رواية أسيرة القيصر الفصل الاول 1 والثاني 2 الجزء الثاني بقلم امانى فهمي


 رواية أسيرة القيصر

الفصل الاول 1 والثاني 2 الجزء الثاني 

بقلم امانى فهمي

توقفنا في الفصل الأخير من الجزء الأول

وهي وصول البنات واستقرارهم في ايطاليا وستمرار الدراسة إلى أن انتهك تلك اللحظات الهادئة وجود صراخ في الفيلا المجاورة لفيلا البنات وكانت قد سمعت رنا صوت الصراخ وعندما خرجت لم تسمع شئ فتخلت ولكن في لحظة كان صوت صريخ رنا يملئ الفيلا وتجمع على إثره البنات والحرس ووجدو بنت واقعة على الارض وعائمة في الدم.


حملها جو بسرعة وتوجه الى العربية وبعد فترة وصلو الى المستشفي وتم الكشف عليها

جو: أخبارها ايه

الدكتور: المريضة واخده طعنه في البطن وكمان عندها انهيار عصبي انا مطر اسفا أبلغ الشرطة

لوسيفير: البنت هتخرج من غير مشاكل مفهوم

الدكتور برعب: تحت امرك

لوسيفير: هتكتب في التقرير انها وقعت على آله حاده وبس مفهوم وهتخرج امتي

الدكتور برعب: اكيد تحت امرك او ممكن نقول انها عندها إنهيار عصبي وبس ممكن تخرج بكرا الصبح.


لوسيفير بابتسامة شر: حلو اكيد

غادر الدكتور برعب من لويسفير فضحكت البنات على نظرات لويسفير للدكتور

سمر: جامد انت يا وحش

قمر: يا حرام الدكتور خاف منه

رنا: تفتكر مين ورا قتلها

لوسيفير: ملكوش دعوة الموضوع ده بالذات مفهوم

سمر بتريقة: لااااااا انا مبخفش

لوسيفير بنظرة مرعبة: بتقولى حاجة

سمر بابتسامة هبل: هو انا اقدر اقول حاجة بعد كلامك يا كبير

قمر بهمس: جبانة

سمر: جبانة جبانة بس تجوز المزغود عمار الأول.


رنا: اهم حاجة تتجوزي

جو: يالا بنات علشان نرجع البيت

قمر: طيب البنت

لوسيفير: بتقولى حاجة انسة قمر

قمر برعب: بقول عوزة اروح انام

غادرالجميع المستشفي وتوجهو الى المنزل وصعدت كل فتاة الى غرفتها.


في الاسفل

اتصل لوسيفير على إحدى الارقام

لوسيفير: مساء الخير

الرد: مساء النور

لوسيفير: الأمانة في المستشفي

الرد: تمام شكرا

لوسيفير: العفو سلام

الرد: سلام

قفل لوسيفير التليفون ولقي جو يجلس بجواره

جو: اعمل حسابك البنات خارجة بكرا الصبح

لوسيفير: هيروحو الجامعة

جو: ايوه هيروحو الجامعة وبعد كده هيروحو عند الدكتور

لوسيفير: تمام هرتب كل حاجة هروح انام

جو: خدنى معاك

ذهبو الشباب الى غرفهم ونامو بعد يوم شاق من التعب.


في صباح اليوم التالى

البداية في غرفة رنا

استيقظت رنا وتوجهت الى الحمام وأخذت دش وتوضات وخرجت أدت فرضها ولبست فستان باللون الافويت بيه ورق شجر وخرجت ونزلت للاسفل.


في غرفة قمر

استيقظت قمر وأخذت دش وصلت ولبست بنطلون احمر وبلوزة تايجر وجاكت بيج وبوط بيج وشنطة حمراء وأطلقت العنان لشعرها ونزلت الى الاسفل

في غرفة سمر

استيقظت متأخرة ذي عادتها وأخذت دش بسرعة وصلت ولبست بلوزة بيضاء لبعد الركبة وبنطلون أزرق غامق وطرحة بنفس لون البنطلون ونزلت تجري الى الاسفل

توجهت سمر الى المطبخ ووجدت قمر ورنا يجلسون وامامهم الفطار وينظرون لها بغضب طفولي

رنا بغضب: لسه بادري يا هانم.


سمر بهبل: حبي الأول اخبارك

قمر بغل: والله انتى باردة يا بقرة

سمر بضحكة: ههههههههههههه ونعمة انتى عسل سبونى اكل بقي بمزاج

وجلست تاكل ولا هممها اي احد ( طفسه اوى ???????? )

رنا: يالا كفايه اكل ورانا جامعة وبعد الجامعة هنروح الدكتور ومن غير اعتراض يالا

قمر: انا جاهزة يالا بينا

سمر وهي تمسك سندوتش: يالا يا بنات

تنهدت رنا من علاء تلك الفتاة وخرجو برا للحرس

جو: صباحو صبايا

البنات: صباحو جو.


وركبو العربية وركب لوسيفير وجو معهم وانطلقت السيارة وخلفها سيارات الحرس حتى وصلت إلى الجامعة نزل لوسيفير وفتح باب ونزلت منه قمر ونزل جو وفتح الباب نزلت منها رنا وخلفها سمر

وتوجه الحرس خلفهم وتم تقسيمها الى فريقين

فريق مع قمر وذهبت إلى الكلية الخاصة بيها وفريق آخر ذهب مع رنا و سمر الى الكلية الخاصة

ودعت البنات قمر ووعدتهم بعد انتهاء المحاضرات سوف يتجمعون في الكافيترايا.


ان يستلم البنات من كلمات الغزل والاعجاب من الشباب ونظرات الحقد والكلام القاسي من البنات ولكن لم تهتم البنات بهم وتوجهو كل واحدة الى الكلية

مر الوقت وانتهت محاضرتين وفي المحاضرة الثالثة رفض الدكتور بشدة ان تحضر سمر و رنا المحاضرة واتهمهم بالإرهاب

وقفت سمر بعصبية وهاجت عليه ورفضت تخرج من المحاضرة

اما رنا فكانت تجلس وهي خائفة من الدكتور

ولكن قطع كلام سمر و الدكتور دخول جو القوى ووقف امام الدكتور.


الدكتور: انت مين وذاي تدخل هنا

جو: انا الحارس الشخصي للهوانم دول

الدكتور بحده: دول إرهابيين لازم يطلعو برا

جو: انت عارف هما مين

ديه ? رنا الالفي زوجه أدهم المنشاوي القيصر

وديه ? سمر الأحمدي زوجه عمار الأحمدي الحوت

يعنى البنتين عيلتهم ينفوك من على وش الارض فحترم نفسك وبلاش مشاكل

الدكتور: مش مقبول لفتايات إرهابية حضور محاضراتي والان الى مكتب العميد

خرجت الفتاتان وجو والدكتور الى مكتب العميد.


الدكتور: حضره العميدلا اريد هؤلاء في محاضراتي

العميد: تلك الفتاة جاءت الى هنا بمنحة تعليمية لانها الأولى على جامعتها طوال 5 سنوات وأيضا استطاعت أن تجتاز امتحان الاذكياء ونسبة نجاحها مبهرة والفتاة الآخر دخلت الجامعة بالأموال ولا يحق لنا منعهم.


سمر بتكبر: اسمع أيها الأستاذ لا تحاول اغضابي مرة أخري لأنني من الممكن ان اضربك بشدة في منطقة لا تسرق الشمس بها مرة اخري واجعل تودع جميع النساء وإذا لسانك هذا نطق بكلمه إرهاب أو تهين الإسلام سوف اجعلك لا تصلح لشئ مرة أخري والان هل نستطيع أن نحضر المحاضرات

الدكتور بصدمة: هل تهدديني أيها الفتاة

سمر: لا انا أوضح لك فقط ماذا سأفعل معك والان جاوب على سؤالي هل نستطيع أن نحضر المحاضرات.


الدكتور: أرأيت أيها العميد انها تهينني وتهددني أيضا أمامك

جو وهو تجلس أمامه: ولكن حضره العميد لم يسمع شي أليس كذلك

العميد: لحظة من يكونو هؤلاء البنات

جو: حسنا سوف أعرفك عليهم

اولا: رنا الالفي اخت اوس الالفي ملك الاقتصاد واخت مراد الألفي فهد الاقتصاد وزوجه أدهم المنشاوي القيصر وابنه عمت سليم الأحمدي الرعد و ابنه عمت عمار الأحمدي الحوت.


ثانيا: سمر الاحمدي اخت سليم الأحمدي و زوجه عمار الأحمدي وابنه خال اوس و مراد الألفي

هل علمت الان ماذا تستطيع هؤلاء الصبايا ان تفعل والان أيها الدكتور جاوب على سؤال تلك الفتاة لانها من الممكن ان تفعل بك ما قالته بدون رحمه لانها مجنونة

العميد برعب: أيها الدكتور من الأفضل للجميع ان تسمع لكلامه لأن اهلهم يملكون العالم بأسره فمن الأفضل أن تجعلهم يحضرون المحاضرات ولا تفتعل المشاكل معهم.


سمر: هاااااااا أيها الدكتور ما هي اجابتك

الدكتور برعب: حسنا حسنا تستطيعو ان تحضرو محاضراتي

سمر بتكبر: لا انت سوف تترك تلك المحاضرات لدكتور آخر لانى لا ارغب في رأيت وجهك القبيح وإلا سوف أقوم بإجراء مكالمة لعائلتنا وينهون حياتك للابد حضره العميد يتم تنفيذ أولمبي ولا سوف اغضب بشدة

العميد: حسنا انستي سوف يتم أنساب المادة الدكتور ماركو

جو: والآن سوف نذهب هيا بنا أيها الصبايا.


خرجت البنات مع جو ونفجر جو بالضحك على كلام سمر ورعب الدكتور والعميد منها وتوجهو الى الكافيتريا لمقابلة قمر

اما في كلية قمر

حضرت قمر المحاضرات وكانت في انتظار المحاضرة التالية وكانت تلعب بالتليفون ونتبهت لجلوس أحد بجوارها ولكن لم تهتم ولكن منه اللعبه رنين هاتفها باسم حبيبها

قمر: الو

اوس: قلبي يا ناس احلى الو سمعتها في حياتي

قمر بدلع: وحشتني اوي يا اوسي.


اوس: طيب بعد الكلام ده المفروض اعمل ايه يعني اخد أول طيارة واجي

قمر بضحك: لا خلاص مش هتكلم أهتم بشغلك وبس

اوس: ماشي يا عسلي مين معاكي من الحرس

قمر بصوت واطي: عمو المرعب

اوس بستغراب: مين ده

قمر: الى شكله يخوف لوسيفير

اوس بضحكة رنانة: وانتى مسمياه عمو المرعب ااااه لو سمعك هيعملك كفته

قمر: لا يا روحى هيعملنى سلاكه سنان انت مش شايف فرق الأحجام

اوس بضحكة: كفاية بطنى وجعتني من كتر الضحك

قمر: طيب سلام يا قلبي.


اوس: سلام يا عمري وباسها

قفلت قمر مع اوس وشعرت بأحد يضع ايده على ذراعها

نظرت بجوارها ووجد شاب يجلس بجوارها وغمز لها

الشاب: ما رايك أيتها الجميلة في ليلة معي وسوف امتعكي

قمر بخوف: من فضلك ابتعد عني

الشاب: لماذا لا تخافى لن المك سوف اكون في غاية الحنية

قمر بدموع: أرجوك ابتعد

ولكن لم يهتم الشاب بكلامها وكان سيضع يده على جسدها فاغمضت قمر عيونها بشدة ولكن في لحظة كان هناك صوت تكسير عظام وصوت صراخ.


فتحت قمر عيونها ووجدت لوسيفير يقف امامها وذلك الشاب مرمي على الارض ويتألم وجميع الطلبه ينظرون لهم فامرهم الدكتور بالذهاب إلى العميد

اخذ لوسيفير يد قمر وجعلها تسير بجواره حتى وصلو الى مكتب العميد ودخل لوسيفير بكل عظمة وجعلها تجلس على احدى الكنب وجلس هو على الكرسي امام العميد وذلك الشاب يجلس امامه على كنبه اخر وما هي الا لحظات وقد دخل شخص يحيطة هالة من الرعب والجبروت وجلس امام لوسيفير.


الشخص بغضب: من ذلك الشخص الذي ضرب اخي

العميد: ااااااااا

لوسيفير بعظمة: انا من ضربته

الشخص: ومن تكون انت ومن تلك الفتاة التي تبكي

لوسيفير: ان اخيك حاول التحرش بها فنال جزائه

الشخص بسخرية: لا بد من انها عاهرة وهي من حاولت ان تجذب اخي لها.


لوسيفير بغضب اعمي: انعرف من تكون تلك الفتاة انها قمر الهاشمي اخت عدنان الهاشمي وزوجه اوي الالفي ملك الاقتصاد أتعلم من يكونو ام لم تسمع بأسمائهم من قبل وإذا ارت الحرب وخسارة شركاتك فقط قول لى حتى يتجمع الملك والفهد والقيصر والرعد والحوت وفوقهم جلاله الامبراطورة أنجي الكاشف

الشخص بهدوء: أجل اعلمهم ولا داعي لإثارة المشاكل فأنت جعلت منه عبره لغيره اعتزر أستاذة قمر على فعله اخى وكلامي.


لوسيفير: والآن غادر انت وهذا المخنث من هنا

غادر الشخص ومعه شقيقة بعد ان ساعده الحرس على المغادرة

نظر لوسيفير للعميد نظره مرعبه واخذ قمر وخرجو

العميد: يا قدير اجعل فترة تعليم هؤلاء الفتيات تمر على خير فأنا لم أستطيع أن اقف امام أحد من أهلهم وعاد لممارسة عمله

توجهت قمر و لوسيفير الى الكافيتريا لمقابلة البنات...تيع 🌺 


رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني


وصلت قمر الى البنات وجلست

رنا: مالك يا قردة

سمر: شكلك مضروبة علقه تمام

قمر: لسه جايه من عند العميد

رنا بضحكة: انتى كمان

قمر: يعني ايه انا كمان

سمر: اصل احنا كنا عنده احنا كمان

قمر بتسأل: ليه ايه إلى حصل

حكت سمر لقمر كل شي حدث معهم وحكت قمر لهم كل شئ

رنا: يالا بقي علشان معاد الدكتور

سمر: تعالو ناكل قبل مروح

قمر بخنقة: يالا يا زفته نروح وبعد كده نروح ناكل

رنا: عوزين نروح السوبر ماركت بعد ميعاد ال دكتور.


قمر: تمام

جو: يالا صبايا معاد الدكتور

توجهت البنات الى السيارة وركبو ورمي جو و لوسيفير معهم وخلفهم الحرس وتوجهو الى الدكتور

في منزل الدكتور

نزلت البنات من السيارة ووجدو نفسهم تمام منال بحديقة جميلة

وقفت البنات تشاهد جمال المنزل الى ان نبهم جو على الدخول ولكن اعترضت رنا

رنا: احنا هندخل فين بيته لا طبعا

جو: يا بنتى هو ده نظام الدكتور وكل الناس بتيجي هنا

سمر: يالا بقي يا زفته.


توجهت توجهت الداخل استقبلهم فتاة وجعلتهم يجلسو في احدى الغرف وتركهم جو و لوسيفير ب الخارج

بعد فترة دخل شاب جميل وجلس أمامهم

( الحوار بالايطالي )

الشاب: اهلا و سهلا

البنات: اهلا بيك

سمر بالعربي: الواد ده حلو ومز اوي

قمر بالعربي: لو عمار سمعك هينفخك

رنا بالعربي: الله يحرك هضفضحينا

الدكتور بالايطالي: ممكن نتعرف

رنا بهدوء: انا رنا الألفي و ديه سمر الأحمدي و ديه قمر الهاشمي

الدكتور: انتم عرب.


قمر: ايوة ومصريين كمان

سمر: وولاد بلد وجدعان وبنشجع الشباب العسل

الدكتور بضحكة بالعربي: يخربيت عقلك انتى مش عوزة دكتور نفسي انتى عوزة دكتور مجانين

قمر بخضة: حضرتك مصري

الدكتور بغمزة: وبن بلد كمان

سمر بهبل: والنعمة كويس وهو الواحد يتكلم بالعربي بدل لسانه ميتعوج بالاجنبي

الدكتور: انا اسمي مازن الاسيوطي وانا هتابع معاكم تحبو نتكلم مع بعض ولا كل واحدة لوحدها

نظر البنات لبعضهم وكان في الف سؤال يدور في مخهم.


الدكتور بتفهم: خلاص تعالو كل واحد لوحدة وبعد كده نعمل جلسات مع بعض

البنات: تمام

الدكتور: تحبو نبدء بمين الأول

نظرت البنات لبعضهم وضحكو

قمر: اختار الكبيرة بتاعتنا

سمر بتاكيد: صح الصح خليك تبدء بالعقلة الراكزة

الدكتور: هي مين

رنا: اكيد انا

الدكتور: تمام يالا بينا وانتم البيت بيتكم ممكن تقعدو في الجنينة

توجهت رنا مع مازن الى غرفة المكتب وجلست رنا على الشيزلونج

الدكتور: تحبي تبدي من امتي

رنا: من اول ولاتي.


الدكتور: تمام

حكت رنا عن حياتها من اول يوم لغاية مقابلتها بادهم المنشاوي وما فعله معها

الدكتور: ممكن كفاية عياط وهدي شوية

رنا بدموع: بس هو اذاني كتير انا لغاية دلوقتي بخاف اشوف جسمي من الجروح

الدكتور: خلاص كفاية كده وانتى روحى اغسلي وشك

رنا: ممكن طلب

الدكتور: اكيد

رنا: انا عوزة برشام منوم انا مش بعرف انام خالص

الدكتور: انا مش عاوز اعودك على المنوم لكن انا هكتبلك علاج مهدء للاعصاب ماشي

رنا: ماشي وشكرا.


الدكتور: اتفضلي يا هانم وطلعي برا وبعتي المجنونة بتاعتكم

رنا بضحكة: تقصد سمر

الدكتور: ايوه

ذهبت رنا للى الجنينة وقالت لسمر تروح

في غرفة المكتب

دخلت سمر الى الغرفة وجلست

الدكتور: اهلا وسهلا بالمجنونة

سمر بضحك: مش مجنونة اوي يعني

الدكتور: ماشي يا ستي تحبي تحكي من امتي

سمر: عادي اي وقت

ابتدت سعر تحكي عنها حكاوي عامة وهو يسمع فقط ولم يقاطعها ولا مرة

الدكتور: ايه حصل زمان مخليكي خايفة اوى كده.


سمر بخوف: ولا حاجة حصلت

الدكتور: سمر انتى جاية هنا علشان تتعالجي وانا عمري مهازيكي

سمر بعصبية: قولت محصلش حاجة انت ليه مصمم ان في حاجة حصلت

مازن بتصميم: علشان انتى ضعيفة اوى وهشه من جوا ومن برا ولو فضلتي كده هضيعي عمار منك وهتفضلي طول عمرك لوحدك

هنا لم تستحمل سمر الكلام فأخذت تصرخ عليه ودموعها تنزل بغزارة شديدة الى ان وقعت بين ايديه

في الخارج.


كانت تجلس البنات في الجنينة وعلى بعد خطوات يجلس الشباب وعلى مسافة قريبة توجد سيارات الحرس

انتفد الجميع على صوت صراخ سمر فدخل البنات والشباب وخلفهم الحرس باسلحتهم الى الداخل

في الداخل

دخل الجميع يجري الى الداخل وعندما دخلو المكتب وجدو سمر تنام على الشيزلونج ومازن يجلس أمامها

لوسيفير: في ايه

مازن: ولا حاجة تضغط عليها شوية فحصل كده بس متخفوش هي حاليا هتنام وهتصحي الصبح

رنا بتفهم: ممكن نكمل في يوم تانى.


مازن: بس لسه متكلمتش مع قمر

رنا: اكيد من منظرها هتقع جمب سمر بلاش دلوقتي

مازن: تمام خليكي جامبها بلاش تسبيها دلوقتي

رنا: حاضر بعد اذنك

توجهت رنا لهم فقام جو بحمل سمر وخرجو الى الخارج وركبت البنات ووضعها جو بجوار رنا وذهبو الى المنزل

بعد مرور ساعة وصلو وحملها جو ووضعها في غرفتها ونزل وترك البنات معاها

في مصر

البداية في شركة الأحمدي.


كان هناك اجتماع ويجلس الجميع ولكن في منتصف الاجتماع ابتدي يشعر عمار بنغزات في قلبه بطيئة ولكن في لحظة واحدة زادت بشدة لم يستحملها فصرخ من شده الألم فنتبه عليه سليم الذي قام بسرعة وأمر شريف الجميع بالخروج

قام سليم بفتح زراير القميص وجلس يدلك في صدره ولكن في لحظة وجد الكل دموع عمار تنزل على وشه واخذ يردد اسم سمر وغاب عن الوعي.


قام شريف الأحمدي بنده الحرس الذين جاءو بسرعة وساعدو في حمل عمار ونزوله وتوجه بيه الى المستشفي بسرعة

وصلت السيارات الى المستشفي وكان في انتظارهم محسن والد عمار وفريق كامل من الأطباء واخذوه بسرعة الى الداخل

بعد حوالى نصف ساعة وصل أدهم وتوجه الى مكان سليم وبعده وصل اوس و مراد

اوس: في ايه

سليم: معرفش كل حاجة حصلت بسرعة

أدهم: هو كان فين لما حصل كده

سليم: كنا في اجتماع وفجأة مسك صدره وصرخ ووقع.


شريف: نفس الى حصل زمان

سليم بصدمة: تقصد اليوم اياااه

شريف: نفس العوارض

سليم: سمر اختي

مراد: أهدى يا عم لو حصل حاجة كانت البنات اتصلت او الحرس اكيد بخير

سليم: يا رب اقف معانا احنا مش نقصين

مر الوقت وخرج محسن وباقي الأطباء

سليم: عمار كويس في ايه حصله حاجة

اوس: أهدى يا سليم خليه يتكلم

محسن: منعرفش ايه حصل كل الحكاية ضربات قلبه عليت جدا وكانت هتسبب في جلطة بس في لحظة هدي ونام

شريف: تعالى معايا يا محسن.


غادر محسن وشريف وفضل باقي الشباب يجلسون امام باب الرعاية

أدهم: وحد الله بقي كويس

سليم بتنهيدة: انا واثق مليون في المية ان سمر فيها حاجة

اوس بستغراب: اشمعنا سمر

سليم: نفس الى حصل زمان اتكرر دلوقتي تاني

مراد: ايه حصل زمان لكل ده

اوس: مش وقته المهم عمار يبقي كويس

فضل الشباب يجلسون الى ان جاء محسن و شريف وجعلهم يذهبون إلى المنزل.


غادر الكل وفضل سليم بعد ان أثر على ذلك لأنه لن يترك رفيق عمره وأبن عمه وخالته في نفس الوقت بمفرده

مر الوقت وجاء الليل ليطول انتظار الأمل لدي الجميع

في ايطاليا

قامت رنا و قمر بتبديل ملابس سمر وتركوها تنام بهدوء وتوجهت كل بنت الى غرفتها حتى تبدل ملابسهم ويودو فريضة الصلاة.


بعد فترة نزلت قمر الى المطبخ وقامت بعمل بعض الاكل وصعدت الى غرفة سمر ووجدت رنا تجلس بجوارها فوضعت الاكل على الكنبة وشاورت لرنا ان تأتي حتى تتناول الاكل فذهبت رنا وجلست أمامها

قمر: تفتكري هو قالها ايه عمل فيها كده

رنا: كل واحد وليه سر كبير في حياته من الصعب ينساه

قمر: عندك حق كل واحد شايل هم كبير

رنا: يالا روحي ذاكري او نامي النهاردة كان صعب على الكل

قمر بحب: حاضر تصبحي على خير.


رنا بابتسامة: وانتى من اهل الجنة

غادرت قمر الغرفة وتوجهت الى غرفتها ونظرت رنا الى سمر مرة أخري وذهبت الى غرفتها حتى تنام....


        الفصل الثالث والرابع من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 

تعليقات