قصة من نظرة عين البارت الخامس عشر 15 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الخامس عشر 15 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

وصل محمود  وجنة المريضة ومعهم أبنهم السعيد للحضانة وحين دخل لمح  شهد تقف فى زاوية تلاعب فتاة صغيرة فى مثل عمر أبنة تقريبآ  ،، أعطى لها ظهرة يجاهد نفسة كم هى جذابة وساحرة بطلتها ،،نظر لجنة  بتوتر و بداخلة صراع قوى بين جنة وشهد  


جنة/ رايحة الحمام 

هز هو رأسة بالإيجاب ،،،ثم نظر لشهد من زاوية لا تراة هى شقية ومليئة  بالحياة   ،توقف عقلة من هذة البنت الصغيرة التى معها هل هى بنتها ،،هل شهد مطلقة أم أرملة لتكون مع هذة الفتاة شعر بضيق ،،خبطت جنة على كتفة ،،لف ليها  


جنة/ حفلة مملة  مش هتخلص بقاااا


نفخ هو / لسة شوية الحفلة دى لأطفال مش لينا ،،،،،هرش فى ذقنة وقال :- أنتى بخير دلوقتى 


جنة بكذب  فهى ذهبت للحمام لتتقئ🤮/ الحمد لله 


هز رأسة بأيجاب  وعيونة تتابع شهد ،،جنة لم تنتبه لذلك من تعبها 


________

【فى فيلا حازم】

تتحدث فيونا مع زوجها جاسر فى الفون  


فيونا/ وحشتنى 


جاسر بملل/ وأنتى كمان 


فيونا/ طب تعال  


جاسر/مش فاهم


فيونا/ من أول جوازنا وأنت فى المنصورة بشوفك كل فين وفين 


جاسر/ أوووف ،،مش فاضى 


فيونا بسخرية/ كويس خلفنا بنتنا 

جاسر/ فيووووونا مشغول 


فيونا بصراخ/ مدام عايش حياة العاذب كدة أتجوزت لية ولا البية شايف شوفة تانية 


جاسر بغضب/ بشتغل 


فيونا/ شغل شغل أنا بنى أدمة، من  لحم ودم والبية مش حاسس بيا أقفل يا جاسر أقفل 


جاسر أغلق الخط وقال :- دلع نسو*ان ماسخ 

فيونا 😭😭😭😭

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

(فى فيلا جاسر )


أستغلت أمل أن حفيدها مع أمة وأبوة  وقررت تنظف غرفة نومهم ف ممنوع الخدم يدخلون غرف النوم ينظفوها وهى من تتولى ذلك حتى غرف أولادها المتزوجين وحفيدها ،، 

أخرجت مرتبة الغرفة فى الشرفة 

 وغسلت السجاد ،،من الأخر تنظيف عميق للغرفة وهنا وجدت شئ ما  عندما حركت الدولاب لأمام لتنظف وراة

فتحت المنديل وجدت فلاشة 

بدون تفكير وضعتها فى اللاب توب  وأتسعت عينها مما  رأت لم تكمل ٣ دقايق على بعض  ما هذا الشئ اللعين  الذى تشاهدة أتصلت على جاسر لم يجيب أرسلت رسالة نصية مكتوب فيها 【 تعال البيت حالااااا  يا أبن *******】 بعد مرور ساعة زمن أتى جاسر وهو متعصب لأنها جعلتة يترك العمل حاول هو الأتصال بيها لم تجيب  مما جعل  الشك  ينهش صدرة  هل أصيبت بأذى ،،وحين وصل القصر وجدة هادئ  أنطلق لغرفة النوم لم يجد زوجتة والغرفة مقلوبة 【بسبب تنظيف أمل العميق لها   وهو لم يعلم ذلك ظن مجهولين أقتحموا الفيلا كيف والأمن لا يشعر  أبعد تلك الفكرة حين رأى المراتب فى الشرفة رن على أمل لم تجيب ،غضب الدنيا أمامة  】

_______

لم تجد أمل ملجآ تذهب لة غير بيت أحمد  أبن عمها وجوز أختها وجد حفيدها رغم أبنها طلق أبنتة لم تهتم لكل دة ولجأت لة بصفتة أخ كبير تربت معة تحت سقف واحد  أدخلها غرفة بمفردهم وحكت لة ما حدث وفتحت اللاب توب فهى جلبت الخاص بتاعها لأنها تعلم  لا يملك واحد ،،،،

أتسعت عين أحمد مما رأى ولم يستطيع مشاهدة ١٠ دقائق على بعض أغلق اللاب توب وأستغفر ربة 


أحمد/ مش شايف جوزك فى الفديوهات إللى شوفتها 


أمل بدموع/ واحد بقا جد وعندة حفيد محتفظ بالأرف دة لية  


أحمد/ شكل الفلاشة من أول مأخترعوا الفلاشات يعنى من سنين الأجابة عند جوزك متنسيش كان أية قبل جوازكم


أمل ببكاء/ كان بيخدعنى طول السنين دى 


حضنها أحمد بحب أخوى وطيب خاطرها  وهنا جاسر كان وصل وفتحت لة زينب الباب وقالت أمل جوا فى الأوضة دى فهو يعلم ليس ليها ملجآ غير بيت أختها وزوجها   لان فى مشاكل مع صاحبتها هنادى  ،،أقتحم الغرفة دون أستأذان ووجد أمل فى حضن أحمد فقال بغضب، ،أملللل

أمل وهى على وضعها قالت ببكاء أهو أبن **** شرف 


جاسر شدها من حضن أحمد، ،، عايز يضربها  فى لمح البصر كانت أمل وراء أحمد بحماية وقال تضرب أختى وأدامى تزعل منى عامل أعتبار   أنت فى بيتى  وكنت فى يوم حماة بناتى  الاثنين بلاش تهور 


أمل خرجت من وراء أحمد وقالت بأحترام لية ،،،لأمؤخدة يا أبية حتى لو قدامة ميقدرش إيدة إللى رفعها فى الهوا دى تنزل على وشى هنولة التانى على طول  ولا نسيت


أحمد/ باس بقا عيب أعملى أعتبار ليا حاسس أنتم عيال لسة مش كبار وعندكم حفيد 


أمل / ماشى كبرنا ،،،،مسحت دموعها،،


جاسر بغضب/  جاية هنا لية وقلبتى الأوضة هناك وأتصلت عليكى  ومش رديتي أية شغل العياااال دة


أمل أفتكرت / أيوة صحيح قدرك الأسود أنظف الأوضة وألاقى فلاشة يا *****


أحمد بحدة/ أمممممممل بلاااااش ألفاظ عيب 


جاسر بلجلجة/ فلاشة أية 


أحمد/ فلا٠٠


أمل بمقاطعة/ فلاشة عليها أستغفر الله العظيم   وراء الدولاب مخبيها ليييية 


جاسر بتذكر لم يفتكر حاجة ذى كدة وساكت 


أمل / شوفت يا أبية السكوت علامة أثبات الجريمة 

جاسر/ عايز أشوف الفلاشة دى 


أحمد فتح لية اللاب توب 

بعد دقايق أغلق جاسر الجهاز وتذكر فهذة  الفلاشة تبع عدو لة ماسك علية زلة من سنين وأختفت وهو ظن ضاعت ولم يهتم والأن الراجل إللى فى الفيديوهات مات فلا تنفع وقال ليهم كدة 


أحمد / الله يرحمة ويغفرة يبقا لازم الفلاشة تتكسر 


هز جاسر ليهم رأسة بأيجاب  وبالفعل كسروها 


أحمد / أسيبكم شوية مع بعض تتصالحوا  ،،قولتلك يا أمل الفلاشة أصدار قديم والإجابة عند جوزك أبتسم ليهم وخرج ،،،


أعطت أمل  ظهرها لجاسر مقموصة  وتهز جسدها من غضبها وأهم شئ صوت اللبانة تك تك تك تك 


جاسر أقترب منها وحاوطها زقتة وهى وقفت ،فسقط جالس فى الأرض متألم ،نظرت لة بنصف عين ونفخت بلونة باللبانة وقالت : قوم يا ضنايا موقعتش من الدور العاشر أنت أوووف كهين كُهن وترجلت تنظر للشرفة ومستمتعة أنة بيحاول يصالحها 

،،،حاول يكتم هو غضبة وألمة  وواقف وعدل ملابسة  وترجل ليها، لفها لية وبدون مقدمات يريد تقبيلها ،زقتة هى وقالت: -مش فى بيتنا وأتلم، بسهولة كدة  تصالح


جاسر/أووف ،يا حبيبتى الفلاشة دى زمان وعادي فى مجالنا دة بنمسك على بعض حجات


نظرت لة أمل بنصف عين وقالت/ وياترى البية الناس ماسكة علية أية 


جاسر بثقة/ محدش يقدر يمسك عليا حاجة جوزك فى السليم 

أنا مهندس وبس أمال لو تاجر 

 مخد* رات  تعملى أية 


أمل/ كنت ***** يا حبيبى  دة منظر تاجر مخدرات ربنا يخدهم  د*مروا ،،شبابنا 

 بلع جاسر ريقة فهى دعت من قلبها على زوجها وأبنها دون قصد ،،،،فقال يلا على البيت وأتمنى إللى عملتية فى الأوضة يخلص عايز أريح


أمل/أوووف أعمل حسابك يومين مفيش نوم فى الأوضة 


جاسر بصدمة/ ليييييية


أمل/ السجاد مغسول والمراتب فى الشمس تتهوى  ولا أوضح أكتر من كدة المراتب مكتومة من بطنك أفففف


جاسر/ كلة من الأكل بتاعك وسار أدامها بغرور للخارج ،،،زقتة هى للوراء وسارت أمامة وقالت أنا الأول، ،شهقت أمل ووضعت إيدها أسفل ظهرها بغل 

،،سار أمامها جاسر وببراءة كأنة لم يفعل شئ ،مالك يا قلبى بقيتى شبة التمثال كدة وتركها بخطوات ثابتة للخارج وهو يشعر بلذة وهى أمامة  بهذا الوضع 

فاقت هى من صدمتها وأبتسمت فمهما كان هو حبيب القلب وحب من أول نظرة ،ندهت على زوج أختها وسلمت علية وخرجت وكالعادة لم يهتم أحمد بخروج جاسر من بيتة فهو دايما قليل الذوق فى كل شئ يدخل المكان ويخرج دون أستأذان ،،

_______

[فى الشارع ]


أمل/ أنزل عايزة أسوق


جاسر/ من أمتى بتعرفي


أمل/ مصطفى ربنا يرجعة بالسلامة ويظهر  حبيب قلب أمة علمنى 


جاسر/ وأنا معرفش 


أمل/ عادى ،،ما أنت ملهى فى شغلك إللى أن شاء الله  ،،ثم سكتت من نظرة عينة الغاضبة ،فتحت الباب وقالت أنزل يا بية بقا مش ناقصة فضايح فى الحارة


جاسر/ مينفعش أنتى تسوقى وأنا جنبك وضعى ،مركزى


أمل/ أركب وراء،،وأعتبرنى السواق 


جاسر بغرور وأمر/ أركبى جنبى


أمل/ هتزعل


جاسر/ إللى عندك أعملية عشنا وشوفنا الست تمشى كلمتها على الراجل 


أمل  نظرت للحارة الشعبية فهم مازال أمام بيت أحمد وزينب وقالت بمكر هتشوف كلمة مين إللى تمشى ،،صرخت أمل بعشوائية وقالت يالهووووووى أنجدونى يا خلق خلااااص مفيش رجولة واحدة ست تنضرب وسط حارة كلها رجالة ومحدش يجيب حقها أةةةة عينى أةةةةة بقيت عورة خلااااص 

جاسر مصدوم  / من الرجالة التى أتت وكل واحد ترك ورشتة ومحلة وألتفوا حوالين العربية ،يحملون أشياء الواحدة كفيلة تنهى جاسر لأبد ،،، لعن نفسة على ترك حراستة 

🤔🤔🤔🤔🤔🤔

--------

(فى المستشفى التى تعمل فيها قدر )

الدكتور/ حضرتك صوتك عالى وكدة مينفعش 


يامن/ عايز الدكتورة قدددر تشوفة


الدكتور/ مين دى 


يامن/ دكتورة الحالات الحرجة هى موجودة 


الدكتور/ شكل حضرتك متحضر ،أنا موجود أهو  


يامن/ عاااايز الدكتورة قدر 


[أتى مدير المستشفى ]

أطلبوا الأمن للهمجى دة 


يامن بغرور/ أنا  البشمهندس يامن أبن البشمهندس حازم بية راجل الأعمال المشهور ،،،نظر بمكر لعيون الحاضرين  


تلجلج مدير المستشفى/ أتفضل يا بشمهندس فى مكتبى الخاص متزعلش منى معرفش حضرتك  فى ثانية تكون قدر تحت رجلين حضرتك 


يامن بضيق/ أسمها الدكتورة قدر وعمرها متكون تحت رجلى ،،أنا منتظر هنا يلا ناديها  وبنفسك 


أتت قدر بخطوات ثقة وشعرها يتطاير حوالين منها   أتغاظ يامن من ظهور رجليها الظاهرة تحت البالطو الأبيض 


قدر بضيق/ خير يا بشمهندس عامل قلق لية 

يامن/ معايا راجل غلبان تعبان أكشفى علية


نظر قدر بطرف عينها ليامن والراجل / أى دكتور يكشف مش لازم أنا 


يامن/ لا أنتى 


مدير المستشفى/ خلاص بقا يا دكتورة أكشفى وخلصينا


قدر/ أوووف أتفضل أدامى 


يامن  بصوت منخفض بجوار أذنها/ خلينى وراكى 


نظرت لة هى نظرة حا رقة


يامن ببراءة/ أشيلك شنطتك 


قدر لم تنطق  وسارت للغرفة تكشف على المريض تبع يامن وجواها سعادة أنها شافتة وبعد الكشف قالت لة :" واضح جدا دة فيلم من حضرتك الراجل بخير  يا بشمهندس 


يامن/ للدرجادى شاطرة 


قدر بثقة/  الحمد لله 

يامن ضرب الراجل فى كتفة وقال أخرج برا 

قفز الراجل من على السرير بعد م كان يامن مسندة وخرج للخارج  


قدر بثبات/ برافو حلو جو الأفلام الهابط دة 


يامن/ هههههه جو الأفلام الهابط دة بتاعك مش بتاعى يا دكتورة


قدر/ أزاى


يامن/ أخرج الفون من جيبة وفتح تسجيل عبارة عن مكالمتها بينها وبين أيلن أختة ،،،فقال،،ضحكتى عليا وأنك بعدتى عنها وأنتى السبب فى سفرها برا مصر 

بلعت قدر ريقها  وقالت بلجلجة، ،أنا، 


يامن بهياج / أنتى أية أنتى ضحكتى عليا  جتلك قبل كدة وأترجيتك  وعايشة دور طمنونى عليها  معرفش عنها حاجة أنتى بجد طلعتى ذى أبوكى غدارة ملكيش أمااااان تربية ملجآ وشارع  بكرهك يا خسارة حبى ليكى 


إيلن /😭😭😭


______

بعد أنتهاء حفلة الحضانة  واقف محمود أمام عربيتة منتظر زوجتة  وأبنة يخرجوا 


شهد/ أوبا الفنان هنا لا لا أية الصدفة الجميلة دى 

محمود تصنع المفاجأة وسلم عليها دون تصافح ،يريد سؤالها من تلك الفتاة التى بصوحبتها  وفى نفس الوقت عينة على باب المدرسة 


شهد/ يافنان حضرتك مش معايا حضرتك بتعمل أية هنا


محمود/معاكى  مين القمر دى 


شهد / دى ٠٠،،وقطع الكلام صوت أبنة يجرى علية ويقول بابا 

أحتضنة محمود ونظر لشهد التى أرتعشت ملامحها وأخذت الصغيرة وركبت عربيتها  وأنطلقت ،،نظر هو فى أثرها شعر بوغزة فى صدرة 


محمد/ مين دى يا بابا


محمود/ معرفش مامتك فين


محمد/ مع الميس جوا ماما شكلها تعبانه 


محمود/ غمض عيونة ثم أنتبة على صوت الصغير حين قال مامااااااا

أنزلة محمود من على زراعة فى الأرض وجرى يساند جنة طليقتة 

،،،زقتة ،،،،فقال بلهفة/ مينفعشى تسندى على جدار المدرسة ،،،وحاوطها غصب لسيارتة  ،ركب هو  أنطلق للمستشفى إللى فيها قدر بنت أخوة وهنا جنة نامت أو داخت لم تقدر على الحركة. 

وهنا المفاجأة  ٠٠٠٠٠٠



            البارت السادس عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات