قصة عشق أحفاد الجوهري البارت الرابع والعشرون 24 بقلم آية المهدي

       

قصة عشق أحفاد الجوهري

البارت الرابع والعشرون 24

بقلم آية المهدي


ذهب سليم لمكان الشخص المجهول ولم يدري بما سيفاجاه


سليم للمجهول : فين العنوان


المجهول : اهو يا باشا عنوان الاتنين 


سليم : انا عايز عنوان العيلة اللي جابت بنت وولد 


المجهول : اتفضل يا باشا وفيها اسم البنت وكل حاجة عنها 


سليم : طيب روح انت لحد ما احتاجك


المجهول : امرك يا باشا 


ذهب المجهول وظل سليم يقرأ المعلومات عن حور وعائلتها


سليم : اسمها حور محمد محمد المهدي يا تري هتتقبل الموضوع لما تعرف ولا لاء وذهب سليم ليخبر جده بالتفاصيل 


علي الجهة الأخري في القصر 


سراج : انا اسف يا انسة اميرة بس كان لازم اعمل كده علشان سها تفهم غلطها وتحس انها هتخسرني


اميرة : ولا يهمك انا عارفة انك بتحب مراتك وعايزاها ترجعلك واكيد هي ندمانة دلوقتي 


سراج : متخافيش كل حاجة هتنتهي انهاردة وانا اسف علي كلام رؤي معاكي 


اميرة : لاء ابدا هي متعرفش حاجة فمش لازم تعتذر


سراج : طيب تمام شكرا لمساعدتك بجد 


في غرفة حور كانت تغني بصوتها العذب الجميل 

فدخلت والدة مليكة للغرفة 


والدة مليكة باستغراب : مليكة انتي من امته بتغني انتي صوتك مش حلو في الغنا 


حور بتوتر : ابدا ما أنا حاسة أنه صوتي متغيرش زي ما هو يمكن انتي اتهيألك


والدتها: وانا كمان هاغلط في صوتك 


حور بخوف : لاء يا ماما تلاقيكي اتخيلتي بس مش اكتر


والدتها بدموع : انتي قلتي اي 


حور : طب بتعيطي ليه انا قلت حاجة تضايقك 


والدتها: انتي نادتيني ماما وانتي من بعد الحادثة مش قولتيها وانا محبتش اضغط عليكي في حاجة 


حور بحزن : انا اسفة انك كنتي بتتعذبي بسببي


والدتها : لاء يا حبيبتي أنا مش زعلانة انا فرحانة قوي وعلشان كده هانزل اعملك الاكل اللي بتحبيه كله 


وذهبت والدة مليكة للمطبخ  وتركت حور في غرفتها ولم يروا عز الذي استمع للحوار وسمع صوت حور واندهش لجمال صوتها 


عز : مليكة عمرها ما غنت ولا صوتها كان حلو كده لاء في حاجة في موضوع الذاكرة ده وكمان عادات مليكة اتغيرت خالص 


حسام : انت بتكلم نفسك يا عز ولا اي 


عز : يا ابني حرام عليك خضتني 


حسام بضحك : معلشي يا حبيبتي اتخضيتي يا ختي يا جمال أمه


عز بزهق: اسكت بقا مش فايق لهزارك ده 


حسام بجدية : لاء شكل الموضوع بجد مالك اي اللي حصل 


عز : مش عارف محتار في كل اللي بفكر فيه 


حسام : وانت بتفكر في اي


عز ؛ مليكة


حسام : مالها مليكة 


عز : كل يوم بكتشف شخصية غير شخصية اختي مليكة 


حسام بعدم فهم : ازاي ده مش فاهم 


عز ': يعني احيانا بحس انها مش مليكة 


حسام بضحك : شكلك اتهبلت انت مجنون يا ابني دي اختك مش مليكة ازاي واحدة شبهها مثلا 


عز بتوهان: وليه لاء 


حسام : لاء شكلك اتجننت علي الاخر  تعال نقعد في مكان هادي ونتكلم وذهب عز وحسام للخارج 


عاد سليم للقصر وطلب الاستئذان للدخول 


الجد : اتفضل 


سليم : ازيك يا جدي عامل اي 


الجد : بخير يا ابني طمني في اخبار ولا لاء 


سليم : في يا جدي انا لقيت العنوان ومعايا كل التفاصيل عن العيلة كلها وعن البنت 


الجد : معرفتش شكلها اي يا بني 


سليم : لاء يا جدي بس اكيد هي شكل مليكة لو هما فعلا توام متطابق زي ما عمي يحيى قال اسمها حور وانا لازم اسافر بكرة ليهم 


الجد : وتسافر ليه يا بني هما فين بالظبط 


سليم : متقلقش يا جدي هما في  العاشر مش بعيدة 


الجد : هما في العاشر طيب خد حد معاك بلاش لوحدك


سليم : متقلقش يا جدي انا حابب اروح لوحدي مش حابب حد يعرف حاجه عن الموضوع 


الجد : طيب يا بني خليك علي اتصال معايا لو كنت لسه بصحتي كنت روحت جبت حفيدتي بنفسي


سليم بحب واحترام لجده: ربنا يباركلنا فيك يا جدي وان شاء الله تشوف حفيدتك وهترجع لعيلتها الحقيقية


الجد بحزن : مش بالسهولة دي يا بني اكيد هتكون صدمة ليها وممكن مش تقدر تتقبلنا


سليم : متخافش هتقبل يا جدي احنا أهلها الحقيقين ومن حقنا ناخدها تعيش معانا 


الجد : أن شاء الله يا بني 


علي الناحية الأخري في مكان ما 


حازم : ها عملت اي عرفت سليم راح فين 


المجهول : كان مع شخص غريب يا باشا وآداله ملف 

بس معرفش في ايه 


حازم بغضب : انا عايز الملف ده يكون عندي انهاردة 


المجهول بخوف : ازاي بس يا باشا انت عايزانا ندخل عرين سليم الجوهري 


حازم بحقد : يعني خايف من سليم ومش خايف مني 


المجهول بخوف : ابدا يا باشا 


حازم : تنفذ اللي قلت عليه حالا وبكرة تكلم الرجالة هنفذ الخطة بكرة 


المجهول : تحت امرك يا باشا بس ازاي هنجيب مليكة هانم عندنا 


حازم : مش عندنا يا غبي بكرة هتعرف كل حاجة وظل حازم يضحك بشر وحقد شديد لعائلة الجوهري 


علي الجهة الأخري في قصر الجوهري 


زهرة : ماما انا  رايحة الجامعة 


والدتها : طيب يا حبيبتي خدي بالك من نفسك كويس


زهرة : حاضر يا ماما عن اذنك بقا مع السلامة 


والدتها : مع السلامة يا حبيبتي 


ذهبت زهرة للجامعة وقبل ان تدخل لقاعة المحاضرات اعتراض طريقها شاب يحاول مضايقتها 


زهرة : ابعد لو سمحت 


الشاب : لاء هو حد يسيب القمر ده يمشي لوحده


زهرة بدموع : لو سمحت خليني امشي 


الشاب : لاء القمر ده مينزلش دموعه خدي منديل اهو 


زهرة : طيب ممكن تخليني امشي 


الشاب : ليه بس كده تزعليني منك وأمسك يديها 


زهرة بعلو صوتها : انت حيوان انت ازاي تمسكني كده 


الشاب : مالك يا حلوة ما احنا حلوين مع بعض د


زهرة : قولتلك تبعد عني بدال ما اندهلك الأمن 


الشاب بوقاحة : انا عايزة الأمن يجي 


زهرة بدموع وعصبية ضربت الشاب قلم علي وجهه


الشاب بغضب : انتي بتضربيني يا روح امك ونزع حجابها عنها وضربها أيضا علي وجهها 


صرخت زهرة بصوت عالي وظلت تبكي وتدخل الأمن وذهبوا لمكتب العميد 


العميد : اي اللي حصل بالظبط 


الشاب : والله يا فندم هي حاولت تكلمني ولما انا رفضت اتعصبت عليا لاني رفضتها 


زهرة بصراخ ودموع : انت كداب انا معملتش كده 


العميد بجدية : بس كل واحد فيكوا يتصل بأهله وظلت زهرة تحاول الاتصال بأخيه ولكن لم يجب أحد علي الهاتف فاتصلت بهاتف القصر وظلت تنتظر إجابة أحدهم 


زهرة : الوو مين معايا 


حور : انا مليكة زهرة خير في أي مالك 


زهرة بدموع : مليكة هو أبيه سيف مش موجود 


حور : لاء مش موجود انتي مالك قوليلي 


زهرة : انا واقعة في مشكلة في الجامعة 


حور بخوف : مشكلة اي انا جايلك حالا 


زهرة : انا خايفة قوي يا مليكة 


حور : لاء متخافيش أنا جاية حالا


وأنهت حور الاتصال 


حور : طيب انا اعمل اي دلوقتي مافيش حد هنا غير جدو ومرات عمو شهاب وسها مينفعش اقولها انا هاتصل بسيف وظلت حور تحاول ولكن هاتفه مغلق 


حور : يا ربي طب اعمل اي حتي عز 

وحسام وسراج مش موجودين كده خلاص مافيش حل غير اروح انا وذهبت حور لتغير ملابسها والتوجه للجامعة وكانت تمشي بكل ثقة أمام الجميع ودخلت لمكتب العميد 


حور : زهرة 


زهرة بدموع ارتمت في احضان حور 


زهرة بدموع : مليكة الحقيني الشخص ده بيتهمني اني حاولت أكلمه مع أنه هو اللي حاول وكمان شدلي حجابي 


حور بغضب : واي كمان اتكلمي ولاحظت حور علامات احمرار علي وجه زهرة 


حور بغضب شديد : هو اللي عمل فيكي كده 


زهرة : هزت راسها بالايجاب 


حور : انت ازاي تتجرأ وتعمل كده 


الشاب باستهزاء: مش ناقص الا بنت تيجي تحاسبني 


حور : وانا هوريك البنت هتعمل اي وفجأة ضربت حور الشاب علي وجهه حتي نزف ده علشان شديت حجابها يا زبالة وظل الأمن يحاولوا أبعدها عن الشاب 


العميد : اهدي يا انسة مليكة 


حور : اهدي اي انت ازاي تسمح باشكال زي دي بالجامعة 


العميد : يا انسة 


وفجأة ظهر سليم بوسامته المعتادة والملفتة للأنظار 


سليم بجدية : عايز. اعرف اي اللي بيحصل هنا بالظبط وروات له حور ما استمعت له من زهرة 


سليم بغضب : وفين الكلب ده 


حور : اهدا وهو بيتعاقب دلوقتي


ذهب سليم باتجاه شقيقته واحتضنها 


سليم : انا اسف يا حبيبتي اني مردتش علي اتصالك حقك عليا 


زهرة بحب لأخيها : لاء مليكة كانت معايا ومش سابتني وكمان قامت بالواجب مع الشاب وضربته 


سليم بضحك : طيب اطمن يعني طيب يلا بينا علي البيت علشان الكل مستني في البيت 


وذهب سليم وزهرة وحور للقصر 


وبعد مرور الوقت وصل الجميع للقصر 


الجد : سليم تعال عايزاك 


سليم : نعم يا جدي 


الجد : انا خلاص قررت هنحدد زواج مليكة وسيف 


سليم بصدمة :؛ اي 


الجد ؛ مالك يا بني عايز. افرح بيهم يا حبيبي 


سليم بتوهان : تحت امرك يا جدي 


        البارت الخامس والعشرون من هنا 

    لقراءة جميع حلقات القصه من هنا


تعليقات