قصة من نظرة عين
البارت التاسع عشر 19 الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
((فى الحمام ))
واقف العريس يضبط شنبة بالمقص الذى أعطتة لة أمل لأسف علية بودة العفريت جعلتة يتنطط من الهرش
كبير الحرس/ حاسب يا أستاد خبطنى
العريس/ أسف أقصد مجتش جنبك
كبير الحرس خبط على كتفة / ولا يهمك،ثم وضع لة فى الخفاء على قفاة بودرة العفريت ،،،
أصتنع أنة أصتدم فى شئ وكوب المياة الذى فى إيدة سقط على رأس العريس فالمياة أحيت بودة العفريت جعل العريس يصرخ من الألم
كبير الحرس/ أسف دة ماية معلش
العريس/ مش عارف مالى أةةةةة
شاور كبير الحرس للراجل تبعة وقال ،،هات أزازة الماية إللى معاك وشرب العريس لأسف المياة مطحون فيها حبوب هلوسة
شوية تحمل العريس تأثير بودرة العفريت ورجع مكانة قلقان ومتوتر بجوار قدر الحزينة
قدر أنتبهت على عريسها الذى يهرش بهستريا فى وشة وقفاة ويعمل حركات غير أرادية
،أعتدلت فى وقفتها ورمت بوكية الورد فى الأرض وقالت:- بتعمل لية كدة
أمل بصوت عالى / العريس عندة جدرى القرود أتصلوا بالأسعاف
حالة من الهرج والمرج بالفرح
جاسر بشك / عارفة لو أنتى السبب أعمل فيكى أية
أمل/ طلعت لة لسانها
جاسر/ أنتى السبب،، المحل إللى روحتى لية الظهر بتاع الحجات دى
أمل/ خليك فى حالك
العريس/ يهلوس من أثر حبوب الهلوسة الذى تناولة دون علمة ،يقفز ويترنح ويضحك بهستريا
قفزت قدر من مكانها ألتقاطها يامن ووضع على كتفها مفرش طاولة طويل يحجبها عن أعين الحاضرين بسبب فستانها اللعين الفاضح،،،، بسبب أعتراضها وركلها لة أمسكها جيدآ ،،
قدر/ أوعا بقااااا
يامن / هوووووش عاملة عروسة بقميص النوم دة
قدر بصدمة/ دة فستان،،،،،وصفتك أية تعمل كدة
يامن بغل/ بصفتى جوزك
أقصد أتجوزك
حازم/ يااااااامن
ضربتة أمل على رأسة بشنطتها وقالت:- أهدآ بقا،،،،، ولد يا زين عايز تعرف بنتك زعلانة لية بنتك وأبن العبيط دة ،،وشاورت على حازم ،،وقالت:" بيحبوا بعض جامد وأنت شايف قدامك
حاول حازم يعترض وضعت أمل إيدها على فمة تكتم نفسة
زين بحسرة/ العريس طلع مجنون
أمل/ شاورت للحرس يخلو القاعة من العريس الذى فى عالم موازي هو وأهله فهم أيضا شربوا عصير بية حبوب هلوسة
زين بعد وقت بحزن/ فرحتى باظت
أمل/ ولا باظت ولا حاجة بنتك الدكتورة قدر بيحبها الواد أقصد البشمهندس يامن حازم الزفت
،،،بلاش تعترض فرحتها أهم
دارين/ هى مش عايزاة
أمل/ يا دارين يا بنتى شوفى غيرتة عليها بسبب هدومها، شوفى بين إيدة عينها فرحانة أزاى
دارين/ حازم بية مش موافق
أمل/ أبنة مش قاصر
هنادى بحمقة/ بصفتك أية تجوزى أبنى لواحدة أبوها من ملجآ وأمها ٠٠
أمل بحمقة/ سعادة أبنك أهم ،،وبصفتى
صحبتك ،،،،،،يا أعز صاحبة ليا إللى بعتبرك أختى ،، بلاش تمشى وراء جوزك سعادة عيالك أهم تعالى هنا ،،أصلك أية يا بشمهندسة ولا نسيتى جوزك البأف دة أتجوزك أزاى فاكرة أمك كانت بتعاملك كأنها مرات أبوك وأخواتك إللى لسة لحد دلوقتى متبرين منك علشان أتجوزتى غصب عنهم وقتها جوزك خد الخطوة الصح وحارب الدنيا علشانك وأهو مبسوط ،،أبنة جة بيعيد الزمن مع تعديل بسيط ،،،إللى معترض على الزواج أبوة وأمة ،مالة زين يا حازم أكتر واحد عارف أصلة دة أبن صاحب عمرك جة الدنيا شرعى وأمة السبب فى حياتة وهو نظف نفسة بنفسة وخلف وعلم وربى دكتورة قد الدنيا صحيح فى الأوراق الرسمية ملهاش صلة بجاسر لكن ربنا وأحنا عارفين جاسر بية أبو زين وجدها، ،،، أتقى الله دة أنت عندك شابين بلاش تجى على زين الغلبان
حضن زين دارين زوجتة المنهارة فالماضى يعيق حياة بنتهم الوحيدة
أمل بعصبية/ واقف سلبى كدة لية دى أول حفيدة ليك ساند بالكلام خلى أبنك يحس أنك أبوة يالهوووووى،عليك ،،اةةةةة فهمت ساكت علشان صاحب عمرك وأبنك لا ،،،،،أشمعنا هو لحد الأن عايز يطلق بنتة أيلن من أبنك مصطفى ومش عامل أعتبار ليك
جاسر كلام أمل زوجتة صحيح، ،،فقال بهدوء/ العيال خلوا علاقتنا متوترة وافق على الجوازة يا صاحبى دة أبو العروسة أول فرحتى إللى مش فرحت بية
حازم بعتاب/ أنت عامل عمل لعيالى واحدة تتجوزك أبنك والتانى عايز يتجوز حفيدتك
جاسر/ يامن كبر وإللى قدة معاة عيال كفاية عناد الزمن بيجري بينا وبيه
_____
(على الجانب الأخر )
ترك مصطفى الحفل فى بداية قبل حدوث هذة الأحداث دون علم الجميع فزوجتة تعبت بشدة وأنطلقوا على المستشفى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
بعد وقت من الجدال والفضل الكبير لأمل تم كتب كتاب قدر على يامن حتى يضعوا حازم أمام الأمر الواقع
،،،،،،قدر ويامن مصدومين ولم ينطقوا بحرف
__________
【تانى يوم 】
بيت حازم ناااار ويامن ترك البيت،،،،و أقام فى بيت أمل فأبوة طردة علشان أتجوز قدر
وكالعادة بيت أمل يسيع من الحبايب ألف
_____
تانى يوم الصبح
【على طاولة الفطار 】
أمل/ فى عريس كتب كتابة أمبارح وشة كدة النهاردة
يامن تنهد/ بابا يا خالتى
أمل/ سيبك منة دة عبيط ،سيبة عليا ،،كلمت مراتك
أبتسم يامن من الكلمة / لا
أمل/ لييييية
يامن/ مش عارف
أمل/ قوم روح بيتها وأعمل حجة و
وصلها شغلها فى المستشفى
وبدأت تقول يعمل أية
قبل إيدها يامن وقال "- يا بخت عيالك بيكى يا خالتى
وأنطلق للخارج
جاسر بضيق/ مش عارف جايبة الطاقة دى منين
أمل/ لم نفسك يا جاسر خلى اليوم يعدى،،تصدق وجودى فى حياتكم كلكم نعمة أوووف وتركتة متجاهلة ندائة عليها
مما جعل جاسر يترك البيت متجة لعملة متعصب
_______
أستيقظت إيلن من نومها وجدت مصطفى يجلس على الكرسى مشغول فى الفون ويرتشف من قهوتة وهو يرتدى بنطلون بيتى فقط 🤭
إيلن/ صباح الخير
مصطفى/ صباح العسل على أجمل مامى فى الدنيا
أيلن/ مرحتش شغلك لية
مصطفى/ ينفع أسيب عصفورتى والدكتور قال أية لازم تتغذى عندك أنيميا يا دكتورة هانم،،،
ثم توجة ليها وحمالها وهى مكسوفة وأدخلها الحمام
إيلن/ لية مصمم محدش يعرف 🤰 حملى
مصطفى/ سبيها لوقتها ،ثم
لهو عقلها بشئ 🤭 وفى حقيقة الأمر يخشى أعلان لدية جنين فى رحم زوجتة حتى لم يعلم أعداءة وهنا منذو معرفتة بخبر الحمل يريد ترك تجارة
المخد رات ،،
_______
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
وصل يامن بيت قدر فهى لم تذهب شغلها
خرجت لة وهى ترتدى ملابس بيتية عبارة عن ،بنطلون قصير ،وبلوزة كت ،،
بلع ريقة من منظرها وقال :- لابسة أقصد دة لبسك فى البيت مش كفاية برا البيت
قدر/ يامن
يامن/ يا قلب يامن،،يا عقل يامن
قدر/ بجد بتحبنى أصل عمرك ما لمحت ليا بكدة
يامن تنهد/ أولا بحبك من أول يوم شوفتك فية من زمان وأنتى فى الجامعة لما أختى كانت مخطوفة فى كل مرة تبانى بنت جدعة صحيح زعلان منك علشان أختفاء أختى الأخير وأنتى قولتى لا معرفش مكانها بس سمحتك علشان أختى بقت أفضل من الأول، من الأخر مفيش حد غيرك فى قلبى ،،،،
قدر/ هو أنت إللى كنت بتبعت الورد
يامن بكذب / لا
قدر/ لا انت ،صحيح مجهول الهوية بس ريحة الورد برفانك أنت
يامن/ أوبا على إللى واقع من زمان يا جميل متجيبى بوسة
قدر/ عيب
يامن/ أنتى مراتى
قدر/ لا مكتوب كتابنا بس
يامن/ أوووف ماشى ،فى حاجة عايز أكلمك فيها
قدر/ أتفضل
يامن/ عايز لبسك دة جوا البيت ليا معنديش أعتراض وبرا البيت تلبسي ذى أمى وأختى ملابس محجبات
قدر بضيق/ دة لبسبى أقصد سبها لوقتها لازم الحجاب من نفسى مش مجبورة علية
يامن بتفهم/ ماشى ،،ممكن الهدوم الفترة دى مش أوفر
قدر/ يامن من فضلك بلاش تحكمات من أولها
يامن بضيق/ حاضر
قدر/ رايح فين ،أقعد أفطر
جلس على الفور ،،،ضحكت هى وقالت :- تعرف ماما نزلت شغلها
يامن بخبث/ أحنا لوحدينا
قدر/ أةةة
يامن بصدق/ متخافيش إللى بيحب عمرة ميأذى وأنا لا يمكن أضيع فرحتك بالفستان يا قدرى يلا أجهزى وأنا مستنيكى فى العربية نفطر برا
وتركها بدون جدال
فرحت قدر من فعل يامن ف الرجولة مواقف
_____
مرت شهور
أمل ملاحظة إيلن وزنها بيزيد ووشها شاحب ومصطفى حتى تواجدة فى البيت يعاملها بلطف شديدة فى الحركة
تشك أنها حامل لكنها تبعد هذة الفكرة فأكيد أبنها يفرحها مش يخفى عنها
______
[فى كافية شهير ]
عقد محمود حاجبة وجد شهد وحين ترجل ليها توقف على آخر لحظة وأرتعشت ملامحة حين وجدها أتى شاب وعلق زراعها فى زراعة وخرج بيها خارج الكافية لكن لحظة واحدة لماذا وشها حزين للغاية لماذا عيونها ذابلة سار وراها خارج الكافية وبالصدفة نظرت لة وهى بجوار هذا الشاب فى السيارة نظرت لة وهزت رأسها بعتاب ثم أغلقت زجاج السيارة الأسود الغامق فحجبها عنة لكن هى شايفاة ،،
شعر هو فى هذة اللحظة آن شهد حبها وفراقها آثر فية ،،وسؤال فى ذهنة مين هذا الشاب هل زوجها أم خطيبها ثم دخل الكافية أخذ أشياءة الخاصة وأنطلق لعملة فى المرسم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
[فى فيلا جاسر ]
لاحظت أمل غياب جنة زوجة أبنها محمود لم تظهر منذو أمس والأن وقت الظهيرة أرسلت ليها الخادمة فى غرفتها دقائق وصرخت ،،أتفزعت أمل وجريت لمصدر الصوت وجدت جنة مغمى عليها فى الأرض وبقعة دم حمراء تحتها تفحصت المكان وجدت كرسى مقلوب جوارها معقول سقطت نفسها فهى فى الشهور الأخيرة معنى ذلك الجنين كبير وكدة فى موتها أتصلت على جاسر كالعادة مفيش رد فى المواقف الصعبة لم تجدة ،أتصلت على محمود لم يجيب فونة عملة صامت ،،أتصلت على مصطفى الذى أتى جرى وأبوة جاسر كمان فهو بلغة بحكم فى الشركة سوا وأنطلقوا فى المستشفى التى تعمل فيها إيلن وقدر ،
فى المساء أتى محمود بعدم أهتمام