رواية أسيرة القيصر الفصل الواحد والعشرون 21 والثاني والعشرون 22 الجزء الاول بقلم امانى فهمي

رواية أسيرة القيصر

الفصل الواحد والعشرون 21 والثاني والعشرون 22 الجزء الاول 

بقلم امانى فهمي

في الصباح

استيقظ مراد وراح لوضة رنا ولكن لم يجدها ووجد فستانها مرمى على الارض فراح لوضة ميرا وخبط ودخل لقي ميرا نايمة في سابع نومة ولوحدها خرج بسرعة وراح لوضة اوس ودخل بسرعة

اوس بخضة: في ايه

مراد: رنا مش فوضتها

اوس: يمكن عند ميرا

مراد: ولا عند ميرا

اوس: ممكن تكون راحت لادهم

مراد: البت ديه هتجننا قريب اتصل على جو

اتصل اوس على جو وفتح المكبر

اوس: صباح الخير جو

جو: صباح النور اوس

اوس: انتم فين.


جو بستغراب: احنا مين

اوس: انت ورنا

جو: انا تحت ورنا فوق عندكم

اوس: رنا مش في البيت

جو: يعني ايه مش في البيت امال هتكون فين

اوس: مراد دور عليها في اوضتها وعند ميرا مش موجودة

جو: طيب شوفوها عند عمي نجم الدين

اوس: مانتا عارف انها مش بتكلمه من يوم مجينا هنا

جو: لا روح شوفها لان امبارح كانت نظرتها ليه اشتياق

مراد: يعني ايه.


جو: يعنى هي امبارح كانت عوزة حضن اب وسند مش عوزة حضن اخ وصاحب روحو شوفوها هناك ولو ملقنهاش شوفو الكاميرات

اوس: سلام

انطلق اوس ومراد الى غرفة نجم الدين وفتحوها ودخلو وشاهدو رنا تنام كالقطة بين أحضان عمها وهو يحتضنها ويملس على شعرها وكانت الدموع تنزل على وجههم بشدة

فتوجه اوس ومراد إليهم وجلسو على طرف السرير

اوس: رنا مالك وانتى هنا من أمتي

مراد: حبيبتي ردي علينا مالك عمي.


نجم الدين: مفيش صح قطتي ومسح دموعها بايده

رنا: ايوه مفيش ملكوش دعوة وطلعو برا عوزه انام

اوس: هي الهانم عارفة الساعة كام

رنا: لا اكيد لسه بدري

اوس بسخرية: صح لسه بدري الساعة 2 الظهر والحلو عندها امتحان بعد بكره ولسه مذكرتش

رنا: يالهوي وقامت تجري على اوضتها

مراد: روح وراها وخليك معاها

اوس: مش ديه اختك بردو

مراد: واختك انت كمان وانت عارف انها لسه مش بتحبني وبتخاف مني

نجم الدين: مراد عنده حق روحلها انت اوس.


اوس: اشمعنا انا

نجم الدين: علشان انت خدت الحنية من امك الله يرحمها كانت حنينة اوى وشرين بردو كانت حنينة

اوس: ماشي بس خلى حد من الخدم يطلع فطار

مراد: تمام غور بقي

خرج اوس وتوجه إلى غرفة رنا

نجم الدين: هتعمل ايه

مراد: مش عارف بس نفسي اوي احضنها وتحس اني أخوها

نجم الدين: واحده واحده براحة عليها

مراد: عندك حق بس هي ايه الى جابها هنا

نجم الدين: معرفش امبارح بليل جات وطلبت تمام هنا وانا مقولتش لق.


مراد: تمام يالا أجهز علشان نروح نصلي

نجم الدين: تمام

غادر مراد وتوجه الى غرفته واخذ دش ولبس وراح على أوضة رنا وخبط ودخل لقي اوس بيذاكر لرنا

مراد: لو عوزة مساعدة انا موجود

اوس بسخرية: ده على اساس انك فالح روح برا يالا

رنا: هو أنت خارج

مراد: ايوه انا وعمى هنروح الشركة علشان البية بيذكرلك

رنا: تمام هاتلى شكولاتة معاك

مراد بستغراب: رنا انتى كويسة

رنا: اه كويسة ليه شايفني بشد في شعري ولا بطنطت على الحيطة.


اوس: بصراحة عندها حق

مراد: انتم اجتمعتم عليا انا ماشي سلام

رنا: سلام

اوس: نكمل

رنا: تمام

كملو مذاكرة ( ملناش دعوة بيهم دول ناس مجتهده مش ذينا )

في شركة A. M

وصلت سيارات مراد ونجم الدين وتوجهو الى الداخل وذهب مراد الى قسم الحسابات للقاء مدير الحسابات وخبط ودخل ولكن لم يجد أحد وعندما لف وهيخرج سمع صوت فتاة

الفتاة: مين حضرتك

مراد وهو يلف: انا مراد الألفي

الفتاة: اهلا وسهلا.


مراد بإعجاب وانبهار بهذا الملاك: اهلا وسهلا ومد ايده

الفتاة: اححمم اسفة مش بسلم على رجالة

مراد بابتسامة جميلة: ولا يهمك ده شئ يحترم فيكي

الفتاة: أي خدمة

مراد: انتى مين

الفتاة بسخرية: انت بتهزر صح يعنى انت في مكتب مدير الحسابات هكون مين بياعة طرشي

مراد: لسانك يا طفلة

الفتاة بعصبية: انا مش طفلة

مراد بعند: لا طفلة

الفتاة: الطفلة ديه هي مديرة حسابات مجموعة شركات A. M

مراد: يا راجل.


الفتاة بخنقة: شكلك عاوز تهزر من فضلك اخرج برا

مراد بذهول: انتى قولتى ايه

الفتاة: برااااا ايه مش بتسمع براااااااا

خرج مراد وهو مذهول من تلك الطفلة ولكن سرعان ما فاق من سرحانة على رزعة باب المكتب في وشة

مراد: يانهار البت أفلت الباب في وشى ده محدش عمالها قبل كده والله لعرفك مين هو الفهد وهتبقي ملكي كشماء

{ كشماء هو اسم انثي الفهد وتم معرفته من جوجل ولها أسماء أخرى ذي كشمه و عسبرة وخنيمة و كعثم }.


انطلق مراد على مكتبة وطلب من السكرتيرة الاتصال على مدير الحسابات وتجعلة يأتي إليه

مراد: لما تشوف هتعملى ايه يا ملاك

بعد قليل طلبت السكرتيرة الدخول فأذن لها

السكرتيرة: مدير الحسابات برا يا فندم

مراد: خليه يدخل واخرجي وقفلى الباب

السكرتيرة بخنقة: أمر حضرتك

دخلت مديرة الحسابات

المديرة: السلامة عليكم

مراد بسخرية: وعليكم السلام اهلا وسهلا

المديرة: اهلا بحضرتك خير

مراد بإعجاب بصقتها: اتفضلي اقعدي.


الفتاة: ماكيد هقعد وجلست ووضعت قدم فوق الآخر

وتحدثت بقرف: خير طلبتني ليه

مراد بستغراب: يعني انتى عرفتيني ومش من حقي اعرف اسمك

الفتاة: انا الدكتورة روميساء الكاشف

مراد بذهول: دكتورة مش صغيرة على دكتورة ديه

روميساء بسخرية: معلش اصلي كنت بذاكر وقت مكنت انت بتلعب أولى

مراد بعصبية: انتى اتجنينتي انتى اذاي تكلمينى كده.


روميساء: ابقي اسأل مين هي روميساء الكاشف قبل متيجي تعاكس سلام عندي شغل مش فاضية للعب العيال ده وخرجت

مراد بذهول: ديه خرجت وسبيتني والله لوريكي

ونده على السكرتيرة وطلب منها إحضار مدير شئون العمال

وبعد قليل وصل مسؤل شئون العمال

المدير: تحت امرك مراد بيه

مراد: عاوز ملف مديرة الحسابات فورا

المدير: حضرتك تقصد الدكتورة روميساء الكاشف

مراد بعصبية: ايوه وبعد كده متقولش اسمها على لسانك مفهوم.


المدير: مفهوم حالا والملف هيكون عندك

خرج المدير يجري وبعد قليل أحضر الملف وأعطاه لمراد وغادر المكتب

مراد: لما نشوف انتى مين ولكن لم يجد معلومات كافية فامر إحدى الحرس بإحضار كل المعلومات عنها

وبعد قليل أخبرته السكرتيرة بان نجم بيه يريدة للاجتماع

في فيلا الاحمدي

لم تغادر سمر غرفتها لأي سبب وفعلت بنصيحة رنا بأنها تنسي كل شئ وتتجه الى المذاكرة ولكن وقف أمامها أشياء فتصلت على رنا

سمر: روني حبيبي اخبارك.


رنا: الحمد لله سيمو

سمر: عوزة أسألك سؤال

رنا: قولى يا قلبي

اخذت سمر في طرح الأسئلة على رنا وكانت تجاوبها عليها

سمر: رنا انا قلبي وجعني اوي

رنا: وانا كمان

سمر: انا خايفة اطلع اشوفه

رنا: انا عكيت الدنيا معاه امبارح

سمر: انتى فعلا خلاص قررتي السفر

رنا: ايوة لازم ابعد عنه لازم ابني شخصيتي انا طول عمري كان معايا امي وأبويا وانتى شوفتي ايه الى حصل بعد موتهم فلازم قوي

سمر: عندك حق وانا معاكي.


رنا: بس حادثة ايه الى حصلتلك

سمر برعب: مش دلوقتي لما نسافر نحكي

رنا: ماشي سلام

سمر: سلام

في شركة A. M

انهي مراد الاجتماع وتوجه الى مكتبة وكان في انتظاره الحارس واعطي له ملف وغادر

مراد: لما نشوف الهانم قوية كده اذاي

الاسم: روميساء منصور الكاشف

اسم الاب: منصور الكاشف

المهمة: وزير القوات المسلحة

اسم الام: مها الكاشف

المهنة: سفيرة مصر لدى الأمم المتحدة

ودكتورة في كلية الحقوق

الخوات: لها اخين ذكور.


الأول رائد في الشرطة

والثانى رائد أركان حرب قوات مسلحة

الموهل: حاصلة على كليه الزمالة البريطانية وحاصلة على دكتوراة في المحاسبة

العمل: تدرس كام المحاسبة في الجامعة البريطانية في مصر و مديرة الحسابات في شركات A. M

مراد: ما شاء الله علشان كده مستقوية بيهم ماشي

غادر مراد عندما رآها تغادر وطلب من الحرس السير خلفها.


ولكن فوجئ بأنها تتعرض الى هجوم من قبل أشخاص واجبروها بوقف سيارتها ونزل من السيارة ومسكوها وارادو ان يدخلوها سيارتهم

وعندما نزل مراد وخلفة رجالة وجدها تضرب الرجال بقوة وشجاعة كأنها مدربة على ذلك وكانت تضرب ضرب يعجز وليس ضرب يقتل فوقف مراد ينظر عليها وعلى شفتيه ابتسامة جميلة.


بعد انتهاء روميساء من ضربهم اتصلت على أحد وبعد حوالى نصف ساعة تم محاصرة المكان من قبل رجال الشرطة ونزل بسرعة شاب ايه من الجمال وتوجه إليها واخذها في حضنة وعند هذا الحد اشتعل قلب مراد بالغيرة

مراد للحارس: مين ده

الحارس: ده أخوها اكيد

مراد: انت هتستهبل اعرفلي مين ده و...

قطع كلامة عندما رأي شاب ينزل من السيارة ويتوجه إليها ويخرجها من أحضان الأول ويحضنها هو.


مراد: كملت اصلي كنت ناقص الأول فجه التاني ديه حاجة تقرف يالا

صعد مراد الى السيارة وتوجه الى البيت وعندما وصل صعد الى غرفته ولم يكلم أحد

ميرا: هو واخد في وشه وماشي كده ليه

رنا: مش عارفة كننا هوا

اوس: تفتكرو احنا هوا

قطع كلامهم دخول الحارس وهو ينهج

الحارس: ا و س ب ي ه ف ي ن م ر ا د ب ي ه ( اوس ليه فين مراد بيه )

اوس: هو بيعمل فيكم ايه مالك

الحارس: ا س ف ب س ه و ف ي ن ( اسف بس هو فين )

رنا: ايه الملف ده.


الحارس: الملف ده لمراد بيه

ميرا: هاتو وانا هدهوله

الحارس: بس يعني

اوس: هات الملف وروح انت

تجمعت رنا وميرا على اوس وفتحه الملف ولقو صور شباب

اوس: شكل اخوكم اتهبل

مراد: وانت مالك

فصرخت البنات وحضنو اوس والذي قام برميهم على الارض من شده الخضة

مراد وهو يأخذ الملف: هبل ومشي

ميرا: ااااه منك لله يا اوس ظهري

رنا: يا صغيرة على الكسر يا روني

اوس: على فوق منك ليها

رنا: اااه مانت مش قادر على الحمار هتتشتر على البردعة.


ميرا: عندك حق والله

اوس: تصدقي انتم صح

فقام بقلع حذائه وجري وراهم وبعد فترة من الجري جلس على الكرسي

اوس: منكم لله هديته حيلي وانا لسه صغير على البهدلة اطلع انام افيد وصعد إلى غرفتة

عند أدهم

اسر: هتفضل قاعد كده كتير

أدهم: متصلتش طول اليوم

اسر: معلش انت عارف انه فاضل يومين الامتحانات تبدأ اكيد مش مركزة

أدهم: صح معندهاش وقت حتى تقولى صباح الخير أو تصبح على خير

اسر: أدهم هو انت ممكن تسيب رنا.


أدهم بعصبية: يبقي الموت ارحم انا بعشق رنا وعمري مهسبها مفهوم

اسر: مفهوم مفهوم تصبح على خير...تبع🌺


رواية أسيرة القيصر الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون


مرت الأيام ولم تتحدث رنا مع أدهم

وكذلك سمر لم تتحدث مع عمار

وكان مراد يبحث أكثر وراء روميساء وعلم بأنها كانت مخطوبة لصديقها ولكن خانها مع صديقتها المقربة منذو عامين ومازالت ترفض الخطوبة وعدم ارتباطها بأحد بعده

اما اوس كان بجوار رنا وميرا والعائلة

في صباح يوم جديد

جاء يوم امتحان مادة الاقتصاد.


حاول أدهم كثيرا التكلم معها ولكنها كانت مرعوبة من فترة الإمتحانات وجاء اليوم الامتحان ودخلت الطلبة الى مكان اللجان وبتد المراقبين في توزيع ورقة الأسئلة والاجابة استمر الامتحان حوالي ساعتين وكان أدهم رئيس اللجنة وكان ينظر إلى رنا التي كانت تحل وكان يبتسم لحركاتها العفوية التي تفعلها ولكن نظر ووجد شاب يحاول الكلام معها لتنقله إجابات الأسئلة فشاور أدهم لاحدي المراقبين فذهب إليه ونبه ولكن لم يهتم وحاول معها أكثر من مرة وهنا توجه أدهم إليه وسحب منه ورقة الأسئلة والاجابة وطرده الى الخارج وذهب الى رنا.


أدهم: ياريت نحل وبلاش ماما القلم وظوفرنا ماشي

رنا: ملكش دعوة

أدهم: والله

رنا: من فضلك يا دكتور ممكن تسبني أكمل الامتحان علشان الوقت

أدهم وهو يحض شفايفة: ماشي حلى اخرك مقبول

شخص: مين ديه الى آخرها مقبول رنا امتياز مع مرتبة الشرف وهتبقي احلى زميلة لينا صح

رنا بابتسامة: صح دكتور مروان

مروان بنظرة حب: اكيد صح دكتورة رنا

أدهم: دكتور مروان ياريت تشوف باقي الطلبه

مروان: اكيد بعد اذنك.


أدهم وهو ينحني عليها: ويقلدها صح دكتور مروان

حاولت رنا منع ابتسامتها بصعوبة وذهب أدهم وجلس مكانة اعلى المدرج

بعد انتهاء الامتحان خرج الجميع

خرجت رنا بسرعة ومسكت ايد سمر وذهبت إلى السيارة ولكن ايد منعت رنا من الخروج فنظرت وجدت تلك الايد أدهم

سمر: هخلع انا

رنا: لا استني معايا

أدهم: روحي انتى يا سمر

سمر: بس عوزة بنت عمتو معايا

أدهم بصوت عالي: روحى انتى انا مش هكولها يالا

رنا: حضرتك يا دكتور عاوز حاجة.


أدهم: مالك بس

رنا: دكتور أدهم أيدي وشاورت خلفة

ترك أدهم يد رنا ونظر خلفة فوجد ان القاعة فاضية وعندما نظر لمكان رنا لم يجدها

أدهم: يا بنت اللزينة

وخرج يجري وراها وشاهدها تذهب إلى السيارة وتنطلق بها فذهب الى سيارته وانطلق خلفها

في سيارة رنا

جو: عملتي نصيبة ايه وخايفة

رنا: مفيش

جو: يا راجل

رنا: اه

جو: ايه ده عربية أدهم بتحاول توصلنا

رنا: اوعي تخليه يوصل

جو: انا قولت عملة نصيبة

رنا: عاوز يكلمنى بس انا مش عاوزة.


جو: ماشي هنحاول

ولكن تمكن أدهم من اللحاق بهم ووقف امام السيارات ونزل منها وذهب الى سيارة رنا وفتح الباب

أدهم بجديه: انزلى

رنا بعند: لا

أدهم بصوت عالي: انزلى حالا

رنا بخوف: لا انا عوزة اروح

جو: أدهم بيه ممكن تهدي

أدهم بعصبية: أخرس انت

سحب أدهم رنا من العربية تحت دموعها التي لم يهتم بها وركبها عربيته وانطلق بها.


كانت رنا تبكى بدون صوت الى أن توقفت السيارة في عمارة سكنية ونزل منها وسحب رنا خلفة تحت توسلتها بتركها ولكن لم يستنط وصعدو الى الأعلى وفتح باب الشقة ودخلها فيها

أدهم: ممكن تقعدي علشان نتكلم

رنا برعب: عوزة اروح ونبي

انتبه أدهم لدموعها ولكن كان بيحسبها بتهزر فقام وضمها إلى حضنة

أدهم: رنا والله كنت بهزر معاكي انا اسف والله عمي نجم الدين و أوس و مراد عارفين انك معايا

رنا بدموع: عوزة امشي ونبي.


أدهم: حاضر حاضر بس اهدي يا روحي تعالى قعدي

قعدت رنا وذهب أدهم وأحضر كوب من العصير وأعطاه لها

أدهم: اشربي

رنا: حاضر بس هتعمل حاجة

أدهم: لا طبعا

رنا: عوزة امشي

أدهم: حاضر

رنا وهي تمسح دموعها كالأطفال: دلوقتي

أدهم وهو يكتم ضحكتة: حاضر

رنا وهي تنظر إلى الشقة: ايه الشقة ديه

أدهم: اه حلوة صح

رنا بعصبية: شقة مين ديه يا أدهم

أدهم: والله شقتي.


رنا بصوت عالى: والله شقتك يا خاين يا غشاش يا بتاع الستات والله لجرجرك في المحاكم نفقة ومتعة وماخر وقائمة وحضانة عيال بس

أدهم وهو ينفجر بالضحك: ههههههههههههههههه عيال ونفقة ومتعة وستات مالك يا قلبي انتى سخنه

رنا: لا شقة مين ده يا أدهم.


أدهم وهو يضمها: والله العظيم عمري ملمست ست ولا هلمس غيرك انتى حبيبتي وعشقتي وبنتي واختي وأمي وكل حاجة ليا رنا انا اسف اسف يا عمري ونبي سامحيني والله مهزعلك تانى وبعدها عن حضنه

رنا: بجد

أدهم بفرحة: اه والله وحشتيني اوى

رنا: وانت كمان وحشتيني

أدهم: بصراحة وحشني الكريز اوى

رنا بغباء: كريز ايه تعالى نشتري من اي حته

أدهم: يا الله على الغباء ده الكريز وشاور على شفايفها.


ابتدي أدهم يحرك ايده على عيونها وعلى خدودها وعلى شفايفها

أدهم بحب: موافقة

اكتفت رنا بهز دماغها وكانها كانت مغيبة عن أرض الواقع

فضم أدهم شفايفها ببوسة كانت في الأول شديدة وبعد ذلك أصبحت رقيقة وجميلة وكان يبعد شوية ويرجع تانى واخذ يقبل خدودها وعيونها وكان قد حرر شعرها من الطرحة ونزل على رقبتها ووضع علامة ملكيته عليها ورجع إلى شفايفها مرة تانية وبعد فترة بعد عنها وضمها بشدة لحضنة.


أدهم بصوت مبحوح: اوعي تسبيني انا من غيرك أموت

رنا: بعد الشر عليك

أدهم: سافري وانا هفضل هنا مستنيكي يحرم عليا كل الستات بس ارجعي بسرعة نفسي اصحي وانام في حضنك رنا بصيلي بلاش تحرمينى من لون عيونك

فتحت رنا عيونها الرومادية وبصت ليه بصه كلها حب

أدهم: بلاش البصه ديه علشان متهورش وبصراحة نفسي اتهور

رنا: عوزة امشي

أدهم: هنفضل هنا وهطلب اكل وناكل سوا وماشي

رنا: ماشي بس

أدهم: على فكرة حرسك تحت

رنا: مانا عارفة.


أدهم: اذاي

رنا: شفتك وانت بتغمز لجو وحسيت ان العربية بتاعتي كانت ماشية براحة علشان انت تلحقني

أدهم: يا راجل

رنا: اه والله

أدهم: والدموع والشحتفة

رنا بفخر: تمثيل يا كابتن فين الاكل بقي جعانة

أدهم: حاضر انتى هتفضحينة

طيب أدهم الأمل وجاء بعد فترة

( نسبهم ياكلو بقي بس يارب رنا تزور بس )

عند سمر

كانت سمر تسوق العربية ولكن لقت الى بيتكلم من وراها فسحبت فرامل بسرعة وخبطت في العربية الى قدمها ونزلت بسرعة منها.


سمر بصويت: عااااااا عفريت عفريت

تجمع الناس عليها ولكن كانت تصرخ بصوت عالى ولكن في لحظة كانت بين أحضان شخص وكلمها في ودنها

الشخص: بس يا مجنونة فضحتينا بس بقي انتى فرحانة بصوتك بقي انا عفريت

سمر: عمار في عفريت في العربية

عمار: بطلى هبل يا قلبي

صاحب العربية: طيب مين هيصلح العربية

سمر بصوت عالى: انت الى غلطان حد يقف مرة واحده ادام حمار مش بتعرف اشوف بتشوف ليه

عمار للراجل: معلش اصلها مجنونة.


الراجل: ربنا يكون في عونك ومشي

سمر: انت كنت بتعمل ايه في العربية

عمار: كنت مستني قلبي

سمر: عاوز ايه

عمار: اسف والله مكنت اقصد تعالى نمشي

اتجه عمار الى إحدى المطاعم الهادئة ونزلو وجلسو وطلب عصير

سمر: عمار انا هسافر

عمار: سافري يا قلبي بس اعرفي انى بحبك وعمري مهبعد عنك ومش هيفرق بينا غير الموت

سمر بسرعة: بعد الشر عنك

عمار: قلبي يا ناس

سمر: جعانة بقي هاتلى اكل

عمار: هههههه حاضر

( نسبهم ياكلو )

في شركة A. M.


حاول مراد التقرب من روميساء ولكن لم يعرف فطلبها للعمل في مكتبة وبعد قليل حضرت

مراد بابتسامة جميلة: صباح الخير كشماء

روميساء: صباح النور استاذ مراد

ماء باحراج: احم نشتغل

روميساء: اكيد

ابتدت روميساء شرح المزانية لمراد الذي كان مركز معها في كل حركاتها وصوتها وهنا انتبهت روميساء له

روميساء بحنية: فهمت

مراد: لا

روميساء بغضب: علشان انت متنح مش مركز في المزانية انا مش هشرح تانى وابقي افهم انت لوحدك انا ماشية.


مراد: اااااه بلاعة واتفتحت براحة ياما على أعصابك وانتى ذي القمر كده كتيك نيله في جمالك

روميساء: ايه بلاعة ديه وكمان بتعاكس احترم نفسك

مراد: ولو محترمتش نفسى هتعملى ايه

روميساء: هعمل كده وضربتة تحت الحزام

أرتم مراد على الارض وهو يتألم وتكلم بصوت مجهت

مراد: منك لله هنجيب عيال اذاي دلوقتي بس مش مهم ادام انتى معايا مفيش مشكلة

روميساء: عاااااا غبي وخرجت

قابلت اوس برا

أوس: اذيك دكتورة روميساء.


روميساء بادب: الحمد لله أوس بيه

أوس: مالك خارجة متعصبة ليه

روميساء: علشان الغبي الى جوه

أوس بضحكة عاليه: غبي عملك ايه

روميساء بفخر: ميقدرش يعمل حاجة

أوس: يا جامد

روميساء: بعد اذنك

أوس: اتفضلي

غادرت روميساء ودخل أوس الى مكتب مراد ووجده نايم على الارض

أوس: مراد حبيبي مالك انت كويس

مراد: اااااه شديدة اوى

أوس: انت مش قدها صدقني

مراد وهو يجلس بجواره: حبيتها اوى

أوس بجدية: بس انت قدامك مشوار طويل.


مراد بخبث: مش رنا خلصت امتحانات يبقي هتخطب لاخوها قبل سفرها

أوس: انت اتجننت

مراد: مبقاش اسمى الفهد الى وكسبت قلبها كمان وهتوتفق على إقناع

أوس: ربنا معاك ويوفقك

مراد: والملك لسه ملقاش الملكة الى هتخطف قلبك

أوس: انت عارف انى عمري مهحب غيرها وقلبي انا قفلته من زمان

مراد: الله يرحمها بس الحي ابقي من الميت وانت لازم تحب غيرها وتعيش حياتك

أوس: خلاص انسي

مراد بعصبية: لا مش هنسي انت عارف انها كانت خاينة.


أوس: مرااااد اسكت

مراد: لا مش هسكت ديه باعتك لاعدائك وكان زمانك ميت دلوقتى ده مسموش حب خالص

أوس بصوت عالى: أخرس بقي

مراد بعند: لا مش هخرس لازم تفوق بقي و.


قطع كلامة لكمه على وجه من اوس الذي تحولت عيونه الى اللون الغامق واصبحت عروق يده بارزه فبادلة مراد اللكمة واخذو يسددون اللكمات الى بعضهم ودخل على أصواتهم نجم الدين و روميساء وتوجهو بسرعة إليهم فمسك نجم الدين ايد أوس ومسكت روميساء ايد مراد وحاول يفلت ايده منها ولكن قامت يلفها خلفة

نجم الدين: روميساء خد مراد على مكتبي

مراد وهو يبعدها عنه: انا ماشي يا رب اموت واستريح.


غادر مراد بسرعة وذهبت خلفة روميساء واجبرته على دخول مكتبها حاول مراد الخروج ولكن منعته روميساء بضربة في بطنيه

مراد: اااه هو انا ناقص ضرب

روميساء: اهمد بقي تعبتني

مراد وهو يشاور على شفايفه: الحته ديه وارمة

روميساء: لا بس انا هورمهالك حالا

مراد: لا خلاص هسكت ووضع ايده على بقه وسكت

نظرت عليه روميساء وانفجرت في الضحك بشدة على منظرة

مراد بحب: بحبك

روميساء: لو سمحت.


مراد: والله بحبك مش عارف امتى ولا اذاي بس حبيتك اوي

روميساء: مراد اطلع برا

مراد بحنية: هفضل أحبك على طول لانك اول اخر بنت دخلت قلبي ومش هتخرج منه خالص الا بموتى يشهد ربنا على كلامى مفيش في حياتى غيرك انتى ورنا وميرا

روميساء بغيرة: ومين رنا وميرا دول

مراد بحب: اخواتى البنات وعلى فكرة متجوزين رنا مرات أدهم المنشاوي وميرا مرات سليم الاحمدي

روميساء: طب ابعد شوية

مراد: كده حلو

روميساء: شكلك كده عاوز تضرب.


مراد: لا انا ماشي كفاية ضرب النهاردة كده

روميساء: يكون احسن بردو

مراد: عندكم بقهوة في البيت

روميساء: اه ليه

مراد: بعد يومين هاجى اشرب القهوة مع سيادة الوزير سلام كشماء وغادر

غادرت روميساء الى منزلها وصعدت الى الغرفة ووقفت امام المرايا

العقل: هتامني تانى لصنف الرجالة

القلب: بس هو غيره

العقل: ضحك عليكي

القلب: لا انا مصدقو

العقل: هيجرحك

القلب: عمره مهيجرحنى

العقل: ليه واثقة اوى كده.


القلب: لأنه راجل بجد يعتمد عليه

العقل: بس

القلب: مفيش بس أخرس بقي

فاقت روميساء من سرحنها وتوجهت الى الحمام وتؤضات وصلت ونامت

عادت رنا مع أدهم في وقت متأخر وصعدت إلى غرفتها بسرعة وارتمت على السرير وهي فرحانة و سرعان ما نامت

عادت سمر مع عمار وكانت ضحكتها وسعادتها تملئ وشها ولكن لم تجلس معهم وطلعت على غرفتها وبعد قليل نامت.


نام جميع الأبطال على فرحة وسعاده ولكن نام أوس على حزن وكسرة ودعا ربه ان يرزقة السعادة والفرحة كما يمدها للآخرين....


الفصل الثالث والعشرون والرابع والعشرون من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات