رواية الوفاء العظيم
الفصل الرابع والخمسون 54
بقلم ليلة عادل
ناريمان : ثانيةهجبهالك... نظرت خلفهاوأخرجت قميص .... بص على القميص دة كويس كدة
أمسك إسلام منها القميص وهوينظر له بتركيزباستغراب :مافيش حاجة
ناريمان ببرود : تؤتؤ ركز ياسولي
إسلام بغضب : ماتخلصي
ناريمان بقوةلكن بهدوء : لامتتعصبش عليا أنت ناسي إني حامل في الشهرالخامس ، الزرار التاني مش موجود
إسلام : يعنى ايه
ناريمان بجمود : الزرار مع سعيد ،ومش هو بس هو والمنديل (بسخرية) حد يقتل واحدويمسح ايدو بمنديل ويرميه مكان الجريمة ، أهو المنديل اللي مسحت بيه ايدك ده هو كمان مع هههههههه لاا مش مع سعيد معايا أنا
إسلام بجمود : عايزة ايه ياناريمان
ناريمان بقوة : أناموافقه إن كل واحد فينا يبقى في أوضه وننهي جوازنا بعد ما أولد بس طول ما أنا وأنت متجوزين تبطل القذارة بتعتك لوعرفت إنك بتخوني تاني مع أي وحدةوقتها متعاتبش إلا نفسك... أنابعتلك نسخة من الفيديو عشان تتفرج على نفسك وأنت احمدالسقا..... تصبح على خير
مسح إسلام وجهه بغيظ وهو يجز على أسنانه وقال بصوت داخلى : حظك إنك حامل لولا حملك كنت قتلتك... ماشي يا ناريمان ... اهدي يا إسلام بلاش تتهور. أكيد هي معها نسخ كتير
اقترب من البار واحتسى كوب تذكر تهديدها له ألقى بالكأس على الأرض بقوة
♥️🌹______بقلمي ليلة عادل_______♥️🌹
شركةسيف٩صباحا
مكتب إيان
نرى إيان يجلس على مكتبةويقوم بالكتابة على اللاب توب يطرق الباب وتدخل جودي
جودي بأبتسامة : شووينك من امبارح وأنت مختفي
إيان : والله نمت بكير
جودي : فيك شي
إيان : لا
جودي : سيف بيك ماراح يجي هو ووعد اليوم حتى أسيل... راح يسو حفلة صغيرة
إيان : شو... حكيتي مع وعد؟؟
جودي : اى حكيت معها في الليل لأطمن عليها ،وحكتلي انهن راح يسوو حفلةصغيرة بيخت هداك الزلمة زوج هند (مجدي). هيك اسمه مظبوط
إيان بضيق : ااى شيفتك مرافقتيهن كتير شو فيه
جودي بتعجب: أنت يالي شو فيه... شو صاير بينك وبين هدول الناس
إيان بعقلانيةمصحوبة بحزن : راح أخبرك شي صغير هدول الناس اى شي بينحط بمقارنة بينهم وبين أي حدا ، بيرموه ، ماتصحبيهن لأنك مع أصغر موقف راح يزتوكي براتهم.... هني مع بعض ووفائهم بس لبعض مابيصير تكوني معهن رح تخسري كتير
جودي بحب : وأناوفائي لالك ، إذا صار واتقارنت بأي حدا ، راح أختارك ، إيان أنا بحاول أعمل رفقات لأني لحالي هون. ووعد واخواتها كتير محترمين وظراف كتير لكن أنت ليش ماخد موقف منهن
إيان بضجر مبطن : خلص جودي أنتي إذا بدك تروحي عالحفلة روحي وانبسطي لكن أناا لا
جودي أمسكت يده بلطف مصحوب برجاء : بدى ياك تجي معي
إيان : مافيني جودي.. والله مافيني
جودي : كرمالي كأنك مابدك تطلع معي
إيان : لاوالله مو هيك ياعيني. شوفي المكان اللي بدك ياه رح منروح عليه ، لكن بعديني عن هدول الناس
جودي : كيف ونحنا رح نسوي مشروع معهن
إيان : هاد شي وهاد شي.. أنابس بدى ضب مصاري وروح
جودي : وأنامعك اليوم وخلص مشاني أناوعدتهن انو رح نجي سيف بيك بنفسه حكاني حتى اتصل فيك وأنت مارديت.
إيان تنهد : خلص منروح
جودي تبسمت له : راح أكون بانتظارك على الساعه ٦....... راح قوم أكمل شغلى.... خرجت
نظر لها إيان بضيق وحزن
فلاش باك
نرى إيان يقف فى ممرالشركة ويقوم بعمل مكالمة
إيان: الو وينك. .... شو... مابها ....صمت بوجع بدأ يبان على ملامحه....والله مبروك أنتي معها.... هي منيحة ... اى. ...لاكنت عم أطمن عليكي لأني مالقيتك بمكتبك ....تمام بنحكي.... سلام
أغلق إيان هاتفه هبطت دموعه وتذكر شي.
فلاش بااااااك
قبل سنة ونص
منزل إيان
نرى إيان ووعديجلسان بجانب بعضهما.... كان إيان يتحدث على هاتفه بعد الانتهاء نظر لوعد
إيان بسعادة : مرته لأحمد حامل
وعدباستغرب: مين أحمد
إيان : ابن عمى والله كتيرفرحتلهم.....بقالهم خمس سنين بدهم طفل
وعد : ألف مبروك ربنا يقومها بالسلامة
إيان : عقبالك
وعدبدلع : نفسك في بنت ولاولد
إيان بحب : أي شئ منك.... المهم يكون إللى طفل منك ياالله أديش بتمنى هادا اليوم
وعدبابتسامة : أنانفسي أجيب ولد وأسميه عمر
إيان : ليش عمر
وعدبدلع : عشان أقوله ياعموري.. بعدين أنابحب الاسم ده
إيان : أنابدى أسميه أنس ولوبنت شوو.... ممكن فرحة لتكون فرحتو لقلبي
وعدباللهجةالسوريه : لاولووو أنابس يالى فرحتو لقلبك هههههه. عارف سيف نفسه يسمي مليكة
إيان بضيق : شو جاب سيرته لاسيف هلا
وعدبتوتر : يعني كنت لسه هقولك غيداءوهند عايزين إيه
إيان : مافي فايدةلازم سيف يحضرنابكل جملة
باااك
نرجع لإيان وهويجلس والدموع فى عينيه ويقول بصوت منخفض بوجع : حتى هديك الذكرى مانسيتيه لاسيف
رفع هاتفه... الو. نوال. بكرةاچلى أي معاد لألي لأني ماراح آجي. شكراً... أغلق هاتفه
منزل سميرة ٣م
نرى الجميع يجلسون ع السفرة يتناولون الغداء... كانت تقوم وعد بإطعام سيف... كان مجدي منتبه لهما.. انتبه مراد لنظراته
مرادبمزاح : مجدي متركزش مع قيس وليلى دول
مجدي بأبتسامة: بالعكس أناعجبنى أوي طريقتهم.... الاهتمام بالطريقة دي جميل يامراد لوعشته هتحس بطعمه
هند : مرادعقلاني أكتر شايف أنه مدام جبلك أكل وقاعدبياكل معاك ده اهتمام
مراد بحدة : بقولك ايه مجدي مبقاش غريب هطلعينى مسرح هطلعك... ماشي يابرعي
ضحك الجميع
سميرة : وعدكلمتي سليمان
وعدبضيق : ماما أنامش عايزة أكلمه ،أنتم فارق معاكم في إيه، ده مجاش سأل عليا من يوم جوازي ولابيتصل بيا... بقاله شهرين ، شهرين ماكلمنيش
سميرة : أناماربتكيش على كدة ياوعد
وعدتزفر :طب معرفته هتفرق في ايه ياماما
أشجان بحكمة : سليمان أبوكي... رفضتى والا قبلتي ابوكي.. كلميه يابنتي وخلاص
وعدوضعت الشوكةعلى الصحن بضيق خفيف : حاضر هكلمه ...أناالحمد لله أكلت
حاولت النهوض أمسكها سيف من ايدها
سيف بهدوء : كملي أكلك ياوعد هتزعلي على الأكل والا ايه
وعد :شبعت ياسيف صحة وعافية على قلوبكم....عن اذنكم.
تركتهم وتوجهت إلى غرفتها
سيف : مكنتيش أصريتي عليها ياماما أنتي عارفة وعد
سميرةبحكمة : أبوها يابني لازم تكلمه حتى لو كان أبو لهب أنت كمان لازم تتكلم معها
سيف : حاضر... هقوم اشوفها
غرفة وعد
نرى وعد تضع اللوحة على مسند وتحضر أدوات الرسم فتح سيف الباب وأغلقه خلفه نظرت له وعد بطرف عينيها وهي معطياه ظهرها....اقترب منها وضمها من الخلف حيث أحاط بذرعيه حول صدرها وأسند رأسه على كتفها تبسمت وعد ووضعت يدهاعلى يده
سيف بمزاح :حياتي حد يسيب بطة عشان سليمان .... قبلها من أذنها .... زمان مراد خلصها
وعدبضيق: أنامش عايزة أكلمه مش هتفرق
سيف بهدوء: بالظبط مش هتفرق فاقوليله وخلاص من باب المعرفة بعدين مش عايز مزاج القمر بتاعي يتعكر خالص ، فكرتي هتلبسى إيه في الحفلة
التفتت له وعدبحيرة : مش عارفةبفكر إننا كلنا نلبس أبيض
سيف : فكرة حلوة خلاص هقولهم ... هترسمي
وعد : اممم هقعداحاول أعمل أي تصميم زى ما جودي قالتلي
سيف : اوكيه استنى هعملك حاجة تفتح نفسك
أمسك الفرشة ورسم قلب ووضع حرفه وحرفها وكتب بحبك. على جانب اللوحة
وعدبمزاح : أناكدة هفضل أسرح فيك
سيف بحب: أناعايز كدة تفضلى سرحانة فيا ومغبش عن بالك ثانية ...قبلها من جبينها ... يلا اشتغلي بدل مخصملك... كلمي سليمان عشان خاطري ها
ابتسم لها وتبادل الابتسامة بنعومة وتركها وخرج خارج الغرفه
بقلمي ليلة عادل ♥️🌹✍️
منزل سليمان ٤م
نرى سليمان يجلس على الأريكةوهويتحدث على هاتفه ، هو ووعدمع تبادل الصورة بينهما
وكانت بجانبه نعمة وكان يبدو على ملامح وعد الضيق فهي لاتريد إخباره
سليمان بفرحة : ألف مبروك ياحبيبتي كدة.أعرف آخر واحد.
وعدوهي تقلب وجهها بملل : معلش يابابا
سليمان : أنتي في شقتك ولاعند سميرة
وعد : عند ماما
سليمان : خلاص حنان تيجي بالسلامة ونجيلك على المغرب كدة... سلميلي على اللي عندك سلام...
وعد : سلام ....ازفرت بضيق ....وراحت علينا الحفلة
من جهة أخرى عند سليمان
نعمةبفرحةمصطنعه : مبروك ياأبوالبنات والنبي فرحتلها كأنهابتي بالظبط ، مع أنها عمرها محبتني ودايماكانت بتظلمني وتقول حاجات محصلتش بس فرحنلها من قلبي.... اللهي تكمل حملها على خير في سرها ... إن شاء الله تسقط وتموت ونخلص منها وأجوز البت حنان لسيف
سليمان : عارف يانعمة والله ربنا يخليكي ليهم.... كلمي حنان بقى خليها تيجي بسرعة
أمسكت نعمة هاتفها وقامت بعمل مكالمةلكن حنان لم ترد. نظرت لسليمان : مش بتردأكيد عندها اجتماع
سليمان : ايه هنرجع زي زمان والسهر والكلام الفاضي ده
نعمةبدفاع: لاهي مش هتتأخر هقوم أعملك شاي.... مبروك يا حبيبي
نهضت وتوجهت للمطبخ. أمسكت هاتفها وقامت بتسجيل رسالة على تطبيق الواتس اب : بت يا حنان أنتي فين يامقصوفة الرقبه... بت أنتي تيجى على ٦ فهمه... أوعي تتأخري
منزل إسلام ٤م
غرفة النوم
نرى حنان متسطحة على الفراش وهي تضع رأسها على صدره وهو ينظر للسقف ويدخن سجائر بخنقه
حنان : أناقولت إنك خلاص نسيت حنان
إسلام : تصدقي برغم كل شيء فيكي بس فيكي حاجة زي المغناطيس بيفضل يشد الواحد ليه مهما بعدمعرفش على ايه
حنان : قولتلك اللي يعرف حنان مستحيل ينساها،... بس الشقة دي بعيدة أوي
إسلام : معلش خلينابعيد عن عيون ناريمان.. وبقولك عايزك تقربي من هند ووعد ومجدي وأنقليلي أخبارهم وهديكي نص مليون جنيه
حنان : اممم واضح إن ناريمان عاملة مصيبة معاك
إسلام بخنقة: هي مصيبة بعقل
حنان : بس اشمعنايعني المعلومات اللي هعرفها هتفيدك بإيه ، ماتقولي اللي مخبيه عنهم وقتها هيبقو تحت ضرسي
إسلام : أنتي عايزة تئذي وعدوأناماليش معها أي مصلحةولاعايزالمسافة اللي بيني وبين إيان تكبر عايز اي معلومة حتى لوصغيرة... قربك من وعد هو اللي هيقربك من هند
حنان : احنا هنروح نقعد معها كم يوم هنغير سيراميك الحمام وقتها ممكن نخلي هند تبات هي كمان وأكيد مجدي مش هيسيب مراته... بس واحد زي مجدي معتقدش بالسهولة دي تقدر تاخد منه حاجة ولايقع بمعلومة صغيره قصادك
إسلام : بس ركزي معهم وخلاص
منزل سميرة ٧م
نرى الجميع يجلسون فى الراسبشن ومعهم نعمة وسليمان وبناتهم
نعمة : والنبي أنافرحت أوي أول ماعرفت.. طبطبت على صدر وعد .... حبيبتي أنتي لازم تيجى تقعدي معانا.. أنتي وسيف عشان أخدمك أناوأخواتك
أشجان : نعمة.. مجدي وأسيل مبقوش أغراب يانعمة...وحيات النبي ياشيخ لتهدي
آية : هى أمي قالت حاجة ياخالتي... وعدأختنا
سيف بعقلانية: طبعاً أختكم وبنتكم بس هي هتفضل في بيتها وأنا اللي هخدمها هي ملزومة مني... أنابشكرك جداً ياطنط نعمةعلى اهتمامك
نعمة: طول عمرك لسانك زي السكر ياسيف. والنبي ده أناكنت بفكر آجى أقعد عندكم أناوأبو البنات والبنات عشان هنغير سيراميك الحمام والمطبخ... بس مدام هتقعده هناخلاص
حنان : احناممكن نقعد مع خالتو أشجان لوتسمح معلش ياخالتي أصل الحمام لازم يتغير
أشجان : تشرفو وتنورو تعالو عرفوني بس قبلها
سليمان : مش عايزين نضايقكم
أشجان : مافيش مضايقة أنت أبووعد ياسليمان
نظرت لهاوعد بضيق وحاولت تمالك نفسها
نهضت وعد: أناهروح أجيب الرز باللبن... خالتو تعالي معايا
المطبخ
توقفت وعد وبغضب مبطن تتحدث
وعدبغضب : أنتم لوقاصدين تحرقو دمي مش هتعملوا كدة شوية ماما تقولي قوليله دلوقت أنتي تقوليلهم تعالو ، في إيه دول نعمةوسليمان لوناسيه ياخالتوو ا... أفكرك ... رفعت البلوزة ...شايفه العلامة دي فاكراها لوانتي نسيتى أنااستحالة.. أنا أنابكرههم
أشجان : ياهبله اهدي وشغلي دماغك ، من كم يوم كلمتك وقالتلك شايلالك بطه وحنان المعفنة جبتلك حرف دهب هدية ودلوقت حبيبتناونخدمك برموشنا فى حاجة غريبة... نعمة ناوية على حاجة وحاجة كبيرةعشان كدةجبتها تحت عيني... أنامتأكدة أنهم عايزين يعملو فيكي حاجة
وعدبخوف : تفتكري عرفو حاجة عن إيان
أشجان : لابس ممكن يلعبو في حتت إن ايان كان طلبك بس هما هيعرفه منين أنه رجع
وعدبتوتر : خالتو أنامن رأيي لامتخاليهمش يقربو مننابعدين أنامعايا اللي يخرسهم
أشجان بتعجب: معاكي ايه ياوعد
وعد : معايا فيديو لحنان وهي نايمة مع إسلام صوت وصورة
أشجان خبطت على صدرها : يانهاراسود
وعد : وسيف عارف... أصلا سيف اللي قالي على الفيديو مع مجدي بس هند متعرفش ولاحد يعرف سيف خاف على سمعتها قصادكم ،( بغل) بس لوفكرو يئذوني أقسم بالله لاخلي مجدي يرفع الفيديو على النت ويفضحهم .. خالتو أوعي تحكى لهند
أشجان : وعداهدي بلاش الأفكار دي هنبقى زيهم
وعدبغل : هما اللي اضطرونا.. أنامش هخلى حد يخرب علياحياتي
تقترب هندمنهم بضيق : إيه ياخالتو اللي عملتيه ده
أشجان : تاني هما ناويين على حاجة... بقولكم ايه هنقدملهم الرز بلبن ويغورو ونتكلم مع بعض وأنتي ابعتي سيف في أي حته تكون بعيدة شوية عشان نعرف نتكلم
وعد : حاضر
أشجان : يلا شيلو الأطباق معايا
خرجو وهم يحملون الصحون
نعمة : تعبتونفسكم
أشجان : مافيش تعب
حنان : أنت بقى يامجدي لسه بتراقب إسلام
مجدي باستفزاز : اااه. حتى عرفت أنه جاب شقةفى الهرم بعيد عن عيون ناريمان
نظرت له حنان بترقب. اممم
مراد : وأنتي بتسألي ليه
حنان : أختي بطمن عليها
هند : طبعاًده احنا أخوات أوي
وعدباهتمام : كوكي عاملة ايه فى الشغل
كريمان : كويس بس متعب أوي
نعمة : ماتشوفلها شغل عندك يامجدي دى بتتكلم تركي وانجليزي و ألماني ياحبة عيني بترجع من الشغل الساعة 9
كريمان بإحراج : ماما أنامبسوطة في شغلي
مجدي : مافيش مشكلة هاتي cv بتاعك
هند : كوكي ماتتكسفيش مجدي بقى جزء مننا مش غريب زي مراد وسيف
نعمة :طبعاً ربنا يحرسه بعد اللي عمله معاكي لازم يبقى منكم
أشجان: والله مشرفينا اتفضلو كلو...ايه عايزين عزومة
وبعد وقت غادرت نعمة وسليمان وأولادهم و سيف معهم بعد ماطلبت وعد منه جلب بيتزا
سميرةباستغراب : أشجان أنتي بجد هتجيبي نعمة هنا
أشجان : الوليا دي ناوية على حاجة
سميرةبقلق : ازاي
أشجان : إيه ياسميرة مش واخده بالك من الحب اللي نزل فجأة
مراد : هتعمل ايه يعني عليا النعمة لوفكرت تاذيها لدفنها مكانهاهي وبناتها
أشجان : أناجبتها عشان تبقى تحت عيني
مجدي : ممكن أتدخل
أشجان : طبعاً ياحبيبي...أنت محتاج إذن أنت أخوهم
مجدي بعقلانية : لوخايفين من حوار إيان متقلقوش محدش يعرف ولاحنان وواضح جداً إن إسلام متكلمش
سميرةبقلق : مش لازم إيان بس ممكن يسقطو وعد
أسيل بتعجب : للدرجة دي بيكرهوها
مجدي بحكمة : أنامع طنط أشجان فعلاً الأفضل يبقى تحت عنيكم العدو لازم يبقى جنبكم عشان تعرفو بيفكر ازاي.. تخليه هو اللي يجيلك لحد عندك مش أنت اللي تروحله
غيداءبمزاح : طبعاً معانا الخبرا فى المجال
أسيل : المهم سيف ميحسش
وعد : ده أكيد
أشجان : المهم كلنا لازم نبقى طبيعين معاهم لحد منشوف عايزين إيه
🌹♥️______بقلمي ليلة عادل _____ ♥️🌹
أحد اليخوت النيلية ٦م
نرى يخت مزين بالأنوار والزينة الملونة مع الاستمتاع إلى الموسيقى الهادئة فى أجواءاحتفالية رائعة ، نرى جميع أفراد العائلة يجلسون حول طاولة على سطح اليخت وكان عليها الكثير من الأطعمة المتنوعة والفاكهة والمشروبات على كل لون ...
والجميع يرتدون ملابس بيضاء اللون. وكانت وعد أميرة السهرة بلا منازع بفستانها المحتشم الرائع ولفة حجابها الجميلة
و كان سيف جالساً بجانبها ممسكا بيدها في أجمل طلة بوسامته الطاغية التي تخطف الأنظار.... كانت الأجواء عائلية جداً ودافئة كما كان والد و والدة مجدي وشقيقته جميلة وعمر حاضرين الحفلة.....
سيف : أهلا وسهلا بيكم وبأشكر الجميع على حضوركم احتفالنا المتواضع
ابتسم الجميع له وبدأو يتبادلون الأحاديث فيما بينهم
نهال بود : أنتي بالشهر الكام يا حبيبتي
وعد بأبتسامة : الثالث
نهال : ماشاء الله ربنا يتمملك الحمل ع خير خدي بالك الكم شهر دول.. أول أربع شهور بيكونه صعبين ، وأنت ياباشمهندس اتحمل التقلبات المزاجية بتعتها
سيف بحب وهوينظرلها : براحتها والله مش هتكلم
غالب : الف مبروك
وأثناء حديثهم يدخل عليهم جودي وايان
جودي بأبتسامة: السلام عليكم والله ماتقفو كملو طعامكن صحه وعوافي على قلوبكم
نهضت وعد بأبتسامة :عاملة إيه .. ضمتها اتأخرتو
جودي : والله عجئ كتير
نهض سيف: أناقولت خلاص مش هتيجى اتفضلو... اقعدو
إيان وهو ينظر لسيف و يصافحه : أهلين...مبروك أنااتصلت فيك لكن واضح مافي تغطية هون
سيف : الله يبارك فيك عقبالك
إيان : ان شاءالله.... مبروك مدام وعد
وعد بنصف ابتسامة : الله يبارك فيك...يلاا اقعدو
جلسو أمام بعضهم.
مجدي : في حد ناقص ولا أخلي اليخت يتحرك
سيف : لامافيش
شاورمجدي من أجل أن يتحرك اليخت
غالب : شكلكم مش مصرين
إيان : اى من سوريا
سيف : بعرفكم باشمهندس إيان.. باشمهندسة جودي معانا في الشركة.... غالب بيه.. مدام نهال والد و والدة مجدي و الآنسة جميله أخته و أستاذ عمر ابن عمه
إيان : أهلين
جودي : ليش أجلتوها للحفلة امبارح
وعد : بابا جه زارني
جودي: الله يخليلك ياه، تطلع حولها .. الأجواء كتير رايقه كتير حبيت
وعد : مجدي اللي عمل كل حاجة
جودي : ذوقك حلو كتير ماشاء الله
اشجان : والله ياجودي احنا مبسوطين إننا شفناكم
جودي : شكراً ياخالة
سميرة : يلا اتفضلو كله
جودي : كنت عم فكر إن هالأستاذ بيكون والدك
نهال : احنا زي باباها و مامتها
سميرة : أكيد طبعاً
نهال : وعدليه مجبتيش أستاذسليمان ونعمةهانم
سميرة : مالهمش بالجو ده فضلنا نتحايل عليهم رفضو
نهال :خسارة كنت حابه أتعرف عليهم
أشجان : مرة تانية إن شاء الله والله احنا انبسطنا إنكم جيتو وشرفتونا
نهال: احنا بقينا أهل خلاص... أنابحب هند.... إن شاء الله عقبال حفلة هند يوم ماتبشرنا أنها حامل
رباب : إن شاء الله
وأخذو يتناولون الطعام والأحاديث وسط الضحكات والجو العائلي اللطيف
وبعد وقت نجد سميرة تقف مع أشجان ورباب ويتبادلون الأحاديث
أشجان : هى دي الحفلة اللي صغيرة.. معرفش التقاليع دي من امتى
سميرة : خليهم ينبسطو ده سيف يااشجان واول حفيد ليا... بعدين الحاجة الوحيدة اللي مينفعش تستخبى الحمل وأهل مجدي خلاص بقى مننا متقلقيش
رباب : والنبي أهل مجدي ناس محترمة أناقعدت معاهم كم أسبوع والله ماحسيت للحظة إني غريبة... أناسبتهم عشان ياخدو على بعض
أشجان: والنبي نفسي البت هند تعيش وتفرح.. مجدي محترم كلميها يارباب ونصحيها
رباب: غلبت معها والله
ومن جهة أخرى نجد
سيف ووعد وهند ومجدي ومراد وغيداء و
أسيل وعمر وجميلة وجودي وإيان يجلسون مع بعضهم على الأرض على شكل دائرة كبيرة وكانو يتحدثون ويضحكون
عمرباستفسار : أسيل... أنتي من عائلة القاضي والا تشابه أسماء
أسيل: ااه أنابنت محمد القاضي
عمربأبتسامة:الله يرحمه اتشرفت بيكي
أسيل : ميرسي
غيداء ماتيجو نعمل أي حاجة نغني مثلا... وعد صوتها حلو ماتغنيلنا حاجة ياوعد
أجابها سيف مسرعا : لاوعد تعبانةمش هتقدر تغني مظبوط
تبادل وعد وسيف النظرات مع بعضهما فهو لايريد أن تغني وأن يستمع أحد لصوتها فهو يغارعليهابشدة
وعد : امممم عندي برد
سيف : تعالو نلعبة مثلاً الغمزة أوالحروف
هند: هنجيب ورق منين
أسيل: خلاص خلينا نتكلم سوا أونلعب الصراحة
مجدي : فكرةحلو
إيان : راح أعمل مكالمة مهمة ماتنطروني... كفو لعب لا آجي
واخذ يلعبون وسط ضحكتهما
جميلةبغزل : والله ياباشمهندس أنت جنتل مان جداً حقيقى ياوعد سيف جنتل مان جداً ووسيم يابختك بيه
وعدرفعت حاجبهابغيرة : آه طبعا جداً أنتي لسةشفتي حاجة من جنتلته
اقتربت منهم سميرة : تعالو اقعدو معاناعيب كدة سايبين مدام نهال وأستاذ غالب لوحدهم يلا قومو
كان إيان يقف على السور اقتربت منه سميرة
سميرة : قولتلك البعدأفضل ليك وصدقني هترتاح
التفت لها إيان: بالعكس هلا اتأكدت إني ماكنت سبب في مأساتها لوعد.. شيفتيها اديشها مبسوطة... وعدكان ذنبها سيف واضح إنها عرفت تتعالج.... خالة ماتقلقي أنابس أضبط مصاري وراح فل
اقترب سيف منهم
سيف :ماما تعالى. وأنت شكلك هربان...ايه عندك اسرار كتير
إيان بأبتسامة :هيك شي
سيف: طب تعال أقعد معانا
وبالفعل جلس الجميع وقضوا وقتا جميلا مع بعضهم
منزل سليمان ٩م
الصالة
نرى حنان وآية ونعمةيجلسون وهم يتحدثون
آيةبغيظ: هتعملي ايه دلوقت الخطةكدة مش هتنجح
نعمة : لاهتنجح سبيها عليا بس لازم نفتح عنينا كويس لازم ندخل الشك في قلب سيف... بت ياحنان الواد ده أنتي ضمناه
حنان : آه ضمناه طبعاً مادام هياخد فلوس المهم نخلي سيف يشك خدي بالك مش سهل أنه يشك
نعمة : سبيها عليا
آيةبغيظ: أنامتغاظة منهم عشان أخدوكريمان واحنا لا ، إيه هنعرهم
نعمة :بالعكس دي خدمتناوهي مش واخدة بالها ده في مصلحتنا ياهبلة عشان نعيط لسليمان ونوريه إن بنته ظالمة برغم حبنا ليهاواننا كنا هنخدمها برموشنا وهي عملت ايه
حنان : واعية يانعناعة خلاص أول ما ييجى نعيطله ونسح نسح
ضحكو بصوت عالي
منزل سميرة ١٢ص
غرفة سيف
تدخل وعدالغرفةوسيف خلفها... جلس على التسريحة وبدأت بمسح المكياج وفك طرحتها اقترب سيف منها ووضع يده على كتفها وهوينظرفي المرايا
سيف بأبتسامة: الحفلةكانت جميلة أوي عقبال حفلة السبوع
وعدبتعجب وضيق: امم واشمعناجميلة
سيف: بعدم فهم مش فاهم
نهضت وعد ونظرت له بضيق يعني: اشمعنا اخترت الوصف ده قول حلوة ممتعة مدهشة أي معنى تاني..اشمعنا قولت جميلة
سيف بستغراب : مالك ياوعداتهبلتي
وعدبحزن : إيه مابقتش عجباك
سيف : استني هي الهرمونات اشتغلت طب مش تقولي.. أصلى لسه متعودتش محتاج أستوعب
ضربته وعد على صدره بقوةوغضب: طب استوعب بعيدعني يابتاع جميلة خلاص لحق الاسم يعلق معاك .... امشي ياسيف
سيف بهدوء وهويضيق عينيه: لحظة أنتي غيرانة من جميلة طب أناعملت إيه عشان تكلميني كدة
وعدبسخرية وهى تقلدها :أنت جنتل مان أوي يا سيف ووسيم أوي يابختك ياوعد ...( بقوة) عليا النعمة التربية معدتش عليها... البت بتعاكسك عيني عينك قصاد أبوها وأخوها وأمها
سيف : هو انتي سكتلها
وعدبرفعةحاجب بشدة : وأنت كنت عايزني أسكتلها
سيف: ماقولتش تسكتي بعدين أنتي بتزعقيلى ليه.. أناعملت حاجة هو أناسبتك لمدة دقيقة حتى
وعد : آه طبعاً ما أنا لومكنتش موجودة كنت خنتني وقولتلها أنتي أجمل ياجميلة والنبي تلاقيك بتخوني وأنامعرفش
سيف بتعجب: أخونك طب بالله عليكي أخونك ازاي ، ده أنابكلمك كل شوية ومعاكى ١٤ ساعة وبنام ٨ وبحلم بيكي فيهم و بكلمك وأنافى الشغل وأناباكل وأنا بأي مكان ، فاضل أكلمك في الحمام غير إن الباس وورد معاكي والابلكيشن بتعتي برضه معاكي
وعدبرفعةحاجب : يعني أنت مشكلتلك إنك مش لاقي وقت لكن ممكن تخون بس مش عارف تخوني
سيف بتعجب : ايه ده ايه ده ، ازاي حورتي الكلام كدة ، أبوس ايدك أناعندي القلب جنان البنات ده مش هتحمله
وعدبزعل : أجبلك جميلة تخفف عنك خلاص وعد بقت وحشة وبتجيب القلب
سيف بزعيق وزهق : يخربيت جميلة.. بس جنان ياوعد
وعدبحزن : خلاص مابقتش تتحملني... أعطته ظهرها
سيف يرفع عينيه لأعلى ويتنهد وينظرلها ويضمها من الخلف : فراولتي حبيبتي قبلها من رأسها
وعدبزعل: أوعى ياسيف .. أنت بقيت وحش
سيف بحب: بصيلي كدة
وعدرفعت كتفها لأعلى برفض : تؤ
سيف برجاء: بصة واحدة وحياتي عشان خاطر سيفوو
التفتت وعد له بجمود: عايز ايه
سيف بعشق وحب وهو يدقق نظره داخل عينيها : شايفة انعكاسك اللي على بؤبؤ عيني ده... أهو على طول بقى انعكاس عيني بيبقى صورتك أنتي... أنا مش شايف غيرك ، وعد بس اللي جوه عينيه
... ضمها و ضعت وعد رأسها على صدره.. عيني استحالة تشوف غيرك
وعدتبسمت بلطف وغيرة: البت جميلة دي عنيها عليك وأنا بغير أوي
سيف : ياحبيبي مافيش ست تملى عيني غيرك ، كل الستات فى عيني رجالة بشنبات ودقن كمان.... اضحكي بقى ..قبلها من رأسها ... مش عايزة تشمشمينى حبة والا ايه
تبسمت وعد ورفعت عينيها له : هو أنانفسي في حاجة تانية بس لازم نسمع أوامر الدكتور
نظرسيف لها : للأسف خليناكده.. نستكفي بشمشمه دلوقت
وعد بعشق : بحبك ياسيفووو
سيف بحب وشغف : وأنابموت فيكي ياوعد قلبي... قبلها من رأسها وأسند رأسها عليها وهو يضمها إلى قلبه بعشق
******************
"نعم أغار وفي أمرك أنا أحتار، نعم أغار ولو كان سبب غيرتي حكاية صغار، كأني طفلة تخاف أن تضيع من يدها لعبة صغيرة."
بقلمي ليلة عادل ✍️
فيلا مجدي الدمرداش١٢ص
مكتب مجدي.
نرى مجدي وجميلة يقفان مع بعضهمافى المكتب يبدو علي مجدي العصبية
جميلةبدموع : أنت جيبني هناعشان تهزقني
مجدي بقوة: كنتي تحبي أفتح موضوع قصاد باباواخواتك وماما أنتي تحمدي ربنا إنهم مكنوش قاعدين وقتها
جميلة : مراته هي اللي غيارة. أنامقولتش حاجة غير أنه حد محترم
مجدي بهدوءمصحوب بقوة: بردو مش عايزة تعتذري وتعترفي بغلطتك ،مش أول مرة تعملي كدة ياجميلة... لماجم هنا بردو هزرتي معه ، رغم إني حذرتك ، فيه ايه.. لو معجبة بيه أنابقولك أوعي تفكري استحالة ده بيعشق مراته مستعديموت عشانها وأنتي خليتي شكلي زبالة هناك... هيقول علينا إيه مربناش بنتنا وبتعاكس رجالة.. بصراخ هااا ردي
جميلةبدموع: ماقصدش حاجة أناعملت ايه لكل ده
مجدي بقوة : ماتستفزنيش فهمه أوعي تستفزيني أحسنلك، اوعي أشوفك بتقربي من سيف أوتتكلمي معاه فاهمة ياجميلة أنتي تحت عيني... اتفضلي خرجت وهي تبكي
كانت تقف هندفى الخارج فور خروج جميل دخلت المكتب اقتربت منه وأمسكت يده
هندبلطف : مجدي أنت كويس
مجدي بهدوء : أناكويس متقلقيش
هندبحكمة : بالراحة عليها هي لسة صغيرة بعدين هي معملتش حاجة كبيرة... وعد اللي بتغير آسفة صوتكم كان عالي جداً
مجدي بضيق: هندمش عشان تهديني تجملي موقفها هي غلطت وغلط كبير لازم تفهم إنها بتعمل حاجة غلط وتتحاسب
هند : طب ممكن تهدى ، ايوة غلطت بس لازم تفهمها بالراحة غلطتها عشان متكررش لكن بعصبية وزعيق ممكن تعاند
مجدي بغضب: تبقى تعاندوأناهكسر راسها
هندبعقلانية: بالراحة مش كدة مينفعش حلك للأمور يبقى كدةو بالغضب ده خصوصامع البنات
مجدي بضيق: عايزاني أعمل ايه يعنى وأناشايف أختى عمالة تعاكس راجل قصادي ولاعامله احترام لنفسها ولا ليا ولا لحد
هندبهدوء: غلطت والله غلطت بس اهدى أنت خلاص عرفتها غلطتها ممكن بقى تهدى
مجدي بعتذر : آسف إني انفعلت
هندوهي تضع يدهاعلى كتفه: ولايهمك... تعال نطلع ننام لأن بكرة هروح شركة عند سيف أسيل عايزني
مجدي : يلا
منزل غيداءومراد١٢ص
نرى غيداءتجلس على الأريكة وهي تقشر برتقال وهي تضحك وتتحدث وبجانبها مراد ينظر لها بعين راغبة
غيداءوهى تضحك : شكل وعد هتبهدل سيف عشان جميلة كانت هتموت من الغيرة.... بحزن والا إيان ياحرام كان زعلان وغيران أوي...صعب عليا يارب يحب جودي بنت كويسة أوي... انتبهت له أنت مش بترد ليه
مرادبنظرات مثيرةورغبة : بقولك إيه ماتيجي ندخل جوه شوية
نظرت له بضيق مبطن فهي كانت تتمنى أن يطلب منها ذلك الشيء بطريقه أفضل بها حب واشتياق لها وليس لجسدها ، فهي كانت تتمنى ان يفعل معها ذلك الشيء بحب وليس مجرد شهوة فقط... هزت رأسها بالموافقة بابتسامة مصطنعة خلفها الكثير من الدموع
دخلا الغرفة... وضعت العطر على بيجاما وأماكن النبض وفكت شعرها واستلقت على الفراش بأبتسامة مصطنعه. اقترب مراد منها وبدأ يقبلها باشتياق شهواني فهي مجرد رغبة التى تقوده الآن. بدأت تبادله القبلة فهي تفعل ذلك من أجل إرضاء واجب زوجي وحقه الشرعي فقط... لا تريد أن تاخذ ذنبه ..... وبعد وقت
نهض مراد من عليهاواستلقى على الفراش وهويحاول ان يظبط من وتيرة أنفاسه وعرقه الذي ينزل ثم أعطاهاظهره ووضع رأسه على الوسادة وأغمض عينيه
غيداء : أنت هتنام
مراد : امممم
غيداء؛ مش هتاخد حمام
مراد : الصبح..تصبحي على خير
غيداءبوجع مبطن: وأنت بخير
سحبت جاكيت البيجامامن على الأرض وارتدته ونهضت. توجهت إلى المرحاض
المرحاض
توقف أمام المرآة وأخذت تنظر لهابوجع وألم فكت الجاكيت وألقته على الأرض... أخذت تحدق فى المرايا بحزن ثم بدأت تتساقط دموع عينيها حتى تحولت إلى بكاء شديد فوجعها صعب أن يحكى
شركةسيف١٠ص
غرفةالاجتماعات
نرى سيف ووعد واسيل وهندومرادوغيداءوايان وجودي يجلسون على الطاولة
أسيل بعملية: بصو عندي فكرة هايلة ومناسبة ليكم كااخوات طبعاً أناصممت إن إيان وجودي يحضرو الإجتماع ، لأن الفكرة في الأساس فكرتهم ، لازم يكونو موجودين وهي الشراكة في مدينة جديدة باسم سيف يعني ..إيان قال ممكن نشتري أرض ونبني عليها مدينة لينا مش كل مرة نشتغل لحد ونتعب وفى الآخر بتتعرف باسمهم هما ، وحتى الفرش جودي اقترحت إن الأفضل يبقى من خط انتاج لينا باسم الشركة.... دي فكره هائلة جداً
سيف : بس أناقولت محتاج أفكر
أسيل : سيف المشروع ده هينقل الشركة في سنة لمكان تاني أناعملت دراسه جدول بعدين سبني أكمل كلامي لو سمحت
سيف : اتفضلي
أسيل بعملية: أنت هتعمل شراكة بينك وبين اخواتك كل واحد بالمبلغ اللي يقدر عليه حتى وعد هتشاركك مش بصفتها زوجتك تؤوعد اللي كانت أختك .
وعد:؛ بس كدةسيف هيكون ليه النسبة الأكبر
أسيل : ده أكيد مش هننسى العمولة الكبيرة لإيان وجودي لأنها فكرتهم
مراد : بس اناوغيداء معناش فلوس أكيد أقل حاجة عايزهامليون
أسيل : هسلفك وأنااوعدك في ظرف كم شهر هتردو الفلوس وهيبقى معاك نسبة ليك
غيداءبعدم رضى : لا أنامحبش السلف
هندبهدوء : هى الفكرة حلوة ، بس أسيل احنامعناش فلوس ،أكبر مبلغ ممكن يكون معانا. عشرة عشرين أناعن نفسى معايا عشر تلاف
وعدبمزاح: أنامعايا ألفين هههههههه احناممكن نشترك بالسور هههههه (بعقلانية) حقيقي صعب احناممكن نشارك بدعم نفسي أرسم تصميم لكن فلوس صعب أوي بالنسبة ليا لأني ملزمة بحاجات معينة مقدرش أتخلى عنها
سيف بأسف: الفكرة عجبتني جداً مع إني مبحبش الشراكة بس مدام اخواتي طبعاً موافق بس أهو شفتي الحلم صعب يتحقق أناكمان معيش السيولة اللي تغطي مشروع زي ده
مراد : وأناورايا أقساط كتير الشقة والعفش صعب
أسيل : هتداينو مني
وعد :صعب يااسيل الدين ده هيبقى موترنا كلنا كلنا منحبش السلف
جودي بعقلانية : ياچماعة أنتم راح تداينو من شي حدا أوبنك شو فيها، أكبر الشركات هيك بيبدأو ، وبعدين التصميم والأثاث ماراح يكون لالنا بس ، لا... راح نبيعه في معارض لالنا ولغيرنا يعني راح نغطي التكلفة
إيان :إذا كان مشكلتكن المصاري ماتقلقو أناوجودي عملنا دراسة كفاية وبعتنها لآنسة أسيل
سيف : مش بس فلوس كمان أنتم عايزينا مع المقاولات كمان يبقى عندنا خط انتاج موبيليا و ورش خشب وانا مابفهمش فى الموضوع ده
هند : سيف مجدي بيفهم ممكن يشارك لوتحب... أصلا هم بيصنعو خشب
إيان : ممكن ناخد منهن الأخشاب ونعطيهم مصاري على دفعات ويصبرو علينا وهندتحكي مع مجدي.
هند :مش هيقول حاجة أنامتأكدة
إيان: كدةحلينا الخشب شو تاني
سيف : ياجماعة حماسكم عجبني بس...
وعدبهدوء : سيف الفكرة حلوة ممكن مجدي يشارك فى الجزء بتاع الورش وناخد فلوس من البنك بضمان الشركة
.
أسيل : وأناهضمنكم.
جودي: بعدين راح نبدأ بشيء صغير مو لازم مدينة كبيره هيك قرية صغيرة فى مدينة ساحلية أو مشتى مثل أسوان الفيوم... زى هادالريف العربي. نعمل حاجة مثلو على اصغير بعدين بيكبر. أكيد راح يكون فى أرض جنبنا لوحبينا نتوسع
وعدبحماس: الريف العربي يجنن مافيش غير واحد. ممكن نعمل حاجة شبهه وافضل... أناهروح يوم و ألف فيه وأرسم ونعمل بقى أحلى وأجمل بس نفكر كلنا عشان نتميز وأنا وأنت يا سيفو وإيان نفكر بتصميم يكون حلو ومختلف ممم أنا اتحمست أوي بجد...سيف أناحبيت وممكن نبيع شقتنا ونقعد مع ماما
سيف : طب اهدي متخليش الحماس يجننك
جودي : سيف بيك ليش متردد
سيف : عشان محبش الدين
أسيل: ده عادي جداً ياسيف فى عالم البزنس مدام هتكبر لازم بعض التنازلات بعدين مشروع مكسبه أكيد... ياسيدى لوخسرت هتحمل أنا الخسارة لوحدي.
سيف : طب اخواتي هيجيبو فلوس منين
أسيل : أناهدلهم ويبقى يدفعو براحتهم
سيف بتعجب : هو أنتي مش هتبقى معانا
أسيل : لادول خاص بيكم أنتم الأخوات فقط.. أناهدير معاك لحد ماتحقق كل اللي بتتمناه وقتها يقى دوري انتهى
سيف : مش فاهم
أسيل: المهم توافق... وعد قولي حاجة
وعدوضعت يدها على يده : سيف وافق بقى... أسيل بقولك أناموافقة ومعاكي وسيف اعتبريه وافق
أسيل : وأنتم
مراد : موافق
هند: موافقة
. غيداء : أوكا
..سيف: بس ليه جودي وإيان مش معانا
جودي : الصراحة بدنانعمل مكتب لالناف المصاري اللي راح تطلعلنا من هاي القصة راح ناخدها بس ماتخاف راح نضل معك لحتى تخلص المشروع بالكامل
سيف: تمام خلاص مدام كلكم متحمسين نبدأنشوف أرض. ونفكر فى التصميم
أسيل : يلا نقرأ الفاتحة على نية التوفيق
وبالفعل قرأ الجميع الفاتحة
هند :أناهكلم مجدي يجي ونتكلم معه
مراد :وأناهبدأ فى عمل ميزانية
غيداء: وأنابقى هسوق لكم بس نبدأ
هند : وأناهعمل إيه
وعدبمزاح : أنتي هتبقى البودي جارد بتاعنا
هند : والمصحف اللي حميكي اللي فى بطنك
حدفت عليها القلم أخرجت وعد لسانها لها
وضحك الجميع
مكتب أسيل
نرى أسيل وإيان يجلسان مع بعضهما على المقاعد الامامية للمكتب
إيان : ليش مخليتيني شارك
أسيل : هتشارك سنة وتفضي الشراكة مش حلو وإجراءات كتير وتعقيدات ، كدةأفضل... أنت هتاخد كمشن كبير و أي تصميم هتنفذه هتاخد عليه مبلغ..والعقد بتاعك هيتجدد متقلقش شاركتنامعهم ضددنا... أنا وأنت هنمشى ليه نسيب ديل
إيان بتأييد : عندك حق
بقلمي ليلة عادل ✍️
شركةمجدي الدمرداش١م
مكتب مجدي
نرى مجدي يجلس على مقعدمكتبه وهندأمامه ويتحدثان
مجدي: أناموافق بس خليكم أنتم سوا اخوات وماتخديش من أسيل فلوس خدي مني
هند : بس...
مجدي بمقاطعة : مافيش بس .. ينفع تدايني من أسيل وجوزك لا... ينفع
هند : هكتبلك وصل
تبسم : اكتبي ياستي... بالنسبة للخشب متقلقيش هعملهم كل التسهيلات والتقسيط على عشرسنين
هندبأبتسامة : بجد شكراً يامجدي ممكن تعزمني على الغدا بقى
مجدي : أخلص باقي الشغل ونروح
تبادل الابتسامات
منزل أشجان ٦م
الرايسبشن
نرى أشجان وسميرةووعدوسيف وسليمان ونعمة وأولادهم يجلسون
نعمةبخجل مصطنع : والله احناوشنا في الأرض منكم
أشجان بترحيب مصطنع : أنتم منورينا والله
ان شاءالله ، أنتي وسليمان أوضه والبنات أوضه
سليمان : شكراً يااشجان هوأسبوع وهنمشي
أشجان : حتى لوشهراهلاً بيكم
سليمان : وأنتي عاملةإيه ياوعديابنتي
وعد : الحمدلله كويسه بخير
نعمة : ماترحيش الشغل بقى ارتاحي أنتي محتاجة الشغل في إيه
وعدبضيق : ما أنامتعلمتش خمس سنين عشان يضيعوا في الهوا
سليمان : نعمةخايفةعليكي ياوعد
سيف: متقلقش ياعمي أنامش بخليها تشتغل كتيركل شغلهاعلى مكتب في الرسم مافيش تعب
آية : طبعاًيابخت اللي جوزها صاحب شركة
تبسمت وعدلهم برخامة
وخلال يومين
كانت نعمة وأولادها علاقتهم جميلةبوعدعلى غيرالعادةيحاولون التودد لهاخصوصا أمام الجميع وكانت عين الجميع عليهم فهم على يقين أنهم يدبرون لفعل شيء
منزل أشجان ١٢م
الغرفةالتى تمكث بها آيةوحنان
نرى نعمةوآيةوحنان يجلسون على الفراش يتحدثون
آية : إيه يانعمة امتى بقى هنبدأ بقالنايومين
نعمةبخبث : يابت مينفعش من أولها. هنتكشف.. أنا اشتريت خط هبدأ أرن عليهاوأبعتلها رسائل عايزة أشوف منظرها وأنابعاكس فيهاوسيف جانبها هيعملوا إيه يرجعوا من شغل بس ونبدأ
حنان : بس على الهادي عشان مانلفتش النظر
بعدوقت
السفرة٤م
نرى الجميع يجلسون على السفرة يتناولون الغداء... و أثناء تناولهم الطعام رن هاتف وعدنظرت بيه ثم وضعته على الطاولة وأكملت أكلها رن مرة تانية
سيف : مااتردي
وعد: رقم مش برد على أرقام غريبةمن أول مرة
سميرة : يمكن شغل
سيف : هاتى أرد أنا أمسك الهاتف .... الو ..... الو .. الوو. محدش بيرد أغلق الهاتف ووضعه على السفرة
نعمةبخبث : المحمول ده مشكلة.. معاكسات وقلة أدب. أحسن إنك مش بتردي على أرقام
نظرت وعد لها بعينها. ثم أكملو طعامهم
شركةمجدي الدمرداش
الاستراحه٢م
نرى عمر وغيداء يجلسان مع بعضهما ويتحدثان
عمربأبتسامة: الروايةحلو أوي
غيداء: قولتلك هتعحبك
عمر: الصراحة روايات الفيس دى كنت فاكرها تعبانة طلعت حلوة...حرام فى كم كاتبه مظلومه
غيداء :لافيه روايات زفت الكم كاتب دول حلوين
عمر: بتحبي مين من الأدباء
غيداء :احسان عبدالقدوس وأحمدخالد توفيق وأنت
عمر :نبيل فاروق أحمد خالد و طبعاً الأدب الروسي والفرنسي أنارايح الأوبرا فيه حفلة شعر تيجي معايا
غيداء ؛ لامش هينفع
عمر : عشان مراد
غيداءباعتذار: أناست متجوزة مينفعش أصلا مش عارف هل قعدتنا دى صح والا غلط
عمربعقلانية: ولاوصح ولاغلط يعنى اتنين زمايل بيشربو الشاى مع بعض ويتبادلو الحديث بكل احترام أنتي شفتي مني أي إساءة
غيداء : لاطبعاً أنت إنسان محترم أصلا بحب اتكلم معاك الوحيد اللي بتشاركنى حوارالروايات كل اخوتي ومراد مالهمش فيها
عمربحكمة: شاركيهم هوايتهم يشاركوكي هوايتك الحياة كدة أخد و عطا
غيداء: صح
فيلا مجدي الدمرداش ٩م
تهبط هندالدرج وهى ترتدي بيجاماقطن. وهى تتحدث في هاتفها :. ماشى نزلت.. أنت فين الو
وفور هبوطها نظرت بعينيها وجدت ممر على الأرض مصنوع من الورد والشموع الصغير تنظر باستغراب وسارت به حتى وصلت الى طاولة صغيرة وكان يقف أمامها مجدي ببدلة أنيقة و طلة جذابة.. كانت الأجواء حولها شاعرية للغاية من الورد والشمع الذى يضيي المكان
هند بستغراب: ده اسمه إيه
مجدي بأبتسامةمصحوبةبمداعبةلطيفة: مش أنتي رفضتي تخرجي معايا في date جبتلك للديت لحد عندك أعتقد دلوقتي مالكيش حجة
هند : ياسلام ال date هوهو أين كان مكانه.. وأناممكن بردو أرفض
مجدى بعشق : أناعمري ماترجيت حد بس أرجوكي ماترفضيش
هندتبسمت بمزاح خفيف: أنت كنت بعقلك وشخصية كدةمميزة وتقيل إيه اللي حصلك
مجدي تنهدبيأس: أعمل ايه قوليلي مش لاقي حل لعنادك فعملت كدة ، (بنظرات كلها عشق)اناعشاك مستعدأكون شخص غيري لو ده السبيل للوصول ليكي
هند : بس أناعايزة متبقاش غيرمجدي مجدي اللي عرفته
مجدي ابتسم : هومجدي اللي عمل كدةوفكر لوحده ،. يعني الصراحةمعاك كل شوية أكتشف حاجة جواياشخصية مكنتش أعرفها أوأعرف أنها عندي ممكن اعرفك عليها لو قبلتي العشا
هند : بالبيجاما
مجدي بمزاح : عشان يبقى عشاءشاعري مميز(بروقي) اتفضلي ..
سحب لها المقعدوجلست عليه وجلس أمامها فور جلوسهما اقترب منهم عازف الكمانجا والغيتار وبدأ في عزف مقطوعة موسيقية جميلة وبعد الإنتهاء شاورلهما مجدي وذهبو
هندباستغراب : أنااعجبني أوي الجو والمفاجأة اللي أنت عملها ... ها أناقبلت الديت عايز ايه بقى
مجدي بحب وعشق وتمني : عايزك ، أنابحبك وعايز أكون حبيبك ، عايز أبقى أنا اللي هتكملي معاه باقي حياتك ، جربي. مش هتخسري أدينى فرصة بس فرصة . أناعايز أكون حبيبك وجوزك أبواولادك. يمكن مش هكون حبك الأول بس أناهكون حبك الأخير لنهاية العمر
صمتت هندقليلاونظرت داخل عينيه : ليه أنامش فيا مميزات كبيرة تخليك مصمم كدة يعني أنت حواليك كتير بنات أجمل وأرق لوعلى الشخصية.. يعني انا مش مبهرة للدرجة دي
مجدي بلطف وحكمة : الحب مواقف ياهندالشكل والشخصية ده إعجاب وراحةوتفاهم ، لكن الحب بيجي عن طريق المواقف إن الشخص ده أكون متأكد إني لوتعبت هيكون أول شخص جنبي.. إني أشاركه أسراري بكل راحة من غير خوف ومتأكد إن لووقعت في مشكلة مها حصل مستحيل يعيرني بأسراري شخص مستعد يموت عشاني في مواقف حصلت أثبتت إن الشخص ده جدير بإحترامي وثقتي وحبي.. أنه يستاهل أحبه هو ده الحب الحقيقي
هندباستغراب : بس أنامفتكرش إني عملت معاك مواقف... أنت اللي ليك مواقف كتير
مجدي بحب مصحوب بتأثر: لاعملتى وعملتي كتيركمان ، خلتينى أصلي وأقرأ قرآن ، وماشربش خمرا ، بتغيرني للأحسن ، عمر ماحد عمل معايا كدة ، أنتي خرجتي من مجدي شخصيةمكنش أتخيل أنها موجودة فيا ، أناحياتي كلها كانت واحد زائد واحد ، أبيض ياأسود ، الحب بالنسبة ليا كان كدبة بس أنتي خلتينى اشوفه وأحسه وكمان أعيشه ، عملتيلى عائلة حلوة ، أنابحب أهلك و خواتك وخالتك أوي ، مبسوط جداً ، إنهم مقربنى منهم. ، وخلوني جزء منهم ، يمكن زمان دفاعي عن وعد أو أي حد
منهم كان جزء منه انتقام من إسلام وجزء منه جدعنة ، بس ، من وقت ماقربت بقى محبة قلبي اللي بقى يقودني عشان أحميهم ، طلعتي مني شخصية معرفهاش لكن حبتها أوي ، لما تعبت وقفتي جنبي كان ممكن تقعدي جنبي كم ساعة وخلاص بس لا فضلتى معايا...سر عيلتي كبير أنتي محافظة عليه وعمرك معيرتينى بيه. وحاجات كتير ياهند كل دي مواقف تخليني أعشق التراب اللي بتمشي عليه
هندبلطف: أناكنت بعمل كدة. محبة من غير ماقصد أي شيء لأني شايفاك انسان جميل وفيك صفات هائلة ليك تضيع حياتك وآخرتك فى شرب الخمرا والبعد عن ربنا
مجدي بأبتسامة : بالظبط وهو ده اللي خلاني أحبك لأنك بتعمليه من قلبك لا إرادي مش قاصدة تعملي كدة عشان توقعيني أو تلفتي انتباهي. قولتي إيه موافقة
تصمت قليلا هند وتركز في ملامحه بهدوء : أناموافقة من حيث المبدأ لكن محتاجة شوية. وقت أرجوك متزعلش مني .. مش عشان إسلام. ، إسلام انمحى من حياتي....كل الحكاية إني مش مستعدة لدة دلوقت وأنت تستاهل تعيش قصةحب وحياة زوجية سعيدة
مجدى ابتسم بسعادة : مش مهم هستناكي ، المهم إنك أخيرا وافقتي وشلتي أهم حاجز وأنامتفائل أوي... يعني احنانعتبر في فترة الخطوبة
هندوهي تتناول العصير: تؤ تعارف لوعجبتني ونجحت في لفت انتباهي وقتها نتخطب .. هسمحلك تاخدني بكرة ونقضى يوم كامل سوا لو عجبني وانبسطت نتخطب لأني محتاجة أعرفك شوية
مجدي بسعادة : بس كدة... أكيد موافق بس ممكن نتكلم واحنا بناكل
هند : اوكاا
شارور مجدي باصبعه لكي يجلبو الطعام بعد وضعه
مجدي: تحبي تسمعي موسيقى مع العشا
هند : اوك
شاور مجدي لهم وبدأا في تناول الطعام
هند : يلا احكي طلبت الجواز من كم وحدة
مجدي : اتنين إسراء وبنت تانية اسمها ناتلي
هند : وايه اللي حصل
مجدي : إسراءمكنتش عايز استقرار كانت عايزنا نفضل كدة ، إنما ناتلي وافقت بس كانت عايزانا نعيش فى بيروت و أنامش هأقدر أعيش هناك
هندبغيرةمبطنة : كنت بتحب إسراء
مجدي بحب وغزل : معاكي عرفت إن عمرى ماحبيت
هند : كانت حلوة
مجدي: يعنى اااه كانت حلوة كانت بنت كويسة وحبتها بس صدقيني العشق والغرام الحقيقي عرفتهم معاكي
هندتبسمت بخجل : عندك استعدادتبعد عن بزنس ولدك
مجدي : أنافعلاً بعيد.. قولتلك قبل كدة
هند : أقصد الجزء الشرعي
مجدي : مفكرتش بس. عادي ممكن بس ليه ترتيبات تانية ... دوري بقى ايه أكتر حاجة بتعجبك فيا
هندبمزاح لطيف : الشخصية الجدية لمافجأة تضيق عينيك شوية وتحني ظهرك سيكا واتدقق النظر وعروقك تنفر وتسمع الكلام .. وأنت بتهز راسك ببرود وعادي اللي هو عاطف أوي بعد اللي قدامك ما يرغي ساعة .. ترد بكلمتين. شخصية أوي لكن لما بتفضل تهزار وتستظرف بتبقى بارد
مجدي بمزاح : فى إيه ياهند محناكنا كويسن لسه كنت هقولك كلمتين حلوين بعد كل المعاكسة دي
هندتضحك : ههههههههه بهزار معاك أنت كلك على بعضك كريتف بس حقيقي أكتر شيء بيعجبني فيك جدعنتك وإنك حتى وأنت بتنتقم مالكش فى الدم أو إنك تلفق لحد تهمة
مجدي : هل نجحت فى إثارة اعجابك.
هندبابتسامة جميلة : هههههه نجحت
مجدى تنهد :وأخيرا... تسمحيلي بالرقصة دي
هند: بس أوعى تعمل زى المرة اللي فاتت
مجدي: اوعدك
وبالفعل نهضا
هند : انامعرفش ليه مخلتنيش البس يبقى أنت كدة ببدلة وأنا بالبيجاما
مجدي : ما أناقولتلك هتبقى مميزة
وضع إحدى يديه على خصرها والآخر شبك كفه بكفها وضعت هند يدها على كتفه. وبدأا يرقصان وهما في منتهي السعادة... وكان يتبادلان النظرات بحب
فأخيرا هند فكت الحبل المشدود
"قليلاً من الرجال من يعشق ولكن عندمايعشق الرجل ... يكون للعشق معنى "
منزل سميرة ١٠م
غرفة وعد
نرى وعد تقوم برسم التصميم يدخل سيف وهو ينظرلها بأبتسامة
سيف : فراولتي يلا ماماحضرت العشا
وعد : أكمل باقي الرسمة.. بقولك هما موجودين بره
سيف : لاهنتعشى احنا بس
وعد : أحسن
سيف : معلش ياحبيبتي اتحملي كلها كم يوم ويمشو... لسه الرقم بيضايقك؟؟
وعد : اممم حاسة إن حد عرفني بيستلطف دمه
سيف : أنامتأكدة من دة ،لأني برن عليه من رقمي مش بيرد.. نظر إلى اللوحة ... شكل التصميم حلو أوي... ده عشان المدينة الجديدة؟؟
وعد : لاده عشان يتحط من ضمن كتالوجات التصميمات الجاهزة بس لسه شويةوخلص
سيف: اممم كلى وارتاحي شوية وكملي
وعد. : اوكا وضعت الأدوات ... سيف أناهنزل المرسم كل سبت واتنين وهتأخر شوية بدل ماجي ٧ هاجي ٨
سيف : ليه
وعد : عشان المعرض عايزة أشترك بأكتر من لوحة
سيف بحنان : بس ماتجهديش نفسك ياحبيبي
وعدبمزح : كل ده عشان البيبي
سيف ضمم وجههابحب وهويدقق النظر في ملامحها : طبعالا عشان فراولتي القمر ... قبلها من أنفها بدلع
وعد : هحاول أصدقك ... سيف قرب كدة ...اقترب منها وضغطت رأسها على كتفه ودفنت وجهها بين عنقه بعشق .... الله ريحتك حلوة ... تعال.. تعال
أمسكته من يده وجعلته يجلس على الفراش وجلست على قدمه حيث احتضنت خصره بقدمها وكان صدرهما ملتصقان ببعضهمادفنت وعد وجهها في عنقه وأخذت تستنشق
سيف بتعجب : مش عارف إيه الوحم العجيب ده
وعدبدلع : بس بقى خليني استمتع بريحتك وضمته بشدة... احضني جامد
سيف : طب ممكن ناكل بعدين نرجع وتشمشمي فيا وتحضنيني براحتك
وعدبأبتسامة : تؤ مافيش أكل... كلني هههههه
ضحكا.....خليناكدة شوية عايزةأفضل فى حضنك شوية
سيف قبلهامن رأسهاوظلا هكذا لدقائق كثيرة
فيلا إسلام الطحان ١١م
حديقةالفيلا
نرى إسلام يقف أمام حمام السباحة ويقوم بالتحدث فى هاتفه مع حنان
إسلام بضيق : معرفتيش حاجة ...أنتي بقالك أسبوع عندك ... هتمشى امتى ... اممم طب ركزي كويس. .. حاولى تعرفي أي معلومة ولوصغيرة .... سلام
من جهةأخرى كانت ناريمان تجلس على المقعدفى الهول وتستمع للمكالمة على هاتفها
ناريمان بصوت.: حنان تاني أكيدفي حاجة
قامت بعمل مكالمة :. الو بقولك فى بنت عايزك تراقبهاكويس متغبش عن عينك سلام .... وقالت بصوت : فعلاً خنزير و استحالة تتغير هتفضل ترمرم طول عمرك
منزل سميرة ١١م
الرايسبشن
نرى وعدمتمددة على الأريكة وهي ترسم في الاسكتش وكانت تجلس أسيل وسميرةوأشجان ونعمةوبناتهاوسليمان يشاهدون التلفاز عدلت وعد من جلستها
وعد : سيلا بصي الرسمة دى
أسيل : الله جميلة أوي بس ليه مش ملونة الجزء ده
وعد : لسه هالونه وهخلصه وأوريه لسيف
وحين نطقت وعد بهذه الكلمة نظرت نعمةلحنان بطرف عينيها فهمت حنان ماتقصده نعمة من تلك النظرة.... قالت حنان : أنا هقوم أعمل شاي بعد إذنك ياخالتو
سميرة : خليكي هقوم أنا
نعمة :خليها تقوم ياسميرة إيه بقى العيال الصغيرة يقعدو والكبار يخدمو عليهم قومي ياحنان
بالفعل توجهت حنان للمطبخ ووضعت الشاى على النار واخفضت الشعلة ثم خرجت من مطبخ وهي تراقب وتوجهت إلى غرفة مكتب سيف..............
طرقت الباب ودخلت
مكتب سيف
حنان : سيف أعملك شاي
سبف : شكراً ياحنان مش عايز
اقتربت حنان منه وهي تنظرإلى اللوحة: الله حلوة أوي هو ده التصميم اللي حابس نفسك عشانه لمدة يومين
سيف : امممم
حنان : لايستاهل لازم تشرب شاي بقى يعدل مزاجك
دخلت وعد وكان بايدها اسكتش
وعدباستغراب : أنتي هنا
حنان بتوتر : كنت بسأله هيشرب شاي والا لا
وعد : ممم طب المياه غليت
حنان : طيب
خرجت حنان
تنظر وعدلهابضيق وقلبت وجههابسخرية : عيلة باردة ، كانت عايزة ايه
سيف : بتسألني على الشاى
وعدبخوف : سيف متشربش حاجة منهافاهم
سيف : أنا أصلا قولتلها مش عايز
وعد : سيبك منها وبص ايه رأيك في تصميم ده ...اطلعتة على الاسكتش
سيف نظر بانبهار :جميل جداً الألوان هاديه.... طلعتي فنانة يافراولتي وشكلك هتسحبي البساط من تحت جودي .... قبلها من أنفها
دخلت حنان وهي تحمل بايدها الشاي : اتفضلو الشاي
سيف : أخذ كوباية شكراً
اخذت وعد الكوباية منها وهي تقلب وجهها بقرف دون أن تنتبه لهاحنان
نظرت حنان بطرف عينيها على الرسمة التي بيد وعد قالت: الله ايه الانتريه القمر ده وريني كدة ياوعد
ولكن وهى تأخذ منها الاسكتش قامت بتصنع خبطة متعمدة في كتف وعد دون ملاحظة أحد فوقع الشاي على الاسكتش واللوحة
وعدبتساع عينيهابخضة: يانهاراسود
حنان : يالهوي ياوعد مش تاخدي بالك
رفع سيف اللوحة مسرعاً محاولا ابعادها لكن لم يفلح هذا الأمر
وعدبحزن وعيون تسكنهاالدموع : سيف أنااسفةمش عارفة ازاي ده حصل
سيف بضيق مبطن :خلاص ياوعد مافيش حاجة حصلت
وعدباعتذاروحزن : أنااسفةواللهآسفة... أناهسهر طول الليل أرسمها متقلقش
سيف بهدوء: حبيبتي ولايهمك حصل خير فيداكي ...مسح دموعها.. فداكي ألف رسمة ياحبيبتي ولا أشوف دموعك ... ضمها الى قلبه وأخذ يربت على كتفها بحب وحنان
حنان: بلؤم : ياريتني ماعملت الشاي .. طب لو في مساعدة أعملها
سيف : الحمد لله على كل حال
حنان :هروح أجيب حاجة أمسح بيها الأرض
خرجت حنان وهي تجز على أسنانها بغل وضيق ، دخلت المطبخ وأخذت باقى أكواب الشاي وخرجت للراسبشن ووضعتهم على الطاولة ونظرت لوالدتها بطرف عينيها
نعمة : هدخل الحمام نهضت
حنان: نسيت أجيب السكر
المطبخ
نعمةبصوت منخفض : عملتي إيه
حنان بغضب وبهمس: قولتلك سيف محترم مش زى جوز بنتك البلطجي ده حضنهاوباسها قصادي وطبطب عليها
نعمة :خلينا في المخطط التاني بعدها مش هيطبطب
تركتها و توجهت للمرحاض
حنان بصوت منخفض و بغل.: ابقي قابليني لونفع
بقلمي ليلة عادل ♥️🌹✍️
فى إحدى أماكن سباق السيارت ٨ص
نرى هند ومجدي يقفان على زجاج وينظران منه لمكان السباق
هندبتساؤل : احناهنا ليه
مجدي : أنتي مش طلبتى مني امبارح نقضي يوم من أوله سوا وفي آخره لونجحت في إثارة إعجابك هتقبلي طلب الزواج مني
ضحكت هند على طريقته تلك : مظبوط
شاورمجدى بايده جاء أحد الرجال ومعه الملابس الخاصة بالسباق
مجدي : البسي دول بسرعة
...........
ثم نراهماوهما يقفان بجانب سيارتين سباق
مجدي بمزاح: مش أنتي عملالي فيها تورنتو في فيلمThe Fast and the Furious..يلا وريني سرعتك واللي هيكسب ليه طلب عند التاني
هند : Done
ارتدت الخوذة وصعدت السيارة ومجدي أيضاً
نظرا لبعضهما بتحدي وقوة وبدأا السباق اخذا يتسابقان بقوة و تحدي وظلا هكذا لدقائق حتى فازت هند هبطت من السيارة وهي تخلع الخوذة وتنط وتصرخ من الفرحة وترفع ايدهابفرحة الإنتصار
هندبفرحةوحماس : اوووو كسبتك... كسبتك
هبط مجدي من سيارتةوهو يبتسم :على فكرة أنااللي سبتك تكسبيني
هندوهي تقترب وبسخريه : أيوة أنت اللي سبتني بأمارة إني كسبتك ثلاث مباريات ... ضحكت
مجدي بلطف : ماشي ياستي أنتي كسبتي اتفضلي اطلبي
هند : خليها بعدين
مجدي: طب يلا غيرى هدومك عشان هاخدك مكان حلو أوي وأنتي طلبتيه منى قبل كدة وأناطنشت الصراحة
هندباستغراب : مكان إيه
مجد: نغير هدومنا وهتعرفي
وبالفعل ذهبا وبدلا ملابسهما
إحدى الأماكن الخالية ١١ص
نراهما يقفان فى إحدى الأماكن وأمامهما زجاجات فارغة
هند بتعجب : أنا مش فاهمه
مجدي : مش عايزة تتعلمي ضرب نار
اتسعت عين هند من الفرح وبحماس :هتعلمني ضرب نار أنت أحلى مجدي فى الدنيا
وبحركة لاشعورية قامت بضمه بشدة رفع مجدي يده وضمها بحب.. أغمضت هندعينيهابهيام لم يأخذ منها سوى دقائق وانتبهت وابتعدت
هند : احمم الحماس بقى
مجدي بتمني : ياريت تتحمسي كل شوية
هندبمزاح : لا بلاش المعاكسة اللي فيها تحرش دي لحسن أرميلك دبلتك قبل ما لبسها
مجدي بأبتسامة : بأعتذر سيدتي الجميلة
هندبألاطة: تقبلته عفونا عنك
ضحك الاثنان بصخب
مجدى بحماس : يلا نبدأ
اقترب منه أحد الحراس وأعطاه مسدس
هند : هو ده رصاص حقيقي
مجدي: لا ، بس ده ميمنعش أنه بيعور تعالي بقى اقفي هنا قصادي..
توقفت أمامه وكان ظهرها ملتصق بصدره أحاط بأحد ذراعيه خصرها ويده الأخرى مدها ومد يدها وأمسكها المسدس وكان كفه فوق كفها وكان أيضا وجهه قريبا جداً من وجهها نظرت هند بطرف عينها بحب وتاهت في بحور عينيه ووسامته القاتلة
مجدي وهو يقبض بقدمه على قدمها من الخلف: مدى رجلك لقدام شوية
ابتلعت هندريقها فهذا القرب يجعلها تشعر بقشعريرة تهزم جسدها المتمرد
مجدي : افردي ايدك كدة
هندبهيام : كدة
نظر مجدي لهابطرف عينه ووقعت عيناهما بعين بعض وسرح فيها بهيام وعشق
تسارعت دقات قلبه فهو يتوه كلما اقترب منها بهذا الحد ابتلع ريقه وحاول جمع شتات نفسه المبعثرة : أيوة كدة واضربي.
وبالفعل ضربت وقامت بإصابتها وتبسمت
نظرا لبعضهما بطرف عينيهما كانت تتسارع نبضات قلبيهما بشدة وكانت تداهم القشعريرة جسدهما فهذا القرب يجعل النيران تشتعل بهما لكن لديهما من القوة لإخفاءه
تنهدت هند ولجمت تلك المشاعر بسرعة.. وقالت بحماس : هعملها لوحدي
وبالفعل قامت بالضرب لكن جات بعيدة قليلا
مجدي : برافو جربي تاني. لاكدة امسكي كدة
أخذ يقوم بتعليمها وسط تبادل النظرات والضحكات بينهما بحب
في سيارة مجدي ٢م
مجدي : على فكره أنتي شاطرة وهتتعلمي بسرعة تعرفي إنك لوكنتى دخلتي شرطة اوالحربية كنتى هتبقى شاطره جداً
هند :كان نفسي فعلاً أدخل شرطة بس بفلوس كتير أوي بس أنامتعلمه كاراتيه و معايا الحزام الاسود في كوميتيه.... هو احنارايحين فين
مجدي : الملاهي
هندبسعادة : الله عليك يامجدي... بقالي كتير ماروحتش فعلاً أنت كل شويه تبهرني
مجدي: أصلي النهارده لازم أكسب رضاكي
هند: اذا كان على كسب رضايا فاأنت كسبته بس بنسبة
مجدى: ممكن أعرف كسبت كم في المية
هند : ٦٠٪
مجدي بسعادة : لا ده أنا هبدأ أتغر... نشغل أغاني بقى قام بتشغيل أغنية شعبية ( ناس منى ومن دمي) لرضا البحراوي
هندبذهول : أنت بتسمع رضا البحرواي ،مجدي أنت بقيت ٨٠٪
مجدي بحماس : إذا بقيت ٨٠ يبقى ....
وقام برفع صوت الأغاني .. وأخذ يغنى وهند تغنى معه ويصفقان بفرح وبهجة
بالفعل وصلا إلى مدينة الملاهي
مدينة الملاهي ٣م
بدأمجدي وهندفي اختيارالألعاب وركوبها
فنراهماوهمايركبان قطار الموت... ديسكفري... البساط السحري وغيرها من الألعاب الممتعةوالصعبة.
نرى مجدي وهنديقفان بجانب بعضهماوكان يبدوعلى ملامح هندالتعب وتضع يدهاعلى وجههاوالأخرى تمسك ايدمجدي
مجدي بمزاح : قولتلك بلاش عمالةتقولي أناجامدة متخفش.... أهو دايخه ولميتي علينا الناس فوق
هند : على فكرة أنامش تعبانه وماخفتش
نظر مجدي لها وغمز اللى هو بلاش نصب
هند : أصلى بقالى كتيرمركبتش.... سحبت إيدهابعدين أناكويسة... هى الساعةبقت كام أمسكت ايده ونظرت الى الساعة
مجدي بمداعبة : ماتقولي إنك عايزة تمسكي ايدى بلاش تلكيك
ضربت هندعلى كتفه بدلع
ضحكامجدى : تعالي نركب لعبةهادية
هندبفرح وحماس : قشطات
وبالفعل نراهماوهمايستكملان اللعب مع بعضهما ومزاح مجدي وسخريته على هندبسبب شعورها بالتعب بعدصعودها بعض الألعاب
ونراهما يلتقطان الصور بفرح وجو من السعادة.... وبعد الإنتهاء جلسا فى المطعم ليتناولو الطعام
ثم ذهبوا للبيت
فيلا مجدي الدمرداش ٩م
أثناء دخولهما الفيلا
هندبارهاق: تعبت جداً حاسه هنام ليومين مش قادرة
مجدي : وأنا كمان اليوم كان جميل وأنا انبسطت أوي... سنين مقضتش يوم حلو كدة
اقتربا من السلم وقبل صعودهما
هند : مجدي أناموافقة
توقف مجدي نظر لهاحاول الاستيعاب
مجدي : موافقة على إيه
هند : على الخطوبة
تبسم مجدي بسعادةوضمها بقوة.. ابتعد وأخرج من جيبه علبه قطيفة فتحهاكان بيها دبلتين. أخذ احداها وألبسها لها وهي أيضا ابتسما لبعضهما بسعادة وحب ثم قبلها مجدي من جبينها
هندبفرحة : تصبح ع خير يا مجدي
مجدى بعشق : وأنتي بخير ياقلب مجدي
بقلمي ليلة عادل ♥️🌹✍️
منزل سميرة
غرفة سيف ٨م
سيف يفتح باب الغرفة ويدخل كانت وعد تمددعلى الفراش وتقوم بالرسم ،
سيف : حبيبي مش قاعدة معانا ليه
وعدبخنقة : مش عايزة أقعد معاهم أنابأعد الأيام اللى هيغورو فيها
سيف : تحبي نرجع شقتنا
وعد : ااه ياسيف والنبي كإنناهنجيب حاجةونبات ونكدب عليهم أي كدبة... بس المشكلة في خالتو عايزانا نفضل هي حاسه أنهم ناويين على نية سودة
سيف :وأنا كمان حاسس... عشان كدة عايز نبعد بكرة نمشي... تعالي نقعد سوا عشان باباكي سأل عليكي
وعدبخنقة : طيب
نهضا وقبل أن يخرجان دفعها سيف على الباب بهدوءوأحاط بجسده عليها
وعدباستغراب : في إيه ياسيفوو
سيف بغزل وحب : هفتحلك نفسك ياقلب سيفوو...
قبلهامن شفتيهابهيام وعشق بادلته القبلةبحرارة ثم ابتعدا وهمايبتسمان لبعضهماوضمابعضهمابشدة
وخرجا وتوجها إلى منزل أشجان
منزل أشجان
الراسبشن
نعمةبخبث: إيه ياوعد ياحبيبتى مش عايزة تقعدي معنا والا ايه
وعد : لابس ورايا حاجات مهمة بخلصها
رن هاتفهانظرت له فهو ذات الرقم.... ثم أرسل لها رسالة
نص الرسالة... مش بتردي ليه أنامعجب
تبسمت وعدونهضت من على الأريكة وجلست بجانب سيف على يد المقعد
وعد : سيف فاكر الرقم اللي كل شوية يرن عليا
سيف : امم
وعد: بص بعتلي إيه أكيد دى غيداء هي اللي بتعمل فيا المقالب دي
سيف : وريني ، شاهد الرسالةوأخذ يضحك وقال : قوليلو معلش جيت متأخر اتجوزت
هههههه
ضحك الإثنان
سميرةبمزح : ايه ياوعد من قلة الكراسي قاعدة كدة
وعد: كنت بوري سيف حاجةغيداءجابت رقم و بتشتغلني منه
سميرةبضحك : ههههههههه مافيش فايدةفيها
نعمةبحقدمبطن : عاقل ياسيف واحدغيرك كان شك وعمل مشكلة
سيف بهدوءوبحب : إيه اللي حضرتك بتقوليه ده.... أنا أشك في وعد... وعد دي حتة مني.. أنا لو شفتها قاعده مع واحد مستحيل أشك فيها.... أنا أشك في نفسي وهي لا..
سميرةبحب : طبعاً مش ممكن وعد دي بنتي واحنا اللي مربيينها وحافظين أخلاقها
نعمةبتلعثم : ما.. ماقصدش والله أصل كل الرجالة كدة
سيف : متقوليش رجالة لأن الراجل الصح مايشكش في مراته
سليمان : طبعاً ياحبيبي ربنايخليكم لبعض. احنا ان شاء الله هنمشي بكرة
أشجان : ماتخليكم ياسليمان
سليمان : لاخلاص الحمام خلص شكراً والله تعبناكم معانا
أشجان : ده بيتكم ياسليمان
نظرت لهم نعمة بغل فقد فشل مخططها قبل أن يبدأ
منزل غيداء ومراد ٦م
الرايسبشن
نرى مراد يجلس على الأريكة وهو مغطي جسده بالغطاء من البرد وكانت بجانبه غيداء
غيداء : مراد ماتيجي نسافر بكرة الفيوم أوالسخنه...خد العربية من سيف
مراد : الجو برد انهدي
غيداءبضيق : مش أنت قولت عايزنصلح علاقتنا
مرادبهدوء : آه ياحبيبتي نصلح بس هو التصليح ميكونش إلابالسفر في الثلج ده. بصي أنتي بكرة تعملي حلة عدس وجرجير وبصل وناكل وندفى وبالليل أعملك فشار بالجبنة ونقعد نتفرج على mbc2 ونلعب كوتشينا صدقيني أحلى اجواء شتوية ايه رأيك؟؟؟
غيداءبضجرمصحوب بحزن: اشمعنامجدي أخد هند وراحو اسكندرية... ولو وعدطلبت من سيف ده هيحققه من غير تفكير حققلي حاجة بحبها ونفسي فيها لو مرة
مرادبضيق : غيداء بطلي تبصي لحد
غيداءبضيق : أنت اللي حاول تتغير
مرادبزهق وخنقة : أنتي تافهةوالله العظيم مش رايح قى حتة واسكتي بقى
نظرت له غيداء بصمت وتوجهت الى غرفتها............ نظر مراد لأثارهابضيق وقال : ستات نكدية جتكم القرف1
شركة سيف ١٠ص
مكتب سيف
نرى سيف يقف ويقوم بعمل تصميم
تطرق وعد الباب وتدخل
وعدبدلع : سفسفتي فاضي
التفت سيف لها :حبيبتى تعالي قبلها من جبينها
وعد : معلش تعال معايا دقيقة
سيف بتساؤل : في حاجة
وعد : يس
أمسكت يده وتوجهت به إلى مكتبها
مكتب وعد
نرى لوحة كبيرة على استاند مغطى
وعد : سيفووو غمض عينيك
. غمض عينيه أزالت وعد الغطاء فهو كان التصميم الذى قامت حنان باتلافه
وعد : فتح ياقلبي
فتح سيف ونظر للتصميم بانبهار : حبيبتي إيه ده عملتيه امتى
وعدبحب : كل يوم كنت برسم ، هناوفي المرسم بعدين جمعته إيه رأيك
سيف بحب وسعادة : تعبتي نفسك... كنت هعيده أنا ياحبيبتى ضمها إلى قلبه
وعد: ومش بس ده بص كمان. جلبت إحدى اللوحات... دي فكرة مبدئية للمباني اللي هتكون فى القرية
سيف : احنا لسةمشتريناش الأرض
وعد: لازم نبدأ من دلوقتي عشان ننافس كل الشركات العالمية بعدين أناكمان لازم أفضل جنبك لحد ماتوصل للعالمية
سيف بمزح : حتى أسيل غيرتي منها
وعدبعشق : أنابغير عليك من هدومك دي بموت فيك قبلته بين عينيه
ضمهابشدة إلى قلبه
منزل سليمان ٩م
الصالة
نرى نعمةوبناتهايجلسون وهمايتحدثون
حنان : قولتلك أهو رجعنا قفانا يأمر عيش.... سيف مين اللي يشك فى وعد عشان رقم والا رسالة ولا يتعصب على لوحة باظت... سيف محترم وبيعشق وبيثق في وعد
نعمةبغل : نفدت منهابنت الكلب وسليمان قال إيه حاسس بالذنب ناحيتها بس لاوالله ماهسبها
حنان: اصبري وعد دى لازمهاخطة ماا تخرش المايةعشان تخلي سيف يطلقها
آية : ودي ازاي
حنان بمكر : نفكر سبولي أناالطلعة دي بعدين خليهاتخلف وتطلق والا يقتلها ووقتها سيف ياخدالبت وأناخالتو أولى بتربيته من الغريب
نعمةبغل وحقد : صح لازم نصبر الطبخة الحلوة مش بتتظبط إلا لماتستوى1
من جهة اخرى خلف الباب كان يقف .....