رواية حوريه في قلب الليل الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ميفو السلطان

رواية حوريه في قلب الليل
الفصل التاسع والثلاثون 39
بقلم ميفو السلطان

فتح ليل الغرفه غاضبا وجد اخيه ليصرخ فيه مسترجعا ما كان فيه.
كان قد صعد بعد حوريه الي حجرتهم لتنكمش خوفا من نفسها فقلبها يرجف رغم وجعها منه الا انها تريد ان يضمها ويعوضها عن ما شافته من وجع لتبتعد عنه وتنزوي.
تنهد ويهتف... مش هتغيري هدومك..هزت راسها نفيا ...تنهد هتنامي اكده ماتغيري عشان ترتاحي. 
هتفت.... مش عايزه ومش عايز ارتاح سيبني في حالي بقه. 
اقترب منها لتنكمش اكتر شدها اليه ..هتفت... ابعد بقه ايه ده. 
همس بالقرب من اذنها.... ابعد ازاي وانا جلبي مكوي انت حبيبي جلبي والله زعلان يا جمر طب حجك عليا اني اسف ليقبل راسها.. اه والله غلطت بس سنه هموت وبدور زي المجنون يا بت الناس جلبي انحرج لما شفتك في حضن ابن الكلاب ده ولابسه اكده متخيلك طول السنه اكده دي لوحدها حرجه يا بت الناس مرتي انكشفت واتعرت. 
هتفت بقهر... ومين السبب مين اللي رماني مين اللي عراني وبهدلني ونزلني اشتغل وانا مابعرفش اعمل حاجه. انت ايه مش حاسس كت في ايه كت متهانه وكل اللي اعمله اعيط وانقهر علي حالي وحبيبي اللي رماني الي قالي عمري ماهخوفك رماني وقالي لحمك رخيص شدها 
صرخت..... ابعد ابعد عن الرخيص. 
اقترب وشدها يحتضنها لتنهار وتهمس بغلب.. انا موجوعه منك اوي انا تعبانه حرام عليك. 
قبل راسها... رخيص ايه بس.. دانت ست الناس كان ينجطع لساني يا جلبي. وانا عهد عليا ماهوجعك تاني. حوريه اني عملت عمله حطت وشي واندعك في الطين يا جلب ليل.. لحم ايه اللي رخيص دا حبيبي ماعرفش اطله عمري كله. 
همست... ابعد مش مصدقاك.
هتف... لاه والله لاه ورحمه امي هخليكي ست الناس عشان انت ست الناس الجمر اللي هموت عليه.
رفع وجهها ينظر لدموعها...... طب بطلي عاد دموعك دي خلعت جلبي ...مسح دموعها وحملها يجلسها علي السرير ويجلس تحت قدمها ويمسك يدها.... بحبك وبعشجك ورايد جربك. سامحيني يا جلب ليل والله جلبه كان يرفع عيونه اليها والدموع تتلألأ فيهما لتحس بحنين جارف اليه.
خفضت راسها تنهد ومسك يدها يتلمسها ويقوم ويجلس بجوارها اخذها في احضانه همس... عشجك جوايا خلص علي جلبي في بعادك. بعدك ده نار ليا وحرجه في جتتي رفع وجهها ومسك يدها يضعها علي قلبه كان يدق بعنف.
هتف ...حاسه بجلب حبيبك حاسه بناره والله هيولع يا جلبي ...مسك وجهها ومسح دموعها همس بحنين.... بصيلي يا جلب ليل ...ضغط علي وجهها ورفعهم اليه... بصيلي جلبي بيوجعني مش انت مابتعرفيش تسببي حد موجوع جلب حبيبك موجوع جوي..
نظرت اليه لتجد في عيونه فائض من المشاعر دخل الي فؤادها ولمس قلبها لتهلك وتنساب مشاعرها فهيا صافيه مسامحه احس بلينها لينشرح قلبه اقترب وقبل عيونها بحب ليهمس.... عيونك دي وحشوني جوي وحشوني والله ...تلمس وجنتها بشفايه ويدها علي قلبه تحس بنبضاته لتهيم به دون وعي اراحها بهدوء ورويه وانحني فوقها ليهمس امام وجهها ....بعشجك. ليلك بيعشجك عشج. ليلك هيموت عليكي وعمره ماهيزعلك يا جلبي.
لتهمس بحنان.. انت كداب انت وحش اوي. 
هَمس ولمس شفتيها.... اه وحش بس اتربيت بس مش كداب ..حرك يدها علي قلبه شوفي بيصرخ ويجول بحب والله بحب وهيراعي وهيتحمل لاجل حبيبه ماحبيبه يتشال في العين والنني.
همست بحب.. لا مش عايزه خلاص.
قبلها قبله حانيه..... مش عايزه ايه بس وانت سايحه وجمر اكده يا جلبك يا ليل حبيبك جمر وطيب جوي وعيونه راجت ومسامحه حبيبي انت والله نزل برويه يقبلها بحنان وهيا سارحه في كلامه احس انه سيموت فحبيبته علي وشك ان ترضي له كان يصب عليها حنانا وهيا تاهت في كلامه وعشقه ...شدها اليه اكثر وتعمق في قبلاته ليهيم معها فتره خلعت قلبه ...سمع طرقا عالباب يستدعي تلك الحالمه الا ان ليل كان قد انخلع قلبه وانهال يقبلها تململت هيا بقوه ليفيق لنفسه.
دفعته وانكمشت بعيدا ....تنهد بغلب وجسده يحرقه ويريد ان يقتل من بالباب ليقوم ويتحامل علي نفسه ويفتح الباب .وجد اخيه واقفا يركن عالباب صرخ فيه.. ايه يا زفت الطين عايز ايه دلوك.بتخبط ليه منك لله. 
هتف جاسر.. ايه مالك والع ليه اكده بتطلع دخان اني جيت جارك. 
صرخ ليل... عايز ايه انطج. 
هتف..... مفيش لؤلؤ عايزه اختها تبات معاها دلوك وما هتسكتش. 
انفعل ليل.... وتبات معاها ليه مالهاش راجل تتهبب اني مالي ومالكو منكو لله. 
هتف.. اعمل ايه انا ماتجيبها تنام انا عايز اراضي مرتي. 
صرخ ليل.... يعني تراضي مرتك وتولع في جتتي اشوف فيكو يوم. 
لتمر  حوريه بجواره.... انا راحه لؤلؤ لتنسل من جواره وتخرج محرجه .
ظل واقفا مقهورا دخل جاسر ينام عالسرير وليل يقف بالباب يريد ان يقتل اخيه و َزوجته..
منكو لله البت كات بتلين اشوفكو محروجين جتتي ولعت وحبيبي كان في حضني رايج هموت دلوك والتانيه غراب وهتعصيها عليا اني عارف ...رزع الباب يستدير ويهبد نفسه علي السرير. 
هتف جاسر.... فيه ايه يا زفت انت ما براحه. 
قال ليل.. اسمع صوتك هجوم اخلص عليك بالولعه اللي جوايا دي.. 
هتف جاسر بخبث.... ليه يا حزين كت بتسحسح وجطعت عليك. 
خبطه ليل..... منك لله انت ومرتك اجول ايه اديني هعض في الارض اتخمد بقه..

ذهبت حوريه الي لؤلؤ واحتضنتها وهتفت .....ايه يا حبيبتي كويسه. 
هتفت.... اه يا قلبي بس الجرح ساعات بينغز بس تمام الحمد لله. 
هتفت.... طب كملي نومك انا هقعد بره شويه.. 
هتفت لؤلؤ... حوريه اقعدي ماتخرجيش مش عايزاكي تقعدي لوحدك. 
تنهدت.... ليه يا لؤلؤ. 
هتفت بغضب..... عشان الزفت ليل هيركب علي نفسك ويصالحك. وانت هبله وعبيطه وهتتصالحي. 
لتتذكر حوريه لحظاتها مع ليل لتحمر خجلا قطبت لؤلؤ.... نهارك اسود انت حنيتي يا زفته. هتتصالحي. 
ارتبكت حوريه..... لا لا والله هو بس اللي بيقعد يقول حاجات صعبه. 
قاطعتها لؤلؤ..... اه وانت تنخي وتحني مانت معاقه اعمل فيكي ايه. 
هتفت حوريه..... ماهو بيعتذر اهه ومش هيعمل كده تاني. 
خبطتها لؤلو بالمخده..... انت جايه تحرقيلي دمي وانا نفسه عايزه تتصالحي يا طينه انت .
قطبت حوريه جبينها واحنت راسها.. لتنفعل لؤلؤ.... ايوه عشان يركب عليكي ياختي ويدلدل وتبقي ممسحه لسيادته عايزه تعيدي امك وابوكي. امك كت طيبه وهبله زيك. 
ارتعشت حوريه.. لا لا مش عايزه دانا اموت والله. 
هتفت..... يبقي تقفيله وتطيني عيشته ليل صعب ليل مش سهل جاسر انا بقف ليه بيجي ويروح معايا  وانا ناويه اسود ايامه عشان يبقي يسيب اخوه يضربني اوي ويخليه يطلقني.. جاسر حنين. 
هتفت حوريه بسرعه... والله وليل كمان. 
صرخت لؤلؤ... ليل شديد هتكشي هيركبك ويعملك امك. خافي علي نفسك انا ماعرفش انا جوايا لخبطه مش عارفه هقعد والا اسيبه قلبي بيشدني ليه وكرامتي بتبعد انما انت قلبك هيكفيكي علي وشك خافي علي نفسك وابعدي واقفيله ولو وصلت انك تقهريه اقهريه. يحس انه لازم يحفي عشان يجيلك يركع  ويتقي ربنا. جاسر غير وانا غير انا اقدر اخد حقي انما انت اخرك تعيطي وتسامحي من غير مايكون ليكي قيمه.. 
تنهدنت حوريه.. لؤلؤ انا موجوعه وبحبه قوي ومش هقدر ابعد عنه اانا حاسه اني رجعت لاماني تاني رغم وجعي منه. 
هتفت لؤلؤ.... يبقي تتعدلي وتخافي علي روحك يا قلب اختك حاولي تتغيري حتي تحفظي كرامتك.. وقومي يلا نامي والاقيكي حنه ليه هطين عيشتك. مش بعد قله ادبهم نحن ليهم حتي لو هنحن يطلع روحهم..
لتقوم حوريه وتظل تفكر فيه وكيف تجعل لنفسها قيمه فهيا كانت ستستسلم له في ثوان شعرت بصواب كلام اختها واحست بقلق ولم تعرف ان تنام قامت تتسحب تنزل للاسفل وتتجه الي مكان الخيل وتظل تتلمسهم لفتره ..ثم ذهبت الي قرب النيل وتجلس بهدوء وتنسال دموعها.. انا ليه ضعيفه كده.. جلست وسرحت لتجد نفسها تنساب منها الكلمات ويصدح صوتها رقيقا موجوعا... 
إنتي مش قد الهوى سيبي الهوى لناسه إيه دخلك بإحساسه البعد فيكي حلال
قالي من الكلام اللي بيوجع ياما بزيادة... وأنا سبته يتمادى. 
عايزني أحبه وأمشي في سكة مغمضة وياه
وأصبح ألاقي نفسي ضحية جديدة من ضحاياه
وأخدلي سنين دموع عذاب وندم
عايزني أسيبله قلبي ده اللي محلتيش غيره
آه وأنا واثقة في ضميره
وضميره مات واللي يموت ما بترجعلوش حياة
لأكون خاتم في صباعك وتعمل فيا ما بدالك
تجيني وقت ما تجيني تسيبني لما يحلالك
ولو راحتك مع دموعي عيوني تبكي وتزيدك
وأسيب عمري وأيامي رهن إشارة من إيدك.

كانت تسرح في اغانيها وليل كان مستلقي لا يعرف كيف ينام ويغمض عينه يفكر في قربها سمعها تغني فهب من مكانه مسرعا علم انها بالخارج هتف اخيه... رايح فين يا طين.
هتف ليل.. لو رجعت لجيتك في المجعد هخلص عليك فاهم.. تركه ونزل..
نزل بسرعه يبحث عنها وجدها بقرب النهر اقترب وسمعها دخل الكلام قلبه احس بوجعها اقترب بهدوء.. كانت تبكي وتغني وصوتها يقطر ألما لتحس به يحاوطها ارتعشت فجاه.
همس.... اهدي يا جلبي اهدي بالله عليكي جلبك موجوع كتير عليه اكده.. 
حاولت ان تبتعد همس..... بالله عليكي شويه طيب ريحي جلبك انت.
لتحس بغلب وتستكين فهيا تتمزع بين حبها وخوفها ان تصبح امها تهان وتضرب ولا يكون لها قيمه.
احتضنها بشده وظلا جالسين ينظران للمياه وهو يداعب ذراعها ويقبل شعرها همس ....انت عاليه جوي والله عاليه ولا يوم ههينك انت فوج راسي.. 
لتتململ وتبتعد وتقوم حاول ان يقترب لتصرخ... ماتقربش والنبي.. ابوس ايدك انا تعبانه. 
بهت من وجعها... طب اعمل ايه طيب اداويكي ازاي. 
صرخت.... ماهتعرفش تداويني انا خايفه منك خايفه اكون امي. خايفه من جبروتك وعنفوانك وتحكمك. خايفه انضرب واتهان واسكت لاني مابعرفش اعمل حاجه غير اني اسكت.. هتقعد تحب فيا واسكت وهفضل ساكته وهعيش عمري ساكته. انا حاسه ان جوايا بيتمزع من القهر. نسخه تانيه ابويا صعيدي يضرب ويهين ويتجبر وامي غلبانه واحنا اهه بنفس النسخه ماننفعش ولو نفعنا انت هتعيش عادي وتكمل انما انا هموت الف مره لاني ساكته وكاتمه هعيش دنيتك ساكته وكاتمه العيب فيا اني مابعرفش اعمل غير كده والعيب فيك انك مش حاسس بكده.. انا مش عايزه يا ليل ابوس ايدك ماتموتنيش بالحيا  لتهرب منه الي حجرتها ...
لحقها وشدها اليه ..قبض عليها وهتف ...انا مش عويل ولا واطي الاجي نعمه بين يدي واتجبر عليها انا مش وحش يا حوريه اني عارف انك طيبه ومابتعرفيش تعملي حاجه اجوم اوجعك مااسماش في صنف الرجاله اكده شدها اليه.. لاه انتي حبيبتي تتحطي في العين وهتعلم اكتم حالي لاجل خاطر حبيبي وهتعلم ابقي ليكي اللي انت رايداه.. 
هتفت.... يا ليل والنبي مش عايزه.. 
اعتصرها.. لاه اني هخليكي تعوزي حياتنا دي وهتحبيها كمان. 
دفعته بقوه.. وانت مش بكيفك انا موجوده وبقولك مش عايزه انت بقه دي مشكلتك لتتركه وتصعد الي الاعلي لتجد جاسر يقف امام حجرته دخلت حجرتها حزينه.. 
وقف ليل  وقلبه ياكله... .. اه يا جلبي مشكلتي انت اكبر مشكله وهداويها صدجيني ما هسيبش حالي موجوع اكده وحبيبي زاهد دنيتي. ليل خلاص وعي لحالك يا جلبي وعهد عليا اللي جاي كله انت اللي تعوزيه..
صعد ورائها دخل واقترب.... حبيبي الكتكوت الصغير اللي خد عجلي. 
نظرت اليه ساخطه كالاطفال... بطل تقولي كتكوت دي انا مش عبيطه بطلت عبط خلاص.
ابتسم واقترب.. لتصرخ.... ماتقربش بقولك اهوه والله اسود عيشتك.
ليندفع ويحتضنها ويحملها ويدور بها وهيا تضربه وتتملص منه وقع بها عالفراش ليهتف... بحبك وبموت فيكي.
اغمضت عينها واشاحت بوجهها.. اوعي ابعد.
هتف....جلبي يا ناس جمر وغضبان... بس بعاد ماعرفش اموت فيها يا جلبي.
نظرت اليه غاضبه.. موت احسن مش عايزاك.
رفع جبينه.. كني اموت عايزاني اموت يا حوريه تتحملي بعادي.
هتفت..... اه اتحمل.. انت ماعتش في قلبي خلاص برميتك ليا.
ابتعد يقف ينظر اليها يتفحصها.
هتفت قاطبه... بتبصلي كده ليه انت.
ابتسم بحب... بملي عيوني منك جبل ما اروح.
قطبت جبينها.. تروح تروح فين.
هتف.. مش عايزاني اموت يا حوريه ليستدير ويذهب للشرفه ويقفز عليها .
صرخت.... انت اتجننت انت كل شويه تعمل حاجات وحشه عايز توجعلي قلبي صح انت أشر واحد عرفته.
ابتسم.. لاه يا جلبي عشان اريحك ماني طول ماني عايش مش هسيبك واصل. يبقي اموت احسن ليستدير.
صرخت.... لا لا بطل.
تنهد وهتف... مانت مش عايزاني هعيش لمين.
هتفت... عشان عشان عشان عمي بدران.
تنهد.. لاه ماعرفش اعيش ليستدير لتصرخ.. طب طب.. عشان جاسر اخوك.
هتف.. جاسر متهني ماعايزنيش.
دمعت عيونها كانت تريد أن تقول عشاني لتنفجر في البكاء فهتف.. انزل يا جلب ليل.
نظرت اليه دامعه تهز راسها بغلب.. ليهتف.. يعني مش عايزاني اموت.. لتهز راسها.. ابتسم ليل حبيبك مش اكده.
نظرت اليه قاطبه بطفوليه..
تنهد.. خلاص اني ماعرفش اني عايش ليه من اساسه واستدار ليقفز.
صرخت بلهفه.. ليلي لا هموت.
تسمر مكانه فكلمتها ولهفتها حرقت قلبه. استدار وعاد يقفز يندفع ويحملها يعتصرها بين يديه وهيا تبكي بشده ...ظل يملس عليها حملها لتركن علي صدره.. جلس واجلسها وظل يمسد عليها وهيا تنتحب وكل حين تخبطه علي صدره من وجعها وهو يزيد من احتضانها همس... اشششش خلاص اهوه جلبي لجلب حبيبي دوا وشفا. حبيبي انت العمر انت روحي. ليل الرفاعي خلاص عارف ان جلب حوريه رايده وعشان اكده هصبر لحد ماحبيبي يعاود لحضني وجلبي. لتستكين هيا بتعب وترتخي حملها. همست... عايزه اروح للؤلؤ.
هتف.. يمين بالله مانت راحه في حته وهجفل الباب ده واكهربه عشان اختك ماتهوبش ناحيته هو ايه اني رايد ارتاح تعبت.
همست.. لا احنا متخاصمين وماينفعش وديني لاختي هتبهدلني. 
هتف ....لاه ماهوديش ابوس يدك سيبيني ليله وربنا مانمت من شهور.
همست.... وانا مالي اوعي احنا متخاصمين ولو اتصالح بسرعه لؤلؤ هتموتني وانت هتركب وتدلدل. 
ضحك.. كني هركب وادلدل.. يا مري اني عارف اجرب لما اركب وادلدل.. سيبيني يا حوريه ورحمه الغالين لتسيبيني مانمتش يا جلبي بجالي شهور يمين بالله.
نظرت اليه بطفوليه.. وانا مالي احسن انت وحش.لتتململ وتنزل وتتركه .
تنهد.. يا رب تعبت نفسي اخدها في حضني وانام.اقترب .. طب اهون عليكي يمين بالله الصداع هيفرتك دماغي وعنيا هتموتني.
تنهدت ليقترب.. طب اخدك في حضني طيب ماهعملش حاجه حبيبك موجوع شوفي عيوني حمرا ازاي شوفي راسي عروجي طاجه..
لتلين فمنظره شاحب.. همست.... لؤلؤ هتزعقلي.
شتمها في سره.هتف..... ماهنجولش هجول اني اتسخمطت اتخمدت في اي نصيبه نفسي انام.
همست... طب.. طب هنام بعيد وانت هنا بعيد.
اغمض عينه.. ماشي اهو اي حاجه.. ليستدير ويخلع جلبابه ويغير ملابسه بملابس بيتيه وذهب للفراش ينتظرها لتقترب وتنام وتنكمش وتتطرف الفراش وتعطيه ظهرها
ظل ينظر لظهرها وقلبه ياكله همس.. هموت وألمسك يمين بالله.
اغمض عينه  وتصنع النوم يأن بوجع.
سمعت هيا أنفاسه لتستدير كانت تعشقه وتحبه وتريده ولكن خوفها و وجعها وكلام لؤلؤ اخافها.. ظلت تتامله لتحس انه نام اقتربت منه ونظرت اليه بهيام فهيا اشتاقت اليه لتمد يدها تلمس شعره بحنان  لتهمس..... وحشتني قوي حرام عليك...احس ان جسده يتشنج من لمستها اراد ان يهجم عليها.
همست.... كده توجعلي قلبي عايزه اتصالح مش عارفه مسكت يده.. هنا موجوع يا ليلي. انت ليلي وهتفضل ليلي... لتلمس وجهه بحنان فتح عيونه فلم يعد قادرا ان يكبت نفسه  .
شهقت تبتعد ليندفع ويشدها اليه ويهتف.. يمين بالله لو اتحركتي لأجلبها مردغه واطيح فيكي.. نهدي اكده عشان اني بطلع دخان من كل حته...
لتتململ بخوف فهو يحتضنها بقوه..هتف.. نامي يا حوريه والله هزعلك نامي اني ماعتش جادر.
لتستكين هيا بين يديه تتلمس الراحه لأول مره ليحس بها نامت شدها عليه أكثر وكلبش فيها ودس راسه في شعرها.. عايز تتصالح يا جمري وموجوع.. حجك عليا اني اسفه.. هتربي والله هتربي داني رايد وعاشج.  يا جلبي نايمه في حضني خدت عجلي والله خدت عجلي. ليريحها ويظل يتاملها بهيام لا يحيد عنها ظل يتلمسها بحنان حتي تاه اخيرا وانساب جسده سعيدا بعوده روحه اليه ليحس انه اخير ارتاح وهدأ بعد دخولها في حضنه لينام لأول مره هانئا من شهور..
يااااه هرمنا من أجل هذه اللحظه.....




تعليقات