رواية حوريه في قلب الليل الفصل العاشر 10بقلم ميفو السلطان

رواية حوريه في قلب الليل
الفصل العاشر 10 
بقلم ميفو السلطان

كان ليل قد انفعل بعد كلام زكريا استدار يشد حوريه يحملها لتكلبش فيه وتشهق بشده قربها من صدره وابتعد بها ليمر وقتا انزلها وشد حوريه الي الخارج خلع وشاحه ووضعه علي شعرها واخذها علي الفرس واحتضنها ووكز الفرس وانطلق بالفرس يعدو بسرعه ليشدها اليه ويركن راسه علي راسها ظل يعدو بها الي ان ذهب بها الي المكان الذي قابلها فيه اول مره ليترجل من علي الفرس ويحملها من وسطها وينزلها برويه وهي خافضه راسها ابتسم وشدها الي قرب النهر لتبتعد هيا عنه وظلت  تنظر الي المنظر امامها فكانت تعشق الخضره والزرع ومنظر النيل اراح قلبها.
احست به يحتضننا من الخلف انكمشت تنهد وهمس... وبعدين معاكي هو انا هاكلك يا بت الناس بطلي اكده اني جولت ما تخافيش.. قبل راسها ابعدها وابتسم.... طب ايه اني عايز اسمع صوتك جولي رايده ايه واني هعمله..
همست.... عايزه اروح. 
رفع حاجبيه وابتسم.... تروحي فين. 
همست وخفضت راسها... اروح بيتنا. 
اقترب ورفع وجهها ليقول بحنان... طب ما اهنه بيتك. 
لتقول. لا بيتنا انا ولؤلو بتاع ماما. 
ابتسم  وهتف... بس خلاص ماعتش بيتكو. بيتكو بقي اهنه. 
همست.. لا والنبي مش عايزه ده انا عايزه بيتنا اللي هناك. 
اقترب ومسك يدها لترتعش.. مش عارف ليه حاسس اني بكلم بيبي اصغير انت ازاي اكده. 
نظرت اليه لاول مره ليري الحزن بعينها وتبدا الدموع تتجمع بعينها. 
شدها اليه... طب ليه طيب الدموع دي انا جولتلك حاجه تزعل. 
ابتعدت َتهمس... ممكن تروحني..
تنهد... ليه انا زعلتك في حاجه.
نظرت اليه... انت ازاي تقدر تقلب كده انت غريب اوي. 
تنهد وتذكر ضربه لها اقترب يقول... خابر اني خوفتك لاه رعبتك  ووعيت انك بتخافي واللي حصل وهروبكو والتار واللي بين العيلتين خرجني عن شعوري. 
هتفت... يعني طب ماتسمعو كلام تيته وتسيبونا نروح. مش كنت هتتجوز الصبح ماتتجوز مش بتحبها اتجوزها والنبي وسيبونا نمشي. 
تنهد ولعن تلك الفكره هتف بلهفه.. مين جال اني بحبها ومين جال ان ينفع نسيبكو. 
هتف... مابتحبهاش ازاي امال كت هتتجوزها ازاي وماتسيبوناش ليه.. بص هو جايز التار وكده طب اقلك قعدني شويه  وانا مش هضايقك والله مش هتحس بيا انا مش بعرف اعمل حاجه لحد..
تنهد وابتسم... انت بجد مالكيش حل.. ماشفت حد اكده واصل انت ازاي اكده. 
هتف بحزن.. ايه مش عاجبك اهوه طب ماتسيبنا بقه والنبي. 
ضحك .....اكن مش عاجبني اهوه واسيبكو.. لاه ياستي ماهنسيبكوش. و بعدين اني مش جايبك عشان ترطي في الحديت تسيبنا وماتسيبناش اني جايبك عشان تروجي وتبطلي خوف واوريكي الجمال بتاع بلدنا. تعالي هوريكي حاجه حلوه.
شدها ونزل بها عالضفه وحملها من وسطها وضعها في احد القوارب ونزل وبدا في التجديف دخل في منطقه جانبيه .وصل الي احد الصخور ليرسو بجوارها نزل وحَملها ودخل بها احد الاماكن كانت كلها محاطه بالاشجار ويتدلي منها ورود كثيفه كانت اشجار ورد ملونه بالوان كثيره. كانت تنظر للاعلي لتسحر بتلك الاشجار فكانت السماء لا تظهر الا من خلال تلك الاشجار .ابتسمت كالطفله ورفعت  راسها للاعلي تهيم بتلك الشجيرات كانت انوار السماء تسقط من خلالها لترفع يديها وتدور بالميه. لتسقط كوفيه ليل من علي شعرها لتدور وتدور لينسحر ليل بمنظرها كانت تخطف العين من جمالها كانت لاول مره لا تشعر بالرهبه .انطلقت تدور و َتدور وتضحك. 
وقف هو يراقبنا ويسند علي احد الشجيرات كان مسحورا وهيا تقفز هنا وهناك لتجد احد الفراشات صرخت كالطفله الصغيره وظلت تجري منها وتداعبها هنا لم يستطع ان يصمد اما تلك الجميله اخرج تليفونه ويصورها  وابتسامته تتسع.
همس... ايه دي جنيه هيا عامله اكده ليه ظل ينظر اليها بسحر وجدها تمسك احد الورود وتضعها في شعرها وتظل تتنقل هنا وهناك شبك شعرها في احد جزوع الشجر لتصرخ اقترب مسرعا... فيه ايه بتصرخي ليه..
هتفت... الزفت ده مسك في جذع الشجر..
هتف... طب براحه اني هسلكه..مد يده وابتدي يفكه لتتاوه وتقطب جبينها هتف.... معلش خلاص اهه.. حرر شعرها.
مسكته بتأفف لتهتف.... هيجي يوم واقصه دا حاجه صعبه..
اسرع يشدها لقربه... اياك تعمليها ولا يوم هيحصل..
نظرت اليه باستغراب لاندفاعه.. هتفت... بيضايقني يعني لازمته ايه. 
مسك شعرها.. لازمته انه ياخد العجل واستحاله تاج النور  ده حد ياجي جاره.
تنهدت... لا مانا لَما هنرجع عادي هقصه لتضحك ....اسكت بيبعوه كمان وهاخد عليه فلوس. حتي اهو اساعد البت لؤلؤ بحاجه بدل بهدلتها دي. 
شدها بغضب... ترجعي فين انت وتجصي ايه دا بروحك. ال تبعيه ال دا لو الجيامه جامت ماحد هياجي جاره. 
قطبت جبينها لتهتف... طب انت زعلان ليه مش ده شعري انت مالك يا استاذ ليل.
ضحك لتهتف... انت بتضحك علي ايه. 
هتف... اني مش استاذ. اني ليل جوزك.. ومالي كيف انت بتاعتي يبقي ازاي ماليش دعوه.
قطبت جبينها.... بتاعتك ازاي انت بتقول ايه عيب كده  انا مش لعبه. 
هتف... لاه مش لعبه بس بتاعتي برضك كلك وحالك. 
هتفت... انت غريب اوي..
تنهد وهتف... ايوه غريب وحالي انجلب..
نظرت اليه لتجده وجهه يلين احست بالراحه لتقترب.. انت زعلان عشان اتجوزتني صح.. عشان التار انا سمعتهم بيقولو انك بتكرهنا بس احنا مش من هنا ومش بنعرفكو والله هتكرهنا ليه.. بس هقلك حاجه حلوه انت تمثل انك متجوز شويه وبعدين تقولهم انك زهقت بقه وبتحب واحده تانيه واني طلعت شريره ولازم تطلقني.. ايه رايك في الفكره دي وترتاح بقه وتتجوز حبيبتك. 
ظل ينظر اليها ليهز راسه باستعجاب وهتف.. هو انت اتعلمتي.
قطبت... اتعلمت ايه انا خريجه فنون جميله. 
هتف... اصلك شكلك وكلامك بيجول انك مسخوطه صغيره. 
هتفت... مسخوطه انا مسخوطه لتقوم وتبتعد. 
شدها.... راحه فين. 
هتفت.... عشان انت وحش انا بحللك حكايتك وانت بتتريق عليا. 
هتف... وانت اكده بتحليها وهجولهم انك شريره ازاي. هيضحكو لما جلبهم يجف دانت مرار والله. انت جايه منين يا بت الناس. 
هتفت ببراءه... انا جايه َمن اسكندريه. 
انفجر ضاحكا ليهتف... لاه اكده كتير..انت ماكتيش بتخرجي من داركو خالص.
تنهدت بحزن.... لا خالص لؤلو ماكنتش بترضي ولو خرجت اعمل نصيبه وارجع بتقول عليا معاقه. بس ماعرفش ليه هيا هبله وبتخاف عليا. 
هتف... لاه مش هبله دي واعيه لحالك يا غلبانه.
هتفت بتزمر.... اسكت اسكت انت ايه ده انا قايمه العب.
وتركته مصدوما.. تلعبي.. يا مري مرتي بتلعب كيف المساخيط ظل واقفا وهيا تطارد الفراشات وتضحك وهو ساهما فيها لتصرخ فجاه.
هتف... يادي المرار فيه ايه تاني.. ذهب اليها وجدها تبكي انقبض قلبه هتف... مالك يا بت الناس.
نظرت اليه بوجع خلع قلبه لتقول... شوف ايده مكسوره ازاي..
قطب جبينه وهتف... هو ايه اللي ايده مكسوره. 
لتشير الي احد العصافير الواقع وسط الزرع رأي جناحه مسكت يده...... والنبي يا استاذ ليل والنبي نعالجه. 
تنهد من رقتها وهتف.... طب اني مش استاذ ليل واستدار.
مسكته.... لا والنبي خلاص يا.... يا.... يا ليل والنبي والنبي نعالجه وحياه اغلي حاجه عندك شوف كيوت ازاي.
سرح فيها وهمس.. عالاخر والله عالاخر.. مسكت يده لينبض قلبه وضعت العصفور بداخله.. لفه بمنديله لتقترب منه وتملس عليه.
همست.... خلاص احنا جنبك مش هنسيبك لتمسد عليه بحنان وليل ساهما في حنانها تلبسته تماما مسكت يده... شوف وحيد ازاي مالوش حد يا حرام قلبي واجعني عليه والنبي يا ليل خلي بالك منه دا مسكر قوي وطيب مش مسكر والنبي. 
هتف وعيونه تاكلها.. مسكر بس.. دا حاجه تخبل هو فيه اكده.
همست...... لا مفيش.. شوف جماله.
همس.... شايف لما جلبي انهري.
هتفت... هتوديه وتعالجه صح.. سهم في جمالها كانت تتلمس يديه بحنان الذي به العصفور تنهد اه هعالجه.. اعالج ايه ده مايتعالجش.
خافت ومسكت يده واقتربت وهمست بحنان.. مايتعالجش ليه... انت بس خليك جنبه وطبطب عليه وراعيه.. هيبقي كويس قوي وبعديها هيحبك موت والله.
ابتلع ريقه.. اطبطب عليه ويحبني يا ريت دا يوم الهنا كله. هو فيه ايه.
همست ببراءه.. فيه مكسور خالص عايز حد يقف جنبه ويهننه.
اقترب ومسك يدها وشدها.. ماهيسوبنيش اهننه داني رايد اهننه لما افطسه.
نظرت اليه باستغراب.. هتفطس العصفور.. ايه يا ليل انت وحش ليه كده.
هتف تائها.. حتي كلمه وحش طالعه تاخد العجل كان سارحا لا ينطق. اقتربت.. ليل.. ليل انتفض لتتراجع فجاه اختل توازنها ليسرع يشدها لاحضانه لتتلاقي عيونهم احس بمراجل داخله ..ظلا فتره لتخجل هيا من نظراته لتحني راسها رفع وجهها همس ...عايزاني اداوي العصفور.
لتهز راسها بخجل ووجهها اصبح يشع حمارا من نظراته ويدها علي قلبه تحس بصراخ نبضاته. همس ....وهتسامحيني علي ليله عشيه.
اندفعت..... سامحتك خلاص انت مغصوب يا حرام.
تنهد.. دا غلب ايه ده.. هيا عامله ليه اكده اجمد ازاي دلوك.تنهد.. يعني خلاص ليل ماتخافش منه عمره ماهيمد يده وهيبقي طيب.
ابتسمت بسحر خلع قلبه..وتتلمس يده بحنان... اللي يعالج العصفور عمره مايبقي وحش.. دانت حلو قوي انا شايفاك كده.
.
خفق قلبه... ليهمس.. اني حلو.. جلبي يا بت الناس اروح فين بنظراتك دي اخدها افطسها دلوك يا رب ووجعتلي منين دي  تنهد وذهب يضعه في الفرس.
همست... استني والنبي اودعه. ذهبت اليه وتخفض وجهها وتقبل العصفور قبلات متفرقه ووجهها يلامس يد ليل ابتلع ريقه.. دا غلب اقسم بالله. هتف.. كفايه هريتي جلبه.
رفعت نظراتها.. ايه ببوسه بلاش.
هتف بغلب.. لاه بوسي.. لما حاسس اني هنشل.
قطبت جبينها... ليل انت فيه ايه بتخوفني عايز تفطس العصفور ومش عايزني ابوس فيه ايه.
ضحك... لا والله عايزك تبوسي دا هتبقي مردغه بس نطولها. نظرت اليه ببلاهه ليضحك بطلي تبصيلي اكده ماعتش جادر. كان يضحك.
هتفت... انا مش فاهمه حاجه.
ضحك... احلي حاجه عليا النعمه انك علي الله عشان من كتمتي هنجلط.
اقتربن مسرعه وضعت يدها علي قلبه... مالك سلامتك حاسس بايه كانت تملس علي صدره.
هتف.. حاسس بغلب.. كتير والله اكده اروح فين.. ليتنهد ويستدير 
همست بحنان... متشكره اوي دا جميل هشيله العمر كله وتركته وذهبت تدور وسط الزرع وهو متلبسه حاله من السعاده غير عاديه كان قلبه يدق بعنف وعيونه تلتهم تفاصيلها همس سحر.. والله سحر لينهره عقله (ايوه هننطح اهوه 😂) انت اتخبلت دي بنت اللي جتلو عمك انت ايه بتريل علي اي مره والسلام ايه بقيت خرع زي اخوك. ليل الرفاعي هينسي تاره ويقعد يسبسب ويدلع بنت الجتله انت خلاص زي ما عمتك جالت خبت وواجف تتمرجع مع البت زي الاهبل ليثور داخله الصعيدى.
وجدها تأتي مبتسمه وتقول بلهفه... المكان حلو اوي ايه الجمال ده لتمسك يده وتهتف بطفوليه تعالي اوريك حاجه بسرعه. 
احس بلسعه وشد يده ينهرها... ماتمديش يدك.. لتبهت من نبرته فقد كان حنونا ليتحول مره اخري ليكمل ...ويلا كفايه اكده. 
همست... طب نقعد شويه والتفتت لتذهب.
مسكها وضغط علي يدها بغضب ....ليل لما يجول كلمه تنسمع فاهمه..
احست برجفه في قلبها وخافت مره اخري وتكش منه وتهز راسها بسرعه خوفا وتنتفض مره اخري .
اغمض عينيه يتحكم في نفسه حتي لا يحتضنها وشدها وذهب بها لتتلبسها حاله الخوف مره اخري .ركب المركب وانكمشت اكثر واخفضت راسها وانسدل شعرها علي وجهها يخفي معظمه وهو ينظر اليها ويحترق فنظره الخوف عادت اليها مره اخري وقد كانت عيونها مشعه بالسعاده والراحه لتتحول مره اخري للانكماش والخوف .وصل الي الضفه وشدها من غضبه من نفسه وضعها علي الفرس وركب يحتضنها وضع كوفيته علي راسها وانطلق بها من سكات.
لتنسال دموعها في صمت فهي قد شعرت بعدم الخوف لبرهه من الزمن.
همست لنفسها.... انت اللي هبله وفاكره ان اي حد هيحن عليكي انت صعبتي عليه عشان كلام اختك انت فعلا غلبانه وتصعبي عالناس بس اهوه دي حقيقته وده نفسه.
وصل الي البيت وتنزلها وراي دموعها ليتركها ويهرب من امامها.
وقفت هيا وحيده لا تعرف ماذا تفعل لتستدير وتدخل تبحث عن اختها وجدت زوجه عم ليل لتخاف منها وتهم ان تنصرف.
وقفت لها غاضبه.. راحه فين ياختي اكده لتكونو فاكرين انكو هتجعدو هوانم. لاه ياختي انتو اهنه خدم. يلا ابت همي شوفي هتعملي ايه. 
نظرت اليها حوريه بخوف.... اعمل ايه يا طنط انا طالعه لاختي. 
هتفت... اختك هتنزل تخدم هيا كمان يلا يا شاطره واقتربت منها وشدتها من يدها واتجهت بها الي وسط البيت كان مكان الطيور والعلف هتفت... يا فوزيه... دبحتي الطير. 
هتفت فوزيه... اه يا حاجه اهوه فرختين  وبطتين..
هتفت... طب يلا همي يا بت نضفي الحاجه دي. نضفي الحوان. 
نظرت اليها حوريه.. انضف ايه مابعرفش.والله ما بعرف. 
صرخت السيده... انت هتعصيني يا بت انت عارفه اللي بيعصي ست البيت يجراله ايه لاه دانتي تنضربي لما تتعدمي العافيه. 
تشنجت حوريا خوفا لتهتف.... والله مابعرف يا طنط. 
هتفت.... اني مش طنط ياختي اني الحاجه ست الدار دي وتعملي بلجمتك ما هنوكلكوش صدجه احنا. لاه تشتغلي تاكلي انت واختك لهتنضربو وتموتو من الجوع. 
دمعت حوريه... طب اديني حاجه تانيه والنبي والله مابعرف. 
هتفت... بقي اكده طب يا بت البندر طلبتيها ونولتيها لتاخذها لمكان علف الحيوانات فصرخت في الكلاف ....واد يا بكري. 
اتي... نعم يا ست الناس.
هتفت.. اجف اهنه البت دي هتنضف تحت البهايم ...بهت العامل وانتحب حوريه.
صرخت.... الله في سماه لو مانضفت لكون عدماكي العافيه اهنه لتدفعها تقع علي روث الحيوانات.
هتف العامل.... اني لسه منضفها يا حاجه فاضل حاجات بسيطه. 
هتفت..... هيا هتنضف وبعد التنضيف تسقي وتحط علف فاهم يا مسخمط.
نادت علي فوزيه.... انت يا هبابه تجفي اهنه البت دي تنضف الزريبه لو مانضفتهاش تعدميها العافيه وتجيبي النسوان يهروها ضرب لتنكمش حوريه برعب.
هتفت فوزيه.... حاضر يا حاجه امرك لتنصرف هتفت.... يلا همي
قالت حوريه خوفا ..... اعمل ايه.
هتفت فوزيه... خدي الجردل ده اجعدي عالارض لمي الواغش وارميه عالعربيه يلا همي والا ماهتشوفيش خير..
هتف العامل.. ايه يا فوزيه ماهتعرفش مايصوحش اكده اني هعمل. 
هتفت... بطل دي اوامر الست ويلا همي الا اجيب النسوان يجطعوكي لتزغدها لتنتحب حوريه  و تتجه بغلب وتنزل عالارض وتضع يدها في روث الحيوانات لتنفجر في البكاء وتبدا في النحيب ولكنها كانت تبكي وتعمل في نفس الوقت.
كانت تشهق وتكتم شهقاتها وتشعر بالغثيان مما تفعله لتظل تعمل والعامل يقف يتاملها وقلبه يتمزق وتلك الفوزيه تقف جاحده كلما توقفت تنهرها وتزغدها لتقع علي الارض اكثر من مره وتتسخ ملابسها عن اخرها لتحس بانها من كتمتها ستصاب بالجلطه فعروقها تلسعها من القهر وكتم شهقاتها جعلتها تنتفض من سكات لتنجبر ان تكمل ذلك العمل المؤرف علي يد تلك الحاقده..
دخلت صابحه وضحكت... ايوه اكده اعرفي مجامك وانك اهنه عمرك ما هتبقي مرت ليل اني اللي هبقي مرته وانت اهنه رميكي عشان تنذلي.
اخرجت تليفونها وصورتها كذا صوره وضحكت وانصرفت.
لتنهار حوريه اكتر وتبكي.
لتذغدها فوزيه... همي يلا مافيش وجت لتنخرط في العمل وهيا منهاره مما وضعت فيه.
*********
في مكان اخر كان جاسر قد اخذ لؤلؤ رغم اعتراضها الي اسطبل الفرس هتف... تعالي اوريكي احسن فرس في الناحيه لتنساق وراءه .لمحت فرسا ذهبي اللون ذو شعر ذهبي لتنبهر بها اخذها اليها وهتف... دي جوهره فرسه مالهاش زيي عربي اصيل.
نظرت اليه بسعاده.... ينفع اركبها..
ابتسم... بس اكده دا الجمر يؤمر..
قطب ورجف قلبها.. لو سمحت بطل كلامك ده..
ضحك... ابطل ايه انك جمر وبعيون جطط ابطلها كيف انحشر جوايا لاه ماهبطلش وهجول الحلو كله لاجل عيون الجمر. 
ارتبكت تشيح بوجهها ليهتف... طب يلا تعالي وبدا في وضع السرج وانخرط يعلمها كيف تعد الخيل وهيا انخرطت معه لتحس لاول مره بالسعاده وهو بين الحين والاخر يتلمسها لتشعر بحرج واحمرار وجهها ابتسم عليها.
هتف.... اكده خلصت يلا ووضعها علي الفرس وركب خلفها واحتضنها ووكز الفرس وبدا في العدو بها.
لتحس لؤلؤ انها تطير لتفرد ذراعيها وتتنفس بحالميه كانت متعبه وتريد ان تخطف من زمنها لحظه من السعاده وهو متلبسه حاله في الهيام غير عاديه فتلك الجَميله قد مست قلبه.
ليتروي بعد مده وصل بها الي احد الاشجار والنيل بالقرب ذهب اليها ونزل ورفعها من وسطها لينزلها وعيونه تلتهمها.
نزلت بحرج لتذهب وتجلس وتمد يدها تلمس المياه وتلعب بها كانت رائعه جميله حالمه هادئه طفله َنفضت عنها تعب السنين .احس انها تحتاح الي الحنان فهيا لم تاخذ من الدنيا شيئا اقترب وجلس بجوارها صامتا يتاملها مسك يدها وقبلها لتنظر اليه شدها وهتف... ممكن اطلب منك طلب..
نظرت اليه باستغراب
هتف.. احنا بدايتنا كت غلط يا بت الناس اني مش طبعي والله الضرب  ولا عمري مديت يدي علي مره بس هروبكو وكلامك وكلام الوليه جريبتكو دي خلاني انجلب. 
هتفت بوجع... وانت اي حد يقولك كلام بتتقلب كده. 
تنهد..... عندك حج اني محجوج ليكي
هتفت بقهر... محجوج ليا انت كنت هتدبحني انت بتقول ايه. 
هتف... وماحوصولش اهوه انت زينه وكامله مكمله وجمر اهه. 
هتفت بقهر.... زينه.. اه اوي زينه..
هتف.... طب اني اسف يا بت الناس حجك عليا اهه بعتذر وطالب منك نبقي اصحاب ايه رايك. 
قطبت جبينها... اصحاب..
هتف... ايوه اني سمعتك و َسمعت اللي عملتيه ورايد اجف جارك ونبقي اصحاب انت محتاجه حد جارك. 
هتفت.... انا عمري ماحتجت حد كانت عيونها تدمع وتحولت للزرقه الصافيه. 
همس... وبتدمعي ليه طيب لما انت مش محتاجه حد هو عيب انك تحتاجي حد. 
قالت... هحتاج ليه عشان لما احتاجه يسيبني تاني ويبعدني. 
هتف.... لاه..... الله في سماه ماهبعدكيش واصل والله ماهيبيعك بس جربي اديني فرصه نبقي اصحاب طيب هنستفاد ايه واحنا بننطح في بعض اكده. 
تنهدت.... ليه عايز كده ليه احنا كده كده في يوم هنسيب هنا. 
اغمض عينيه يسيطر علي نفسه ولا يصرخ فيها ويعلمها انها لن ترحل ابدا هتف.... طب من اهنه لحد ماتهملو الدار مش عايزه حد جارك يسندك مرت عَمي صعبه هتاكولكو. 
نظرت اليه... مين دي دانا اطين عيشتها. 
ضحك... طب مانطينها سوا ايه رايك. انت تطيني وان اداري عليكي. 
ضحكت رغما عنها
هتف... اللهم صلي عالنبي الجمر ضحك يبقي موافج يا جمر.
تنهد... مش عارفه هتستفاد ايه.
هتف.... هستفاد مالكيش صالح ليقول ايه خلاص اصحاب وحبايب لتهز راسها هتف لاه جولي بالله عليكي. 
همست بخجل..... خلاص اصحاب. 
مسك يدها وهتف.... وحبايب اصحاب وحبايب وشدها وهتف تعالي اجبلك جصب بتحبيه لتهز راسها.
هتف ....طب تعالي نجيبه من الارض وشدها وذهب بها يمرحان وسط الغيطان وهو يشاكسها وهيا تضحك لاول مره منذ ان خطت تلك البلده..
*******
كان ليل بعد ان انصرف وترك حوريه بمفردها اندفع الي احد الاماكن الخاصه به .وقف غاضبا فهيا عادت تنظر اليه بخوف مره اخري نهر نفسه.. بطل بقه ماتخاف والا تتهبب مالك محروج اكده انت ايه هتنسي نفسك انت ليل الرفاعي اللي جلبه حجر. حتة بت هتخليك تنخ.. تنهد واغمض عينه واحس بنغزه في قلبه وضع يده عليها.. بس هيا كت فرحانه اول مره تفرح من ساعه ماوعيتلها ماشفتهاش الا خايفه َمرعوبه .فتح تليفونه يتاملها وهيا تدور سعيده وتضحك وشعرها يدور.... هيا كت فرحانه جوي بحاجه بسيطه شوف واجفه جمر بيشع نور ازاي واتراضت في ثانيه هيا عامله ليه اكده نازله من السما اياك ...ظل يتأملها وهيا تدور وقلبه يرجف.. وتذكر نظره الخوف التي عاودتها هتف. طب ليه تتهبب تخاف تاني ماكت مبسوطه اهيه وفرحانه.. مانت يا زفت اللي خوفتها وجلبت عفريت تاني انت ايه مجنون والا ملبوس. ماعملتش حاجه وانت زعيت كيف الطور خوفتها. 
هب.. لاه اني صوح  اني ما هبجاش مايع واتلهف عالنسوان كيف الاهبل وهيا من بيت اللي جهرونا بموته عمي .. لاه اصحي لحالك اياك تنخ اه البت حلوه ماهتنكرش بس انت راجل واعر مالكش في شغل النسوان واياك تحن انت اهبل اياك. (مثلا😂) عايزهم يجولو ليل بيسبسب لبت الجتله لاه ماهيوحصلش دا عار ماهلبسوش هيا ليها مجام تجف عنديه وانت نشف جلبك(ايوه نشفه وابقي قابلني 😜) ..
تنهد قليلا... بس انت سيبتها واجفه كيف الغلبانه ماهتعرفش حد روح اطمن عليها وهملها بعد اكده مالكش صالح بيها وبعد عنها بالمشوار البت دي خطر عليك اني هطمن بس دي روح برضك (يا وله 😂) ..مسك العصفور وطلب من العامل ان يذهب به الي احد مربين الطيور ليتفقده ويعيده  ليستدير ويعود الي البيت .دخل وصعد فلم يجدها سال... فين حور يا فضيله..
هتفت.. بتنضف الحوان يا ليل بيه. 
قطب... جبينه بتنضف ايه ياختي..
هتفت... ايوه يا بيه الست عمتك خدتها تنضف الحوان عشان الغدا. 
هب.... نهاركو اسود تنضف ايه انتو اتجنيت دي تعرف تنضف حاجه منكو لله.
ذهب مسرعا الي وسط الدار ليجد احد الخادمات تنضف الطيور ارتاح قلبه ليسالها حوريه فين..
هتفت.... في الزريبه يا بيه.
قطب جبينه.... في الزريبه ودي بتعمل ايه في الزريبه اندفع وذهب الي الزريبه دخل عليهم لينشل مكانه ويحس ان قلبه سينخلع  وتتلبسه الشياطين و...(ليل علي اخر الروايه هينجلط بس اصبر عليا  😂😂😂




تعليقات