 
ابتسمت احمد و قال : 
اهدي بس يا حياة علشان نعرف نتكلم 
حياة بنفس نبرة الحدة : يعني  عجبك  انت اللي اخوك  عمله قدام العميل ممكن افهم  احنا من امتي بننقض بعض قدام العملا  من امتي بنرمي كلام علي بعض كده  تصرفه  ده غير مقبول واظن انك موظف  قديم  وعارف قواعد الشغل كويس وان تصرف اخوك  ده ممكن يعطي العميل صورة وحشة عننا و يشوف أننا مش عارفين حتي نحترم بعض قدام الناس الغريبة 
فجاءة افترب منهم مازن و وائل  
التفتت حياة لهم ولكنها انتفضت مكانها وقالت انا ماشية 
مع اني كنت مستنية ردك   انا  عاوز رد حالا يا احمد  من امتي احنا بنعمل كده قدام العملا 
و تعالي هنا ايه حكاية في أن انا بعرض عرض ازياء بزمتك انت ده لبس عارضة 
انفجر مازن ضاحكا علي طريقتها في تقليد أسر  
أكملت  حياة بغيظ و  بدون تفكير: و اللهي  كده  شكلها  ماشية بالكوسة و الوسطا  هو مش واخد باله من عروستين المولد اللي كانوا قاعدين واحده علي يمين و تانية علي شماله و هو قاعد زي هارون الرشيدي و حريم السلطان حواليه .
وقع مازن من كثرة الضحك و انفجر وائل ضاحكا بصوت عالي وأحمد ماسك بطنه من كثره الضحك 
وعيون أسر مرقباهم من علي بعد وهو بشتعل غيرة لكثرة ضحكهم وهو  يسمع كلامهم و   سبب هذا الضحك اصلا 
أكملت حياة انا اشتغل و ارسم و اجيب العملاء  
و في الاخر متوقع مين اللي حا يتصقفله في الاخر فا  ليه بقي اتعب نفسي و افكر  بقا لاء و كمان يتمسح بيا و بكرمتي الأرض قدام الكل غير ضحك الأستاذين المحترمين عليا 
رفع أسر حاجبية وهو يستمع في صمت ولا يراه أحد
تركتهم حياة و ماشت والدموع تنهمر من عينيها ولا تستطيع التحكم فيهم 
دخلت  كريمات علي أسر و كان الغضب يتتطاير منه 
قالت وهي تنظر له بتفحص : يعني لما تيجي حته  امبارح و تاخد تارجت اعلي من حجمها و تاخد مميزات اقدم موظف مش معاه المميزات دي كل ده علشان باتظبط مزاج رئيس مجلس إدارة الشركة انت ايه رايك في الكلام ده يا أسر بيه 
استشاط اسر  من الغيظ  و لم يعد قادرا علي التحكم في أعصابه أكثر من ذالك ذهب إليها و ماسك يدها بقوة و قال: انتي ازاي يجيلك جراه تقولي كلام ده انتي تعرفي حياة منين علشان تتكلمي عنها بطريقة المخزية دي 
قالت باستهزاء : انا مش لازم اعرفها كفايا قوي اللي شوفته بعنيا  و غيرتك الواضحة في كل تصرف و افتعالك الغضب منها  ده كان كفايا قوي بصراحة  واضحة للاعمي ده لو عيل صغير يلاحظها و يلاحظ خناقك معاها المفتعل 
استغرب اسر.  من كلامها لأن حياة من ساعة ما جت شركة ما اجتمعتش معاه في مكان بمفردهم  قامت كريمان  وهي تحمل نظرات حقد وغل لحياة  وقالت وهي خارجة : يا بخت من كان النائيب خاله اوعدنا يارب لما تمشي بلحب كده مش بشطارة  و قربت منه بشده لدرجة أنها استنشقت انفاسة وقالت بنعومة شديدة :
ما تقولي بس اية اللي البت دي بتعملة بيبسطتك وانا اعمله احسنت منها كمان علي الأقل انا شياكة و مستوي مش حتة بت شكلها جاية من الحواري
وفجاءة فتح الباب ودخلت حياة و لكنها شهقت من منظر قربهم خفضت عينهيها لاسفل واعتذرت وقالت:
بعتذر ما كنتش اعرف ان لسة في حد هما انا فكركتم رحتوا الموقع انا جيت الم شغلي و رسوماتي انا حمشي دلوقتي وارجع لما تخلصوا 
وتركتهم وماشت دون النظر ورائها 
زق اسر كريمان ونظر لها بنظرات حاده و تركها دون التفوه باي كلمة  ثم رجع بضهره وقال باستهزاء : 

ياريت الست المحلله تقولنا شافت ايه بعنيها خلينا نعرف احنا كمان 
قالت بضحكه سخرية:لما تبقي مهندسة محترمة ونزله و رايحة جاية معاك و الكل بيتكلم أنها بتروح الصبح معاك شركة في عربيتك ده أسمه اية 
جن جنون حمزة وكاد أن يفتك بيها لولا أنه  مسك العصابة  في آخر لحظة 
قال لها وخدي الكبيرة كمان : بتبات معايا في نفس الڤيلا ايه رايك 
قالت نجلا باستفزازا: ممكن حضرتك تدي تفسير لكلامي 
رد أسر  بغضب  وانا افسرلك بتاع ايه وانتي مين اصلا علشان افسرلك انا بعمل ايه انتي هنا موظفة في شركة تعملي الشغل اللي يطلب منك وبس لكن تخشي في حياتي أو في حياتي اي  حد من الموظفين  هنا ده مش من حقك اصلا مين عطاكي الحق بكده 
قالت وهي تعدل شعرها: خلاص بقي ماتقعدش تعمل حوارات واجتماعات علشان نقعد نصقف للهانم اللي انت اصلا قايلها تعمل ايه وتقول ايه علشان تبان أنها اشطر مهندسه هنا في شركة




تعليقات