رواية حوريه في قلب الليل الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم ميفو السلطان

رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثالث والثلاثون 33
بقلم ميفو السلطان

كانت لؤلؤ نائمه سمعت رنه رساله لها لتقوم وتمسك تليفونها فتحت التليفون لتحس ان الشياطين تلبستها.
صرخت.... يا نهار ابوه اسود ومطين ....فامامها صوره لاكونت ليل فيه صوره حوريه وَسط الروث لتحس انها ستموت حيه هبت وقامت تهيج وتظل تدور في الغرفه.
لتتصل بجاسر فلم يرد عليها مر الوقت لتتصل به لتصرخ.... انت فين. 
هتف.... ايه يا جلبي مالك انا برات البلد. 
صرخت... والحيوان اللي اسمه ليل فين والله لاحرق قلبه واوريه ان لؤلؤ وحوريه عضمهم ناشف. 
هتف... مالك يا جلبي بليل حصل ايه.
صرخت.... حصل كل زفت علي دماغه البيه. المفضوح منزل صوره مراته عالفيس َمنه لله. والله لاوريه واعلم عليه انا مش هسكت ولا هيهمني حد وحق اختي هاخده من نن عينه تالت ومتلت. روح قول اخوك لؤلؤ هتخلع قلبك. دا واحد طايح مالوش كبير وانا هعرفه يعني مالوش كبير. روح قله مش لؤلؤ اللي تنضرب علي وشها وتسكت. ان ماكت اخليه ينح زي الحريم مابقاش لؤلؤ. هو ايه فاكر انه هيطيح وهسكتله مش بيقول عتامنه ورفاعيه انا هعرفه بنت العتامنه هتحرق قلبه ازاي. انا اختي سته وست الناس مايتعملش فيها كده انا كفايا عليا سكوت كده يقابل بقه واغلقت الخط و هو مبهوت.
هتف... صوره ايه ومالها اكده فتح الصوره ليهتف... يا مري ليل يعمل اكده اتجنن اياك يا حزن الحزن. طب اعمل ايه دلوك اني برات البلد اتصل باخيه فلم يرد عليه اتصل بلؤلؤ فلم ترد ايضا ليقرر ان يعاود البلد كي يتصرف في تلك المصيبه.

عند حوريه كانت تجلس حالمه تفكر في ليل وكيف قضت معه ليله حالمه.
دخلت عليها لؤلؤ كالنار صارخه... شفتي المحروق جوزك والله لاخلع قلبه وانهشه بايدي. 
بهتت حوريه.. ايه يا لؤلؤ عيب كده ماتتكلميش عن جوزي كده. 
صرخت لؤلؤ.. جوز الهم والغم. طب ياختي اتفضلي شوفي جوزك منزل ايه فضيحه..
نظرت حوريه.. لتنصعق من الصوره رجف قلبها.. ليل يعمل كده ليه. ليل عمل كده لا مش ممكن لتحس ان انفاسها ستزهق صرخت... لا دا مش ليل انا ما اصدقش ليل مايعملش فيا كده اكيد فيه حاجه غلط. لا انا متاكده انا واثقه في ليل هو  حسسني بالامان لا يا اختي لا ليل مش كده. 
صرخت لؤلؤ... انت معتوهه امال ده مش ليل ازاي. 
تنهدت حوريه تحاول ان تتجلد لتهتف... اما يجي هساله ليل َمايعملش فيا كده مش بعد ما نمت في حضنه..
ظلت اختها تجادلها حتي انفجرت في البكاء وصرخت.... مش ليل مش ليل..
تنهدت اختها فهيا خافت عليها واندفعت تحتضنها..

عند ليل كان يقف في الارض مع والده وكان الوقت قد حل المساء وصل اليه جاسر من السفر صرخ.... اتجنيت يا ولد ابوي خيبت علي كبر التار لحس عجلك اياك.
بهت ليل.. مالك يا زفت انت اتخبلت اياك حد يهجم علي حد اكده. 
هتف جاسر... من عملتك السوده دي اخرتها تفضح مرتك يا حزين من ميته بندخل حريمنا في الجرف ده. 
صرخ ليل.. ماتنطج فيه ايه في يومك الاغبر. 
نظر اليه جاسر بغضب.. واخرج تليفونه ...فيه دي... فيه الفضيحه دي فيه مرتك بتفضحها اكده.
بهت ليل ونظر للصوره.... يا مري ايه ده يا حزن الحزن. اني مانزلتش حاجه يا مراري وعيتلها كيف دي ليخرج تليفونه ويمسح الصوره. 
هتف جاسر... وصلت للؤلؤ وحوريه. 
صرخ ليل... وصلت لمرتي يادي الحزن وجالت ايه. 
هتف جاسر... اني اللي مرتي جالت وجالت اخص عليك. 
هتف ليل..... جولتلك مانزلتش حاجه منين الصوره دي حد سرج تليفوني اياك. ومين عمل اكده داني هطلع روحه بيدي هم هم اما نشوف هعمل ايه في البلوه دي. 
ليستدير جاسر الي والده.... هتاجي معانا يا ابوي. 
هتف بدران... لاه يا ولدي عمك وهدان جاي يجعد معايا شويه نتسامرو. وانت يا ليل شوف حالك يا ولدي مرتك ماتتحملش حاجه عفشه.
ليستدير ليل ويذهب جاسر ويعطي لابيه عصاه كانت بعيده عنه .رفع راسه ليلمح احدا يسلط بندقيته عليهم صرخ.... إلحج يا ليل ولد المحروج ده. 
بهت ليل واستدار لتنطلق الطلقه لتدخل في جسد ابيهم.
صرخ جاسر وهب ليل وينطلق كان سريع البديهه كالفرس الرماح. جري يطارد ذلك الحقير وجاسر حمل ابيه ووضعه في العربه وانطلق الي المشفي يصارع الزمن لانقاذ ابيه. 
ظل ليل يطارد ذلك الحقير حتي تجمع الناس وانهالو عليه.
مسكه ليل وانهال عليه ضربا . ليحتجزه الناس بعيدا عن ليل الذي كان سيقتله اخذه الناس وذهبو به الي المشفي للاطمئنان علي ابيهم وامرهم ان ياخذو الرجل الي احد المخازن ولا يسلموه للشرطه. ذهب للاطمئنان علي ابيه علم ان الاصابه في ذراعه وان ابيه في حاله ليست سيئه.
هتف جاسر... اني  هرجع البيت اشوف البنات وانت شوف ولد المحروج ده وهات ابوك لو جدر وتعالي لينطلق كل الي مكانه.
دخل ليل علي ذلك الحقير وانهال عليه ضربا ليتهالك الرجل هتف ليل... من اللي كراك يا نجس علي بدران الرفاعي انطج. 
هتف الرجل وهو يلهث.. هجول هجول والله.
ضربه ليل.... انطج يا فاجد ناسك. 
هتف الرجل.... جاتلي حرمه اسمها  لؤلؤ هيا اللي ادتني دهبات. وجالتلي طخ الحاج بدران. وجالتلي انها هيا واختها واسمها حوريه اتفجو يطخو الحاج عشان يحرجو جلب ليل الرفاعي. وورتني تصويره اختها وهيا في الواغش.  وكات البت محروجه وجالتلي اختها هيا اللي فكرت تحرج جلبك عشان عملت فيها اكده. وانك لازمن جلبك يتخلع. وان ولاد العتامنه ماحدش يعمل فيهم اكده وانك مبهدل مرتك و واخدها غصب. 
بهت ليل.. حوريه عملت اكده هيا واختها. 
صرخ الرجل... اي والله يا بيه وجالتلي عايزه تحرج جلبك بالجوي وماهتسيبش طارها ولاد العتامنه مايتعملش فيهم اكده. اني يعني كت بهوش بس يا بيه والله لا فيه جتل ولا يحزنون. 
تلبس ليل الشياطين..... بقي بت الكلاب هيا واختها عايزين يموتو ابوي دانا هطلع روحهم وانهال عليه يضربه حتي فقد الوعي.
عاد ليل مسرعا الي البيت وجد اخيه جالسا ومعه لؤلؤ وحوريه دخل غاضبا كالنار.
قفزت حوريه اليه..... حبيبي انت جيت  انا والله يا ليلي ما صدقت اساسا.استحاله اصدق فيك حاجه انا واثقه فيك يا قلب حوريه والله اوعي تفكر اني بس حتي ظنيت فيك يا قلبي.
ليقابلها بصفعه علي وجهها لتقع علي الارض وتنظر اليه برعب.
هبت لؤلؤ.... انت قطع ايدك بتمد ايدك عليها. 
هجم علي لؤلؤ ومسكها من شعرها ليصرخ .....بقي يا فاجره تكري الراجل علي ابوي. 
هب جاسر.... بعد يدك انجنيت اياك. 
صرخ... الفاجره دي هيا َو الحربايه التانيه اللي كرو الراجل علي ابوك. الراجل اللي اعترف راحت بعد ما شافت التصويره.الراجل راحتله وخططت وورته التصويره وجالتله ولاد العتامنه مايتعملش فيهم اكده. واتفجت هيا والحيه التانيه ودفعتله عشان يضرب ابوك. نساوينا كرو راجل علي ابوك.
بهت جاسر وهوي قلبه ونظر للؤلؤ وحوريه  لينهال ليل علي لؤلؤ ضربا وحوريه انكمشت بجانب الحائط تنتفض برعب وتنظر الي اختها وقلبها يتمزق ..سمعت ليل يصرخ بغل ..... ايه غلك ده جاي مكفي علي وشي استسمح مرتي وانت كيف الحيه انت والحزينه اللي عامله ملاك لتحس لؤلؤ بانفاسها تتقطع ليلقيها تحت قدم جاسر.
هتفت بقهر.... سايبه يضربني سايب راجل غريب يضربني اكري ايه َانا ماعملتش حاجه. 
هتف جاسر بقهر .... عشان اكده كتي عايزه تحرجي جلب اخوي وتعلمي عليه.. عشان اكده جولتيلي مالوش اكبير هعرفه تكري الراجل علي اكبيرنا. انا استاهل منك اكده. تجرحي جلبي ليه اكده داني عامل خدي مداس ليكي. 
صرخت.... ماعملتش حاجه ماعملتش. 
هتفت حوريه بنحيب.... احنا ماعملناش حاجه والله.
هجم عليها ليل ومسكها من شعرها.... بقي اكده يا عجربه وعامله فيها كيف الحيه بتتلوني وعاملالي ملاك وانت حيه بتنهشي فيا  ولما جبتينا تحت طوعك. صحيح غلبت مرت عمي تجول خلي بالك من الحيه االي هتلدعك واهه لدعتك كانت صوح. (بس يا حلوف 😠😠) 
كان يضربها وهيا تنتحب وتنتفض ولا تفعل شئ ولؤلؤ تحت قدم جاسر راسها محني لم تعد قادره علي الحركه من كثره الضرب.
صرخ.... انتو ازاي اكده صحيح لا ليكو فصل ولا انربيتو من الاساس ولا حد رباكو. كتو متسابين اهناك.سقطت حوريه من فرط ضربه وانكمشت.
الا ان لؤلؤ تجمعت نفسها وقامت.تمسك جاسر.... اوعي تقول انك مصدقه اوعي اموت. جاسر بصلي ساكت ليه جاسر والنبي انا مش حمل تعمل فيا كده...اشاح بوجهه.
صرخت... بصلي بصلي امال كت بتقرب ليه انا وثقت فيك بصلي. هتفت غاضبه.. ما بتبصليش ليه اخص عليك انت راجل انت. انا مش شايفه فيك ريحه المرجله. .
هجم عليها ليل..... وليكي عين.. مش شايفاه راجل ماللي زيك ماينفعلهاش الا شورابه خرج. ايه عايزه تجتلي ابوي ويجي يطاطي ليكي هاه.. عايزه ايه جولي تروحي وتخططي لده كله.. ابوي يتجتل عشان تصويره منك لله. ايه غلك ده كتي تعالي موتيني اني خدي حجك مني اني. بس اللي زيك لازمن ياخد جزاءه انت والحربايه التانيه. ايه فاكرين انكو عشان حلوين هتركبو وتدلدلو وتركبونا العيبه لاه انتو هتترمو رميه الكلاب برات الدار وهتتفضحو.
شد لؤلؤ وصرخ.... ارمي عليها اليمين دي مره سو ماتستحجش انها تنساب.
صرخت.... اوعي يا جاسر اوعي هموت والله اوعي يا حبيبي..
شدد ليل علي شعرها لتصرخ.... اكتمي ايه فاكراه اهبل هيسمعلك لاه انت هتخرجي من اهنه مفضوحه ...صرخ في اخيه.... ارمي اليمين خليك راجل مرتك حطت وشك في الطين هتبقي دلدول ومره. تجتل ابوك وسيبها. ليرميها تحت قدمه.
شهقت ترفع راسها وتنظر لزوجها لتهمس.. لا والنبي لا ماتموتنيش لؤلؤ هتموت ماهقدرش اعيش وتقوملي قومه. لا يا جاسر دانت قلتلي هبقي سندك ماتقطمش ضهري حرام تصدق هعمل كده ليه  يا حبيبي والنبي بلاش ماتصدقوش حبيبي انا حبيبتك اللي نامت في حضنك.
صرخ ليل.. اخرسي يا رخيصه ارمي اليمين بجولك.لتان وتنظر اليه 
هتف جاسر بقهر..... انت طالج..
لتنهار ارضا وتحس ان قوتها نزعت منها وتهالكت واحست بسكين ينغرز في قلبها لتسقط وتنتحب.
هجم ليل علي حوريه التي كانت تنتفض برعب فهذا كثير عليها وعلي شخصيتها.لتسمع ليل يصرخ لتتشنج في يديه.. بطلي تمثيل بقه... وانت بقه ليل بيجولك ماعتش عايز يشوف وشك اللي كيف الحيه ده انت طالج ولسه هتترمو وتتفضحو وهناخد حجنا من العتامنه.
ليلقيها بعيدا لتسقط علي اختها مقهوره هتف.... يلا بره ماشفش وشكو اهنه..
احست لؤلؤ انها ماتت وتهالكت لم تعد قادره ان تتحرك.
قامت حوريه بقهر رغم خوفها وانتحابها تحتضن اختها  ولاول مره تنهار لؤلؤ وجاسر قلبه ينهشه عليها.
نظرت اليه وهتفت.... يا ريتني ماحبيتك. انت مت بالنسبالي واندفنت حبيبي اللي حبيته مات وهبكيه عمري كله انت ماتنفعش تبقي حبيب من اساسه. لؤلؤ انت قتلتها وقتلت حبيبها منك لله. 
احتضنتها حوريه.... قومي يا حبيبتي خلاص ماعتش لينا مكان هنا قومي.
لتقوم وتاخذها في احضانها.. ذهبت الي ليل الذي كان يقف والغضب يعميه لتهتف.. قلتلك هترميني زي بابا فاكر. قلتلك ماتوعدش وماتاخدنيش في حضنك وانت هترميني. ليه كنت عارفه وحاسه. انا ماصدقتش فيك وانت صدقت. انا وثقت فيك وانت طعنت. انت مزعتني انت مش بس عملت زي بابا انت اسوء منه. انت ازاي كده ازاي. بس بجد انت اكدتلي ان مفيش حاجه اسمها حب ولا امان انت خلعت قلبي وانا غلبانه وعمري ما هسامحك. انا حبيتك وحبيت حضنك وانت وعدتني ماتوجعيش. بس انت حضنك ده بقي موت بالنسبالي ابعد عنه بالمشوار انت دمرتني ودمرت جوايا بدل ماكت بخاف بقيت ميته انت موت كل حاجه يا ليل. 
اهتز هو لدقيقه ولكنه اشاح وجهه بعيدا وهتف.... بره بدل ما اسوي جتيل وانا ما بجتلش نسوان.
اخذت اختها لتقول.. كتر خيرك بس انت قتلت ومزعت انت اتهمتنا بحاجه ماعملنهاش وطلقتونا واخرتها ترمينا في الشارع في انصاص الليالي. ترمي لحمك يا ليل بيه. 
صرخ.... ماعتيش لحمي ولا هتبجي في يوم لحمي. لحم رخيص ما يتسماش علي اسمي. روحو للعتامنه واني هاجي اخد حجي منيهم. عشان لو رحت بيكو دلوك هجلبها نار ورماد. 

نزلت دموعها.. فعلا ماعتش هيبقي لحمك ولا عمره هيبقي لحمك تاني. بس لحمنا مش رخيص. اعرف ان لحم حوريه عمره ماهيبقي تاني لليل. اعرف ان حوريه ماعادتش هتنفع بسببك. اعرف ان حوريه هتعيش عمرها مدبوحه بسببك. عشت عمري خايفه دخلت حياتي حسيت مره واحده بالامان قمت علي فلقه قلبي. لتقترب اكثر وهيا تنتحب... لترفع يدها تضعها علي قلبه. اللي هنا ده كان نفسي فيه كان نفسي اعيش جواه بس طلع مافيش هنا حاجه من اساسه. فايتالك دنيتك وفرحانه اني فايتاها عشان ربنا رحمته واسعه اني ماعيش عيشه امي. اه اترميت زيها بس ماعيش زيها. بكره تعرف ان حوريه حبتك حب يكفي دنيا بحالها. بكره تعرف اني غلبانه وانقتلت بسببك. بكره تعرف اني ماعملتش حاجه وانظلمت. عيشت عمري مظلومه يعني هيا جت عليك تكمل ظلم وتمزع. كانت دموعها تسيل لتهتف... فايتالك دنيتك عيش فيها وكمل انتو الغل جواكو بيحركو زي العرايس مابتعرفو تحسو. يا خساره حبي ليك يا خساره نومتي في حضنك. يا ريتك ما وعدت. وعد الرجال سيف بس طلع سيف مخوخ الصدأ كله من الغل والكره. حوريه هتمشي من حياتك راضيه بقسمه ربنا. قسمه ربنا ليا اني مانسعدش ولا افرح. راضيه بقسمته اني ماليش اعيش بأمان واكمل خوف. قسمه ربنا ليا ان حبيبي يقتلني ويخليني مانفعش لحاجه تاني..افرح يا ليل انك خدت تارك من ولاد العتامنه. اهوه اخيرا التار اتاخد بقتل بناتهم. افرح واقعد افتكر ازاي كت بتحن عليا وادورت خلعت قلبي افرح وافرح بدنيا مافيهاش حوريه. انت فعلا ماينفعش اكون ليك.. واحده ضعيفه غلبانه وواحد جاحد مالوش قلب. فايتاك لدنيا جديده اتجوز صابحه وافرح بيها انتو شكل بعض. بحمد ربنا اني ماشيه كنت هجيب منك عيال الغل يكويهم. اموت انا الف مره ولا اجيبش نسخه ليل الرفاعي من بطني. انت صعبان عليا بجد ربوك ان الغل بالغل وربنا قال والكاظمين الغيظ. انا بقه حوريه الغلبانه مش عايزاك الف مره لو جيت زاحف. احنا ماشين ونفدنا بجلدنا منكو انتو مش بني ادمين. حسبي الله فيكو و شدت اختها واتجهت الي الخارج ولؤلؤ متهالكه لا تقوي علي الكلام وقلبها يمزعها.
ظلا يمشيان في الليل وقد حل الظلام وهما وحيدتان بلا مال ولا سند
هتفت لؤلؤ.. هنروح لتيته.
صرخت حوريه... مش هنروح لحد خلاص احنا مالناش حد ولا هيبقي لينا. حد انسي واقفلي علي الوجع ده ليظلا يمشيان والتعب انهكهما .وصلا الي موقف العربات اخرجت حوريه سلسلتها تعطيها للسائق ان يوصلهما مقابل الاجره. احن الرجل ورفض ليركبا وتبدا رحله العوده ورحله الوجع من فتاتين ليس لهما اي ذنب في شئ سوي انهما احبا بصدق.
وصلا ليعطيهم الرجل مالا يركبا ويصلا الي بيتهم ...وصلا البيت لتقوم حوريه بكسر شراعه الباب وتمد يدها وتدخل وما ان دخلا حتي تهالكت لؤلؤ وانفجرت في البكاء لتحتضنها حوريه وتبكي.
رفعت راسها.... هنعمل ايه انا موجوعه اوي حاسه اني طاقتي خلصت حاسه اني هموت انا بحبه اوي هموت يا حوريه. 
كانت حوريه لا تنطق وتنتحب في صمت لتحتضن اختها فهيا يبدو عليها الوهن لتهتف اجمدي يا لؤلؤ لازم نجمد. 
لتصرخ.... مش قادوه حاسه اني هموت.
لتقوم حوريه وتحاول ان تبدو قويه تضعها علي السرير.... لا لازم نجمد ونبعد. من بكره هبيع البيت ده عشان ماحدش يوصلنا ما جدك لو عرف هيجي ياخدنا ويرجعنا لازم نبعد ونقطع علاقتنا بالماضي خلاص.. الوجع مش هيروح بس الوجع والنصيبه لو جدك رجعنا. لتقوم وتضع اختها في الفراش متهالكه وتصبح لؤلؤ كحوريه  ضعيفه خانعه والقهر ينهش قلبها لتنام وقلبها قد تمزع أشلاء.
انسحبت حوريه ببطئ وخرجت وتسقط متهالكه وتنفجر في البكاء فكانت قد تحاملت علي نفسها من اجل اختها. لتنتفض وتظل ترتعش بقهر تتكور علي نفسها من وجعها وتأن خوفا من القادم. فقد نامت علي امان الدنيا لتستيقظ علي فاجعه نهشت قلبها لتظل تنتحب.
رجعتي تاني يا حوريه لوحدك والخوف بينهش فيكي. رجعتي تاني مرميه زي امك غلبانه. كنت فاكره ايه كنت فاكره الدنيا امان كنت فاكره هتفرحي.. بس ليه ليه قلبي بيتمزع ليه يا قلبي عملت فيا كده نمت علي صدرك. اول مره انام من غير خوف تصدق اني اقتل انا يا قلب حوريه انا ياللي مزعت قلبَي. طب هعيش ازاي من غيرك دانت روحي اهون عليك ترميني كده. كده يا قلبي انا خايفه ومرعوبه خلاص رحت خلاص وراح الامان راح الدنيا اللي اتمنتها. كان وهم يا حوريه كل ده َوهم. حبه وهم. كان كدب وعيشك فيه.. نامي يا حوريه علي قلب ليل واصحي مفجوعه. نامي وليل حطك في قلبه وقام نهش قلبك.. قلب الليل اللي مابيعرفش الا القسوه والغل.. انت عشقتي غلط وعيشتك غلط واتخلقتي عشان تعيشي لوحدك خايفه مرعوبه.. لتأن بوجع.. اه يا قلبي رجعلك الخوف تاني ورجع الرعب جواكي. مالكيش لا تفرحي ولا تحسي بالامان لان مفيش امان يا حوريه. انعادت قصتك وانت صغيره امك حبت واحد ورماها. انت حبيتي واحد ونهش قلبك.. عيشي بقه بخوفك واعرفي ان الدنيا دي دنيه خوف ووجع.. حاولي تعيشي وتبطلي خوف وقهر وتبقي بني ادمه زي بقيت الخلق.. هتكملي كده ازاي وانت متمزعه وليل نهش قلبك بعد ما كان سندك.. هتعيشي ازاي يا حوريه لتنهار وتشهق وتمسك قلبها.. ااااه قلبي قلبي حرام عليك دانا حبيتك حرام عليك دانا غلبانه ومابعرفش اعمل حاجه.. حرام اعمل ايه في وجعي وخوفي يا رب هون عليا هموت.. لتظل ان تنتحب الي ان نامت كما هيا مستكينه وحيده بلا سند ولا يد حانيه عليها..
ماتزعليش يا قلبي هربيهولك الحلوف ده 😢😢..


تعليقات