رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثامن عشر 18
بقلم ميفو السلطان
كان ليل قد تاه في كلامها ووصفها احس انه ذلك الفارس الذي تحلم به حوريه حاوطها لتخجل منه هتف وصوته يخرج بصعوبه.... بصيلي ...نظرت اليه خجلت من نظراته ضغط علي وجهها..... بجولك بصيلي ..نظرت اليه ...اقترب بوجهه ارتجفت وطرفت بعينها ووجهها يشع حمار وضع شفتيه علي عيونها وظل فتره لا ينطق كان قلبه يصرخ من وصفها له كانت قد قالت كل ما بداخله ابعد شفتيه هامسا غمضي عيونك ...اغمضت عيونها ظل يهيم بها بنظراته ثبت وجهها ونزل يضع وجهه ملامس وجهها وانفاسهما متقاربه بحنان لتنساب هيا وتحس بدوار من فرط أفعاله احس انها ستسقط شدها يحاوطها بعنف وقلبها يدق ظلا في حاله صمت. ميفو السلطان...
همس .. بكره تنسعدي وبطلي تحزني وتفكري في حاجات توجعك.
همست... انسعد... انا انسعد بجد استحق يا ليل.
رجف قلبه.. تستحجي.. دانت تستحجي الحلو كله. حملها لتشهق فهتف.. روجي ونامي وحسي بحضن زوجك ولو هبابه وبطلي تفكير في اي حاجه تاني.
ذهب بها للفراش لينام ويشدها لاحضانه ويملس عليها تنهدت هتف.. انسي احنا مين يا حوريه وفكري في أحلامك وبس الليله بس.
تنهدت وهمست...... افكر في فارس أحلامي.
شدها بقوه.. ... لاه فكري دلوك في ان ماحدش مهما حصل هيوجعك وانت في حضني.
تنهدت ونامت علي صدره تفكر في حنانه الذي يظهر فجاه يروي قلبها لتنام بسعاده ظل يملس عليها.. ليهمس... فارس أحلامك.. بتوصفيه كنك بتوصفيني يا بت الناس. جلبي انخطف من شوفتك ورايد انخطف بالجوي ورايد حاجات اعملها بس ماعرفش . لما بزعل واتنرفز بس اشوفك واشوف براءتك بنجلب مابعرفش اجسي عليكي. كنك هتتعلمي عشانه.. ماهتحملش الا انك تتعلمي ليا وبس يا رب ايه الطحن ده. البت بتجلبني بكلامها مابعرف اعمل حاجه غير اني اكون ليها كيف ماتريد واني مش اكده ولا اتربيت اكده ماعت عارف نفسي ولا حالي. ليل الجاسي ماعاد عارف يعمل ايه. تنهد وحاوطها ويضمها ونام ليستيقظ صباحا ويهرب من مشاعره تجاهها.
********
كانت لؤلؤ تجلس دخل عليها جاسر بعلب كثيره قطبت جبينها وهتفت... ايه ده انت هتتاجر.
ضحك.. اتاجر ايه دي حجات الجمر. جايبهم لجمري يفرح بيهم.
بهتت هيا ونظرت اليه ورجف قلبها.. ليا انا يا جاسر كل دول ليا.
هتف.... ايوه يا جلب جاسر من جوا ...شدها لتبدا في فتح العلب ..بهتت من جمال ما احضره كانت اكسسوارات وملابس وزينه للشعر وادوات تجميل وبارفانات. نظرت اليه وهتفت.... كل دول ليا انا يا جاسر.
احتضنها وهتف.... ايه مش عاجبين والله انجهر ليا اسبوع لابد عالنت اجيب الحاجات دي.
تنهدت ونظرت اليه بحب وهمس.ت.. انت حلو قوي وطيب قوي.
حملها يدور بها .... يادي الهنا والفرح كني حلو والنبي. طب اكد ايه جولي جلبي هيجف اروح اجيبلك الدنيا كلها.
ابتسمت..... ايه ده بطل هتجيب ايه تاني.
شدها.. لاجل اشوف لمعه عيونك لاجل اشوف السما الزرجه رايجه وفرحانه ولا تجلب ابدا. لؤلؤ جاسر عايز الرضا يا جلب جاسر.
همست بخجل.... بطل ايه بقه مش قولت اصحاب.
احتضنها بقوه..... بالذمه مصدجه الرط بتاعي داني ابقي اهبل. دانا من كتر الشوج جلبي بيصرخ.
همست.... بطل عيب بقه احنا صحاب ماتنكدش علينا.
تنهد وكبت حاله ليقبل خدها ويهمس ....ماشي تعالي ليبدا في تفحص الحاجه اتي عند علبه اخذها وهتف.... لاه دي مش دلوك دي بعدين.
قطبت...... ايه دي وريني مش بتاعتي.
ضحك.... ايوه بتاعتك وهموت وتبقي بتاعتك بس مش دلوك بعدين.
تنهدت.... اخص عليك وريني والنبي والنبي.
ضحك.... يا بت الناس مش دلوك جولت.
هتفت..... لا انا عايزه اشوف.
هتف.. لاه اني جايبها لبعدين يبقي لبعدين.
تنهدت.... طب هيا ايه لبس مثلا.
اقترب يهز راسه بهيام.. لبس واي لبس يا دهوتي دا عيبقي نار النار.
قطبت جبينها.. جايبلي لبس طب ماتجيبه البسه.
هتف بلهفه.. يا ريت والله دا يوم فرحي بس عارف لسه البخت المعدول ماجاش.
هتفت..... فستان يعني طب لونه ايه..
نظر اليها برغبه فادحه لتخجل هيا فهتف.. احمر اني جايبه احمر.
هتفت.... احمر جايبلي فستان احمر.
شدها يحتضنها.. اه والله عشان هتنوري فيه يبقي ابيض واحمر وليله بيضه جشطه يا دهوتي اني دوخت هوصل لهناك اكده ميته.
هتفت... انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه.
تنهد.... كفايه اني فاهم وهجعد احلم بيه لحد مايحصل يا جلبي.
هتفت... يحصل اليه.
نظر اليها.. لما حبيبي يرضي عني.
هتفت بخجل.... حبيبك.
التصق بها.. ماليش غيره ابو عجل ناشف وعيون نار ...رفع وجهها.... ماتجيبي بوسه تنستري الا انا بتخيل حاجات هتهبلني.
خبطته..... بطل يا بابا ويلا روح شغلك لتدفعه.
ركن عالباب.... يا غلبك يا جاسر بتحب جمر طايح بس يهبل ..اقترب وقبل خدها لتخجل تركها ورحل لتقف سعيده وقلبها يرجف فهو يهتم بها بشده ويجعلها تشعر بمشاعره بقوه.
*******
قامت حوريه فلم تجد ليل تنهدت فهيا نامت في احضانه واصبح حضنه لا يؤرقها بل العكس تحس براحه غريبه .دخلت الحمام.
بهتت.... ايه ده الشامبو بتاع شعري خلص طب هغسله بايه دا له شامبو مخصوص خرجت تتنهد وعايزه حاجات تانيه خاصه اعمل ايه ماعيش فلوس اطلب من ليل..لا اتكسف اقله ايه هات فلوس واحد مابيحبكيش ولا عايزك هيصرف عليكي عيب انت هتاخدي فلوسه بتاع ايه هو مش جوزك زي الناس. جلست بغلب طب اعمل ايه اروح اشوف لؤلؤ اسالها علي فلوس. بس هيبقي معاها منين ممكن يكون معاها.
لتقوم وتذهب الي لؤلؤ دخلت لتجدها سعيده ابتسمت علي سعادتها.
شدتها لؤلؤ.. تعالي شوفي جاسر جايبلي ايه لتستعرض معها كل العلب.
ابتسمت حوريه وسعدت لاختها لتهتف.... جاسر ده مافيش منه يا لؤلؤ بيحبك علي فكره
خجلت لؤلؤ.. ايه بطلي حب ايه لا احنا احنا اصحاب.
ضحكت حوريه.. يا بت يا كدابه دا عنيه بتشع نار من حبه الواد واقع من اول نظر في العيون الزرق اصحاب ايه هتضحكي عليا.
خجلت لؤلؤ.. بطلي يا حور احنا جوازنا تار ومجبورين ومش مناسبين.
تنهدت حوريه بوجع.....لا يا لؤلؤ انت وجاسر مناسبين هو بيعمل كل حاجه عشان يسعدك وبيقرب وبيدادي. انا شايفه وحاسه انتو مناسيبين انما انا وليل اللي مش مناسبين.
تنهدت لؤلؤ.. الطور الجاحد مابطيقوش.
هتفت حوريه.. ساعات بلاقيه حنين علي فكره وساعات بيقلب بترعب منه.
هتفت لؤلؤ.. بلا حنين بلا طين اسكتي دا غراب.. تنهدت وقامت تحضر بعض الاشياء.. خدي دول.
بهتت حوريه.. ايه دول.
هتفت لؤلؤ.. حاجات مش هاخد لوحدي انت هبله.
تنهدت حوريه بوجع.. لا يا قلبي دول جوزك جايبهم مايصحش انا اخد.
هتفت لؤلؤ.. انت هبله لا طبعا لازم تاخدي وتفرحي.
هتفت حوريه كاذبه .. لا ماهو ماهو ليل هيجبلي.. اه قالي هجبلك حاجات كتير ماتقلقيش.
هتفت لؤلؤ.. مين ده الطور هيجيب من امتى.
ارتبكت حوريه وشعرت بالقهر.. اه هيجيب هو ساعات بيبقي طيب.. سيبك انت من الحق معاكي فلوس.
هتفت لؤلؤ.. لا خلصت كل اللي معايا عايزه ايه اكلم جاسر.
هتفت حوريه.. لا لا جاسر ايه.. انا بس بسال بطمن هعوز انا فلوس ليه.. تنهدت وهتفت.. طب انا هروح بقه اخد شاور وابقي اشوفك. خرجت وذهبت الي حجرتها وجلست حزينه مقهوره.. ربنا يسعدك يا لؤلؤ جاسر بيحبك قوي وبيفرحك.
ظلت جالسه تفكر .... طب عايزه حاجات انا اجيب منين طيب. فكري يا طينه ظلت تفكر لتلمع في عينها فكره لتقوم مسرعه وتفتح تليفونها تتصل هتفت.... ازيك يا مدام ناريمان انا حوريه فاكراني. ضحكت.. اه ام شعر طويل. كنت عايزه اسالك انت لسه علي عرضك ليا. هتفت صارخه بسعاده ..... ايه عشرين الف والنبي بجد هتديني عليه عشرين ألف. اه اه والله موافقه موافقه طب خلاص ماشي هتبعتي امتي.
هتفت.... ايه دلوقتي عايزاني اقص شعري دلوقتي طيب اما تكوني موجوده.
طب لا مش هرجع في كلامي اطمني. اقصه قدامك حاضر ذهبت الي الحمام تحضر المقص وفتحت الكاميرا وهتفت..... منين بقه مش كله طيب مش عايزه ابقي قارعه انا بصي عند رقبتي كده حلو. ماشي يا مدام ناريمان بس هتديني عشرين الف مش كده والنبي. حاضر هقصه قدامك اهوه.
كانت حوريه تكلم السيده ولم تلاحظ ليل الذي عاد للحجره يحضر بعض الاشياء وجدها تكلم احد السيدات سمع ماتقول وجدها تمسك المقص تقص شعرها.
هاج صارخا بحرقه .. بتعملي ايه الله يخرب بيتك بتعملي ايه.
بهتت حوريه واستدارت لتجده يقف والغضب يشع من عينيه خافت وابتعدت وسقط المقص من يدها.
همست برعب... ايه فيه ايه.
اندفع ومسك الفون ورزعه وشدها اليه يحتضنها برعب متخيلا ما كان سيحدث لتتململ صرخ.... اهمدي يمين بالله هجتلك واخلص عليكي جتل انكمشت ظل يتلمس شعرها بحرقه كان قلبه يكويه فقد عاد صدفه ابتعد اخيرا وشدها من شعرها.
يصرخ.... كتي هتعملي ايه في سنتك الغابره هاه انطجي لاموتك بيدي.
هتفت برعب.. ايه انت زعلان ليه مفيش ماعملتش.
صرخ .....وماسكه المجص ليه منك لله كتي هتجصيه. هتجصي شعرك يا حوريه يا سواد السنين لو ما كت!ش رجعت كتي هرجع الاجيكي من غيره يا مري يا مراري.
هتفت...... ايه انت فيه ايه ما اقصه.
صرخ.... يمين بالله كت جتلتك وخلصت عليكي اقترب وشدها.. بتجصيه ليه انهبلتي عجلك خف لسعتي اموتك دلوك محروج يا جزمه.
بهتت ودفعته.. ايه شعري انت مالك.
اندفع وشدها ومسكه ......مله من جنابك يا بعيده. صرخ.... ده بتاعي فاهمه تجربي منه اخلص عليكي.
قطبت.... بتاعك ايه بتاعك دي كت اشتريته.. طب خلاص خده انت اولي وهاتلي الفلوس.
بهت.. اخده اخد ايه وفلوس ايه انت مخبوله يا حوريه.
هتفت..... . لا ما طنط ناريمان كت هتاخده بعشرين الف خده انت بخمستاشر انت اولي.
فتح عيناه بذهول.. اخده بخمستاشر.. ظل ينظر اليها.. لا والله انا اولي كتر خيرك وعاملالي اكراميه دانت لجطه يا سوادك يابن بدران في نصيبك الاسود بتتربي صوح ...صرخ .....اخد ايه دانت ليلتك سوده خدك ربنا انت مخبوله بتجصي شعرك وتبيعيه اتخبلني.
هتفت بخجل... ايوه ايه المشكله مش عايزاه انا.
صرخ.... ماتولعي المهم اني عايز مجنونه اياك مالكيش راجل تجصيه جلبي هيجف يا جزمه. مسكها بغضب..... عملتي ليه اكده انطجي اااه كت موتك يا مراري مش متخل ارجع عشيه الاجيكي من غيره جلبي هيجف ينتجم منك اعمل ايه محروج يا جزمه انطجي ليه.
هتفت بخوف... كت كت...
صرخ.... انطجي.
قالت.... كت عايزه اجيب شامبو ومش معايا فلوس واكسفت اطلب من لؤلؤ.
قطب جبينه ونظر اليها غير مصدق.. كت ايه ياختي عايزه تجيبي ايه.
همست..... شامبو لشعري.
صرخ.. شامبو لشعرك اللي هتجصيه. طب ليه مش هتجصيه تجيبيله ليه منك لله معاقه انت واحده متخلفه اقسم بالله اروح فين انا عملت ايه عشان يتعمل فيا اكده متجوزك تكفير ذنوب انت متأجره عليا اه ماكيد العتامنه كانو عارفين انك هبله قالو نحدفها علي ليل نحصره.
غضبت هيا.. مين اللي هبله عيب علي فكره مالك انت.
صرخ..... مالي راجلك ياختي اللي كتي هتحصريه و تقهريه ويرجع يلاقيكي قارعه يطب ساكت من جهرته انا حاسس اني هنجلط اموتك هموت و اخبطك بحاجه.
هتفت غاضبه.. الله ايه يعني بقلك عايزه شامبو وحاجات انت ايه ده مش بنت انا لتدمع عيناها وتتذكر لؤلؤ ....هتفت.... بتزعق ليه انت الله ماتسببني اتصرف ....لتسيل دموعها تشعر بالحزن علي روحها.
اقترب ومسكها.. بتعيطي ليه دلوك اعمل ايه اني يا بت الناس اني راجلك شامبو ايه وطين ايه ماتجولي عايزه اجيبلك اللي تعوزيه لحدك.
همست.. لا ماينفعش اخد منك حاجه.
صرخ.... ليه عويل اني مانيش راجلك اجيب واحمل.
همست... لا مش عايزه ماقبلش حاجه من حد بيكرهني.
وضع يده علي وجهه.. لاه اكده كتير والله كتير انا حاسس اني بتربي اقسم بالله عايز دوا ضغط هخلص في يدها ...اقترب وشدها وخبطها ليهتف.... مين جال اني بكرهك انت مخبوله.
دمعت عيناها.. كل حاجه بتقول وكلهم بيقولو ولؤلؤ بتقول.
شتم اختها في سره.. عجربه واحده هبله والتانيه عجربه....اقترب ومسكها ليمسد علي شعرها.... انا مابكرهكيش يا حوريه ....شدها يحتضنها.... حد يكره مرته ...تلمس شعرها بحنان .....كت عايزه تجهريني ليه بس ليهمس..... حوريه اعجلي عشان ليل ماهيتهاونش بعد اكده ..تنهدت وصمتت ليبتعد ....اني هجبلك اللي عايزاه لحدك بس تعجلي فاهمه. ميفو السلطان . لتنظر اليه ببراءه
ليلين من نظراتها ويهتف.. غلب اقسم بالله غلب..عايزه ايه جولي اجبلك.
همست.. شامبو وبس.
ابتسم.. بس مش عايزه حاجه تاني.
همست... لا عشان ما اكلفكش انا هتصرف.
تنهد.. يا غلبي وجوازتي الطين.
نظرت اليه غاضبه لتهتف... معلش استحمل نفسك بكره الطين يروح يا اخويا وتجيلك الحلوه اللي بتبرق لتدفعه وتبتعد.
وقف محصورا... اه ماهو اني ماينفعش انطج بكلمه انكتم بجهرتي لما انحصر ولاد العتامنه بياخدو تارهم بكتمتي وجهرتي اروح فين..
اقترب ومسكها لتدفعه.. اوعي مالكش دعوه بالطين. دمعت عينها ولكنها كانت محروقه لتستدير.. طين انا طين ليه كت قربت منك والا قلتلك قرب ماتسيبني وتروح للهانم بتاعتك تفرح بيك انت انا مش فرحانه بيك خالص ياللي بتقلي طين.. انا طين ليه انا لتقف اما المراه دامعه. شكلي حلو اهو مالي حرام عليك مش مهم أعجبك بس انا حلوه مش طين وناس بيقولولي اني حلوه ولؤلؤ بتقول ولؤلؤ مش بتكذب عليا وبتقلي فيه ناس عايزاني. اقتربت وخبطته وصرخت.... انا مش طين انا حلوه.... لتقف كالاطفال دامعه
وقف محصورة...... هو علاج الاعاقه بيعالجوه فين. ماني لازمن اعالجها ايوه يا عالجها يا تجبلي جالطه بيتعالجو فين دول دا مرار ايه ده وطين وجطر!ان.
اقترب لتصرخ.. ماتقربش وماعتش هكلمك وهخاصمك خلاص احنا اللي بينا خلص وهو اصلا ماكنش بينا حاجه انتهت بس خلاص. انت ماعتش جوزي.
ظل واقفا يتاملها.. لتهتف حانقه... انت واقف بتبصلي كده ليه انت.
هتف.. بشوف حكمه ربنا في خلجه الحمد لله دا الواحد في نعمه. اقترب لتبتعد هتف هو احنا هنلف المجعد كل اما اجرب تبعدي.
هتفت....... ايوه.. خلاص مش مراتك انا.
ضحك وهتف.. مين جال..
لتقول بسخريه وتعبر بوجهها... انا جولت.
ضحك.. لا والله.. يعني دلوك احنا مش متجوزين.
هتفت.... ايوه خلاص روح بقه اتجوز وشفلك واحده مش طين.
ضحك.. عيله صغيره اقسم بالله.. طب متوكده بس اكده هنعاود التار تاني. قطبت جبينها.. هتف.... ايه هجولهم مش متجوز حوريه هروح يجتلو اخوكي و يجو يجتلوني يلا اني اصلا كت عايز اكده. استدار لترتعب وتندفع تمسكه لتصرخ.... رايح فين.
هتف.. رايح اجولهم حوريه بتجول اننا مش متجوزين.
شدته.... لا خلاص ماتقلش ماتقلش هيموتوك بطل.
ابتسم.. عشان تنبسطي وتخلصي مني ليستدير شدته.. لا خلاص والله خلاص.
ابتسم وشدها اليه.. يعني انت مرتي.. لتهز راسها ليهتف.... يعني خلاص هتتصالحي.
قطبت جبينها وهمست.... لا انا مراتك ومخصماك.
ضحك.. يعني تجهريبني وتخاصميني.
نظرت اليه.. يعني تقول عليا طين واسكتلك ايه ده انت وحش لتدفعه وتبتعد.
هتف.. لف يا ليل لف ورا الهبله لحد ماتهبلك. هتف.... خلاص حجك عليا ماهجولش طين تاني.
قطبت جبينها هتف..... خلاص بقي ماهجولهاش ماكنش جصدي.
نظرت اليه.. طب خلاص هصالحك بس لو قلت طين انت حر انا مش طين انا حلوه.
ضحك... حلوه جوي وهبله جوي.
قطبت جبينها ليضحك... مش جولت هبله. اقترب وشدها.. خلاص بقه دانت جمر.
نظرت اليه ببراءه.. صح مش كده انا حلوه.
تنهد.. حلوه بس..دا حاجه تاخد العجل قبل راسها. ليقول ....هوصي علي كل حاجه تجيلك لحدك اللي اعرفه واللي ماعرفوش.
هتفت بلهفه... هاتجبلي حاجات.
هتف.... ايوه كل حاجات البنات هجبهولك.
هتفت.... وانت هتعرف حاجات البنات يا ليل.
هتف.. ليا اصحاب برضك هسالهم.
نظرت اليه.. نعم اصحاب.. انت بتصاحب بنات.
ايه ده بتاع بنات انت اخص عليك لتدفعه ايه ده هتحلق انا وصابحه وأصحابك ايه ده انت قليل الادب ليه كده.
تنهد ليل.. طب اكلملها مين دي بيتعالجو فين هتف....... حوريه هو انت كتي وجعتي علي دماغك جبل سابج.
نظرت اليه.. وقعت فين ده.
هتف.. يعني وجعتي حاجه جت في رأسك حد خبطك وجايه تطلعيه علي ليل الرفاعي.
هتفت باستغراب.. انت بتهبد بتقول ايه ..اقتربت تخبطه.... واه لغوش لغوش يا بتاع البنات يا قليل الادب والله لاقول لصابحه تاكلك.
اقترب وشدها لتصرخ.. ايه اوعي ضحك.. لاه يمين بالله ماهيحصل.
هتفت.... خايف انت من صابحه هقولها عشان تدافع عنك وماتتاخدش منها مانتو كلكو رجاله عينكو زايغه.
ضحك وابتسم ليقربها منه ويهتف.. يعني هتجوليلها تدافع عني.
اخفضت راسها بحزن ...رفع وجهها ليهتف.... طب وماتدافعيش ليه مش مرتي انتي عادي اتاخد منك اكده.
همست..... ادافع عنك لما تبقي بتاعي.
احتضنها.... امال اني بتاع مين.
خجلت.. ماعرفش انت بتاع مين انا اعرف منين روح شوف اصحابك يا بتاع البنات.
ضحك وهتف.. كيف العيله.. بس هو لازمن اصحابي البنات مافيه رجاله بتعرف حاجات البنات.
شهقت..... ايه ده فيه رجاله بتعرف حاجاتنا.. عيب كده.
ضحك.. هو عموما كل الرجاله بتعرف حاجات البنات والمفروض انتو برضك بس انت كتي مسافره ماكتيش معاهم.
هتفت.... مسافره..
ضحك.. لا مهاجره دا مرار.
هتفت.. عيب علي فكره تعرفو حاجاتنا عيب.
ضحك.. لاه مش عيب الراجل لازمن يعرف حاجات مرته عشان يسعدها ويهننها.
تنهدت لتهمس بحزن... يا بختها.
قطب جبينه.. هيا مين.
ابتعدت.. مراتك اللي هتعملها حاجات .
احني راسه.. الصبر يا رب الصبر مافيش فايده كورس تخلف شارباه من علي ابوه ..هتف... انا ماشي بدل مانجلط تنهدت وهزت راسها ليهتف.. عايز اروح شغلي هرجع الاجيكي عامله مصيبه والا هنعدي اليوم بلا حرج في جتتي.
هزت راسها ليهتف... اه ماهو مرار هزي ياختي اما اغور عشان مانجلطش ليبتعد وقف مره واحده ليستدير ويشدها يحتضنها ويملس علي شعرها كان كلما تخيل ماسيحدث كان سيجن... تنهد وقبل راسها ورحل..لتقف هيا تنهد.. بتبقي طيب والله ساعات وحلو خالص. قفزت فرحا وتتنطط هيجبولي حاجات هيجيلي حاجات ذهبت الي تليفونها وفتحته وظلت تقفز فرحا وتغني وتفعل حركات بهلاوانيه كانت كطفله ..
سمعها ليل من الخارج فتح الباب فتحه صغيره. ظل يراقبها خفق قلبه كانت تقفز بسعاده... ليل هيجبلي ليل هيجبلي.. يس يس يس.. يا تري هيجبلي ايه.. برفانات زي لؤلؤ واكسسوارات وزينه.وتوك لشعري..عسوله ومسكر وهحبه خالص وهبوسه علي خده.
ابتسم يضع يده علي خده.. ليسمع ورائه... انت مخبول ياض واجف بتعمل ايه كان جاسر ارتبك ليل وقفل الباب... هاه مابعملش . .
اقترب جاسر... انت بتبص علي مرتك يا واد.. ايه الجلب انجاب يا حزين.
هتف ليل.. ايه ايه.. بطل رط انت اهبل اياك جلب مين اللي انجاب.
ضحك جاسر.. اللي واجف يبص علي مرته في الخباسه. يا واد لا هو عيب ولا حرام لو لينت للبت جول. البت جمر وتاخد العجل.
انفعل ليل.. ما تحترم نفسك الله.. وبطل ما فيش كلام من ده.
ضحك جاسر.. والله حاسس بعجن جواك وهفضحك جريب وهمسكلك صاجات ليل الرفاعي وجع يا حاره ...ضحك جاسر.
ذغده ليل.. بطل انت ايه اللي وجع.. انا ماليش في نحنحتك دي وسع اكده بلا هم. ليتركه ويهرب ليقف جاسر.. ربنا يهديك خابر ان مرت عمي ربتك غلط وخابر انها عاشت سنين تحط جواك غل الدنيا بس خابر انك من جوا طيب وحنين بس كل حاجه بوجتها يابن ابوي ربنا يهديك.
*******
كانت صابحه تقف مع امها هتفت.... شايفه يامه البتين مابينزلوش. ولو نزلو كل واحد ياخد واحده ويتغندرو اللي يركبها فرس واللي ياخدها عالزراعيه..
هتفت والدتها.. دا مرار وحاجه حزن انا الجهره هتخلص عليا بس اعمل ايه اللي اسمه جاسر فلت من تحت يدي لسه ليل اديني وراه لحد مايطردهم بره.
هتفت صابحه... سيبهالي دي يامه ان ماكت احرج جلبهم. بس انت ليل ماتسيبهوش كانت العمه تجلس ليمر ليل عليها وكان غاضبا من كلام جاسر تصنعت التعب وتقع صرخت صابحه اما اما.
اندفع اليها.. مالك يا مرت عمي اجبلك داكتور.
هتفت.... تعالي يا غالي اجعد..لتتاوه.ليحملها ويضعها قلقا عليها فهيا بمثابة امه.
هتف.. ماتخلعيش جلبي فيه ايه .
هتفت باكيه وتتصنع الوجع.. خلاص يا ولدي خلصت هملني بجهرتي اني عمري راح خلاص.. يا رب اروح لجوزي سمعان بدل الحزن ده.
هتف... فيه ايه طيب.
هتفت باكيه... هيكون ايه.... السنيوره مرتك واختها متستتين والبلد نسوانها بيجولو ولاد العتامنه ركبو ماهو بينخدمو حتي اللجمه ما هيعملوهاش واني وصابحه مغروزين في المطبخ بس خلاص الفضيحه طالت وانهارده اتخانجت مع مرت حمدان بت اعمامك عشان بتجول ليل جلب شورتها وبقي دلدول جبتها من شعرها واهوه بركت وحاسه بنفسي هيروح هموت يا ولدي ولا ان سمعتك تتمس وتتجلب مجلته واسم ليل الرفاعي يبقي مسخه بين الخليج لتتصنع البكاء
انفعل ليل صارخا و....
والله يابني انا تعبت لك.. واحده معاقه والتانيه بتهري جتتك.. يلا طيب ويستاهل كل خير اهربي يا حوريه فيه نطح جاي ... 😂 😂 😂