رواية حوريه في قلب الليل
الفصل السابع والثلاثون 37
بقلم ميفو السلطان
اقترب ليل من حوريه. لتشهق عندما ركع علي قدميه نظرت اليه بذهول ليهتف... اني اهه كيف ما جولتي راكع يا حوريه. ليل ساب عنفوانه ودنية الكبر ورماها تحت رجلك بس عشان ترضى. جلب الليل الحجر انكسر ميت حته وخرج منه عشج السنين. هفضل عمري كله اكفر عن عملتي. هفضل عيوني مابتروح منها العار اللي لبسته بيدي. كويه جلب الصعيدي لما مرته تتلمس من غيره. توب الرجوله اندعك بس بيدي. اهه بنذل ليكي عشان ترضي..اهوه بارك علي رجلي عشان ترضي. لو تجيبيلي العتامنه كلهم هبرك جدامهم واستسمح حوريه تتراضي. بت العتامنه هوطي جدامها واترجاها اني اصلا اطولها واطول ضفرها. شهور لا عارف اعيش ولا اتنفس ميت اتحولت لميت جاعد اتحسر علي العار اللي عملته في روحي. اهه بارك يا جلبي وببوس يدك اهه اعملي فيا مابدالك شالله اعيش عمري بارك علي رجلي عشان بس ترضى. اتربيت غلط وعشت غلط وطبعي غلط بس اني رايد اتغير. اني اتغيرت ورايد اتغير اكتر اهه ليل بيديكي حاله تغيريه. المستحيل اني اسيبك. المستحيل اني افرط في عشجي ده المستحيل . أرضي يا جلبي والله بعشجك.
لتنسال دموعها وتعود تلك الطفله تضم نفسها وترتعش . كانت مذهوله خافت بشده كيف يفعل ذلك. لم تتخيل فعلته رجف قلبها بعنف فهيا لم ولن تجعله يركع لاحد فهو ليل الرفاعي صرخت تشده..... قوم قوم انت اتجننت انت ازاي تعمل كده.
هتف.... اعمل عشانك كل حاجه واي حاجه ليقوم ويشدها... اهه ركعت يبقي ترجعلي يا جلبي. هموت علي طرفك يمين بالله.
همست... ابعد بقه انا بكرهك. اوعي اوعي بلا تركع بل زفت انت اتجننت باين في عقلك.
ابتسم... لاه ماتجننتش اني عجلت وعملت كيف ما امرتي. ولو رايده اركع تاني هركع. ليهم ان ينزل.
صرخت باكيه منهاره وتشده ... بس بس بطل اوعي تعمل كده انت اتجننت انا مش هقبل بكده.
شدها اليه لتنفجر في البكاء ليشدد عليها.. اشش خلاص يا جلبي خلاص والله اني اسف والله اسف حجك عليا. كان يمسد علي جسدها. طب خلاص والله حبيبي انت بطلي عياط والنبي كفايه انا جنبك اهوه كانت ترتعش وتنتفض كان يعتصرها..ظل يحاوطها ليهمس... والله كت راضي انجتل عشانك ولا ان حد يمسك ويمس طرفك وانهريت ضرب لما شبعت اني استحج الحرج بس حبيبي مايمسوش حاجه.
كانت تبكي مسد عليها يعتصرها وهيا تشعر انها كانت تجرى أميالا وارتاحت هتف.. هشيلك بعيوني وجلبي. هشيلك علي راسي تجعدي تتشرطي.
همست.. مش عايزه ابعد انا بكرهك.
رفع وجهها ونظر اليها بعشق..حوريتي مابتعرفش تكره حوريه ااني اول مره اجولها في حياتي. مسك وجهها بيديه..... اني بحبك اني بقيت احب واعرف احب اني بقيت بني آدم وبحس.مسك يدها وضعها علي قلبه.. فاكره لما جولتي عايزه ده..اهو ده ربنا حياه ويتمني تعوزيه يحطك جواه. اني ربنا شفاني واتربيت صوح... مرتي كت هتتاخد وعرضي كان هيروح ودي عند الصعيدي جتله وموت. كت داخل اموت ولا هاممني ووصيت جاسر تجعدي ست دار الرفاعيه تامري وتتأمري مالك ومال جوزك. رفع وجهها كانت دموعها تسيل من كلامه فهيا تعشقه وطيبتها تكوي قلبها و ركوعه امامها هزها بشده.
هتف... اني اه ماستحجكيش. اني اه سو وعملت العيبه. بس الغل يابت الناس ربنا يكفيك شره. انت ماتعرفيش اصلا يعني ايه غل ماشفتهوش ولا اتربيتي عليه. اني بقه ربنا ابتلاني بالغل وكت هخش جهنم ماربنا ماهندخلش جنته بالغل ده. لحد ماجيت دخلتي حياتي دوجتيني الحنيه ورحتي من حياتي. دوجت النضافه عن حج. نضافه الجلب الأبيض. ليرفع وجهها يمسح دموعها.. عهد عليا لاخلي عنيكي دي تفرح فرح السنين عهد عليا لاكون ليكي امان عن حج بس ترضي. حوريه ساعديني طالب تساعديني بجلبك. جوايا طبع الغشم والشدة جربك هيداوي ده كله هتسيبيني لمين.
نظرت اليه ولا تفعل شئ. كانت طيبه مسامحه تعشقه بجنون عانت بعده الكثير ورجع لها الأمان كانت في احضانه تشعر ان هذا مكانها لتستكين بغلب فهيا ذاقت الويلات.
همست بلين... مش عايزه ابعد.
تنهد وقبلها علي وجنتيها ليهمس.... مش عايزه ليل. مش عايزه حبيبك حاسس بجلبك بيدج حاسس بجسمك بيترعش كيف ماكان حاسس بنفسك نار من جوفك. حبيبي واعي انه موجوع بس لسه عايزني.
لتسيل دموعها فهيا فعلا تريده هزت راسها نفيا ليهمس.. لاه عايزاني وشايف عيونك نار جايده. والله اتربيت وهتربي اعملي مابدالك. داني كلت ضرب لما شبعت وكت هموت يا جلبي والله.
نظرت اليه ببراء ويلين وجهها ابتسم فهيا طيبه.. ليهتف.. حتي شوفي وشي بجي شوارع ازاي مسك يدها يضعها علي موضع إصابته.. بتوجع ولا يهمني. لتتلمس إصابته بحنان وقلبه سيخرج من مكانه.. همس ....واختك رزعتني بالكرسي ماعتش شايف وانت جيتي كملتي لو رايده اجبلك عصيان الدنيا تكسرها علي دماغي.. اجبلك يا جلبي.
هزت راسها بحنان كانت تراه مصابا وقلبها يؤلمها فمهما كانت تتصنع القوه والوقاحه فهيا كما هيا لم يتغير قلبها بطيبته وحنانه.
همس... كت هنجتل واريحك كتي هترتاحي يا جلبي. سالت دموعها بغلب فكلامه يعيد اليها حالميتها. وقربه يعيد الحوريه لتسكن لقلب الليل. كان قربه جعلها تنزع ماتوشحت به من قوه لتحس انها تريد أن تستكين لتدخل ضلوعه فهو امانها وعاد اليها وهو يحس بها ويعرفها
حاوطها همس.. انت ستي وتاج راسي انت جلبي اللي عايش عشانه دفس راسه في شعرها همس.. وحشتيني يا جلبي حاسس اني كت في نار اقسم بالله. شدها يعتصرها لتستكين وتغمض عينها. وتنساب رويدا رويدا ابتعد وجدها مغمضه انفلق قلبه من السعاده ليقترب يتلمس شفتيها بحنان همس.. رايد اتوه فيكي وحشتيني جوي يا جلب ليل. والله جلبه وروحه.
همست بلين لم تعد تعي من قوتها شئ من اساسه.. همست... مش عايزه يا ليل خلاص بطل ابعد.
هتف.. مش عايزه ليو حبيبك مش انا ليو برضك.. ليلك حبيبك.
نظرت اليه بعشق... ليلي...
همس ...ليلك وهيفضل ليلك العمر كله يا واخده عجلي. جلبي هينخلع من عيونك وجمالهم اني ماستحجش الجمر الطيب ده يا جمالو وهو جمر اكده اقترب بشفتيه يقبلها لتسمع صرخه عاليه لتنتفض وتبعده و...
(عيل بومه وفقر 😂😂)
كانت لؤلؤ بالخارج تقف منفعله وتصرخ.... هو بيشدها ليه ولا عشان انا تعبانه ومالناش حد يقفله لتتأوه.
مسك جاسر يدها... براحه يا عمري والنبي ماتنفعليش اكده شكلك صعب..
صرخت.... وانت مالك صعب والا زفت مالك بيا انا والله لاخرب بيته له عين.. صرخت فجأه..
ليهب.... ايه يا جلبي مالك والنبي ماتجهرنيش..
صمتت قليلا تحاول ان تهدي نفسها وتمسك في الكرسي وتغمض عينها لتهدا.
هتف.... جلبي والنبي ماتجلجنيش نجوم نروح لداكتور.
فتحت عينها ونظرت اليه بعيونها التي تحولت الي رمادي هتفت.. تودي مين.. انت مين اصلا عشان تودي وتجيب. انت مين عشان تتكلم وتقول..
هتف بوجع.... جوزك يا جلبي..
ضحكت.. لا بجد اهلا وسهلا حمدالله عالسلامه. و فوقت لقيت نفسك كده والا شربت حاجه واتعالجت.جوز مين يابو جوز.. جوز الهم والندامه.
تنهد بوجع .... يا لؤلؤ اني عارف انك زعلانه.
ضحكت..... زعلانه... ليه دست علي رجلي فزعلتني. دا مسخره والله .. انت جاي ليه يا جاسر بس عشان يبقي عندي معلومه.
اقترب يجثو علي ركبتيه ويهتف.. عشان اجولك اسف والله اسف.
ابعدت عينها عنه فهو يجثو امامها راكعا يطلب رضاها وهذه عند الصعيدي كبيره.. لتسمعه يكمل..يا جلبي بالله ما رايد في دنيتي الا انتي . بجالنا شهور بندور عليكو واكمل لها ما حدث كله من وقوعهم في مكيده تلك الحقيره..هتف.. والله يا جلبي انا كنت مبهوت وجلبي موتني عليكي وجولت هروح اجيبك تاني من عند اهلك وارضي واسامح حتي في عيبه اتعملت في حجي جبل ماعرف الحجيجه. والله كت هروح اجيبك تخيلي اكده لو مرت الصعيدي كت هتجتل ابوه ويعاود ليها بس عشان بيعشجك. كنت مش عايش الشهور دي انا جاي ابوس ايدك واوطي تحت رجلك تسامحيني اطلبي اي حاجه اعملها يا عمري انا اندبحت..
نظرت اليه بغضب.. اندبحت.. من مين مين اللي دبحك امال انا ايه. صرخت... امال انا ايه يا اخي يا ظالم منك لله تنيمني في حضنك وتوعدني واخرتها ترميني واترجاك تقوم مطلقني. قولتلك انت قلبي ودنيتي واماني ترميني كده ما اداتنيش حتي فرصه انطق. تسبب اخوك يمد ايده عليا ليه ليه مانتش راجل. اضربني انت مافيش نخوه خالص سايب اخوك يضرب ويشتم ماصعبناش عليكو يا كفره نترمي في انصاص اليالي.. وراجع تقول اسف.. اسف علي ذلنا ليكو اسف علي وجعي وقهري اسف علي ايه علي ذل اختي الغلبانه في الشوارع وانا نايمه متلقحه لا باكل ولا بشرب َالدنيا ضيقه والبيه نايم وسايبنا نتهان.. احساسي اني لوحدي وشايفه اختي بيتاخد عرضها من زباله وبتبيع نفسها عشاني بعد ما كت هانم.. اختي كانت هتتجوز عرفي. اختي الغلبانه اللي بتخاف كانت هتبيع جسمها عشاني..اختي باعت نفسها عشان تربيلكو عيالك. لحم عيالك كان هيجي من الحرام يا سي جاسر. لتخبط علي بطنها... ابن الرفاعيه الرفاعيه ماصرفوش عليه مليم. ابن الرفاعيه كان هيتربي من لحم بت العتامنه. شهور اختي ده يحسس وده يبص وانا راقده مذلوله ومقهوره. عارف يعني ايه لؤلؤ تنذل. عارف دي ايه. لؤلؤ طول عمرها قويه بتتصرف ماحد يمسها لؤلؤ طول عمرها جبل مايهزه حد. انت دخلتك عليا حياتي ذلتني انت جاي تقول ايه. ايه القرف ده. اسف علي ايه قول. قول ياه دا سهله خالص امزع فيك وارجع اقولك اسفه لا بجد انا مش مصدقه
هتف... انا بحبك يا لؤلؤ.
صرخت.... انت كداب بطل تقول كده.
اقترب ومسك يدها وقبلها.... لا مش كداب انا بتنفسك وغلطت اه غلطت بس هطبطب علي جلبك لحد ما ترجعيلي..
لتقول...ارجعلك انت.. عارف يا جاسر ليل رغم اللي عمله ليه عذر. تخيل انا لؤلؤ بقول كده.. ليل اتربي لما مرات عمك خلته مريض بالتار والغل . ليل غلبان.. بتبصيلي ليه... اه غلبان ليل اتنقش جواه كره العتامنه اتنقش جواه الحنيه يعني يقلب دلدول. ليل اتصرف بناء علي تربيته الغلط من ست ماتعرفش ربنا لو جه ينطق نقدر نلتمسله العذر. انما انت فين عذرك. انت ماحدش جه جنبك. انت اتربيت بعيد عن الغل وانك تصدق فيا دي نهايه لحبنا ان كان حب من اساسه. انت مش جاحد ولا مغلول. لااا دانت جواك لين الدنيا عندك طبع الحنيه والعقل اللي مش موجوده عند ليل. اعذرك ازاي قولي قولي اعملها ازاي.
هتف... والله يا جلبي انشليت مافكرت رجدت ابويا وليل واللي عمله شلني. وكلامك انك هتحرجي جلبه علي كبيره خلاني مخبوط اني ماببررش والله ماببرر وعارف اني غلطت من ساسي لراسي سنه بموت في بعدك اتحولت ماعرفش حالي. بس اني هفضل تحت رجلك لحد ماتعاودي.
هتفت ساخره... . ودي هتعملها ازاي وانا مش عايزه..
شدها لتقوم تتأوه بوجع وتمسك فيه هتف ...اني هخليها تنفع وهعملها ازاي دي هحب في حبيبي لحد ما افطسه واطبطب علي جلبه. هكون سندك عن حج. ليستدير وياتي باحد المصاحف.. يمين بالله لاكون تحت رجلك امانك وسندك. لتدمع عيناها.
هتفت...... انا بكرهك.
نظر اليها ليجد عيونها زرقاء صافيه شدها يقبلها بقوه وهيا تحاول بضعف ان تبعده لتستكين فهيا متعبه ابتعد قليلا وهمس ....وحشتيني والله وحشتيني كان محتضنا اياها.
دفعته.. ابعد بلا طين علي دماغك انت ايه بجاحتك دي..
هتف... يا لؤلؤ عشان ابننا.
صرخ مالك بيه.. تعرف عنه ايه صرفت عليه ايه.. مالك انت.. عايزني ارجع لتنظر اليه ارجع لمين انا مش شايفاك راجل اصلا.
صرخ.. بطلي حرام بقه اني غلطان ومتعاب من ساسي لراسي بس لأجل الله لأجل عيالنا بالله يا لؤلؤ ماتخربيش علينا.
ضحكت.. اخرب علينا.. لا والله ليه تكونش ماهياش مخروبه.. لا يا حبيبي دا مخروبه ومخروبه علي دماغك.. انت بجح كده ليه.
صرخ.... بطلي بقه كفايه.
كان يحاول ان يسيطر علي نفسه وهيا تهينه بشده ويتحمل رغم كونه صعيدي ولا يقبل اهانه من حرمته.
هتفت.. ابطل.. حاضر هبطل.. يلا خد اخوك و غورو من هنا خش هات الحلوف اللي جوا وامشو عشان ابطل..جاسر ابعد عشان انا ممكن اعيشك سواد ماحدش عاشه.. لؤلؤ هتطلع عليك حرقه السنه والذل والمرمطه.
اقترب وشدها اليه.... اني موافج اعملي ما بدالك بس تبقي في حضني.
صرخت.. حضنك قطر لتدفعه وهيا تنهج لتنتابها وجع والالم فجاه لتصرخ ااااه..
ارتعب..... مالك يا جلبي.
صرخت اكثر.. انا بولااااد لتنطلق في الصراخ ليرتعب ويهتف.... طب ايه هنعمل ايه.
مسكت فيه وتصرخ... انا بولد يا زفت وديني مستشفي.
لتتوالي الصرخات وتخرج حوريه مرتعبه لتقول..... مالك يا قلبي
وجدنها تصرخ.. انا بولااااد.
اسرعت تحضرحقيبتها واسرعا الي المشفي كانت تمسك يد جاسر وتتالم وهو يملس علي وجهها وكل حين تصرخ ليقبلها.
هتف.... بس يا جلبي خلاص اتحملي هنوصل اهه.
صرخت.... اتحمل ايه انت ماعندكش دم لتصرخ والله لاطين عيشتك انت السبب منك لله انا هموووت. كت جوازه طين انت السبب مش ده ابنك انت السبب اااااه اااه.
هتف.... طب حجك عليا اهدي..
صرخت... ماتقوليش اهدي انا عايزه افلقك نصين اااه.
هتف.... حاضر جومي بالسلامه وافلجيني بس تجومي.
هتفت صارخه... ماتقول للزفت التاني يسرع هموت منكو لله.
هتف ليل... يعني بتصرخي وتجلي ادبك ماتكتمي.
خبطته حوريه.... كتمه لما تكتمك انت مالك بيها.
مسك يدها وقبلها.... لا يا كتكوت كده بتزود وانا مش هسكت يا جلب ليل ..
هتفت لؤلؤ.... بت انت ردي عليه هخلص ولاده واقوم اطيح فيهم اااه.. ربنا ياخدكو.. ماتسكتيلوش لاقوم افطسك.
هتفت حوريه... حاضر والله مش هسكتله بس اهدي.
ضحك.... ليل والله انتو جوز بتنجان.
خبطته حوريه... قل ادبك كمان.
صرخت لؤلؤ.... انا هعرفكو انا هوريكو اديني هولد اهه واقوملكو. هيستفرد بيكي والله لاوريك يا ليل الزفت تشدها ازاي وانت يا جاسر انا هعرفك اااه لتمسكه انت السبب بتوجع اااه.
صرخ... طب اعمل ايه طيب يا جلبي جطعتي يدي وملتيها خربشه وساكت اهه.
صرخت وكمان ليك عين تنطق. ااااه يا رب بقه.. لتقوم وتخبط ليل من الخلف انت ماشي علي قشر بيض انت التاني..
مسكها جاسر.... اهدي..
هتف ليل.... اللهم طولك يا روح.
صرخت لؤلو.. طلعت روحك يا بعيد.
هتف.... اكتمي بقه والله ادور اهبدك تسورجي لحد مانوصل دا ايه المرار ده..
لتهتف لؤلؤ.... تهبد مين يا حلوف.. انت يا زفته مش قاعده جنبه اهبديه بحاجه انت سكتاله ليه..
نظر اليها ليل... تبقي تسمعي كلامها اكده. عشان اني جبت اخري معاها. شوفي اني هعمل ايه
لتنكمش بخوف ليهتف... ايو اكده ارجعي جطه. وانت يا طور لم حرمتك بقه.
نظرت لؤلؤ لجاسر بغضب.. نعم نعم انت هتلمني والله لاطين عيشتك ومسكت فيه
صرخ.. اني نطجت اني مالي هوا اللي جال ماني كاتم اهه دا ايه المرار ده.
صرخت... ولما هو مرار راكب معانا ليه.. لتدفعه تزقه... انزل يلا مش عايزاك انا مش عايزاك..
اااااه هموت منكو لله...
لتندفع وتمسك رقبه ليل من الخلف وتصرخ هتف ليل بعنف..لمها يا طين ماعرفش اتهبب اسوج علي ايامك السود.
صرخت وشدت في شعره... ااااه انت عايز تموتني انا عارفه عشان تستفرد بأختي.... ااااه انت ماشي براحه عشان تستفرد بيها.. ااااه والله اموتك.
صرخ ليل.. ماتحوش يدها ياحلوف خلصت علي شعري منك لله.
اقترب جاسر... طب اهدي هنوصل اهه كان يفك يدها من شعر ليل لتصرخ وتمسك يده تغرز اظافرها... هموووت بتوجع ربنا ياخدك يا ليل اشوفك والع يا ليل.. ااااه.
صرخ.... ماتحترمي حالك بقه دا طين ايه ده. ..
صرخت.. لا هقول... يا رب خده... دعوه الولاده مستجابه.. يا رب خده.. يا رب ياخدك يا ليل.
ليستدير ليقرصها من يدها..
لتندفع حوريه وتعض يده.... سيبها يا متوحش.
وقف بالعربيه مره واحده لتندفع لؤلؤ وتخبط في الكرسي.
صرخ ليل.. هتتلمو والا يمين بالله انزل اطيح فيكو هو ايه ماتتلمو هنوصل نتزفت ايه حرمه صعرانه..
صرخت.... ااااه اااه انت عايز تموتني انا عارفه. ماتغور ربنا ياخدك.
هتف.. أما تنخرسي وانت التانيه تجعدي زي الجطه هو فيه ايه ماحنا متهببين هنروح..
لتصرخ.... ااااه اااه..
قفل ليل العربه وربع يده.
لتنظر اليه حوريه بلين .. لتهتف بوجع.. ليل بطل والنبي عشان خاطري يلا .
تنهد ونظر اليها لمسك يدها يقبلها بحنان.. همس.. عايزاني امشي يا جلب ليل.
لخجلت من نظراته.. لتهز راسها.
اقترب وقبل يدها بحب... دانت بس تامري يا جلبي. تلمس يدها بشفتيه بحنان.
صرخت لؤلؤ..انت هتسبل وانا بولد يا بجاحتك يا اخي. وجع في قلبك دانت بجح. ليستدير وينظر لاخيه بغضب.
نظرت لجاسر... نعم بتبصله ليه هاه عايز يعمل فيا ايه قول.
تنهد جاسر.... يا جلبي مانطجتش يادي الطين.
لتصرخ... ااااه
تنهد بغلب... طب بس اهدي بقه خلاص
هتفت.... انت بتاخدني علي اد عقلي..
صرخ.... ماتهمدي بقه مانطجتش.
نظرت اليه بغضب وصمتت مرغمه..
ليكمل ليل.. ويتوقف علي المشفي وينزلو مسرعين حملها جاسر وهيا تصرخ ليتلقفها الاطباء مسكت فيه وتصرخ بخوف.... ماتسيبنيش.
احتضنها.... لا يا عمري اسيبك ازاي ودخل معها الي الداخل.
وقفت حوريه تبكي منكمشه احتضنها ليل لتدفعه في صدره شدد عليها.... وبعدين اهدي بقه انت بتترعشي ما هسيبكش اني..كانت تنتحب في صمت همس.... خلاص والله هتبقي كويسه اهدي..
همست بوجع... انا ماليش غيرها انا خايفه اوي..
لشدد عليها.... ماتخافيش يا جلبي هتبقي كويسه... ولا ليكي انا والله انا اهه معاكي..
همست... اوعي والنبي ابعد انا تعبانه كانت ضعيفه مهزوزه مرتعبه من فقدان اختها. وعاد لها الخوف والرعب عادت حوريه الحالمه التي لا تعرف الا اللين والحب من خوفها بفقدان اختها ..
همس.... لا يا حوريتي انا عمري ما هبعد واصل.. ارتاحي دلوك وبعدين اعملي كيف ما بدك ليقبل راسها ويظل معها .ظلت هيا بين يديه مستكينه. ليمرالوقت وتخرج لؤلؤ اخيرا وجاسر معها كانت مخدره لتقترب حوريه وتعلم انها انجبت توأم ولا اروع .قفزت فرحا وتحتضن ليل ليتلقفها وقلبه ينبض بقوه لتهتف.. بقت أنتي بقيت أنتي يا ليو.
ابتسم بسعاده علي عفويتها..
هتفت.. بسرعه تعالي لتشده وتذهب تراهم ومعها ليل. لتحس لاول مره بفرحه شديده وحنان فهيا كالطفله حملتهم. بحب.
اقترب منها ليل.. لتهمس بسعاده شوف... حلوين ازاي يا قلبي انا مبسوطه قوي ...احتضنها كان سعيدا وكانت تكلمه بعفويه وانخرطت تكلمه كيف ستتعامل معهم وهو محتضنها ويضع راسه في شعرها يشعر انه اصبح حيا والسعاده تغزو قلبه .
جلست وهو بقربها ومحتضنا اياها هتفت.. عارف يا ليل دول شكل لؤلؤ بس الولد شكل جاسر شويه. حلوين قوي شوف ايديهم .امورين ازاي وكيوت.
همس بحب.... بكره تجيبي وتفرحي..
هتفت بحالميه.... هيبقو حلوين كده انا قلبي هيقف.
شدها اليه وقبل راسها... دانا اللي جلبي هيوجف والله..
لتهتف... بس بص بقه احنا مش هنتحكم فيهم ماشي مش هيبقو مكبتوين عشان جاسر صعيدي ولؤلؤ عصبيه لا انا اللي هربيهم دول زي القطط وقمرات.
كان سارحا في جمالها وعفويتها هتف.... اه والله جط وجمر ياخد العجل يا جلبك يا ليل.
هتفت... نفسي يكبرو ويفرحو ومايشوفوش يوم وحش. انا حبتهم اوي يا ليو بص عسليه ازاي.
قبل يدها كانت عيونه لا تحيد عنها ليهمس بعشق .. ليو.. مامصدجش اني بسمعها... ليهتف.. احلي عسليه.
لتقول بحب وعيونها تشع سعاده.. دول نعمه من ربنا انا مبسوطه اوي هفرحهم وابقي ليهم امهم التانيه. انا قلبي ماليان حنيه وحب هديه ليهم وماخليش حد يوجعهم ابدا.
همس بحب.. عارف ان جلبك دهب يا جلبي وهيجيلك اللي يسعد جلبك.
هتفت..... البنوته قمر وشوف شعرها شكل شعري هعملها برنسيسه واطلعها اميره... بس لتتنهد بوجع.... بس ماتبقاش زيي نفسي ماتبقاش زيي تبقي زي لؤلؤ.. تعرف تاخد دنيتها وتنسعد بيها تبقي قويه مش عبيطه بتتاخد وتتجاب.
نظرت الي الطفله وسرحت بحنان تشكو همها.. هتبقي احلي بنوته هتبقي قويه وجميله مش هتتوجعي ولا هخليكي تتوجعي.. اياكي تبقي زيي ضعيفه وغلبانه الدنيا توديكي وتجيبك لا انت بنت لؤلؤ مش بنت حوريه.. حوريه هتفضل وحدها ماينفعش حد يبقي زيها.. كان ليل قلبه يتمزع من كلامها لتدمع عيناه بوجع.
هتفت... طب بص انت تقول لجاسر مالوش دعوه بيهم اه. انا اللي هاخدهم يباتو معايا واياك يقرب منهم يخلي باله من مراته وانا بقه دول بقو بتوعي اخلي بالي منهم ..
همس بحنان.... طب وانا..
هتفت... انت ايه..
ليقول ....يعني جاسر هيخلي باله من مرته وانا هخلي بالي من مين..
قطبت جبينها.. وتقوم ....من فضلك بقه بطل.. وابتعدت بالطفله وظلت تهدهدها وهويقف قلبه يؤلمه عليه ويتاملها وهيا تحنو عالاطفال هتف.. منك لله دي يتعمل فيها اكده.. دا جلبي طيب وحنين كت هتروح منك يا طور دا حبيبي هشيله بعيوني العمر كله.
عند جاسر كانت لؤلو تستفيق ولكن اثار البنج مازالت ليقترب منها جاسر فكانت تتأوه همس.... جلبي انت كويسه.. لتنادي عليه ليهمس.... انا اهوه يا عمري.
هتفت.... انت رجعت يا قلبي..
ليقول بحب.... ايوه يا عمري..
هتفت.... طب ماتمشيش تاني انا محتجالك اوي.
قبل يدها.... وانا عمري ما هسيبك ابدا..
لتتأوه وتتوه لتهمس.... جاسر جاسر حبيبي.
همس... حبيبك جنبك يا جلبي والله.
كانت تنادي عليه ولا تفعل شيئا وتهمس له بحبها ليحس بوجع انه لا يستحق ذلك الحب ليقترب ويحتضنها.
همست.. هونت عليك يا قلب لؤلؤ.
قبلها.. حجك عليا والله محجوجلك يا عمري.
همست.... ماتسبنيش انا عايزه اموتك بس ماتسبنيش.
قبلها... عارف اني هشوف سواد بس ولابروحي اسيبك.
لتبدا هيا في الافاقه لتتأوه اقترب منها يحتضنها ..فتحت عيونها لتجده ملتصق بها لتحاول ان تتحرك لتصاب بالألم.
هتف.. حبيبي اهدي انت تعبانه.
همست... انا جبت نونو خلاص.
هتف... احلي نونو واتنين كمان..
ابتسمت تقول... انا جبت اتنين بجد يا جاسر.
هتف بسعاده.... بجد يا روح جاسر.
هتفت... عايزه اشوفهم.
ليقوم ويستدعي الممرضه تحضر الاولاد لياتي ليل وحوريه.
لتندفع حوريه تحتضن اختها تقبلها لتهمس.... قلبي انت فوقتي ربنا يخليكي ليا كنت خايفه اوي يا عمري..
احتضنتها لؤلؤ ومسدت عليها فمهما اظهرت حوريه قوتها تظل تلك الطفله التي تحتاج حاميها.
همست لؤلؤ.... انا معاكي يا قلبي ولا عمري هسيبك.
هتفت حوريه بوجع.. كنت يتيمه من غيرك قلبي كان بيوجعني .
دخل الكلام لقلب ليل يهلكه وينغز داخله.. ذهب اليها وشدها لتنتحب من رعبها علي اختها
قطبت لؤلؤ وشدت اختها... اوعي ماتقربش منها لتتأوه.
هتف ليل غاضبا... ماتخليكي في حالك الله دا ايه ده.
هتفت ونظرت لجاسر بغضب.. انت قوله يحترم نفسه انا مش هسكتله ويسيب البت مش عشان هبله يسوق فيها.
هتف ليل... انت مالك بيها يا بومه ماتسيبيها دانت لسه فايجه ايه ده وابور حرج..
ابتعدت حوريه... بس بس بتتخانقو علي ايه.
شتم ليل في سره... منك لله البت بعدت.
ذهب الي اخيه يخبطه... انت يا طور حوش البت دي عن مرتي. مرتي طيبه وهتتصالح بسرعه انت مرتك عجربه.
هتف... ماتتهب تسيبني في حالي انا هشوف طين ماحدش شافه اكتم بقه وسبني بغلبي..
ظلا واقفين ولؤلؤ تنظر اليهَ بغضب.
هتفت... حوريه تعالي اقعدي جنبي واياك تتحركي فاهمه لتمتثل لها حوريه وليل ينظر اليها بغضب وقهر لتدخل الممرضه بالاطفال ليسود جو من الراحه وتحتضنهم لؤلؤ وحوريه وينخرطا يتحدثان بطفوليه وسعاده فالاطفال ايه من الجمال..
هتفت حوريه... هتسميهم ايه يا لؤلؤ..
هتفت لؤلؤ... هسمي البنت حور والولد ايه رايك مازن..
هتفت حوريه... حور حلو لا مازن مش اد كده.
هتف ليل متهكما... هتسمي واد صعيدي مازن دا ايه المرار ده.
غضبت لؤلؤ لتهتف حوريه.. وانت مالك كان ابنك دا ايه ده.
نظر اليها ورفع حاجبيه واقترب لتنكمش وتلتصق باختها وتهمس... حوشيه والنبي..
نظرت لؤلؤ بغضب.. نعم افندم كان من بطنك والا من بطني.. كت صرفت عليه مليم والا شفته والا ليك حاجه عندنا.
تنهد ويشده جاسر وهو يشعر بوجع من كلامها.
هتف... اللي تحبيه يا جلبي براحتك.
تنهدت لؤلؤ من ليونته وهتفت بعفويه... انا مش هسميه كده اصلا بفكر.. بس هو مالوش يقول.
اقترب جاسر وحمل طفله.... انت اللي تجولي يا جلبي وليك كل الحريه دانت بس تامري والله تامري ..تجولي مابدالك..
ابتسمت رغما عنها فهو مراعيا لأبعد حد. هنا احست حوريه بقهر من معامله جاسر لاختها وانه يداديها و رغم ان ليل يتمني ان تعود اليه الا ان بداخله بعض العصبيه لم تذهب وتحسها. فليل يتصلب في راسه ويقهرها لو تجاوزت٠٠ لتكتم نفسها وتحس انها ستنفجر.
هتفت لؤلؤ... انا هسميه ادهم اسم كده حلو.
ابتسم هو.... اه جوي والله لتنظر لاختها لتجد وجهها احمر لتقول ....مالك يا قلبي ايه مش عاجبك.
لتقول حوريه.. لا يا حبيبتي حلو اوي..... طب اسيبكو دقيقه وتقوم مسرعه وتخرج لا تدري اين تذهب.
اندفعت الي احد الحجرات التي حجزها ليل وجاسر لهما لتنفجر في البكاء...
ايه القهر ده دانا حاسه اني ماليش قيمه خالص كده كبت في كبت وتحكم واعمل كده َماتعمليش كده عمره ما يداديني ولا يحاول يمشي ورا كلامي كلو نطح. ماتزوديش ماتعمليش ايه ده قلبي بيوجعني لتنتحب لتحس بيده تحاوطها.
لتشهق وتبتعد بعنف عنه
ليهتف... بتعيطي ليه يا جلبي ايه اللي حوصل
لتنظر اليه بغضب صارخه بعلو صوتها ليبهت ... وانت مالك اعيط والا اولع.. انا حره يا اخي ابعد انا بكرهك انت ايه مابتحسش
ليحاول ان يتجلد ويقترب منها ويشدها ويهتف فهو يكبت حاله من أجل أن يراضيها ولكن بداخله جزء من عنفوانه الصعيدي .... انا مالي. ومابحسش .. اكده يا حوريه اني صابر وساكت اهه عشان اراضيكي. بس لاه هتعلي صوتك هزعل ..
لتدفعه وتنفجر فلم تعد تحتمل تحكمه وضعفها ينهشها لتنهار وتصرخ مما جعله ينصدم عندما قالت... ...