قصة من نظرة عين البارت الحادي عشر 11 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الحادي عشر 11 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

(فى صباح اليوم التالى )

جهزت أمل الفطار لم يأكل جاسر  ولا محمود وذهبوا لعملهم و ظلت أمل بحفيدها فى المنزل تريد الذهاب لعملها الجديد التى لم تعرف تذهب لة يوم واحد مش عارفة أتصلت عليهم وجدت ضاعت الوظيفة منها بسبب التأخير حزنت بشدة ،،،،

_____

وصل محمود المعرض وجد شهد  جريت لة وقالت بلهفة حضرتك غايب لية خوفت عليك أوووى  رنت عليك كتيير 


محمود/ نمرتك أخرها كام


شهد/ ١٢


محمود بضيق/ جبتى نمرتى الشخصية منين


شهد/ من الساعى هنا ،،بليييز طمنى عليك أنت بخير قولى بقا سبب الغياب دة بترسم لوحة رائعة وتفاجأ جمهورك بعمل فنى يكسر الدنيا بووووم


محمود/ أنسة أسمك أية


شهد/ شهد أسمى شهد على فكرة قولتة كذا مرة هههههه


توتر محمود من أبتسامتها الجذابة  وسرح فيها وقال:- أنسة شهد ممكن سؤال معندكيش أهل 


شهد/ عندى طبعا بتسأل لية


محمود/  أوووف كل شوية نطة عندى عايزة منى أية


شهد / معجبة بالرسم لوحاتك تعبر عن أشياء عميقة حضرتك ليك حق تتشهر  أنا صحفية أقصد لسة فى بداية السلم وعايزة أعمل معاك حوار صحفى لكن تجاهلت شغلى وأدمنت الرسم وطريقتك شيك جدا فى الكلام أسلوبك متدين  يدل على أحترامك لأنثى  عينك مش بتترفع ليا على عكس إللى فى مجالك حقيقى يا بخت إللى تتزوجها  


محمود محرج من كلامها أول مرة حد يقولة كدة يريد القول لها أنة لدية أبن فسكت ،وقال :-شكرا على المجاملة الجميلة دى


شهد/ صدقنى مش مجاملة  صدقنى عندى لحضرتك مفاجأة امممم  أية رأى حضرتك بدل متكون مشهور فى مصر بس،،، تنشهر برا كمان 


محمود بأهتمام/ أزاى 


شهد/ فى متحف مشهور فى باريس تحب تعرض فية 


محمود/ واو ،،حلمى حياتى متحف اللوفر  تقصدى  هو ياريت


شهد بحماس/ سبها على الله  وعليا بعلاقاتى كصحفية أوصلك بجوز أختى فى باريس ماسك منصب فى السفارة المصرية أشوف الدنيا وأكلمك


محمود/ أكون شاكر فضلك جدا


شهد/ دة إللى أكون شاكرة فضلك لو عزمتنى على عصير فى كافية 


محمود بتفكير/ عمرى ما خرجت مع بنت بدون أرتباط أعتذر حفاظآ على سمعتك يا أنسة


شهد بأنبهار/ أحترمتك على فكرة  أحم على فكرة النيو لوك بتاعك جامد  فكل حالات حلو أحم أنا ماشية عندى شغل وتأخرت سجل نمرتى بقا ،،سعيدة جدا المرادى أتكلمنا كتيير، سلام،،ورحلت 


محمود قال لنفسة، فوق من الوهم دة، ،دى معجبة فقط،،أنت بتحب جنة أستغفر الله العظيم 

___________

ذهب يامن  لأيلن وجد قدر فى وشة حاولت تتجاهلة  وأصتنعت كأنها تباشر أعملها  وتقرأ ملف لمريض

يامن/ قدر 


لفت لة وقالت :-أسمى الدكتورة قدر


 يامن بأبتسامة/ أحلى دكتورة فى الدنيا يا بطل


قدر / أفندم  وتركتة 


جرى وراها وقال:- أستنى يا وحش الكون إيلن فين مجتش من أمبارح الفيلا  هى عندها نبطشية


قدر بضيق/ من يوم بابكم وهو  فى المستشفى و طلبت الطلاق من عمى هى غيرت نبطشيتها مبقتش معايا معرفش عنها حاجة ومش بترد على مكالماتى وأصلا مش بتبات فى المستشفى ،،الصغنن بتاعكم بيخاف ،قالتها بسخرية


يامن/ يعنى هى موجودة هنا  ولا لاااااا، شوفى كدة أمال دكتورة أزاى 


قدر بضيق/ أيوة دكتورة مش ولية أمر لأيلن وغيرها  شوف أختك فين سلام، ،،تسمرت أقدامها حين قال :- تكون أنخطفت تااانى 


شدتة من إيدة وقالت :- أووف   تقلقني لية 


نظر يامن لأيدها الماسكة كفوفة وهو سعيد وبعد دقايق  أتسعت أعينهم من الصدمة 


قدر/ راحت المؤتمر لوحدها أزاى دة فى فرنسا 


يامن/ أختى بتخاف تكون لوحدها أزاى تسافر 


قدر/ بيقولوا هى طلبت تكون ضمن الفريق ،،قدر دكتورة أيوة لكن أنا معها هى بتخاف تتعامل مع المريض أزاى تسافر 


يامن/ أختى ضاعت لازم أسافر فرنسا 


قدر بلهفة/ طمنى عليها لو سمحت 


نظر لها وأبتسم ثم رحل ،،،،


بعد ٤ أيام أيلن لم تأتى من فرنسا ولا يوجد حجز تذاكر طيران  حتى الطيران الخاص غير متاح ،القافلة المصرية أتت معدا إيلن قررت الإقامة هناك 

حزن حازم والسؤال هنا كيف أخرجت أبنتة جواز سفر كيف سافرت بدون علمة هى لم تعرف شئ فى الدنيا أكيد حد ساعدها   ،،قدر تفاجأت مثلهم يبقا مين  إللى ساعدها ،،،، وبالفعل سافر ليها حازم وزوجتة لم يجدوها فى الفندق الذى يوجد  فية القافلة المصرية كلم شخص مسؤول فى مصر يجد بنتة فى فرنسا  ،،،بعد أسبوع كامل فشلوا فى إيجادها ورجعوا تانى بنتهم داخل فرنسا لم تخرج منها لكن أين فين فص ملح وداب  أعتقدوا مخطوفة وإللى خطفها زوجها بما أنة مختفى إيضا    ولا يعرف أحد عنة شئ  


هنادى فى البيت لم تذهب للعمل وعاملة مناحة على بنتها ،،علمت أمل بالموضوع تجاهلت الخلاف بينهم وذهبت تقف بجوار صديقة عمرها ومهما كان المختفية زوجة أبنها 


حازم/ عصبى للغاية  ومتهور فى قراراتة ،،وأولادة ندموا أنهم فرقوا بينها وبين زوجها بسبب حالها إللى أتبدل قبل غيابها  


قدر قربت من يامن عن طريق السؤال على إيلن هل ظهرت أم لا 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

 فى جزر المالديف أتفق مصطفى لتانى مرة على صفقة  ممنوعات ضخمة من وراء  أبوة وحازم وأبنة لصالح الريس الكبير ونتجتها فرح الراجل الكبير  بشدة ووعدة حين ينزل مصر سوف يحصل على مليون جنية مكافأة ،،، فرح مصطفى   وقرر السفر فى فرنسا لأجراء عملية تصلح وشة وجسدة المتشو،ة ،،،، وقتها وهو صغير لا يوجد هذا النوع من العمليات أما الأن تابع الموضوع جيدا وسوف يخاطر فهو معة مليون دولار  غير مليون جنية الذى سوف يحصل علية  بعد ذلك    

 وأثناء تفكيرة طرق علية باب الفندق فتح وجد فتاة ترتدى مايوة قطعتين  فقال بالأنجليزية 

:- أكيد مقصدك خطأ أبحثى عن مقصدك فى غرفة أخرى 


الفتاة تحدثت باللغة العربية 

الفصحى/ مقصدى صحيح أنا لم أخطآ أبدا ،أنت مسيو مصطفى  مصرى الجنسية   ،ثم تخطتة ودخلت الغرفة 


مصطفى  بهدوء/ عايزة أية


الفتاة/ أنا هدية من زعيم المافيا هنا لك 


مصطفى بهدوء أنزل إيدها من حوالين رقبتة ووضع إيدة على فمة قبل أن تصل شيفاها لفمة وقال :- أهدى مش بتاع الكلام دة 


 ،،،واقفت  هى تعبث فى أزرار قميصة وتلف حوالين منه وهى بهيئتها التى تهز الحجر  وتقول بدلع :' يبدو أنك صعب المنال مسيو مصطفى  لم تندم سأجعلك أمير الليلة ،،هدية الزعيم لا ترد  ثم ألقت نفسها عرض السرير وتشاور لة يقترب منها وهى تتجرد ما ترتدية من ملابس 


،،،ترجل لها بهدوء  وشد شرشف خفيف ألقاهة عليها وقال:- مصطفى بية مش رمرام  مفيش أنثى تهزة واحدة بس إللى بتحركة حتى لو لابسة شوال مش مايوة قطعتين روحى للى بعتك وقوليلة رفضنى


الفتاة بشهقة / مستحيل سوف تحكم عليا بالموت هذة وظيفتى 


مصطفى بملل/ قولى قربت منك وخلاص


الفتاة/ لديك رفيفة 


مصطفى/ زوجتى 


الفتاة بأنبهار/ أنت مثال للراجل الشهم الوفى حقا محظوظة زوجتك بك  


غمز لها وسحب شنطتة وأنطلق للخارج 


نظرت الفتاة فى آثرة فهى أول مرة راجل يرفضها  أبتسمت للشرسف الذى يسترها   أعجبت بمبدأ مصطفى  وقالت :-  هذا المصرى زوجتة محظوظة بية كم أتمنى أقابل شخص مثلة ،،ثم ذهبت لرئيس المافيا وأعلنت فشلها فى المهمة وأنتظرت العقاب لكنة سامحها  لأنها لم تكذب  وأعجب هو بشخصية مصطفى، ،،،لدية ثبات أنفعالى أمام الأنثى يريد أخذة للعمل لدية

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

(فى المستشفى  )

وجدت قدر وردة  بلدى حمراء على مكتبها   وكارت مكتوب  

[[ صباح بطعم الورد البلدى يا بلدى يا واد يا أسكندرانى أيووووخ مطير النوم من عينى ]]

قالت لنفسها محدش يعرف هنا أنا من الإسكندرية     معقول إللى بالى هو عارف أنا منين 

شمت الكارت  الذى يفوح من رائحة وتعرفت على صاحبة وقالت يامن ،أممم حلو الشغل دة قوى ثم أخذت الوردة  داخل شنطتها ووضعها برفق والكارت إيضا وهى سعيدة وخرجت تكمل عملها بكل نشاط 

_______

وصل مصطفى فرنسا   وأجر شقة قريبة من المستشفى حتى يجرى عمليات التجميل لوشة وجسدة 

_____

(فى المدرسة )

ذى مبقولكم كدة  طليقى دة كنت بحبة خالص عايزنى جارية فى البيت  


الفتاة/إللى نعرفه كلنا طليقك دة أبن راجل  أعمال مشهور وأنتى كنتى عايشة فى فيلا يا ختى أستحملى كفاية الفيلا


جنة/ بقولكم مش راجل أقصد مش إللى فهمتوة  ،،على طول سلبى وجودة ذى عدمة  مش حمش ملوش شخصية 


الفتاة/ كنتى بتحبية قلبتى علية لية 


جنة تنهدت/ ولسة بحبة وبحن لية بس برضو الحب مش كل حاجة أقولكم على حاجة طليقى دة أنطوائى مش بيحب التجمعات ولا الصوت العالى 

 أى مشكلة بينا نادرآ صوتة يعلى  بجد مستفز أوووى


الفتاة/ لازم كدة مش فنان ويرسم 


جنة/ متفكرنيش يا ختى ريحة الألوان وهو نايم جنبى تقلب المعدة  عايشة معاة فى معاناة حتى بابا قالب عليا يلا فترة وتعدي


البنت الأخرى/ وأبنك معاكى


جنة/ مع حماتى ماهى خالتى برضو  


البنت/ يا قادرة ترمى ضناكى


جنة/ بكرة يكبر ويجى ،دلوقتى مش فاضية لية،،،،، سيبكم من الهرى دة أية رأيكم نطلع مصيف  والواحد يفك كدة 


الفتاة/ لا ياختى إللى أطلع بية دورس العيال أولى بية


الفتاة التانية/ وأنا أحوش القرشين  ينفعونى لما أولد بعد شهرين 


الفتاة الثالثة/ أنا برا عارفين جوزى على قدة ومرتبى بشارك فية فى البيت  والبيت محتاج فلوس 


حضر المدرس إللى كانت واقفة جنة معاة أمام المدرسة وكان سبب طلقها وقال :-الكلام على أية 

بعد دقايق ،،،قال :-بسيطة يا قمر أحلى رحلة تتم أية رأيك الجمعة الجاية


جنة/ بجد تمام تلحق تلم الناس 


المدرس/ لا يعنى أقصد أنا وأنتى كدة كدة أحنا شركة فى السنتر وزمايل فى المدرسة   وأقنعها ورحل


البنت/ أكيد أتجننتى لسة مطلقة وتسافرى مع راجل غريب أتهبلتى فى مخك 


جنة/ عادى دة زميل مش أكتر 


البنت/ الناس متعرفش كدة لية تسمحى لحد ميسواش يغلط فيكى  أنهى الموضوع دة  وفكري أزاى ترجعى لطليقك علشان خاطر أبنك ،،أفرد واحدة لافت على أبو أبنك تعملى أيييية


جنة بسخرية وبغرور/ مستحيل محمود بيحبنى قلبة فية جنة وبس هو مش بتاع كدة صحيح طلقني  بس هو يبوس إيدى بعد كدة علشان نرجع ،قال يتجوز عليا مستحيل مستحيل  هههههههه


_______

[ فى فرنسا ]

[ فى المستشفى ]

سعادة أحتلت كيانة  فالعملية نجاحها مضمون   من كلام الطبيب سوف يضعون لة دعامة بروتين  ومع علاج خاص يبنى الأنسجة عليها ويصلح الجزء التالف من الوجة. بعديها يخضع لعملية أخرى ترقيع الجلد  من الأخر كذا عملية للوجه أما نصفة جسدة العلوى وظهرة  ستكون عملية واحدة فقط  ومع العلاج يرجع الجلد أفضل مما كان 

 وحدد ميعاد العملية فى أسرع وقت بمعنى غدا ،،،،،بفلوسة بقا🤣

____

حازم/ مش ناقص كلام،،، بنتك مشيت بمزاجها متأكد مع مصطفى  هو  كمان مختفى  


هنادى/ يارتنى مش سمعت كلامك وبعدتها عن جوزها على الأقل قدام عينى 😭😭


لم يتحمل حازم كلام زوجتة ورحل للخارج 


[فى المرسم ]

أحم أحم يا فنان ينفع أدخل ولا أعطلك

 

محمود بأحترام/ أتفضلى بقالك كتير مختفية 


شهد بفرحة / عندى شغل ،،المهم عامل أية لا لا عينى بردة عليك الفترة دى عندك طاقة 


محمود/ فعلا 


شهد/ عندى خبر حلو جهز رسمة حلوة تقدر تعرضها  هناك فى باريس مع أنى واثقة أى حاجة منك حلوة ،،،


محمود تمعن فى كلامها وتشجعها لة وتمنى جنة لو قالت ذلك 


شهد بتوجس / هو أنا قولت حاجة غلط دايقت حضرتك


محمود/ بالعكس شكرا بجد


شهد/ مفيش شكر أنت غالى عندى اوووى يا فنان ،،أنا ماشية بقا عندى شغل بااى 

أةةة قبل مأنسى  فى مقابلة الأول قبل ما تعرض لوحة ليك هناك بعد شهر جهز نفسك سلام


خرج وراها لأول مرة  خارج المعرض ونظر فى الخفاء وجد لديها سيارة فخمة ،،، هجمته مشاعر عايز يقول لدية أبن وداخلة يرفض 

_________


فى صباح اليوم التالى


【 فرنسا 】


جهز مصطفى و  أرتدى ملابس العمليات وأتت الممرضة ومعها كرسى متحرك وقالت بالأنجليزية  :-حان الوقت  و٠٠٠٠٠٠٠٠٠

الممرضة خافت وصرخت 



             البارت الثاني عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات