رواية الأمانة
الفصل الثانى عشر 12
بقلم نرمين قدرى
ورجعت حياة منزلها وأغلقت الباب علي نفسها وعلي ذكرياتها أغلقت جميع الانوار وجلست في غرفت والدها وحيدة و دموعها تنهمر وهي بمفردها شعرت وكأن جدارن المنزل تطبق عليها وعلي صدرها ظلت تبكي و تبكي اللي أن غفلها النعاس
فاقت علي صوت طرقات علي باب البيت
قامت حياة بخوف تتسأل من قد يكون الطارق في هذا الوقت المتاخر من الليل قالت في نفسها :
ياتري مين اللي يكون جاي في وقت زي ده ممكن تكون جنه انهبلت وجات علشان متخلنيش اقعد لوحدي بس لاء مش معقول جنه لسة والده واكيد تعبانه استحالة تكون هي بس مين
قامت بحذر مسحت دموعها و تقدمت امام الباب لتسأل عن هاوية الطارق
وقالت حياة بخوف ملحوظ في صوتها
مين برا
اجاب الطارق بصوت بيعث الاطمئنان:
انا اسر يا حياة افتحي
استعجبت حياة وقالت: .
بشمهندس اسر خير حضرتك في حاجة جنه كويسة
اسر :
جنة كويسة افتحي يا حياة متخافيش
فتحت حياة الباب نصف فاتحة ومدت رأسها قليلا
لاحظ اسر الدموع عالقه في عينيها وآثار النوم علي وجهها
مد يده بأكياس الطعام وقال لها.:
خدي يا حياه طبعا ما اكلتيش حاجة طول النهار
هزت حياه رأسها وقالت:
ومين ليه نفس ياكل حاجة يا بشمهندس بس شكرا لزوقك وانك افتكرتني بحد انا مش عارفه اقولك ايه
نظر لها اسر وقال بحنان حياه هو انا ممكن اطلب منك طلب بس ما تكسفنيش
ابتسمت حياة شبه إبتسامة وقالت:
ما تقلقش عليا يا بشمهندس انا كنت حسافر ايطاليا لوحدي يعني مش اخاف لما اقعد لوحدي و ما تنساش أنه بتنا يعني متعوده علية حضرتك روح وكن مطمأن انا كمان حنام ومتنساش تسلملي علي جنه و النونو
قال أسر:
لاء تأكلي الاول قبل ما تنامي ما فهوم
ابتسمت حياة وهزت رأسها ثم أكملت :
انا بعتذر منك لو موقفاك علي الباب حضرتك عارف ان انا قاعده لوحدي وعارف كلام الناس
وضع اسر يده على فمها وقال :
من غير ما تكملي يا حياة انا عارف انا بس كان نفسي تكوني وسطينا علي الاقل تراعي اختك وانتي عارفة أنها تعبانه و محتجاكي دلوقتي اكتر من اي وقت وانتي اكتر حد عارف. جنة وعارفه انها بحاجة ليكي
سهمت حياة قليلا ثم قالت فجاءة:
بشمهندس اسر اتفضل استناني تحت ربع ساعة حجهز وانزل
ابتسم اسر ابتسامة نصر فاهو قدر يقنعها بطريقه. لانه يعلم إصرارها علي رايها ولكنه دخل لها من منطقة هو يعلم جيدا أنها لن تقاوم فيها
نزل اسر وجلس في السيارة منتظر حياة و بالفعل بعد برهه من الوقت نزلت حياة وفي يدها حقيقية صغيرة لها
فتح لها باب السيارة ركبت حياة في خجل
انطلق اسر بالسيارة ولكن في طريق مختلف عن الفيلا
استعجبت حياة وقالت:
مش احنا رايحين الفيلا بردوا ولا اية ولا ناوي تخطفني
ضحك أسر وقال /
انتي شكلك خايف لا خطفك صح طايب بزمتك انتي ممكن تتخطفي أو حد يقدر عليكي مين اللي حتكون امه داعية عليه ويتجراء ويعملها
ضحكت حياة وقالت/
منا بقول كده برضوا أنا ما خفتش انا بس اللي حيخطفني انا خفت عليه مني مش اكتر
اسر /
منا عارف بصي يا ستي انا مش حخطفك علشان العمر مش بعزقة انا بس حاخدك نقعد في حته تاكلي براحتك و نشرب اتنين قهوة. و بعدين نروح ايه رايك
هزت حياة رأسها وكأنه كانت منظرة العرض ده ولكنها قالت بتعجب
حياه / اوووووووو اسر بأشا الفضالي صاحب السمو و القواعد كسر القاعده وتخلف عن معاد العشاء علشان يق مع حياة لاء كده كتير عليا قوي
وقف اسر علي أول كافية قابلهم نزلت حياة بصحبته
دخل اسر وأخرج الطعام وأعطاه لها وطلب لها قهوة
اكلت حياة القليل من الطعام بدون شهية
فتح اسر الكلام معاها وقال:
حياة هو انا ممكن اسالك سؤال بس تجاوبيني بصراحة
هزت حياة رأسها مصدقة علي كلامة وقالت :
بص يا اسر في حاجة لازم تعرفها عني كويس انا مش محتاجة اكدب أو اخبي حاجة انا بتكلم بصراحة في أي موضوع اللي عاجبة يمسعني اهلا وسهلا واللي مش عاجبه صراحتي هو حر معاه ربنا بقا لكن انا مش حتغير علشان حد أو ازوق كلامي علشان ارضي اي.حد انا كده بكل بساطة ومش ناوية اتغير دلوقتي تقدر تسال وانت متاكد أن حقولك الحقيقة
اسر/ يعني اسال يا حياة و حتجاوبي
رفعت حياة حاجبيها لاعلي وقال :
جرب وانت تشوف بنفسك
قال اسر/
حياة انتي ايه اللي خلاكي تغيري رايك و تيجي معايا برغم أن جنه اتحايلت عليكي كتير في المستشفى و انا اول ما جيت انتي فاهمني من كلامي أن جاي علشان اخدك و رفضتي بردو ايه اللي غير كلامك
ظفرت جنة أنفاسها بصوت مسموع و قالت:
بص يا اسر وطبعا اسمحلي اقولك اسر بدون القاب
الكلام اللي حقولهولك ده لازم تسمعة لان جنه لمحت له لاحمد وأحمد مش عارفه بقي عمل نفسة مش واخد بالله ولا مش مصدق حاجة ترجعله
كلمها شد انتباه و تذكر كلام احمد علي جنه و تصرفتها
اسر/ ها يا حياه كملي سامعك
حياة/ بصراحة كده وبدون مقدمات جنه خايفة علي نفسها وعلي ابنها من ماجده و ماجي وبصراحة تانبة انا اللي عملت لعبة أن جنه تعبانه وما ينفعش تتحرك علشان احميها منهم و لو مش مصدقني اسال عبير سمعتهم بنفسها وقالت لجنه غير اللي ماجي عملته مع جنه و بتعملوا معايا هو انت مش شايف أو ملاحظ انها بتتعمد تضايقني
اسر/ بصي يا حياة انا مش حاكدب عليكي واقولك أن ماجده حد كويس و ان اختها طيبة بلعكس ماجده اسؤ حد ممكن يقابلك شخصية انتهازية مريضة عندها حب الذات مسيطر طماعه وكلنا بما فيهم اكرم عارفين كل ده بس توصل للاذية قوي كده ما فتكرش ما تقدرش هي أجبن من كده
حياة/ ماشي يا اسر سيب الايام تثبت ده بس متزعلش مني انا مش حاسكت لاي واحده فيهم تيجي جمب اختي أو ابنها حكون زي النمر الشرس عليهم
ضحك أسر عارف انك قوية وقدها علي فكرة
حياة / تعرف يا اسر اقولك علي سر
صحيح انا ابان قوية بس تعرف أن انا
بكره قوتي عندما اجرح من احب دون قصد .وبكره دموعي قوي لما بتنزل على من لا يستحقها رغماً عني ..
بكره قوي حبي حين يمحو كبريائي أو كرامتي
ابتسم اسر وقال علي فكرة أنا عارف قوي ان كبريائك و كرامتك فوق الكل و انا عرفت ده كويس و لاحظتة في كذا موقف
حياة :.
عارف ليه علشام كبريائي هو فخرى .وكرامتى هى اعتزازى حلمى هو طموحى ثقتى بنفسى هى قوتى .
حبى هو سلاحى. .
ده مش غرور منى والله بس صفات في شخصيتى. مش عارفه اغيرها هي دي مملكتى
وانا مش بجبر حد على دخولها أو البقاء فيها
تعجب اسر بشخصية حياة اكتر و اعتزازها بنفسها بهروا
قامت حياة واقفة وقالت
حياة/ ايه مش يلا بقا علشان منتاخرش اكتر من كده
قام اسر وقف وقال
اسر/ ااه ربنا يستر شكل الجاي كله وجع دماغ انا عارف
ضحكت حياة وقالت
عارفة لكن مش متاكد بس انا باكدلك معلومة خدلك بقا من دلوقتي حباية صداع و ما تدخلش في اللي حيحصل اتفرج من بعيد وبس
وفي الفيلا ولاول مرة في تاريخ يكسر اسر القواعد و هو الذي يتغيب عن معاد العشاء المقدس لدي عائلة الفضالي
جلس الجميع علي الطاولة مستغربين
ماجي /
هو في ايه يا جماعه هو اسر فين كل ده
اكرم
/ مش عارف هو قالي أنه و را مشوار ومش حيتاخر
هزت ماجي راسها بعدم اهتمام
ميلت ماجده عليها وقالت لها:
ماجي فرصتك جاتلك حاولي بقا اكسبي اسر لصفك اهي البت اللي كانت مضياقكي غارت و سمعت كلام من اكرم أنها عاوزه تسافر ايطاليا ورينا بقا شطارتك
قطع كلامه دخول اسر بصحبة حياة