قصة من نظرة عين البارت الثامن عشر 18 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الثامن عشر 18 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

【فى فندق ٥ نجوم 】


بجد المكان حلو أوووى


مصطفى/ حلو بوجودك جنبى 


أتكسفت إيلن بشدة 


مصطفى  بهيام/ جاهزة


إيلن/  مش عارفة ،أقصد لا يعنى أيوة  حبيبى أنا خايفة


مصطفى أمسك إيدها وقبلها  ومنتهى الرفق واللين تحمل رفضها تصرخ يهديها ،تبكى يراضيها،،تزقة ،يحتويها ،حتى هدأت وختمها مصطفى  بختم ملكيتة كان حريص إلا يتهور  معها ،،المهم أصبحت زوجتة قولا وفعلا،،،عنوان هذة الليلة أو هذا اللقاء هو الحب والعشق وبس 

_______

(فى بيت زين )


رافضة الجوازة لية  دة دكتور زميلك 


قدر/ عايزة أوصل لحاجة فى دماغى يا بابا 


دارين/ وأية هى عينك على حد


قدر بكذب/ لا ،،،أقصد عايزة أشتغل وأكون نفسى 


زين/ هو أنتى شاب 


دارين/ أنا مريضة قلب عايزة أشوفك عروسة قبل مأموت 


حضنها زين بخضة/ أوعا تقولى كدة أنتى الحاجة النظيفة الحلوة فى حياتى ربنا يبارك فيكى 


دارين بأبتسامة/ الموت علينا حق يا زين


زين بغضب/ لو جرالك حاجة أموت نفسى وراكى 


دارين/ أوعا تعمل كدة يا روحى تموت كافر  

مسحت قدر دموعها من تأثير كلام أمها وقالت :- مليش غيرك يا ماما أنتى وبابا ربنا يحميكم ليا خلاص موافقة على العريس ،ثم أنطلقت لغرفتها تبكى  فهى لحد الأن لم يصارحها يامن بحبة وتعتقد يعاملها معاملة عادية لم تعلم أنة فى صراع مع أهلة علشانها، ،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

حدث أشتباك قوى بين أمل وجنة بسبب الطفل وهنا جنة لم تنطق أصبحت سلبية الجميع فسر ذلك بسبب رجوعها  لزوجها  ومحمود  متجاهلها  ،،،،الجميع فى حيرة فهى تركت العمل وأصبحت مقيمة فى المنزل بكامل أرادتها تشعر بالندم فهى غضبت الله وفعلت ما حرمة الله  تبرر لنفسها لحظة ضعف نتيجتها طفل ومحمود طلع شهم وسترها حين راجعت نفسها ندمت على خسارتها لهذا الراجل بمعنى الكلمة تحاول تبرر فعلتها ،رافض هو الكلام معها فى أى شئ نظرة عينة أقوى من كلامة  تريد الزمن يرجع للوراء تريد أن ترجع بيتها وزوجها فشلت وخسرتهم لأبد 

__________

(فى مكان أخر )

برافو عليك حلال عليك ١٠ تلاف جنية 


زين نظر للفلوس بسخرية/ أعمل بيهم أية يجيوا أية الزمن دة  


الراجل الكبير/ بلاش طمع أبوك وأخوك مصطفى عمرهم مطمعوا 


زين بثبات/ مكسبك ٥ مليون دولار ترمى ليا ١٠ تلاف جنية  ،،طب شبعنى من غيرى الصفقة ضاعت


الراجل الكبير بتفكير ،ف زين محق هو من رجع لة الصفقة بدون خسائر / مليون جنية حلوين 


زين / موافق ،كنت اتمنى دولار،يلا تتعوض المرة الجاية 


الراجل الكبير/ أكتبلك شيك


زين/ مليش فى جو البنوك ولا بعرف الألف من كوز الدرة. فلوسى ،عرقى ،،كاش ،خد وقتك وأتصل عليا أخدهم  سلام يا ريس


الراجل الكبير/ الواد دة شكلة بتاع التلت ورقات ويقرفنى مش،مهم المهم بيعرف يسلك فى الحديد طمعان فى فلوس أرميها لية وخلاص دة مكسب وكارت ذهبى،،،

______

بعد عشر دقائق 

دخل المكتب جاسر وأبنة مصطفى  وحازم  


جاسر/ كسبنا الصفقة أزاى


مصطفى/ مستحيل نكسبها


الراجل الكبير/ مبروك العملية يا مصطفى 


مصطفى/ تسلم يا كبير 


الراجل الكبير/ زين هو إللى قام بيها لوحدة 


جاسر / زين مين مفيش حد أسمة كدة بيشتغل معانا


الراجل الكبير/ أبنك من زينة مراتك الأولى نسيتة 

أتسع عين الجميع 


مصطفى/ عارف منين طريقك هو هو هو عارف أحنا معاك


الراجل الكبير/أيوة وذى محفظتوا على سركم ،هو كمان محافظ على سرة ،صحيح طماع بس دماغة حلوة محدش واخد دماغة تعرف يا مصطفى لو حطيت إيدك فى إيدك شغلنا يحلو والمكسب يزيد 


مصطفى/ مين عرفة طريقك


الراجل الكبير/ رضوان حماة 


حازم/ مش تأمن لية دة تربية شوارع ،، ثم نظر لجاسر وقال:"لاموخذة يا صاحبى فى لحظة عيلتنا فى خطر 


الراجل الكبير/ مش غدار هو عايز فلوس ياخد مش مهم 


مصطفى/ لا  مش متعاون مع حد خلينى كدة لوحدى أحسن


الراجل الكبير/ براحتك ،،،،المهم شكلك أنت وحماك زعلانين مع بعض لية 


نفخ مصطفى/ حازم بية مفيش عداوة بينا ،،  هو زعلان معرفش أسئلة 


حازم / واخد بنتى وخطفتها  عايزنى أفرح


الراجل الكبير بعدم فهم/ دى مراتة ولو على أختفائها هى سافرت فرنسا فى موتمر طبى وأشتغلت هناك ورجعت بمزاجها وجوزها الصدفة جمعتة بيها فى المستشفى  

دة إللى أعرفة 


مصطفى بضيق/ بعد رجوعنا من فرنسا مراتى راحت لية البيت خلاها تقسم أنى قربت منها ولا لا ،ومراتى قالت الحقيقة أنى قربت منها وقريب بعد إللى حصل بيبى صغير 

💃عزيزى المتابع هنا مصطفى قال الحقيقة فهو كان يأجل زيارة زوجتة لأبيها ويتحجج بأى شئ حتى تكون زوجتة أمام الله   كأنة يعلم أن أبوها يعلم مازالت عذراء أما الأن فقدت اللقب  💃


الراجل الكبير/ دى مراتة طبيعى تكون مدام ،غير كدة عيبة فى حقة ك راجل 


حازم بأنفعال/ عايز بنتى


جاسر/ موجودة هو أحنا منعنها عنك


حازم/ طلقها


مصطفى بمكر / بعد إللى حصل وإللى بيحصل وإللى هيحصل ،توتو بقولك مراتى 


الراجل الكبير/ خلاااص بقا مدام كدة وافقت على جوازها لية من الأول ،،بلاش تهورك دة خلاص بقيتوا أهل ،قوم راضى حماك يا مصطفى 


مصطفى/ مزعلتهوش علشان أراضية


جاسر بأمر/ كلمة الكبير تنفذ أخلص


رضى مصطفى حماة غصب عنة وأتصالحوا 


الراجل الكبير/ لو شميت خبر فى خلاف بينكم أخلص منكم وأرتاح مش فاضين للعند بتاعكم دة  يلا كل واحد على بيتة  ٠


رحلوا الجميع 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

【تمر الأيام 】

[فى حديقة المنزل فيلا جاسر ]

 

قدر/ أنطى أمل عاملة سلطة فاكهة طعمها حلو جبتلك معايا طبق


نظرت جنة لأيدها  و أعتدلت فى وقفتها لكى ترحل بدون كلام ،،،أمسكت إيلن زراعها برفق وقالت:- من يوم  دخولى البيت مش طيقانى ،،لو فاكرة خطفت مصطفى من أختك ماسة الله يرحمها تبقى غلطانة 


جنة/ كلنا عارفين مصطفى  مش لمس أختى علشان أخوة ،وهى ماتت من حزنها على جوزها  ،ياقلبى عليها مفرحتش وماتت بنوتة 


إيلن/ الله يرحمها عروسة الجنة بأذن الله   ،طب أنتى كرهانى لية


جنة/ سبينى فى حالى 


إيلن/ أستنى بس لازم تتغذى علشان البيبي 


جنة بحزن/ ياريتة ينزل ويخلصنى


شهقت إيلن/ أستغفر الله العظيم لية كدة دة طفل حلال وأبية محمود بيحبك لية تزعلية

جريت جنة تبكى لغرفتها 


لمحت إيلن سيارة زوجها وصلت  . ترجلت ليها  وحضنتة وقالت": حمدالله على سلامتك 


مصطفى/ الله يسلمك ،وافقة هنا لية ،، المفروض أنتى فى المستشفى 


إيلن/ مرحتش النهاردة 


مصطفى/ لية 


إيلن/ جسمى مكسر كدة وعايزة أريح  ،،تاكل سلطة فواكة


مصطفى/ أممم تسلم أيدك أخيرا دوقت حاجة من إيدك


إيلن/ هههههههه أنطى أمل هى إللى عملاها هههههه


مصطفى/ كنتى سبينى عايش الوهم


إيلن تجاهلت كلامة/ حبيبى ريحتك حلوة أوووى كان نفسى أشم ريحتك  من الصبح


مصطفى/ لا أبعدى دة عرق طول اليوم 


إيلن/  ريحتك حلوة يا مصطفى 


مصطفى/ حلوة أزاى ،،مش طايق نفسى 


إيلن/ أخذت نفس وقالت :- أمممم بجد شماة حلو طول اليوم عايزة الريحة دى بليز يا روحى غير هدومك وأدهالى أشمها


مصطفى/ شكل قدر خليتك بلدى أووى يلا نطلع أوضتنا  عندى كلام كتير ليكى يا قمر بس أخذ شاور الأول، ،ثم غمز ليها 


إيلن بأعتراض/ لا عايزة أشم ريحتك عجبانى 


نفخ مصطفى/ ماشى نطلع أوضتنا  وحاوطها  لغرفتهم وهى لازقة فية تشم عرقة ومبسوطة 

_______

أمل بمكر/ بقول أوضب صنية أكل ليكم وتتعشوا فى أوضتكم أحسن


إيلن/     no,,ناكل معاكم


مصطفى  غمز لأمة وقال :" جهزى صنية الأكل فى المطبخ وأنا أنزل أجبها براحتى ،


أمل/ عنيا لقلب أمة ،ربنا يهنيك ويرزقك بالخلف الصالح يا مصطفى يا أبن بطنى ،،،،،ويهديك يا محمود أنت ومراتك ،،،،،،  أتى ليها أتصال  وأتسعت عنيها وقالت" العريس مين يا زين 


زين/ دكتور زميلها


أمل/ هى موافقة


زين/ أيوة 

أغلقت الخط  ومحتارة  وأتصلت على يامن وبلغتة آن قدر خطوبتها بعد يومين 

ثار وهاج يامن، قررت أمل تساعدة فهى تعتبر عيال هنادى عيالها رغم الخلاف الذى يحدث بينهم 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

(أتى يوم الخطوبة )

فى الفندق 

دارين/ شكر بجد لو أمى مكنتيش عملتى كدة 


أمل/ أنا أمك يا بت صحيح جوزك أبن جوزى بس أنا فى مقام حماتك أقولك قوللى يا ماما 


حضنتها دارين قوى ،،

رحبت أمل بيها وقالت :" حضنك حلو يا بت  أتارى زين مكلبش فيكى ههههههه 


زين/ كدة بتحضنى مزتى


أمل/ أبو العروسة هههههههه أهلا 


زين/ دارين عايزك فى كلمتين


دارين/ بعد أذنك يا ماما


أمل/ أتفضلى يا حبيبتى،،،ثم أغلقت الباب بالمفتاح ونظرت لقدر الحزينة وقالت:- قلبك مشغول بحد تانى صح  


أتلغبطت قدر/ لا مفيش الكلام دة 


أمل بنصف عين/ دارى يا بنت زين دارى لحد الخطوبة متقلب جواز وتندمى صارحيني أنا ذى جدتك برضو 


قدر غمضت عيونها وقالت/ مفيش حد 


أمل/ ماشى خبى بكرة تندمى ،،ثم خرجت برا الغرفة محتارة تريد إفساد الخطوبة 


رن جاسر عليها  كلمتة  يريدها بجوارة الأن 

،

ركبت أمل الآسانسير  والصدفة وقعتها فى رضوان الذى خطبها وهى شابة وجد أبو أم  العروسة يعتبر جدها  ،،،شوفوا الجزء الأول، ،

رضوان/ أهلا أمل 


أمل بضيق/ أهلا رضوان


رضوان/ جاية بدرى لية

أمل/ علشان خاطر بنتك  يتيمة الأم متكنش فى يوم ذى دة لوحدها 


رضوان بأنبهار/ طول عمرك جدعة خسارة فى جاسر 


أمل بهجوم/ أياك تغلط فى جوزى ،لم لسانك خلى خطوبتك حفيدتك تعدى على خير ياتك الهم أظاهر جيلك كلة عينة زايغة راجل أبن**** صحيح وخرجت برا الآسانسير بغرور


أبتسم ليها رضوان وقال لنفسة/ خسارة فيك يا جاسر  الحريم تكبر وتعجز ،،وأنتى يا أمل تكبري وتصغرى وتحلوى صحيح البلدى يوكل  أخخخخخخ 

________

جاسر/ كنتى فين 


أمل/ جاى لحد الفندق وبتسأل كنت فين النهاردة خطوبة حفيدتك


جاسر/ وأنتى مالك 


أمل/ البعيد معندوش دم ،،جاسر 


جاسر/ أممم 


أمل/ فى محل أسمة ####،،فى منطقة###### عايزة أروحلة 


جاسر/ لية 


أمل/ تعرف المحل ولا لا


جاسر/ لا


أمل/ حلو أخد تاكسى

جاسر/ هو أنتى مش بتزهقى من العند تاكسى لية والعربية أهى


أمل/تخلينى أسوق ولا لا

تنهد جاسر بيأس/ ماشى سوقى وأنجزى عايز أريح قبل حفلة الخطوبة بالليل


أمل/ أمال راجل أزاى لازم عندك قوة تحمل الأقصد أخلص مشوارى بسرعة ونروح الفيلا  أجهز ليك الغداء وأرجع لدارين وقدر 


________

أتى المساء وحضر الجميع فى الفندق أستعدادآ للحفل 


كانت قدر ترتدى فستان سوارية فوق الركبة وضيق للغاية  وكب من فوق وجزعها العلوى يظهر بسخاء ومكياج صارخ جميلة جدا ،وتجاهد نفسها حتى لا تبكى  


يامن حضر بأمر من أمل والنار تشعلة 

حازم فرحان معنى قدر أرتبطت تبعد عن أبنة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

زين يرتدى بدلة وعيونة لون ولون نسخة من جاسر أبوة فى شبابة وهم بجد أبو العروسة بقا ،ودارين أمها ترتدى فستان أوف وايت طويل  وجزعها العلوى يظهر بسخاء ومكياج لم يصدق أحد أنها أم العروسة  فهى صغيرة السن ،


يامن/ يا بنت ال*** أية الفستان دة ،وغار على قدر 


أمل ترجلت وسلمت على العروسة الحزينة ثم ذهبت للعريس وقالت  بجوار أذنة ،شنبك ناحية أكبر من التانية يا عريس العروسة تقول عليك أية 


العريس/ أنتى مين 


أمل/ جدتها يا عنيا بصراحة العروسة بتحبك قوى


العريس بطمع/ بجد


أمل/ أماااال يلا على الحمام بسرعة ضبط شنبك وخد  المقص دة بسرعة 


العريس/ شكرا بجد،،وأنطلق للحمام 


جاسر بغل ندة عليها ذهبت لة

فقال:- مقربة منة لية


أمل/ عادى بسلم علية


جاسر/ جرى لية


أمل/ معرفش ،وأوعا بقا سبنى أنبسط شوية 


جاسر/ أوعى ترقصي 


حزن الدنيا طغى على وشها وقالت لونت هدومى بس قلبى منساش محمد الله يرحمة  ينفع أم الشهيد ترقص  ،،


أعتدل فى وقفتة هو ومسح عيونها  بأنمالة ،،الله يرحمة 


أمل/يارب 


رجعت أمل لهبتها تانى وقالت/ رايحة الحمام  وبلاش تركز معايا فى الرايحة والجاية،،،

رنت أمل على كبير  الحرس  وبلغتة العريس فى الحمام  عايزاة يتوجب معاة  

ملحوظة أمل راحت مشوار لما ساقت العربية فى المنطقة إللى قالت عليها وجاسر مش عارفها وجلبت بودرة العفريت  وأعطتها لكبير الحرس 


________

فى الحمام 

واقف العريس يضبط شنبة بالمقص الذى أعطتة لة أمل  للأسف علية بودة العفريت جعلتة  يتنطط من الهرش 


كبير الحرس/ حاسب يا أستاد خبطنى


العريس/ أسف أقصد مجتش جنبك 


كبير الحرس خبط على كتفة   / ولا يهمك،ثم وضع لة فى الخفاء على قفاة بودرة العفريت  

أصتنع أنة أصتدم فى شئ وكوب المياة  الذى فى إيدة سقط على رأس العريس  فالمياة أحيت بودة العفريت  جعلت العريس يصرخ من الألم 


كبير الحرس/ أسف دى ماية معلش


العريس/ مش عارف مالى أةةةةة 


شاور  كبير الحرس للراجل تبعة وقال ،،هات أزازة الماية إللى معاك وشرب العريس لأسف المياة مطحون فيها حبوب هلوسة  

شوية تحمل العريس تأثير بودرة العفريت ورجع مكانة قلقان ومتوتر بجوار قدر الحزينةو٠٠٠


            البارت التاسع عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات