قصة عشق أحفاد الجوهري
البارت الثاني والعشرون 22
بقلم آية المهدي
صباح يوما جديد
في المستشفي
والد حور: دكتور هي بنتي هتفضل كده لأمته
الطبيب: والله بنت حضرتك كويسة والأمور لحد الان طبيعية بس ادعيلها هي ممكن تفوق في أي وقت
الاب: يا رب
وخرج الطبيب من غرفة حور وظل والد حور يدعي وهو حزين علي ابنته ودخل اشقاء حور للغرفة
احمد : بابا يلا علشان تاخد دواك انت كده هتتعب
الاب : وانا كده مش تعبان يا بني وانا شايف اختك كده بس كله بإرادة ربنا
سلمي بحزن : هتفوق أن شاء الله يا بابا
الجميع : يا رب
علي الجهة الأخري :
في القصر :
كانت تتحدث حور في الهاتف مع صديقتها
حور : قوليلي يا اميرة بابا واخواتي عاملين اي ومليكة مافيش تقدم في حالتها
اميرة : الحمد لله بس عمو ليل نهار بيدعي يا حور ومليكة لسه لحد الآن مفاقتش
حور بحزن : وحشوني قوي بتمني مليكة تفوق بسرعة
اميرة : أن شاء الله تفوق وكله يرجع زي ما كان وبعدين اسلام علي طول بيجي المستشفي لما اهلك يمشوا
حور : الله الله اسلام وانتي عرفتي منين حضرتك أنه بيجي
اميرة بتوتر: ها لاء ابدا هو بس بيتصل احيانا يشوف إذا كان عمو وسلمي واحمد مشيوا ولا لاء
حور بخبث: لا والله صدقت انا كده اخلصي قولي الحوار من أوله لاخره
اميرة بتردد: بصراحة هو قالي أنه بيحبني وحابب يقابل بابا وكده بس انا قولتله لما مليكة تفوق وكده
حور بجدية : وانتي رايك اي في طلبه
اميرة بكسوف: بصراحة حاسة براحة تجاه
حور بضحك : يا بت عليا ما تقولي انك بتحبيه بقا
اميرة : بس بقا أنا غلطانة اني حكيتلك
حور : خلاص خلاص تلاقيكي قلبتي فروالة دلوقتي
بقولك اي انا عايزاكي تيجي علشان الموضوع اللي قولتلك عليه
اميرة : بصراحة يا حور انا خايفة من سها دي
حور : يا بنتي متخافيش انا هكون معاكي مش هيحصل حاجة بس انتي تعملي اللي اقولك عليه
اميرة بتوتر : حاضر ربنا يستر
حور : متخافيش بس بكرة تكوني عندي وانا هاروح لسراج أفهمه
اميرة : تمام انا لازم انزل دلوقتي
حور : تمام متنسيش مع السلامة
وأغلقت حور مع صديقتها وذهبت لغرفة سراج ودقت الباب وفتح لها سراج
سراج : خير يا مليكة انتي كويسة
حور بسرعة : اه كويسة بس عايزاك في موضوع قبل سها ما تصحي
سراج : مالك طيب قولي
حور : لاء مش هنا تعال بس ثواني وذهب سراج مع حور
سراج : ادينا بعدنا في أي بقا
حور بتردد: بصراحة أنا عرفت اللي بينك وبين سها وعملت حاجة كده ممكن تصلح العلاقة ما بينكوا وكمان علشان خاطر ملك
سراج بانتباه: عملتي اي احكيلي
حور : هو أنا خليت سها تسمع حوار ما بيني وبين صاحبتي أنها بتحبك وكده وكمان سمعت ملك بنتك وهي بتقول انها بتحبها ونفسها تكون مامتها
سراج : نعم يا حبيبتي عملتي كده انتي ازاي تقولي كده من غير ما تقولي
حور : والله عملت كده علشان اشوف رد فعلها
سراج : وشوفتيه صح اه اتاريها متغيرة ومبقتش تطلب فلوس مني ولا تخرج وهي مفكرة اني هتجوز عليها واسيبها
حور بفرح : احلف كل ده حصل يبقي بدأت تحس بغلطتها ومش عايزة تخسرك
سراج بتفكير : تفتكري
حور : اكيد
سراج : طيب انتي عايزة ايه دلوقتي
حور بتوتر: اصل اميرة جاية بكرة وعايزاك تخلي سها تفكر انك بتحبها وهتجوزها بجد
سراج بتسلية: مع اني مضايق من اللي عملتيه بس بدال سها هتحس بغلطتها تمام
حور بفرح: بجد يعني موافق
سراج بضحك علي شقيقته: موافق
حور : طيب تمام امشي بقا احسن سها تصحي مش تلاقيك جمبها وذهب سراج لغرفته
صباح اليوم التالي:
استيقظ الجميع كان الجميع علي طاولة الافطار
وظلت حور متوترة لتأخير صديقتها
الجد : مالك يا مليكة متوترة ليه
حور: ها ابدا اصل صاحبتي جاية وانا قلقت عليها من تأخيرها
الجد : متخافيش يا حبيبتي اكيد زمانها جاية اقعدي افطري ده انتي زي ما يكون مستنية نتيجتك
حور بضحك : اه والله يا جدو ده احنا هنتسلي انهاردة علي الاخر
الجد بعدم فهم : تتسلوا
حور : اقصد انا وصاحبتي اصلها وحشتني
عز : مليكة صاحبتك دي حلوة
حور : اتلم يا حيوان دي اكبر منك
عز بدراما: الحب ميعرفش سن يا ملوكتي مش يمكن اوقعها في غرامي
حور بضحك : وانت حد يحبك اصلا يا بني
عز : شكرا شكرا علي المدح الجميل ده
حور : عفوا عفوا ده احنا اخوات برضو
امال : بس خلاص بطلوا كلام وافطروا
حور وعز : حاضر
مالك : مليكة هو احنا مش هنروح المكان اللي قلتي عليه
حور : اكيد طبعا هو أنا اقدر اتاخر علي مالك حبيب قلبي
والد مالك : مكان اي اللي عايزين تروحوه
مالك وحور: لاء دي مفاجأة
أسيل وزهرة : من غيرنا واحنا كمان عايزين
حور لمالك : شوفت كان لازم تقول اهم كلهم هيجوا
سيف : وانتوا كنتوا ناوين تروحوا لوحدكوا
ملك بطفولية : لاء يا عمو انا كنت هروح معاهم صح يا عمتو مليكة
حور بحب: صح يا عيون عمتو
اسيل بطفولية : لاء أنا كمان عايزة اروح
والده أسيل : اي لعب العيال ده اكبروا شوية
والد أسيل ومالك : لاء وانتي اصلا مهتمة بولادك علشان تقولي اكبروا شوية
والدة أسيل بلا مبالاة: انا اتاخرت علي النادي ولازم امشي
أسيل بحزن : ما تخليكي معانا شوية يا ماما احنا مش بنشوفك
والدة أسيل : ابوكي معاكي وانا اتاخرت علي صحابي
مالك بحزن : لاء صحابك اهم
سفيان شقيق مالك : خلاص يا مالك خلي ماما تروح النادي واحنا هنعمل حفلة صغيرة كده لينا انهاردة اي رايك بقا
مالك بفرح : بجد
سفيان بضحك : أيوة طبعا احنا عندنا كام مالك
ملك بطفولية : وانا ملك واحدة صح يا بابا
الجميع بضحك : طبعا
سليم : طيب عن اذنكوا انا رايح الشركة
الجد : ما تقعد انهاردة يا بني معانا
سليم : اعذرني يا جدي في شغل كتير
وذهب سليم وسيف للشركة وظل سراج في المنزل
وجاءت صديقة حور
حور : اتاخرتي كده ليه
اميرة : والله الدنيا كانت زحمة
حور ؛ طيب يلا بينا
حور : سراج سراج تعال دي يا سيدي اميرة اللي حكيتلك عنها
سراج : اهلا وسهلا يا انسة
اميرة بخجل : اهلا بيك
حور : طيب اتكلموا بقا واعملوا اللي قلت عليه وانا هاخلي سها تاخد بالها
سراج وأميرة : تمام
ذهبت حور لتبحث عن سها ورأت سها قادمة باتجاه ابنتها ملك فاختبأت لتري ماذا ستفعل
سها : ملك حبيبتي بتعملي اي ممكن العب معاكي
ملك بخوف من والدتها : لاء انتي وحشة ومش بتحبيني بابا بس اللي بيحبني
سها بحزن ودموع لكلام ابنتها: لاء يا حبيبتي أنا بحبك في ماما مش بتحب بنتها تعالي متخافيش
ملك : لاء أنا بحب ماما اميرة لأنها بتلعب معايا ومش بتزعقلي
سها بصدمة : ماما اميرة
وذهبت حور للتحدث مع سها
حور : سها
سها باخفاء دموعها: نعم
حور : انتي مالك كنتي بتعيطي
سها : لاء ابدا في حاجة دخلت في عيني كنتي محتاجة حاجة
حور : اه سراج بيسال عليكي وعاوزاك
سها : طيب انا رايحة حالا
وذهبت سها وهي حزينة
وظلت حور تنظر لها بحزن وأنبت نفسها
ملك : عمتو شوفتي عملت اللي قلت عليه بس ماما سها عيطت
حور بحزن : معلشي يا حبيبتي بكرة مش هتعيط تاني
ملك بفرح : بجد
حور : اه بجد
كادت سها أن تقترب من سراج ولاكن رات فتاه بجواره تحادثه فاقتربت لتستمتع لحوارهم
اميرة بهمس : مراتك جت وتقريبا وافقة بتسمع الحوار
سراج بصوت عالي : انا متشكر جدا انك جيتي يا اميرة ولبيتي دعوتي
اميرة بخجل : لاء حضرتك شخص محترم جدا وكفاية اللي عملته معايا
سراج : كفاية انك خليتي ملك تضحك تاني وتحب تلعب زي اي طفلة
اميرة : شكرا وبنتك اصلا أمورة
سها بدموع : هي دي اميرة وكمان جايبها هنا في البيت ذهبت سها لغرفتها تبكي واستوعبت أنها خسرت زوجها وابنتها
ودخل سراج للجميع ومعه اميرة
سراج بصوت مسموع: لو سمحتوا يا جماعة عايز اقول حاجة
الجد : اتفضل يا بني
سراج : انا قرررت ................؟؟
الجميع : ايههههه
سها بصدمة : ايههههه